Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:36

Kelly_ann schreef:
Als je verzoek om langzamer te gaan of ruim te passeren niet wordt uitgevoerd heb je het met je paard te nemen zoals het komt.... Helaas...

¡PING! Pling Pling

Dat is de kern Kelly-Ann.
Op het moment dat je de openbare weg opgaat wéét je dat poept zál gebeuren. Als het geen wielrenners zijn, is het wel een bromnozem, een vrachtwagen, een brandweersirene, een kind in een tijgerpakje, een vleesetende plastic zak, íets. Altijd wel íets.
Je wéét dat jouw voertuig een eigen paardenagenda heeft.
De ruiter heeft de zwaarstwegende verantwoordelijkheid. Als je die niet kan dragen, hoor je niet buiten.

Je krijgt wat je beloont. Gééf voorrang!

Als je dat niet kan vanwege een vaardigheidsprobleem, wiens probleem is dat dan????
Kelly-Ann raakt de kern: je hebt het te nemen zoals het komt. Als je dat niet kan, hoor je niet buiten.

hc

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:40

Huertecilla schreef:
xx_Horsiex schreef:
Nee, daarom zoeken ze mekaar op. Kunnen ze samen aso zijn.

Net ruiters, daarom rij ik solo paard. Hoed op, kan ik beleefd afnemen als ik voorrang gééf Haha!

Dat is win-win-win: geen risico voor mij en mijn paard, geen conflicten én een heel positief imago Pling

hc

Ik rij ook meestal solo en doe gewoon wat ik geleerd heb van mijn ruiterbewijs + eigen kennis, dus lees handje uitsteken enz. Uiteraard laat ik ook meestal het andere verkeer voor, zodat ik zeker weet dat ik niet in botsing kom, maar met sommige wielrenners valt een pad niet te delen. En dat vind ik het jammere ervan, want ik doe wel mijn best voor anderen om zo min mogelijk last van mij te paard te ondervinden, wielrenners kunnen dan toch ook best met anderen rekening houden? Volgens mij is dat niet meer dan normaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:43

klomp schreef:
maar met sommige wielrenners valt een pad niet te delen.

ja, en?
Denk je dat dit hier anders is? in een toeristische streek? enig idee hoe egocentrisch toeristen kunnen zijn?! Zíj zijn op VA-KAN-TIE.... Huren zonder enige vaardigheid quads, fietsen en ook paarden. Rijden standaard in de weg van links naar rechts in uw beeld.
Het is niet anders.

Ik ga opzij, geef voorrang, hoed af en er door de berm voorbij. Klaar.

Hebben de ruiters trouwens vaak nog wat te griepen omdat zíj hun paard niet in de hand hebben als ik passeer Haha!

hc

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:48

Tuurlijk HC, dat doe ik ook, ik ga altijd aan de kant, niet alleen voor wielrenners! Het gaat mij er puur om dat niet alleen wij als ruiters altijd en overal maar aan de kant moeten, maar zoals ik net al vertelde doe ik dit standaard om botsingen te voorkomen. Een beetje aan elkaar denken in het verkeer, bedoel ik...is een kleine moeite en voorkomt een hoop frustraties! Geef toe, het is toch asociaal dat wielrenners met zijn 3-en naast elkaar soms fietsen, terwijl er ook voetgangers zijn en andere weggebruikers. Moeten die ook de berm inspringen voor zulke lui die niet het fatsoen in zich hebben om even naast elkaar te fietsen en met een beetje mazzel, vaart verminderen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:55

klomp schreef:
Geef toe, het is toch asociaal dat wielrenners met zijn 3-en naast elkaar soms fietsen, terwijl er ook voetgangers zijn en andere weggebruikers. Moeten die ook de berm inspringen voor zulke lui die niet het fatsoen in zich hebben om even naast elkaar te fietsen en met een beetje mazzel, vaart verminderen?

Gedragen ruiters zich anders dan?
Ik kom wandelaars, crossers, fietsers en ruiters tegen. De minst fatsoenlijk zijn.... ruiters.
Op zich zijn ´ze´ allemaal hetzelfde in hun gedrag. De meesten zijn sociaal en houden rekening met de rest van de wereld en sommigen niet. Het zij zo.
Wat ruíters ´speciaal´ maakt is dat ze in onverwachte situaties zélf een gevoel van onlust hebben en dat projecteteren, afreageren op de ´veroorzaker´.
Kom ik een groet wandelaars of fietsers op het pad tegen, dan waarderen die het ZONDER UITZONDERING! dat ik opzij ga en door de berm passerend groet.
Als ik een groep ruiters tegenkom of inhaal gaan die én veel minder vaak opzij én reageren haast standaard boos als ik door de berm passerend groet.

Ik? Ik neem mijn hoed af en rij door Pling Soms wat eerder en verder opzij, soms hoeft dat niet. Het is zoals het komt.

hc

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:58

Vreselijk die wielrenners! Altijd maar schelden en de weg hun eigen maken.. Misselijk

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:07

wiifke schreef:
Vreselijk die wielrenners! Altijd maar schelden en de weg hun eigen maken.. Misselijk

Het spijt me, maar als ruiter in een toeristisch oord is mijn ervaring met ruíters het meest negatief. Met afstand.

In NL rijdt de ruiterij ook nog eens standaard op FIETSpaden ROFL
Jee, wat raar toch dat fietsers een wat lage prikkeldrempel ontwikkelen naar ruiters Schijnheilig

Het is echter volledig irrelevant. Het is zoals het komt en als ruiter heb je de zwaarste verantwoordelijkheid. Die moet je ZELF kunnen dragen en anders hoor je niet buiten.

Je krijgt wat je beloont. Gééf voorrang!!!! Hoed af en groeten maar Go jij! Go jij!

hc

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:12

Huertecilla schreef:
Kelly_ann schreef:
Als je verzoek om langzamer te gaan of ruim te passeren niet wordt uitgevoerd heb je het met je paard te nemen zoals het komt.... Helaas...

¡PING! Pling Pling

Op het moment dat je de openbare weg opgaat wéét je dat poept zál gebeuren. Als het geen wielrenners zijn, is het wel een bromnozem, een vrachtwagen, een brandweersirene, een kind in een tijgerpakje, een vleesetende plastic zak, íets. Altijd wel íets.
De ruiter heeft de zwaarstwegende verantwoordelijkheid. Als je die niet kan dragen, hoor je niet buiten.

Als je dat niet kan vanwege een vaardigheidsprobleem, wiens probleem is dat dan????
Kelly-Ann raakt de kern: je hebt het te nemen zoals het komt. Als je dat niet kan, hoor je niet buiten.

hc

Ben ik het nog steeds niet mee eens. Je van de weg laten duwen door een groepje fietsers of wat dan ook is in mijn ogen niet acceptabel. Ik rij netjes aan de kant van de weg, net zoals de meeste ruiters die ik tegenkom trouwens, zorg dat er voldoende ruimte is om erlangs te gaan. Het is echter niet de bedoeling om daar misbruik van te maken! Kom ik twee fietsers tegen die naast elkaar blijven rijden, dan ga ik een stukje meer naar het midden toe om duidelijk te maken dat ze netjes moeten passeren. Wordt die boodschap begrepen (en dat is eigenlijk altijd wel zo), dan ga ik weer netjes terug naar de zijkant, waar ik hoor, zodat we elkaar veilig en met voldoende ruimte kunnen passeren. En ik groet netjes.

Beleefd en vriendelijk zijn is niet meer dan normaal, maar een beetje assertiviteit als ruiter mag best.
Laatst bijgewerkt door JoT op 25-10-07 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:21

Blijkbaar heeft HC zelf hele slechte ervaringen met collega-ruiters Haha!
Ik heb die trouwens ook, net als met bijna alle andere weggebruikers. Leven en laten leven is in principe mijn motto, maar dat betekent niet dat ik al het gedrag van alle andere weggebruikers zomaar over mijn kant laat gaan.
Ik rijd dan momenteel wel niet, maar ik wandel wel met mijn jonge paard ( dat op onze eigen erf zo verkeersmak mogelijk is gemaakt ). En dat gaat eigenlijk altijd goed. Maar als er malloten zijn die het nodig vinden om als een gek toeterend achter mijn paard te blijven hangen ( terwijl wij in de berm stappen en er een tweebaansweg vrij is ), of fietsers ( deze keer geen wielrenners ) zijn die het wel grappig vinden om rotjes of stenen naar mijn paard te gooien, sta ik niet voor mijn paard in ( en voor mezelf ook niet ).
Met wielrenners en paarden heb ik geen bijzonder slechte ervaringen. Veel paarden vinden het verschrikkelijk spannend, maar als ze snel passeren, raken ze meestal niet volledig in paniek. Met wielrenners heb ik dezelfde ervaringen als met andere weggebruikers, ze passeren meestal met net te weinig afstand, waardoor elke schrikbeweging van een paard grote gevolgen kan hebben. Als ze dan nog geen rekening willen houden met een paard 'om het paard' dan zouden ze zich misschien moeten afvragen of ze het niet voor zichzelf over zouden hebben. Waarom het risico nemen?

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:29

Huertecilla schreef:
Kelly_ann schreef:

¡PING! Pling Pling

hc

Ik ben met je eens dat paarden inderdaad altijd onvoorspelbaar zijn, ze kunnen ALTIJD schrikken, hoe mak ze ook zijn.

Dingen als schrikken van een plastic zakje, een kind in een tijgerpakje, een vrachtwagen die gewoon rustig langsrijd, enz enz zijn dingen waar die 'veroorzaker' idd niks aan kan doen. En moet jij het als ruiter oplossen en kun je niks de schuld geven.

Maar in DIT geval, waren het de wielrenners die het fatsoen niet toonden om even rustig te doen en rekening te houden met de paarden. Als die wielrenners fatsoenlijk waren geweest dan waren ze afgremd en waren ze rustig achter elkaar de groep gepasseerd en was er volgens mij niks gebeurd.

We moeten gewoon allemaal rekening houden met elkaar! Wij als ruiters, en de wielrenners.
Je kunt wel roepen dat we niet op de weg thuishoren maar daar ben ik het niet mee eens.
Dan horen die wielrenners ook niet op de openbare weg, zij zijn ( in veel gevallen) iedereen tot last, voetgangers, fietsers, auto's ruiters alles.

Dus als je zo denkt dat paarden onvoorspel zijn en daardoor maar niet op de weg thuishoren omdat ze anders mensen tot last kunnen zijn.
Dan moet je de wielrenners ook verbieden om op de openbare weg te trainen, daar zijn ze ook anderen tot last,
MITS ze wat meer rekening houden met de overige weggebruikers.

En als iedereen wat meer rekening houd met elkaar dan kunnen er een hoop ongelukken voorkomen worden.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:33

Ik reed tot voor kort heel regelmatig over een dijk, die echt ene wielermassa is op het jaagpad en daarnaast zit een groenstrook.

Zelden heb ik problemen met die mensen. Ja, er zit wel eens een rotte appel tussen, maar denk dat vaak angst is.

De keren dat ik paarden tegenkom heb ik wel standaard problemen. De keren dat ze niet op volle snelheid passeren zijn op een hand te tellen. Ik heb een schat van een paard, maar ik kan niet van hem verwachten dat hij stoicijns blijft bij voorbijcrossende groep ruiters. Ik kan hem onder controle houden maar het kan zoveel makkelijker en beleefder.

Wat niet wegneemt dat het niet kan wat bij ts gebeurt is. Maar om daar nu de volledige wielrennerij voor af te schilderen als rotzakken, zoals in dit topic gebeurd gaat me te ver.

Jullie weten toch dat het paardenvolk een nog veel slechtere naam heeft bij het "gewone" volk. Arrogant, dikke nekkig, roekeloos en gevaarlijk. Wielrenners hebben ongeveer dezelfde reputatie

Overigens gaf iemand de suggestie van laat ze maar trainen op de renbaan...dat is het zelfde idee als bij de paarden een endurenceruiter op een longeercircel te laten trainen. Renbaanwilerennen en straatwielrennen zijn twee volledig andere diciplines.

Wederzijds respect en kennis van de ander zijn sport zal ook al heel veel verbeteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:04

findira schreef:
Ik ben met je eens dat paarden inderdaad altijd onvoorspelbaar zijn, ze kunnen ALTIJD schrikken, hoe mak ze ook zijn.

Nee, dat schrijf ik NIET. Paarden zijn heel voorpspelbaar in hun agenda ´paard´.
Schrikken doe ík ook, hoe ´mak´ik ook ben.....

Wat ik daarna doé, wat mijn paard daarna doét, is een sitationeel afhankelijke keuze, gedrág. Als ruiter motiveer ik mijn paard tot het míj gewenste gedrag. Dat is dat het wél bij mij blijft omdat ík de veilige plek ben. Aangezien het een dier is met een eigen overlevingsagenda net als elk ander dier en ik, zal het kiezen de meest veilige optie: mijn leiding.
Dit heet ruitervaardigheid, paardmanschap.
Het is niet de wielrenner, vrachtwagenchaufeur of hondenuitlater die dit dient te hebben....

Ja, ik heb HEEL slechte ervaringen met ruiters. Dagelijkse ervaring met fietsers, wandelaars, bromnozems, crossers, vrachtwagens, landbouwvoertuigen en ben daar gewoon positief over en negatief over (buitenlandse) ruiters. Let wel, als ruíter. Hoe de perceptie van de ´anderen´ over de ruiterij is laat zich raden Vork

hc

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:36

Ik vind het niet terecht hoe ''de wielrenner'' en ''de ruiter'' hier worden afgezeken.

Ja, in beide groepen heb je absolute aso's rondlopen en rondrijden, maar ik vind het niet zo fraai een hele groep over één kam te scheren.

HC; jazeker, met goed fatsoen kom je een heel end. En ik ben het volledig met jou eens dat daar te weinig van is. Maarrrrr.... Voorrang geven, prima, maar wat ik eerder ook al zei; als ruiter ben je bestuurder van een voertuig. Alsmaar voorrang GEVEN kan ook het verkeer ontregelen. Hetzelfde als dat je dat in een auto zou doen. Blijf netjes, maar houd je ook aan de regels. Je hoeft niet constant voorrang te blijven geven, dat kan ook zeer verwarrend werken voor medeweggebruikers. Waar jij woont is het waarschijnlijk veel ruimer en rustiger, maar in het drukke nederland is het beter om te geven én te nemen. Houd je aan de regels, gedraag je netjes en DENK NA.

Ik herhaal het nog één maal; verkeersregels, fatsoensregels én gezond verstand maken van iemand een veilige verkeersdeelnemer.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:07

Huertecilla schreef:
klomp schreef:
Geef toe, het is toch asociaal dat wielrenners met zijn 3-en naast elkaar soms fietsen, terwijl er ook voetgangers zijn en andere weggebruikers. Moeten die ook de berm inspringen voor zulke lui die niet het fatsoen in zich hebben om even naast elkaar te fietsen en met een beetje mazzel, vaart verminderen?

Gedragen ruiters zich anders dan?
Ik kom wandelaars, crossers, fietsers en ruiters tegen. De minst fatsoenlijk zijn.... ruiters.
Op zich zijn ´ze´ allemaal hetzelfde in hun gedrag. De meesten zijn sociaal en houden rekening met de rest van de wereld en sommigen niet. Het zij zo.
Wat ruíters ´speciaal´ maakt is dat ze in onverwachte situaties zélf een gevoel van onlust hebben en dat projecteteren, afreageren op de ´veroorzaker´.
Kom ik een groet wandelaars of fietsers op het pad tegen, dan waarderen die het ZONDER UITZONDERING! dat ik opzij ga en door de berm passerend groet.
Als ik een groep ruiters tegenkom of inhaal gaan die én veel minder vaak opzij én reageren haast standaard boos als ik door de berm passerend groet.

Ik? Ik neem mijn hoed af en rij door Pling Soms wat eerder en verder opzij, soms hoeft dat niet. Het is zoals het komt.

hc

ik weet niet zozeer of andere ruiters fatsoenlijk zijn, zoveel kom ik er hier niet tegen, wanneer wel: dan wordt er altijd in stap elkaar gepasseerd, zo ook bij voetgangers en fietsers, de mensen die hier rijden gaan zelfs al vaak de berm meteen in met hun paard(en). Bovendien zeggen we elkaar hier allemaal gewoon gedag, niet alleen naar andere ruiters, maar ook naar fietsers, voetgangers en passerende auto's. Dat zijn we hier gewoon gewend om te doen. Vaak geven auto's ons voorrang omdat de paden erg smal zijn...een enkele rijd door, maar dat geeft niet, want vaak stoppen wij zelf al of zoals gezegd gaan we de berm even in. Zo hoort dat vind ik, wederzijds respect naar elkaar en elkaar bij voorrang geven, even vriendelijk bedanken...kleine moeite. Maar als er een berg wielrenners aankomen die weigeren aan een ander te denken en denken het alleenrecht te hebben en dan zoals bij TS ook nog je de huis volschelden, je erf opkomen en je bedreigen, terwijl dit ook op een andere manier kan, dan kan ik me daar erg kwaad over maken. Hopelijk snap je dat ook van mijn kant en die van TS?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:42

klomp schreef:
Hopelijk snap je dat ook van mijn kant en die van TS?

Dat héb ik al geschreven Pling

Hét punt is dat het daarmee joúw probleem is en blijft. Ook die emoties. Daar uiting aan geven lost niets op, versterkt het probleem alleen maar, want jij wordt daar geen veiliger plek voor je paard door.

Ok, stel dát je ´gelijk´ hebt. Wat dan nóg!? Poep gebeurt en ruiters produceren daar relatief veel van. Zowel in letterlijke als figuurlijke zin.

Los op op wat opgelost moet worden, wíe dat ook ´veroorzaakt´. Jij zit op jouw paard, dat is een speciaal voorrecht met extra verantwoordelijkheden. Verantwoordelijkheden naar de omgeving en naar het paard. JIJ hebt de zwaarste verantwoordelijkheid. Draag die en wees de meest wijze; kennis, vaardigheid, begrip Afgod

hc

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:48

die draag ik al HC, ik ben baas over mijn paard en ben duidelijk leider voor hem, vandaar dat ik eigenlijk nog nooit troubles heb gehad. zoals ik al eerder schreef; er is tijdens een buitenrit zelfs een stuk hout op zijn billen gemept...alleen meneer reageert daar niet op, wij kennen gelukkig geen vleesetende zakjes of boskabouters Haha! maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit geluk heeft en toch ook graag naar buiten wil met zijn of haar paard om ook zo "mak" te worden, dit moet je immers oefenen, toch? Ik heb in mijn omgeving nergens problemen mee, ik kan me alleen indenken dat dat niet overal is en zoals bij TS dit tot vervelende situaties kan leiden.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:04

casperrr schreef:
Het is áltijd wat met die wielrenners.

Mijn vader is ook wielrenner, niet alle wielrenners zijn vreselijk..

Maar ik snap dat je verschrikkelijk bent geschrokken!
het is gewoon niet normaal Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:19

JipJ schreef:
het is gewoon niet normaal Boos!

Misschien dient de ruiterij als geheel zich af te vragen waarom ´aso´ gedrag naar ruiters blijkbaar geen uitzondering is.
Dit keer wielrenners en in de versie van de ts extreem. De versie van de wielrenners zal anders zijn en wees eerlijk, de ruiterij rijdt massaal op fietspaden waar ze NIET HOORT! De ergernis is voorspelbaar en terecht.
Nogmaals, ik ervaar als ruiter ook zeer grote ergernis over ruiters.
Ik heb op met enduro terreinmotor (in NL) ook wel eens op het punt gestaan van mijn nota bene al uitgeschakelde motorfiets te stappen en een stel ruiters van hun paard te méppen.
Ik Zzzzzzzzzzénnnnnnnnn en ga opzij, te paard en vroeger op de motorfiets en atb-fiets, maar begrijp echt de ´niet normale´ reacties wel.
Mijn schoonvader is een schat van een man die gewoon uit interesse paardenboeken koopt en leest, doch je wil hem echt niet horen over ruiters, over wat hij op zijn wandelingen op de hei meemaakt.

De ts heeft mogelijk een punt maar mist zelf ook een punt.

Wat de ruiterij als geheel als punt mist is dat zíj een grote ergernis is voor velen en vaak volkomen terecht. Dat kan zich opstapelen en dan op een incident afgereageerd worden. Dat is niet correct, dich wel een helder ALARMsignaal naar de ruiterij.
Mis dat heldere signaal niet svp.

hc

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:57

Ik heb nergens gezien dat ts op een fietspad liep met het paard. Maar dat kan aan mij liggen. Ik ben het wel met je eens als je zegt dat de ruiterij verantwoordelijk is voor zijn eigen imago. Zo lees je hier wel eens topics, waar men boos is omdat de automobilist toeterd nadat de ruiter zijn middelvinger opgestoken heeft, tja daar doe je het imago geen goed mee. Ik zelf benader mensen en ruiters altijd in stap en vriendelijk. Ik hou rekening met de beperkingen van de ander, stel iemand loopt met een jong paard en maakt duidelijk dat iets niet kan. Zo ook met kleine kinderen die willen aaien of rondjes om mijn paard rennende honden. Ik ga stil staan en vraag beleefd om kind of hond terug te roepen. Aaien mag maar dan wel onder begeleiding. Mensen reageren hier meestal positief op. Dat wil niet zeggen dat ik nooit boos wordt als men zijn hond los heeft en niet onder controle en deze bijt naar mijn paard en men weigert hem vast te pakken. Maar ook dan ben ik degene die staan blijft (risico beperken). Mij valt ook op dat je met vriendelijk blijven meestal het beste resultaat hebt. Zelfs bij aso gedrag, willen ze dan wel op hun neus kijken en de groeten vriendelijk terug en houden onbewust meer rekening met je.

Vriendelijk groeten doe ik overigens niet door mijn hoed af te nemen, ik rij met cap vanwege de veiligheid en als ik deze telkens af moet pakken om te groeten dan kan ik hem net zo goed thuis laten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:17

sonjim schreef:
Ik heb nergens gezien dat ts op een fietspad liep met het paard.

Ik ook niet Haha!
Weet jij hoeveel paarden die wielrenners al wél op een fietspad waren tegengekomen? Die dag of op andere?
Zoals je óók zou kunnen lezen heb ik het niet over de ts noch déze fietsers. We hebben hier een heel topic vol met persoonlijke percepties van alleen ruíters. Veel niet bepaald zeer ervaren of door levenservaring gunanceerde ruiters ook nog. Hoe subjectief wil je het hebben?!

Op een ander topic hier op bokt heb ik net geschreven dat ik me geen ´ruiter´ voel. Dat ik me niet verwant kan voelen aan wat ik op Bokt allemaal lees vanuit de ruiterij. Ik ben denk ik een martiaan met grote rijhonden Haha!

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:45

HC...

Vroeger reed nagenoeg iedereen (nou ja, dan in ieder geval de gegoede burgerij) met een paard onder de man of voor de kar over de openbare weg.

Het was de normaalste zaak van de wereld dat die paarden daar liepen, en ook in die tijd zal het heus wel eens voorgekomen zijn dat een dergelijk dier ergens van schrok en de benen nam.

Hebben wij ruiters het recht op het rijden op de openbare weg verloren toen de ontwikkeling van motorrijtuigen een vlucht nam?

Is deze stress-wereld ondertussen zó druk geworden dat voor die ouderwetse manier van vervoer geen ruimte meer is en wij ons dus maar moeten opsluiten?

Uiteraard spreekt het voor zich dat je met een groen paard niet meteen de kermis opduikt, bij wijze van spreken. Maar het recht om ons ook op de openbare weg te begeven hebben we mijns inziens nog niet verloren.

Dus als de TS een plek heeft gevonden waar zij denkt haar groene paarden een eerste kennismaking te kunnen geven met het verkeer, dan is dat toch alleen maar heel mooi?

Er staat volgens mij nergens in haar verhaal dat zij weigerden aan de kant te gaan, of dat ze vindt dat de weg van haar is. Maar het is ook goed te begrijpen dat je hoopt dat medeweggebruikers daar hetzelfde over denken.

De situatie in het verhaal van de TS is dusdanig uit de hand gelopen dat de wielrenners zich zwaar misdragen hebben. Eerdere frustraties daargelaten is het géén manier om met je medemens om te gaan. Of die nou op een paard zit, in een rolstoel, in een bakfiets of op zo'n bier-fiets, dat zou niet uit mogen maken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:02

De situatie van paarden vroeger op de weg lijkt mij trouwens niet meer te vergelijken met de paarden nu op de weg. Op dit moment is het slechts ruiterplezier waarvoor het overige verkeer mee wordt geconfronteerd. Vroeger was het gebruik van paarden op de weg een manier van transport..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:12

Bienotje schreef:
De situatie van paarden vroeger op de weg lijkt mij trouwens niet meer te vergelijken met de paarden nu op de weg. Op dit moment is het slechts ruiterplezier waarvoor het overige verkeer mee wordt geconfronteerd. Vroeger was het gebruik van paarden op de weg een manier van transport..

maar dat neemt ook niet weg dat paarden niet meer op de openbare weg zouden mogen komen, omdat hun "functie" is komen te vervallen door snellere en grotere vervoersmiddelen. Alle natuur en dieren hebben al steeds moeten wijken voor de mens en alle uitbreidingen daaromheen en dat vind ik erg jammer. Als ik met mensen uit mijn omgeving praat, geven ook zij ten hore dat het leuk is als er af en toe nog eens een paard met of zonder wagen rondrijd en dit een lust voor het oog is. Net zo goed als dat er steeds minder koeien op het land staan, maar nu dagenlang in een donkere schuur staan. Maar goed daar gaat het in dit topic verder niet over, punt is gewoon dat de weg van iedereen is en als iedereen elkaar respecteert en rekening houd met een ander naast de gewone verkeersregels...dan ben je al een heel eind in mijn ogen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:26

@Klomp & Rock: Afgod Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:54

Bienotje schreef:
Op dit moment is het slechts ruiterplezier waarvoor het overige verkeer mee wordt geconfronteerd.

..en meent last van te hebben. De verkeersegels zijn helder en helaas houdt slechts een klein deel van de ruiterij zich daaraan, wat niet helpt.
Of je nu récht meent te hebben, hebt of niet, juist als ruiter dien je het meest wijs te zijn.

Ik rij in verkeer zoals het is. Ik breng ook wel eens bestellling weg te paard of haal de post op het postkantoor. Breng haal zoonlief naar/van de bus of school.
Er zijn hier geen ruiterpaden, geen fietspaden, meestal geen bermen, wel mega-vrachtwagens en veel landbouwverkeer.
Ik hou me helder aan de verkeersregels, heb zelfs een remlicht Haha! doch ik neem geen enkel risico met paard of verkeer.
Het paard ís geen integraal onderdeel meer van het verkeersbeeld van de verkeersdeelnemers. Dat is de werkelijkheid. Die verkeersdeelnemer is anno nu niet de meest geduldige van de wereld en zit niet te wachten op gedwongen onthaasting achter een paard. Een paard dat nog nétaan ´gedoogd´ wordt in het verkeer.
Dat hoef je niet te bergrijpen, zelfs niet te willen begrijpen, het is een feit.

hc