Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:51

Ow sorry :o ga hem weghalen

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:06

lisch schreef:
nathe weet je al meer van die valeron?

nee ik had gisteren een mail gestuurd maar ze hebben niet meer geantwoord :)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:33

adin nog iets tegengekomen?

het is hier stil vandaag :D

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:35

Ze durven waarschijnlijk niet meer naar paardjes gaan kijken, na jouw harde landing van gisteren ;)

Je mag altijd naar mijn paardje komen kijken, is echt super braaf, maar boven je budget dacht ik ?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:39

geen idee :)

wsl wel

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:41

nu de dag vorderd heb ik wel meer last,

hoofdpijn, nekpijn, pijn aan ribben links, staartbeen pijn, onderrug doet pijn,... :D het was nog eens lang geleden.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:47

Nathe ben je nu niet bang geworden om zomaar weer op een paard testappen?Ik zou die rugpijn wel even in de gaten houden hoor als ik jouw was.De keren dat ik weleens hard ben gevallen ben ik gelijk naar een manuele therapeut gegaan om me weer even recht telaten zetten.Hoofdpijn komt ook vaak uit je nek.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:52

nee hoor je mag me nog altijd eender welk paard geven :)
Ik ben er gisteren wel niet meer opgekropen want ik had iets teveel adrenaline voor het rillige paard op dat moment.

Ik ben echt voluit op mijn achterste, rug en hoofd gevallen. Eigenlijk lag ik daar plat op mijn rug en volgens mijn vriend was het een behoorlijke slag :D
Gelukkig had ik wel mijn cap op

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:12

@adin

en de tenerife ruin op marktplaats?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:41

Dees schreef:
Als je ambitie niet verder reikt dan L2 dressuur, L-springen en wat bosritten en je bent daarnaast ook niet de meest zekere der ruiters....
Heb je écht helemaal niets op een 4 jarige te zoeken. Ga dan gewoon voor eentje die wat ouder is.

Wie zegt immers dat je zelf over 10 jaar nog wilt en kunt paardrijden?

ik snap dat wel hoor, een jong paard willen terwijl je toch niet de meest zekere ruiter bent. Je hebt theoretisch gezien meer kans dat je langer van je paard kan genieten en bovendien hebben veel mensen erg veel voldoening aan het feit dat ze zelf een paard doorrijden en dus helemaal 'naar hun hand' kunnen zetten.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:25

Een 4 jarig paard leert 7x zo snel als wij als mens......Dus ben je onzeker, heb je wat minder rijervaring zou ik zeker voor een ouder paard gaan.
Ondanks dat je budget dat wellicht niet toelaat omdat oudere paarden wat duurder zijn zou ik hier wel voor gaan. Maar goed als je liever in de kreukels ligt (zoals ik hier en daar al las) dan zou ik vooral géén geld uitgeven aan een beetje zekerheid (dus wel!).
Ik kan mij niet voorstellen dat een budget de doorslag geeft. Net als mensen die een goedkoper paard kopen en dan elke week bakken met euro's uitgeven om op wedstrijd te gaan en dan 104 weken met niks thuiskomen (ja echt ik mensen die nu nog in de B rijden terwijl ik daar met mijn jonge dier 3 jaar geleden ook reed (nu 6 en M).
Tja een hobby mag geld kosten, maar moet wel leuk blijven toch? Stress, paniek, tegenslag hoort daar toch niet bij?
Man geef dan wat meer uit aan een kwalitatief goed paard én niet te vergeten les! Zelfs Anky en Sjef zetten elke dag nog de puntjes op de i hoor!
En eerlijk is eerlijk ik herken het ook: hoe kleiner de portomonnee, hoe groter het eisenpakket en gezeur, sorry,maar idd wij verkopen ook paarden en die onder de 8000,00 ondanks dat ze klin en ront goed zijn, met wedstrijdklassering altijd ge-emmer. Terwijl de paarden boven > 10.000 makkelijker weggaan en met veel minder gezeur.
Adin: ik zag een leuke 4 jarige ruin ront oké uit een elite merrie van de fokker bij jou in de beurt (scharnegoutum) voor 4000,00 en een mooie zwarte voor 4750,00 ook ront geen bemerkingen (grou). Maar idd het zijn nog jonkies en die moeten veel leren (ook ik lag er gisteren weer bijna naast omdat mijn 4-jarige moest schrikken van een jas over de bakrand :) ) Zittraining uit een vroeg verleden ( ja zonder beugeltjes en teugeltjes aan de longe)= basis werkt nog altijd voor een stabiele houding.
Ennehhh ook ik heb heus wel wat gehad hoor (gebroken armen, gebit, gekneusde ribben etc.) maar een beetje zeker op je paard stappen is het halve werk.
Niet bang zijn om te vallen en je kunt ook naar valtraining, scheelt ook een hele hoop!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:31

ik vond mijn val ook niet erg hoor, bij een jong paard gebeuren zo'n dingen.

Wat mij wat meer verontruste was dat er geen stoppen aan was, heb nogal op paarden gezeten die verschieten maar die kan je terugnemen na een half tour ofzo. Deze bleef gewoon gaan...

Ik weet dat ik na een val geen schrik heb... dit spoort mij ook aan om voor een jong paard te kiezen. Ik ben nu nog jong en dan heb je wat minder "vrees".

Een jong paard is een risico maar ook een plezier :)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:40

Klinkt pijnlijk Nathe!

Morgen wordt mijn potentieeltje gekeurd, begin toch wel aardig zenuwachtig te worden!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:45

Als je mijn pb ziet, ik ben 37,.....en elk jaar heb ik een jong paard te rijden (tja het thuisfront vindt dat niet altijd plezierig :) ).
Maar goed als je het risico wat in kunt schatten dan gaat het meestal wel goed. Slechts 3 jaar geleden heb ik ook enorm van het thuisfront op mijn kop gekregen hoe ik het in godsnaam in mijn hoofd haalde om met mijn 3-jarige een buitenrit te maken samen met mijn jongere broer die een 4-jarige had.... :D Echter is zag het gevaar niet, mijn broer ook niet en de paarden waren heerlijk ontspannen dus tja???? Vaak ligt gespannenheid ook bij de ruiter die overal apen en beren ziet en dat onbewust toch overbrengt op het paard (waar deze ook bekend omstaat en daardoor zoveel kan met ons op zijn rug!).
Ja wij hebben een 5-jarige merrie die op onbekend terrein ook gigantisch hard gaat galopperen en geen stop kent (haar staart is dan net een helikopter rotor!) lastig maar het wordt steeds beter. Goed en rustig blijven zitten is de enige remedie (haar vorige eigenaar sprong eraf en dat heeft ze nu dus door, slecht gedrag, maar gewoon zitten blijven is beter!)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:02

Geen grote paarden of wel? ik zie ze niet

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:12

Wat noem jij groot? Je weet dat een paard groeit tot zijn 7e/8e levensjaar? De ene is 1.67 de andere 1.64. Dus gaan richting de 1.70/1.68
Voor mij is dat klein (mijn kleinste is 1.71 :) ) maar weet niet of jij dat ook vind.... Deze merrie staat bijv. in Driesum (en op Marktplaats)
Merrie ( vader Bachelor ) is dressuurmatig gereden loopt nu m1 + 7 winstpunten.
Het is een braaf paard zowel voor beginnende als gevorderde wedstrijdruiter geschikt.
Heeft potentie om hogerop.
Kan ook voor een buitenrit meenomen worden.
Merrie is 8 jaar en heeft een schofthoogte van +/- 1.67
Voor meer info bel en kom langs .
VRAAGPRIJS 3000

Ik denk dat een hele nette prijs is, weet natuurlijk niet of ze ront/klin is gekeurd maar ja dat is dan ook wel gelijk wel 10% van de aanschafprijs (ront kost ong 300)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:19

unicorn_kiss schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Als je ambitie niet verder reikt dan L2 dressuur, L-springen en wat bosritten en je bent daarnaast ook niet de meest zekere der ruiters....
Heb je écht helemaal niets op een 4 jarige te zoeken. Ga dan gewoon voor eentje die wat ouder is.

Wie zegt immers dat je zelf over 10 jaar nog wilt en kunt paardrijden?

ik snap dat wel hoor, een jong paard willen terwijl je toch niet de meest zekere ruiter bent. Je hebt theoretisch gezien meer kans dat je langer van je paard kan genieten en bovendien hebben veel mensen erg veel voldoening aan het feit dat ze zelf een paard doorrijden en dus helemaal 'naar hun hand' kunnen zetten.

Dáár zit de crux: hoeveel ruiters KUNNEN een paard echt netjes 'naar hun hand' rijden?

De meesten die dat van zichzelf beweren, doen er goed aan nog een keertje in de spiegel te kijken.
De meesten zijn beter af met een meer gerijpt paard, eentje die niet alles nog te leren heeft.

ER is ook een theorie die aantoont dat paarden onder de 7 veel botproblemen hebben en paarden die ouder zijn minder.
Dat is op zich ook logisch - de paarden met slechte botten halen hun 7de niet.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:20

Hoeveel mensen kunnen fatsoenlijk in 1x op een 4-jarig paard van 1.70 komen (de meesten mensen zijn nl. enorm stijf hihihihi!!!!)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:50

Ben echt op zoek naar een grote van boven de 1.70m.

Denk nog steeds dat ik even stop met zoeken. Heb geen zin om voor niets kilometers af te leggen. het vorige paard was ook een teleurstelling en daar heb ik wel 4 uur voor in de auto gezeten.
De lol is er af zo.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:53

je kunt het op een laag pitje zetten adin? evt handelaren in de buurt op de hoogte brengen en int een beetje in de gaten houden?

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:08

Adin hoe groot was Anders dan? Idd het is een fors paard maar niet extreem groot in mijn ogen (net als onze forse Damiro keurmerrie van 1.71) maar de kittige Sandreo van 1.73 is toch echt groter dan de Damiro merrie maar dat zie je met het blote oog zo niet!!! De meetlat heeft hier uitkomst gegeven en schijn bedriegt soms!
En in mijn ogen is een paard > 1.70 als je wat onzeker bent, een behoorlijke massa om in bedwang te houden hoor, zeker als het allemaal nog zo sensibel en in onbalans is (vaak het geval met grote, jonge paarden). Zoals ik al eerder zei de paarden groeien tot hun 7e/8e dus een 4 jarige van 1.67 kun je best nog wat aan hebben! Niet te snel opgeven, maar ook een beetje kritisch naar jezelf en je eigen mogelijkheden kijken :D

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:23

Andres was 1.74.

hier een foto waar het misschien wat duidleijker zichtbaar is dat hij groot is.

Afbeelding

(let niet op mij, ik was 8 mnd zwanger en had de grootste moeite hem in bedwang te houden, het was de eerste dag dat ze naar de wei gingen)
geen charmante foto :o

(wordt er emotioneel van als ik er naar kijk, was hij er nog maar, ik mis hem!)

Ik pas echt niet op een paard van 1.67.
Andres was ook 4 toen ik hem kocht en dat ging prima, hij was braaf. Er loopt vast ergens voor mij nog een groot braaf paard rond tussen de 4 en 10 jaar.

edit en ik ben 1.82 en helaas, vooral na de zwangerschap, nog wat te zwaar, wordt aangewerkt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:50

Dees schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dáár zit de crux: hoeveel ruiters KUNNEN een paard echt netjes 'naar hun hand' rijden?

De meesten die dat van zichzelf beweren, doen er goed aan nog een keertje in de spiegel te kijken.
De meesten zijn beter af met een meer gerijpt paard, eentje die niet alles nog te leren heeft.

ER is ook een theorie die aantoont dat paarden onder de 7 veel botproblemen hebben en paarden die ouder zijn minder.
Dat is op zich ook logisch - de paarden met slechte botten halen hun 7de niet.

Daar heb je gelijk in, maar ik ga ervanuit dat de mensen in dit topic een hele hoop rij ervaring hebben. Onzeker wil niet zeggen onevervaren.
Wat betreft botproblemen... artrose en gelijkaardige problemen ontwikkelen zich volgens mij meestal op oudere leeftijd, niet? Je hebt uitzonderingen, maar dat pik je eruit door foto's te nemen.
Ook denk ik dat een 4 jarige die rontgologisch goedgekeurd is, meer kans heeft om nog 20 jaar te leven dan een 14-jarige met dezelfde foto's.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:57

Met sommige dingen is dat idd zo HKO ontwikkeld zich tussen de 4 en 7 jaar over het algemeen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:16

adin de 3,5 jarige ruin v.quatro op marktplaats?