Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:06

Dat gaat inderdaad helemaalgoed komen met Lars!

Nog even over de longeerlijn,
Als je deze een slag om de binnenste doet en dan aan de buitenste ring, komt het toch strak te staan als er eens druk op de lijn komt en dan krijg je het notenkraker effect?
Of verkijk ik mij daarop? :)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:33

@Caily, ik heb een FRA van epplejack, geen idee welk type wel met ronde neusriem met ijzer erin. Wat een super zielig verhaal van je vorige paardje, gelukkig dat Phoebe je echt steun geeft! En wat heerlijk dat ze zo braaf was met eerste keer naar buiten, goud zijn zulke paarden.

@kleinvosje, super fijn dat het zo goed gaat op nieuwe stal!

@sbravour ziet er inderdaad uit als een moeilijke rug, succes alvast met de zadel horror. Denk inderdaad dat een borsttuig wel eens goed nodig kan zijn met zo’n schoft. Moeilijk hoor!

@moonprayer, inderdaad gewoon lekker blijven oefenen met auto’s, of aan vriendin vragen juist tig keer heen en weer langs je te rijden.

@dawson, fijn dat hij zo braaf en rustig blijft op stal, prachtig koppie!

xApple, bij mijne weet ik niet eens hoe zn ouders eruit zien dus ook niks om te vergelijken. Maar hij heeft dezelfde opa die vader was van hengst die ik ook hele tijd heb gereden en lijkt daar best wel op dus dat is wel super leuk.

@Kabayo wauw wat gaaf je les, en wat is ze slim!

@Anneteflame, super leuke foto en heerlijke lach haha!

@caily, ziet er goed uit inderdaad! En die manen zeg wauw, echt prachtig. Ben benieuwd tot hoelang ze doorgroeien! Ik heb dus een FRA van epplejeck met zo’n ronde neusriem dat werkt echt super voor mij. Heb dan ook met longeren bit met eventueel bijzet aan bit en longeertouw altijd aan ring. Mijne heeft nooit jeuk of iets, en is echt super zacht leer en blijft heel stabiel liggen.
Afbeelding

@Nynkster, wauw wat een prachtige pony heb je toch <3 goeie fotograaf ook! Van de zomer wil ik er ook echt graag een goede fotograaf bij halen, altijd mooi zulke herinneringen!

@kabayo, ja sommige mensen zie ik inderdaad alleen ego posten dus die sla ik dan ook meestal maar gewoon over. Een keer kan altijd gebeuren dan mensen ff geen tijd hebben maar als je alleen maar over je eigen paard wilt posten zonder op anderen te reageren kun je beter volgtopic aanmaken is mijn mening :o Ziet er ook goed uit weer met de sleep!

@caily wat een heerlijke foto buiten zeg! Fijn ook dat ho zo goed is bevestigd, geeft altijd zo’n veilig gevoel. Ben wel eens met paard van vriendin in een motor geklapt omdat die opeens besloot door teugel te rennen dus nog steeds een beetje trauma voor paarden die niet goed kunnen stilstaan.

@annetteflame, wauw mooie foto’s zeg! Ook echt leuk dat je hem al vanaf veulen hebt <3 en dat lange teugelen wil ik ook nog graag mee aan de slag, erg gaaf!

@xapple, knappe Lars, fijn dat het goed ging.

Spekkie heeft even lekker maandje vakantie, heeft nu twee vriendjes en alles is blubber dus hij mag even lekker genieten van het spelen. Ben zelf ook behoorlijk druk deze maand dus kan dat ik even wat minder reageer, excuus alvast daarvoor :Y)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:42

SBravour schreef:
Dat gaat inderdaad helemaalgoed komen met Lars!

Nog even over de longeerlijn,
Als je deze een slag om de binnenste doet en dan aan de buitenste ring, komt het toch strak te staan als er eens druk op de lijn komt en dan krijg je het notenkraker effect?
Of verkijk ik mij daarop? :)

Ja dat heb ik ook nu 2x meegemaakt met Lars en dat vond ik echt niet fijn. Hij ook niet. Dus doe hem nu door de bitring en neusriem. Dat gaat ff beter.

Bij mijn Shet heb ik ‘r geen last van maar Lars maakt af en toe opeens een rare sprong dus dan komt er opeens veel druk op en trekt hij strak.

SBravour

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:38

Dacht ik idd al! Ga ik toch maar niet doen dan..
Zoë, hij is zooooo knap :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:01

Oh dat heb ik nooit met die lijn op die manier, en anders even knoop erin dat hij niet door kan schieten lijkt me.

Reageer later verder, ben aan het werk!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:08

@Sbravour; Over dat filmen, ik ben ook meestal alleen maar dan zet ik mijn telefoon gewoon even ergens meer waar hij filmt en dan je toch beeldmateriaal. Knip gewoon de stukken eraf waarbij je hem neerzet/wegloopt enzo :D
@Tinekevd; Ziet er goed uit zeg! Rode dekje staat ook moooi <3
@Murosch; Nee ik snap je wat betreft die holle rug. Dat is niet echt lekker zo.
@Caily; Super leuk filmpje, gaaf :D En ik rij buiten straks achter het paard van mijn vader aan, die hebben we nu 2 jaar en die is bom en bomproof. Daarbij heeft zij Lars opgevoed en is gewoon een heel stabiel paard waar Lars hopelijk steun aan heeft.
@kleinvosje; Wat fijn! Super dat de verhuizing goed is gegaan +:)+
@moonprayer; Dat hangt ook echt van het karakter van het paard af. Ik denk dat rustig blijven doorlopen, tegen ze praten en niet teveel aandacht erop vestigen het beste is. En veel oefenen.
@Nynkster; Wauw wat goed !! :D :D Ziet er top uit +:)+ Wat zal je geschrokken zijn van die verstopping :oo Gelukkig met een sisser afgelopen.
@Kabayo; Leuk je les! Hoe was het gegaan? En ik bedoelde of jullie paarden een beetje uit de lelijke fase komen? En of ze erg op pap of mam lijken? Zilver heeft daar volgens mij niet echt last van gehad :D Oh ik zie al hoe je les ging :D WoW wat hebben jullie veel gedaan :oo
@Zoe; Gave foto van het longeren <3

Wat betreft het bijlezen, als ik merk dat mensen dat niet/bijna niet doen reageer ik daar ook niet op. Is inderdaad niet verplicht maar wel zo leuk imo.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:10

@xApple dat is ook een goed idee met de camera. Ik kan het eens testen. Sta ik er zelf ook nog eens op haha.

Met de longeerlijn. Mijn hoefsmid vertelde ook eens, ik geloof door de binnen ring over de neus door de buiten ring, onderlangs en weer aan de binnenring. Als ik het goed onthouden heb.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:43

Dan duw je toch de neus dicht? Nee dat is hem ook niet voor mij :) Ik doe denk ik toch maar achter de oren of simpel door binnenste ring en aan buitenste klikken. Dan kan er niets aansnoeren en niet meer losgaan bij ontspanning!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:53

Ja ik weet ook niet of ik het wel goed onthouden heb.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:40

Ik doe snel een bij lees post maar ik doe mijn longeerlijn 1 keer rond de binnenste ring en dan onder de kin door naar de buitenste, dat verdeeld de druk het beste en in combinatie met een kneveltrens ideaal.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:17

Ik heb t toen gevraagd aan lammert en hij vertelde dat over t hoofd ook goed was als je lijn lis hangt anders is er jans dat je teveel t hoofd baar buiten trekt. Zoals ik t nu doe heb je ook de druk op de buitenkant indien nodig maar gaat t hoofd niet naar buiten.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:05

Zo wat veel berichten vandaag! Ik ga even bijlezen

Anetteflame : lange teugelen is ook leuk!!!
Apple : wat fijn! Komt helemaal goed met jullie! Misschien de eerste keer buiten wandelen een ervaren paard nog meenemen? misschien denkt lars dan wel : ach er is toch niks engs, laat ik maar weer chill zijn 8-)
Zoe : wat een ruige bok die van jou, echt ontzettend gaaf! die van jouw loopt mooi op de longeerhulp! ik heb die van mij vandaag voor het eerst gebruikt :D
En foto's maken van je paard is altijd een goed idee! Misschien is het daarom ook wel dat ik fotograaf ben geworden :') Nooit genoeg fotos van paarden
Apple : ja ik was echt wel geschrokken van die verstopping zeg... Maar vandaag ging het gelukkig helemaal goed!

Ik doe meestal gewoon door binnenste bitring naar de buitenste. Heb vandaag de lus ook geprobeerd maar vond het niet fijn, en lina al helemaal niet. Dus weer gewoon van binnenste naar buitenste gedaan. Voor het eerst weer gelongeerd in een dikke 3 maand tijd. In het begin ging het voor geen meter en ging ze telkens op de loop als ik achter haar kwam. Toen naast haar gaan staan en steeds verder naar achter gelopen en blijven aaien, toen was het goed. Moest even goed letten op mijn eigen houding, in het begin draaide ze vaak maar dat kwam omdat ik teveel aan de voorkant stond.. Daarna goed opgelet en toen was het ook klaar. Ging ze keurig haar rondje!

Eerste foto is toen ze nog niks om had en nog wat wild in het hoofd
Afbeelding

toen ze braaf haar rondje ging longeerhulp erom gedaan

Afbeelding

Afbeelding

We hebben beide kanten op gelongeerd maar kan op een of andere manier niet goed filmen de andere kant op :o dan loop ik te snel voor haar en draait ze weer...

De man die er woont kwam ook nog even buiten kijken en vond het er relaxed uit zien! Wilde nog een filmpje uploaden maar kan niet meer op youtube... even kijken of ik het voor elkaar krijg.

ben erg tevreden voor vandaag! Wil binnenkort ook een keer dubbele longeerlijn erbij pakken. En morgen pure creatine ophalen voor snellere spieropbouw, ben benieuwd... :D :D

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:34

Ziet er netjes uit Nynkster! Gebruik zelf longeerhulp alleen nooit te vaak omdat ze er vaak toch wat meer mee op voorhand gezet worden dus meestal gewoon alleen longe aan halstertje en bijzet wissel ik vaak touwtjes, elastiek en deze longeerhulp. Maar zie ze het liefst gewoon zelf hun eigen balans en houding zoeken zeker als ze zo jong zijn.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:38

Ze loopt zo mooi ruim Nynke!! Als die geen ster word weet ik het niet. (Kan dat bij welsh? :o ) echt een knappe pony. Als het niet lukt via youtube wil ik m ook wel voor je uploaden. Moet je maar even appen :)

Kvulden misschien voor heeele vervelende paarden, maar ik zou hem niet over de neus doen :o

Ik doe door de binnenste ring vastklikken aan de buitenste.
Afbeelding
Uh kijk zo. Heb m vastgeklikt aan de verste. Zonder slag erom

Xapple dankje!! Ja ik vond ook dat ze veel heeft geleerd! Super trots :D Ik weet niet zo goed op wie ze lijkt. Maar de eigenaar van Zilvers vader én moeder (en oma) heeft mij een super kans gegeven. Op de foto samen met vader (dekhengst Pier 448) en moeder Vlinder. Echt een unieke kans!! Ook gaat ze op de foto met haar date Bartele 472 ! Dit komt nooit voor , zomaar een familiefoto. Nynke in dit topic gaat de fotos maken!
Lars wordt echt stoer!! Ohnee grapje. Dat vond ik altijd al :D komt helemaal goed met jullie

Dankje annetteflame!

Zoe thanks! Ja zilver is een super slim paard. Alleen wat lomp :+
Joune loopt super! Mooie ruime bewegingen
Ja mee eens. Bijlezen is natuurlijk niet verplicht. Maar toch wel een beetje het "doel" van het topic toch? Je eigen delen maar ook op de rest intresse tonen. Anders kan je inderdaad beter een volg topic maken als het alleen om je eigen draait.
Vind het juist leuk om mij meer betrokken te voelen bij de mensen hier!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:27

Nynkster zoek even hier op bokt op creatine er zijn veel vervelende bijwerkingen als ik dat zo lees

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:33

Elina : Ster kan zeker!!! Ze willen bij welsh alleen ontzettend dikke merries zijn, daar houd ik niet van

Tineke : ik las juist goede dingen! Ga nog even een keer zoeken. Ze verkopen het ook gewoon voor paarden op die sites (even naam vergeten) Edit : pharmahorse. Waar las jij slechte dingen?

Hier nog een filmpje! Je ziet dat ze nog heel erg aan het zoeken is en daardoor ook wat korter loopt. Maar dat komt vanzelf als ze wat zekerder is van alles
Laatst bijgewerkt door Nynkster op 05-02-18 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:44

Vind r mooi lopen Nynkster, mooie gangen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:07

Ik zal een foto maken over hoe ik de longe aan bit en neusriem vastmaak, werd om gevraagd. Ga straks rijden en lesgeven dus zal het dan doen.

Ik longeer ook op de Haanstra methode. Dus met een lus om de bitring naar de andere, maar daar sla ik dan ook nog een extra lus om. Op die manier is de druk het meest verdeeld en als er dan veel spanning op de longe komt worden de bitringen niet naar elkaar toe getrokken aan de onderkant van de kaak. Geen notenkraker effect dus. Ik doe dit overigens alleen bij hoofdstellen zonder africhtingsneusriem, als je em daar aan bitring en neuriem klikt kun je het bit ook niet aan 1 kant door de mond trekken en is er geen notenkraak. Soms bij een hoge neusriem doe ik nog wel eens een lus duur bitring en om neusriem, ik zal overal wel even foto's van maken vanmiddag!

Zadels van de Decathlon ken ik niet, maar pas op met goedkoop. Kwaliteit laat vaak te wensen over. Zelf zou ik dan op zoek gaan naar een goedkoop tweedehands Wintec zadel of zo.

Nynkster, ziet er goed uit joh! Netjes hoor!

Ik kreeg van het weekend een berichtje van een van de twee die voor Knox zorgt. Hij heeft wat minder ervaring met jonkies maar ik vertrouw hem 100%. Hij stuurde dat hij Knox nog even in de paddock had gezet en dat Knox zo makkelijk meeliep zonder trekken, schrikken of rare dingen, en gewoon LIEF was. Zo blij met zulke berichten nu! Nu alleen nog hopen dat hij een hoefsmid toelaat, schijnt toch wel een bekap-beurtje nodig te hebben!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:11

Huh, ook een lus aan buitenste bitring dan, dat ken ik nog niet volgens mij O:)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:15

Bedankt Annette!
En jij ook bedankt kleinvosje! Dit was coor Lina de eerste keer in maanden dus ook voor mij,
Even wennen weer altijd :')

Fijn dat de berichten over knox beter worden! Fijn dat ze hem daar nog wel gewoon een kans geven. Hoop dat de smid goed gaat! Anders maar roesje :=

Vind je het op de lammert Haanstra manier geen gedoe? Ik heb in het begin bij de clip een verdikt stuk, dus valt eigenlijk niet te buigen. En tussen dat kleine snoetje van Lina zit maar 10,5 cm dus ook niet echt veel ruimte..

Deze heb ik

Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:19

Het is even gedoe met de longeerlijn ja, maar ach, niet heel erg. Longeren is intensief genoeg dus even een rustmomentje in het aanpassen is ook niet erg!

Roesje gaat denk ik niet werken bij Knox, hij ging bij de tweede castratiepoging gewoon dwars door sedatie heen, een roesje is dan peanuts voor hem haha!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:23

Hmm dat had je verteld ja..... dan hopen op een beetje geluk en goed humeur :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:27

En een dierenarts met lef en geduld hahah!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:45

Oeh dat gaat goed komen met die gangen van Lina hoor. Als ze sterker is gaat ze waarschijnlijk prachtig lopen voor haar grootte! Over die dikke welshmerries, heeft dat een reden dat ze ze zo zwaar willen zien?

Wat top dat het zo goed gaat weer met knox, nu duimen dat de hoefsmid ook goed verloopt. Maar eerst even settelen en bijkomen van de afgelopen tijd... :( Benieuwd naar de longeerlijn foto’s!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:52

Geen flauw idee waarom ze dat willen.... maar ze zijn stuk voor stuk moddervet op de keuring. Ik wil Lina wel graag wat zwaarder hebben maar niet zo overdreven.

Foto van internet (je ziet aan prijzen wel dat ze dit goed vonden)
Afbeelding