Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Ik begrijp heel goed wat jij zegt Pien, maar dat strookt mi niet met het niet blij zijn met de komst van de wolf?
Dat is namelijk niet alleen "leuk" voor mensen die van wolven houden, maar is heel goed voor de biodiversiteit en het is een teken dat het toch beter gaat met de natuur (al zou je het soms niet zeggen)
DuoPenotti schreef:Nee het betekent dat ze in Duitsland geen plaats meer hebben. Meer betekent het niet.
Zeker het snacken in de wei kan juist zeggen dat er te weinig wild is.
Nikass schreef:Ik heb daarnaast moeite met oa het volgende, wat in mijn ogen dan wel hypocriet is: in het voorjaar rijd ik door Noord Holland en geniet van de weides met de schattige lammetjes.
Echter een paar weken later zijn ze van het ene op het andere moment allemaal weg. En we weten natuurlijk allemaal wat dat betekent, maar ik zie geen ophef in de kranten, blijkbaar is het normaal en acceptabel?
Heb je gezien hoe schapen vanuit Australië massaal verscheept worden naar het Midden Oosten? Een groot deel overleeft de tocht niet. Waar zijn de protesten? Of is dat een ver van mijn bed en gaat het alleen om de eigen schapen?
Er is zo ontzettend veel dierenleed wereldwijd veroorzaakt door mensen, en de mensheid is verontwaardigd over wat hen aangedaan wordt door een dier. Een dier dat alleen wil leven. Is dat fair?
Anne_GTI schreef:Ik vind het dan wel weer bijzonder dat edelherten die het Veluwemeer over gezwommen zijn in Flevoland niet met gejuich ontvangen zijn. Zelfde geldt voor zwijnen die verder nergens welkom zijn maar de wolf mag nergens een strobreed in de weg gelegd worden.
En inderdaad, elk stukje Nederland is minstens 3x op de schop geweest. Wat is dan natuur?
Streven naar natuurlijk evenwicht? Als de oostvaardersplassen 1 ding wel duidelijk gemaakt hebben is dat we dat niet kunnen.
Er verschijnt altijd een mooie praatjesmaker die met een fantasierijk plan subsidie lospeutert en geld wil verdienen en dus gaat ingrijpen in een natuurlijk proces.
Babootje schreef:Probleem is dat de wolf geen natuurlijke vijand heeft en als er teveel komen dit een groot probleem wordt.
In NL gaat we eerst wachten tot het een groot probleem is eer we er wat aan gaan doen.
En volgens mij zijn we hierbij ook gebonden aan regeltjes vanuit Europa.
Nikass schreef:Jammer voor jou als je geen natuur om je heen ziet in Nederland. Ik geniet er dagelijks van
[BB-ITP] De natuur in eigen omgeving
Ik zou je dit topic willen aanraden
Babootje schreef:Probleem is dat de wolf geen natuurlijke vijand heeft en als er teveel komen dit een groot probleem wordt.
In NL gaat we eerst wachten tot het een groot probleem is eer we er wat aan gaan doen.
En volgens mij zijn we hierbij ook gebonden aan regeltjes vanuit Europa.
Nikass schreef:Irmaz dat de mens de natuur uit evenwicht brengt, wil niet zeggen dat het geen natuur meer is. Meer ruimte geven aan de natuur is stap 1 wat mij betreft!
Daarnaast kun je denk ik nog een uitgebreide discussie voeren over wat evenwicht is. Wie bepaalt dat?
Citaat:Een landschap dat is ontstaan door de activiteiten van mensen. Een cultuurlandschap bestaat uit inrichtingselementen als wegen, akkers en weilanden, parken en vijvers, huizen en fabrieken, dorpen en steden. Een cultuurlandschap wordt wel beschouwd als het tegenovergestelde van een natuurlandschap.
Citaat:Een natuurlandschap is een landschap zoals dat door de natuur is gevormd. Dit landschap bestaat nog geheel uit natuurlijke elementen: heuvels en bergen, rivieren en zeeën, bossen en steppen, etc.