Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:22

tita schreef:
Is prok ook predikaat?

Hoe lopen die predikaten nou precies.. prok-ster-keur-??? en dan

Tita Prok is puur een rontgen predikaat en zegt niets over de exterieur en beweging van het paard (paard kan PROK goed zijn maar bv maar heel kort lopen en weinig ruimte in de passen).

Kwa exterieur/beweging: Ster-Keur-Elite (bij het laatste predikaat dan moet als ik mij niet vergis de merrie ook PROK goed zijn anders kan ze nooit Elite worden)

en als je kunt nog SPORT halen als ze merrie Z2+1 is

en je kunt ook nog IBOP /EPTM (dit zijn beide aanleg testen voor merrie's..dus bv voor fokkers waarbij de paarden niet de sport in gaan om zo toch een beeld te kunnen geven van de kwaliteiten van de merrie)

Voor meer info kun je beter de site van de KWPN nakijken..ik weet er namelijk ook maar weinig vanaf

Maar voor een voorkopig keur merrie die krijg je echt niet voor een spotprijsje mee hoor

@Adin merrie's met predikaten (uitgezonderd misschien PROK) krijg je echt niet voor en "duppie" mee hoor. Want als je merrie IBOP is dan kun je meteen naar het exterieur laten kijken en is dat goed genoeg dan is ze meteen ster en dan ben je dus al in het bezit van een STER-IBOP (is de ze exterieur matig nog beter dan heb je meteen een KEUR merrie).

tita

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:23

Jajaja ik had alles al gevonden via wiki.. :D

Predikaten zijn IMO compleet nutteloos ik wil niet fokken alleen er goed sport-paard van maken en haar karakter zal beslissend zijn of ze dood gaat bij mij of bij een ander.
Goed en fijn karakter is zo belangrijk

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:27

uhm bijna tergelijkertijd gepost...tja ik tiep niet zo snel

@Eb gewoon rustig doorzoeken! Ik weigerde trouwens ook om over mijn budget heen te gaan. Maar soms moet je geluk hebben en dan maar geen merrie met predikaten..(is nog niet op de keuring geweest...maar als ze dat wel zijn geweest en ze hebben predikaat dan betaal je echt stukken meer hoor...)

Terwijl je helemaal niet op de kwaliteit van een merrie hoeft in te leveren....

owja bij stallen betaal je automatisch ook meer dan direct bij een fokker en je moet jezelf niet te druk maken over wel geen/predikaat. Krijgt ze paard er ooit wel 1tje dan is het mooi meegenomen krijg ie hem niet dan moet je denken, kan het nog steeds een geweldig sport paard zijn zoals ik al zei ruinen hebben zelden/nooit een predikaat dus daar moet je echt doorheen kijken.

en wat nog belangrijker is een keuring is een moment opname, sommige merrie's laten door de spanning te weinig zien en lopen daardoor het ster predikaat mis. En ja ook keuren is een "jury sport"
Laatst bijgewerkt door orkaan op 09-09-11 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:28

Moet je afvragen wat voor jouw de reden is dat je een predikaat wilt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:31

@ Adin ; Ja dat is ook kl*te! Maar na 1.5 kan er wat gebeuren ind..
Ik heb mijn paard net 3 weken.. :n En een zo'n halsblessure wat hij nu heeft en wat er op de foto te zien is, kan nooit in 3 weken ontstaan zijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:32

@Tita heb je het tegen mij?

Ik zou het wel leuk vinden een predikaat als ze dat zou behalen..maar haalt ze het niet jammer dan lig er geen minuut wakker van en het is en blijft zover ik kan beoordelen een fijn sport paard.

Beter een fijn eerlijk sport merrie zonder predikaat dan een zure rotte/moeilijke merrie die keur is...

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:35

ja ik zie ook soms 3 jarige van 15.000 en dan vraag ik me af waarom. Ik baal ook dat ik nu niet meer te besteden heb. Terwijl ik de laatste 2 maanden al meer dan 1000 uitgeven heb aan mijn oude merrie. Nu ook de auto kapot en dus even stapje terug. Als het verschil met wat ik kan betalen en wat ik wil nu 1000 euro is dan gaat het wel lukken. Prijzen ietsjes zakken en ik iets meer sparen. Het geeft hoop maar ik zal blij zijn als het zoeken voorbij is.

1.63 is niet klein maar ik zoek echt rond 1.70, 1.65 is het absolute minimum en dan nog in relatie tot type paard (niet te iel) Ik ben 1.80 gewend, ik wil wel kleiner maar ik ben geen twijgje en voel me dan niet fijn. Ze heeft een mooi koppie, dat viel direct al op. Veel succes er mee. Ik volg je af en toe nog wel op bokt. Ik hoop toch dat ook ik ga slagen.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:37

Wat mij betreft: ze komt bij huis te staan, ik heb genoeg land en een stal over dus.... ooit een veulen lijkt met leuk eens mee te maken. Vandaar dat ik die predikaten wel leuk vind. Maar huidige merrie is niet eens in het stamboek opgenomen wegen hazehakken en daar viel ik als een blok voor. 22 jaar lang geen spijt gehad, behalve misschien dat ik haar had moeten verkopen toen ik ging studeren. Dan had ze verder gekomen en ik me minder schuldig gevoeld dat ik te weinig tijd voor haar had.

ehh wat is er met Floyd? Ik heb gezocht maar kan het niet vinden. Florencio's vind ik geweldig en ik schrik een beetje van jouw pech maar nogmaals: heb je een linkje zodat je niet alles opnieuw hoeft te vertellen? Als je zeker weet dat het er al was, kun je dan juridisch niets??

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:49

Ik lees nog steeds af en toe mee in dit topic, ook al heb ik mijn paard al lang gevonden :D Ik vind het gewoon leuk om de zoektocht van anderen te volgen ;) Hoop dat jullie snel allemaal een topper op stal hebben staan.. :)

Eb01: Als je naar het profiel van Romanoff gaat en dan klikt op 'zoek gebruikers berichten' staat het topic vrijwel bovenaan!

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:28

@Yelly

Ik zie het niet. Ik kan profiel openen maar zie nergens zoek gebruikers berichten staan

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:29

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:29

Ik zou net de link plakken, maar tita heeft het al gedaan ;)!

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:44

ok heftig. en nu? Veterinair rapport dat dit al voor de koop aanwezig moest zijn? Is hij verzekerd? succes en sterkte zeg. Ik hoop dat je er uit komt, alhoewel je daar je paard niet mee goed krijgt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:51

@ Eb01 : Nee, dat zou ik vorige week dus doen, maar toen werd ie dus ziek. Ja en dan nemen ze hem niet meer aan. Mooi bagger allemaal bij elkaar.
Er komt dus volgende week een 2de vetinairrapport over de foto's ja...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:52

en al die tijd heb je dus een ziek paard waar je je steeds meer aan gaat hechten.

Heb je al besluit genomen wat Floyd betreft

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:00

Ja, we hadden ook meteen een klik. En hij is gewoon zo super qua karakter. Doet me echt pijn ook.
Als uit het rapport komt dat Floyd nooit meer zonder pijnstilling kan en dat het alleen maar erger word, dan zal ik hem geen verder leed aandoen..
Maar ik denk dat dat niet zo simpel ligt, want ik moet het eerst dan allemaal regelen met de oude eigenaren, nemen die hem terug heb ik niks meer over hem te zeggen denk ik..

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:10

Wat een verhaal zeg Romanoff! Echt heel erg pech, hoop voor je dat het goed komt.

Eb01; Ik denk dat je voor 6000 euro geen predikaatmerrie gaat vinden. Je kunt dan beter zoeken naar een jongere merrie die je zelf naar de keuring gaat doen, en waarvan je verwacht dat ze talentvol is. Als ze ster of voorl keur is is ze gewoon in 1 klap een paar duizend meer waard.

Ik wil ook graag een predikaatmerrie, omdat ik er graag een veulen uit wil fokken als ze het fijn doet in de sport. Mijn huidige paard is een ruin, en dat vind ik heel erg jammer want wat had ik graag een veulen uit een paard met zo'n karakter/aanleg gehad. Maar mijn budget is als student uiteraard ook niet oneindig :D, dus ik hoop over een week of 2 in het bezit te zijn van een 2jarige merrie die het hopelijk een beetje goed doet op de keuring :).

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:55

Hmpf hier ook een tegenvaller denk ik.. had ergens anders in het gedeelte over hoeven een plaatje uit een filmpje van januarie gehaald wat ik op hun youtube account tegen kwam.
Nu merkte er een paar mensen op dat er daar een richel te zien was.. en nu ga ik dus ontzettendddd twijfelen.. Paard is wel voor mij gereserveerd en een voorwaardige koop is via de mail al besproken.
Kan ik hier uberhaupt nog wel onderuit, neem aan van wel omdat het nog niet gebonden is en het nog voorwaardelijk is. Maar hij struikelde wel 3x en niet een klein beetje, dacht eerder aan vermoeidheid omdat ze hem zonder conditie wel een uur hebben laten lopen..
aaah wat moet ik nu doen pff |(

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:01

richel?

Je bent toch zelf ook wezen kijken rijden of niet

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:02

huh?
je laat het paard toch ook wel keuren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:18

Romanoff schreef:
Ja, we hadden ook meteen een klik. En hij is gewoon zo super qua karakter. Doet me echt pijn ook.
Als uit het rapport komt dat Floyd nooit meer zonder pijnstilling kan en dat het alleen maar erger word, dan zal ik hem geen verder leed aandoen..
Maar ik denk dat dat niet zo simpel ligt, want ik moet het eerst dan allemaal regelen met de oude eigenaren, nemen die hem terug heb ik niks meer over hem te zeggen denk ik..

Heel bot, maar dat is je keuze.
Er vanuit gaande dat het aantoonbaar is als verborgen gebrek, dan kun je terugname eisen en geld terug, maar wat er daarna met het paard gebeurt is buiten jouw bereik. Je kunt ervoor kiezen het paard te houden en naar de eeuwige weides te zenden en dan neem je een fors verlies. Er zijn keuzes die ik liever maak dan deze; veel sterkte..........

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:26

:j ikke dat klopt al moet ik eerlijk zeggen ligt er wel aan voor hoeveel romanoff het paard gekocht heeft.

Soms vind ik welzijn belangrijker dan geld tenzij om paar duizend euro gaat..... dan kies ik ook voor mijn geld

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:28

@Tita ja maar dat is het dus een richel die voornamelijk voorkomt bij bevangen paarden of andere hoefproblemen, alleen is het tezien op het filmpje wat in januari gemaakt is en toen was het er bijna uitgegroeid, kan het dan iets simpels geweest zijn of is t echt een indicatie van iets wat weer snel op kan spelen.. Daarbij ook de reactie op adin, ja ik ga keuren maar omdat het toen er al bijna uitgegroeit was is het nu dus niet meer te zien. Als het bijvoorbeeld hoefbevangen zou zijn geweest en het hoefbeen is niet gekanteld is het dan wel zichtbaar op de foto's..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:38

tita schreef:
:j ikke dat klopt al moet ik eerlijk zeggen ligt er wel aan voor hoeveel romanoff het paard gekocht heeft.

Soms vind ik welzijn belangrijker dan geld tenzij om paar duizend euro gaat..... dan kies ik ook voor mijn geld

Ik kan niet bepalen wat het beste is. Ik kan slechts constateren dat het een K-keuze is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik hoop alleen dat ze er goed over nadenkt. Het maakt nog niet eens zoveel uit welke keuze ze maakt, zolang ze dat maar wel-overwogen doet, zodat ze niet later hoeft te denken: had ik maar.........

ittakesmore schreef:
@Tita ja maar dat is het dus een richel die voornamelijk voorkomt bij bevangen paarden of andere hoefproblemen, alleen is het tezien op het filmpje wat in januari gemaakt is en toen was het er bijna uitgegroeid, kan het dan iets simpels geweest zijn of is t echt een indicatie van iets wat weer snel op kan spelen.. Daarbij ook de reactie op adin, ja ik ga keuren maar omdat het toen er al bijna uitgegroeit was is het nu dus niet meer te zien. Als het bijvoorbeeld hoefbevangen zou zijn geweest en het hoefbeen is niet gekanteld is het dan wel zichtbaar op de foto's..

Een lichte (en genezen) hoefbevangenheid zonder kanteling schijnt toch zichtbaar te zijn. Let wel: ik heb dit weleens gehoord, maar kan dat niet met feiten onderbouwen. Check dus terdege je keuringsarts, voordat je een afspraak maakt en laat er expliciet naar kijken en op keuren (bloedmonster!!!!).

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:33

@ Ikke; Ja ik weet dat het het een of het ander is.. maar ik heb hem niet gekocht voor een pakje boter zeg maar.. en ook niet onder de 3000 euro..