[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 18:39

Ja bij nader inzien wel :')

Mijn doel met dit topic is ook vooral om te laten zien dat corrigeren ook op een heel paardvriendelijke manier kan :j en dat je daar héle leuke paarden van krijgt :D

Ik heb met de moddie overlegd en het topic mag tot 500 pagina's hahahahaha :')

Mer1980

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:47

Nou tegen die tijd heb je vast je eerste winstpunt gereden :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:17

Mer1980 schreef:

In de Lichte Tour :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:17

Rex_Rolfo schreef:
Mer1980 schreef:

In de Lichte Tour :D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 22:13

Ja, en anders maar niet :+ mijn doel was om er een handelbaar paard van te maken, en dat is ruimschoots gelukt :D de rest is bonus :D

Nu vooral even opbouwen aan de hand. mijn zadel is op vakantie geweest en moet nog even naar de wow mevrouw om er nieuwe luchtzakjes in te zetten, want het foam was hard geworden, en dan zijn we er helemaal klaar voor :D

Ik vind dit zo leuk ook gewoon, vreselijk vrolijk paard nu, ik krijg kusjes en knuffels.

Ze zijn nu ook echt heel veel buiten, super lekker. Ik merk het ook aan de hoeven en de huid, alles wordt mooier. Beweging is zo goed <3

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:14

Wat ben je toch een heerlijk paardenmens avalanche! Ze boft maar met jou (en ik denk dat jij ook wel een beetje boft met zo'n gaaf paard :D)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 22:25

Oh, ik heb de jackpot. Absoluut.

Ik had dit paard echt nooit kunnen betalen als alles volgens plan was gegaan. Het is dat er zo'n kop op zit :') maar ook qua karakter, het is echt zo'n leuk paard geworden :D

Volgens mij vindt ze mij ook wel oké hoor :j

ook zo leuk dat je even naar de wei kunt lopen om even te kijken of alles goed is, en ze komen gelijk aanlopen voor een knuf <3 ik hoef ze echt nooit te roepen gewoon. Ze komen altijd even een knuffel en een zoen halen.
Ze hebben een heel mooi plekje, een weide in het bos, mooi beschut, en ze drinken uit de sloot :+ er staat een waterbak, maar het slootwater vinden ze veel lekkerder, en het is bij ons echt vrij schoon water, dus ik vind het niet erg, is wel goed ook. En ze krijgen zo fijn veel mineralen binnen. Ze hebben een liksteen, maar die hebben ze nog niet echt aangeraakt, want de sloot levert voldoende denk.

Binnen op stal heb ik water uit onze wel, en dat is ook nogal gemineraliseerd.

Als het regent kunnen ze schuilen, en ze zijn wat beschut voor de zon, dus ook als het heet is is het daar goed te doen. En het Monster is dus absoluut geen stalpaard meer, want dit is veel fijner :j

Vind ik ook. Paarden horen lekker buiten te zijn.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:45

Klinkt echt als een paradijs heerlijk! Zuinig op zijn

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 22:55

Voor de paarden is het goed hier. Voor mensen soms wat minder luxe, en eerlijk? Soms wil ik echt wel graag een binnenbaan, en een longeerring en al die dingen meer. En een kantine. De Senseo op de wc is wat Spartaans :')

Maar de paarden wonen er, snap je. En ik ben erachter gekomen dat luxe voor mensen en luxe voor paarden niet samen gaat..... niet echt. Wel als je plenty ruimte hebt, maar ik heb dat niet. En dan gaat alle luxe voor mensen ten koste van de ruimte voor de paarden.
Dus dan sta je soms in de regen te werken met ze, en zware kruiwagens door de stromende regen te rijden.

Maar de paarden zijn heel erg gelukkig, en daar word ik heel heel blij van.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:57

En dat is het belangrijkste en weetje ik heb op beide soort stallen gestaan minus een binnenbak dan en heel eerlijk als ik terug kijk naar de 3 stallen die ik gehad heb met mijn paard was achteraf de stal met de minste luxe de stal waar en de mensen het leukste en minst arrogant waren en de paarden nog het beste stonden ook :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 00:07

Ja, is vaak he..... ik blijf het zeggen: luxe voor mensen en luxe voor paarden gaan niet samen.

Alleen in de winter is het soms weleens erg koud hoor :brr:

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 00:26

Herinner me daar maar niet aan :') alle modder, regen, sneeuw, ijs en dan met je kruiwagen door de blubber heen :brr: mooie tijden _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:07

Hahaha ja, en dan het wiel van je kruiwagen vast in de paddock :')

Ik heb van die wellies, wellington boots, super fijn, maar ze kunnen ook prima vastzuigen :') en op je sokken je laars uit de modder trekken _O-

Lang leve de zomer *\%/*

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:16

en dan op een nat plankje de mesthoop op moeten rijen en met kruiwagen en al weer naar beneden komen :') ja zomer betere tijd _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:18

Hahahaha ja en met kruiwagen en al in de mesthoop vallen :')

the joys of keeping horses _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:41

Avalanche schreef:
Ja, is vaak he..... ik blijf het zeggen: luxe voor mensen en luxe voor paarden gaan niet samen.

Alleen in de winter is het soms weleens erg koud hoor :brr:

Soms wel hoor :D Maar je moet goed zoeken, dat wel. En vaak ook meer km-ers maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:43

Ik weet waar jij staat en daar hebben ze echt bizár veel ruimte :j

Maar op heel veel stallen is de ruimte beperkt, en moet je creatief zijn, helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:48

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Mee eens, goed longeren is nog helemaal niet zo makkelijk. Het mooie is ook dat je precies kan zien hoe ze lopen en wat er gebeurd vind ik. En het paard leert onbelast het lijf goed te gebruiken, win-win. :-)

Ja, klopt, en hoewel ik nu nog vooral streef naar een correcte uitvoering van mezelf, vind ik hoe ze loopt ook echt wel belangrijk. Ik heb nu inmiddels ook redelijk in de gaten hoe ik het neusje er wat uit hou.

Ze loopt erg graag achter de loodlijn, en bij dit paard vind ik dat niet erg, maar ze wil soms wel echt achter de hand gaan duiken, en dat mag niet. Maar super fijn dat ze idd leert om van voor naar achter over de rug te lopen. De knop voorwaarts vinden we langzaam maar zeker wat meer en ik merk dat het onwijs goed werkt voor gehoorzaamheid. Ze komt niet tegen de hand in, dat is wel heel fijn, maar ze moet niet gaan duiken. Achter de loodlijn, zeker in het lang en laag vind ik niet erg, zolang je wel de aanspanning van voor naar achter houdt.

Maar dat lijkt ze zelf ook wel een fijn gevoel te vinden, ze zoekt het steeds meer zelf op.

Al maak ik nu ook nog wel graag gebruik van een bijzet, erg leuk om te zien dat ze idd aanleuning pakt op de buitenteugel, en van de binnenschouder afkomt. Stukje balans kun je zo ook mooi trainen.
Ik vind bijzet fijn omdat ze dan leert nageven op 2 teugels, en je merkt ook echt steeds meer dat ze dat ook oppakt.

Maar 't blijft een portret hoor, deze doet echt niets waar ze zelf geen zin in heeft :')

Morgen weer ff longeren :j

Komt wel als ze wat sterker wordt en meer draagkracht krijgt (wbt de loodlijn), dubbele longe werk kan ook best zwaar voor ze zijn. Die aanspanning van achteruit is belangrijk inderdaad. :)

Ik ben wel benieuwd naar beeldmateriaal. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 16:02

Het is ook die aanspanning waarmee je de spieren erop zet he :D

We doen het ook niet elke dag hoor, om de dag nog. Elke dag werken is te zwaar nog. Komt wel :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:08

Verstandig, het is ook zwaar voor ze..en inderdaad zonder aanspanning heb/ krijg je niets uiteindelijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 16:31

Nee, dan krijg je van die rare zwanenhalzen waar alleen het bovenste deel spieren heeft..... dat wil je niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 03:39

Voor wie het leuk vindt, even een snelle update waar ik mee bezig ben.

Ik heb het longeren met dubbele longe opgepakt, wat goed gaat. Verder longeren met enkele longe met bijzet.

Verder werk ik aan de hand op dagen na een longeersessie. Dit zijn korte sessies, met name wat rek en strekwerk, vooral bedoeld om spierpijn tegen te gaan, en spieropbouw te stimuleren.

Voor nu vind ik nageeflijkheid belangrijk, van achter naar voor bewegen, swingen in het lijf en de goede spieren opbouwen. Aan de hand vraag ik vooral van de binnenschouder af te komen (wat moeilijker op rechts) en de buitenteugel aan te nemen, en daarop na te geven.

Ze beweegt van nature al fijn van achter uit, dus daar hoef ik eigenlijk niet heel veel te doen.

De reden dat ik het zo doe is rijtechnisch.
Ik ben ervan overtuigd dat ik haar op dit moment in de steek zou laten als ik niet de begrenzing van de teugels geef. Dit geeft duidelijkheid wat de bedoeling is, en dat zie ik terug in haar bewegingen. Ze beweegt ruim en groot, en dúrft ook meer, want haar lijf voelt goed.

Het stuk vertrouwen daarin vind ik belangrijk. Ik vind belangrijk dat ze van achter naar voren loopt en daar opgevangen wordt, zodat ze haar rug los kan laten en gaan swingen.

Het stuk clickertraining gebruik ik nu door de klikken wanneer ze nageeft en zacht wordt. Ze wil graag wat duiken, ze mág achter de loodlijn, dat vind ik op dit moment absoluut niet erg, maar ik wil haar er ook weer uit kunnen halen en ook dat kwartje is gevallen.

Ik ben niet bang dat ik haar met de bijzet vastzet, wel merk ik dat ik iets minder controle heb over hals/hoofdhouding dan wanneer ik met dubbele longe werk. Het verschil is redelijk minimaal overigens.

Werken vindt ze prachtig. Ze is heel enthousiast en blij in het werk, vindt het super, en uiteraard wordt ze steeds enthousiast beloond. Ik geef paarden graag het gevoel dat ze ergens heel goed in zijn, en eindig dus ook consequent met de makkelijke kant.

Vaak begin ik linksom met instappen, wissel naar rechts, ga dan rechtsom wat tempowisselingen vragen en de buitenteugel wil ik dat ze daar aanpakt. Dat gaat wat wisselend, maar steeds een stukje beter. Dan linksom werken, wat prima gaat, al heeft ze daar wat de neiging naar me toe te komen, maar is wat beter te sturen. Terug wisselen naar rechts, en weer daar vragen van de binnenschouder af te komen en buiten aan te pakken, dat pakt ze dan ook fijn op.
Naar binnen vragen, grote knuffel en de hemel in prijzen (overigens prijs ik haar ook als ze laat zien wat ik wil hoor, en vrij enthousiast) wisselen naar links want dat is de makkelijke kant, kan ze nog even laten zien dat ze er vreselijk goed in is en een natuurtalent en zo, en dan samen uitwandelen, en dat is reuze gezellig.

Ook met rijden (wat ik weer ga oppakken als ze wat meer spier heeft) heb ik er altijd voor gekozen op de makkelijke kant te eindigen met iets waar ze ontzettend goed in zijn, dan een rondje uitstappen en gezellig samen uitwandelen, onder het genot van snoep en kusjes.

Dit is overigens wel hoe ik ieder jong paard oppak.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:52

Klinkt super goed! van het longeren en zeker de dubbele longe worden ze vaak alleen maar beter en leren ze hun lijf goed te gebruiken zonder ruiter waarna het met ruiter een stuk makkelijker wordt. En het belangrijkste natuurlijk dat ze blij en enthousiast in het werk is en blijft.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:03

Inderdaad, dat een paard blij wordt van het werk is het belangrijkste.
Op naar meer spieren! *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:45

Lekker bezig. Tijd om weer eens te filmen :D