Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:31

Tita de mijne was ook duur, maar die loopt gewoon dagelijks buiten in de kudde :D dus ik zie het verband niet tussen het prijskaartje/huisvesting....

Risico's loop je altijd en omdat de rijerij op de foto je niet aanstaat zegt niks over de kwaliteiten van een paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:33

Tita, maar dat is toch allemaal persoonlijk wat je noemt? Ik vind de foto's niet geweldig maar de eerste wel aansprekend. Paard heeft genoeg front ook al loopt hij wat diep.
Ik vind echt niet dat je zonder een filmpje of het paard irl gezien te hebben zo kunt oordelen wat de waarde van het dier is.

Ikke, zo doet iedereen het die vooraf laat keuren. Kosten in prijs meenemen :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:47

Alja schreef:
ik word intussen een beetje moe van lies!
Ook een beetje jammer dat ze niet tegen een gevat antwoord van Dees kan...

wens der nogmaals veel succes in der zoektocht :)

Eerlijk gezegd: ik word helemaal niet moe van Lies, ik word moe van sommige anderen die mensen 10x een bepaald advies te moeten herhalen! Lies definieert haar zoektermen - enkelen hier geven aan dat niet zo realistisch te vinden (waar ik het overigens volmondig mee eens ben!) en wijzen haar op de hoge kosten van vooral het onderhouden van een paard - Lies laat merken dat ze dat goed gelezen en gehoord heeft - Lies blijft bij haar zoektermen. Prima toch? Mss. lukt het haar, mss. ook niet. Ik zou iig. graag willen weten hoe het verder gaat met haar speurtocht, net als met die van vele anderen hier!

Snuupke

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:51

Ik moet zeggen dat ik de vosmerrie ook wel interessant vind...dat de foto's een beetje onvoordelig zijn gemaakt daar kunnen we toch wel door heen kijken?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:56

Sorry, ik was met mijn reactie m.b.t. de zoektocht van Lies een beetje spuit 11, het gesprek was alweer terug op wel/niet leuke types voor een wel/niet acceptabele prijs met wel/niet keuren kk...

Bij keuren is er voor beide kanten wat te zeggen, maar zit ik toch vooral op het standpunt dat koper een deugdelijk product aan hoort te bieden, maar dat hij daar niet per se diepgaand onderzoek voor hoeft te doen (moet koper bijv. ook rug- en halsfoto's al voor de verkoop laten maken, ook allemaal op eigen kosten?). Het is aan de koper om te bepalen hoe diep deze nog (letterlijk...) in het paard wil kijken om evt. 'verborgen gebreken' te vinden. Verkoper heeft meldingplicht (van alles wat hij op dat moment weet!) en koper heeft onderzoeksplicht (en zal dus zelf de kosten van dat onderzoek moeten betalen). Bij het kopen van een huis betaalt ook de koper de bouwtechnische keuring, bij de koop van een auto betaalt ook de koper een evt. ANWB-check o.i.d. Dat sommige verkopers dat dan handig oplossen door toch zelf te keuren en dat in de prijs te verrekenen... is slim. Niet meer dan dat.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:14

Ga helemaal mee met 'Ikke'. Wij keuren ook eerst, wil de koper meer: ga je gang maar zelf betalen. je wilt niet weten wat mensen soms nog een keertje extra-extra gekeurd willen hebben om vervolgens het beest in één of ander modderkampje te parkeren of er met hun dikke billen op gaan zitten stuiteren. :+ Moeten ze zelf weten maar niet gesponsord door mij!

De 'muzikant' die ik te koop noemde is verkocht! Aan een super getalenteerd 17 jarig meisje, zo'n leuke combi om te zien.
(En blij dat ik er niet zo vaak meer op hoef, jemig wat kan dat dier wegspatten :o )

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:20

Lijkt me ideaal Ikke, dat iedereen het paard van tevoren laten keuren. En ik heb er dan ook helemaal geen probleem mee dat dat meegenomen wordt in de verkoopprijs, sterker nog dat lijkt me logisch.
Scheelt ons een hoop tijd (en geld) om een leuk paard te vinden dat dan weer afgekeurd wordt.
Helaas betekend voor mij kosten keuren bij afkeuring niet betalen door verkoper dat er een verhoogde kans is dat ie inderdaad ook afgekeurd wordt.
Bluffen kan altijd natuurlijk, als je echt niet weet of ie goed is of niet. Dan heb je hoe dan, ongeacht de uitkomst, een gratis keuring. Dat heb ik in het verleden ook als verkoper wel gedaaan. Maar als koper trappen wij daar dus niet meer in.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:31

Maar zelfs als je als verkoper alles al hebt laten keuren met goed resultaat zijn er nog mensen die de keuring dan weer te lang geleden vinden, het bij hun eigen vee-arts willen of momenteel 'in': rugwervels op (dure- en redelijke onbetrouwbare) foto's willen. In zulke gevallen; zelf betalen.

Dit leuke topic wordt wel goed gelezen want de Jazz is naar aanleiding van dit topic verkocht! *\o/*

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:35

Rug en halsfoto's zijn extra, en zijn imo altijd voor de koper zelf. Ongeacht de uitkomst.
Overigens waren de rug- en halsfoto's van mijn paard idd wel vrij duur.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:40

Ik ben het wel eens met InekeN, dat de rug en hals foto's op dit moment erg IN zijn...ik ben helaas dan toch ook zo'n verkoper waarbij de keuringskosten voor de koper zijn..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:43

Ik vind dat bij een standaard keuring (klinisch+röntgen) geldt; goedkeuring voor koper, afkeuring( incl. negatief advies, of minpunten waar koper niet 'overheen' wil/kan stappen) voor verkoper. In het geval van rug/hals foto's geldt inderdaad altijd kosten voor koper, zowel bij goedkeuring als afkeuring.

Ik laat meestal eerst foto's van de bovenlijn nemen, als er redelijk recente foto's aanwezig zijn van de benen. En als die er niet zijn, beginnen we eerst met standaardkeuring of 'hetgeen waar ik zelf even extra naar wil laten kijken'.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 18-07-12 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:45

tita schreef:
:D die vos van 15000 euro..... die zwarte zou ik wel gaan kijken de rest vind ik gewoonweg niet aanspreekbaar.

Deze weer wel
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/915820

Ben ik met je eens, alleen die zwarte zou misschien nog het overwegen waard zijn. Maar denk ook niet dat ik die zou bekijken. En de rest ook niet :o Hou ook wel van vos met veel wit maar deze vind ik niks aan en al zeker niet voor die prijs.
Die hengst vind ik ook net een pony!
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen :+

Somebody ik vind juist foto's van de rug/hals altijd voor koper. Als die dat extra wil doen, is dat zijn/haar keuze.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:47

InekeN schreef:
Dit leuke topic wordt wel goed gelezen want de Jazz is naar aanleiding van dit topic verkocht! *\o/*

Da's snel gegaan +:)+

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:54

Hoipiepeloii schreef:
tita schreef:
:D die vos van 15000 euro..... die zwarte zou ik wel gaan kijken de rest vind ik gewoonweg niet aanspreekbaar.

Deze weer wel
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/915820

somebody ik vind juist foto's van de rug/hals altijd voor koper. Als die dat extra wil doen, is dat zijn/haar keuze.

Typfoutje! :D

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:54

Dacht al zoiets :+

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:55

InekeN schreef:

Ideaal zeg!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:26

InekeN schreef:
Maar zelfs als je als verkoper alles al hebt laten keuren met goed resultaat zijn er nog mensen die de keuring dan weer te lang geleden vinden, het bij hun eigen vee-arts willen of momenteel 'in': rugwervels op (dure- en redelijke onbetrouwbare) foto's willen. In zulke gevallen; zelf betalen.

Hoezo zijn rugwervels onbetrouwbaar?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:30

tita schreef:
Hoezo zijn rugwervels onbetrouwbaar?

Multi-interpretabel :j

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:34

Toch is KS duidelijk zichtbaar, helemaal met sclerosering. Paard hoeft er geen last van te krijgen maar is een verhoogd risico, ik laat ze staan dus.
en laat altijd rugfoto;s maken. Het er al 2 paarden op laten staan..

edit Typefoutje

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:37

Somebody_ schreef:
Ik vind dat bij een standaard keuring (klinisch+röntgen) geldt; goedkeuring voor koper, afkeuring( incl. negatief advies, of minpunten waar koper niet 'overheen' wil/kan stappen) voor verkoper. In het geval van rug/hals foto's geldt inderdaad altijd kosten voor koper, zowel bij goedkeuring als afkeuring.

Ik laat meestal eerst foto's van de bovenlijn nemen, als er redelijk recente foto's aanwezig zijn van de benen. En als die er niet zijn, beginnen we eerst met standaardkeuring of 'hetgeen waar ik zelf even extra naar wil laten kijken'.

Ik zou het bij een volgend paard hetzelfde doen als bij huidige paard. Eerst klinisch keuren, waarbij de kosten voor ons waren als het goed was, anders verkoper. Daarna rug + hals, waarbij de kosten altijd voor ons waren. Zijn die foto's goed, dan de normale foto's, waarbij de bij goedkeuren weer voor ons waren, anders voor verkoper.

Maar goed, wij hadden het geluk dat de handelaar daarmee akkoord ging.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:42

Die volgorde is prima toch Merel, alleen laat ik altijd eerst de benen doen, als deze nog nooit gedaan zijn. De kans dat ze daarop dan afgekeurd worden, is al zo groot, dat ik dan de bovenlijn niet alsnog per ongeluk hoef te betalen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:50

Ja, als er twijfel was over een been zou die eerst gedaan zijn. En wij hadden natuurlijk 'geluk' dat alles gewoon super was. (wás he ;) )

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:56

MyWishMax schreef:
Ja, als er twijfel was over een been zou die eerst gedaan zijn. En wij hadden natuurlijk 'geluk' dat alles gewoon super was. (wás he ;) )

Ja, maar in jullie geval waren de benen vast al een keer geröntgend. Dan zou ik ook beginnen met bovenlijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:59

Somebody_ schreef:
MyWishMax schreef:

Ja, maar in jullie geval waren de benen vast al een keer geröntgend. Dan zou ik ook beginnen met bovenlijn.

:n Beestje had nog nooit een DA kliniek gezien, was de 3e keer met de trailer weg.

Maar over jouw optie hadden wij nooit nagedacht. Wij wilden namelijk niet een hele keuring betalen als hij op de rug niet goed zou zijn geweest. Jouw optie klinkt wel weer heel aannemelijk, maar om hoeveel foto's gaat dat dan? Het normale aantal/

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:08

Jaaa, zelden zo snel paard verkocht. Was al gekeurd he, scheelt ook ;) Bij het voorrijden sprong 'ie ook nog keer weg voor een duif :+ Niks voor mij, de muzikantjes. Meisje erop, trainer was mee, even smoezen: 'we komen hem morgen halen'! Geld is al gestort zelfs :o Hals/rug hoefde niet op foto, haha.

Hoe gaat het met alle nieuwe aanwinsten eigenlijk?! Is het wat jullie ervan verwachtten, gaat het lekker of valt er iets tegen?
Wie gaat er dit weekend nog op paardenjacht?