Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:49

Nee Pien, dat is niet wat ik ervan maak!

Hiermee zie je gewoon hoe mensen echt zijn...alles prima, maar niet in mijn achtertuin.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:25

Klopt, maar zo ben jij ook. En dat is de realiteit. Als de wolf jouw hond pakt, he veulen of je poes etc dan vind je dat ook erger en verdrietiger als dat dit een straat verderop gebeurt.

Zonet bij het weghalen van een vogelhuis voor een steenuil bleek dat er een loire inzat met 3 jongen. We dachten eerst dat het een rat was maar zagen al snel dat het om de beschermende loire ging.
Dus samen met buuf gekeken hou oud de jongen waren en die waren al erg groot. Dus het was nog een hele precaire operatie maar we hebben het nest met de jongen op een veilige plek gekregen. Pfffff toen we wegliepen zagen we de moeder ernaar toe gaan.
En toen realiseerde ik me, dat wij zo dicht op en met de natuur leven dat wij ook anders er waarschijnlijk tegen aan kijken. We accepteren denk ik veel meer zoals het is, ook al vinden wij het ook naar.

Bv:

Paar maanden geleden liep ik langs de buren. Mijn vriendin was aan het huilen dus ik ga ernaar toe en zie alle soorten kippetjes uitgerukt en dood in het hok liggen. Ik sla mijn handen van schrik voor mijn gezicht en zeg " wat vreselijk" (c'est affreux).
Waarop onze vriend gelaten zegt," ja ook dat is de natuur".
Dus handschoenen gepakt en samen met buuf alles opgeruimd.

Ik denk net als Lusitania wat eerder verwoordde, dat ook wij dit soort dingen naar vinden, maar het gemakkelijker accepteren omdat we er bijna elke dag in de schoonheid of lelijkheid mee geconfronteerd worden. Het is dus veel meer geïntegreerd in ons leven.
Want in de winter ooit met sneeuw een half uur lang naar een vos gekeken die ah jagen was. National Geographic Channel verbleekte erbij, zo mooi. Dat is dan ook weer een deel vd natuur. Na een half uur had de vos een muis te pakken en ik was blij voor hem dat zijn harde werken beloond werd met wat eten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:50

Ik begrijp heel goed wat jij zegt Pien, maar dat strookt mi niet met het niet blij zijn met de komst van de wolf?
Dat is namelijk niet alleen "leuk" voor mensen die van wolven houden, maar is heel goed voor de biodiversiteit en het is een teken dat het toch beter gaat met de natuur (al zou je het soms niet zeggen)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:58

Nee het betekent dat ze in Duitsland geen plaats meer hebben. Meer betekent het niet.
Zeker het snacken in de wei kan juist zeggen dat er te weinig wild is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:15

Nikass schreef:
Ik begrijp heel goed wat jij zegt Pien, maar dat strookt mi niet met het niet blij zijn met de komst van de wolf?
Dat is namelijk niet alleen "leuk" voor mensen die van wolven houden, maar is heel goed voor de biodiversiteit en het is een teken dat het toch beter gaat met de natuur (al zou je het soms niet zeggen)

Klopt dat dit niet strookt. Ik ben nl van mening dat als de mens WEL de wolf zou mogen bejagen af en toe, nl die wolven die in weilanden gaan snacken, te dicht bij de mens komen etc, dan zou de wolf zijn natuurlijke schuwheid voor de mens behouden. En dat moet ook zo zijn. Zodra hij deze gaat verliezen, en geloof me dit staat binnenkort te gebeuren of is al gebeurd, dan is het wachten op het eerste kind of mens dat aangevallen gaat worden. DAAR gaat het mij om. Ik vind dat echt ongewenst dat de wolf zich zelf boven aan de voedselketen gaat beleven, want de mens zou die plek in mijn ogen nooit af moeten geven in zo'n druk bevolkt land als in Nederland.

Dus wil je inderdaad dat de komst wolf positief blijft vanwege die biodiversiteit, dan zal de wolf zijn natuurlijke schuwheid voor de mens moeten behouden. Zo denk ik erover. In Nl zijn de dieren al vele male tammer als hier omdat hier veel meer ruimte is voor de wilde dieren en zij niet met mensen in aanraking hoeven te komen en ALLE dieren zijn super bang voor de mens want ze worden bejaagd. Dus als ik hier eens een wild zwijn(tje) zie, of een ree, dat is echt wel zeldzaam want ze laten zich niet zien. In Nl als ik daar ben zie ik ze vrij gemakkelijk als ik ga wandelen.
Het is niet tof als het normaal wordt dat als jij gaat buitenrijden met je paard, of gaat wandelen of er op uit gaat met je bike, dat de kans groot is dat je een wolf tegen komt die niet bang voor je is. En eer die angst weer ingeprent is en doorgegeven aan de jongen welpen, dan ben je weer zoveel jaar verder.

NIet alleen leven we hier in de natuur, en afgelegen, we kijken ook nogal eens veel natuurfilms en met name de films van de wolven zijn machtig mooi. Maar vergis je niet, een roedel wolven is een predator bij uitstek en je hebt geen schijn van kans als mens, en dier als je daar ooit tegenover komt te staan. Dus laat hem ajb zo ver mogelijk leven van de bewoonde wereld. Dat is beter voor ons, maar ook voor de wolf.
Want is zie de redeloze haat al komen en dat dan ALLE wolven zsm weer dood moeten. Dat vind ik dan ook sneu. Je laat ze eerst in aantallen enorm groeien, want als ze niet bang zijn voor de mens, dan blijven er meer hangen in Nederland als wenselijk is, en als het te laat is dan moeten ze opeens weg en dood. Dan denk ik, dat weet je nu al dat met dit beleid die tijd gaat komen. Dus pas je beleid aan.
Laat der wolf die binnengedrongen is bij Voorst van Voorst bejaagd worden en straf die gaten knippers gelijk. Want straks heeft dat park geen één moeflon meer.
De wolf weet dan ook gelijk, dat die plek geen goede plek voor hem is.

Het is het zelfde verhaal als met de bevers. Wat waren we blij met de eerste uitgezette bevers. Ik houd veel van bevers, maar ik vond het waanzin. Nu zijn we 20 jaar later en in Limburg bv zijn de problemen bij de boeren enorm, want die beesten veranderen je landschap waar je bijstaat als het om waterbeheer gaat. Zij hebben daar zo hun eigen gedachten over. Niet handig in een zo laag land als Nederland die zo afhankelijk is van goed waterbeheer. Nu zijn er hoopjes problemen en ga dit nog maar eens oplossen, want de bever is echt terug in Nederland. Daar is niet iedereen blij mee en dat begrijp ik heel erg goed. Als jij 's ochtends je bed uitkomt en je veld wil gaan oogsten, en de bever heeft 's nachts de waterloop veranderd waardoor alles onder water staat, is niet tof, en dat gebeurd nogal eens daar vertelde de boeren. Goede uitzending op TV, de boer stond erbij en keek ernaar en zijn hele oogst was naar de knoppen. Daar mogen ook natuurliefhebbers eens kritisch naar kijken. Kan het allemaal wel in ons lieve kleine landje?

En dat laatste, dat is de nuance en de vraag die IK mis bij veel natuurliefhebbers. Ik ben ook een natuurliefhebber, maar juist omdat ik het ben, kijk ik er ook kritisch naar want sommige dieren kunnen bv hier nog wel in Frankrijk, maar in Nl bv totaal niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:04

Ik weet niet of de wolf zijn natuurlijke schuwheid verliest, maar misschien is dat zo, zoals jij stelt.
Bejagen klinkt niet fijn, maar ik sta wel open om zoiets te onderzoeken als mogelijkheid om de situatie controleerbaar te houden. Ik ben dan ook van mening dat er allang gekeken moet worden naar een manier om de aanwezigheid van de wolf als positief te houden. Maar ik lees jouw verhaal dan ook zo, en niet dat je tegen de komst van de wolf bent sowieso.
Het is al lang bekend dat de wolf in aantocht was (in Nederland) en er had ALLANG een plan moeten liggen. Ik hou dan ook niet van de mentaliteit van deze overheid van te allen tijde eigen verantwoordelijkheid "en verzin het zelf maar". Natuurlijk stuit je dan op verzet, hetgeen op langere termijn niet in het voordeel is voor de wolf.
Het is altijd mosterd na de maaltijd; er moeten eerst slachtoffers vallen voordat er überhaupt een keer heel misschien wordt nagedacht. -O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:18

DuoPenotti schreef:
Nee het betekent dat ze in Duitsland geen plaats meer hebben. Meer betekent het niet.
Zeker het snacken in de wei kan juist zeggen dat er te weinig wild is.

Idd dit dus en meer niet. En naast te weinig wild te weinig (zeg maar geen) ongerepte, grote natuurgebieden. Sommige dingen die ontzettend veel jaar terug wel konden die kunnen nu gewoon niet meer. Er is een reden geweest dat wolven opgeruimd en weg gejaagd werden in NL. Die reden is enkel groter geworden. Tuurlijk moeten wij als mensen ook aan kunnen passen maar dan moet het wel kunnen passen en wolven veilig in NL is een bijna onmogelijke puzzel als je alleen al ziet hoe snel ze vermenigvuldigen en hoeveel incidenten er nu al zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:20

Precies NIkass, het is precies zoals jij het beschrijft. En voor of tegen de komst van de wolf zijn, dat is beiden een wat raar standpunt in mijn ogen. Want hij is er!
Dus zoals jij beschrijft, er had allang een plan klaar moeten liggen, van hoe hou je dit beheersbaar? Hoe kun je de wolf beschermen en de mensen/ boeren etc?

De toekomst zal uitwijzen of de wolf zijn natuurlijke schuwheid wel of niet verliest. Ik vind het een enorme onderschatting van de intelligentie en vindingrijkheid van dit dier om te verwachten dat hij schuw zal blijven. Van wat ik gezien heb in natuurfilms geloof ik daar helemaal niets van. Maar daarin heb je wel gelijk, dat is een opvatting van mijzelf n.a.v observaties in films waarin wilde wolven werden gevolgd.

Die smiechten lagen verscholen in het bos met elkaar te bedenken hoe ze de kudde van herder Matthis gingen aanvallen, want ze wilden zo graag een schaap verschalken (is hun natuur→ eten cq gegeten worden). DIE wolven waren schuw, want ze wisten als ze gezien werden dan brak de hel los om ze heen. Die hadden echt wel respect voor Matthis en zijn team (honden) in die bossen hingen overal camera's vanwege die film die men wilde maken over de wolf. De wolven observeerden op zo'n manier dat ze onzichtbaar waren voor de mens.

Dan het andere uiterste in Nederland en dat vond ik echt geen goed teken.
Ik heb al filmpjes gezien in Nederland, waarin de wolven gewoon in een groepje (de groepjes zijn nog klein→ worden zeker groter) doodleuk over het erf liep waar de lichten aanfloepten en gewoon op hun gat gingen zitten en de schapen gingen observeren. Die smiechten waren echt niet schuw, waren echt niet bang voor het hondengeblaf wat vanuit binnen klonk, of de lichten die de wolven goed zichtbaar maakten zodat de camera puntje gave opnames konden maken. Ze zaten duidelijk te kijken hoe kunnen we daarbij en toen ze de zwakke plek hadden gevonden gingen ze zo hoppakee erover heen met grote sprongen en liepen tussen de schapen die volledig in paniek waren. Doodgemoedereerd op hun dode gemakje gingen ze jagen.
Een wolf is enorm intelligent en in mijn ogen een opportunist. Zal altijd voor de zwakste schakel gaan (ook dat is de natuur). Die schapen hadden geen schijn van kans. Dit soort gedrag, daar moeten alle alarmbellen heel erg hard van gaan rinkelen bij zowel de tegenstanders, als de voorstanders van de komst van de wolf want dat gedrag is het begin van het einde. Rondweg gevaarlijk!

Zo kijk ik er naar en je voelt heel goed aan Nikass dat ik erg veel van de natuur houd. Zelfs zoveel dat ik er midden in woon en enorm geniet van de vossen, dassen (jaja in onze tuin) , allerlei soorten vogels en de wild zwijnen. Maar die slachtpartij die hier plaatsvond onder de kippen op verschillende boerderijen vind en vond ik echt heel verdrietig en vooral nutteloos. Al die dode dieren. Zo zonde, de vos kan natuurlijk ook maar één kip opeten en is dan tonnetje rond. Maar daarom haat ik de vos nog niet, want ik weet waarom hij dat doet, want in het wild, verbergt hij zijn dode prooien om later terug te kunnen komen en ze uit te graven en op te eten. Dus is gewoon instinct dat een functie heeft in de echte natuur. Alleen hier in het kippenhok werkt dat niet en als mens ben je er maar klaar mee |( .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:54

Het lastige dus met de wolf is je mag niets, zelfs niet als ze je eigen dieren op komen peuzelen.

Zonet ging ik in de caravan (we gaan verhuizen en deze blijft hier) alles goed schoonmaken. Zoooo, ik werd me toch aangevallen door iets zeer agressiefs dat tussen bij en wesp in zit. Met moeite nog het dakluik open kunnen gooien en toen vloekend van de pijn naar binnen gevlucht.
Leuk, in de natuur wonen }> , de beestjes hebben genoeg tijd gehad om te verkassen, het dakraam waar ze aan het bouwen waren is open gedaan en er is geen reden meer voor agressiviteit.
Dus ik nu wel goed voorbereid ga weer naar binnen

Afbeelding

met een spuitbus tegen wespen en een vegertje. Zin ze er nog en gaan ze met vegertje gewoon naar buiten, niets aan de hand en dan zoeken ze een ander huisje en dan zeg ik sorry (net als vanochtend met deloire en de 3 babies). Gaan er weer een paar vol in de aanval, ik ken ze onderhand en een week later voel je nog dat agressieve spul in je lijf. dan ga ik spuiten want ze moeten er uit want wij moeten daar gaan slapen en manlief heeft ernstige allergie voor dat spul.

Helaas moeten spuiten en toen vlogen ze ook zo snel als ze konden naar buiten, dus ik ga straks eventjes kijken of nu echt alles weg is. Sneu voor ze maar tja het is niet anders. En dat is nu het probleem met de wolf, dacht ik tijdens het spuiten. Ik heb er niets tegen. Hij moet alleen van mijn dieren en kinderen af blijven en dan wil ik ook wat mogen doen of iemand mogen bellen die het voor me oplost als schreeuwen, licht, kabaal etc niet helpt om hem te verjagen. Maar dat mag dus niet. En dat vind IK te gevaarlijk en niet OK. En daar zit denk ik bij heel veel mensen de pijn. En daar krijg je die rare haat reacties van want uiteindelijk de wolf is gewoon wolf. Net zoals die agressieve bij wesp of wat het ook is (is altijd dezelfde die zo idioot agressief is) is wie hij is. Bijen, hommels enzo die zijn veel gemakkelijker om te verplaatsen want die zijn veel relaxter maar dit beestje verdedigt zijn huis en haard met een enorme agressiviteit. Ik heb er nog respect voor ook, ook al doet het nog steeds gloeiend pijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:35

De natuurorganisaties vinden dat ze het in Nederland waar bijna alles naar hun hand gezet wordt het slecht hebben.
Ja ze gaan demonstreren. En als ik het zo lees zijn ze van plan het groots aan te pakken. Zal mij benieuwen of er ook nog een tegendemonstratie komt

https://www.destentor.nl/apeldoorn/woed ... j1AZBUq1z0

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:27

Pien, ik denk dat we het eens zijn dat het allemaal een kwestie is van balans ;)
De mens is meestal aan de top van de voedselketen, maar dat is niet overal een absolute macht. In het noorden leven mensen in het territorium van ijsberen en ze zorgen dat ze hen niet teveel irriteren, dan overleef je. Samenleven zou het doel moeten zijn. Niet wij ten koste van zij.

Ik heb daarnaast moeite met oa het volgende, wat in mijn ogen dan wel hypocriet is: in het voorjaar rijd ik door Noord Holland en geniet van de weides met de schattige lammetjes.
Echter een paar weken later zijn ze van het ene op het andere moment allemaal weg. En we weten natuurlijk allemaal wat dat betekent, maar ik zie geen ophef in de kranten, blijkbaar is het normaal en acceptabel?
Heb je gezien hoe schapen vanuit Australië massaal verscheept worden naar het Midden Oosten? Een groot deel overleeft de tocht niet. Waar zijn de protesten? Of is dat een ver van mijn bed en gaat het alleen om de eigen schapen?
Er is zo ontzettend veel dierenleed wereldwijd veroorzaakt door mensen, en de mensheid is verontwaardigd over wat hen aangedaan wordt door een dier. Een dier dat alleen wil leven. Is dat fair?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:56

Nikass schreef:
Ik heb daarnaast moeite met oa het volgende, wat in mijn ogen dan wel hypocriet is: in het voorjaar rijd ik door Noord Holland en geniet van de weides met de schattige lammetjes.
Echter een paar weken later zijn ze van het ene op het andere moment allemaal weg. En we weten natuurlijk allemaal wat dat betekent, maar ik zie geen ophef in de kranten, blijkbaar is het normaal en acceptabel?
Heb je gezien hoe schapen vanuit Australië massaal verscheept worden naar het Midden Oosten? Een groot deel overleeft de tocht niet. Waar zijn de protesten? Of is dat een ver van mijn bed en gaat het alleen om de eigen schapen?
Er is zo ontzettend veel dierenleed wereldwijd veroorzaakt door mensen, en de mensheid is verontwaardigd over wat hen aangedaan wordt door een dier. Een dier dat alleen wil leven. Is dat fair?

Een interessant stukje. Bijna filosofisch NIkass. Ik heb geen kant en klaar antwoord maar ik wil wel een poging doen, wat zo in mij opkomt.

Ik neem aan dat de lammetjes geslacht worden/ zijn in je 1ste voorbeeld. Dat is een interessante. Ik werk nl zelf als vrijwilliger op een schapenboerderij en inderdaad bij een bepaald gewicht gaan de lammetjes naar de slacht. Voor mij betekent dat ik het ongelooflijk belangrijk vind dat de lammetjes een goed leven hebben en als ik ze verzorg dat ik dit doe met de meest goede zorg die ik ze kan geven. Ik accepteer dus het gegeven dat dieren gegeten worden, en ook al eet ik zelf zeer weinig vlees, vind ik dat ok zolang de zorg maar rondom huisvesting en vervoer top is.
En dan kom je bij je 2de alinea dat is dus verwerpelijk namelijk 1. dat idiote vervoer met dieren en producten over de hele wereld→ erg slecht voor de aarde 2. Zoveel dieren die doodgaan is verwerpelijk en zou niet moeten mogen/ bestaan.

Je vraag naar fair, vind ik een lastige omdat het volgens mij niets met fair te maken heeft. Mijn opvatting is dat de mens zijn verantwoordelijkheid moet nemen voor de aarde, dus moet stoppen met zoveel vlees eten of er zelfs helemaal mee stoppen. Dit betekent wel dat heel veel dieren minder nodig zijn en dus nooit het levenslicht meer zullen zien. Ik vind dat niet zo erg hoor, maar is wel oorzaak en gevolg.
Ik vind dat de mens goed moet zorgen voor diegene die hem of haar zijn toevertrouwd. Dus slacht jij dieren, dat doe je dit met geen stress voor de dieren en ik ken een slagerij die dit perfect doet. Ik ben veel meer voorstander van uitgaan van de realiteit waarin we leven en dus onze verantwoordelijkheid nemen. Verzorg jij dieren, dan doe je dit uitstekend zoals op de boerderij gebeurt waar ik werk. Heeft een dier hulp nodig of een dierenarts, dan wordt deze erbij gehaald.
Ik heb liever dat mensen zoals zij of ik of jij voor dieren zorgen die geslacht moeten worden als dat mensen dat gaan doen in landen waar helemaal geen wetgeving is want dieren stellen niets voor en die wreed met de dieren omgaan. Dus daar is nog een flinke slag te slaan zowel in het westen als overal.

Dan dus je laatste alinea. Van mij mag de wolf er zijn, alleen wel verantwoord. Dat voorbeeld van de ijsbeer is een goede dat je geeft. Er wordt van alles ondernomen om de ijsbeer uit de dorpen te houden en als die er zit (meestal in de voorraadschuren waar het vlees wordt opgeslagen) dan doen de dorpelingen er alles aan om hem bv een stuk karkas te geven en hem daarmee weg te lokken van het dorp. Alleen er zijn ijsberen waarbij dat niet werkt en die worden wel doodgemaakt, want ze pakken de kinderen en ijsberen zijn echt wel gevaarlijk.

De wolf is in Nederland. NIemand heeft daarom gevraagd. Met dat gegeven moeten we leven. Laten we dat verantwoord doen en niet als een stelletje onwetende de rode loper uitrollen, maar met beleid en verstand zoals de Eskimo's doen met de ijsbeer. Doden liever niet, samen leven met ijsberen kan gewoon niet, maar je kunt als mens wel dingen doen waardoor hij minder naar de dorpen komt. En lukt dat niet, helaas dan betekent dat hij dood gemaakt wordt. Want de mens is ook verantwoordelijk voor die mensen en dieren die aan hem zijn toevertrouwd en de wolf moet weten dat hij / zij niet boven aan de voedselketen staat en dus schuw moet blijven→ is ook beter voor zijn eigen veiligheid.

Het is niet zo heel erg simpel dat 1+1 2 is.

En in een eerdere link hier geplaatst, misschien is het wel heel dom (dat zou van mij wel echt uitgezocht mogen worden middels onderzoek en hebben die mensen die daar boos over zijn wel een punt), dat nu we de wolf hebben in ons landje, jagers opeens heel erg veel dieren gaan schieten. Misschien maakt dat het risico op foerageren in de weilanden door de wolf wel gemakkelijker en verhoog dat het risico op eten van schapen en anderen gemakkelijke prooien. Ik weet dat dus niet, maar om die mensen gelijk af te schieten is misschien wel te voorbarig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 20:15

@Pien : als die prooidieren zoveel zijn dat ze de dorpen in komen, zal de wolf ze volgen. Precies waar je hem niet wil hebben. Genoeg wild in het natuurgebied voor de wolf is zeker een aandachtspunt. Net als dus geen aantrekkingskracht van boerenbedrijven en dorpen voor beide. Dat betekent dus dat beide in evenwicht moeten zijn, teveel wolven en de herten, etc. gaan veiligere plekken zoeken en de wolven zullen volgen, te weinig en de wolven gaan ook op zoek naar voedsel elders.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:32

Pien en Tamary voor mij is het op deze manier een hele interessante uitdaging: de wolf is er, hoe gaan we er mee om? Hoe komen we tot een verantwoord evenwicht? (En nogmaals, is de overheid spuit 11 die hier tien jaar geleden al over na had moeten gaan denken en een plan opstellen. Met het voordeel van de ervaring van omringende landen moet dat geen onmogelijke opgave zijn)
Ik pas voor de discussie wel of geen wolf en mijn nekharen gaan overeind staan van mensen die als enige oplossing zien de wolf uitroeien en ie roeptoeteren dat Nederland geen natuur kent en dus geen wolf kan huisvesten.
Dat vind ik echt kortzichtig en dan reageer ik soms wat fel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 00:14

Ik vind het dan wel weer bijzonder dat edelherten die het Veluwemeer over gezwommen zijn in Flevoland niet met gejuich ontvangen zijn. Zelfde geldt voor zwijnen die verder nergens welkom zijn maar de wolf mag nergens een strobreed in de weg gelegd worden.

En inderdaad, elk stukje Nederland is minstens 3x op de schop geweest. Wat is dan natuur?

Streven naar natuurlijk evenwicht? Als de oostvaardersplassen 1 ding wel duidelijk gemaakt hebben is dat we dat niet kunnen.

Er verschijnt altijd een mooie praatjesmaker die met een fantasierijk plan subsidie lospeutert en geld wil verdienen en dus gaat ingrijpen in een natuurlijk proces.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:48

Probleem is dat de wolf geen natuurlijke vijand heeft en als er teveel komen dit een groot probleem wordt.
In NL gaat we eerst wachten tot het een groot probleem is eer we er wat aan gaan doen.
En volgens mij zijn we hierbij ook gebonden aan regeltjes vanuit Europa.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:27

Anne_GTI schreef:
Ik vind het dan wel weer bijzonder dat edelherten die het Veluwemeer over gezwommen zijn in Flevoland niet met gejuich ontvangen zijn. Zelfde geldt voor zwijnen die verder nergens welkom zijn maar de wolf mag nergens een strobreed in de weg gelegd worden.

En inderdaad, elk stukje Nederland is minstens 3x op de schop geweest. Wat is dan natuur?

Streven naar natuurlijk evenwicht? Als de oostvaardersplassen 1 ding wel duidelijk gemaakt hebben is dat we dat niet kunnen.

Er verschijnt altijd een mooie praatjesmaker die met een fantasierijk plan subsidie lospeutert en geld wil verdienen en dus gaat ingrijpen in een natuurlijk proces.

Waarom zijn die dieren dan niet welkome? Zijn zij een probleem of is de mens een probleem?
De Oostvaardersplassen discussie heb ik ergens anders gevoerd en dat iedereen hier het als mislukt beschouwd wil niet zeggen dat het dat ook was, en wat er dan precies mis ging. Daar zijn de meningen over verdeeld.
Streven naar natuurlijk evenwicht moet je juist blijven doen, en je niet laten ontmoedigen als het niet meteen perfect lukt.

Jammer voor jou als je geen natuur om je heen ziet in Nederland. Ik geniet er dagelijks van <3

[BB-ITP] De natuur in eigen omgeving
Ik zou je dit topic willen aanraden ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:33

Babootje schreef:
Probleem is dat de wolf geen natuurlijke vijand heeft en als er teveel komen dit een groot probleem wordt.
In NL gaat we eerst wachten tot het een groot probleem is eer we er wat aan gaan doen.

Precies dit!
Er moet dus wel af een geschoten worden.
Net als ze met al het andere wild doen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:50

Nikass schreef:
Jammer voor jou als je geen natuur om je heen ziet in Nederland. Ik geniet er dagelijks van <3

[BB-ITP] De natuur in eigen omgeving
Ik zou je dit topic willen aanraden ;)

Niet alles dat rondloopt en dat groen is, is meteen ook natuur hè :=

Het feit dat er uilengroepen bestaan die kuikens uit nesten halen om te ringen zegt al genoeg over hoe we in Nederland tegen natuur aankijken...

Het probleem met de Oostvaardersplassen was dat er zich geen evenwicht vormde tussen dieren en omgeving, ook niet na al die jaren.

Er zwerft ergens een Tedtalk op het web van een man die al tientallen jaren de omgevingsgeluiden opneemt met zeer hooggevoelige apparatuur (in de VS, waar nog wel grote onbewoonde gebieden bestaan). Hij doet dit ook van bossen. Zo heeft hij ontdekt dat wanneer er in een bos onderhoud wordt gepleegd door wat bomen te kappen het 25 jaar! duurt voordat er zich weer een evenwicht heeft gevormd, wordt er flink onderhoud verricht dan heeft hij in de jaren dat hij meet nog geen bos gevonden dat zich heeft hersteld. In Nederland is echt geen vierkante meter meer te vinden dat niet in de laatste 25 jaar onderhanden is genomen -> geen natuurlijk evenwicht in Nederland.

Zo woon ik midden in wat jij natuur noemt maar we hebben hier al in geen 15 jaar meer een konijn gezien. "Onze" wolf eet 4 tot 8 schapen (kalveren en tamme herten) per maand waaruit je kan afleiden dat hij nauwelijks wild vangt en je je dus af kan vragen of hij werkelijk zou overleven in dit gebied als alle snackbars gesloten werden.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:11

Babootje schreef:

Het enige dat de wolvenpopulatie in toom kan houden is een gebrek aan prooidieren en laat dat nou in ons dichtbevolkte landje met overal vee te kust en te keur niet het geval zijn!!
De mens is de enige natuurlijke vijand van de wolf in Nederland, naar mijn idee moeten we die rol maar weer op gaan pakken eer het uit de hand loopt.
Maar dat is mijn mening hè, meningen verschillen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:32

Irmaz dat de mens de natuur uit evenwicht brengt, wil niet zeggen dat het geen natuur meer is. Meer ruimte geven aan de natuur is stap 1 wat mij betreft!
Daarnaast kun je denk ik nog een uitgebreide discussie voeren over wat evenwicht is. Wie bepaalt dat?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:48

Dan moet die natuur daar ook de tijd voor krijgen en een startpunt om vanuit te beginnen die dat mogelijk maakt.

Om maar even een ander stukje Europa te nemen : als je grote delen van bv Portugal zo terug zou geven aan de natuur, want zat kleine dorpen zijn toch verlaten spookdorpen, dan krijg je mega grote bosbranden, door combi veel snel brandend klein materiaal (hooi op stam gras) en de eucalyptus plantages die de kurkeiken en gevarieerde bossen hebben vervangen. Dan zou je dus eerst de boomsoorten moeten gaan aanpakken en laten groeien voordat je het zijn gang kan laten gaan (en dan nog is het een gok). Bij ons zijn de bossen ook teveel monocultuur met alle gevolgen voor biodiversiteit van dien. Om die stap te zetten zit je voor de veiligheid (en voorkomen dat tig dieren en soorten jammerlijk verbranden) vast aan een lange periode van extensieve landbouw/bosbouw. En dan wordt het eigenlijk de vraag of je dan uiteindelijk inderdaad die stap terug kan zetten, zowel voor de veiligheid van dorpen en steden als de vraag of de natuur het inderdaad zelf in stand kan houden. We zijn al zo lang bezig met invloed uitoefenen op onze leefomgeving, dat het de vraag is of zonder beide partijen er beter van worden. Ik denk eerder dat zowel de natuur als de mens zich inmiddels een heel stuk heeft aangepast/eigenlijk afhankelijk is van deze interacties.
En zeker in grote delen van Europa waar de mens al heel lang bezig is met agrarische activiteiten, zowel met het verbouwen van gewassen als het gebruik van de bossen voor hout, afmesten varkens, etc. Ook de andere continenten deden al veel langer veel meer aan aanpassingen leefomgeving dan wij tot voor kort realiseerden/erkenden. Afgezien van een paar echt afgelegen stukken regengebied in zowel zuid-amerika als azië, heeft de mens veel meer agrarisch ingericht dan enkel zichbaar is aan ploegsporen. Zelfs grote delen van Australië zouden landbouwgebied zijn geweest voor de Europeanen kwamen, echter niet onze manier en dus niet herkend.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:09

Oh maar ik zeg nergens dat je er niets meer mee mag of dat die interactie niet meer plaats zou mogen vinden? Van mij mag dat zeker wel, maar daarin mist nou net wel een evenwicht.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:11

Nikass schreef:
Irmaz dat de mens de natuur uit evenwicht brengt, wil niet zeggen dat het geen natuur meer is. Meer ruimte geven aan de natuur is stap 1 wat mij betreft!
Daarnaast kun je denk ik nog een uitgebreide discussie voeren over wat evenwicht is. Wie bepaalt dat?

Ik vermoed jij en al de andere bewoners van de randstad die al staan te trillen van geluk als er een brandnetel tussen de tegels op komt :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:47

Wat is een definitie van een cultuur landschap

Citaat:
Een landschap dat is ontstaan door de activiteiten van mensen. Een cultuurlandschap bestaat uit inrichtingselementen als wegen, akkers en weilanden, parken en vijvers, huizen en fabrieken, dorpen en steden. Een cultuurlandschap wordt wel beschouwd als het tegenovergestelde van een natuurlandschap.

Wat is een natuurlandschap

Citaat:
Een natuurlandschap is een landschap zoals dat door de natuur is gevormd. Dit landschap bestaat nog geheel uit natuurlijke elementen: heuvels en bergen, rivieren en zeeën, bossen en steppen, etc.

Nederland denk ik kent vooral cultuurlandschap en weinig nog echt door de natuur gevormd landschap. De hand vd mens is vrijwel overal zichtbaar, zelfs waar de elementen wat meer vrijheid krijgen om zich uit te leven
.
De vraag is of dat erg is en minder mooi. Ik denk nl van niet. Een landje dat zo klein is en zoveel mensen moet herbergen (denk aan wonen en werken en recreatie), een landje dat zo laag ligt tov de zeespiegel, daar moet ingegrepen worden om het leefbaar te houden.

Wat mij altijd opvalt in Nl is dat er heel erg veel water vogels zijn in de polders met al haar slootjes, dat er echt veel dieren zijn die zich goed laten zien, dat er ongelooflijk veel mensen genieten van wandelen, fietsen, mountainbiken, paardrijden etc en het vaak heel druk is (althans waar wij komen). Nl heeft prachtige stranden en doet het nog niet eens zo verkeerd. Maar het kan natuurlijk altijd beter. Maar mijn man en ik vinden Nl heel erg mooi en genieten van al dat water, de grijze luchten vaak, de wind etc.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-08-21 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt