Wat Romy precies in haar kogel heeft:
2 jaar geleden waren we aan het rijden in het weiland. Romy is nogal een karakter, zoals jullie inmiddels wel weten. En tijdens het rijden had ze het weer op d'r heupen en maakte veel bokkesprongen en was erg jolig. Helaas was er een redelijk natte hoek in de wei.. Daar reden we net, Romy besloot om een mooie sprong te geven. Helaas kwam ze verkeerd neer, gleed met haar achterhand weg en zakte er haast helemaal onderuit. Herstelde net voordat we samen op de grond zouden liggen, maar liep direct stok en stokkreupel.
Ben er meteen afgesprongen en heb de tuinslang er opgezet om te koelen. Daarna herstelde ze redelijk, dus ik heb met mijn stalgenootjes overlegd om haar goed in de gaten te houden en het eventjes aan te kijken. Helaas werd het niet minder, dus heb ik toch een dierenarts laten komen. Die kwam op het erf, melde al meteen dat hij weinig met een kreupel paard kon, maar hij wilde wel even kijken.
Dus wij op en neer gelopen op het harde, en hij constateerde dat het waarschijnlijk spieren/pezen waren in haar lies. Hij vond 6 weken rust wel een goed plan en ze mocht gewoon op de wei. Nouja, een dierenarts geloof je natuurlijk. (en ik was toenertijd net 17 geworden, dus nog vrij onnozel wbt dierenartsen) Dus ik Romy 6 weken rust gegeven, maar het werd niet minder. Dus nogmaals overlegd met deze dierenarts en die zei dat ze nog wat langer rust nodig had, omdat ze al wat ouder was duurde het makkelijk wat langer. Dus uiteindelijk verlengd met 2 weekjes extra rust.
Daarna vond ik het écht niet goed gaan met haar en heb toen besloten voor een second opinion te gaan bij een andere kliniek. Dus die heb ik gebeld, mijn verhaal gedaan en ze vonden het verstandig dat ik even met haar naar de kliniek zou komen zodat we uitgebreid onderzoek konden doen.
Toen we daar kwamen is ze ook écht helemaal binnenstebuiten gekeerd. Buigproef, röntgenfoto's (6 stuks maarliefst!), uitverdoofd en uiteindelijk wilden ze een echo van haar maken. Maar omdat ze uitverdoofd was, kon dat pas de volgende dag. Heb haar daar dus moeten achterlaten. Gut, dat was echt niet leuk..
Na het uitverdoven was wel duidelijk dat het vanuit haar kogel kwam, maar de vraag was dus nog wat het precies was. Dierenarts zei al wel dat ik me moest voorbereiden dat het niet mis zou zijn gezien het feit dat ze echt niet goed liep. (in eerste instantie dacht de dierenarts aan een breuk in haar been.. Toen sloeg mijn hart zó extreem over, gelukkig gaven de röntgenfoto's toch uitsluitsel van dat!)
De volgende dag werd ik eind van de middag gebeld met de schade. In de kogel, aan de achterkant zitten de sesambotjes. Die worden samengehouden door een ligament. En dát ligament is bij Romy helemaal stuk. Er zitten scheuren en gaten in en is helemaal stuk. Het kán genezen, met héél veel tijd en geduld. Ook een stapschema gekregen om het weefsel te stimuleren om te genezen. En nu het heerlijke probleem. Romy moet zich rustig houden. Ze mag geen korte draaien maken, niet wild doen en vooral dat been niet teveel belasten. Juist, hoe doe je dat dus.. Ze mag inderdaad geen pijnstillers, want dan voelt ze de pijn niet meer en loopt ze haar been helemaal stuk. Zodra dat ligament helemaal doorscheurt is het eigenlijk ver einde verhaal met Romy.
Maarja, daar zit dus mijn dilemma! Hoe hou ik in godsnaam een dier rustig, die zo hoog in het bloed staat en maar ál te graag een sprintje trekt, het liefst vanuit een scherpe bocht en die vooral niet haar been ontziet. En daarom heb ik er soms echt moeite mee, ik kan haar niet opsluiten in de box, dan trapt ze alle muren eruit. Die zou echt geen boxrust kunnen verdragen.
Dus dat is een beetje Romy's verhaal. En we zijn nu voor de 3e keer opnieuw begonnen met de revalidatie, omdat ze, zodra het ver genezen is er geen pijn meer aan voelt, te snel zich misdraagt en dus alles weer terug uitscheurt..
Mirgino, he bah wat naar! Heel veel sterkte!