Maar is inderdaad geen recent filmpje van Zuchini.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zuchini schreef:mirjamalvaro schreef:En als je 1 of 2 keer als hij zo doordendert even streng terug zet. Rustig weer draven en nog keer de overgang inzetten. Blijft hij dan doordrammen of heeft hij dan zoiets van, oeps misschien toch wat beter opletten?
Ze mogen hier niet echt naar andere dingen gaan kijken. Eens goed binnenbeen geven wil hier dan wel werken. Maar het over het tempo lopen hebben sommige paarden gewoon nodig om te leren ontspannen. Als ze dan krachtiger worden kunnen ze ook in een rustiger tempo ontspannen.
Heb ik gisteren dus gedaan, best streng teruggezet. Heb dat een 4 keer gedaan, en inmiddels was er van enige ontspanning geen sprake meer. Dus ja, dan dramt hij door. Binnenbeen geven doe ik standaard en dan wordt hij hartstikke heet. Verder alleen gestapt tijdens die training. Hij is ook gewoon heel erg sterk, en dat ga ik niet winnen. Ik wil dat ook niet op deze manier. Maar goed hij had 5 dagen op de wei gestaan dus hopelijk gaat het nu beter, nu ook weer dagelijks kan gaan werken met hem. Aan de longe is het overigens hetzelfde verhaal. Meneer wil duidelijk vooruit!
Je tip ga ik morgen proberen. Ik weet dan alleen niet goed wat ik met het contact teugel verhaal aanmoet, beetje lastig sb rijden als hij zijn hals erop heeft. Dan vraag ik hem toch wat ronder, weet niet of dat 'mag'
Zuchini schreef:Frieswytske, Hij komt op zit niet terug. Op stemhulp wel. maar zodra dat een paar pasjes heeft geduurd gaat hij weer in zijn natuurlijk draf tempo lopen, wat best vlot is. Dan vraag ik hem weer terug, en dan komt hij standaard uit de verbinding. En dat is constant zo, Ik kom nergens anders aan toe in de draf. Wat ik ook doe, zodra er ontspanning is gaat hij weer harder lopen.
FriesWytske schreef:Zuchini schreef:Frieswytske, Hij komt op zit niet terug. Op stemhulp wel. maar zodra dat een paar pasjes heeft geduurd gaat hij weer in zijn natuurlijk draf tempo lopen, wat best vlot is. Dan vraag ik hem weer terug, en dan komt hij standaard uit de verbinding. En dat is constant zo, Ik kom nergens anders aan toe in de draf. Wat ik ook doe, zodra er ontspanning is gaat hij weer harder lopen.
Jij hebt toch ook een fries? Of ben ik in de war met iemand anders.
En toch zou ik dat door gaan zetten. Is natuurlijk moeilijk voor hem. Als je het steeds een aantal passen herhaalt, gaat hij op een gegeven moment jouw tempo aannemen. En ja, dat gaat niet in 1 of 2 dagen, weet ik uit ervaring. Gaat wel een tijdje overheen. Weet uit ervaring dat dit vaak wel gaat helpen bij drammerige Friezen.
Joyce_ schreef:He allemaal! Omdat de training een tijdje stil heeft gelegen (maar we zijn weer aan het rijden!), ben ik hier ook wat minder aanwezig geweest. De merrie is van stal verhuisd, wel fijn, ze kan hier meer naar buiten, de banen zijn vlakker en vaker goed en de openingstijden ruimer![]()
Nu denk ik ook op zoek naar een nieuwe instructeur - die van de vorige stal wil nog wel komen, maar ik voorzie dat dat misschien uiteindelijk toch niet meer praktisch is, ondanks dat ik heel blij met haar ben![]()
Is er iemand die een instructeur in Noord-Holland (omg Haarlem/Vijfhuizen) weet, die volgens de Rien manier les geeft?
Sjolvir schreef:Oh, de wissels van Heps, van de week ook weer 2 x gedaan en gelukt, nu passende commando er aanplakken. En hmm, dan hebben we de andere kant ook nog.
Nu wel lastig dat ze dan in racemodus gaat, ahum.... want ze weet er komt wat leuks.
En best lastig zacht in je hand te blijven als mevr. als soort tank denkt vaart te maken door de duinen of zo.
Promisse schreef:@Sjolvir wat nog wel eens kan helpen is als je een kort lijntje neemt, richting de hoek of wand. Zodat ze op een natuurlijke manier geremd wordt.
mirjamalvaro schreef:Holy oliebol wat een wedstrijd. Losrijden was ze voor het eerst fijn ontspannen te rijden met af en toe wat spanning door de paarden die contineu in en uit de wei gingen.
Jury leek iedereen zowat 5min baan te laten verkennen. Dus mooi dacht ik. Helaas moest Eli na paar rondjes wel direct beginnen. Zucht. Maar goed best fijne proef, mooie stukken ertussen! Op protocol staat ook "netjes gereden, succes".
Toen tweede proef. In verlengde van de ring was een grote wei. Daar hing dus paard volledig aan de kletter, luid brullend en al. Steeds recht op haar af of achter haar aan. Die proef afgegroet. Wil het graag overleven en het ging om ontspannen, niet paard doodsbang ovet de toeren krijgen. (vereniging heeft heel netjes geld terug gegeven, paard is na mijn proef ook uit de wei gehaald)
Sjol haha goed afwisselen!