Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:27

Was zeker weer een ervaring. En ze gaat het steeds beter doen. Gelukkig heeft ze ook geen angst gehouden voor andere paarden na een andere wedstrijd, daar viel er iemand af en dat paard was meerdere keren tegen Eliana aangelopen. Euhmmmm ja heel ontspannen die wedstrijden met haar. :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:09

Sjolvir schreef:
@Misslizje,

Ben filmpjes aan het kijken en typ tussendoor, aangezien ik geheugen heb van niets.
En raaskal alles achter elkaar wat me opvalt, niet dat ik dat beter kan of er een oplossing voor heb, maar wat ik zie.

1e flimpje,
Draven, naar mijn idee probeer je te krampachtig sta zit sta zit te doen te netjes, probeer te ontspannen en mee te gaan met het paard.
Je handen lijken nu deels af en toe met je lijf met sta zit mee te bewegen, terwijl idealiter die zo stil mogelijk moeten zijn tov de mond van het paard, nu geef je zeg maar net niet het juiste signaal op het juiste moment, dus wordt het lastiger voor je paard om het te snappen.
Volte, denk dat jouw paard er baat bij heeft als je duidelijker tegen hem praat, dus binnenhand iets verder naar binnen brengen (niet terugbrengen, maar echt naar binnen) en buiten begrenzen en hem zo om je binnenbeen laten lopen op de volte.
Gaat weer verder kijken.. dit waren de 1e 26 seconden.
Ja, blijf erbij, met je handen, denk dat je daar als je er echt op gaat letten, echt winst mee kan behalen bij je paard.
Op volte naar rechts zit je ingeknikt naar links met je bovenlijf.
Je stelt hem eigenlijk al om om andere kant weer op te gaan, terwijl hij denk ik als je door was blijven gaan op die volte en hem iets meer had uitgenodigd door binnenhand weer van hals maar niet terug te brengen en buitenhand er netjes aan te houden hij denk ik veel ontspannener was gaan lpoen en meer was gaan zakken.
Dat was tot 51 seconden.
Je rechterhand hou je iets hoger dan je linker ook als je de wendingen rijdt en je houdt hem iets terug, naar binnen en niet terug werken zou hij denk ik makkelijker zakken.
Tot 1.19
Je wisselt vaak van volte, op zich goed, maar bij de jouwe zou ik dan eerst even op die ene hand blijven tot ie netjes doet wat je vraagt en dan pas weer van hand veranderen, daarmee maak je het voor jezelf veel makkelijker en voor het paard ook.
Heb het idee dat je omdat er gefilmd wordt probeert heel netjes te rijden? Waarbii je paard steeds trager wordt en hal helemaal als je probeert hem voorwaarts neerwaarts te laten gaan, waarbij hij zonder voorwaarts ook niet neerwaarts gaat, maar eigenlijk soort bezemsteel wordt (sorry voor de uitdruikking, maar die gebruik ik altijd bij Toobs, die heeft denk ik beetje karakter van die van jou, lekke rmakkelijk, als je niet hoeft te werken doe je het niet.. en als iemadn je beetje teugel geeft prachtig, dan schuif je je hoofd naar voren uit en hij exeleerd hierin, kan ecth van voor tot achter en in de lengte en breedte een bezemsteel immiteren! Heb er nog geen gezien die het beter kan! Die van jou komt niet in de buurt, maar heeft wel ook tikje van dat trage en dat makkelijke)
Zou hem bij vragen lang laag, iets actiever proberen te houden en minder los gooien, mmaar juist naar je hand toe rijden en als hij dat doet, stukje geven, zodat hij moet zakken.

Filmpje 2
Beetje hetzelfde en bedenk nu dat je allicht je teugels ook wel heel lang hebt en daarmee het voor jezelf best moeilijker maakt, zou ze stukje korter pakken.

Filmpje 3
Ja, blijf erbij, teugels heb je te lang, daardoor is het veel lastiger te sturen en bv je handen breder ala Rien te houden in een bocht dan als je ze tikje korter hebt. Teugels korter betekend dus niet dat je paard minder ruimte krijgt, dat betekend dat je teugels stukje korter zijn, maar jij je arm/hand houding dusdanig iets meer naar voren verplaatst dus blijft het per saldo even lang. alleen zitten je handen dan verder van je af.
En het gaat niet om meters he!? gaat maar om klein stukje voor de mooi en fijner rijden.

Vind het verder vriendelijk beeld en je rijdt hem netjes, maar laat het voor je paard net iets te vrijblijvend. Hij moet achter iets actiever, waardoor hij voor makkelijker na geeft, omdat hij nu trager is is alles gewoon veel lastiger. Andersom werkt het ook wel voor een deel, als hij lang is, omdat hij gewoon die ruimte krijgt dan kan je achater er ook moeilijker bij rijden, daar mee zeg ik niet dat je hem aan de vorokant in elkaar moet trekken he!? Hij zou meer aan het been moeten zijn, voor het comfort van ruiter en het rijden van paard.
Je mag zo op die van mij komen rijden, voor geval je nu dacht dat ik vond dat je niet kan rijden, dat vind ik niet, je rijdt zoals ik al zei netjes en vriendelijk, ruiter als jou heb ik 100 x liever dan 1 die paard even in de krul rijdt en jij ziet eruit met rijden alsof je nog heel veel reserve hebt wat je nog zou kunnen, maar nog niet helemaal weet hoe je het in moet zetten.
Wel lastig hoor zonder goede instructie, die heb ik ook echt nodig.

Zie aan jouw paard gewoon mijn zwarte lopen :D :+ en wat ik ook doe. Ik ga meer drijven, hij wordt trager, ik drijf nog meer, hij wordt nog trager, hij wordt langer en daardoor weer trager. En ja, weet het, dat is heel heel heel lastig om dat anders te doen. En die van jou is nog niet half zo traag als de mijne!

Bedankt Sjolvir voor je uitgebreide reactie, echt tof! Ik denk dat je ook precies mijn moeilijke punten goed te pakken heb betreft mijn houding. Ik wil te goed, ik wil te recht, wil te netjes en daardoor word het geforceerd en strak ik mijzelf. Hoe kan ik van mijn paard verwachten los te worden als ik zelf zit te klooien met mijn eigen houding? Ik denk ook dat ik mede daarom mijn teugels aan de lange kant hou, zodat ik minder makkelijk verkeerd inwerk op hem, als een buffer als het ware.

Dik gedrukte is ook zeker waar, ik heb soms ook geen idee wat ik eigenlijk moet doen en dan pak ik de filmpjes er maar weer bij. Echter merk ik toch dat ik ondanks de filmpjes de aanwijzingen tijdens het rijden wel een beetje mis.

Anyway, vandaag is de dame langs geweest. Hij is ook gelijk weer behandeld. Echter vond ze hem nog te beperkt in zijn halsbeweging zonder pijnreactie te geven. Zijn rug en bekken hebben ook nog steeds aandachtspuntjes maar niet zo erg als de hals. Haar voorstel: Ga terug naar kliniek om te laten scannen voor ontsteking etc. Als dat beter word wil ze ons wel gaan begeleiden. Maar voor nu wil ze hem eigenlijk weer minder in arbeid zien dan dat ik de laatste paar dagen/weken heb gedaan.

Kleine tegenvaller dus en ga morgen op werk gelijk kijken welke datums ik nog vrij kan nemen om afspraak te maken op de kliniek.

@mirjamalvaro jeetje wat een wedstrijd, maar gelukkig voor jezelf goed kunnen afsluiten door niet door te rijden. Maar soms kom je wel eens dingen tegen naast de ring waarvan je denkt "Dat is niet handig".

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:21

miss_lizje schreef:
Sjolvir schreef:
@Misslizje,

Ben filmpjes aan het kijken en typ tussendoor, aangezien ik geheugen heb van niets.
En raaskal alles achter elkaar wat me opvalt, niet dat ik dat beter kan of er een oplossing voor heb, maar wat ik zie.

1e flimpje,
Draven, naar mijn idee probeer je te krampachtig sta zit sta zit te doen te netjes, probeer te ontspannen en mee te gaan met het paard.
Je handen lijken nu deels af en toe met je lijf met sta zit mee te bewegen, terwijl idealiter die zo stil mogelijk moeten zijn tov de mond van het paard, nu geef je zeg maar net niet het juiste signaal op het juiste moment, dus wordt het lastiger voor je paard om het te snappen.
Volte, denk dat jouw paard er baat bij heeft als je duidelijker tegen hem praat, dus binnenhand iets verder naar binnen brengen (niet terugbrengen, maar echt naar binnen) en buiten begrenzen en hem zo om je binnenbeen laten lopen op de volte.
Gaat weer verder kijken.. dit waren de 1e 26 seconden.
Ja, blijf erbij, met je handen, denk dat je daar als je er echt op gaat letten, echt winst mee kan behalen bij je paard.
Op volte naar rechts zit je ingeknikt naar links met je bovenlijf.
Je stelt hem eigenlijk al om om andere kant weer op te gaan, terwijl hij denk ik als je door was blijven gaan op die volte en hem iets meer had uitgenodigd door binnenhand weer van hals maar niet terug te brengen en buitenhand er netjes aan te houden hij denk ik veel ontspannener was gaan lpoen en meer was gaan zakken.
Dat was tot 51 seconden.
Je rechterhand hou je iets hoger dan je linker ook als je de wendingen rijdt en je houdt hem iets terug, naar binnen en niet terug werken zou hij denk ik makkelijker zakken.
Tot 1.19
Je wisselt vaak van volte, op zich goed, maar bij de jouwe zou ik dan eerst even op die ene hand blijven tot ie netjes doet wat je vraagt en dan pas weer van hand veranderen, daarmee maak je het voor jezelf veel makkelijker en voor het paard ook.
Heb het idee dat je omdat er gefilmd wordt probeert heel netjes te rijden? Waarbii je paard steeds trager wordt en hal helemaal als je probeert hem voorwaarts neerwaarts te laten gaan, waarbij hij zonder voorwaarts ook niet neerwaarts gaat, maar eigenlijk soort bezemsteel wordt (sorry voor de uitdruikking, maar die gebruik ik altijd bij Toobs, die heeft denk ik beetje karakter van die van jou, lekke rmakkelijk, als je niet hoeft te werken doe je het niet.. en als iemadn je beetje teugel geeft prachtig, dan schuif je je hoofd naar voren uit en hij exeleerd hierin, kan ecth van voor tot achter en in de lengte en breedte een bezemsteel immiteren! Heb er nog geen gezien die het beter kan! Die van jou komt niet in de buurt, maar heeft wel ook tikje van dat trage en dat makkelijke)
Zou hem bij vragen lang laag, iets actiever proberen te houden en minder los gooien, mmaar juist naar je hand toe rijden en als hij dat doet, stukje geven, zodat hij moet zakken.

Filmpje 2
Beetje hetzelfde en bedenk nu dat je allicht je teugels ook wel heel lang hebt en daarmee het voor jezelf best moeilijker maakt, zou ze stukje korter pakken.

Filmpje 3
Ja, blijf erbij, teugels heb je te lang, daardoor is het veel lastiger te sturen en bv je handen breder ala Rien te houden in een bocht dan als je ze tikje korter hebt. Teugels korter betekend dus niet dat je paard minder ruimte krijgt, dat betekend dat je teugels stukje korter zijn, maar jij je arm/hand houding dusdanig iets meer naar voren verplaatst dus blijft het per saldo even lang. alleen zitten je handen dan verder van je af.
En het gaat niet om meters he!? gaat maar om klein stukje voor de mooi en fijner rijden.

Vind het verder vriendelijk beeld en je rijdt hem netjes, maar laat het voor je paard net iets te vrijblijvend. Hij moet achter iets actiever, waardoor hij voor makkelijker na geeft, omdat hij nu trager is is alles gewoon veel lastiger. Andersom werkt het ook wel voor een deel, als hij lang is, omdat hij gewoon die ruimte krijgt dan kan je achater er ook moeilijker bij rijden, daar mee zeg ik niet dat je hem aan de vorokant in elkaar moet trekken he!? Hij zou meer aan het been moeten zijn, voor het comfort van ruiter en het rijden van paard.
Je mag zo op die van mij komen rijden, voor geval je nu dacht dat ik vond dat je niet kan rijden, dat vind ik niet, je rijdt zoals ik al zei netjes en vriendelijk, ruiter als jou heb ik 100 x liever dan 1 die paard even in de krul rijdt en jij ziet eruit met rijden alsof je nog heel veel reserve hebt wat je nog zou kunnen, maar nog niet helemaal weet hoe je het in moet zetten.
Wel lastig hoor zonder goede instructie, die heb ik ook echt nodig.

Zie aan jouw paard gewoon mijn zwarte lopen :D :+ en wat ik ook doe. Ik ga meer drijven, hij wordt trager, ik drijf nog meer, hij wordt nog trager, hij wordt langer en daardoor weer trager. En ja, weet het, dat is heel heel heel lastig om dat anders te doen. En die van jou is nog niet half zo traag als de mijne!

Bedankt Sjolvir voor je uitgebreide reactie, echt tof! Ik denk dat je ook precies mijn moeilijke punten goed te pakken heb betreft mijn houding. Ik wil te goed, ik wil te recht, wil te netjes en daardoor word het geforceerd en strak ik mijzelf. Hoe kan ik van mijn paard verwachten los te worden als ik zelf zit te klooien met mijn eigen houding? Ik denk ook dat ik mede daarom mijn teugels aan de lange kant hou, zodat ik minder makkelijk verkeerd inwerk op hem, als een buffer als het ware.

Dik gedrukte is ook zeker waar, ik heb soms ook geen idee wat ik eigenlijk moet doen en dan pak ik de filmpjes er maar weer bij. Echter merk ik toch dat ik ondanks de filmpjes de aanwijzingen tijdens het rijden wel een beetje mis.

Anyway, vandaag is de dame langs geweest. Hij is ook gelijk weer behandeld. Echter vond ze hem nog te beperkt in zijn halsbeweging zonder pijnreactie te geven. Zijn rug en bekken hebben ook nog steeds aandachtspuntjes maar niet zo erg als de hals. Haar voorstel: Ga terug naar kliniek om te laten scannen voor ontsteking etc. Als dat beter word wil ze ons wel gaan begeleiden. Maar voor nu wil ze hem eigenlijk weer minder in arbeid zien dan dat ik de laatste paar dagen/weken heb gedaan.

Kleine tegenvaller dus en ga morgen op werk gelijk kijken welke datums ik nog vrij kan nemen om afspraak te maken op de kliniek.

@mirjamalvaro jeetje wat een wedstrijd, maar gelukkig voor jezelf goed kunnen afsluiten door niet door te rijden. Maar soms kom je wel eens dingen tegen naast de ring waarvan je denkt "Dat is niet handig".

Bij wat voor twijfel dan ook ben ik altijd helemaal voor kliniek, je kan ze maar 1 x naar hun vaantjes rijden, beter keer te vaak na laten kijken dan te weinig. Welke kliniek is dan altijd weer echt gevoels kwestie, sommigen kunnen nog zo goed zijn iets moet wel bij je passen. (en soort van in de buurt liggen)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:23

Ik heb ook zowel Zorro als Eliana volledig op de foto gehad toen we twijfelden. :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:28

Ik lees hier nog steeds elke dag mee maar omdat merrie al een poosje stil staat ivm veulen post ik niet mee. Vind het super leerzaam om alles te zien en te volgen. :j

Bij twijfel moet je meestal je gevoel volgen en het goed uit laten zoeken is mijn ervaring.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:25

Mirjam dat meen je niet, ja hoor dat moet jullie weer overkomen. Hele goede beslissing om af te groeten, daar heb je niets aan op deze manier. Maar goed wat je al zegt, weer een ervaring rijker. En toch waanzinnig knap van je sensibele merrie.

Miss lizje heel goed om geen risico te nemen en alles na te laten kijken.

Vandaag....was.... beter! Jeetje opluchting, Heb hem gewoon zoals in het begin wat langer gelaten maar toch consequent uitgenodigd om te zakken, en constant voltes en figuren gereden. Hij liep af en toe wel weer wat enthousiast, maar heb gewoon geduldig gereageerd en dat werkte prima. Door het tempo en de knie bewegingen is het wel behoorlijk lastig doorzitten, Heb het maar een paar pasjes gedaan. We komen er vast wel! Jullie allemaal bedankt voor de adviezen en lieve woorden, dat heeft mij echt ongelofelijk goed gedaan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:47

Super Zuchini!!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:45

Fijn Zuchini!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:24

Dacht even naar de vernieuwingen kijken op dressagepro. Maar website is nu ff heel langzaam, nou ja vanavond nog eens proberen.

Vandaag niet getraind maar op de 3 jarige gaan zitten. Voor het eerst in de bak. Stap en draf, geen stap verkeerd. :+:

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:11

Hé Mirjam, ja ik had hetzelfde, site is niet te laden momenteel. Misschien zijn ze er nog mee bezig. Ben wel benieuwd...

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:51

Ik heb al wel een aantal filmpjes zitten kijken. Zoals we van hem gewend zijn super duidelijk uitgelegd.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:41

Zo ik heb ineens een week gemist van dit forum :O Heb ineens geen mails meer gekregen bij nieuwe berichten en dacht vandaag van wat gek dat er al een week niks meer is gezegd maar nu zie ik dat er een paar paginas zelfs bij zijn haha.
Super leuk Mirjam die foto's! Die 4 jarige Sterre wat een prachtig koppie heeft zij joh! Heel leuk dier! En gaaf dat je instructrice had gezegd dat je zz-zwaar wel aan kan super!
Fijn dat het iets beter gaat Zuchini! Heeft gewoon even tijd nodig denk ik inderdaad om te wennen aan nieuw klimaat en omgeving als het nu al beter gaat komt het vast helemaal goed!

Ik heb zelf zondag weer wedstrijd gehad, voor het eerst buiten. Ik was echt super gespannen en mijn paardje extreem snel bij het inrijden, niet reageren op me remmende hulpen waardoor ik nog meer stress kreeg. Nou goed toen eerste proef, superrr veel spanning echt heel jammer. Ze durfde de hoeken niet in waardoor alle figuren rommelig waren, ze kwam veel omhoog door de spanning en linkergalop ging 3x mis voordat ze goed zat. Erg jammer wel alsnog 180 punten, maar wel een heeeeeelee milde jury hoor haha dat was het echt niet waard.

Daarna 2e proef in een andere bak, veel minder afleiding en ze liep echt super!! Ben echt super trots ze was hartstikke ontspannen en rustig en ben mega trots op het hals strekken waarbij ze niet versnelde en de galopjes ook super rustig terwijl ze thuis vaak erg hard gaat dan. En allergaafste vind ik hoe ze het contact accepteert nu en niet meer als een giraf continu omhoog gaat wat ze in het begin alleen maar deed. Tuurlijk genoeg verbetering nog maar meeste van jullie weten nog wel het filmpje van januari waar we vandaan komen :D Laatste proef 192,5 punten dus we mogen nu naar de L1. Met pinksteren wil ik nog B starten nog wat meer ervaring op doen weer nieuwe omgeving ook en dan juni of juli voor het eerst L.

Hier een filmpje van de tweede proef, advies en tips zijn altijd welkom :D

https://www.youtube.com/watch?v=yVwqTCe ... e=youtu.be

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:35

Dat gaat er super uit zien zeg!!! Mooi naar de hand toe gereden. Echt leuk om de vooruitgang te zien.
Misschien kan je proberen om hem in de bochten wat meer van je binnen been af te houden. Hij valt er nu doorheen naar binnen.
Dat zou denk ik nu mijn aandachtspunt zijn. Mooi zijn gewicht over 4 benen verdeeld houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:48

Kijk dat gaat er goed uitzien! Geen tips, behalve zo lekker doorgaan en die ontspanning pakken op vreemd terrein. :D

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:52

Wauw Proven, dat ziet er echt heel fijn uit! Hele mooie lengte in de hals, voorwaarts (hoewel ze wat mij betreft ieeets rustiger mag, zodat ze uiteindelijk meer op het achterbeen kan komen), ontspannen en behoorlijk constant! In de hoeken valt ze inderdaad wat door je binnenbeen, het zou mooi zijn als je in je training de hoeken kan gaan gebruiken om haar sterker en rechter te maken. Zal ook iets makkelijker zijn als ze iets terug kan komen in tempo, vermoed ik. Allemaal een balans kwestie, dus dat komt vast! Ik kan me voorstellen dat je tevreden bent over die proef, echt erg goed! Voor de B had het ook nóg hoger gejureerd kunnen worden, wat mij betreft :)

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 23:57

Proven, van de stress van het eerste proefje was hier niets meer van te merken! Super ontspannen. Ik herken wel wat van mezelf in het beeld, ik mis een klein beetje de stelling in de bochten, wat gebeurt er als je wat meer binnenbeen-buitenteugel rijdt? Super netjes en eerlijke proef.

Mijn training vandaag was weer beetje apart. Hij was weer wat te loperig, en afgeleid. Ging ik zelf ook even om me heen kijken... eigenlijk gebeurt er daar ook wel constant net even wat teveel. Bladblazers constant aan, groot materieel (een generator) volop te blazen naast de bak. Constant heen en weer geloop met de renbaan paarden, veel gehinnik en de mannen die veel schreeuwen. Gele afzet linten langs de bak die wapperen. Aan de andere kant een compleet wedstrijd spring parcours opgestapeld langs de bak. Hmmm, het is ook wel een beetje veel eigenlijk. Moest even denken aan iemand uit dit topic, paardje ging al over de zeik als de rits van de jas dicht moest :+ Dan is die van mij toch wel heel braaf eigenlijk.

Heb hem 10 minuten laten lopen, wel contact blijven behouden en constant maar gevraagd om te ontspannen en veel figuren gereden. Einde training en paar minuutjes in goed tempo en aan elkaar gedraaft en het daarbij gelaten. Morgen en overmorgen mag hij op de wei alles gaan verwerken.

Hoe gaat het voor de rest met iedereen?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 01:07

Ik heb ook ooit gestaan op een dergelijke drukke stal en daar heb ik nog steeds plezier van. Ze leren er een hoop van. Trekkers in het weiland naast de wedstrijdbaan, paarden die ons vanuit het land er naast aanvallen, ze kent het allemaal. Ideaal.
Hier gaat het best lekker. We zijn bezig met de pirouettes en de wissels overal kunnen rijden en ook 2 op een zijde of diagonaal zonder te gespannen te worden. We zijn nog wel een heel eind weg van goed genoeg om te gaan starten maar ik zie wel licht aan het einde van de tunnel.
Morgen lekker het bos in voor de broodnodige afwisseling en voor de conditie. Ik ben heel benieuwd want vorige week heb ik Jarko Dun (fysio) erbij gehad en het lijkt net alsof ze een stuk minder schrikkerig en heet is in het bos dan het afgelopen jaar. Durf nog niet te juichen maar morgen weet ik wat meer.
Volgende :-)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:09

Goede schriktrainingen gelijk Zuchini :))
Promisse, lekker bezig dus. :)

Hier gisteren Zorro getraind. Ging verschrikkelijk. Of mijn linkerbeen word steeds zwakker door ziekte of hij is gewoon ongehoorzamer. Dus dacht zweepje erbij te pakken voor dat linkerbeen. Nou meneer heeft alleen maar gestressd, wou niet meer ontspannen en sloot zich juist af voor de hulpe. Zucht.

Eliana gaat laatste tijd lekker. Met haar ga ik komende tijd dingen langs de baan zetten. Kunnen we daar ook even mee oefenen dat ze op mij moet blijven vertrouwen.

Sterre is drammerig en schrikkerig. Moet bij haar ook erg opletten dat ik het tempo niet te laag maak. Dan gaat het alleen maar slechter. Als ze echter eenmaal bij de les is gaat het gelijk weer top, mooi constant.

Kyara nu 1 keer opgezeten aan longe. Stap en draf. Lekker ontspannen gelijk.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:41

Bedankt voor jullie leuke reacties en tips :D
@Joyce klopt inderdaad dat ze echt nog wat rustiger mag, dat was ook het commentaar van de jury :P Het was wel echt al stukken beter vergeleken met het inrijden maar alsnog :P

@Joyce en @Promisse ik ben gelukkig sinds ik die nieuwe instructrice 3 weken heb heel erg aan het oefenen inderdaad op dat ze niet meer door me binnenbeen valt! Vind het zelf erg moeilijk om te voelen wanneer dat gebeurt en weet ook niet heel goed hoe ik het moet oplossen, maar als ik les heb helpt ze me heel erg dus gaat hopelijk goed komen :D

@Zuchini been is voor haar harder. Buigen of opzij voor mijn been wil ze nog niet doen alleen harder gaan. Ik probeer het wel soms buitenteugel binnenbeen maar dan versnelt ze dus weer of gaat ze naar galop waardoor ik weer eerst in tempo terug rij en dan weer proberen maar zo blijven we een beetje in hetzelfde riedeltje zitten.
Ik moet ook wat consequenter zijn in het terug nemen hoor soms denk ik nog steeds naja laat maar even lopen maar dat schiet natuurlijk niet op :P
Dat is wel heel veel afleiding wat je heb om je bak joh! Zie het maar zo lekker gratis schriktraining haha jij heb straks nergens meer last van met rijden :P

Heb jij je paarden aan huis staan @Mirjam?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:38

Ja paarden aan huis, anders niet te betalen. :))

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:51

Ah dat vermoeden had ik al inderdaad! Heerlijk zeg heb je goed voor mekaar. Is anders echt niet te doen nee 4 paarden ergens stallen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:14

Zeker, wonen er nu 5 jaar. Wil niet meer anders. :))

3 jarige, 2e keer erop. Teugels heb ik er gewoon losjes bij. Naar stap terug probeer ik vooral op stem. Stuur zit er nog niet echt op. :')
https://youtu.be/FSKcwtFG6kY

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:20

Die loopt er super braaf bij zeg !

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:20

Zo braaf is je 3 jarige miriam. Heerlijk je paardjes aan huis, een fijn stel heb je daar.

Proven, heel herkenbaar. En dan leg je het been maar niet aan haha, echt ik ken het. Ik blijf het toch maar doen want anders leert hij het nooit. Letterlijk elke bocht versnelt hij. Been eraan= voorwaarts, ook al is het maar 1 been :') het zal toch ooit wel een keer doordringen.

Haha ja goede schriktraining, wel frustratie als je dat elke dag hebt en ontspannen wil trainen. Maar we komen er wel doorheen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:22

Jaa klopt inderdaad zuchini haha! Is zo inderdaad afhouden helpt helemaal niks.
Ja snap dat het frustrerend is inderdaad, even doorheen dan zal het zeker beter gaan