Ik wil zo graag van mijn angst af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik wil zo graag van mijn angst af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 00:50

@Poes helemaal mee eens

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 00:58

Oke, bedankt voor jullie berichten. Ik was eigenlijk van plan niet meer te reageren maar aangezien dit niet meer op zo'n manier is zoals in het begin kan het wel.
Het klopt idd wat jullie zeggen, ze hoeft het niet perse meteen te leren. Maar die vriendin en de staleigenaar kwamen met het idee aan, en aangezien ik er al eerder van had gehoort van de hoefsmid dacht ik dat het wel goed zou zijn. Toen ik het eenmaal zag vond ik het idd wat minder, maar ik had wel het idee dat het goed werkte.
Ik weet het, het heeft de tijd nodig en ik ben ook echt van plan dit goed aan te pakken. En ga het zelf ook zonder touw doen zodra ik der benen op til.
Bedankt voor jullie berichten Lachen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:07

Ik denk dat dit gewoon een ontzettend reltopic is, iets anders kan ik er niet van maken.

Toch ga ik nog eens serieus reageren. Ik zeg niet dat je een pro moet zijn met een jong paard, want dat ben ik ook niet, ik leg het af tegen Kiwiko en vele anderen, zoveel durf ik wel te beweren, maar ik heb wél professionele begeleiding, en een paard wat ik zo van de opfok heb gehad, groen als gras, die al voetjes geeft als ik er naar kijk, die heerlijk aan de longeer loopt met een zadeltje en een bitje, en dat allemaal dankzij geduld, tijd en kennis. Ik heb een groot vangnet om me heen van mensen die me altijd bijstonden en bijstaan, want ik ben niet perfect en ik heb ook strubbelingen gehad en dat gun ik jou ook. Dus als je besluit om met dit paard door te gaan zoek dan iemand die jou kan helpen, iemand die niet gelijk naar touwen grijpt maar rust uitstraalt en overbrengt. Op jou en je paard. Dat is het verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden. Ik denk nog steeds dat je beter een ouder paardje kan nemen, daar leer je gewoon meer van, bijna iedereen hier is met een ouder paard begonnen, dat doe je om kennis en ervaring te vergaren, en pas als je de kennis en ervaring hebt kun je het op een jonger paard overbrengen. Probeer aan het belang van je paard te denken, niet alleen op de korte termijn maar ook op de lange.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:15

Arethe schreef:
Het spijt me maar ik vind het ook een domme beslissing van je.

Ten eerste, je hebt als ik het goed begrijp een keer gekeken bij het paard en het paard meteen gekocht? Dan denk ik dat je nog niks kan zeggen over het karakter en hoe het paard reageert op dingen.

Bij een jong paard moet je duidelijk zijn, sterk in je schoenen staan en niet over je heen laten lopen. Je geeft aan paarden niet aan te durven pakken, hoe moet dat als hij straks puberen en je uit gaat proberen?
Je bent bang om haar dingen zelf aan te leren, maar vind het wel fijn om je paard naar je eeigen hand te zetten .En je hebt dan wel hulp, maar diegene heeft vast ook zelf dingen te doen en kan er vast niet altijd bij zijn als jij er heen gaat. Dus hoe wil je dat dan allemaal doen?
En natuurlijk merk je vanzelf wel als het misgaat, maar met een beetje pech is er dan al een jong paard verpest omdat iemand te overenthousiast een jong paard koopt!

En als je geen kritiek op je eigen handelen wilt, moet je geen topic openen. Je kunt het verwachten dat mensen gaan zeggen dat dit erg dom van je is.
Wat had je dan verwacht met dit topic? Dat iedereen zegt dat je super bezig bent, en dat dit dé manier is om van je angst af te komen?

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Je kunt beter eerst van je angst afkomen voordat je aan een eigen paard begint..
En waarom in GODSNAAM EEN JAARLING??? Frusty Gestoord Lips are sealed
Je kunt beter niet aan een eigen paar beginnen en op een goede manege van je angst afkomen en leren hoe je met paarden om moet gaan..
Op deze manier worden paarden gewoon verpest.
En nu moet iedereen je handje vasthouden omdat jij niet eens je paard kan verzorgen.. En jij opent dit topic met dit verhaal, sorry maar je moet ook begrijpen dat wij zo reageren, want dit gaat gewoon nergens over.
Dus gebruik je hersens, en leer eerst met jezelf om te gaan en dan pas met een levend wezen want een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:17

tsjah je weet ondertussen mijn mening wel, ga er niet veel woorden meer over vuil maken.
Je bent toch vreselijk eigenwijs, je weet niet wat je wilt en hoe, ik hoop voor jou en je paard dat je daar ernstig snel achterkomt.
Anders denk je als het fout gaat, had ik nou maar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:21

En als er een moment komt dat je van je zelf weet, dat dingen niet goed gaan. Aarzel dan niet en geef het uit handen. Hou je niet groot voor een ander. Toegeven dat je sommige dingen niet durft is geen schande, maar een vraag om hulp. Zet het welzijn van je paard op de eerste plaats en zodra dat in het geding komt, uitbesteden. Zodat je het niet kunt verknallen.

Ik kan geen paard inrijden, ik ben op zoek naar een goed adres waar men dit voor mij wil gaan doen. Ik zoek dit zorgvuldig uit, omdat ik graag wil dat het wel bij mijn manier van paardenhouden aansluit. Is echt geen schande en ik en mijn paard worden er niet minder van.

Ik denk dat iedereen hier weleens angst heeft gevoeld bij een paard. Vroeger kon je me elk paard voorzetten en ik sprong er gelijk een parcourtje mee. Niets was eng en niets was gevaarlijk. Totdat ik het na een paar enorme rodeosessies en behoorlijke vallen, een klap kreeg en het veilige gevoel was weg. Het onbezorgde was weg. Ik ben nu 34 en met een kindje van twee en een man op zee, ik kan me geen gebroken ledematen of ziekenhuisligging veroorloven, dus ben nu voorzichtiger. Ik heb ook een veulen gekocht. Maar durf hem wel op zijn plaats te zetten en als ik soms iets eng vind, verman ik mezelf en doe wat er gedaan moet worden.
Ik heb hem eerst bekend gemaakt met mijn handen. Ik kon overal aankomen zonder dat hij het erg vond, ook zijn benen, hij was de hand op zijn benen op een gegeven moment gewend. Voetjes optillen, even van de grond en weer terugzetten en belonen. Dat terugzetten, daar doe je steeds iets langer over.
Nu is hij drie en geeft braaf voetjes, maar in een chaggie bui, loopt hij heel soms te eikelen en dan zet ik hem gelijk weer op zijn plaats. Als je dat niet doet, loopt het paard over je heen en wordt het ook voor jou gevaarlijk.
Hij kan braaf mee lopen aan het touw, geeft braaf hoeven bij de smid, wormenkuren in mond, sprayen met veerust, antiklit, is allemaal geen probleem. Nuu ga ik grondwerken en met 4.5 wordt hij ingereden.

Mensen adviseren een ouder paard, omdat jonge paarden soms zeer onverwacht zijn, de pubertijd kan bij sommige paarden zeer angstwekkend zijn en als je dat eng vind, beleef je geen plezier aan je paard en je paard niet aan jou. Dat is voor beiden geen goede basis, voor jou niet, omdat je je angst niet kwijtraakt en voor je paard niet, omdat je hem in dat soort situaties niet kunt corrigeren. Waardoor er voor hem geen grenzen worden gesteld en krijg je een vervelend paard. En daar probeert het advies jou en je paard voor te behoeden.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 01:23

Lieveli:
Het klopt miss wel een beetje dat me vriendin soms wat te lomp is. Maar aangezien is haar al 6 jaar ken en van haar weet dat zij paarden altijd op kan voeden heb ik alle vertrouwen in haar. Haar manier kwa omgang met paarden is bijna het tegenovergestelde van mijn manier, maargoed.. daar komen we wel over uit. Het is natuurlijk altijd mijn keus hoe me paard word aangepakt en als haar hulp mij niet helpt stop ik er ook mee.
Ik rij nou 6 jaar paard, is nog niks. Ik ben begonnen op een manege, na een tijdje een andere manege waar het veel leuker was en veel beter ging. Daar heb ik 1/2 jaar gereden en toen heb ik 3 jaar een arabier gehuurt die 9 jaar was toen ik daarmee begon. Een pittige tante, in het begin longeerde ik der altijd voordat ik erop ging. Maar met haar heb ik wel veel bereikt, zij kende natuurlijk al alles en van haar heb ik ontzettend veel geleert. Heb ook 1/2 jaren wedstrijd met haar gereden, toen ik in de L1 zat was ik gestopt en toen heb ik een jaar niks met paarden gedaan totdat ik terecht kwam op de stal van die vriendin. Door haar ben ik weer begonnen met paarden na dat jaar. Daar stond een hele leuke anderhalf jarige ruin die ik een tijdje heb verzorgd. Aangezien de eigenaar dit niet meer wou (hij wou er zelf meer mee doen) ging dat dus niet door. Toen ging ik opzoek naar een eigen paard en zo kwam ik uit op Vasco, ik heb hem een halfjaar gehad maar omdat er niet zo'n klik was tussen ons heb ik hem verkocht, ook wou ik hem verkopen wegens tijdgebrek wat dus nu niet meer het geval is. Nu heb ik dus een nieuw paard sinds maandag, dat 1 jaar is en 2 maanden, Vasco was anderhalf toen ik hem kocht. Ik heb hem alles in mijn eentje moeten aanleren, ik had geen hulp op die stal want hij stond gestald op een zorgboerderij waar geen mensen waren die paardenkennis hadden. Heb hem benen leren optillen, maar achter is nooit goedgekomen omdat die dan nooit stil bleef staan en steeds over je heen denderde. Omdat ik daar van niemand hulp had is dat ook niet goedgekomen met de achterbenen. Wel was ik in omgang streng genoeg voor hem, hij was behoorlijk eigenwijs maar het was me gelukt.
Dit paard is totaal anders dan Vasco, minder druk dat sowieso.
Ik wil een hele nieuwe start maken met dit paard en wil er helemaal voorgaan en alles op de juiste manier aanpakken. Mijn angst is vrijwel over na ongeveer 2 weken, elke dag word het minder en elke dag durf ik meer. Dat weet ik van mezelf omdat ik dat met elk paard heb.
Dus het is zo dat ik al een ouder paard heb gehad waar ik ontzettend veel van heb geleerd, daar heb ik echt leren paardrijden en heb ik moeten aanpakken. Ik had al veel met deze merrie bereikt maar wegens omstandigheden was ik daar gestopt (niet vanwege het paard).
Het is gewoon zo dat ik van mezelf weet dat ik het kan en daarom heb ik haar gekocht. Ik heb al een beetje een band met der opgebouwd in deze paar dagen, en voordat ik een band met Vasco had waren we een paar maanden verder, ondanks dat ik het een geweldig paard vond!
Ik wil hier niet mee zeggen dat ik wil beweren dat ik ervaring genoeg heb voor een jong paard, maar ik wil wel beweren dat ik het kan en daar heb ik alle vertrouwen in. Zodra het mis lijkt te gaan is er altijd hulp die kan ingrijpen. Ondanks dat me vriendin een hele andere aanpak heeft met paarden dan ik, heeft zij al erg veel bereikt met haar aanpak, dus daar heb ik ook alle vertrouwen in.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 01:25

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Je kunt beter eerst van je angst afkomen voordat je aan een eigen paard begint..
En waarom in GODSNAAM EEN JAARLING??? Frusty Gestoord Lips are sealed
Je kunt beter niet aan een eigen paar beginnen en op een goede manege van je angst afkomen en leren hoe je met paarden om moet gaan..
Op deze manier worden paarden gewoon verpest.
En nu moet iedereen je handje vasthouden omdat jij niet eens je paard kan verzorgen.. En jij opent dit topic met dit verhaal, sorry maar je moet ook begrijpen dat wij zo reageren, want dit gaat gewoon nergens over.
Dus gebruik je hersens, en leer eerst met jezelf om te gaan en dan pas met een levend wezen want een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid![/quote]

Waarom reageer jij in godsnaam zo? Lees het eerst eens goed door. Ik kan me paard zeker wel zelf verzorgen en ik weet dat het een hele verantwoordelijkheid is. Als je het topic beter doorleest kom je er misschien ook achter dat ik hiervoor ook al een eigen JONG paard had. Maargoed, verder reageer ik hier niet op voordat het weer uit de hand gaat lopen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 01:29

Mindim schreef:
En als er een moment komt dat je van je zelf weet, dat dingen niet goed gaan. Aarzel dan niet en geef het uit handen. Hou je niet groot voor een ander. Toegeven dat je sommige dingen niet durft is geen schande, maar een vraag om hulp. Zet het welzijn van je paard op de eerste plaats en zodra dat in het geding komt, uitbesteden. Zodat je het niet kunt verknallen.

Ik kan geen paard inrijden, ik ben op zoek naar een goed adres waar men dit voor mij wil gaan doen. Ik zoek dit zorgvuldig uit, omdat ik graag wil dat het wel bij mijn manier van paardenhouden aansluit. Is echt geen schande en ik en mijn paard worden er niet minder van.

Ik denk dat iedereen hier weleens angst heeft gevoeld bij een paard. Vroeger kon je me elk paard voorzetten en ik sprong er gelijk een parcourtje mee. Niets was eng en niets was gevaarlijk. Totdat ik het na een paar enorme rodeosessies en behoorlijke vallen, een klap kreeg en het veilige gevoel was weg. Het onbezorgde was weg. Ik ben nu 34 en met een kindje van twee en een man op zee, ik kan me geen gebroken ledematen of ziekenhuisligging veroorloven, dus ben nu voorzichtiger. Ik heb ook een veulen gekocht. Maar durf hem wel op zijn plaats te zetten en als ik soms iets eng vind, verman ik mezelf en doe wat er gedaan moet worden.
Ik heb hem eerst bekend gemaakt met mijn handen. Ik kon overal aankomen zonder dat hij het erg vond, ook zijn benen, hij was de hand op zijn benen op een gegeven moment gewend. Voetjes optillen, even van de grond en weer terugzetten en belonen. Dat terugzetten, daar doe je steeds iets langer over.
Nu is hij drie en geeft braaf voetjes, maar in een chaggie bui, loopt hij heel soms te eikelen en dan zet ik hem gelijk weer op zijn plaats. Als je dat niet doet, loopt het paard over je heen en wordt het ook voor jou gevaarlijk.
Hij kan braaf mee lopen aan het touw, geeft braaf hoeven bij de smid, wormenkuren in mond, sprayen met veerust, antiklit, is allemaal geen probleem. Nuu ga ik grondwerken en met 4.5 wordt hij ingereden.

Mensen adviseren een ouder paard, omdat jonge paarden soms zeer onverwacht zijn, de pubertijd kan bij sommige paarden zeer angstwekkend zijn en als je dat eng vind, beleef je geen plezier aan je paard en je paard niet aan jou. Dat is voor beiden geen goede basis, voor jou niet, omdat je je angst niet kwijtraakt en voor je paard niet, omdat je hem in dat soort situaties niet kunt corrigeren. Waardoor er voor hem geen grenzen worden gesteld en krijg je een vervelend paard. En daar probeert het advies jou en je paard voor te behoeden.

Bij mij is het ongeveer ook zo gegaan, eerst stapte ik op elk paard af, ook al kende ik het paard niet. Dat is een keer misgegaan waardoor mijn vertrouwen minder zijn geworden bij nieuwe paarden en waardoor het gewoon wat langer duurd voordat ik er meer mee durf te doen.
Ik weet dat je streng moet zijn voor paarden, vooral voor jonge paarden die moeten wel eens op hun plek worden gezet zodat ze weten dat jij de baas bent. Ik heb dit ook meegemaakt met me haflinger, die moest ook wel eens op zijn plek worden gezet en dat had ik ook gedaan. Ik weet van mezelf dat ik het kan dus ik snap niet dat alle mensen zo negatief reageren.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:36

blijf je nou wel of niet reageren ?
Geloof me nou maar dat t straks weer uit de hand loopt, als je slim bent pb je een mod en laat je hier een slotje op gooien. Het ging uiteindelijk om tips en die neem je amper aan dus wees slim en vraag een slotje aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:37

Maar als die vriendin in bijna alles het tegenover gestelde is ga je daar toch niet mee door? En dan moet je er ook niet samen uitkomen, want ten opzichte van je paard doe je geen compromissen. En je hebt wel een jong paard gehad hiervoor maar dat liep toch niet lekker? Dan leer je daar toch van? Zet desnoods hier een advertentie voor hulp, op de paardenclub en in de ruitersportwinkel.

En ik hoop ook dat je snapt dat mensen hier zo geprikkeld reageren omdat jouw situatie zo bekend is (in het algemeen) en meestal niet positief uitpakt voor het paard. We hebben hier allemaal een gemeenschappelijke liefde en het gaat ons allemaal aan het hart als we hier over 3 dagen/weken/maanden/jaren lezen dat het toch allemaal verkeerd is gegaan terwijl dat zo onnodig is. Ik weet niet waar je woont, als je rond Alkmaar woont weet ik iemand voor je, maar ook buiten mijn stad zijn mensen die jou kunnen helpen. Zoek die hulp alsjeblieft als je besluit dit beestje te houden, en ga niet met iemand in zee omdat ze al zoveel jaar jouw vriendin is en omdat dat nou eenmaal de makkelijkste weg is.

Ik hoop oprecht dat je geen weerwoord hebt, en dat je deze feedback accepteert en er wat mee doet. Zie alle raad en opmerkingen, ook de niet zo leuke, als kadootjes die jou alleen maar verder op het goede pad helpen.

Dat was even de SPWer in mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:40

Mensen reageren zo, omdat de ervaring leert dat
A. iemand met angst en
B. een jong paard

uit loopt op

C. iemand met nog meer angst en
D. een erg vervelend paard.

En als je iets minder opstandig antwoord en niet met vervelende taal iedereen hier afkraakt, zullen mensen naar jou toe ook vriendelijk reageren. Je slaat alles in de wind, zegt dat mensen hun paarden zielig zijn of dat je het beter weet dan zij en bent zeer onredelijk, je gooit er voor een 19 jarige zelfs behoorlijk wat penny taal uit.
Wil je met respect behandeld worden, behandel anderen dan ook zo.

Persoonlijk zou ik haar in een opfok zetten of in een kudde paarden van gemengde leeftijden. Ik vind idd ook dat een hoefsmid niet jouw paard voeten moet leren geven, dat is idd jou taak. Laat haar helemaal met rust en trek haar op haar tweede eens uit de wei voor een borstelbeurt en wat extra aandacht. Haar concentratie kan ze toch niet bij het werk houden, daar is ze nog te jong voor.
Ik heb mijn paard op een sporadische borstelbeurt met rust gelaten. Ik kreeg ook kritiek dat ik zo geen klik kon krigen met hem, dat komt wel. Tijd genoeg, neem overal de tijd voor, maar laat hem lekker voor het ogenblik wennen en veulen zijn in de wei. Geen gepoespas. Veulens horen in de wei en eigenlijk niet te veel met mensen te maken te hebben. Das het nadeel van een veulen of enter hebben, je kunt er niet bijster veel mee en een hoop geduld en wachten moet je op de koop toe nemen.

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 01:52

Ik ga helemaal met Mindim mee.
Ik heb verder ook nog even wat toe te voegen:
Als ik jou was, had ik persoonlijk ook geen jong paard gekocht.
Ik ga niet zeggen dat je dom bezig bent of weet ik veel,
maar in jou geval zou ik het zeker anders aangepakt hebben.
Je had ook met een wat ouder paard kunnen beginnen, zodat je je wat zekerder kon gaan voelen.
Nu begin je met een jong paard en geloof me als ze rond 2 a 3 jaar komen, gaan de meeste je echt uitproberen.
Als je zelf al een wat onzekere houding hebt, zou je er naar mijn mening moeite mee kunnen hebben om daarmee om te gaan en daarop te reageren.
Zoals ik net al aangaf, zou ik (als ik jou was geweest) een wat ouder paard gekocht hebben.
En als je dan het gevoel heb dat je wat zekerder bent in de omgang met paarden en je over je "angst" heen bent, had je altijd nog een jong paard kunnen kopen.
Als tip kan ik meegeven dat het verstandig is om veel begeleiding te zoeken en niet jou taken op iemand anders af te schuiven.
Probeer er zelf zoveel mogelijk mee bezig te zijn, maar laat je wel begeleiden.
Ik zeg dit niet om je af te kraken ofzo, maar dit is gewoon hoe ik er over denk.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:58

Moelie schreef:
Vasco, ik heb hem een halfjaar gehad maar omdat er niet zo'n klik was tussen ons heb ik hem verkocht

Ik zou mijn profiel maar eens aanpassen...

Toen Vasco nog maar net bij mij was, was die erg bang.. eigenlijk ook logische want hij was nog nooit eerder in handen geweest. Allemaal rustig aangedaan, en nu 3 maanden verder, is het echt een lieve deugniet! Ik geniet zo erg van hem, ben echt blij met hem en ben benieuwd hoe die over een jaar met inrijden is.

Weer 3 maanden verder is hij verkocht.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 10:02

Ik lees allemaal tegenstellingen....het heeft dus weinig zin om hier tips o.i.d te geven aangezien ts nogal onfatsoelijk reageert, heel erg jammer.

Heb je profiel doorgelezen en dat verbaaste mij nogal.

Hoop dat je toch een juiste keuze gaat maken voor je enter.

hier laat ik het bij.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:52

Ik denk dat je je eens goed moet bedenken of je wel goede begeleiding hebt aan die vriendin. Want wat ik er zo van lees vind ik het niet zoveel soeps wat ze je adviseert.

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 15:19

Een vrouw bij mij op stal heeft ook een jaarling gekocht..
dat vrouwtje durft haar paard ook niet aan te pakken..
en nu? hij walst gewoon over haar heen..
hij doet waar die zelf zin in heeft..
Nouja.. ik vind het geen slimme beslissing
mischien kan je beter een wat oudere paard/pony kopen!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:59

Moelie schreef:
chaatje16 schreef:
Ik vind het een beetje raar van je dat je een 1 jarige neemt... je weet dat je bang bent en dan koop je een 1 jarige... je zegt dat je het leuk vind om een jong paard dat nog helemaal groen is alles te leren maar alles vind je eng :S dat is niet echt wat. Toen heb paard va jou weg liep voelde hij misschien jou angst. probeer je angst te overwinnen als je dit echt graag wilt lukt dat!! als je hem haalt neem koekjes of een wortel mee vertroetel hem. het is echt heel leuk om zo'n jong ding alles te leren. niet denken aan wat er allemaal kan gebeuren. als je dat doet kan je beter in huis blijven want ook als je op de fiets zit kan je aangereden worden of weet ik veel. niet denken aan die dingen doe gewoon wat leuk is !!

en ja als ik met mij paard ergens nieuw kom voor een wedstrijd of weet ik wat loop ik me hem het hele terrein over zodat hij alles kan zien en aan kan wennen. niet bang zijn dat voelt je paard. en laat het niet iemand anders doen want het is JOU paard. hij moet naar JOU luisteren.

Zeg tegen je zelf ik kan dit als je voor hem staat loop naar hem toe. er gebeurd echt niks. je moet eens weten hoe vaak ik mijn angst heb moeten overwinnen vroeger toen ik op paarden moest rijden. en nu zijn de paarden waar ik een angst voor had mij beste vrienden geworden doordat ik niet aan de dingen dacht die er wel eens kunnen gebeuren. en als het echt iet lukt laat je iemand mee lopen, laat haar niks doen ook niet roepen alleen mee lopen zodat jij je veiliger voelt.

zet hem op je kan het !! Schijnheilig OK dan!

Hoi, bedankt voor je bericht. Het is niet zo dat ik ALLES eng vind, maar omdat ik haar nog niet goed ken vind ik wel wat dingen eng ja. Ik moet het paard altijd eerst beter leren kennen voordat ik wat meer ga durven. Dat is het probleem.. ik loop niet zo weg met een vreemd paard, jong of oud maakt niet uit. Het is bij mij gewoon dat ik paarden eerst beter moet leren kennen zodat ik een beetje weet hoe ze in elkaar zitten.
Het is ook niet zo dat me vriendin dan alles voor mij doet want dat wil ik ook niet nee, dan leer ik me angst ook niet af. Maar ik was idd van plan om haar erbij te halen als ik der bijv uit de wei ga halen voor de eerste keer, en ALS er dan iets zou gebeuren dat zij nog altijd zou kunnen inspringen.
Ik probeer mijn verstand echt op nul te zitten als ik met der aan het werk ga, en doe alsof mijn neus bloed.. dat werkt vaak wel bij me. Morgen ga ik der voor het eerst in stal zetten en dan probeer ik der alvast te borstelen enz zodat ze daar al aan kan wennen. Ik snap wel dat sommige mensen het me afraden om een jong paard te kopen, maar zoals ik al zeg; Het is bij mij bij elk paard zo, jong of oud.. ik moet ze eerst beter leren kennen voordat ik er alles mee durf. Dat had ik ook bij me haflinger, de eerste maand leerde we elkaar eerst kennen zodat we vertrouwen in elkaar kregen, en daarna durfde ik ook alles met hem. Dus het komt wel goed hoor. Me nieuw paard word alleen een stukkie groter dan die haflinger, ze word tussen de 1.65/1.70m geschat.
Bedankt voor je tips, en ik ga er echt aan werken!
Groetjes Milou

Okee, Maar met een 1 jarige moet je natuurlijk altijd uit kijken want die kunnen ook makkelijk stijgeren dat moet je wel in je achterhoofd houden, je had beter een tinker kunnen nemen van 10 jaar ofzo echt zo'n lekker slome lopmerd Tong uitsteken haha dat is veel leuker voor jou denk ik. want bij die zou je zien dat die ook echt nooit wat doet en een 1 jarige wel. Ik heb zelf een tinker maar die is absoluut niet sloom en lomp, daar heb je ook weer soorten in Tong uitsteken haha

succes

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 18:01

Reden_ schreef:
Allereerst heel veel suc6 met je paardje & dat je er maar veel plezier en geluk aan mag beleven.

Ook ik vind het een beetje een domme beslissing.
Je ruilt een haflinger die van nature al een stuk rustiger zijn dan kwpn'ers om voor een jaarling.
Deze jaarling die niets kan moet jij alles gaan leren en dus stevig in je schoentjes staan.

Ga gewoon rustig beginnen met kijken, aaien, borstelen, knuffelen, en de liefde geven die een jong paardje nodig heeft.
(zelf heb ik dit gewoon in het weiland gedaan. en als je paard er geen zin in heeft of hij loopt weg. Nou jammer dan.. dan probeer je het zometeen weer.)
En dan bouw je het steeds weer iets verder op. Dan een halstertje, dan een touwtje, dan loop je een stukje, dan zet je hem vast,enz..
Probeer zo min mogelijk te laten merken dat je bang bent. Dit voelt jou jaarling ook & zal hier dan ook lekker gebruik van maken. Want ja, wat is er (als jong paard) nou leuker dan lekker je baasje lopen treiteren en etteren.
Loop recht op, schouders naar achter en hoofd opgeheven. Laat duidelijk merken dat jij de baas bent.
Laat duidelijk weten wat wel en wat niet mag. Met een aardige stem of met een stemverheffing. (even een keer hea! zeggen)
Met de voetjes optillen zou ik als ik jou was nog even wacht. Als jij niet in jezelf vertrauwt of er al bibberend heen gaat, gaat dat een groot probleem worden.
Een jong paard is onstabiel. Als jij een voet pakt zal hij moeten leren op drie benen te staan. (vergelijk het er maar me dat jij vroeger moest leren staan op één been) In het begin zal het paard ook gaan wankelen en heen en weer springen. En een paar keer met het opgetilde been heen en weer slaan totdat jij los laat en hij weer op 4 beentjes staat.
Zelf heb ik de mijne vast gezet en gezorgt dt hij aan een kant tegen een muur kon hangen. De ander kant ben ik begonnen met voet optillen. deze voet heb ik netzolang vast gehouden totdat hij normaal op drie benen bleef staan. (met eventuele hulp van de muur) Dit heb ik bij allen muren gedaan. Iedere dag weer 1 of 2 keer. soms meerdere keren achter elkaar. Als hij sltil staat zijn viet weer loslaten en belonen.
Als je wat meer vertouwen in jezelf hebt bij het wandelen over het erf, door de bak, en in het weiland.
kun je mischien eens naar buiten gaan. (wel met een ander ervaren paard in het verkeer die nergens van schrikt) Als er 1 bang paard naast je jaarling loopt en ook nog een bange eigenaar. heb je zometeen een paard dat voor zijn leven getekend is. en overal van zal schrikken. En zo iedere keer een stapje verder.

Nou meid. Ik wens je nogmaals heel veel suc6. Zet hem op. En vooral: GELOOF IN JEZELF! Je kan het!
Ja

JIJ ZEGT HET ANNEEE Haha! Tong uitsteken haha

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:25

Omdat ik angst heb met rijden koop ik geen paard!
Ik ben wel gek met poetsen,wandelen,knuffelen enz Haha!
Weet ook niet hoe ik het voor elkaar krijg maar ik wordt misselijk van het draven Bloos
Dus hoe graag ik ook een lieve wat oudere Tinker of Haflinger zou willen,doe ik het niet.
Ik hou het wel bij verzorgen Pling

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 21:02

Om even in het algemeen te reageren op jullie reacties die ik nieuw lees, en ga nou aub niet denken dat ik jullie tegenspreek want ik hou het gewoon fatsoenlijk. Ik koop geen ouder paard om daar van te leren, heb al een ouder paard gehad 3 jaar lang. Vandaag is het weer hartstikke goed gegaan, ik durf nu al weer meer. Dat gaat bij mij echt snel hoor.. Ik heb een stukje met der gewandelt op het terrein, en heb der geborsteld. Met de benen optillen was ze ook erg braaf, linksachter trapte ze nog wel 1x in het begin maar verder deed ze niks verkeerds. Ik verwacht niet dat ze het nou zo snel kan hoor, dat zeg ik niet.. maar ik vind dit al heel goed van der. Tis echt een schat van een paard, heb al een hele goede band met der.
Wat betreft dat met Vasco, ik heb ook noooit gezegt dat ik ontevreden was over Vasco, ik vond het ook een geweldig paard, maar dat kan toch? Ondanks dat ik niet zo'n klik met hem had was hij wel lief. Ik misde gewoon iets aan hem, ik weet niet precies wat. Ik ben heel erg blij met mijn beslissing en voor mijn gevoel heb ik een hele goede beslissing gemaakt.
En dat er word gezegd dat ze gaan puberen rond de 3 jaar, dat weet ik. Maar dan zijn we inmiddels 2 jaar verder dus dan heb ik al helemaal geen angst meer bij der en dan weet ik ook hoe zij is.
Over dat steigeren; Nou nee, dat heeft ze nog niet gedaan hoor. Jonge paarden steigeren miss wel wat sneller, maar dat wil niet zeggen dat ze het allemaal doen. Dan moet je ze gewoon goed aanpakken.
Ze is trouwens geen veulen meer hoor, ze is een jaar en 1 maand dus een jaarling..
Iemand vroeg waarom ik geen 10-jarige tinker kocht; Ik vind Tinkers wel mooie paarden maar ik zou er zelf geen willen hebben. Ik heb nu een leuk paard en ik weet zeker dat het helemaal goedkomt. Dat is en blijft mijn mening, hoeveel jullie mij ook tegenspreken.
Groetjes Milou

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:04

Wat voor een bloed is het eigenlijk?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:38

Beste ts,

ik heb je topic eens doorgelezen, en dat waren nogal wat bladzijden.
Ik zie dat je alles met de beste intenties wilt doen, dat je een lang gekoesterde droom in vervulling ziet gaan en het vreselijk vind dat mensen daar niet in mee gaan, maar het juist onverstandig vinden.
Helaas sluit ik me aan in de rij van mensen die dit een onverstandige keuze vinden, al je posts in dit topic hebben me ook niet kunnen overtuigen van het tegendeel. Je bent al 19 jaar, maar je redeneert als een heel jong en dromerig meisje.... op deze leeftijd zou je toch wel beter moeten weten. Het is jammer dat je omgeving je niet iets beter beschermd tegen dit soort keuzes.
Maar goed, het is allemaal al gebeurd en het paard is in jouw bezit.

Ik kan je geen goede raad geven, want dan zou ik je duizenden aanwijzingen en tips moeten geven voor alle dingen die je nog te wachten staan. Een jong dier opvoeden, de kennis van zaken, en de moed en standvastigheid die je er voor nodig hebt is zo veelomvattend, aan een paar tips heb je dus echt niets.

Ik heb een erg naar ongeluk gehad met een paard, ik vergeet dat nooit.... ik heb lang in de kreukels gelegen. Het heeft me onzekerder gemaakt, en mijn moed zoals ik die voor het ongeluk had komt nooit meer terug.... dat weet ik helaas.
Daarom maak ik verstandige keuzes en kies ik niet voor bloedpaarden of jonkies. Mijn gebrek aan moed (en ik ben al een stuk minder bang dan jij op dit moment bent) maakt dat ik een paard moet kiezen dat daarbij past.... dat is geen afgang, maar gewoon heel verstandig.
Er is maar 1 ding dat ik wil zeggen: sta jezelf toe serieus te overwegen afscheid te nemen van dit paard. Bij een ervaren persoon zonder angst leidt hij een evenwichtiger en gelukkiger leven. Als je het niet voor jezelf doet, kun je het overwegen voor zijn toekomst.
Er is vast een paard (dat al beleerd is) waar jouw naam op staat, ik ben bang dat het niet dit paard is....
Zet je door, dan ben ik bang dat je er niet zonder kleurscheuren vanaf komt.....

Sterkte....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:14

nou, misschien viel de angst wel allemaal heel erg mee toch? Het gaat prima nu, en sneller dan in 1 dag een paard voetjes leren geven kan haast niet!! Super.
dit kan haast niet meer misgaan zo'n vetrouwen dat jullie al in elkaar hebben! Echt staaltje vakwerk!!

Sigaar

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:31

Je hebt inmiddels heel wat adviezen gekregen, hopelijk heb je er wat aan. Ik las dat het al goed gaat. Hartstikke fijn. Lijkt me leuk als je ons pak weg over een half jaar laat weten hoe het gaat? En wie weet heb je je angst overwonnen. Succes.