[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:36

Goos_Horses schreef:
listiglistje schreef:
Nee Goos maar wel het prestatiebloed....bijna alles is Prestatie/sport en loopt nationaal/internationaal, dus in dit geval zijn die genen zijn wel degelijk erfelijk, ook voor een hengst/ruin ;)

klopt, maar komt niet bij elk paard ter uiting. Niet elke afstamming van Indoctro kan geweldig springen, Niet elke Totilas is een bewegingswonder. nouja zo kan ik elke bewezen hengst wel langs gaan maar dan zit ik hier nog wel even.
Een goed papier geeft geen garantie voor een goed paard.

dat is zo wij hebben onze D pony zonder papier voor heel veel geld verkocht maar had gewoon kwaliteit
maar een papiertje erbij is wel mooier vind ik

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:37

Cardy schreef:
Goos_Horses schreef:
Cardy erg netjes dat jij zo handeld!

Zijn weinig mensen die het iemand in dank af zouden nemen als het paard open en bloot besproken word zonder dat het al officieel te koop staat.
Foto's van het proefrijden vind ik overigens ook niet openbaar kunnen, dat het besproken word ala maar vind het niet netjes om zoiets open en bloot op internet te zetten.

O dankjewel! Zou het zelf ook niet prettig vinden als ik zomaar foto's van Bhaskar voorbij zie komen, zonder dat ik er zelf vanaf weet of een advertentie heb staan.

Heb tot nu toe 1 iemand een pbtje gestuurd met de foto's, nog meer mensen die er even een kijkje willen nemen?
Snap dat het makkelijker is om gewoon in dit topic te zetten (meer reacties omdat iedereen het kan zien), maar hoop dat mensen het ook via pb zouden willen doen.

dat is ook zo hoor het is eigenlijk wel zo netjes om het via pb te doen.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:39

Goos_Horses schreef:
Tja wanneer raak je een paard niet kwijt? Paarden staan in deze tijd nou eenmaal langer te koop.
Wij hebben er nu ook een staan die vanwege de bloedlijn wat moeilijker te verkopen is, erg goed paard wat met de juiste ruiter erg goed mee zal draaien in de ring. Paard staat niet in de weg en zal op den duur enkel duurder worden naarmate ze verder komt in de africhting.

Reden van zakken in prijs kan uiteen lopen natuurlijk.
b.v. manlief heeft over 3 mnd geen werk meer heeft laten we paardlief nu vast te koop zetten na 1,5 mnd staat dier er nog maar krijgt baasje het benauwder en benauwder dus hups prijs omlaag hoe hoger de nood komt hoe sneller mensen zakken. In zo'n geval kan je beter snel zakken dan wachten tot je het stalgeld niet meer kan opbrengen en paardlief in beslag word genomen door stalbaas.

Zo zijn er zo ontzettend veel uiteenlopende redenen waarom mensen snel zakken in prijs. Hoeft niks te maken te hebben met het paard zelf.

Mensen denken in deze tijd gewoon nog voor ene dubbeltje op eerste rang te zitten.
Paard van 6 jaar nog B niveau en niet uitgebracht, moet het dier wat mankeren. Dat het dier nog ruim 10 tot 15 jaar voor zich heeft om te schitteren in de ring vergeten we voor het gemak even want we willen tegenwoordig toch allemaal een paard van 4 die al L loopt of Z afgericht is. Meer voor minder

Klopt een vierjarige die het allerliefste Z afgericht is en al een begin aan de wissels hefet gemaakt -O-
Triest maar het komt veel voor dat mensen heel veel verwachten van jonge paarden voor weinig geld.

Ik zelf heb recent een 5 jarige beleerd ( was door omstandigheden nooit eerder ingereden ) merk dat doordat zij veel in de hand was gewees, helemaal uitgegroeid was en al veel verkeer had gezien het nu ook veel sneller gaat. Ze is veel stabieler en raakt van veel minder onder de indruk

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:43

Tuurlijk is een papiertje mooier, kost direct ook een beetje meer.

Je hebt toch wat garantie's met een papier erbij. leeftijd ouders en ga zo maar door. zeker voor merrie's is het zeer relevant i.v.m. eventuele fok.

Malou kwam laatst op sporthorses een 5 jarige tegen die afgericht was op ZZ-L sorry maar dan gaan mij de nekharen overeind staan.
Wij vinden het voor eigen gebruik fijn dat de paarden wat langer paard zijn geweest en wat later zijn ingereden, zijn vele malen fijner om mee te werken. inderdaad stabieler in hun bouw, beter ontwikkeld, uitgegroeid, geestelijk verder.
Maar heel eelijk dat verkoopt niet, zo hebben wij nu dus een 7 jarige op B/L niveau staan niet uitgebracht thuis op niveau getraind, vanwege dat en haar bloedvoering haken veel mensen af. Terwijl het echt een goed paard is, ze heeft nog wat werk nodig wil ze echt hoge ogen gooien in de ring met name routine.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:44

Die van mij hoeft gelukkig niet met spoed weg. De prijs ga ik niet te veel laten zakken, want het paard is het waard en als ik haar weggeef krijg ik er spijt van.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:46

ja en dat kan toch eigenlijk niet zzl afgericht met 5 jaar wat mag dat paardje dan al wel niet mee hebben gemaalkt.
maar ik vind het ene kant wel goed dat die regels erzijn dat je naar de leeftijd van het paard mag starten in een bepaalde klasse.
hiervoor had je gewoon 3 jarige die al heel wat parcoursen had gesprongen en niet meer in de B niveau zat

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:48

ralphtdw schreef:
ja en dat kan toch eigenlijk niet zzl afgericht met 5 jaar wat mag dat paardje dan al wel niet mee hebben gemaalkt.
maar ik vind het ene kant wel goed dat die regels erzijn dat je naar de leeftijd van het paard mag starten in een bepaalde klasse.
hiervoor had je gewoon 3 jarige die al heel wat parcoursen had gesprongen en niet meer in de B niveau zat

Dat hangt helemaal af van de trainer... die knopjes zitten er zo op, dus als je een goede trainer hebt, die het paard lang heeft laten staan en een paard onder de kont heeft met het nodige aan talent, dan heb je ze zonder al teveel moeite op dat niveau.

Wil nog niet zeggen dat ie er winst mee loopt he ;)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:50

tja vind dat de leeftijd en niveau regels wat meer aangescherpt mogen worden, voor hun 4 jaar niet op concours klaar. en vanaf 5 in de L beesten worden tegenwoordig op 12 jarige leeftijd afgeschreven. Ze hebben de Z bereikt hebben niet de capaciteiten om hogerop te komen. Zijn overigens super leerpaarden maar paardlief heeft nog een heel leven voor zich. waarom het allemaal zo snel snel moet :n

Buiten dat om valt het ook erg vaak op dat mensen de kwaliteiten van paarden niet kunnen zien.

Paar week terug klanten gehad, paard vrij bewegen en springen in de binnenbak super niks aan de hand. moest paardlief hetzelfde of liever nog beter presteren in de longeercirkel daar moest maar een hindernis is van ruim 1 meter moest ie vlekkeloos springen en ook nog even staartje erop en even de goede beweging laten zien. Heb de mensen vriendelijk verzocht direct in de auto te stappen en niet meer om te kijken.
Ging om een 4 jarige die netjes aangereden was, mensen wouden zo zien of het paard snel genoeg kon wenden in het parcours sorry hoor maar de redenatie van mensen om te janken soms!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:51

Suelza schreef:
ralphtdw schreef:

Dat hangt helemaal af van de trainer... die knopjes zitten er zo op, dus als je een goede trainer hebt, die het paard lang heeft laten staan en een paard onder de kont heeft met het nodige aan talent, dan heb je ze zonder al teveel moeite op dat niveau.

Wil nog niet zeggen dat ie er winst mee loopt he ;)

Talent, aanleg of juiste ruiter of niet. vind het ronduit schandalig. Zo'n paard kan geestelijk binnen een paar jaar naar de kl*ten zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:52

Goos_Horses schreef:
listiglistje schreef:
Nee Goos maar wel het prestatiebloed....bijna alles is Prestatie/sport en loopt nationaal/internationaal, dus in dit geval zijn die genen zijn wel degelijk erfelijk, ook voor een hengst/ruin ;)

klopt, maar komt niet bij elk paard ter uiting. Niet elke afstamming van Indoctro kan geweldig springen, Niet elke Totilas is een bewegingswonder. nouja zo kan ik elke bewezen hengst wel langs gaan maar dan zit ik hier nog wel even.
Een goed papier geeft geen garantie voor een goed paard.

Ik heb het over de moederlijn, deze is meer dan bewezen in de sport 8-)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:55

ja vind ik ook sommige paarden kunnen het helemaal niet in hun kop bolwerken .
maar ja hier op stal gebeurd het gelukkig niet en hebben ze hele goede begeleiding (les ) dat je rustig aan met je paard moet doen.
ze mogen wel wat doen maar niet het onmogelijke laat ze lekker paard wezen
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 01-11-12 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:55

Ll nu heb je het over de jaarling die jij aanbood, ik heb het over het algemeen.

Ook een bewezen moederlijn geeft geen garantie. Zijn een handje vol hengsten die er op de keuring doorheen komen of ze blijven thuis omdat het klauwen vol met geld kost en worden bij voorbaat al niet aangeboden. Ruinen zijn leuk, maar na de sportcarriere is het afgelopen. Merrie's kan je inzetten voor de fokkerij

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:59

even een vraagje wie vinden jullie nou echt goed en fijn en eerlijk lesgeven?
van een bekende ruiter.

of zijn het juist niet de bekende ruiters?

want bij oins op stal hebben ze allemaal les van johan hamminga alex van silfhout en rien van der schaft.
en mijn zusje wil graag les hebben van rien zijn dochter

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:00

ralphtdw schreef:
van een bekende ruiter.

want bij oins op stal hebben ze allemaal les van johan hamminga alex van silfhout en rien van der schaft.

Die jij daar noemt geven allemaal fijn les, maar die geven vaak pas les bij M/Z en hoger of talentvolle paarden/combinaties :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 01-11-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:01

Goos_Horses schreef:
Tuurlijk is een papiertje mooier, kost direct ook een beetje meer.

Je hebt toch wat garantie's met een papier erbij. leeftijd ouders en ga zo maar door. zeker voor merrie's is het zeer relevant i.v.m. eventuele fok.

Malou kwam laatst op sporthorses een 5 jarige tegen die afgericht was op ZZ-L sorry maar dan gaan mij de nekharen overeind staan.
Wij vinden het voor eigen gebruik fijn dat de paarden wat langer paard zijn geweest en wat later zijn ingereden, zijn vele malen fijner om mee te werken. inderdaad stabieler in hun bouw, beter ontwikkeld, uitgegroeid, geestelijk verder.
Maar heel eelijk dat verkoopt niet, zo hebben wij nu dus een 7 jarige op B/L niveau staan niet uitgebracht thuis op niveau getraind, vanwege dat en haar bloedvoering haken veel mensen af. Terwijl het echt een goed paard is, ze heeft nog wat werk nodig wil ze echt hoge ogen gooien in de ring met name routine.

Moet ook eerlijk zeggen dat deze paarden voor 'ons' zijn en niet per definitie voor de verkoop. Vind het zelf ook belachelijk om die driejarige paardencompetities te zien en ze helemaal opgericht zien lopen. Ben geen idealist en je kunt best een driejarige beleren, maar laat ze dan 2/3 keer per week 15/20 minuutjes lopen. Dan rij je ze ook niet kapot en hebben ze genoeg tijd om dingen te verwerken. Tuurlijk kunnen talentvolle paarden dingen makkelijk oppakken. Maar geheel verzameld laten lopem op zo'n leeftijden. No thanks. Ik rij momenteel ( omdat het niet anders kan met buitenbak ) 1 keer per week in het bos en longeer dr wat bij. Heerlijk, maar nogmaals wij hebben ook alle tijd!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:02

listiglistje schreef:
ralphtdw schreef:
van een bekende ruiter.

Die jij daar noemt geven allemaal fijn les, maar die geven vaak ook pas les bij M/Z en hoger :D

ja dat weet ik maar sommige vinden het bijvoorbeeld helemaal niks.
en wat te duur om iedere week te gaan

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:04

listiglistje schreef:
ralphtdw schreef:
van een bekende ruiter.

Die jij daar noemt geven allemaal fijn les, maar die geven vaak pas les bij M/Z en hoger of talentvolle paarden/combinaties :D

Eens...

Dochter van Rien kan idd ook wel pittig sturen, maar als ik moet kiezen zou ik dan voor 'die Pappa' gaan :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:06

Ik vind ze wel fijn en wat is duur...investeren in de toekomst kost nu eenmaal geld ;)

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:09

malou klopt, voor ons zelf kopen we heel eerlijk geen paarden aan zonder papier (voor de handel ook niet overigens omdat het gewoon niet verkoopt)

Het zijn de jonge paarden competitie's de pavo cup enzo maar ook de hengstenkeuring, komen op nog geen 3 jarige leeftijd binnen worden voorgesteld onder het zadel netjes opgericht endergelijke arme dieren. Geen wonder dat ze op jonge leeftijd op zijn.

Goede instructie kost geld. Meeste bekenden geven pas les vanaf dat de combinatie/ ruiter M/Z is.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:18

Ja klopt dat ze alleen boven de m/z pas lesgeven maar ze kosten gemiddeld 100 euro.

Maar wij gaan eerst ons paard zadelmak maken en zien we wel hoe het verder gaat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:21

Er zijn ook genoeg goede instructeurs voor minder geld :)

Ik les bij een meervoudig PSG/Inter amazone die alles zelf opleid van jongs af aan, ze draait ook goed mee in de top van NL en haar lesklanten scoren altijd goed.

Zij vraagt maar 30 euro per uur en ik kan nog wel ff door hoor hoor want ze mag lesgeven t/m PSG :) niet dat ik dat haal btw :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:22

listiglistje schreef:
Er zijn ook genoeg goede instructeurs voor minder geld :)
Zij vraagt maar 30 euro per uur en ik kan nog wel ff door hoor hoor want ze mag lesgeven t/m PSG :) niet dat ik dat haal btw :')

Niet zo op jezelf neerkijken...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:24

Ja onze lesgever nu is ook heeft ook inter gereden.
Met de jonge paarden doen wij half uurtje betallen wij een tientje dus dat is wel erg goedkoop

ruitje

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:25

Mosh

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:30