Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:41

Promisse als jij op "geplaatst" klikt onder de naam van de gebruiker krijg je degene haar berichten. :D
Maar is inderdaad geen recent filmpje van Zuchini. :))

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:54

Hahahaha ik dacht al wel dat er een handige manier moest zijn :D

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 01:17

Ik heb nooit iemand bij me die wil filmen -O- Ik ben ook niet zo heel erg blij met hoe het nu gaat ook, maar eigenlijk moet je dan juist filmen he? Promisse Ja hij liep toen ontspannen en nagefelijk in stap en draf, galop moesten we toen nog eerst wat meer balans in krijgen. Ik heb daar nog wel filmpje van dacht ik. Anyway, zal toch binnenkort eens iemand mee vragen/ dwingen :))

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:31

Ja ik zou zeker proberen te laten filmen. Er is al weer een hele tijd geen Q&A geweest. Je zou je filmpje kunnen inzenden zodat je advies van Rien kan krijgen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:57

Zuchini schreef:
mirjamalvaro schreef:
En als je 1 of 2 keer als hij zo doordendert even streng terug zet. Rustig weer draven en nog keer de overgang inzetten. Blijft hij dan doordrammen of heeft hij dan zoiets van, oeps misschien toch wat beter opletten?
Ze mogen hier niet echt naar andere dingen gaan kijken. Eens goed binnenbeen geven wil hier dan wel werken. Maar het over het tempo lopen hebben sommige paarden gewoon nodig om te leren ontspannen. Als ze dan krachtiger worden kunnen ze ook in een rustiger tempo ontspannen.

Heb ik gisteren dus gedaan, best streng teruggezet. Heb dat een 4 keer gedaan, en inmiddels was er van enige ontspanning geen sprake meer. Dus ja, dan dramt hij door. Binnenbeen geven doe ik standaard en dan wordt hij hartstikke heet. Verder alleen gestapt tijdens die training. Hij is ook gewoon heel erg sterk, en dat ga ik niet winnen. Ik wil dat ook niet op deze manier. Maar goed hij had 5 dagen op de wei gestaan dus hopelijk gaat het nu beter, nu ook weer dagelijks kan gaan werken met hem. Aan de longe is het overigens hetzelfde verhaal. Meneer wil duidelijk vooruit!

Je tip ga ik morgen proberen. Ik weet dan alleen niet goed wat ik met het contact teugel verhaal aanmoet, beetje lastig sb rijden als hij zijn hals erop heeft. Dan vraag ik hem toch wat ronder, weet niet of dat 'mag'

Luisteren gaat wel voor ontspanning inderdaad. Dan kort en streng terug zetten. Alleen daarna weer onmiddelijk terug naar je vriendelijke vragen. Als ze drammen krijg je makkelijk de neiging om preventief steeds met je hand terug te werken. Dan worden ze steeds zwaarder.
Idem bij een flegmatiek paard. Die wil je makkelijk steeds kleine beetje bijdrijven om te voorkomen dat ze langzaam worden. Dat gaat ook van kwaad tot erger. Dan kun je beter even kort, scherp en duidelijk zijn.

Maar dat is je tempo controle en extreme houdingen. Zijn hoofd op een bepaalde plek moet je volgens Rien het paard zelf uit laten vinden op basis van het gebruik van zijn lichaam.

en ik beweer ook niet dat ik het makkelijk vind hoor. Is gewoon iets waar je iedere dag aan werkt :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:14

Zuchini schreef:
Frieswytske, Hij komt op zit niet terug. Op stemhulp wel. maar zodra dat een paar pasjes heeft geduurd gaat hij weer in zijn natuurlijk draf tempo lopen, wat best vlot is. Dan vraag ik hem weer terug, en dan komt hij standaard uit de verbinding. En dat is constant zo, Ik kom nergens anders aan toe in de draf. Wat ik ook doe, zodra er ontspanning is gaat hij weer harder lopen.

Jij hebt toch ook een fries? Of ben ik in de war met iemand anders.
En toch zou ik dat door gaan zetten. Is natuurlijk moeilijk voor hem. Als je het steeds een aantal passen herhaalt, gaat hij op een gegeven moment jouw tempo aannemen. En ja, dat gaat niet in 1 of 2 dagen, weet ik uit ervaring. Gaat wel een tijdje overheen. Weet uit ervaring dat dit vaak wel gaat helpen bij drammerige Friezen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:39

Zooo vandaag Zorto verder met de wisselseries. Om de 5 ok, om de 4 ok, om de 3 ok!! Euhhh om de 2 dan maar proberen? Deed hij ze nog ook, maar wel met steeds grotere sprongen. Hihi gewoon 3 wissels om de 2 :oo

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:44

Jeetje Mirjam war gaaf. Die van mij wordt al zenuwachtig en daarom strak van 2 op een diagonaal!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:51

Ja vind het ook echt wel gaaf. :o :))
Moest tussendoor wel even rust pakken, toen begon hij wat hectisch dus door gegaan in contra en wissel pas gesprongen toen hij weer rustig was. Daarna diagonaal middengalop en toen pas weer serie. :))

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:28

FriesWytske schreef:
Zuchini schreef:
Frieswytske, Hij komt op zit niet terug. Op stemhulp wel. maar zodra dat een paar pasjes heeft geduurd gaat hij weer in zijn natuurlijk draf tempo lopen, wat best vlot is. Dan vraag ik hem weer terug, en dan komt hij standaard uit de verbinding. En dat is constant zo, Ik kom nergens anders aan toe in de draf. Wat ik ook doe, zodra er ontspanning is gaat hij weer harder lopen.

Jij hebt toch ook een fries? Of ben ik in de war met iemand anders.
En toch zou ik dat door gaan zetten. Is natuurlijk moeilijk voor hem. Als je het steeds een aantal passen herhaalt, gaat hij op een gegeven moment jouw tempo aannemen. En ja, dat gaat niet in 1 of 2 dagen, weet ik uit ervaring. Gaat wel een tijdje overheen. Weet uit ervaring dat dit vaak wel gaat helpen bij drammerige Friezen.

Ja ik heb ook een Fries. Ik ben nu op stal, ga jullie adviezen allemaal meenemen . Nieuwe ronde, Nieuwe kansen. Bedankt voor de steun!

Mirjam jullie gaan echt als een trein. Heb je het laten filmen? Wat knap van m

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:17

Wow, Mirjam. Daar kan ik alleen nog maar van dromen op dit moment.

Succes Zuchini.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:23

Nee staat niet op film. Zag er vast ook lachwekkend uit, maar heee hij deed het wel. O:)

Succes met de training. Hopelijk werkt er iets van de tips fijn. :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 19:02

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:23

He allemaal! Omdat de training een tijdje stil heeft gelegen (maar we zijn weer aan het rijden!), ben ik hier ook wat minder aanwezig geweest. De merrie is van stal verhuisd, wel fijn, ze kan hier meer naar buiten, de banen zijn vlakker en vaker goed en de openingstijden ruimer :)

Nu denk ik ook op zoek naar een nieuwe instructeur - die van de vorige stal wil nog wel komen, maar ik voorzie dat dat misschien uiteindelijk toch niet meer praktisch is, ondanks dat ik heel blij met haar ben :)
Is er iemand die een instructeur in Noord-Holland (omg Haarlem/Vijfhuizen) weet, die volgens de Rien manier les geeft?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:47

Joyce_ schreef:
He allemaal! Omdat de training een tijdje stil heeft gelegen (maar we zijn weer aan het rijden!), ben ik hier ook wat minder aanwezig geweest. De merrie is van stal verhuisd, wel fijn, ze kan hier meer naar buiten, de banen zijn vlakker en vaker goed en de openingstijden ruimer :)

Nu denk ik ook op zoek naar een nieuwe instructeur - die van de vorige stal wil nog wel komen, maar ik voorzie dat dat misschien uiteindelijk toch niet meer praktisch is, ondanks dat ik heel blij met haar ben :)
Is er iemand die een instructeur in Noord-Holland (omg Haarlem/Vijfhuizen) weet, die volgens de Rien manier les geeft?

Knollentuin hier op Bokt :j

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:35

Ja? Ah wat top, ik kwam haar naam eerder op bokt ook al tegen en had haar vanmorgen al een pb gestuurd voor ik jouw antwoord had gelezen. Goeie beslissing dan! Hoop dat ze tijd heeft :) thanks voor de tip!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:04

@Misslizje,

Ben filmpjes aan het kijken en typ tussendoor, aangezien ik geheugen heb van niets.
En raaskal alles achter elkaar wat me opvalt, niet dat ik dat beter kan of er een oplossing voor heb, maar wat ik zie.

1e flimpje,
Draven, naar mijn idee probeer je te krampachtig sta zit sta zit te doen te netjes, probeer te ontspannen en mee te gaan met het paard.
Je handen lijken nu deels af en toe met je lijf met sta zit mee te bewegen, terwijl idealiter die zo stil mogelijk moeten zijn tov de mond van het paard, nu geef je zeg maar net niet het juiste signaal op het juiste moment, dus wordt het lastiger voor je paard om het te snappen.
Volte, denk dat jouw paard er baat bij heeft als je duidelijker tegen hem praat, dus binnenhand iets verder naar binnen brengen (niet terugbrengen, maar echt naar binnen) en buiten begrenzen en hem zo om je binnenbeen laten lopen op de volte.
Gaat weer verder kijken.. dit waren de 1e 26 seconden.
Ja, blijf erbij, met je handen, denk dat je daar als je er echt op gaat letten, echt winst mee kan behalen bij je paard.
Op volte naar rechts zit je ingeknikt naar links met je bovenlijf.
Je stelt hem eigenlijk al om om andere kant weer op te gaan, terwijl hij denk ik als je door was blijven gaan op die volte en hem iets meer had uitgenodigd door binnenhand weer van hals maar niet terug te brengen en buitenhand er netjes aan te houden hij denk ik veel ontspannener was gaan lpoen en meer was gaan zakken.
Dat was tot 51 seconden.
Je rechterhand hou je iets hoger dan je linker ook als je de wendingen rijdt en je houdt hem iets terug, naar binnen en niet terug werken zou hij denk ik makkelijker zakken.
Tot 1.19
Je wisselt vaak van volte, op zich goed, maar bij de jouwe zou ik dan eerst even op die ene hand blijven tot ie netjes doet wat je vraagt en dan pas weer van hand veranderen, daarmee maak je het voor jezelf veel makkelijker en voor het paard ook.
Heb het idee dat je omdat er gefilmd wordt probeert heel netjes te rijden? Waarbii je paard steeds trager wordt en hal helemaal als je probeert hem voorwaarts neerwaarts te laten gaan, waarbij hij zonder voorwaarts ook niet neerwaarts gaat, maar eigenlijk soort bezemsteel wordt (sorry voor de uitdruikking, maar die gebruik ik altijd bij Toobs, die heeft denk ik beetje karakter van die van jou, lekke rmakkelijk, als je niet hoeft te werken doe je het niet.. en als iemadn je beetje teugel geeft prachtig, dan schuif je je hoofd naar voren uit en hij exeleerd hierin, kan ecth van voor tot achter en in de lengte en breedte een bezemsteel immiteren! Heb er nog geen gezien die het beter kan! Die van jou komt niet in de buurt, maar heeft wel ook tikje van dat trage en dat makkelijke)
Zou hem bij vragen lang laag, iets actiever proberen te houden en minder los gooien, mmaar juist naar je hand toe rijden en als hij dat doet, stukje geven, zodat hij moet zakken.

Filmpje 2
Beetje hetzelfde en bedenk nu dat je allicht je teugels ook wel heel lang hebt en daarmee het voor jezelf best moeilijker maakt, zou ze stukje korter pakken.

Filmpje 3
Ja, blijf erbij, teugels heb je te lang, daardoor is het veel lastiger te sturen en bv je handen breder ala Rien te houden in een bocht dan als je ze tikje korter hebt. Teugels korter betekend dus niet dat je paard minder ruimte krijgt, dat betekend dat je teugels stukje korter zijn, maar jij je arm/hand houding dusdanig iets meer naar voren verplaatst dus blijft het per saldo even lang. alleen zitten je handen dan verder van je af.
En het gaat niet om meters he!? gaat maar om klein stukje voor de mooi en fijner rijden.

Vind het verder vriendelijk beeld en je rijdt hem netjes, maar laat het voor je paard net iets te vrijblijvend. Hij moet achter iets actiever, waardoor hij voor makkelijker na geeft, omdat hij nu trager is is alles gewoon veel lastiger. Andersom werkt het ook wel voor een deel, als hij lang is, omdat hij gewoon die ruimte krijgt dan kan je achater er ook moeilijker bij rijden, daar mee zeg ik niet dat je hem aan de vorokant in elkaar moet trekken he!? Hij zou meer aan het been moeten zijn, voor het comfort van ruiter en het rijden van paard.
Je mag zo op die van mij komen rijden, voor geval je nu dacht dat ik vond dat je niet kan rijden, dat vind ik niet, je rijdt zoals ik al zei netjes en vriendelijk, ruiter als jou heb ik 100 x liever dan 1 die paard even in de krul rijdt en jij ziet eruit met rijden alsof je nog heel veel reserve hebt wat je nog zou kunnen, maar nog niet helemaal weet hoe je het in moet zetten.
Wel lastig hoor zonder goede instructie, die heb ik ook echt nodig.

Zie aan jouw paard gewoon mijn zwarte lopen :D :+ en wat ik ook doe. Ik ga meer drijven, hij wordt trager, ik drijf nog meer, hij wordt nog trager, hij wordt langer en daardoor weer trager. En ja, weet het, dat is heel heel heel lastig om dat anders te doen. En die van jou is nog niet half zo traag als de mijne!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:22

Oh, de wissels van Heps, van de week ook weer 2 x gedaan en gelukt, nu passende commando er aanplakken. En hmm, dan hebben we de andere kant ook nog.
Nu wel lastig dat ze dan in racemodus gaat, ahum.... want ze weet er komt wat leuks.
En best lastig zacht in je hand te blijven als mevr. als soort tank denkt vaart te maken door de duinen of zo.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:59

Sjolvir schreef:
Oh, de wissels van Heps, van de week ook weer 2 x gedaan en gelukt, nu passende commando er aanplakken. En hmm, dan hebben we de andere kant ook nog.
Nu wel lastig dat ze dan in racemodus gaat, ahum.... want ze weet er komt wat leuks.
En best lastig zacht in je hand te blijven als mevr. als soort tank denkt vaart te maken door de duinen of zo.

Herkenbaar haha :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:27

@Sjolvir wat nog wel eens kan helpen is als je een kort lijntje neemt, richting de hoek of wand. Zodat ze op een natuurlijke manier geremd wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:04

Promisse schreef:
@Sjolvir wat nog wel eens kan helpen is als je een kort lijntje neemt, richting de hoek of wand. Zodat ze op een natuurlijke manier geremd wordt.

Ha ha, zo deden we het al, kort diagonaal en dan bocht, maar voordeel van zo'n ukkie is ook nadeel, die zijn soms donders vlug en krappe bocht is voor zo'n kleintje veel minder krap dan voor een paard van 1.80 met ruime galop sprongen :+ Maar ze begint nu al als ze het idee krijgt dat je misschien ergens de diagonaal op zou willen :Y) , dus gisteren maar niet gedaan en lekker in contra wat slangevoltes getuft enzo.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:06

Holy oliebol wat een wedstrijd. Losrijden was ze voor het eerst fijn ontspannen te rijden met af en toe wat spanning door de paarden die contineu in en uit de wei gingen. 
Jury leek iedereen zowat 5min baan te laten verkennen. Dus mooi dacht ik. Helaas moest Eli na paar rondjes wel direct beginnen. Zucht. Maar goed best fijne proef, mooie stukken ertussen! Op protocol staat ook "netjes gereden, succes".
Toen tweede proef. In verlengde van de ring was een grote wei. Daar hing dus paard volledig aan de kletter, luid brullend en al. Steeds recht op haar af of achter haar aan. Die proef afgegroet. Wil het graag overleven en het ging om ontspannen, niet paard doodsbang ovet de toeren krijgen.  (vereniging heeft heel netjes geld terug gegeven, paard is na mijn proef ook uit de wei gehaald)

Sjol haha goed afwisselen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:35

mirjamalvaro schreef:
Holy oliebol wat een wedstrijd. Losrijden was ze voor het eerst fijn ontspannen te rijden met af en toe wat spanning door de paarden die contineu in en uit de wei gingen. 
Jury leek iedereen zowat 5min baan te laten verkennen. Dus mooi dacht ik. Helaas moest Eli na paar rondjes wel direct beginnen. Zucht. Maar goed best fijne proef, mooie stukken ertussen! Op protocol staat ook "netjes gereden, succes".
Toen tweede proef. In verlengde van de ring was een grote wei. Daar hing dus paard volledig aan de kletter, luid brullend en al. Steeds recht op haar af of achter haar aan. Die proef afgegroet. Wil het graag overleven en het ging om ontspannen, niet paard doodsbang ovet de toeren krijgen.  (vereniging heeft heel netjes geld terug gegeven, paard is na mijn proef ook uit de wei gehaald)

Sjol haha goed afwisselen!

Da's wel oeps ja, als er naast je eentje finaal uit haar dak gaat in de wei, wel fijn dat je geld terug hebt gekregen. Ontspanning in je proef is dan wat lastig, is meer vorm van damage control dan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:47

Dat was erg netjes ja. Vereniging baalde er ook erg van dat dit gebeurde.
Ze bleef wel bij mij, maar weet dat ze dan steeds meer af gaat sluiten tot ik er voor jan banketstaaf op zit. En doe nu juist de wedstrijden om meer ontspanning te krijgen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:24

Wat zonde van je wedstrijd Mirjam! Neem je haar mee om wat ontspannings-ervaring op te doen en dan krijg je dit, volledig buiten jullie macht. Gelukkig de eerste proef wel fijn kunnen rijden! En ach, dit is ook weer een ervaring. Want zo is het nu eenmaal wel; je hebt de omgeving niet altijd in de hand, er gaat wel eens wat aan de kletter, gillende kinderen langs de bak of een trekker over weiland. Goed om te weten hoe je daar beide op reageert :)

En wat tof van de wissels!