'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:49

hmm.. dan vraag ik me wel wat af wat jullie "doel" is as vega.. gewoon omdat je er zelf beter bij voelt, of omdat je dan alle dieren wilt redden.. Zeg maar, een wereld zonder vlees. ( stel dat dat kon, is dat dan jullie streven?)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:00

pinuts schreef:
hmm.. dan vraag ik me wel wat af wat jullie "doel" is as vega.. gewoon omdat je er zelf beter bij voelt, of omdat je dan alle dieren wilt redden.. Zeg maar, een wereld zonder vlees. ( stel dat dat kon, is dat dan jullie streven?)

Mmm, dat zal per persoon wel een beetje verschillen vermoedt ik....
Voor mij is het zo dat ik niet wil meewerken aan de massa-productie van vlees waardoor dieren als 'voorwerp' behandelt worden en een leven lang (of dat nu lang of kort duurt) in een te kleine, donkere ruimte leven.
Wie ben ik om me superieur te voelen en te beslissen dat ik een dier mag eten? Dat voelt voor mij heel gek...
Kan goed zijn dat het voor anderen heel anders voelt hoor... dat is heel persoonlijk.
Los daarvan vind ik vlees niet/ niet meer lekker, en zit er teveel troep in en wordt er teveel mee gesjoemeld.... ik leef graag nog lange tijd gezond.

Ik duw het vrienden nooit door de strot, maar ze zijn vaak aangenaam verrast door het vegetarische eten dat ik ze voorzet en laten zich daar wel degelijk door inspireren.
Natuurlijk zou ik het mooi vinden wanneer men weinig tot geen vlees meer zou eten. Vroeger was vlees kostbaar en aten mensen hooguit 2x pw vlees. Die generatie is stokoud geworden en had lang niet zoveel last van overgewicht als de huidige generatie.
Topsporters eten ook weinig tot geen vlees, en mensen die willen afvallen moeten veelal eerst hun vleesconsumptie terugschroeven.
Al met al kun je dus zeggen dat we met z'n allen teveel vlees eten.
Ik begrijp dat het utopisch is te hopen dat iedereen het vlees staakt, maar ik zou heel gelukkig zijn wanneer iedereen in die mate mindert dat de bio-industrie overbodig wordt!

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:03

Eowyn3003 schreef:
Nou, ik ga niet voor ik naar de paardjes ga een paardenbiefstuk eten ofzo. Voor mij zijn het huisdieren, net als schapen en die eet ik dus ook niet. Iedereen heeft dat recht, ik bedoel, als jij geen komkommer wil eten gaan ze toch ook niet zeggen: Nou je eet wel andere groenten dus komkommer ook. Scheve mond Je hebt er toch geen last van als mensen geen paardenvlees eten?

Daar ben ik het nou mee eens.
Ik eet ook geen paardenvlees, puur omdat ik met paarden omga en met koeien niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:11

Ninx schreef:
pinuts schreef:

Mmm, dat zal per persoon wel een beetje verschillen vermoedt ik....
Voor mij is het zo dat ik niet wil meewerken aan de massa-productie van vlees waardoor dieren als 'voorwerp' behandelt worden en een leven lang (of dat nu lang of kort duurt) in een te kleine, donkere ruimte leven.
Wie ben ik om me superieur te voelen en te beslissen dat ik een dier mag eten?
Dat voelt voor mij heel gek...
Kan goed zijn dat het voor anderen heel anders voelt hoor... dat is heel persoonlijk.
Los daarvan vind ik vlees niet/ niet meer lekker, en zit er teveel troep in en wordt er teveel mee gesjoemeld.... ik leef graag nog lange tijd gezond.

Voor mij hetzelfde, vooral de dikgedrukte gedeeltes.

Ik heb al niet meer de illusie dat ik alles en iedereen kan redden. En wat Crocus schreef, ik begrijp niet zo goed dat het vaak alles of niets moet zijn (of is). Ik heb het idee dat ik vaak moet verdedigen waarom ik geen vlees en vis eet, maar waarom ik wel een leren zadel heb. Ik wil doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt, zoveel mogelijk dier-en milieuvriendelijk.

Ook ik zal nooit iemand opdringen om te doen/laten wat ik doe of laat. Wel ga ik graag een discussie aan met mensen, en kook ik graag vegetarisch voor een gezelschap om mensen te laten proeven dat vegetarisch eten ook heel gevarieerd en lekker kan zijn.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:11

pinuts schreef:

mijn persoonlijk doel?
simpel, de wet van vraag en aanbod...
reken eens uit wat een 'vleeseter', eet aan vis en vlees op 1 jaar... dit is dan de vraag van de 'vleeseter' naar de vleesindustrie. om hieraan te voldoen, moet het aanbod aan vlees en vis ook evenredig zijn.
neem dit gebruik weg, dus de vraag daalt. dan moet het aanbod ook evenredig dalen (of toch al iets)
vervang die 1 jaar, nu eens door een mensenleven... dat zijn hopen dieren die gespaard zijn he...
mijn levensdoel is om zoveel mogelijk dieren een beter leven te geven. vandaar hebben wij ook 5 honden, 5 schapen, 2 cavia's, 1 pony en binnenkort verhuist ook Roxanne naar hier Haha! ik heb jarenlang dieren opgevangen en herplaatst. nooit geld voor gevraagd, maar puur uit liefde voor de dieren gedaan. dit doen we nog regelmatig trouwens.
ben jarenlang dierenrechtenactiviste, waarbij ik oa meermaals standen heb gedaan waarbij ik ook mensen informeer over oa vegetarisch leven,...
voel ik mij hierdoor beter als mens? eerlijk? ja.
vind ik daarom vleeseters minder goede mensen? neen.. ieder heeft nog altijd zijn kwaliteiten en wie ben ik om een ander te gaan veroordelen omdat het hun keuze is om nog vlees en vis te eten...
vind ik daarom mensen die niet mee de bres opspringen voor dieren minderwaardig? neen want het is niet iets wat iederen aankan.
als iedereen zou willen meewerken om het voor dieren pijnloos te maken als ze toch geslacht moeten worden, om hun een aangenaam en pijnloos leven te geven, dat zou al een enorme verbetering zijn.

als het kon, en als ik even mag dromen... ja, dan zou ik doodgraag een wereld zien waarbij geen enkele vorm van mensen of dierenleed is, waarbij geen enkel dier moet sterven om de magen van mensen te vullen of om als decoratie te dienen, waarbij zowel mens als dier een volwaardig bestaan mag hebben...
ik weet dat dit even lala-land is, maar een mens mag dromen hebben he Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:17

jah dat was wat ik vroeg:) Wat wil je ermee bereiken ( en dat mag ook een droom zijn) Ik voel erg veel voor jullie reacties, zelf ben ik te "zwak" om vegatarier te worden, iedereen eet vlees in mijn omgeving, en het lijkt me zo lastig. Wel denk ik dat ik er meer over na zal gaan denken, en omdat er nu van die goede vervangers zijn.. kan ik wel vaker iets eten wat lekker is, en een goede vleesvervanger.. ik houd alleen absoluut niet van groenteburgers.. en hou heel veel van vlees..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:19

Ik weet niet hoe vaak je vlees eet, maar halveren zou natuurlijk ook kunnen. Of enkel biologisch vlees eten.
Er zijn genoeg lekkere vleesvervangers vind ik, maar als jij graag vlees wilt blijven eten kan je het ook zo doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:21

pinuts schreef:
jah dat was wat ik vroeg:) Wat wil je ermee bereiken ( en dat mag ook een droom zijn) Ik voel erg veel voor jullie reacties, zelf ben ik te "zwak" om vegatarier te worden, iedereen eet vlees in mijn omgeving, en het lijkt me zo lastig. Wel denk ik dat ik er meer over na zal gaan denken, en omdat er nu van die goede vervangers zijn.. kan ik wel vaker iets eten wat lekker is, en een goede vleesvervanger.. ik houd alleen absoluut niet van groenteburgers.. en hou heel veel van vlees..

Ik ben alleen al blij dat je er over na wilt denken, en niet direct gaat steigeren! Haha!
Wanneer je in een gezin opgegroeid bent met de traditionele 'schijf van drie' (aardappelen, groenten en vlees), kan ik me voorstellen dat je niet direct weet wat je op tafel moet zetten.
Alleen al op de site van Allerhande (van Albert Heijn) vind je allemaal eenvoudige en lekkere recepten die je kunt maken met spullen die ook allemaal bij AH te krijgen zijn.
Ik, als gevorderde vega, ga ook vaak naar bioshops... maar goed, je moet ergens beginnen.
Al doe je eerste maar eens 1 of 2 vleesloze dagen, dat is al heel wat...
Hopelijk hebben we je een beetje inspiratie gegeven....

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:23

je moet niet van de ene dag op de andere volledig veranderen als je er niet helemaal achterstaat. je kan wel van tijd tot tijd eens vegie koken en er zo wat inkomen.
wat ook leuk is, is een volledige vegie bbq doen Knipoog vrienden vinden het ook fijn en nieuw en zo leert ineens een hele groep mensen het eten kennen. kan je nog wat tips uitwisselen enzo.

mag ik effe een duimke omhoog steken hier, dit is veruit een van de tofste 'discussies' waaraan ik ooit al heb meegedaan over vegetarisme. meestal beginnen mensen na een tijdje vegies de grond in te boren enzo, maar hier totaal niet. super! Haha!

Janne_BSGFM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:25

ik vind de manier waarop paarden & koeien geslacht worden en op je bord komen heel anders. Vindt het bij een koe of een varken ofzo bijvoorbeeld veel 'zieliger' dan bij een paard. Ik eet ook gewoon paardenvlees. Een koe en een varken enzo worden heel vaak gekweekt om ook geslacht te worden een paard heeft meestal wel een mooi leven achter de rug.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:27

Dan vind ik ook dat de TS gewoon mensenvlees moet gaan eten.

vlees is vlees toch? (volgens haar dus)

Ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen en niet denken dat ik een kannibaal ben.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:33

Citaat:
mijn persoonlijk doel?
simpel, de wet van vraag en aanbod...
reken eens uit wat een 'vleeseter', eet aan vis en vlees op 1 jaar... dit is dan de vraag van de 'vleeseter' naar de vleesindustrie. om hieraan te voldoen, moet het aanbod aan vlees en vis ook evenredig zijn.
neem dit gebruik weg, dus de vraag daalt. dan moet het aanbod ook evenredig dalen (of toch al iets)
vervang die 1 jaar, nu eens door een mensenleven... dat zijn hopen dieren die gespaard zijn he...

PRECIES! Dat is ook wat ik altijd zeg! Haha! En niemand snapt het...

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:23

met een paard heb ik een visuele band.. tenminste zo ervaar ik het. ik eet weinig vlees. maar bij elk stukje denk ik wel even aan het dier.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 22:37

sarah_m schreef:
Dan vind ik ook dat de TS gewoon mensenvlees moet gaan eten.

vlees is vlees toch? (volgens haar dus)

Ik hoop dat jullie mijn punt begrijpen en niet denken dat ik een kannibaal ben.

Uhh.. nee bedankt Clown
Ik eet helemaal geen vlees dus vlees=vlees klopt,
maar in mijn geval is het dan geen vlees=geen vlees Tong uitsteken

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 00:40

ach een lekker stukje paardenvlees gaat er altijd wel in
vlees = vlees

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:54

Mijn doel is een beetje diervriendelijk leven. Dat is zo makkelijk. Verder wil ik domweg geen dooie beesten in m'n eten - vind ik onsmakelijk. Uiteraard ben ik tegen de bio-industrie, maar dat is voor mij niet de reden geen vlees te eten: als de bio-industrie per vandaag afgeschaft wordt, ga ik heus niet weer vlees eten. Ik heb in de loop der jaren geleerd hoe lekker vegetarisch kan zijn (want dat hangt, zoals al gezegd, er maar helemaal vanaf wat je daar zelf mee doet) dat ook biologisch vlees, of vlees van dieren die een natuurlijke dood gestorven zijn, van mij niet hoeft.

RedPassion schreef:
Ik heb het idee dat ik vaak moet verdedigen waarom ik geen vlees en vis eet, maar waarom ik wel een leren zadel heb.

Hier dezelfde ervaring. Maar ik vertik het me daarvoor te verdedigen: sinds wanneer moet je je verdedigen voor iets diervriendelijks ? Ik doe niets of niemand kwaad met m'n leefwijze - integendeel ! Laat, als 't puntje bij 't paaltje komt, vleeseters zich maar verantwoorden voor het feit dat voor hun eten een dier het leven heeft moeten laten Knipoog. Daarbij laat ik me niet door iemand, voor wie dus dieren gedood worden, vertellen dat ik geen leer zou 'mogen' gebruiken. Ga eerst eens op de veganistische toer, en kom dan eens terug, dan praten we wel weer verder.
Laatst bijgewerkt door Crocus op 22-07-08 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:01

Ik eet lekker een stukje vlees hor, maakt niet uit waar het vandaan komt. Ik laat mn frikandelletje speciaal niet staan omdat er paard in zit.
Ik eet alleen geen paardenworst, om de simpele reden dat ik al onpasselijk wordt van de lucht en het gewoon niet lekker vind.. Er zijn overigens wel meerdere soorten vlees die ik niet lekker vind, zoals schaap en sommige delen varken. Die eet ik dus ook niet!
Lang leve de vleesvervangers, das ook lekker om af te wisselen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:50

Ben zo hypocriet als de pest Haha!

Ik vind vlees HEERLIJK! Dat mag niemand mij afpakken. Al heb ik wel een voorkeur voor wild en niet voor een waardeloos gehouden koe Bloos Ik eet meestal ook wild. Ik weet waar het vandaan komt, ken het verhaal er achter en weet dat het beest een goed leven heeft gehad.

Maar paardenvlees...? Nee, heel bewust niet. Dat zijn dieren waar ik mee om ga, waar ik mee werk, waar ik van hou...Paarden zijn voor mij geen dieren meer, maar karakters...Als je een eigen paard neemt moet je de keuze maken of je het als slachtvee of huisdier laat registreren (hier tenminste...). Wij hebben heel beust gekozen voor huisdier. Ons paard krijgt dan niet alleen bepaalde medicijnen wel die ze als 'slachtvee'niet had gekregen, maar wij willen ook niet dat ze naar de sclaht gaat als ze komt te sterven....

Joa, noem mij maar hypokriet, maar ik eet het lekker niet Tong uitsteken
Kroketten en frikandellen eet ik niet omdat daar zo veel sh*t in zit dat ik al onpasselijk wordt bij het lezen van de ingrediënten op de verpakking (en natuurlijk de bekende verhalen van de TV/internet...).

Dus ook geen rundvleeskroket voor mij Tong uitsteken

shanytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:53

zijn kroketten dan zo erg??
heb daar echt nog nooit op gelet Dromen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:54

shanytj schreef:
zijn kroketten dan zo erg??
heb daar echt nog nooit op gelet Dromen

Nou ja, heb eens op TV gezien wat er allemaal in kan komen...als ik hoor dat zelf de hoeven verwerkt worden en allerlei rest(AFVAL!)vlees in zo'n kroket komt....bleh, nee dank je, dan eet ik liever een lekkere biefstuk....dan weet ik tenminste zeker dat hij van maar één beest komt en er geen hoeven in zitten Clown

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:56

Ach, zo'n lekker kroketje smaakt er niet minder om hor! Knipoog

Je moet er alleen niet over nadenken!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:57

Ik zelf eet ook zo min mogelijk paarden vlees. Maar ik eet af en toe wel een kroketje of een frikandel. Maar als ik er echt bij na denk wat erin zit hoef ik het niet meer. Ik eet ook gewoon koeien/varken en kippen vlees hoor. Maar paarden zo min mogelijk omdat ik daar denk ik toch meer een band of iets mee heb. Bij mij is het altijd al zo geweest dar ik dat zo weinig mogelijk eet Knipoog .

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:03

Jibbel schreef:
Ach, zo'n lekker kroketje smaakt er niet minder om hor! Knipoog

Je moet er alleen niet over nadenken!

Heb dat bij meer dingen hoor...als ik zie dat een Magnum gelijk staat aan het eten van een pakje roomboter ga ik ook over m'n nek en laat ik de Magnum fijn liggen....Als je soms de ingrediënten afzonderlijk gaat bekijken...bleh, moet je dan zien wat voor zooi we eigenlijk wel niet eten....jak jak jak Clown

sja, ben een geval apart... Knipoog

Daarom zeg ik ook: geef mij mar een lekker stuk wild geschoten door m'n pa, m'n zus of m'n broer...Ik weet waar het vandaan komt, wat voor leven het heeft gehad...Tis gewoon veel natuurlijker! Die beesten hebben gen rotzooi te eten gekregen Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:30

Ben geen vegetarier, maar heb wel veel respect voor hen die dat wel zijn. Probeer wel een bewuste vleeseter te zijn.
Vroeger (tienerjaren) riep ik ook dat ik geen paardenvlees wilde eten (je wist maar nooit wie je op je bord kreeg Vork ), maar eigenlijk kwam ik en kom ik dat nog steeds nergens tegen.

Van mijn biologieleraar heb ik geleerd (en onthouden) dat een dobbelsteentje vlees per persoon per dag voldoende is. De gemiddelde mens eet dus veel te veel vlees, nergens voor nodig.

Qua 'teelt' maakt het denk ik niet zoveel uit of je nu koe of varken eet (kippen vind ik van een andere categorie). Wij hadden vroeger een varkensfokbedrijf, daar werden varken geboren en groot gebracht, daarna gingen ze naar een mestbedrijf waar ze werden vetgemest voor de slacht. Bij ons ging het (tot 1988, toen zijn mijn ouders ermee gestopt) er vrij kleinschalig aan toe (en daardoor waarschijnlijk meer aandacht voor het indivuele dier). Vond het altijd wel aandoenlijk dat mijn vader geen dieren van ons zelf liet slachten om op te eten, dat vond ie zielig Clown , we aten wel vlees maar niet onze eigen dieren.

Ik kan niet voor iedereen praten, maar de veeboeren (melkveehouderij, dus koeien) in mijn omgeving gaan steeds meer de biologische kant uit. Zij vertellen dat je dat tegenwoordig ook wel haast moet zijn om aantrekkelijk te zijn voor de consument. Het zou fijn zijn als alle veehouderij die kant uit zou gaan, beter voor mens en dier, maar ik ben bang dat dat geen realiteit zal worden. Tijd is geld, en voor een groot aantal mensen weegt dat toch zwaarder. En nu alles steeds duurder wordt, zal de gemiddelde consument waarschijnlijk ook voor goedkoop (en dus bio-industrie) kiezen en niet voor de meer verantwoorde kant (ook niet heilig, maar wel beter)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:43

Ik eet vlees en vis, omdat ik het lekker vind, maar niet elke dag. Bij vlees kun je nog redelijk achterhalen waar het vandaan komt en wat voor leven die dieren hebben gehad.
Maar waar wordt dat leren zadel of die schoenen van gemaakt, van welk dier? Hoe hebben die dieren geleefd? Dat vraag ik mij veel meer af.
Volgens mij moet daar veel meer duidelijk over worden, zodat je dan ook voor een diervriendelijker alternatief kunt kiezen.