Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johnnydepony

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:21

En daar hoef je dus allemaal voor geen meter voor te kunnen rijden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:24

Je moet je eigen kunnen weten en ook je mindere punten, dan kan je ook verbeteren. Wat is goed kunnen rijden? Een dier tot GP klaar zetten of elk paard verkeersmak kunnen maken dat is toch per ruiter en eigenaar verschillend

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 13:36

Hier een voorzichtige juich!
Werd net gebeld door de handelstal waar mijn paard staat die te koop is, ze heeft net kijkers gehad die haar vanavond bellen. Ze waren erg enthousiast en willen waarschijnlijk keuren en kopen. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:38

Mijn dochter heeft eigenlijk, op 1 na die B klaar was, een kant klare gehad. Hooguit zadelmak.
Heeft 1 pony naar de m1 gereden wat wat langer geduurd heeft. 2 pony's ingereden waarvan er nu 1 Z loopt, en 1 SGW. En bij potentiele kopers eigenlijk altijd complimenten gehad dat ze fijn te rijden waren. Paarden loopt er nu in Denemarken en is haar eigenaar super blij met haar. Braaf en welopgevoed.

We beschikken niet over een buitenbak, en worden de paarden getraind op de weide, langs de weg en op de akker. Is het te glad om te rijden of te longeren, dan gaan ze mee aan de fiets langs de straat.

Mijn dochter heeft wel altijd les gehad, en nu nog steeds en in hetgeen Drees schreef over Duits leren, soms heb je mensen met een talen knobbel :D

En ja dan heb ik het ook over paarden met papieren, die bij vooraanstaande fokkers zijn geboren.
Nu heeft ze in opleiding staan:
Florencio x Lamerto H ( dat is een blijverdje :j ) heeft 15 september haar debuut in de B
Furst Heinrich x Amulet heeft 15 september zijn debuut in de B.
Laudabilis x foxiland xx
Ronaldo x Weltmeyer

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:39

Ik denk dat alles mogelijk is zolang ruiter en paard goed vertrouwen in elkaar hebben.
Soms moet je wat water bij de wijn doen ;).
Zolang je maar lol hebt van je knol :D

@ Monica; Dat is je vos toch? Zou fijn zijn als die een leuk nieuw tehuis krijgt!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:44

ik duim monica :j spannend hoop dat ze bellen en een keur afspraak maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:09

Alane schreef:
Stil staan op de poetsplaats los of vast, makkelijk laden en lossen, boxdeur open en geen halster is binnen blijven. Langs racende motoren of (groot)landbouw of vrachtverkeer is braaf verder gaan waar je mee bezig was, hetzij op de wei lopen hetzij aan het werk zijn.
Braaf op wedstrijden, die enkel gebruikt worden ter controle of hetgeen thuis getraind wordt door een derde net zo beoordeeld wordt als jezelf of je instructie.

AMEN _/-\o_

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:13

Ik mocht eerst de pony van mijn instructie huren. Betere leerpony was er niet, meerdere malen Z gelopen en vreselijk hard. Een keer een te harde ophouding, een keer te veel been/spoor of een onterechte tik en je lag ernaast. Moeilijk was dat die pony heel flegmatiek was. Daarna weer een leerpony gezocht, uitgekomen bij een M pony die al een jaar stil gestaan had en volgens eigenaren niet verder kon komen, daar ben ik Z2 mee geworden en hebben hem toen moeten laten inslapen. Heel jammer, want daarmee zou ik naar de paarden gaan. Ondertussen ook paard van mijn moeder gereden, die ik thuis M klaar had, maar ook die werd ingeslapen door KS(wat al jaren bekend was, maar toen gingen 1 voor 1 haar pezen eraan door het compenseren tijdens revalidatie van 1e peesblessure). Naast 2e pony nog jong paard gereden en dat ging ook wel erg fijn.

Dus besloten samen met mijn moeder een nieuw paard te zoeken. Eigenlijk weer een wat verder opgeleid paard, maar daar was niks te vinden wat goed was, terwijl we vrij normaal/goed budget hadden. Dus de gok gewaagd en een jong paard met potentie gekocht. Het viel vies tegen zo'n jong ding, maar nu kunnen we aan lange teugel naar buiten en fijn stukje rondsturen. Ik heb wel alle keren les gehad in het begin dat ik reed. Dat was toch 4 keer per week begeleiding. Nu zijn we een jaar geleden verhuisd en krijg ik elke week 1 keer les. Hij is na te rijden door anderen, door de ene fijner als door de ander. Mijn moeder kan er leuk op rond sturen, ik rijd mijn wedstrijden en dat gaat best leuk.

Een goede ruiter ben ik niet, maar ik heb een hoop plezier van mijn paard en dat de potentie er niet uit komt, tja dat ligt aan mij. Maar had ik dat paard dan niet moeten kopen? Had ik dan genoegen moeten nemen met een leerpaard die niet fijn te rijden was en eigenlijk al aan zijn top zat met Z1/Z2?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:50

MWM, jij hebt al ervaren wat het is om goed Duits te converseren hoor, je had een leermeester tot je beschikking, dus laat je niet verhinderen een jong paard te kopen :D

Als je M en Z2 hebt gereden, ben je verre van een beginner. Als je dat zelf niet zo aanvoelt, zou je voor de aardigheid eens een middagje een lesje moeten bekijken op een willekeurige manege, in de zogenaamde 'gevorderden-groep'.
Begrijp, mensen uit die groep zijn dus ook in de markt voor 3 jarige, amper beleerde paardjes ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 14:59

Maar ik vind mezelf niet gevorderd genoeg om die jonge dingen echt goed op te leiden. :D Dat bedoel ik met goede ruiter/gevorderd. Ik heb geluk gehad met mijn leermeester(s), vooral de 2e pony lukte alles gewoon mee. Dat was ook het moeilijke van de overgang naar jong paard. Want daar lukte bij lange na niet alles mee, ik was al blij als het opstappen veilig verliep ;)
Het ging voor mij meer om de potentiële talenten onder de paarden. Wanneer ben je daar goed genoeg voor? Ik wilde dood graag dat getalenteerde jonge paard, maar ik had het mezelf wel makkelijker kunnen maken door misschien een iets minder getalenteerd ding te kopen.

Maar de gevorderden groep manegekindjes, ik pleit voor een leermeester als 1e paard/pony :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:03

Persoonlijk zegt klassering me niet zoveel meer.
Als ik zie wat er rondrijdt en nog wp krijgen, incl mezelf toen de tijd! :D
Daarentegen ken ik ook mensen die nooit wedstrijden rijden maar die ik zo op m'n paard zou zetten. :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:39

Hoe meet je potentie bij een niet beleerd paard?
Spectaculaire gangen?
Goed papier?
Prijskaartje?
Naam fokker?
Naam verkoper?
Kleur?
Of een combiantie van?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:43

Gangen, uitstraling/bouw en ikzelf kijk naar de moederlijn (sport in de gehele lijn) dus de verwachtingswaarde :)

De rest zal mij een worst wezen, al is ie paars met gele stippen, kwaliteit heeft geen kleur!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:45

Nouja, de mijne was wel beleerd. Onbeleerd lijkt me lastig, want wie zegt dat die gangen ohz eruit komen?

Maar de gangen, de bouw, het papier, het karakter voor zover je dat kan zien en in ons geval de verkoper ;) Kleur geef ik niks om, ik heb zelfs liever geen zwarte/donkerbruine wat nu helemaal hip is. Ik kijk wel naar de houding van het paard tijdens losgooien bijvoorbeeld, hoe loopt hij dan, hoe gebruikt hij hals/rug/lijf. En dan zonder iemand die opjaagt in het midden. Voor de afstamming vroegen wij advies aan kennissen, daar hebben wij geen verstand van.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:07

Ik kijk naar de gangen, bouw en het papier(er zijn bepaalde afstammingen die ik niet graag zie), daarnaast is het karakter ook wel belangrijk. Hoe is het paard is de omgang, hoe laat deze zich los zien en ik let op de ogen. Kleur maakt me niet zoveel uit..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:11

Ik kijk alleen maar of ik het een aansprekend paard vind of niet. Zowel op stand als in beweging. Zou ik hem op stal willen hebben, ja of te nee.

karakter valt meestal niet echt te beoordelen, zijn nog zo groen. Sommige lijken staatsgevaarlijk maar blijken naar een paar weken kipmak te zijn, andere denk je eitje en valt toch tegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:13

De potentie bij een jong paard is heus te zien hoor.
Vergelijk het maar eens met een dier met minder potentie.

Er zitten nuanceverschillen in als gevolg van de persoonlijke voorkeur van de ervaren koper. Maar het verschil tussen een bovengemiddeld goed door zijn lijf bewegend paard en een matig bewegend paard is echt te zien. Voor de hogere muggezifterij op dit onderdeel verwijs ik met liefde naar f okt.nl :D

Kleur maakt weldegelijk verschil in de uitstraling.
Wie zegt dat dat niet zo is, heeft nog nooit een vos met roze oogleden en neusgaten gezien... :r

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:15

Hihi, idd Dees.
Maar een mooie vos kan veel meer uitstraling hebben dan een simpele zwarte. Ook een kwestie van smaak natuurlijk.

Needje

O, met de juiste kop er op kan ik elke kleur mooi vinden volgens mij. :D

O please.. geen Fo k t. :=

Needje

Trouwens, die nieuwe sporthorses is fokking irritant! (vind ik :P )

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 16:27

Seven schreef:
ik duim monica :j spannend hoop dat ze bellen en een keur afspraak maken.

Werd net gebeld, ze komen morgen nogmaals langs! :j Als dat goed lijkt, gaat het door hopen we!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:28

Klinkt goed, Monica! Ik duim ook voor je :j

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:34

Needje schreef:
Trouwens, die nieuwe sporthorses is fokking irritant! (vind ik :P )

vind ik ook :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:35

Super Monica!

Okee, een paard moet wel aanspreken :D Maar ik heb liever een lelijke waar ik fijn mee wegrijd, dan een knappe waar niks mee lukt. Hoewel ik stiekem toch selecteerde op uitstraling qua advertenties.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:45

Ben ik met je eens MWM. Ik heb niks aan een bloedmooi paard als het karakter me niet aanstaat of ze niet vlug genoeg zijn wat mij betreft.