Een nieuw paard kopen deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:35

ergens heen rijden om te gaan kijken naar een paard maakt me niks uit maar als ik hem/haar koop vind ik het wel fijn als ze gebracht worden :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:38

Ja die dingen heb ik ook wel gehad..
1500 euro.. omdat hij echt een super goed tehuis zou krijgen en hij nooit meer verkocht zou worden.
Nah als hun budget al niet hoger gaat dan 1500 euro, vraag ik me af hoe hun ooit dat dier gaan onderhouden en betalen als het ziek word..

Lekker verder dromen :).

@ Alja; Ik zou mn paard altijd brengen. Al moet ik naar Belgie rijden :). Weet ik ook waar mn paard terecht komt.

KarinvdM

Re: Een nieuw paard kopen deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:43

Met Winston had ik de trailer meegenomen toen hij gekeurd werd, hij kon dus gelijk mee naar huis. :)

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:48

Nja ik zou zelf ook wel het hele land door crossen hoor haha!
Alleen gaat vriendlief met mij mee en die heeft gezegd best te willen rijden tot +- 50 km (nou heb ik er stiekem al 75km van gemaakt maja achhh ;) haha)..
Scheelt dat vriendlief de camera van het bedrijf mee kan nemen en ik dus iedere keer goeie filmpjes heb! Dus ik hou hem te vriend en neem hem mooi iedere keer mee ;) haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:07

Wij plannen een hele dag vol met adressen en gaan dan op pad met camera en al :) Mijn vriend is ook paardenman in hart en nieren, dat scheelt nogal :P En in Friesland heb je niet de beste dressuurpaarden, dan is Brabant en Gelderland toch dichter bevolkt met dat soort dieren :j Dus dan ben je al gauw even onderweg als je uit Noord Oost Friesland komt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:08

Iris, vlakbij jou zit Stal Albers in Langenboom. Wellicht weten zij nog een leuk paard te koop?

Ik heb daar als jong meisje pony gereden :) En ze deden toen veel handel. Ik weet dat Jan Jr. veelal springt, maar ze hebben een groot netwerk en volgens mij reed zijn vriendin dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:12

Ik hoorde laatst een discussie, ik ben benieuwd wat jullie vinden.

De discussie ging over het feit dat een correct gebouwd, correct bewegend paard met een stokmaat van rond de 160 niet geschikt is voor de sport ivm de stokmaat. Verschillende mensen waren van mening dat je daarmee nooit bovenin mee kan doen.

Wat vinden jullie?

In mijn ogen maakt het echt niet uit of het dier nu 160, 165 of 170 is wanneer het correct gebouwd is en correct beweegt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:14

In mijn ogen ook niet. Een paard is van nature nooit groot geweest, nou worden de grote paarden een beetje in. Grotere mensen + grotere paarden. Maar die zijn veel gevoeliger voor blessures etc. omdat ze voor de grote gefokt worden. Een kleiner paard kan in mijn ogen net zo ver komen, maar het ziet er misschien wel wat minder mooier uit dan zo'n mooie grote reus!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:16

En voor het springen is een klein paard weer handig voor bochten etc.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:20

vonneke schreef:

De discussie ging over het feit dat een correct gebouwd, correct bewegend paard met een stokmaat van rond de 160 niet geschikt is voor de sport ivm de stokmaat. Verschillende mensen waren van mening dat je daarmee nooit bovenin mee kan doen.

Wat vinden jullie?

In mijn ogen maakt het echt niet uit of het dier nu 160, 165 of 170 is wanneer het correct gebouwd is en correct beweegt.

Onzin als je het mij vraagt :) Een paard wat kan lopen en het juiste karakter heeft, moet makkelijk het hogere niveau aan kunnen. Het enige waar je tegenaan zou kunnen lopen is dat "men" het beeld minder mooi vindt met een kleine dan met een grote. Maar dat zegt mijns inziens niks over de kwaliteit van het paard, maar meer over die mensen ;)

Ik krijg straks een Tuschinski te rijden, een echt poppig damespaardje van om en nabij 1,63 m. Heb er super veel zin in en vind het juist fijn dat ze niet al te groot is :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:21

de laatste keer dat ik een paard zocht heb ik idd ook een hele dag met bezoeken gepland in de buurt van zoetermeer :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:22

vonneke schreef:

Wat vinden jullie?

laatst was er een topic bij rijden in the picture van een pony van 1.53 cm die ZZ licht reed bij de paarden dus ik ben van mening wat de stokmaat niet uit maakt, wel het plaatje!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:22

Voor kleinere ruiters lijkt me een kleiner paard juist prettiger om mee te werken. In principe is er geen reden waarom een kleiner paard niet ver zou kunnen komen in de sport, maar het blijft natuurlijk een jurysport, dus je hebt altijd te maken met de (voor)oordelen van andere mensen ;)
En bij sommige kleinere paarden heb je helemaal niet door dat ze kleiner zijn, die hebben zo'n sterke aanwezigheid dat je de maat niet in de gaten hebt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:23

Ik had een paar jaar geleden een supermooi dressuurpaard te koop. Was ster en liep Z dressuur en deed de wissels met 2 hoeven in de neus. Allemaal 1tjes op de foto en was nog geen 6 jaar.

Heb er toen veel mensen voor gehad (oa amerikanen) die allemaal afhaakte op haar "maar" 1.63...

Ik denk dat de stokmaat opzich niet veel uitmaakt, maar dat je ze slecht verkoopt naar de top toe met die maat. En je moet er als ruiter natuurlijk ook wel mooi op staan, want als er een vent van bijna 2 meter op ging zitten werd het paard ook wel klein :(:)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:24

Bij het springen vind ik het overigens wel anders. Dan kan je beter een handige grote hebben :)

Ik vind een kleine, fijne amazone mooier op een kleiner paard dan op een hele grote.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:27

Alja schreef:
de laatste keer dat ik een paard zocht heb ik idd ook een hele dag met bezoeken gepland in de buurt van zoetermeer :)

Nou mocht iemand dat nog een keer willen doen mag je best een bakkie komen doen tussen de middag hoor :D .

Ik merk dat je in de randstad toch ' makkelijker' verkoopt voor mijn gevoel, als ik zie hoe lang vergelijkbare paardjes in friesland e.d. erop staan... Maargoed, dan gaat het ook wel over een andere prijsklasse he :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:30

vind je de paarden in friesland duurder?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:35

Stokmaat maakt echt niets uit. Ken een aantal paarden welke het toch leuk doen op nationaal niveau. Verkooptechnisch is het inderdaad wel een stuk lastiger.

Ik laat een jong paard echt niet staan omdat hij klein is zeker niet als ik weet dat het een laatbloeier is en dat er nog wel wat centimeters bijkomen. Heb er 1 met 1.61 gekocht uiteindelijk 1.74 geworden en heb er 1 met 1.60 gekocht en deze zal nu rond de 1.66 zijn, misschien dat daar nog iets bij komt.

Merk persoonlijk dat ik in m'n zoektocht liever richting het zuiden afreisde dan naar het noorden. Waarom echt geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:36

Ik denk er dus hetzelfde over als jullie doen. Maar daar waren echt mensen die er van overtuigd waren dat die dieren nooit prijs zouden lopen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:41

trisca schreef:
vind je de paarden in friesland duurder?

Nee, ik zie dat de paarden in de randstad sneller verkocht worden in de lage prijsklasse :) . Ik gok omdat mensen die in een lagere prijsklasse zoeken dus wel degelijk een probleem maken van de afstand ?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:44

Joh die mensen heb je altijd. Weet nog paar jaar geleden bij onze vereniging reed een kennis van me een lichte tour proef met een tuiger van 1.58, ze werd uiteindelijk tweede met winst. Je had de opmerkingen moeten horen tijden het inrijden. Men snapte niet wat het paard hier deed want dat hoorde toch helemaal niet thuis in dit deelnemers veld. Des te leuker was het met de prijsuitreiking dat haar naam werd omgeroepen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:48

en dan is het wel jammer dat de prijsuitreiking vaak niet meer te paard is

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:12

Wat betreft afstand hangt het er voor mij een beetje vanaf. Het liefst kijk ik eerst in de buurt (zeg 75 km) maar als een paard erg goed lijkt te passen en ik ook een goed filmpje heb zou ik inderdaad wel naar het noorden rijden. Zonder filmpje waarschijnlijk niet, zeker gezien de benzinekosten tegenwoordig; staat hij in de buurt dan neem ik de gok wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:15

Naar Friesland / Groningen ga ik niet. Dat is mij echt te ver

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:17

Nou, het moet ook wel echt een speciale zijn willen we dat overwegen...... :D
Is ook nog niet gebeurt, voorlopig nog genoeg te kijken op kleinere afstand.