Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:46

Ik sprak een docent paardenhouderij bij ons op school over deze stelling. Hij gaat nog een stukje verder; hij stelt dat er ook paarden met mensen zijn Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:51

Waarom heb ik bij dit topic toch zo sterk het gevoel dat iedereen hier wanhopig opzoek is naar bevestiging dat hij of zij een paardemens is!!!
Het lijkt erop of we een veer in iemands reet steken en liefjes zeggen Jaa hoor ,jou vind ik een paardemens en nee,eh nee hoor jij toch echt nog niet.
Ik denk dat er in dit hele topic geen paardemens te vinden is.
Het enige wat ik heb kunnen ontdekken waar ik het mee eens ben is de bescheidenheid die "sommige "paardemensen bezitten.
En die zijn hier dus niet.
Pijnlijk!!!
Ja!!!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:52

[/quote]

Ik ben het met je eens dat instructie van groots belang is Ja Maar ik ben het niet met je eens dat enkel en alleen gediplomeerde instructeurs hun vak zouden verstaan. Ook hier zit veel kaf tussen het koren lijkt mij zo.

Iedereen met hersenen en kennis kan deze opleiding volgen en met goed gevolg afsluiten. Inzicht, gevoel, vertrouwen geven, en emotioneel betrokkenheid krijg je niet cadeau. Feeling met het paard en de ruiter zijn dingen die je niet kunt leren, maar enkel en alleen in je kunt hebben, van nature.

Ik ben dan ook van mening dat je soms wel beter les kunt hebben van een ongediplomeerde, als van een gediplomeerd iemand.[/quote]

je bent me voor was nog niet zo ver met bijlezen[/quote]

Ik ben het met jullie eens dat het niet altijd hoeft, de papieren, maar diegene die dat " gevoel" zo over kunnen brengen zijn weer de uitzondering op de bekende regel Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:53

JoviBan schreef:
Ja, "telkens" is natuurlijk een ander verhaal. Dan trek je mijn reactie uit z'n verband.
Kiwiko vond dat een paardenmens zich niet hoeft of behoort in te leven. Daar ben ik het dus niet mee eens. Dat doet een paardenmens juist wèl imo.

hoho dat heb ik niet gezegd Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:54

Pijnlijk?

nee hoor, denk dat het gewoon wel klopt wat je zegt Lachen

Als ik aan een paardenmens denk ik aan een man die inmiddels overleden is.
Hij was toen een jaar of 60
man van weinig woorden, maar wat hij zei was waar en leerzaam.
Hoe en wat hij deed was nóg veel leerzamer Lachen

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:58

Heb alleen de openingspost en een aantal reacties gelezen, dus mijn excuses als ik in herhaling val Lachen

Ik ben het helemaal met de stelling eens, echt volledig. Je schetst in mijn ogen alleen wel een beetje een beeld dat mensen die het zich kunnen veroorloven (en daar ook gebruik van maken) om hun paard en zichzelf van dure (merk) spullen te voorzien, in ieder geval geen paardenmensen zijn, maar mensen met paarden. Een soort vooroordeel dat je met herhaalde argumenten en voorbeelden blijft benadrukken. Bedoel je dit ook zo?
Persoonlijk kan ik niet onder woorden brengen hoeveel de paarden voor mij betekenen, wat ze met mijn gevoel doen en hoeveel ik voor ze over heb. Maar tegelijkertijd vind ik het ook leuk om een mooi setje voor ze te kopen of een merk zadel op hun rug te leggen....

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:01

Ik vind het opzich wel een leuk stukje, maar toch vind ik het niet kloppen.
Ik vind niet dat je tegenover anderen kan zeggen van: Ja jij bent een paardenmens en jij niet.
In principe vind ik (bijna) ieder persoon dat met paarden omgaat en ze goed behandelt een paardenmens.
De één op een andere manier, de ander op een andere manier. Lachen
Ik vraag me ook af of veel bokkers die het met dit stuk eens zijn, zichzelf allemaal beschouwen tot de ''paardenmens''?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:05

En wat nou als je geen paardenmens bent? Ben ik dan zo slecht Bloos
Om even een voorbeeld te schetsen; ik heb een paard, zorg er (naar mijn idee) goed voor, staat in pension zodat hij gemest, gevoerd en naar binnen en buiten gebracht wordt. Dit omdat ik er niet aan moet denken om me elke dag druk te moeten maken om zulke dingen. Ik heb namelijk ook nog een leven náást mijn paard Knipoog Ik rij hem gemiddeld 4-5x per week, maar nee; geen hoge dressuur voor mij, of iets anders waar ik erg in uitblink. Sterker nog; ik heb nog nooit een wedstrijd gereden met mijn paard. Ik vind het leuk om lol te hebben met mijn paard, af en toe een beetje dressuur oefenen, een beetje springen of andere leuke dingen, maar het gaat me om de ontspanning die ik nodig heb, en ik vind het een leuke hobby. Maar een paardenmens... Nee, dat kan ik niet van mezelf zeggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:08

er is niemand hier die een mens met paarden slecht vind Lachen Lachen ben ik zelf ook......

wij zorgen voor onze dieren, we houden ervan en onze dieren komen niks tekort Lachen

ze zijn happy ze zijn blij.........

we lopen onze benen uit onze reet voor onze dieren.....

maar dat maakt ons geen paardemensen Lachen

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:10

KiWiKo: Hoe kun jij dan beoordelen vanachter je computer dat we geen paardenmensen zijn? Lachen
Ik blijf erbij dat iedereen die goed voor zijn paard zorgt een paardenmens is.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:11

Mooi stuk, goed beschreven Barmat!

En hoe raar het ook klinkt, wij kunnen hier denk ik geen onderscheid in maken. Alleen onze trouwe viervoeters. Knipoog

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:13

_Future_ schreef:

En hoe raar het ook klinkt, wij kunnen hier denk ik geen onderscheid in maken. Alleen onze trouwe viervoeters. Knipoog

nou die in elk geval ook niet!!!
Een paard denkt er echt niet over na of die gene die m een schep voer geeft nou een paardemens is of niet!!!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:14

Noemen jullie nou eens grote namen waarvan jullie vinden dat dat nou echte paardemensen zijn!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:15

_lies_ schreef:
KiWiKo: Hoe kun jij dan beoordelen vanachter je computer dat we geen paardenmensen zijn? Lachen
Ik blijf erbij dat iedereen die goed voor zijn paard zorgt een paardenmens is.

nah je kan heel veel halen uit de posts van mensen Lachen maar dat biedt geen garantie Lachen Lachen en daarnaast beoordeel ik helemaal niks....... ik zeg alleen dat goed verzorgen niet betekend dat je een paardenmens bent.......

en als je dat niet snapt, dan ben je inderdaad geen paardenmens Lachen

zoals ik al eerder zei.......... die boer met zijn in beslaggenomen paarden omdat hij ze verwaarloosde kan meer paardenmens zijn dan iemand die 6 keer per dag bij paardlief komt kijken en 50% van haar inkomen aan het dier besteed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:16

eilander schreef:
_Future_ schreef:

nou die in elk geval ook niet!!!
Een paard denkt er echt niet over na of die gene die m een schep voer geeft nou een paardemens is of niet!!!

en hier is een mens met paard Haha! Haha! want paarden kunnen dat heel, heel goed Lachen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:19

Denk je dat nou echt??
Een paard kan zeer gesteld op je zijn maar ge gene die m voert zal ie het liefste vinden.(tenzij je m misbruikt)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:20

gelul Haha! Haha! Haha!

mens met paard getrut Lachen Lachen

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:21

eilander: Dat interpreteerde ik even verkeerd, was ook een beetje met sarcastische ondertoon.. Kan slecht uit mijn woorden komen Clown

Ik bedoel dus te zeggen dat ik persoonlijk denk dat er wel degelijk verschil is. Mensen met paarden heb je overal, maar een mens met een paard is in mijn opzicht zeker niet direct een paardenmens.

Maar wie zijn wij om dat verschil te bepalen, denk ik dan ook weer..

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:24

En zelfs paardemensen hebben momenten dat ook zij even mensen met paarden zijn.
Het is een oeverloze discussie waar dus de echte paardemensen niet aan mee doen zoals ik al eerder zei!!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:27

Dat denk ik ook, ik bedoel, wie kan er hier nu zeggen wie een paardenmens is en wie niet..?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:28

KiWiKo kan dat blijkbaar Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:29

eilander schreef:
En zelfs paardemensen hebben momenten dat ook zij even mensen met paarden zijn.
Het is een oeverloze discussie waar dus de echte paardemensen niet aan mee doen zoals ik al eerder zei!!

en hier heb je zo ontzettend gelijk in............. waarheid als een koe Lachen elke dag weer kom je situaties tegen die je niet voor mogelijk had gehouden en waar je dus verkeerd op reageerd Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:38

KiWiKo schreef:
Waratje schreef:
Tot hier was ik het helemaal eens met KiWiKo, maar deze uitspraak niet. Ik ken genoeg mensen-met-paarden die hun grenzen ook kennen, erger nog, ik schaar mijzelf ook daaronder Knipoog
Paardenmensen zijn er maar bijzonder weinig, ook hier op Bokt maar een handjevol, mensen met paarden zijn er zat in heel veel variatie van kennis en kunde. En iemand die zichzelf een paardenmens noemt, heb ik ernstige twijfels bij of dat wel zo is. Ervaring leert dat echte wijsheid hand in hand gaat met bescheidenheid, ook als het gaat om paarden.

dan ben jij dus meer paardenmens als jij jezelf inschat Haha! Haha!

Lief gezegd, maar daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Het is bij mij niet aangeboren maar aangeleerd om met paarden om te gaan. Dat is dus ook het punt bij mensen-met-paarden, het is niet vanzelfsprekend en "aangeboren", maar aangeleerd. Daarmee kun heel goed voor je paard(en) zijn en heel verstandige keuzes maken, zelfs een stuk gevoel en timing ontwikkelen, maar het blijft aangeleerd. De paar echte paardenmensen die ik ken, die "weten" gewoon wat er speelt bij een paard en hoe daarmee om te gaan, passen zich "vanzelf" aan in hun gedrag en uitstraling. Dat moet ik meer bewust doen en ik sla ook zo nu en dan de plank flink mis. De paarden die ik van dichtbij ken, daar kan ik vrij goed dingen bij inschatten, maar een wildvreemd paard kan ik behoorlijk verkeerd inschatten of er gewoon geen hoogte van krijgen. Dat is een beperking bij mij, die ken ik, die erken ik en die maakt dat ik geen "paardenmens" ben. Zo simpel ligt dat, wat mij betreft. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:41

Waratje schreef:
[
Lief gezegd, maar daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Het is bij mij niet aangeboren maar aangeleerd om met paarden om te gaan. Dat is dus ook het punt bij mensen-met-paarden, het is niet vanzelfsprekend en "aangeboren", maar aangeleerd. Daarmee kun heel goed voor je paard(en) zijn en heel verstandige keuzes maken, zelfs een stuk gevoel en timing ontwikkelen, maar het blijft aangeleerd. De paar echte paardenmensen die ik ken, die "weten" gewoon wat er speelt bij een paard en hoe daarmee om te gaan, passen zich "vanzelf" aan in hun gedrag en uitstraling. Dat moet ik meer bewust doen en ik sla ook zo nu en dan de plank flink mis. De paarden die ik van dichtbij ken, daar kan ik vrij goed dingen bij inschatten, maar een wildvreemd paard kan ik behoorlijk verkeerd inschatten of er gewoon geen hoogte van krijgen. Dat is een beperking bij mij, die ken ik, die erken ik en die maakt dat ik geen "paardenmens" ben. Zo simpel ligt dat, wat mij betreft. Knipoog

en hier heb je dus gellijk het punt Lachen zo is het Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:47

Ook ik kan me helemaal vinden in de uitleg van waratje Ja

Hoe je dat kunt zeggen...als je zit hoe die mensen met hun paarden omgaan...en dan moet je niet naar die persoon kijken, maar naar hun paard Lachen

Op bokt is dat daarom moeilijker...al zie je bij sommige mensen wel keer op keer basisproblemen voorbij komrn...denk dat je daar gerust ook wel een mening over kunt vormen Lachen