Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonniejj

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:14

Ah, zit dat zo joh! (En dat zegt de verpleegkunde student :') )

Maar dat wist ik echt niet, weer wat geleerd!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:19

Wat wij in theorie leren is (vooral bij koeien) dat je de spuit erin prikt, dan gauw loslaat (want vooral koeien gaan dan meteen bewegen en goed snel ook) maar wel je handen in de buurt laat om de spuit er niet uit te laten vallen... :')

Dat vond ik zelf dat ik dat aardig goed te pakken had.
Paarden reageren over het algemeen minder, maar dit waren wel kliniekpaarden natuurlijk.

Vooruit, de koeien waren ook van de kliniek, maar bij koeien moet je altijd knokken, wat je ook gaat doen. -O-

Verder is het zo dat je als je in een vat zit je voor je gaat spuiten even aanzuigt om te "bewijzen" dat je goed zit, dan moet je dus een beetje bloed in je spuit trekken. Daarna spuit je je injectie in. Mocht het dier of je naald verplaatsen, ga je weer "bewijzen". En vlak voor je de lege spuit eruit trekt, zuig je eerst nog een pietsie bloed aan, om te voorkomen dat er drupjes van je entstof in de huid achterblijven wanneer je hem weer terugtrekt. Nu zouden er dus bloeddrupjes achterblijven, omdat je dat aangezogen hebt. Dat is lichaamseigen. :)

In een spier zuig je dus in principe vacuum als je dat doet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:23

hihi nou ja, nu ik er eens over nadenk, Flicka reageerde toen idd behoorlijk. dikke kans dat ze daarom die dikke borst kreeg, toch teveel bewogen. ze stond los in de wei nieuwsgierig te doen terwijl de DA met Zneddie bezig was (die had zo'n 20 minuten nodig voor de DA hem überhaupt mocht aanraken). tussendoor kreeg zij dus snel een prik (wat ik eigenlijk best banketstaaf vond want ze schrok zich dus de blubber, meestal ben ik zelf juist erg tactvol met haar vanwege d'r karaktertje, maar goed).

ik ga een dutje doen, welterusten!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:41

Als een paard een keer schrikt vergaat de wereld niet gelijk hoor... ;)
Het liefst doe je zo'n prikje snel, dan ben je klaar voor het paard doorkrijgt wat er aan de hand is. Dat is vaak atraumatischer dan er helemaal omheen gaan werken, dan heeft het paard allang door dat er iets gaat gebeuren dat het misschien niet zo leuk gaat vinden.

Net als bij kinderen je eigenlijk niet zou moeten aankondigen dat het misschien even pijn gaat doen en dat ze even weg moeten kijken.
Nee hoor gewoon BAM die naald erin. Hebben ze bij mij ook nooit moeilijk over gedaan.
(Al is het wel zo netjes even te laten weten dat je daar staat. Maar dat is altijd zo bij dieren.)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:12

lonniejj,ik zou zelf in jouw geval ook niet kiezen voor uitverdoven.
uitverdoven word gedaan als je niet zeker bent van de plaats.
bob is vorig jaar wel uitverdoofd omdat het gewoon niet duidelijk was of dat het uit het onderbeen kwam of van hoger.
na uitverdoven bleek het duidelijk uit de schouder te komen.
bij jouw paard zit het duidelijk rond de kogel,het is dik en warm en weet je ook waar fotos/scan te maken.

veel sterkte meis,ik voel met je mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:46

haha nee ik bedoel niet uitverdoven, ik bedoel het paardje een beetje futloos maken, zodat ze zich rustig houdt tijdens de tijd van boxrust, en niet de plek nog erger blesseert.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:34

lonniejj schreef:
Als het niet verbetert worden er inderdaad weer foto's gemaakt, echo's en hij had het ook over uitverdoven.

ik bedoelde dit. ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:59

ah, oeps...
uitverdoven lijkt me niet zinvol inderdaad, hoewel het soms lastig te zien is natuurlijk. op zich is het wel handig om te weten in hoeverre het hoefgewricht en kroongewricht pijnlijk zijn, naast de kogel zelf.
echo en foto's lijkt me idd logisch.

maar ik duim gewoon voor een verstappinkje, wat na Lonniej's terugkomst al heel goed aan het genezen en verbeteren gaat zijn!

ik heb vandaag een superdag, Zneddie heeft weer met de stok gelopen! vorige week kwamen we erachter dat bepaalde bewegingen van de broek, en de staartriem hem nogal zenuwachtig maakten. ik ben daar dus mee aan de slag gegaan tot hij in gehele ontspanning de broek en staartriem liet aantrekken, heen en weer bewegen etc. etc.

vandaag hebben we dus de volgende stap gezet, en de strengen eraan gedaan. Zneddies eerste reactie bij wat druk was weg te schieten en pogingen om rondjes te rennen, waarbij de broek over zijn kont getrokken werd etc. etc.
aan het einde van de sessie was hij zover dat hij in ontspanning bleef stappen (incl. hoofje laag, excl. agwanende blik naar achteren) tijdens het op en neer schuiven met de strengen langs zijn heupen, met meer of minder druk, klapperen met de strengen, en in het lopen met de stok aan één kant.
superfijn afgesloten ook, hij was érg tevreden met ons en met zichzelf, lekker aan het briesen en doen, dus ik helemaal blij! op dat moment waren we even ver eigenlijk als vóór het akkefietje met het wagentje. morgen kijken we weer verder, willen we in principe hetzelfde doen als vandaag, mits dat gevoelsmatig klopt natuurlijk.

maar goed ik ben hartstikke blij, vooral dat Zned er dus niet echt iets aan heeft overgehouden behalve dat stukje wantrouwen naar de broek, waar hij dus goed overheen aan het komen lijkt te zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:55

Als je al weet waar het zit kan uitverdoven nog steeds nuttig zijn maar niet meer in dit geval. :+ Hier is vrij duidelijk waar het zit en dat het echt pijn doet en geen zenuwprobleem is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:25

Ik vandaag minder blij. Isa is gewoon weer slecht te noemen met dit koude natte weer ;(
Heeft nu weer hoefschoenen aan, maar was ze net zo min blij mee leek wel.
Zit dus weer even met mijn handen in het haar; je wilt zo graag wat doen, maar enige wat ze nu nodig heeft is zon en die laat nog even op zich wachten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:55

he bah Isapaardje, wat onwijs vervelend zeg... geef Isa maar een dikke knuf van mij!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:35

Wat een naar nieuws zowel over Romy als Isa, veel sterkte en liefde voor jullie X

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 00:30

Tjeetje merrieveulen wat een verhaal en kan me voorstellen dat je geschrokken bent en je schuldig hebt gevoeld ondanks dat je er niets aan kon doen. :(:)
Zo raar dat die staartriem ineens problemen gaf
Gelukkig is het goed afgelopen allemaal en super te lezen wat voor een band jullie hebben en dat hij je zo vertrouwd.
Super dat zned weer helemaal goed ging en dat je blij was.
Heb weer genoten van je goede uitleg en al jouw geschreven stukjes :D
Flicka krijgt witte vlekjes ga strakjes je topic bekijken.
Prachtig trouwens ook dat jij bitloos ment.
En Mar tuurlijk mag je jouw mening neerzetten. :D
Oh wahhahha lees al dat jij en merrieveulen het met elkaar eens zijn.

Isa wat een heerlijke foto van jou en Yoob samen slapen leuk!!
Minder dat Isa weer aan het modderen is, gelukkig blijft ze vrolijk.

Mar wat vreselijk van Tank en haar OCD dat het niet goed gaat op het moment hopelijk helpen de corticosteroïden. :(:)

mirgino wat verschrikkelijk dat jouw Romi is ingeslapen 30 mei.Heel veel sterkte de komende tijd. :(:)
Wel fijn te horen dat jouw andere paard het goed doet op het moment.

Esje super nieuws gefeliciteerd! +:)+
Ellie super dat Ruana ook goed gaat *\o/*

Lonneke wat verschrikkelijk dat Romy weer slecht gaat. |(
Ik weet hoe je je voelt, hoop dat de boxrust haar goed doet.
Nu ben je weer op stage, vrouw het zit je allemaal niet mee. :(:)
Ik ga voor jou en Romy duimen en Isa natuurlijk ook voor jou.
Een dikke knufel voor jullie en jullie kindjes :* :*

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:13

Het ging juist heel goed Bren! Als je haar netjes 10 minuten warm stapt en de eerste draf niet gelijk heel erg doorjakkert was er niks aan de hand, oersterk dat paard, en ze vond het leuk en had geen pijn. Tijdens het menweekend was haar spronggewricht zelfs geslonken!

Gaan die gasten bij de ambulante kliniek toch inspuiten terwijl ze eigenlijk nog menexamen had moeten lopen. -O-
Natuurlijk moet je haar niet eeuwig zo laten lopen tot ze echt stuk is, maar 2 weekjes kon nog makkelijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:33

even een kort berichtje vanuit hier! Zneddie is gisteren op de show twee keer laatste geworden, hihi! hij was érg gestresst dus we zijn vooral bezig geweest met 'ontstressen', waarin nogal wat tijd ging zitten. na de eerste rubriek ging het steeds wat beter en kon hij ook ontspannen, dus ik ben hartstikke blij en tevreden met hoe het gegaan is. natuurlijk jammer, dat hij zo begon en vooral sneu, maar we zijn er iig wel samen door gekomen, zullen het toch moeten doen met wat we voor onze neus krijgen, en jammer genoeg werkte het weer etc. ook niet erg mee. en tja, Chris Irwin heeft zelf gezegd dat Zneddie een echte uitdaging is... dus die kan ik in m'n zak steken hihi! ik heb wel goede hoop op een paar mooie foto's, volgens mij is er aardig wat van hem gemaakt.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:41

ook knap hoor,2x een omgedraaide 1e plaats. :D

ik ga straks voor het eerst in weken weer eens rijden.
elke keer was er wel iets waardoor ik geen tijd of energie had en had ik wel tijd was het rotweer [stortbuien]
mike zal wel lekker druk zijn. :o
heb er zin in.

edit; lonniejj al terug? hoe is het met paard?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:51

tot dusver nog niet, ik denk dat lonniej zich wel hier meldt als ze terug is... hoop dat Romy wat opgeknapt is.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:19

hier gaat het wat minder |( afgelopen donderdag moest ik door dat de longeercirkel nat was longeren in de rijbak.Er werdt net les gegeven en ook een stalgenoot keek mee.En beide zagen ze hetzelfde;ruana loopt links en rechtsom vaak onregelmatig en soms tegen het kreupele aan.heb contact gezocht met da en hij vindt het net zoals ik dat er naar gekeken moet worden.evt foto's maken.kan gelukkig op stal.
morgen even een afspraak plannen.
overigens voelt ruana zich toppie door het vele trainen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:26

Gringo loopt best goed, ik ben lekker op de rit
alleen gaf hij gisteren ineens weer een piep -O- ,wilde hij met pakken in de wei achteruit weglopen, maar ik was net iets sneller met touw om zijn nek doen
en met poetsen veel jeuk aan de neus en toen ineens een piep

vandaag wel veel briesen en wat schuren maar verder geen last
hij heeft nu zijn masker met neusflap weer om

in de bak loopt hij super ook de galop gaat goed , buiten gaat de galop in de berm erg houterig,waarschijnlijk is de ondergrond dan te hard en heeft hij last van de artrose
galop doen we dus niet buiten

heb dus geen klagen, had nooit verwacht dat ik dit weer had kunnen doen met hem. *\o/*

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:40

dat klinkt niet goed,fotos en eventueel een scan lijkt me hier niet misplaatst.
hoop voor jou dat het meevalt.

hier een heerlijke rit gehad.
ben str***eigenwijs met mike op buitenrit geweest....zonder zadel.
voor alles moet een eerste keer zijn maar hij vond het duidelijk ook wel best zo. braaf paard. <3

het mindere nieuws was dat ik het paard van mijn zus toch voor jan met de korte achternaam heb klaargestoomt.
het meisje wat hem is gaan rijden is er een paar weken terug behoorlijk afgeknald in de les [is niet echt een sterruiter]
vandaag had ze weer les en is ze er 2x goed afgegaan.
ze hebben gelukkig besloten de les verder te staken.
na overleg hebben we besloten te stoppen met deze combi.
ik had zelf ook al aangegeven dat deze match niet zou gaan werken en de instuctriese gaf vandaag het zelfde aan als ik een paar weken terug.
meisje mag nu verder met mijn vaders pony als die niet voor de kar staat.
maar wat nu met het paard van mijn zus??????
mijn zus durft niet,meisje kan het niet en paard word echt vervelend als hij lang stilstaat.....
het is een paard met een hartje van goud maar je moet wel regels stellen met hem anders doet hij dat voor je. :+

edit; mirgino
zie je post nu pas.
fijn dat het zo lekker gaat. *\o/*

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:32

tja mariska,ik hoop dat het meevalt.maar ik durf er niks van te zeggen.ik beken eerlijk dat ik geen oog voor dat soort dingen heb.Je kan me een muziekstuk geven en dat kan ik lezen.Maar ik zie het niet als een paard onregelmatig loopt.stom he?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:56

@ Ellie, wat jammer dat het nu toch weer niet goed gaat met ruana, hoop dat het allemaal meevalt, maar een scannetje oid zou inderdaad geen gek idee zijn...

@ mirgino, super joh! wat een heerlijk gevoel zal dat geven!

@ mariska, en jij kan het paard er ook niet zelf bij doen? je zou verder kunnen kijken naar een ruiter die wel matcht.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:55

Ik ben inderdaad weer terug, gistermiddag thuis gekomen en meteen naar stal geweest. Toen stond ze nog onder de pijnstillers en liep toen redelijk. Ze had een flink warme sprong en hij was ook dikker..

Vandaag zonder pijnstillers en werd vannochtend al gebeld door stalbaas dat Romy erg slecht liep en dat er weinig verbetering te zien was. Ben meteen weer gaan kijken, en inderdaad ze liep vreselijk..

Nu kon ik ik geen verschil voelen in de sprong en hij was ook niet dikker. Morgen ochtend ga ik meteen de dierenarts bellen om te overleggen. -O-

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 06:43

hoop dat de DA je duidelijkheud kan geven lonniejj, arme Romy, arme jij :(:)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:34

inderdaad zeg, wat ontzettend balen dat het nog niet echt verbeterd is. ben benieuwd wat de DA ervan gaat vinden, hopelijk valt het allemaal toch nog mee.