Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:Ja, "telkens" is natuurlijk een ander verhaal. Dan trek je mijn reactie uit z'n verband.
Kiwiko vond dat een paardenmens zich niet hoeft of behoort in te leven. Daar ben ik het dus niet mee eens. Dat doet een paardenmens juist wèl imo.
_Future_ schreef:Mooi stuk, goed beschreven Barmat!
En hoe raar het ook klinkt, wij kunnen hier denk ik geen onderscheid in maken. Alleen onze trouwe viervoeters.
_lies_ schreef:KiWiKo: Hoe kun jij dan beoordelen vanachter je computer dat we geen paardenmensen zijn?
Ik blijf erbij dat iedereen die goed voor zijn paard zorgt een paardenmens is.
eilander schreef:_Future_ schreef:Mooi stuk, goed beschreven Barmat!
En hoe raar het ook klinkt, wij kunnen hier denk ik geen onderscheid in maken. Alleen onze trouwe viervoeters.
nou die in elk geval ook niet!!!
Een paard denkt er echt niet over na of die gene die m een schep voer geeft nou een paardemens is of niet!!!
eilander schreef:En zelfs paardemensen hebben momenten dat ook zij even mensen met paarden zijn.
Het is een oeverloze discussie waar dus de echte paardemensen niet aan mee doen zoals ik al eerder zei!!
KiWiKo schreef:Waratje schreef:Tot hier was ik het helemaal eens met KiWiKo, maar deze uitspraak niet. Ik ken genoeg mensen-met-paarden die hun grenzen ook kennen, erger nog, ik schaar mijzelf ook daaronder![]()
Paardenmensen zijn er maar bijzonder weinig, ook hier op Bokt maar een handjevol, mensen met paarden zijn er zat in heel veel variatie van kennis en kunde. En iemand die zichzelf een paardenmens noemt, heb ik ernstige twijfels bij of dat wel zo is. Ervaring leert dat echte wijsheid hand in hand gaat met bescheidenheid, ook als het gaat om paarden.
dan ben jij dus meer paardenmens als jij jezelf inschat![]()
Waratje schreef:[
Lief gezegd, maar daar ben ik het nog steeds niet mee eens. Het is bij mij niet aangeboren maar aangeleerd om met paarden om te gaan. Dat is dus ook het punt bij mensen-met-paarden, het is niet vanzelfsprekend en "aangeboren", maar aangeleerd. Daarmee kun heel goed voor je paard(en) zijn en heel verstandige keuzes maken, zelfs een stuk gevoel en timing ontwikkelen, maar het blijft aangeleerd. De paar echte paardenmensen die ik ken, die "weten" gewoon wat er speelt bij een paard en hoe daarmee om te gaan, passen zich "vanzelf" aan in hun gedrag en uitstraling. Dat moet ik meer bewust doen en ik sla ook zo nu en dan de plank flink mis. De paarden die ik van dichtbij ken, daar kan ik vrij goed dingen bij inschatten, maar een wildvreemd paard kan ik behoorlijk verkeerd inschatten of er gewoon geen hoogte van krijgen. Dat is een beperking bij mij, die ken ik, die erken ik en die maakt dat ik geen "paardenmens" ben. Zo simpel ligt dat, wat mij betreft.