Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:42

Ik ben al eerder naar antoinne geweest voor een clinic met paard. Ik stond er heel neutraal tegenover toen ik erheen ging.

De grootste ergenis voor mij was dat hij medisch gezien echt totale nonsence verkondigde, en hij had medisch weinig verstand van HKO. Ikzelf studeer diergeneeskunde, en heb prive al heel wat boeken doorgeworsteld over HKO, dressuur, benen, bouw, beweging, enz...
Foto's verklaarde hij als 'waardeloos'. Tja... dan ga ik toch twijfelen. Zijn al die boeken dan slecht? Is de opleiding tot dierenarts (of fysiotherapeut bijvoorbeeld) dan ook zo waardeloos? Dat lijkt mij toch niet...

Ik vond het jammer dat het hem aan die kennis ontbrak.

Verder is hij inderdaad communicatief erg zwak. Het taaltje begrijp ik wel (ik woon zelf in Belgie, maar ben een Nederlander), maar hij is niet helder. Hij geeft geen duidelijke antwoorden en is vaag.

Dat waren mij twee grootste bezwaren op hem.

Daarbij komt ook nog eens dat ik mijn paard (onder een andere ruiter, ik rijdt dat paard niet) slechter zag gaan lopen als dat ie normaal doet. Hij liet zich nog niet half zien als wat ie kan! Dat zeiden ook degenen die mijn paard kenden. Onze normale instructrice die de helft goedkoper is kan mijn paard nog 10 x beter laten lopen.

Mensen die mijn paard niet kenden, vonden hem allemaal beter gaan lopen. Maar zou dat niet komen doordat elk paard na 15 minuten bewegen losser wordt in z'n lijf????
(overigens: mijn paard was zuiver vanaf het begin. Het is geen typisch vastgereden HKO paard zoals AdB normaal behandeld).

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:49

Desiree"]
[quote="Llewella schreef:
Overigens wordt er ook bij mij in de les, notabene een gewone manegeles, hetzij een wat gevorderde les ook aan rechtrichten gewerkt.
Dan rij ik blijkelijk bij een hele bijzondere manege Knipoog

O nee hoor. bijna elke instructeur neemt heel vroom het woord rechtrichten in de mond maar de manier waarop ze het bedoelen en de manier waarop ze het willen uitvoeren deugt niet altijd, het mist wel eens z'n doel.
[/quote]

Het wordt bij ons tamelijk goed uitgelegd, bijna op een speelse manier.
Druk op beiden teugels houden en ook word gewerkt aan het volte werk.
Hmmm blijkelijk moet ik zelf ook beter opletten bij les want ik kan zelf moeilijk verwoorden wat mijn instructrice nu ook alweer altijd zegt Knipoog Iig komt het overeen met het correcte rechtrichten, ook voor mijn gevoel, ook al zitten we nog erg aan het begin en is er van correct rechtgerichte paarden nog niet echt sprake, we worden er wel op voorbereid en het begint er een beetje op te lijken, we doen iig ons best Knipoog (voorlopig rijdt ik zelf een poosje niet meer mee helaas, moet eerst aan mijn eigen lichaam werken Knipoog )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:57

maar lewella, vraag dan eens aan jouw instructrice wat zij verstaat onder rechtrichten? want zelfs daar is niet iedereen het over eens.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:58

Desiree schreef:
maar lewella, vraag dan eens aan jouw instructrice wat zij verstaat onder rechtrichten? want zelfs daar is niet iedereen het over eens.

Het lijkt er soms op of sommige mensen alleen maar daarmee bezig zijn als ze op hun paard zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:05

Desiree schreef:

Je kunt het ook aan meneer de bodt vragen, die kan het ook erg goed uitleggen.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:09

Desiree schreef:

Ik zal het vragen, ik wil a.s. donderdag meekijken bij de les dus heb dan de gelegenheid. Zal notitieblokje meenemen Knipoog

En UniferB, je hebt gelijk.
Rechtrichten bereik je niet alleen op je paard, want wat als je zelf zo scheef bent als ik weet niet wat? Iedereen is wel wat scheef, daar kun je ook naast je paard aan werken.
Zo moet ik ook aan mijn eigen lichaam werken alvorens ik uberhaupt kan leren op het paard. Mijn dijen zijn te stevig voor een goede beenligging en een goede onafhankelijke zit te hebben, daar moet ik eerst zelf aan werken voor ik verder kan met op het paard te leren.

Goed voorbeeld is een zadel wat ik via marktplaats had gekocht, de hele boom is duidelijk scheefgereden door een voorgaande ruiter.
Laatst bijgewerkt door Llewella op 27-01-03 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:09

quote="Lovely"]
Desiree"]
[/quote]

quote="Lovely schreef:

Je moet er alleen even de tijd voor nemen, het opnemen op band, het 10 keer achter elkaar kijken, aantekeningen maken en het van voren af aan nog een keertje uitvoeren, net zo makkelijk dus... Haha!
Laatst bijgewerkt door Jillie op 27-01-03 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:16

Rechtrichten is volgens mij een onderdeel van het rijden en niet een oefening opzich.

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:23

Lielle schreef:
Nee, dat zei ik ook niet. Maar tot nu toe lees ik dat hko uitsluitend door verkeerde belasting ontstaat, en dat wordt hier tegen gesproken.

Volgens mij is het omgedraaid nl dat paarden die hko-klachten hebben beter gaan lopen door de manier van trainen zoals de bodt dat uitlegt.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:26

Lovely"]
[quote="Desiree schreef:

[/quote]

Meneer de Bodt kan inderdaad heel goed uitleggen. Zo goed en duidelijk dat ik met stomheid geslagen was .

Zou je kort door de bocht kunnen stellen dat een paard wat goed loopt en goed gereden wordt, slechter wordt van AdB's methode? En dat alleen matig gereden paarden baat hebben bij hem? (paarden die met matige of geen instructie worden 'getraind')

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:26

De klachten ontstaan volgens AdB door verkeerd belasten en door op zijn methode te rijden haal je die verkeerde belasting weg, waardoor de hko klachten weggaan...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 16:28

Lielle schreef:
...SP zeggen wijst voor mij op natuurlijke aanleg (of juist niet) voor hko.
lielle, ik zeg niks, ik quote alleen.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:29

Overigens een fijne, zal ik wel te horen krijgen dat ik beter op moet letten tijdens de les aangezien ik ook behoor te weten wat rechtrichten is Knipoog

Iig het gevoel en idee snap ik wel, dat je paard met gelijke druk op beiden teugels blijft lopen en dat jezelf in balans in het midden blijft en van daaruit kunt handelen (hulpen geven).
Ik weet zelf ook heel goed hoe ik scheef kan zitten, veel hang ik naar binnen op de volte of bij een wending, zelfs op rechte stukken, en dan voornamelijk in draf en galop.
Door te onstpannen, mezelf in het midden te stellen en diep te zitten en me op het rechtrichten te houden kan ik weer een beetje recht komen, maar de basis die erbij mij inzit is niet op rechtrichten gebaseerd iig Knipoog (Laat ik maar niet zeggen waar het wel op gebaseerd is, als 12jarige wist ik al dat ik niets opschoot met de betreffende manege).

aanvulling n.a.v. post van uniferb

Rechtrichten is een basis waar je vanuit moet rijden.
Het is idd geen oefening, maar de basis waar je vanuit begint.
Je kan wel zonder rechtrichten veel kunstjes uitvoeren met je paard, maar op den duur breekt dat op en in het ergste geval rijdt je idd je paard kapot.

Ik heb als basis meegekregen hakken uitdrukken bijv, en aan de teugel rijden, naja eenzijdig in de krul trekken meer of iets wat daar op lijkt, en een paar figuurtjes rijden. Ok ik begon als 6 jarige te rijden en dan kun je niet aankomen met allerlei moeilijke kreten, maar probeer wel met een beetje degelijke basis aan te komen, iig maarjah dat is ook achteraf gepraat want de technieken hebben zich ook in de loop der tijd veranderd.
Ik vind het alleen jammer dat ik na al die jaren weer opnieuw moet leren en waar ik me voorheen gevorderd voelde voel ik me nu een beginner en ben dat ook imo

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:34

En dat laatste komt mij dus ook erg bekend voor llewella... Op mijn ex-manege was ik een van de beste ruiters, nu merk ik dat ik daar alleen maar 'trucjes' geleerd heb, maar van het hoe en wat gewoon niets afweet...Zwaait het paard de achterhand uit, dan doe je buitenbeen/teugel eraan om dat te voorkomen, maar waarom het paard zijn achterhand uitzwaait Verward
Overigens hoor ik het woord rechtrichten pas sionds ik op Amadeus rijd, daarvoor was ik bezig met buitenteugel er (strak) aan, binnenteugel vroeg de 'nageeflijkheid' en kijk, paardje liep netjes...

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:35

Roos"]
[quote="Lovely"][quote="Desiree schreef:

[/quote]

Meneer de Bodt kan inderdaad heel goed uitleggen. Zo goed en duidelijk dat ik met stomheid geslagen was .

Zou je kort door de bocht kunnen stellen dat een paard wat goed loopt en goed gereden wordt, slechter wordt van AdB's methode? En dat alleen matig gereden paarden baat hebben bij hem? (paarden die met matige of geen instructie worden 'getraind')
[/quote]

Nee imo moet theoretisch zijn methode ook op goed gereden paarden goed toe te passen kunnen zijn zonder dat zij bijvoorbeeld slechter gaan lopen.
Daarom ben ik benieuwd wat zijn verklaring is aan de hand van Ozep, hoe de theorie staat in vergelijking met paarden die bijv wel rechtgericht zijn en zelf al prima lopen.
Mijn mening is dat als de methode geheel correct is en geheel uitgewerkt is een paard er dus niet slechter van kan gaan lopen, wellicht anders maar niet slechter.
Of het paard zit dan te vast in zijn methode waarin het gereden wordt en kan dus niet onafhankelijk lopen van die methode, of de methode van AdB is nog niet geheel uitgewerkt in de theorie en zeker nog niet de praktijk, het kan dus nog verbeterd worden.

Imo moet een correct beleerd paard met verschillende correcte methodes uit de voeten kunnen en andersom.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:37

Volgens hem was Ozep niet goed rechtgericht...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:39

Lovely"]
[quote="Desiree schreef:

[/quote]

Ik weet hoe AdB over rechtrichten denkt Lovely, maar ik vroeg wat de instructrice van lewella denkt dat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:40

Llewella schreef:
Rechtrichten is een basis waar je vanuit moet rijden.
Het is idd geen oefening, maar de basis waar je vanuit begint.
Je kan wel zonder rechtrichten veel kunstjes uitvoeren met je paard, maar op den duur breekt dat op en in het ergste geval rijdt je idd je paard kapot.

Precies, je zegt het goed en hetzelfde geldt trouwens voor de andere 9 rode draden in het rijden/scholen/africhten van een paard. Rechtrichten staat behoorlijk bovenaan het lijstje en zou dus niet verwaarloosd mogen worden, het staat ook bovenaan omdat het altijd iets is om waakzaam om te blijven tot de laatste pas aan toe.

Ik vind het trouwens wel positief dat er bij jou op de manege al aandacht aan besteed wordt, ik vind dat wel goed hoor.

Paardrijden is een sport die ervoor zorgt dat je als mens in je lichaam rechter kunt worden, het komt je tweezijdige ontwikkeling ten goede, net als je evenwicht, coordinatie, enzovoort. Aldus een docent aan de hogeschool voor fysiotherapie.

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:41

dr_jacksel schreef:

Dat zou kunnen, maar de meeste paarden die bij hem binnenkomen zijn niet rechtgericht en zelfs volledig scheef wat ik begrijp, dan ben ik benieuwd waarom hij het foefje niet kan halen uit paarden die op een hoger niveau zijn gereden en wel bij paarden die volledig scheefgereden zijn.

Daar ben ik dus benieuwd naar, ligt dat aan de training van de combinatie, of ligt dat aan de toepassingsmethode van de methode van AdB?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:43

dr_jacksel schreef:

Omdat Ozep niet ontspannen was in zijn bovenlijn, enzovoort. Later die dag heeft er nog een meisje gereden met een Z2 paard, maar toen waren wij net weg helaas.
Zep is nog wat langer gebleven, misschien heeft die dat paard nog zien lopen???

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:44

Llewella schreef:
Daarom ben ik benieuwd wat zijn verklaring is aan de hand van Ozep, hoe de theorie staat in vergelijking met paarden die bijv wel rechtgericht zijn en zelf al prima lopen.
Mijn mening is dat als de methode geheel correct is en geheel uitgewerkt is een paard er dus niet slechter van kan gaan lopen, wellicht anders maar niet slechter.

En daar wringt 'm bij mij de kous. Ozep ging absoluut niet beter maar zelfs, naarmate de les vorderde, slechter lopen. Hoe is dat te verklaren?
En wat ik dus bedoel met ging niet beter maar slechter lopen is dat het paard in beginne goed liep en met de aanwijzingen van AdB slechter ging. Dus niet dat hij 'al' slecht liep!
Laatst bijgewerkt door Caritas op 27-01-03 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:59

Ik kom toch weer met de kip en het ei verhaal. Er wordt hier gesproken over typisch vastgereden HKO paarden en dat het kreupel lopen daar een gevolg van is. Mijn ervaring is juist dat paarden die ergens pijn hebben vast gaan zitten. Als dat niet op tijd onderkent wordt dan worden ze natuurlijk zo stijf als een plank.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:01

Jee, ga je even een dagje naar je werk en direct loop je een paar pagina's achter. Werken jullie niet of zo Haha! .

Ik heb me erdoorheen geworsteld en van wat ik tot nu toe heb meegekregen vinden de 'sceptici' die zijn gaan kijken dat Antoine weet waar hij over praat (laten we het maar even bij het rijkunstig houden en het medische erbuiten laten) maar hij brengt het een beetje beroerd over en hij haalt er van alles bij wat niet altijd relevant is. Nu vraag ik me af, omdat jullie het toch over Ozep hebben, of jullie zijn aanmerkingen over dit paard dan wel of niet terecht vonden Verward . Dus zoals het paard op dat moment liep, was zijn 'kritiek' terecht of zat hij er volkomen naast. Dat Ozep beter kan geloof ik overigens graag, het was een momentopname.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:15

Roos schreef:

Simpel antwoord: nee. Ik heb met 2 paarden gereden, ik wil nou niet zeggen dat ik een super goede ruiter ben maar ik heb inmiddels voldoende ervaring en ik rij met goede instructie en het belangrijkste ik herken het gevoel van een goedgaand paard, daar is geen twijfel over mogelijk Schijnheilig . En beide paarden hoewel compleet verschillend had ik lekker aan de gang in de les bij Antoine. Mijn ene paard (ex springpaard) is best scheef en daarnaast over-ijverig. Mijn andere paard is recht maar flegmatiek. Dat betekent uiteraard een compleet verschillende aanpak en antoine wist bij beiden net de goede punten eruit te halen. Dat doen andere goede instructeurs overigens ook dus in die zin niets nieuws onder de zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:17

Wat mij opviel was dat Ozep dezelfde behandeling kreeg als de meeste paarden/combinaties erna, ik heb ook wel dubbele longewerk gezien, maar dan als voorafje. Ik kan me zo voorstellen dat wanneer Sjuim op een clinic rijdt bij een andere instructeur dat het er heel anders aan toe zal gaan en dat er misschien wat meer gespeeld wordt met het gymnastische vermogen dat er dan wel in zit. Doordat meneer de bodt zijn ding ging doen, kreeg ik het idee dat dat dan kennelijk toepasbaar is op ieder paard in elke graad van africhting.

Met 335 aanslagen per minuut gaat het snel hoor, bok jij nooit op je werk?