Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:16

Ik weet niet wat ik lees...
...hele paard op de foto :=

Kijk, als je een paard koopt van dik 25.000 euro, dan kan ik me daar misschien nog wel iets bij voorstellen...
Maar de hele rug op de foto willen zetten voor een 7.000 euro beestje vind ik persoonlijk erg overdreven.
Want wat is goed? Wat is acceptabel?
En waarom laat je dan niet meteen ook alle pezen scannen en de atlas op de foto zetten? En nu we toch bezig zijn, ook meteen een bronchoschopie. Je kunt keuren erg uitgebreid maken hoor, maar is dat werkelijk nodig?

Ik denk dat je een zekere mate van lef moet hebben om een paard te kopen. Er is altijd een kans dat er iets mis gaat met het paard. Ze komen nu eenmaal niet met garantie. Nou ja, en dan zit je daar met je veel te uitgebreid gekeurde paard... laat je hem los in de afgetrapte weide van de pensionstal en glijdt hij uit in een sliding stop :+

Doe jezelf toch een lol. Koop een redelijk beest met een nette standaardkeuring en ga gewoon eens genieten. En kijk eens goed naar jezelf. Voor het gros van de inlandse 'ruiters' maakt de kwaliteit van het paard niet eens uit, omdat die 'ruiters' het dier binnen 6 maanden de vernieling in zullen rijden. Als het niet op gezondheid is, dan is het wel op het mentale vlak. Genoeg topics op Bokt in dat kader ;)

Als verkoper werk ik uitsluitend mee aan een reguliere sportkeuring eventueel met prok. Niet aan allerleid andere scans en onderzoeken en foto's. Een kopende partij ook niet moet aankomen met "ja maar nu heeft hij toch een 2 en hoewel de DA dus het paard daarmee wel goedkeurt wil ik hem evenzogoed nog niet". Goedgekeurd is goedgekeurd en dan betaalt de koper dus de kosten.

Belsje

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:19

Goh, na mijn ervaring met paarden kopen (wie info wil mag pb'en dat is nog niet voor openlijke publicatie) wil ik toch echt wel 4 benen in de kliniek op de foto en minstens door 2 onafhankelijke DA's gekeurd ...
Dit flikken ze me echt NOOIT meer.
Maar dan ook alleen de benen en ik vrees dat ik ondertussen zelf ook een foto kan beoordelen :'(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:20

Die bronchoschopie kregen wij er gratis bij _O- Maar dat was ook niet bij een paard van 7000 euro. Wij hebben de 2 paarden hiervoor binnen 3 maanden na elkaar laten inslapen. De ene aan zware KS en de andere aan 4 compleet versleten benen. De 1e was klinisch en rontgenologisch gekeurd, 2e alleen klinisch. Nu gaven we dus liever meer geld uit om de atrose en KS uit te sluiten.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:21

@Dees; je hebt een pm. Ik denk dat iedereen moet laten keuren wat hij/zij zelf wil. Wij (ik reken hier even MWM en mezelf onder) hebben (meestal) een wat duurder paard en helaas ook veel pech achter de rug, dus het is voor ons een logische stap om alles te laten nakijken. En inderdaad, bij twijfel wordt er ook her en der een echo / scopie gemaakt. Nogmaals, dit is afhankelijk van de prijsklasse van het paard, maar dat leek mij duidelijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:25

Atlas zit bij de halsfoto's Dees. ;)

Overigens is de beoordeling van foto's ook niet altijd goed. :+

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:26

Inderdaad ... Vandaar twee DA's :D

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:27

Needje schreef:
Atlas zit bij de halsfoto's Dees. ;)

Overigens is de beoordeling van foto's ook niet altijd goed. :+

Je moet ook wel bij een goede kliniek zijn. En welke dat is, is voor iedereen weer persoonlijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:27

Ik laat ook foto's maken van de rug en bij een volgend paard ook de hals. Je hoort te vaak dat daar wat aan mankeert waar blessures uit ontstaan en ik heb zelf een paard met lichte KS gehad. Maar dat hangt inderdaad ook mede af van de prijsklasse.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:30

Ik vind dat iedereen mag keuren wat die wil.
Maar als die vn mij ooooit verkocht zou worden dan zou ik zelf klinisch en de benen nog zelf herhalen. Dit komt wel de helft vn de keuring bij de prijs in.
Willen kopers herkeuren prima, maar niet nog een keer op mijn kosten.
Rug,hals, scans, etc prima maar op eigen kosten :)

Nou en hals foto's worden ook niet altijd goed afgelezen door een DA!
Dat heb ik zelf ondervonden ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:34

Romanoff schreef:
Ik vind dat iedereen mag keuren wat die wil.
Maar als die vn mij ooooit verkocht zou worden dan zou ik zelf klinisch en de benen nog zelf herhalen. Dit komt wel de helft vn de keuring bij de prijs in.
Willen kopers herkeuren prima, maar niet nog een keer op mijn kosten.Rug,hals, scans, etc prima maar op eigen kosten :)

Nou en hals foto's worden ook niet altijd goed afgelezen door een DA!
Dat heb ik zelf ondervonden ;)

Ook niet als hij dan toch op de benen afgekeurd wordt? Dat vind ik dus echt belachelijk..

En qua het beoordelen van foto's, dan moet je een betere dierenarts zoeken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:36

En wat zijn in jouw ogen dan de klinieken in NL die daar geschikt voor zijn Somebody_?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:36

We hebben hier vandaag natuurlijk ook uitsluitend te maken met topamazones en topruiters met reële kans op deelname aan internationale evenementen ;)

Voor verreweg de meeste paardenkopers zou zelfs een rontgenonderzoek helemaal geen must hoeven zijn. Je kunt heus nog de basissport bedrijven op een beest met een 3-tje ergens. Sterker nog, voor onder 4.000 euro aankoopprijs zou een 3-tje gewoon acceptabel moeten zijn.

Te veel mensen gaan af op een theoretisch verzekeringsverhaal en vertrouwen niet meer op hun eigen waarden. Wellicht omdat ze weinig inzicht in paarden hebben, dat zou kunnen. Laat keuren in verhouding tot de prijs én in verhouding tot je eigen kunnen.
Laat keuren bij een DA waar je vertrouwen in hebt en vertrouw dan ook op diens deskundig oordeel.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:37

Needje schreef:
En wat zijn in jouw ogen dan de klinieken in NL die daar geschikt voor zijn Somebody_?

Ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is. Je moet vertrouwen hebben in de dierenarts naar wie je toe gaat om te keuren.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:42

Ja je moet vertrouwen hebben. Helaas weet je pas achteraf of dat vertrouwen terrecht was of niet dan? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:43

Belsje schreef:
Goh, na mijn ervaring met paarden kopen (wie info wil mag pb'en dat is nog niet voor openlijke publicatie) wil ik toch echt wel 4 benen in de kliniek op de foto en minstens door 2 onafhankelijke DA's gekeurd ...
Dit flikken ze me echt NOOIT meer.
Maar dan ook alleen de benen en ik vrees dat ik ondertussen zelf ook een foto kan beoordelen :'(

Dat is wel heel vervelend zo'n ervaring!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:45

Needje schreef:
Ja je moet vertrouwen hebben. Helaas weet je pas achteraf of dat vertrouwen terrecht was of niet dan? :D

Ik ken de dierenarts die ik mijn paard laat keuren, al ruime tijd. Ik weet dat hij de beste is, in mijn ogen. Ik heb vertrouwen gekregen op basis van ervaringen in tijd, bij hem als dierenarts. Daarom laat ik mijn paard alleen door hem keuren. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:46

Dees schreef:
Als verkoper werk ik uitsluitend mee aan een reguliere sportkeuring eventueel met prok. Niet aan allerleid andere scans en onderzoeken en foto's. Een kopende partij ook niet moet aankomen met "ja maar nu heeft hij toch een 2 en hoewel de DA dus het paard daarmee wel goedkeurt wil ik hem evenzogoed nog niet". Goedgekeurd is goedgekeurd en dan betaalt de koper dus de kosten.

Precies zoals jij het zegt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:46

@ somebody; daarom zeg ik al dat ik m voor de verkoop klinisch en de benen zelf herkeur ;)
Dus als mensen dat zelf nog n keer willen, mogen ze dat zelf betalen ja :)
Foto's mogen door kopers eigen DA herkeurd worden :)

En kwa halsfoto heb ik dus 4 andere da's laten kijken ;)
En daar kwan niks uit, maar 1 andere da beweerdevtoch iets heeeeel anders. Daar kom ik dus ook nooit weer.
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 18-07-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:48

@ Dees, maar een 2 en een positief koopadvies was voor ons goed. Een paard met alleen maar 1en is volgens mij niet makkelijk te vinden en geeft geen garantie.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:49

Nu hebben we het hier over volwassen paarden, maar wat nu als je een veulen koopt?
Dan is er nog niet zoveel te zien op foto's? Hoe oordeel je dan?
Of wat als een volwassen paard bijvoorbeeld iets aan zijn hart heeft of wat dan ook?
Dat komt bij een rontg. keuring ook niet naar boven....
Ik ken nu een aantal mensen die paarden te koop hebben waarvan ze op de rontgen goed zijn maar toch wat kwaaltjes hebben.
De een heeft een 'slaapziekte' (weet de echte naam van die ziekte even niet) en valt zomaar weg en de ander heeft een zenuwsnede gehad waardoor hij nu goed loopt maar op de foto niet te zien is.
Een keuring hoeft dus niet altijd iets te zeggen. Meer zekerheid heb je wel inderdaad.

Het is ook maar net wat je zoekt. Ik zoek voor over aan paar maanden (als de stallen klaar zijn) een weidemaatje voor mijn jonge paardje. Dat hoeft geen topper te zijn dus mag ook in de lagere prijsklasse.
Wel een ruin en liever niet groter dan 1.50.
Ik had via bokt contact met een meisje die haar paardje niet meer kon houden maar dat paardje moet met spoed weg en staat dus te koop op verschillende plaatsen.
Waarschijnlijk is dat paardje al weg tegen die tijd (ergens september gaat het worden waarschijnlijk)
Ik zou dat paardje dus niet laten keuren omdat het niet de sport in moet.
Het wordt gewoon een gezelschapspaard voor ons gezin en een maatje voor mijn ander paardje.
Ik zoek dan ook in de lagere prijsklasse (max 2000 euro) en daar zijn volgens mij best wat leuke paardjes te vinden als je wat zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:50

MyWishMax schreef:
@ Dees, maar een 2 en een positief koopadvies was voor ons goed. Een paard met alleen maar 1en is volgens mij niet makkelijk te vinden en geeft geen garantie.

Maar er zijn mensen genoeg die denken dat een 2 snel een 3 gaat worden oid

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:53

Een veulen laat ik niet keuren. Hooguit laat ik even luisteren naar hart en longen.

Een paard met een hartafwijking laat ik staan. Maar nogmaals, mijn zoektocht naar een echt sportpaard is wel een hele andere zoektocht dan de zoektocht van de meeste in dit topic..

Overigens heeft een klant van mij nog een 5 jarige staan, van 160 (hooguit), die wegens halsartrose bijna gratis weg mag. Kan prima functioneren als weidemaatje en af en toe een beetje rijden (wordt nu ook af en toe gewoon b/l gereden), wel een fit paard hoor! Misschien wat voor jou? ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:55

vonneke schreef:
MyWishMax schreef:

Maar er zijn mensen genoeg die denken dat een 2 snel een 3 gaat worden oid

Eigenlijk heel krom, want dan zouden ze ook moeten denken dat een 1 een 2 wordt en dus vanzelf een 3 en een 4...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:55

Aimee schreef:
tita schreef:
Hoezo zijn rugwervels onbetrouwbaar?

Multi-interpretabel :j

echh nu even in jip en janneke-taal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:01

@ Dees ik heb de mijne geheel laten keuren op 42 foto's incl rug en hals

Mijn 3 jarige was en helaas is extreem overbouwd... ben wel een leek maar niet zo erg dus moest de rug op de foto en en tevens heeft ze soort bult achter het zadel...wat ik niet vertrouwde dus ook even op de foto.

https://www.facebook.com/media/set/?set ... =3&theater

net achter het zadel van midden van zadel via bontje naar benee trekken daar zie jee ovaal-vormige stuk bot zitten..wilde het toch weten en ze was geen 25000

En toch de volgende keer gaat weer helemaal op de foto was totaal 1100 euro kwijt...liever dat dan een paad met KS.
Incl de atlas :+ en extra bloedtest