Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:50

Cinnepin schreef:
Als mijn aangekochte veulen bij mij is volgende maan poets ik hem enkel en knuffelen en wandelen, maar daar gebeurt verder echt niks meer voor ie 3 is ( is wel een shetlander maar dan nog, jaarling is jaarling! ) tijd zat om dingen zoals zadel's en ander tuig er aan te hangen tog? Wat ik wel ga doen is m blindoeken en mee laten lopen! Dit is uit veiligheid, stel hij staat eens op stal, er breekt brand uit en hij wil er niet uit, dat ie dan iig geblindoekt kan worden ( mijn fjordenmerrie loopt rustig met me mee als ze geblindoekt is )

Een zadel en hoofdstel mag niet, dan moet het dier met rust gelaten worden, maar wandelen, blinddoeken etc. mag wel? Dan moet je ook consequent zijn en het dier ook écht met rust laten. Een jaarling krijgt er echt niets van hoor, als je af en toe wat op zijn rug legt. Ik heb het zelf ook gedaan met mijn merrie (en doe het nu weer met het veulen wat ik hier heb) en ik kan me geen makkelijker dier wensen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:52

Kymalin schreef:
Lovely schreef:
Hoezo al die vragen, wat maakt het uit? Natuurlijk komt dat paard overdag buiten.

Ik denk dat het een hele relevante vraag is, het is namelijk veeeeeeeeeeel schadelijker, zowel lichamelijk als mentaal, als (jonge) paarden 24/7 op stal staan dan dat ze spelenderwijs af en toe even een kunststof zadeltje op hun rug krijgen Knipoog .

Eens. Hier staat ze 24 uur per dag buiten, kunnen 23,45 uur per dag paard zijn. En een kwartiertje (en dat nog niet eens iedere dag) moeten ze doen wat ik wil. Geloof niet dat ze er last van hebben.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 11:03

Mijn jaarling is nu 16 maanden,die krijgt ook wel eens een zweetdekentje op..speel met hem met een skippybal,en heb ook wel eens met hem over een papieren zak gelopen en dergelijke.
Ook heeft hij wel eens voor de lol iets op zijn rug gekregen,nou hij vind het alleen maar heerlijk als je met hem bezig bent.
Hij staat ook dag en nacht in de wei,met soortgenoten,en heb er een veulen bijgekocht voor hem,die nu dus bijna 5 maanden is,daar ga ik ook lekker mee tutten hoor,worden ze alleen maar makkelijk in de hand van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 11:29

Diablo schreef:
Kymalin schreef:
Ik denk dat het een hele relevante vraag is, het is namelijk veeeeeeeeeeel schadelijker, zowel lichamelijk als mentaal, als (jonge) paarden 24/7 op stal staan dan dat ze spelenderwijs af en toe even een kunststof zadeltje op hun rug krijgen Knipoog .

Eens. Hier staat ze 24 uur per dag buiten, kunnen 23,45 uur per dag paard zijn. En een kwartiertje (en dat nog niet eens iedere dag) moeten ze doen wat ik wil. Geloof niet dat ze er last van hebben.

Op mijn beurt denk ik dus dat als je nu al begint met het zadel en het hoofdstel dat je dan makkelijker andere grenzen ook verlegt, waardoor andere dingen ook veel te snel aan bod gaan komen. Vooral bij makkelijke, flegmatieke paarden wordt nog wel eens te vlug gedacht dat ze het wel snappen en worden daardoor stappen wat te vlug gezet.
Mijn paard staat 24 uur buiten, blijft dat voorlopig ook en krijgt het komende jaar nog geen leer aan zijn lijf, dat komt allemaal later wel, ik heb tijd genoeg.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 12:16

@lovely; dat zijn aannames, die je nu maakt. Zo van; als ze zus doen dan zullen ze ook wel snel zo doen. Daar gaat het niet om want dat is niet hard te maken. het gaat erom of het een jaarling schaadt als je hem af en toe spelenderwijs kennis laat maken met een zadel.

Als er nu foto's komen van een jaarling die ook bereden wordt, dan wordt het wat mij betreft ook een heel ander verhaal hoor. (Zoals die renpaarden die met 1 jaar ingereden worden, da's belachelijk!).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 12:20

met 1 jaar inrijden is gewoon mishandeling en niet normaal,kom op zeg,een jaarling.........

ik vind dat mensen vroeg beginnen met vanalles.
maar dat is mijn mening,iedereen doet het anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:58

Kymalin, mijn ervaring is dat mensen als het ene goed gaat, te snel met het andere beginnen. Het is dus niet zozeer een aanname, maar meer een door ervaring geboren verwachting.
Waarom moet die jaarling NU dat zadel op, waarom kan dat niet over anderhalf jaar, als die 3 is?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:00

Lovely schreef:
Kymalin, mijn ervaring is dat mensen als het ene goed gaat, te snel met het andere beginnen. Het is dus niet zozeer een aanname, maar meer een door ervaring geboren verwachting.
Waarom moet die jaarling NU dat zadel op, waarom kan dat niet over anderhalf jaar, als die 3 is?

DAt is generaliseren.
Alsof iedereen dan doorslaat. Clown
Wat bedoel je met aangeboren verwachting? Ik ken niemand die doorslaat, misschien zijn mensen anders hier? (ook generalisern Haha! ).

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:03

zo ben er ff niet geweest, maar als ik terug lees heb ik niks gemist Clown

wat is het nou weer voor een onzin dat je een 2,5 jarige makkelijker kan beleren dan een 3,5 jarige??
sommige paarden worden pas met 5 beleerd en dat gaat vaak beter dan zo jong Knipoog

ik snap gewoon niet dat we hier zo'n discussie over kunnen krijgen terwijl het niet voor niets os onderzocht dat de botten van een paard pas een ruitergewicht kunnen dragen ROND de leeftijd van 3 jaar.... friezen en ijslanders volgens mij zelfs pas met 4

maar ach van een peuter op hun rug met 1,5 gaan ze niet dood?!?!?! nee, maar of het goed is??????

wij hebben wel het verloop van het leven van die beesten in onze handen..... ik heb graag dat mijn paardjes wat langer mee gaan dus ga er niet op tot ze volgroeid zijn en volwassen genoeg om 'werk' aan te kunnen.... of dat nou 3 is of 5 maakt mij niet uit......

niet ieder mens is met 21 volwassen.......

en nog een klein feitje een paard is er eigenlijk helemaal niet voor gemaakt om gewicht op hun rug te dragen... vandaar dat er zoveel afgemaakt worden door artrose/kissing spines/rugproblemen/etc.
maaaaaaaar het ligt natuurlijk nooooit aan de manier van rijden of omgaan met het paard Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:08

CindyUniek, rij jij ook paard? Want als jij vindt dat een paard daar niet voor gemaakt is, moet je dat niet dus niet doen. Of is het voor een paard ineens niet slecht meer, alleen voor een jaarling (die trouwens niet eens bereden wordt, maar dat terzijde).

Iemand zei ook dat de grenzen sneller verlegd worden als er eens een zadeltje op een jaarling gelegd wordt. Mijn merrie heeft dit soort dingen allemaal al meegemaakt toen ze jong was. Maar het echte inrijden is pas met drie jaar gebeurd hoor. Zelfs longeren heb ik niet eerder gedaan. Dus het verleggen van grenzen viel wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:09

detour schreef:
Lovely schreef:

DAt is generaliseren.
Alsof iedereen dan doorslaat. Clown
Wat bedoel je met aangeboren verwachting? Ik ken niemand die doorslaat, misschien zijn mensen anders hier? (ook generalisern Haha! ).

En waarom moet die jaarling NU dat zadel op, waarom dan niet over anderhalf jaar, als hij 3 is?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:15

Lovely schreef:
En waarom moet die jaarling NU dat zadel op, waarom dan niet over anderhalf jaar, als hij 3 is?

Omdat ze er dan heerlijk bekend mee zijn en het niet eng of vreemd is als je er met drie ook daadwerkelijk opstapt. Tenminste, die ervaring heb ik met mijn twee paardjes mee mogen maken. Niets geen stress, krampachtig opstappen en zitten, in de hoop dat ze je er niet af bokken. Ze vonden het doodnormaal en vertrouwden me 100%.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:25

Precies, en daar hoef je natuurlijk niet mee accoord te gaan, Lovely, maar al spelenderwijs leren ze met dat soort voorwerpen en eht gepluk om te gaan, dan wordt het een peace of cake als ze drie zijn! Want dan is het al wat vertrouwd.
Cindy Uniek,
je zegt niks gemist te hebben; ik denk echter dat je over een seentieel punt heen gelezen hebt; namelijk dat aanwennen niet hetzelfde is als werken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:25

Denk niet dat het kwaad kan een paard heel jong aan mensen te wennen, aan halsters, poetsen, dekens (ook jonge paarden kunnen dekens nodig hebben) en dat soort dingen. Verder lijkt wandelen me alleen maar leuk voor zowel het jonge paard als de eigenaar. Het paardje komt dan ook eens uit de eigen omgeving, het vergroot zijn wereld.

Daarnaast, wandelen aan een halster met touwtje (als een hondje zegmaar) is iets heel anders dan longeren aan de lange lijn. Bij wandelen leert het paard vooral op jou te reageren. Het gaat niet snel, er wordt niet constant buiging gevraagd zoals aan de longe en je kan er een gezellig keuveltochtje van maken waarbij je het jonge dier lekker laat grazen. Je kan (weinig belastende) spelletjes doen, waarbij zowel jij als het paard zich vermaakt en het paard leert op mensen te focussen, dus wat is het probleem? Een klein, licht zadeltje af en toe even kort opleggen zie ik ook niets ernstigs in, leren ze alleen maar van. Zolang als het om opleggen en meteen weer erafhalen gaat, nog niet de singel gaan aantrekken en dat soort dingen, zelfs niet losjes. Daar is nog alle tijd voor en dekensingels zijn de eerste jaren wat mij betreft genoeg.

Longeren is echter een voorbereiding op het echte rijden. Longeren is vrij zwaar, zeker voor een jong paard, dus dat kan je beter wat later aanleren. Aan de longe moeten ze al stelling nemen, wat veel van het evenwicht vergt. Laat staan gewicht dragen.

Ik denk dat paarden die van jongs af aan in handen zijn geweest over het algemeen makkelijker te beleren zijn dan paarden die met 3,5 jaar groen uit de wei geplukt worden en plotseling maar moeten doen wat er van ze verwacht wordt. Die paarden moeten vaak als het ware gebroken worden, terwijl veel paarden die hun hele leven al gewend zijn aan mensen het rijden als een soort logische volgende stap zien.

Neemt niet weg dat ook heel jonge paarden wel wat gewicht kunnen dragen. Ze springen ook wel eens op elkaar in de wei en ik heb er nog nooit eentje door zijn hoeven/ rug zien zakken omdat een wat wilde soortgenoot het nodig vond om de voorhoeven op de rug of het achterwerk van een ander te zetten. Dat is ook een fors gewicht en daar leren ze ook van.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:26

Er zit een enorm grijs gebied tussen wennen aan dingen en echt werken idd.
Het is niet een kwestie van: Hen niks aanwennen of aan het werk gezet worden.

Er zijn legio aan mogelijkheden het dier eigen te maken aan priegel activiteiten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:48

Lovely schreef:

Die vraag kun je ook omdraaien Knipoog . Waarom pas een paard met drie jaar aan dingetjes op z'n rug laten wennen zonder dat je ze belast of aan het werk zet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:51

Cinnepin schreef:
een peter op een jaarling? Ik had een peuter op mjijn 2,5 jarige fjord ( die toen 2,5 jaar was ) en daar kreeg ik al commentaar op, op een jaarling is dan wel goed? laat die beestjes tog
Als mijn aangekochte veulen bij mij is volgende maan poets ik hem enkel en knuffelen en wandelen, maar daar gebeurt verder echt niks meer voor ie 3 is ( is wel een shetlander maar dan nog, jaarling is jaarling! ) tijd zat om dingen zoals zadel's en ander tuig er aan te hangen tog? Wat ik wel ga doen is m blindoeken en mee laten lopen! Dit is uit veiligheid, stel hij staat eens op stal, er breekt brand uit en hij wil er niet uit, dat ie dan iig geblindoekt kan worden ( mijn fjordenmerrie loopt rustig met me mee als ze geblindoekt is )

Maar toen jouw fjord 2 was zat er er zelf toch ookal op met zadel en hoofdstel?
Snap niet echt dat je nu ineens zoveel commentaar hebt op mensen die 1x een zadel voor de gein op hun jaarling leggen..ben benieuwd hoe je daar dan tegenaan kijkt....Is niet aanvallend bedoeld, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jij dan ziet dat je wel met 2 al op je paard kan zitten gezadeld en al, terwijl het uit den boze is 1x voor de foto een zadeltje erop te leggen?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:52

jongens jongens....

ik reageerde niet op een specifiek iemand, maar wat ik op de afgelopen pagina's heb gelezen Knipoog

mijn merrie heeft (zoals eerder gezegd) ook vrij jong wel eens voor de gein een zadeltje op gehad, maar 2 tellen, niet eens mee gewandeld of vast gemaakt!

ik rijd zelf ook paard hoor en ik zeg ook niet dat het niet mag, ik zeg alleen dat het een feit is dat ze er eigenlijk niet voor gemaakt zijn, laat staan zo jong! als de botten nog niet volgroeid zijn, ze psychisch nog niet begrijpen wat er gebeurt, maar er al wel wordt verwacht dat ze met 3/4 jaar een fatsoenlijke B proef kunnen lopen (of hoger)..... dat is niet mijn insteek..... en al doet anky of je opa dat, dat boeit mij niks.......... ik hoop mijn beestjes bij me te houden tot hun 30ste of langer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:56

Pardon, psychisch begrijpen? NIeuwe term, tegenhanger van lichamelijk begrijpen?
Ik vind er niks mis mee om een vierjarige L te starten, net of dat het leven van een paard verkort.......
Zo dan en vanavond gaan we een paar tweejarigen voor het eerst in tuig zetten. (of zouden ze daar dood van gaan??????)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:58

Ik vraag me trouwens af of het ook dezelfde discussie zou zijn als er een jaarling op de foto zou staan met bijvoorbeeld een kussen of een matje op z'n rug.....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:03

tja ieder zn ding,ik vraag me serieus af; waarom zo vroeg?
maarja goed,ieder doet t op zijn eigen manier en zal het ook goed bedoelen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:03

suleilitha schreef:
Pardon, psychisch begrijpen? NIeuwe term, tegenhanger van lichamelijk begrijpen?
Ik vind er niks mis mee om een vierjarige L te starten, net of dat het leven van een paard verkort.......
Zo dan en vanavond gaan we een paar tweejarigen voor het eerst in tuig zetten. (of zouden ze daar dood van gaan??????)

ik weet niet waar jij vandaan komt, maar een paard heeft ook gewoon gedachtes en gevoelens hoor?!?! en ga jij maar eens op een willekeurige wedstrijddag kijken hoeveel paarden een 'oefeining' moeten doen die ze eigenlijk niet eens begrijpen..... nee dat wordt dan beter 'uitgelegd' met een spoor of de zweep............
terwijl als de ruiters eerst het geduld opbrengen om de oefening net zo vaak (met geduld) te herhalen tot het paard het begrijpt, er geen probleem zou zijn met 'al die winstpuntloze proeven'

hoevaak vergeet een ruiter niet dat hun eigen lichaam zichzelf tegenspreekt? naar links willen, maar per ongeluk met het gewicht op rechts blijven zitten? maar wel doorduwen met rechterbeen of spoor of zweep, wat allemaal niet nodig zou zijn als de ruiter haar eigen lichaam beter onder controle heeft en aanvoelt wat hij of zij doet...... een paard wat rechtsgebogen is van zichzelf, gooit de ruiter naar links, goh wat gek dat hij over de schouder blijft vallen????

en zo bedoel ik dat een paard het soms ook psychisch allemaal nog niet aankan op z'n 3e Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:29

Sul heeft al jaren ervaring met paarden, Cindy, misschien dat ze er daarom juist wat nuchterder tegenaan kijkt en juist postitieve ervaringen heeft ermee.

Denk jij dat een tweejarige dan eerder uit balans valt dan een driejarige?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:32

detour schreef:
Sul heeft al jaren ervaring met paarden, Cindy, misschien dat ze er daarom juist wat nuchterder tegenaan kijkt en juist postitieve ervaringen heeft ermee.

Denk jij dat een tweejarige dan eerder uit balans valt dan een driejarige?

ik zeg ook niet dat zij fout rijd, want ik kan niks beoordelen zonder gezien te hebben
ik vind het gewoon een fout om er op te gaan voor ze volgroeid zijn! en er aan toe zijn!
ik ken ook mensen die hun paard pas met 5 zijn gaan beleren omdat die nog zo jong en onvolwassen was, die had gewoon meer tijd nodig!

waarschijnlijk raakt ieder paard uit balans als je begint met rijden, maar ik vind het onder de 3 gewoon niet kunnen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:33

Diablo schreef:
Lovely schreef:

Omdat ze er dan heerlijk bekend mee zijn en het niet eng of vreemd is als je er met drie ook daadwerkelijk opstapt. Tenminste, die ervaring heb ik met mijn twee paardjes mee mogen maken. Niets geen stress, krampachtig opstappen en zitten, in de hoop dat ze je er niet af bokken. Ze vonden het doodnormaal en vertrouwden me 100%.

Dit vind ik dus de grootste kolder. Ten eerste maak je misbruik van de naieve weerloosheid van een jaarling en ten tweede heb je er vanaf zijn 3e nog heel erg lang de tijd voor om ze er 'heerlijk' aan te laten wennen.
Kymalin, zelfde antwoord.