Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:00

Jij ziet geen zweep die tegen het paard aan komt? Ben je serieus? :')

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:04

De gebruiker is geband, dus het heeft weinig zin om er nog op in te gaan.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:08

Dat was net nog niet, maar wel heel snel 14 minuten na registratie. _O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:10

De schrijfstijl deed me denken aan een gebruiker die al twee keer eerder geband is en altijd van die bijzondere uitspraken deed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:47

Dat is een banrecord volgens mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:04

sasja0705 schreef:
Elisa2 schreef:
Volgens mij zijn niet alle NL topsport paarden flink heet hoor. Hermes is ook helemaal niet zo heet volgens mij.

Ik denk wel dat een bepaalde manier van rijden ze heet en/ of gespannen kan maken.

Overigens moeten ze er wel aan willen trekken om een proef op GP niveau te lopen. Anders krijg je zoals dit topic begon..een traag paard die gewoon niet aan het lopen te houden is. En zo een moet je dit soort dingen dus ook niet willen laten doen. Past niet bij het karakter.

In het filmpje van CD zie ik geen traag paard - maar een paard dar eigenlijk heel natuurlijk reageert als van voren op de rem getrapt wordt... dus dit paard werd 2 keer gestraft... van voren vasthouden en van achteren slaan...
Nix traags aan

Alleen hebben veel paarden geleerd hiermee te dealen en dan krijg je dat verhaal van "harde " monden en dat er kilos aan de teugels hangen.

Op een blauwe maandag heb ik mij eens met mijn (toen nog hengst) Fries aangemeld bij een rijvereiniging. Toen bedacht de instructeur dat ik er "meer moest voor ophouden " en van achteren aandrijven.
Ik snapte er niets van, mijn Fries ook niet...
Toen is meneer instructeur erop gaan zitten : hij zou het ons en de andere wel laten zien...
Resultaat: Hengst met neus op de borst en geen milimeter van de plaats gekregen... nog meer prikken met de sporen en natuurlijk dan ook een zweep... en mijn Fries zag als enige mogelijkheid nog : omhoog.

En die kerel was zogenaamd ook "GP-ruiter"

Nee... ik zie in dit filmpje dus echt niets traags...

Edit : ondertussen is mijn kereltje 23 en loopt nog steeds alle oefeningen op zijn eigen benen en met doorhangende teugel in volledige verzameling...

Mwah denk dat je hier zelf rijderij en looplust door elkaar haalt. Sommige paarden missen gewoon de looplust voor de GP al zit de beste ruiter van de wereld er op.

Wat jij bedoelt is de andere kant, paarden die op de rem en op druk gereden worden..de zogenaamde moderne dressuur.

Volledige verzameling met behoud van aanspanning en kunnen verzamelen en verruimen gaan vaak niet samen. Bij Friezen is bekend dat ze zich makkelijk afsluiten en zelf denk ik dat geweld nooit de oplossing is. Maar een paard iets laten doen wat hij fysiek of mentaal niet kan ook niet.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:22

Suzanne F. schreef:

Weten jullie waarom sommige mensen met zoveel . in. een... zin. praten. (gaat omdegene die zojuist is geband)

Ik snap het niet zie het ooit wel meedere mensen doen. Is het een soort trend waar ik niks vanaf weet ._.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:31

JameyDL schreef:
Suzanne F. schreef:

Weten jullie waarom sommige mensen met zoveel . in. een... zin. praten. (gaat omdegene die zojuist is geband)

Ik snap het niet zie het ooit wel meedere mensen doen. Is het een soort trend waar ik niks vanaf weet ._.

Soms omdat de punt te dicht bij de spatie zit :')
en in namen doen mensen dat omdat ze denken dat Google de naam dan niet herkend. Werkt niet trouwens

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:33

Er wordt hier veel gesproken over de rollkur maar er zijn ook nog andere omstreden trainingsmethoden.
Veel paarden krijgen ringen bij de hoeven. Net zoals ze tuigpaarden trainen om die benen zo hoog mogelijk te gooien. Ik vind dat ook echt niet kunnen. Ik weet niet of van Baalen er nog mee traint maar Ferro is zo in ieder geval wel getraint.
https://www.tweespan.nl/trainingsringen/

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:35

HorsePassion schreef:
Er wordt hier veel gesproken over de rollkur maar er zijn ook nog andere omstreden trainingsmethoden.
Veel paarden krijgen ringen bij de hoeven. Net zoals ze tuigpaarden trainen om die benen zo hoog mogelijk te gooien. Ik vind dat ook echt niet kunnen. Ik weet niet of van Baalen er nog mee traint maar Ferro is zo in ieder geval wel getraint.

Dit werd inderdaad ook gebruikt bij dressuurpaarden. Of dat nu nog zo is weet ik niet.

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 21:43

Een interessevraag die misschien een beetje off topic is; Wat maakt het dat jullie een combinatie in harmonie vinden en vriendelijk vinden ogen? Ik kijk nooit/zelden naar wedstrijden, omdat ik het allemaal niet fijn vind ogen, dus ben wel benieuwd wat het is dat (naar ieders mening) zorgt voor een fijne proef? :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:44

swatch schreef:
En wat de GPSpecial betreft, Freestyle liep het beste en kreeg een verdiend percentage, Dalera kreeg te veel, Hermes te weinig, Wendy loopt elke proef beter met passende scores, Toto had te weinig, Indian Rock jammer van de foutjes volgende keer beter.

Goede samenvatting :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:47

Jet_33 schreef:
Een interessevraag die misschien een beetje off topic is; Wat maakt het dat jullie een combinatie in harmonie vinden en vriendelijk vinden ogen? Ik kijk nooit/zelden naar wedstrijden, omdat ik het allemaal niet fijn vind ogen, dus ben wel benieuwd wat het is dat (naar ieders mening) zorgt voor een fijne proef? :o

Weinig zichtbare hulpen, een ontspannen en durchlassig paard (veel souplesse) een fijne aanleuning met een ontspannen stangteugel. Stille mond. Een ontvankelijk paard waardoor het er super simpel, lichtvoetig en harmonieus uit ziet allemaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 22:54

HorsePassion schreef:
Veel paarden krijgen ringen bij de hoeven. Net zoals ze tuigpaarden trainen om die benen zo hoog mogelijk te gooien. Ik vind dat ook echt niet kunnen.

... het doel lijkt mij glad verkeerd.
Een goed dressuurpaard heeft door training een actieve, dragende achterhand ontwikkeld. Met daarbij een mooie lange 'bovenlijn' plus schoftlift - en daaruit ontstaat oprichting.

Op zich lijkt 'gewicht aan de hoeven binden' mij spiertraining, zoals ik met halters doe.
Als je dat verstandig doet is het in elk geval bij een mens niet schadelijk.
Bij een tuigpaard dat geen mens op de rug heeft kun je het je als paard permitteren om te focussen op 'benen hoog'.
Met een mens op je rug kun je beter focussen op bekkenkanteling.

... en het nut voor een dressuurpaard ontgaat mij. (Krijg je daar tegenwoordig ook punten voor?)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 00:56

Fika schreef:
De gebruiker is geband, dus het heeft weinig zin om er nog op in te gaan.

Oh wauw, er is of een mod heel erg wakker, of er is een hele goede trace ingesteld :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 07:53

Jullie hebben het hier over de kwaliteit van instructeurs en dat ze dingen niet weten die ze in de ogen van anderen zouden weten.
Zijn instructeurs misschien ook niet gewoon menselijk? Dus dat die manegeinstructeur nooit te maken krijgt met het paard de spieren goed laten gebruiken omdat die eigenlijk altijd alleen beginners lesgeeft of hooguit een semibeginner die nog niet in staat is het paard te trainen?
Welke manegeruiters kunnen daadwerkelijk een paard trainen? Dus verbeteren?

Verder, vergeet jij nooit iets? Weet je alles nog wat je geleerd is op school?

Ik geef zelf ook les, en ik mag zelfs instructeurs opleiden. Als ik dan soms zie wat iemand absoluut van mij geleerd heeft omdat het examen behaald is, maar daarna vergeten is, dat komt echt voor hoor. Vergeet niet dat mensen met allerlei soorten achtergronden en intelligentie een cursus volgen. Maar als het examen behaald is, dan is er gewoon een deel van de kennis die je niet direct of zelfs nooit meer gebruikt.
Een bijscholing verandert hier niets aan.

Ik heb zelfs ooit eens een zgn. QA gehad omdat iemand beweerde iets niet geleerd te hebben, iets wat absoluut in de gegeven cursus moest zitten. Gelukkig had ik van alle onderdelen foto's en video, dus het was snel duidelijk dat die persoon dat onderdeel wel degelijk gehad had. Maar kennelijk was die het zelf vergeten.

We hebben het onderling als instructor trainers ook wel eens over instructeurs kandidaten waarvan je weet dat die later bepaalde regeltjes aan hun laars zullen lappen. Maar wat kun je er aan doen als ze tijdens de cursus en het examen exact doen wat ze moeten doen? Dan heb je geen bewijs. Je weet iets, maar toch kun je er op dat moment niets tegen doen. Want feitelijk zijn het vermoedens die je hebt.
Als dan later blijkt dat je vermoedens juist waren, tja, dan ben je al weer een tijd verder.

Wat je ook ziet is dat bepaalde instructeurs bepaalde mensen aantrekken. Bijvoorbeeld omdat ze snel resultaat geven, extra duur, of juist extra goedkoop zijn. Veel mensen gaan voor de gemakkelijke weg. Als die iets willen bereiken, dan is goedkoop en snel vaak iets wat beter in het straatje past dan duur en langzaam.

Ik sta in het duikwereldje bekend om strikt en vrij streng met technische opleidingen zoals bijvoorbeeld grotduiken. Ik heb inmiddels al meer dan eens meegemaakt dat mensen elders een cursus doen en dan later bij mij vragen stellen. Tegenwoordig beantwoord ik ze niet meer, je gaat maar terug naar je instructeur, je hebt mij niet betaald om mijn kennis te delen.

'Quick and dirty' uitroeien is iets wat niet gemakkelijk gaat. Het is gewoon menselijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:32

HorsePassion schreef:

Volgens mij is dit allang achterhaald, in de voorbeenzwaai tijd werd er beweerd dat sommige van de paarden in de schoenen getraind werden. (zo heet het) Maar voor de dressuur is dit helemaal niet wenselijk eigenlijk.

Heb het bij Ferro ook nog nooit kunnen waarnemen, heb wel paarden gezien die in de schoenen getraind waren maar die liepen toch echt anders.

Goeie aanvulling Germie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:33

In de schoenen is iets anders dan de ringen die op de kroonrand botsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:51

Even opgezocht en je hebt gelijk, ik heb gelukkig niet zoveel verstand van dat soort "hulpmiddelen". :o

Of die ringen dan echt onvriendelijk zijn is de vraag..

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:57

Dat ligt eraan hoe zwaar ze zijn. Ik zie geen gewicht erbij staan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:58

Ik vind het allebei niks.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:06

ringen zijn niet onvriendelijk je houd ze wakker door het getikkel op de hoef, en dat gaat aan beide benen gelijk op dus minder kans op onregelmatig worden omdat de beweging van het paard vrij blijft,

wat bij "schoenen" niet het geval is, want trek je niet in het bewegings ritme van het paard kan het de passen onregelmatig maken, bewegingen worden vaak ook "onnatuurlijk"

je moet de ringen ook niet te vaak gebruiken want dan "wennen"de paarden er aan en verliest het zijn functie

Ringen kunnen als ze niet goed schoongehouden worden wel irritatie geven maar dat staat los van het hulpmiddel
Laatst bijgewerkt door mce op 05-08-24 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:10

Ooh, ik ben sowieso geen voorstander van de ringen in de link, met dat gerammel.
Maar een kennis van mij heeft ooit tijdelijk kleine gewichtsbandjes om de voorhoeven van een paard gedaan dat door omstandigheden erg slecht in het lijf zat.
Op advies van de dierenarts uiteraard.
Dat paard is daar werkelijk van opgeknapt, omdat het het lichaam net in een andere houding zette.
Maar die bandjes waren geloof ik 100 of 200 gram per stuk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:21

denisesilver schreef:
Ik vond Valegro altijd zo heerlijk gelaten lopen. Die deed zijn ding wel gewoon en die vond het allemaal prima. Als je die vervolgens in een zee van fans op zijn dooie gemak ziet staan, dan vraag ik me af waarom we in Nederland van die bloedkikkers fokken.

Valegro is een Nederlands fokproduct. Fokker is Hanse in Burg Haamstede. :D
Het is vooral training denk ik. Die paarden zien zo vreselijk veel.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:22

ik ben ook geen fan maar sommige helpen het paard op een goede manier en dan maak ik er wel gebruik van,

je moet ze wel met kennis en kunde inzetten want het werkt zeker niet bij elk paard, weten waarom je ze gaat gebruiken is en blijft de essentie