Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:03

AlwaysH schreef:
Chicken01 schreef:
Wij zijn nu rustig aan het oppakken.
Vandaag een beetje hangen.
Dat ging de eerste 2x heel mooi.
De 3e keer sprong hij weg met een bok.
Sinds die keer blijft ie dat doen.
Maar we gaan rustig verder.
Denk dat hij de eerste 2x wat overdonderd was en nu weet dat als ie dit doet de druk van het hangen weg valt.
Nadeel is dat paard super rond in met weinig schoft en zadel daardoor snel scheef zakt bij hangen.
Dat werkt ook niet echt mee.
We gaan volgende keer een andere combinatie zadel en dekje proberen.

Bedoel je hangen in de beugels, of puur over het zadel met je bovenlichaam?

@Sjafrane, hm, lastig! Ik weet niet of je een beetje bekend bent met emotiesystemen, zo niet zou je eens wat kunnen opzoeken? Wellicht dat het je/jullie kan ondersteunen!

Hoe oud is die van jou @Moonlight17?

Ik heb zondag voor de eerste keer echt een beetje rondgehobbeld en wat hulpen/teugelsturing geoefend. Zijn ongeveer 7-10 minuutjes bezig geweest, dat is voor deze nieuwe training ook echt voldoende. Na de training nog even adh uitgestapt en wat schouderbinnenwaarts gedaan. Hij was er goed vol van, maar deed het super dapper en vertoonde weinig (voor hem) typerende stresssignalen.
Dus ik ben zo trots als een pauw!! <3 Dit is precies hoe ik voor me zag om hem op te leiden. Hij blijft zo meedenken en we maken hele grote sprongen omdat we echt op ons eigen tempo werken.

[ Video ]

Wilde het ook vooral even als afsluitertje doen (van de zomer), omdat ik een mooi weer mens ben en nu aan het afstuderen ben, dus het nu weer even wat meer ga laten. Waar ik tijd heb blijven we lekker werken aan zijn lichaamsbewustzijn en kracht adh. Daar neem ik ook nog actief les in. En verder gewoon op een wat lager pitje!

In de beugel hangen plat op het zadel. Bovenlichaam over het zadel

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 16:16

Chicken01 schreef:
AlwaysH schreef:

Bedoel je hangen in de beugels, of puur over het zadel met je bovenlichaam?

In de beugel hangen plat op het zadel. Bovenlichaam over het zadel

Reageert het paard ook zo als je gewoon over hem heen hangt vanaf bijvoorbeeld een opstapbblok? Misschien kan je dat los van elkaar wat beter habitueren ivm die associatie? :) Wellicht gaat hij daardoor weer een nieuwe associatie aanmaken en wordt de oude ‘versleten’ (klinkt een beetje suf, maar nieuw hersenpaadje maken).

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:31

Ieder paard en iedere ruiter heeft zijn eigen schema, ik zit zelf maximaal 15 minuten op Replay tot nu toe. Soms doe ik wat grondwerk vooraf, soms stap ik er zo op, net wat die dag goed voelt. Ik breid het wel iedere keer een beetje uit, tot maximaal een 25 a 30 minuten. Sommige paarden kunnen meer aan/ hebben misschien wel meer nodig, maar Replay en ik voelen ons goed bij rustig aan opbouwen.

----
Chicken, als je dit niet kan waarderen, moet je het gewoon aangeven; maar ik wil het toch graag even benoemd hebben voor jou en je paard.

Die eerste keer bokken, weet je zeker dat dat geen pijn reactie was? Ik weet dat paarden de eerste keren soms wel een beetje overdonderd kunnen zijn, en dan pas bij de 5e keer denken van, "Hé, wil ik dit eigenlijk wel?". Maar als je beschrijft dat je zadel glijdt bij het hangen, dan vraag ik me wel af of je zadel goed (genoeg) past bij het paard. Want al gaat het glijden bij een ronder paard natuurlijk makkelijker dan bij een 'bottig' paard, een goed passend zadel zou niet (veel) moeten glijden, ook niet bij een rond paard.

Als je pijn hebt uitgesloten, dan zou ik kijken naar wat precies ervoor zorgt dat je paard zo flipt. Dus alles stap voor stap kijken waar de spanning begint.

Is het op het krukje staan, is het voet in de beugel, is het het bewegen van het zadel, is het het gewicht, is het de beweging boven/achter het paard etc. Paarden geven vaak al subtiele tekenen van spanning voordat het escaleert. Als je kan vinden wanneer de spanning ontstaat, is het makkelijker om er iets aan te doen.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:40

Rose_Sonny schreef:
Ieder paard en iedere ruiter heeft zijn eigen schema, ik zit zelf maximaal 15 minuten op Replay tot nu toe. Soms doe ik wat grondwerk vooraf, soms stap ik er zo op, net wat die dag goed voelt. Ik breid het wel iedere keer een beetje uit, tot maximaal een 25 a 30 minuten. Sommige paarden kunnen meer aan/ hebben misschien wel meer nodig, maar Replay en ik voelen ons goed bij rustig aan opbouwen.

----
Chicken, als je dit niet kan waarderen, moet je het gewoon aangeven; maar ik wil het toch graag even benoemd hebben voor jou en je paard.

Die eerste keer bokken, weet je zeker dat dat geen pijn reactie was? Ik weet dat paarden de eerste keren soms wel een beetje overdonderd kunnen zijn, en dan pas bij de 5e keer denken van, "Hé, wil ik dit eigenlijk wel?". Maar als je beschrijft dat je zadel glijdt bij het hangen, dan vraag ik me wel af of je zadel goed (genoeg) past bij het paard. Want al gaat het glijden bij een ronder paard natuurlijk makkelijker dan bij een 'bottig' paard, een goed passend zadel zou niet (veel) moeten glijden, ook niet bij een rond paard.

Als je pijn hebt uitgesloten, dan zou ik kijken naar wat precies ervoor zorgt dat je paard zo flipt. Dus alles stap voor stap kijken waar de spanning begint.

Is het op het krukje staan, is het voet in de beugel, is het het bewegen van het zadel, is het het gewicht, is het de beweging boven/achter het paard etc. Paarden geven vaak al subtiele tekenen van spanning voordat het escaleert. Als je kan vinden wanneer de spanning ontstaat, is het makkelijker om er iets aan te doen.

Ja, we zijn er al mee bezig.
Op krukje ernaast geeft geen stress.
Voet in de beugel ook niet.
Hangen zinder voet in de beugel ook niet.
Het is echt de combi van hangen met voet in de beugel. Dan gaat het zadel schuiven.
Past dus niet lekker.
Hij schrikt van het glijdende zadel. Doet nu een pas opzij. Niet bokken meer.
We gaan kijken of we een beter passend zadel kunnen vinden.

AlwaysH

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 10:34

In ieder geval goed bezig door te kijken naar al die losse stimuli hoor!

Ik heb er zelf voor gekozen om daarom nu alleen met een bbp op hem bezig te zijn. Hij groeit zo en wil nog even wachten met aanmeten van een zadel. Op een niet passend zadel wil en durf ik niet te zitten.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:01

DDDara schreef:
Enzo_Ollie Hoe gaat het nu met het bokken?
Ik persoonlijk zou in jou geval denk ik gewoon even een paar stapjes terug doen, gewoon opzadelen en rondje aan de hand stappen en weer afzadelen. Zodat er niet altijd een reden is om te bokken met zadel op. Als je dat een paar keer hebt gedaan opzadelen rondje stappen en weer afzadelen. Gewoon weer even om de associatie met het zadel leuk en makkelijk te maken.

Zo ben ik nu ook met reus bezig. Onze hoofdstel en uiteindelijk zelfs halster problemen zijn weer helemaal weg. Gewoon 100 keer om doen zonder dat hij er iets mee moet. Het ging zelfs zo goed dat ik uit eindelijk gister het bit weer heb in gedaan. Gewoon mijn eigen bit, ik had onderhand een leren bit gekocht en overwogen een Trust inno sense te kopen. Maar ik bedacht me, ik heb nooit problemen gehad wanneer hij het bit in had het probleem was echt puur het in doen van hoofdstel. Gister al mijn bitten uit de kast getrokken een soort van nep Trust en alles eens goed bekeken en op me zelf getest (over me arm/scheen) en toch tot de conclusie gekomen dat het bit dat ik had naar mijn idee het meest passend en fijn zou moeten zijn. Dus bit gister in gedaan ging eigelijk als vanzelf heb geen vinger in zijn mond moeten doen hij hapte hem zelf in. Vervolgens een suikerklontje erin en daarna bit uit en paard weer de wei op.
Maar Reus is 3 dagen geleden wel door een osteopaat behandelt en daar bleek hij erg vast te zitten in zijn atlasgewricht en wat zwelling te hebben onder zijn tongbeen. Dus dat zou heel goed de reden kunnen zijn geweest van hoofdstel / halster problemen.
Voor nu hou ik het rijden gewoon nog even bij bitloos (hoe wel hij nog op dit moment nog lekker vrij is) maar af en toe het bit in doen zonder er mee te hoeven werken hou ik er wel ff in.

Sorry voor m'n late reactie!

Ik longeerde ook regelmatig met zadel, dat ging gewoon goed. Hij liep na mijn bericht niet helemaal lekker, denk een klein hoefzweertje want het voelde ook wat warm (voordat ik m'n bericht tikte natuurlijk ook al gevoeld, toen voelde het niet warm dus denk dat ie hem misschien dan alleen in draf voelde icm mij?) Je zag 'm namelijk pas een paar dagen later ietjes onregelmatig lopen.

Toen ik voelde dat het warm was dus gestopt met longeren etc. Daarna ging ik op vakantie dus afgelopen donderdag er weer voor het eerst op. Voelde wel ietsjes onzeker maar plan was even rondje stappen (met iemand ernaast) en er weer af. Nou zover kwam ik niet want meneer nam ineens een reuze bok vanuit de stap en toen lag ik ernaast met een gescheurd spiertje :+
(had 'm overigens woensdag ook gelongeerd met zadel, niks aan de hand en ervoor ook niks aan de hand). Gezien ik nu niks kan staat ie bij m'n instructrice om weer verder te gaan en daar heeft ie nog geen pas verkeerd gezet (gelukkig)

Wat jij zegt klinkt zeker als een slimme zet en zodra die weer terug is ga ik dat ook meenemen! En ook super fijn dat dat bij jou zo werkt!

Ik zie ook bij iedereen echt super veel mooie hoogtepunten voorbij komen en super fijn de feedback naar iedereen! Ik kan er op het moment niet zo veel mee :'), maar ik vind het wel interessant om allemaal te lezen.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 11:18

leuk allemaal jullie updates :)

hier rijden we nog steeds 1x in de week en wat grond werk 31e heb ik mijn eerste mini show gehad incl een overnachting om alvast te wennen als we 1ok naar het paint NK gaan waar we 3 onderdelen starten zoals

- halter (exterieur beoordeling)
- in hand trail
- plessure walk en jog (stap draf)

de laatste heb ik ook de 31e op mn mini show gedaan 1 onderdeel en hij heeft zo goed gedaan natuurlijk vond hij spannend maar bleef netjes bij me en dat toen die week 1x even thuis gereden en 2e keer was op show zelf proud natuurlijk daarna lekker week vrij nu weer verder oefenen met in hand trail maar we gaan paint show lekker op ons gemak doen volgend jaar weer verder puzzelen ben nu al zo trots op hem hier paar fotos eentje van op stal shoot en een wedstrijd foto Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 20:53

Hier hebben we er nu twee keer opgezeten, waarvan ook gelijk twee keer naar buiten. Ik pak haar nu twee keer per week. Waarvan eenmaal keutelen, kroelen en borstelen. De andere keer zijn we ‘echt’ bezig. Een kwartiertje grondwerk, een kwartiertje wandelen of tien minuutjes erop. Waarvan ook meerdere keren op en af stappen.

Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 17:00

Iedereen is natuurlijk ervan overtuigd dat hun paard de beste is (en iedereen heeft ook gelijk).

Maar ze worden toch echt niet braver gemaakt dan deze <3

Hij staat keurig los met zadel op te slapen, wachten tot ik eindelijk mijn laarzen aan heb, mijn cap op heb en mijn handschoenen draag.

Afbeelding

En daarna heerlijk gereden, voor de 6e keer in het zadel en ik kon hem niet beter wensen. Heel braaf, steeds voorwaartser, super aan de (stem)hulp. En wederom geen enkele vorm van spanning laten zien! Stap en draf is al heel netjes bevestigd, stuur ook al steeds beter geïnstalleerd.

Ik denk nog geen tien minuten op hem gezeten, ook niet vooraf aan de longe gehad, alleen even 5 minuten grondwerk.

Droompaard <3

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 20:28

Vandaag voor de 2de keer op Reus gezeten na zijn "vakantie".
Het ging echt GEWELDIG nog wel in het longeerrondje. We hebben stap draf, achterwaarts, veel sturen, tempowisselingen en grondwerk figuren onder het zadel gedaan ik ben zo trots.

Ik had hem tijdens het opzadelen weer helemaal los staan zodat ik heel duidelijk kan zien als hij het er niet mee eens is...
maar het ging zo fijn!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 14:25

Jullie gaan weer erg lekker dames.

Ik zit nog even op een roze trotse wolk.

Zonder paardenvriendje naar het terrein gelopen.
Dressuurproefje binnen hekjes gedaan, voor het eerst in zijn leven.
2 parcoursen gesprongen, voor het eerst in zijn leven.

Alles eerst met een paar bedenkingen, maar nadat het duidelijk was liep hij over langs en overheen alsof hij het al jaren deed.

Vervolgens gingen we ook nog met een 3e prijs naar huis, terwijl het hele doel was 1 rondje linksom en rechtsom door de bak komen.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 16:53

Wat een fijne update Dddara, goed naar je paard geluisterd, nu weer helemaal op koers!

Wauw wat goed Moonlight! Gefeliciteerd

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:58

Mijn ukkie groeit nog rustig door *\o/* januari was ze 1.58 en gister 1.60,5 +:)+ ze is net 3,5 jaar dus er komen vast nog enkele cm bij.. O:)

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 11:17

Gisteren waren alle rijbanen de hele dag bezet, dus toen zijn we maar een rondje naar buiten gegaan. Mijn jonkie stapte stoer het erf af alsof hij dagelijks in z’n eentje op buitenrit ging. Lekker veel uitdagingen tegen gekomen, zoals koeien, schapen, wielrenners en wandelaars met honden. Verder wat bruggetjes en hellinkjes op en af gedaan.

Ik had wel iemand bij me op de grond, maar die hoefde geen enkele keer in te grijpen of te helpen. Waar ik in de bak soms alle zeilen bij moet zetten vanwege zijn energie en eigen goede ideeën, had ik buiten alleen maar profijt van al zijn go en lef. Dit was puur genieten en gaan we zeker vaker doen. Supertrots weer.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:17

Vandaag was het plan om weer op Replay te gaan, maar hij had andere plannen :=

Hij was mega druk, flink aan het bokken, rennen. Dus wij hebben lekker grondwerk gedaan haha

Afbeelding

Afbeelding

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:14

Haha, dan zat er gisteren kennelijk iets in de lucht. M’n roze hoera onze eerste buitenrit wolk is gisteren als sneeuw voor de zon verdwenen. Mijn jonkie had gister ook de nodige spanning en besloot me trakteren op de eerste sessie wegspringen en bokken. Gelukkig blijven zitten en het bleef beperkt tot enkel 1 korte zijde/hoek waar hij maar bleef reageren en wegspringen. Ik heb hem niet helemaal fijn gekregen met rijden, maar heb het wel goed genoeg kunnen afsluiten. Op dit soort momenten ben ik dan blij dat we alleen nog maar rijden met les, want daardoor ben ik er wel aan blijven rijden. Hopelijk is hij de volgende keer wat minder energiek.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:52

3heathcliff5 schreef:
Haha, dan zat er gisteren kennelijk iets in de lucht. M’n roze hoera onze eerste buitenrit wolk is gisteren als sneeuw voor de zon verdwenen. Mijn jonkie had gister ook de nodige spanning en besloot me trakteren op de eerste sessie wegspringen en bokken. Gelukkig blijven zitten en het bleef beperkt tot enkel 1 korte zijde/hoek waar hij maar bleef reageren en wegspringen. Ik heb hem niet helemaal fijn gekregen met rijden, maar heb het wel goed genoeg kunnen afsluiten. Op dit soort momenten ben ik dan blij dat we alleen nog maar rijden met les, want daardoor ben ik er wel aan blijven rijden. Hopelijk is hij de volgende keer wat minder energiek.

Oeh gelukkig wel blijven zitten! Hopelijk volgende keer weer iets minder spanning.

Denk inderdaad dat er iets in de lucht zat, maar gelukkig heb ik er geen haast mee en had ik zoiets van, vandaag is hij meer gebaat bij grondwerk haha.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:57

Hier was het gisteren ook een bonk spanning. Zal het weer wel zijn geweest denk ik zo. Ik heb het gelukkig wel prima kunnen afsluiten.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 11:46

Rose_Sonny schreef:
Oeh gelukkig wel blijven zitten! Hopelijk volgende keer weer iets minder spanning.

Denk inderdaad dat er iets in de lucht zat, maar gelukkig heb ik er geen haast mee en had ik zoiets van, vandaag is hij meer gebaat bij grondwerk haha.

Ja, het weer begint nu echt om te slaan en dat merk ik bij deze goed. Gisteren kwam de zadelmaker en helaas besloot m’n jonkie zich gelijk zo spicy te gedragen dat we het verstandig vonden dat ik niet eens op zou stappen als ik hem niet voldoende kon laten afvloeien. Gelukkig lukte dat wel, omdat ik daar even rustig de tijd voor kon nemen. Ondanks alle drukte die hij vooraf had geschopt, kon ik gelijk fijn wegrijden. Alle momenten van waaruit hij lastig had kunnen worden, kon ik op tijd voorkomen of corrigeren. Dus dat was voor mezelf een flinke opsteker, want dat gedrag is de reden waarom ik alleen met instructie rijd. Dat ik het deze keer zonder instructie gelijk kon oplossen is wel even goed voor mijn zelfvertrouwen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:17

Mijn rooie heeft 2 maanden vrij gehad en daarna rustig opgepakt en afgelopen weekend meegenomen voor een weekendje bos. Hij vind het zooo leuk! Loopt mega dapper voorop & kijkt nergens naar. <3

18 oktober zullen wij starten op het VWF in Delft. Dus ik ben benieuwd :DAfbeelding

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:44

Leuk. Jammer dat het alleen voor 3 jarige is. Mijne is nog niet onder het zadel. Wij hebben we een hele hoop vooruitgang. Ze loopt braaf aan de longeer. Heeft de longeersingel om. Kan weer in zicht zowel de buiten als binnenbak netje meelopen. Zonder hem te peren. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:52

Wat is voor driejarigen, dit topic? Nee toch.. dit is voor alle paarden die in 2024 worden beleerd bij mijn weten.

xsensibel wat heerlijk dat je na 2 maanden zo weer verder kon gaan.

Tot nu toe reageert mijn jonkie nog niet op herfstperikelen gelukkig.

Gisteren voor het eerst meteen los (zonder longe) onder het zadel. Dus meteen ook het sturen geoefend met haar amazone. Deze merrie is toch zo vreselijk braaf, ik blijf trots op ze <3

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:05

Hier had de mijne geen zin in de crosstraining denk ik.

Hij heeft zijn achterbeen door de ruit van zijn stal heen geslagen. Dus een mooi wond achtergelaten.
Voordat iedereen denkt waarom zat daar geen tralies voor. Die had hij er al eerder afgesloopt en die was nog niet terug kunnen hangen. Maarja, waarom maak je handstands op stal s'nachts?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:44

De vwf in deft is alleen voor 3 jarige onder het zadel. En mijn 3 jarige is nog niet onder het zadel maar die ben ik wel rustig aan het beleren. Zo bedoelde ik het. Als reactie op xsensibel.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:52

Hier gaat mijn bonte ook gestaag door groeit onder het zadel en probeert er af en toe onderuit te komen maar doet lekker haar best voor een 3,5 jarig doet ze het erg leuk denk ik. ( meestal 3x per week aan de bak soms minder en tijden wisselen hoe goed ze haar best doet( of hoe "zwaar" de training is)