[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:37

Ja, ik snap jou idee hoor, maar je kan de overgangsperiode ook zien als: vlas, dus er zullen nog hoefprobleempjes optreden, totdat de strokorrels het zonder vlas kunnen voor Frum en dan pas zien wat het doet. Maar ja, een maand is dan zo weer voorbij en als hij in die maand toch weer last krijgt is dat ook weer zo naar.

Heeft hij misschien dunnere zolen dan de andere paarden die er staan of weet je dat niet? Soms weten smeden dat wel, maar die van jou had het je dan vast wel verteld.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 14:35

Hij heeft geen dunne zool en er staat er maar één op voorijzers, verder net als hij op blote voeten, dus daar kan het verschil ook niet in zitten.

Afbeelding

Ik kan jullie geruststellen: hij heeft de enge zandkorrel overleefd.

Afbeelding

En een wisseltje.

De paarden zijn altijd verkocht zodra ze net Z1 geklasseerd waren, dus voor mij is het mooi om een paard te hebben waarmee ik langer op dit niveau kan rijden en waarmee ik kan proberen om wat richting Z2 te knutselen. De combinatie wiebelpaard + geen ervaring als ruiter is dan wellicht niet ideaal, maar we moeten het ermee doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:28

Ik vind het zo gaaf wat je allemaal met hem doet en het plezier dat er zo vanaf straalt! Ik duim voor je dat de hoefzweren uiteindelijk verleden tijd worden!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 22:58

Het is ook een paard dat graag werkt. En ik waardeer zijn inzet enorm. <3 Er gaat nog genoeg fout, maar dat is ook vaak mijn schuld. Dan moet ik hem beter begeleiden.

Afbeelding

Soms kan 'ie heel stoer lopen. 8-)

sorbetje

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:00

Hij blijft zo gaaf en verbazingwekkend hoe jullie zo steeds verder komen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 23:49

Ik mocht willen dat ik ook maar een kwart van jouw talent had, daar zou mijn paard enorm veel geluk bij hebben... Nou zal het niet zo erg met me gesteld zijn, maar Frum heeft toch wel super veel geluk met zo'n baas als jij, die hem zo goed begeleidt en hem zijn "grappen" en "moeilijkheden" gelijk weer vergeeft. Onder jou is hij onwijs gaaf!!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:26

Jet schreef:
Ik mocht willen dat ik ook maar een kwart van jouw talent had, daar zou mijn paard enorm veel geluk bij hebben... Nou zal het niet zo erg met me gesteld zijn, maar Frum heeft toch wel super veel geluk met zo'n baas als jij, die hem zo goed begeleidt en hem zijn "grappen" en "moeilijkheden" gelijk weer vergeeft. Onder jou is hij onwijs gaaf!!!

Helemaal mee eens.Hij toont prachtig bij jou.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:15

Hij is zo leuk en zo speciaal.
Op elke foto voel ik iets. Geen idee hoe het kan. Maar <3

Wat een geluk dat hij bij jou is geboren. Jij bent zo verbonden met hem en samen zo’n eenheid. Blijft speciaal om jullie te zien.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:16

Ga met alle bovenstaanden mee, hij is zo gaaf!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 10:49

Op donderdag neem ik Frum vaak mee naar de clubles. Hij staat dan tussen wat paarden te wachten in de opzadelruimte tot de les voor ons klaar is. Ik ontdoe me van alle lampjes, haal zijn deken af, singel nog een keer aan, etc. Dat is heel moeilijk voor hem.

Hij komt al onstuimig binnen. De deken afdoen moet met beleid, want dat is een flinke trigger voor spasmes. Als de deken net te lang op zijn kont blijft hangen of een kruissingel bungelt langs zijn been, dan schiet hij weg. Niet echt handig als je in een kleine ruimte tussen andere paarden staat, waarvan één hengst is.

Gisteravond was het bedroevend erg. Hij schoot niet weg. Dat kon niet, want hij zat helemaal vast in zijn tics/spasmes. Schokkend en kreunend staat hij dan te wiebelen op zijn plek. Clubgenoten probeerden hem ook al gerust te stellen. Zij gaven aan dat ze hem nog niet zo slecht hadden gezien. Ik wel, maar dat is al lang geleden. Ik ken het. Zeker van de koude winterperiodes. Zijn spieren lijken de spasmes dan minder goed op te kunnen vangen. Toch went het niet. Ik vind het heel erg om te zien dat hij zijn lijf niet onder controle krijgt en hoe hij dan uit zijn ogen kijkt. Je ziet hem het vertrouwen in zijn lichaam verliezen en mijn hart breekt dan een beetje.

Ik kom altijd op het scherpst van de snede, zodat ik zo snel mogelijk de bak in kan. Eenmaal erop is het een ander paard. Ik kan zijn lichaam aansturen, duidelijkheid geven, hem opwarmen en spieren losmaken. Ik geef het wel aan bij de instructrice, zodat ze weet dat hij een slechte dag heeft. Niet echt nodig, want ze kent hem vanaf zijn geboorte en ziet het zelf ook wel als hij het moeilijk heeft. Daar houdt ze rekening mee.

Het rijden viel me alles mee. Hij doet altijd zijn best en was ook stukken heel goed. Zelf zat ik er emotioneel op. Het was zo'n confronterend moment... Ik zou het graag op film willen hebben. Als hij er ooit niet meer is, dan kan ik nog eens terugkijken hoe zijn slechte momenten waren. Het is echter totaal geen fijne situatie om te gaan filmen. Ik ben alleen maar bezig met hem en het komt dan ook niet in mij op om iemand ander te vragen om het vast te leggen. Later bedenk ik pas dat het goed was geweest om dit eens te vereeuwigen.

Anyway.... Ik moet maar weer eens een tandje bijzetten in de ondersteuning. Hij is altijd behaaglijk warm, maar ik denk dat ik hem toch iets meer ga beschermen tegen het weer. Zijn spieren krijgen beste opdonders en kunnen wel wat ondersteuning gebruiken. Toch even de dekens en supplementen kritisch bekijken en inzetten. Ik overweeg de Recuptex dekens voor hem. Geen idee of het iets doet, maar het is wellicht de moeite waard om te proberen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:58

Ohh, arme Frummel. Denk dat een therapiedeken hem inderdaad wel eens zou kunnen helpen bij het ontspannen van de spieren. Althans ik hoop dat het hem gaat helpen. Was gisteren ook wel een beetje extreem weer, tenminste hier. Waaide hier gisteravond een halve storm.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 10:59

Ik weet niet goed wat ik ervan moet/mag verwachten. Geen wonderen, dat snap ik. Het is best een investering, maar als ik het niet probeer, dan weet ik ook niet of het helpt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:34

Kun je hem thuis niet alvast warmdraaien en dan flink doorstappen richting les? Meteen de bak in en dan maar even met deken en kerstversiering rond stappen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 11:53

We rijden een kwartier in stap en draf voordat we bij de club zijn, dus eigenlijk zou hij al niet zo heel koud moeten zijn. Toch merk ik dat hij strammer is en zijn spieren het zwaarder hebben. Ik zou hem in principe wel los kunnen rijden thuis, maar dan moet ik eerst de lamp op accu installeren en weer afbreken voordat ik wegga. Niet handig en we oefenen vooral het steigeren bij kunstlicht, want dan ziet het zand er gek uit. :j Bovendien ben ik nu al 1,5 uur aan het rijden. Heel veel langer hoeft dat van mij niet te worden.

De omstandigheden zijn zo dat het helaas niet handig is om eerst de bak in te gaan en daarna pas 'uit te kleden'. De vorige les staat dan in de opzadelruimte. Dat zijn meer paarden dan die van mijn eigen les en hij kent die andere paarden niet goed, waar hij ook onzeker van wordt. Daarnaast gaat hij wat vreemd door de bakdeuren heen. Door elke deur eigenlijk. Dat stellen mijn lesgenoten niet zo op prijs als de les al is begonnen. Het klinkt vreselijk aanstellerig, maar ik heb nogal een gebruiksaanwijzing bij Frum. :P En de dekhengst is de laatste tijd nogal druk, dus daar proberen we ook wat rekening mee te houden, anders is het voor zijn amazone niet te doen.

De instructrice gaf aan dat ik kon proberen om met een nierdeken te rijden en die alleen af te halen als hij het echt warm heeft. Ik vind het allemaal nog wat lastig, omdat Frum net als zijn moeder totaal geen kouwelijk type is en ik té warm ook niet goed vind. Voor mijn gevoel kan hij de warmte dan niet kwijt.

Het verschil zit hem volgens mij ook in de beweging overdag. De paarden hebben met het slechte weer van de laatste tijd weinig bewogen. Ik kan doen wat ik wil, maar ze gaan steeds met z'n allen op rij met de kont tegen de wind in staan slapen en raken het hooi achterin de paddock niet aan. Dat helpt ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:03

Oké, misschien een betere optie om hem dat dan niet aan te doen, zal misschien dan eerder stress zijn dan koude dat hij zo reageert.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:41

Kun je niet je mede clubgenoten inlichten dat als hij weer dat gedrag gaat vertonen, dat zij dan het even opnemen? Als ze het van te voren weten, kunnen ze er rekening mee houden en gaan filmen en kun jij je om hem bekommeren.

Ik heb het ook eens gedaan met een paard waarvan ik vond dat ze vreemd gedrag vertoonde, achteraf was de eigenaresse heel blij dat ik het gefilmd had, want daarmee had ze eindelijk beeldmateriaal die ze naar de dierenarts kon sturen. Dat was dus per toeval, maar ik denk dat er vast wel mensen zijn die voor jullie klaar staan en dat willen doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:51

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 13:56

Die wil ik wel proberen! Heb alleen geen flauw idee hoe ik die deken vastmaak aan een monoblad zadel zonder lusje voor de beugelriem. :Y)

Sakura789 schreef:
Kun je niet je mede clubgenoten inlichten dat als hij weer dat gedrag gaat vertonen, dat zij dan het even opnemen? Als ze het van te voren weten, kunnen ze er rekening mee houden en gaan filmen en kun jij je om hem bekommeren.

Dat is een idee :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 16:45

Misschien even contact opnemen met Bucas. Wie weet hebben ze daar een oplossing voor. Want ik neem aan dat er meer mensen met een monoblad zadel rijden.

A_noukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:02

Meelezer :D deze past ook aan je beugelriemen :j
Anders zou je hem ook redelijk makkelijk wat kunnen verlengen met een extra stukje klittenband.

Nog nooit eerder gereageerd geert nu ik toch een keertje reageer, chapeau Lorette wat ben je toch altijd fijn met hem bezig. +:)+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:26

Ik ben zelf wat dat betreft nogal fan van Back on Track: http://www.backontrackvoorpaarden.nl/ . Daar zijn ook verschillende typen uitrijdekens van ( en rugverwarmers, diverse soorten dekens) mocht je dat ook willen. Vast wel duurder dan de dekens van Bucas, ik zou maar eens kijken hoe en wat als ik jou was.

Wel heel naar om te zien voor jou en de anderen hoeveel moeite hij soms heeft met zijn lijf, en toch vind ik het wel wonderlijk ( en fijn dat het zo is) dat het met rijden dan toch weer beter met hem gaat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 09:58

Ik vind Frum zorgelijk. Hij staat niet lekker buiten, wil steeds naar binnen, komt slecht door de staldeur, staat erg te krampen en zijn tics zijn erger. Doorlopend chagrijnig en is daardoor erg vervelend naar de andere paarden. Hij beet mij in mijn jas van frustratie toen de pony langs zijn stal liep. Dat is echt niets voor hem. Hij jaagt een beetje op de merries en dat was voorheen nooit het geval.

Zaterdag was ik erg laat thuis en liep ik om 03.00 u nog even langs de paarden. Frum stond rechtsachter volledig in de kramp. Een beetje alsof hij er niet op kon staan. Plaatste het been naast de massa. Ik kon er verder niets aan ontdekken, maar het is wel lastig om het goed te onderzoeken. 's Ochtends liep hij zonder problemen de stal uit, dus het was geen hoefzweer of blessure. Ik had hem zaterdag ook normaal kunnen rijden, dus ik vond het vreemd dat hij er 's nachts zo bij stond. Het is niet de bedoeling dat hij dat vaker heeft in de nacht. Dan ga ik toch ernstig overwegen of ik wel zo verder wil. Hij is echt niet blij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:05

:(:) Sjips klinkt niet fijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:19

Heb je de mogelijkheid om een camera in de stal te hangen zodat je terug kan kijken hoe de nacht gegaan is? Als hij dit continue heeft is niet eerlijk naar hem idd, hopelijk is er snel een reden te ontdekken welke opgelost kan worden.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:42

Pff, arme Frum! Sterkte, hopelijk kan je een oplossing vinden.