Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:45

Calipsolover, weet niet of het spanning is. In stap gaat zm hoofd omlaag, dan is ie ook rustig. In draf gaat zowel zn staart als zn hoofd omhoog. Soms dat ie zn hoofd even naar beneden doet, dan beloon ik hem ook gelijk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:55

Je zou ook kunnen kijken naar een elastiek, moet je ze wel goed voorwaarts houden dat ze er niet in gaan hangen, maar als ze los genoeg zitten dan zou die los moeten hangen als ze na gaan geven. Heb je wel weer druk achter de oren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:57

goldenarrow schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar een elastiek, moet je ze wel goed voorwaarts houden dat ze er niet in gaan hangen, maar als ze los genoeg zitten dan zou die los moeten hangen als ze na gaan geven. Heb je wel weer druk achter de oren.

Die ken ik niet. Is dat een beetje hetzelfde idee als chambon/gogue?

Heb heel wat jaren geleden ook een keer een pessoa geprobeerd. Vond dat helemaal niks :=

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:57

Dilan93 schreef:
Calipsolover, weet niet of het spanning is. In stap gaat zm hoofd omlaag, dan is ie ook rustig. In draf gaat zowel zn staart als zn hoofd omhoog. Soms dat ie zn hoofd even naar beneden doet, dan beloon ik hem ook gelijk.

Ik zou me er niet te druk om maken, is vaak het enthousiasme en spanning maar dat heeft tijd nodig. Inderdaad gewoon lekker belonen als hij met z'n hoofd naar beneden gaat, doe ik ook altijd. Zou er geen hulp of zo aanhangen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:13

Longeren doe ik hier met beide.... zowel met als zonder bit, vandaag voor het eerst thuis gereden *\%/*

3 rondjes aan de longe gehad aan het halster vanwege de spiegel maar hij keek er serieus niet van op of om! Knappie <3

Heb filmpje van 8min dus die durf ik wel te posten hier :D

Ik was nog wat afwachtend en spins gingen vandaag nog niet zo goed maar swa, voor de 1e keer thuis rijden ga en mag ik absoluut niet klagen!

Morgen weer n dag ;)

Hij gaat voorlopig even op dezelfde dagen werken als bij de trainer en dan in het weekend "vrij" (wat wil zeggen spelen in het trailpark of n rondje bos oid maar iig wel wat doen en vooral afwisseling!) maar vandaag wilde ik er wel even op, na 10min gewoon weer afgestapt, lekker gedouched en met mijn man mocht hij grasjes gaan eten (zijn favoriete bezigheid!).

Vast 3 foto's:

Klaar met werken
Afbeelding

Grasjes eten
Afbeelding

En tja, soms moet je vrouwtje gek doen... je neus schoonmaken en dan word je gebruikt als kapstok _O-
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 19:57

Dilan93 schreef:
goldenarrow schreef:

Die ken ik niet. Is dat een beetje hetzelfde idee als chambon/gogue?

Heb heel wat jaren geleden ook een keer een pessoa geprobeerd. Vond dat helemaal niks :=

https://www.divoza.com/nl/pagony-halsverlenger

Dit is het, al zit hij hier op de foto echt heel beroerd en veel te strak := Zou hem sowieso lager instellen, echt aan de zijkant van de longeersingel of onder de buik.

Op deze foto zit ie beter, daar zie je dat als het paard het hoofd naar beneden doet het elastiek ook ontspant.
https://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Elastiek.jpg

Door de elastiek willen ze er dus wel nog eens in gaan hangen, maar dat kan je oplossen door je paard gewoon goed voorwaarts te houden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 20:02

MirandaFuego schreef:
Een bit is bedoeld om op de lagen te werken dus daarom vind ik achter de oren ook niet handig, dan trek je het omhoog met de mondhoeken.
En dan gaan ze bij mij hun hoofd omhoog doen.
Maar je kan wel gewoon kijken waar je paard goed op reageert.

Granoek, in de zon lijkt hij lichter, zijn hoofd is wel al aardig wit.
In de zon is het zo..

[ [url=m/pesxJM.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de schaduw zo..

[ [url=m/HBHzse.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohja zo valt het mee inderdaad :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:05

Ah dankje :) vind die onderste foto idd fijner ogen. Wil ook dat ie los hangt als t paard niet enorm hoog komt.

Heb op wedstrijd met Titane eem martingaal om. Die hangt eigenlijk altijd slap, heeft 1x ingewerkt toen ie ineens heel druk werd en zn hoofd omhoog wilde gooien. Maar vind het wel fijn dat ie er de rest van de tijd geen last van heeft

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:43

Zooo wat is die Gentle braaf zeg!
Super in evenwicht ook al. Hoe lang is deze onder het zadel?

Weet je trouwens zeker dat je zadel niet te wijd is? Ik vind er vrij veel beweging in zitten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:50

Zadel heeft al die tijd goed gelegen , ligt ook n speciale pad onder maar Gentle is weer flink aan het groeien en ik had niet nagesingeld :D

Ga het sowieso in de gaten houden maar met n jonkie die zowel in de breedte als in de hoogte nog flink groeit ga ik er voor nu nog geen zadelmaker bij laten komen want dan kan die over 3 maanden weer komen enz.

Mijn budget is momenteel ook n beetje leeg want in training zetten kost ook behoorlijk wat ;)

Als het zo blijft klapperen ga ik n front raiser bestellen iig. Heb er nu n build up pad opleggen en die deed tot n week geleden goed werk...

Wij zijn vorig jaar Juli rustig begonnen en 3 maanden geleden is hij naar een trainingsstal gegaan omdat ikzelf n jonkie niet meer aandurfde en flinke schrik had. Hij was toen zadel en ruitermak maar kon verder vrij weinig.

Dus dit alles heeft hij in 3 maanden geleerd :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:07

Nou complimenten voor die trainer in dat geval :)
Als je zo na dat achterwaarts weg draaft en hij eerst een galoppasje maakt zie je hoe alert hij probeert te hulpen zo goed mogenlijk te interpretern. Braaf dier +:)+

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:16

Hij is mega braaf en leergierig :D

Het liefst wil hij de hele tijd galopwerk doen maar dat mag hij niet, trainer zei al: die verrekte reiners ook... die willen alleen maar galopperen _O-

Hij had bij ons wel al aan de longe stap, draf en galop gedaan en n semi stuur en rem zat erop toen we hem in Januari wegbrachten.... binnen 1 maand zat er vrijwel alles kwa basis bevestigd op en daarna is ze gaan spelen met de stops, spins rollbacks enz. Aangalopperen vanuit stap had ze nog niet geoefend maar mocht ik afgelopen donderdag ineens proberen wat hij dus tot onze verbazing ineens ook nog deed.

Nu lekker rustigaan km's maken en voorlopig houden we de dagen van de trainingsstal aan maar dan wat korter want goed is goed ;)

2x in de week les bij mijn instructrice op stal en 1x in de maand gaan we lessen bij de trainster dus voorlopig kunnen we wel even vooruit.

Over n maand even de chiropractor en tandarts laten komen (tenzij ik denk dat die eerder nodig zijn) en dan gaan we ook het bos meenemen (maar dat laat ik lekker aan mijn man over want ik ben echt geen bosruiter ;) )

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:30

Mirandafuego die manen!!! Ik ben zo jaloers!

Dilan syd doet dat ook hoor ik zie vaak aan dr oortjes of het spanning is of ze gewoon hoog wil lopen. Uiteindelijk komt ze wel naar beneden maar ze loopt graag met dr hoofd in de lucht.

Goldenarrow ik heb ook zitten twijfelen om z’n elastiek te kopen maar ik denk dat syd er alles behalve blij mee is dat er iets achter dr oren zit... madam vind het al erg als dr manen tegen dr oor aan zit...

CL **\O/** Wat ziet dat er super uit! Zo ontspannen! Geniet ervan!

Gister merkte ik met rijden dat ik moeite had om te blijven zitten in de galop. Ik ben met het veelzijdigheid zadel gaan rijden omdat ik de angst had om opgesloten te zijn en het gevoel wilde hebben dat ik snel uit het zadel kon. Dat gevoel is zo goed als weg dus vandaag maar weer even de westernzadel erop gegooid. Voor het eerst zonder hulp opgestapt en ook zonder longeren gewoon gaan rijden.
Ik blijf nog wel even op m’n roze wolk <3

https://youtu.be/4VASbMWvffk

En heb ik nu wat lekkers verdiend??
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 21:36

Wat fijn dat het goed ging :D
Mooi paard heb je ook :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:10

Wat leuk die foto's van al die dappere dieren die jullie paarden zadelmak komen maken :D :D

En een pony voor de kar zie ik! Daar heb ik geen verstand van dus leuk om te lezen hoe je dat aanpakt :D

Noisy en cubalibre, filmpjes zien er goed uit! Twee erg mooie paarden ook <3

Berdien op deze foto naast je ier zie je goed wat een monster je tinker is :wow:

Froukje, gave merrie! Ik houd wel van gelders! <3

Phuddle je zou niet zeggen dat het zo'n hittepetit is, wat ontspannen die foto's met longeersingel!

Candalisa, stoer gewoon door gegaan :D laatste filmpje ziet er goed uit ook, wat een lekkere rustige gangen!

Als ik longeer met hoofdstel, doe ik de longeerlijn aan de neusriem aan de binnenkant.

Hier gaat het rijden ook goed! De bochten/korte zijdes vindt hij wel echt super lastig, vooral op de kant waar hij een beetje onregelmatig is, maar de lange zijdes gaan al zo fijn!

Heb eindelijk beeldmateriaal, echt super blij mee! Moet het wel eerst nog even uploaden voordat ik ze kan delen. :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:15

Wat een hoop leuks weer gezien met bijlezen, maar sorry... het is echt niet te doen om overal op te reageren hahaha, ik lees en bekijk alles hoor! :D

Met Dije een weekje wat rustig aan gedaan door werk/cursus/tentamens :P Maar gisteren weer lekker mee aan de gang gedaan en eens gekeken wat ie ervan vind als we wat hoger gaan staan.. nou, beetje spannend, maar niet eens een stapje naar achter! :D +:)+

Eerst met vriendlief :D

Afbeelding

Daarna ik nog een keer, voor de verandering, andere kant, meer bij z'n zij, blabla lekker alles proberen _O-

Afbeelding

Knapperd <3 :+:

Afbeelding

Wij longeren overigens nog met kaptoom.. binnenkort beginnen met dubbele lijnen, en dan eens kijken hoe hij reageert als we dat aan de kaptoom vastmaken, anders dan met bitje gaan wennen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:09

Wat is ie al mooi jouw fries <3 volgens mij vindt ie het super leuk ookal vindt ie het soms spannend!

Mijn filmpjes zijn geupload :D ik ben benieuwd wat jullie van zijn lopen vinden kwa (on)regelmatigheid. Even in het achterhoofd houdend dat hij nooit een ruime draf heeft gehad dus dat is niks geks.

Hij heeft ook het idee dat zodra we van de hoefslag af komen, hij niet meer kan lopen. := Zoveel onbalans :o

We beginnen uiteraard met het beste filmpje :P

Excuses voor het scheldwoord dat mijn vriend hier gebruikt. Overigens voor de grap hoor omdat paard gek naar hem deed :')

Dit is het belabberdste filmpje, eigenwijze sterke boerenknol _O-
Zijn onregelmatigheid is hier duidelijk, na de galop!

Naar mijn idee is het echt het naar voren brengen van het been dat niet goed gaat. Niet het er niet op willen staan. Dan zou de pas naar achter juist verkort moeten zijn. En zou het juist het binnenbeen moeten zijn.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:12

Ik heb Rudi ook steeds beloond met de stem als hij laag en ontspannen ging lopen en dat gaat erg goed. Nu longeer ik hem bijgezet zodat hij inderdaad went aan de druk en dat hij soms ook een soort van opgesloten zit en daar niet bang voor hoeft te zijn. Ik heb ze op dusdanige lengte dat hij bij een neutrale hoofdhouding geen druk heeft, nageven komt later wel, dat hoeft voor mij in dit stadium nog niet. Ik wil eerst zorgen dat hij linksaf, rechtsaf en halthouden op het bit begrijpt.
Die longeerhulp vind ik ook te onrustig in de mond, zeker in dit stadium van africhting.

Rudi vond het ook raar toen ik voor het eerst op een krukje naast/boven hem kwam. Hij keek heel vragend achterom zo van Vrouwtje, wat doe je daar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:20

Ja dat laatste filmpje is duidelijk, maar tijdens dat hoofdgedraai had ik al het idee dat hij wilde aangeven dat het teveel was.
Is hij niet gewoon nog slap in de knie bespiering? Hij heeft duidelijk moeite met dragen. Vaak staat de broekspier dan vrij strak, wellicht eens aftasten.

Iets heel anders misschien op te proberen: probeer eens kleiner te lichtrijden, hij lijkt moeite te hebben met de balansverschuiving.

Ik vind het overigens wel een leuk paard hoor, wel echt nog een kleuter in een groot lijf. Doet me een beetje aan mijn vorige paard denken, die had ook echt veel tijd nodig voordat ze kon gaan buigen in de gewrichten. Bij haar heb ik ook vaak getwijfeld of ze kreupel was, maar het was echt nog gebrek aan lichaamscontrole.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:46

Sizzle schreef:
Ja dat laatste filmpje is duidelijk, maar tijdens dat hoofdgedraai had ik al het idee dat hij wilde aangeven dat het teveel was.
Is hij niet gewoon nog slap in de knie bespiering? Hij heeft duidelijk moeite met dragen. Vaak staat de broekspier dan vrij strak, wellicht eens aftasten.

Iets heel anders misschien op te proberen: probeer eens kleiner te lichtrijden, hij lijkt moeite te hebben met de balansverschuiving.

Ik vind het overigens wel een leuk paard hoor, wel echt nog een kleuter in een groot lijf. Doet me een beetje aan mijn vorige paard denken, die had ook echt veel tijd nodig voordat ze kon gaan buigen in de gewrichten. Bij haar heb ik ook vaak getwijfeld of ze kreupel was, maar het was echt nog gebrek aan lichaamscontrole.

Dat lichtrijden is echt een dingetje! Heb er zo een moeite mee. Zijn paslengte links en rechts voelen gewoon altijd verschillend waardoor ik constant een slag in het wiel voel en de ene pas wel wordt meegenomen en de andere pas weer niet waardoor ik dan een soort van klap krijg elke pas en achter blijf of juist teveel ga compenseren :o

Hij doet overigens precies hetzelfde aan de longe.

Hij is sowieso heel slap inderdaad! Achter heeft hij half op slot slaande knieen door te slappe kniebanden.

Doet me wel goed om te lezen dat de jouwe ook last had maar wat geen kreupelheid bleek! Maar was dat ook één bepaald been altijd? Want bij hem is het echt constant linksvoor..

Dat slaan met zijn hoofd doet hij trouwens richting andere paarden of mensen naast de bak bijvoorbeeld. Als ze in de bak langs hem gaan willen zijn voorbenen soms ook nog mee doen :o

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 01:06

Oohh wat ben ik toch jaloers op sommige van jullie binnenbakken <3
Ik zag leuke rij- en longeer beelden weer voorbijkomen!

Vandaag een mega mijlpaal ik heb voor het eerst gehangen bij Mac!! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:01

Geryon, een duidelijk links-rechts verschil voelen heb ik niet gehad, dat check ik wel altijd omdat ik daar alermbellen van krijg. Die van krabbelde als het ware met rechte benen door de wending en dan leek ze hartstikke kreupel, maar links en rechts hetzelfde. Bij haar kwam het van achter uit en was een gebrek aan kracht (langgelijnd).

Vervelend als je je vinger er niet op kan leggen, maar scheefheid zou inderdaad wel een verklaring kunnen zijn. Ik neem aan dat er al een fysio bijgeweest is?

Anouk, een mijlpaal!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:24

Anouk, goed bezig! :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:47

Haha ik ben al jarloers op jouw bak := Maar wat doet hij dat hangen braaf!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:08

Ik kijk ook met grote jaloezie naar die mooie bakken die hier langs komen _O-