Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:59

ThePast03, dat is dus o.a. gebeurd met Democraat. Cayenne, een van mijn pensionklanten heeft bij Anky gewerkt en kraakt haar niet af, integendeel; echter weet ze wel alle ins en outs en sommige dingen hier zijn dus niet uit de duim gezogen.
Myukii: ik zal oppassen. Haha!
Of het nou Americo is (knol van Snikolaas) of Calimero (euh- Salinero) Zij zijn groot en ik is klein! : De basis zou voor elkaar moeten zijn. Halthouden is halthouden. leuk wat een paard verder kan maar dat vind ik toch echt bizar.

En dat dat heethoofdjes zijn, vind ik echt geen excuus; toen ik mijn exrenpaard omtrainde om haar dressuurmatiger te gaan rijden liep ik ook tegen dingen aan als heftigheid en neurotische sprongetjes; dan nog: Als je je proef rijdt hoort je paard voor elkaar te zijn en zonder druk normaal en gehoorzaam rond te lopen. Als je daar dus neit op scoort hoort Anky daar ook op afgerekend te worden.

Word een beetje misselijk van die bokkers die haar de hand boven het hoofd houden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:06

Karl66 schreef:
Ik vraag me af wat de KNHS hier aan zou moeten doen? Er is een groot FEI-congres over LDR geweest en de uitkomst daarvan was dat deze manier van trainen, mits goed toegepast niet paardonvriendelijk was.

Los van het feit of je het met die uitkomsten eens of oneens bent, het lijkt me voor de KNHS toch moeilijk om een totaal verschillend standpunt van de overkoepelende internationale bond in te nemen.

Dat was niet beslist niet de uitkomst van het FEI seminar. Een paar door Janssen opgetrommelde dierenartsen hebben verklaard dat ze niet 1,2,3, schadelijke effecten hebben kunnen ontdekken. Deze uitspraken werden direct door de voorstanders als zijnde wetenschappelijke verklaringen uitgelegd maar daarvoor ontbrak elke onderbouwing. Paardonvriendelijk was het wel degelijk en buiten de profi's zou niemand zich met methode bezig moeten houden.
Terwijl Anky kennelijk nu op de clinics de walgelijke methode aan Jan en alleman uitlegd hoe je thuis met een stang, een paar stalen vuisten en sporen het paard met zijn hoofd tussen de voorbenen trekt.
Daar hoef je echt geen prof voor te zijn! Dat kan je elke malloot leren en die zijn zelfs in staat om het zelf te bedenken.
Om echter de werkelijke rijkunst onder de knie te krijgen is veel meer nodig dan een stang, een paar stalen vuisten, een paar sporen en de truukenmethode van Janssen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:09

fijn toch altijd hoe wetenschappelijke onzekerheden verkeerd uitgelegd en misbruikt kunnen worden Gestoord

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:10

detour schreef:
Word een beetje misselijk van die bokkers die haar de hand boven het hoofd houden.

en bij coby et al.

Een paard breekt dan misschien niet meteen zijn nek als ie zo wordt opgeknoopt, maar fijn is het voor zo'n dier niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:12

Er is een verschil tussen hand boven het hoofd houden en onpartijdig bekijken, als die opmerking op mij sloeg tenminste Lachen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:15

En al zouden het moment opnames zijn, dan nog, het hoort gewoon helemaal niet te gebeuren, 5 sec. ook niet, dat zijn 5 sec. te lang nl.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:29

Heel stiekem weet ik mischien waarom ze haar paarden op die manier rijdt. Die beesten lopen op wedstrijden gewoon zo goed omdat ze zo blij zijn dat hun ruiter dan opeens niet aan de teugels loopt te schorren en rustiger is met haar benen...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:31

@ Daniella: Hier in Brabant is waar ik woon in Tilburg al lastig om én faciliteiten en (veilige) weidegang te vinden. Ik rij iedere dag 20 min heen en weer terug naar mijn pensionstal.
Ik zou graag de master van mijn studie in Amsterdam doen en heb gekeken naar de mogelijkheden om mijn paard mee te nemen. En het was echt lastig een goede pensionstal met weidegang te vinden. Veel hadden wel wat ruimte maar dat was het vaak zelf buiten zetten. En ik ken dat wel 3 paddocks/weides voor 30 pensionklanten die allemaal werken en op dezelfde tijd hun paard naar buiten willen doen. Bovendien moet je er dan bijblijven en wie heeft er nou iedere dag tijd een paar uur op stal te gaan zitten wachten om je paard buiten te zetten en dan daarna nog te trainen? Ik in ieder geval niet.
@ Bromfiets: Ik zou inderdaad Anky niet zo op mijn paard laten rijden, niemand niet. Laat ik duidelijk zijn mijn manier is het niet. Een keertje doorvragen en wat ronder instellen vind ik prima, maar dit gaat mij te ver. De vraag is alleen in hoeverre je dit mishandeling kunt noemen. Overal verdwijnen paarden door de achterdeur, en het is maar de vraag of dat aan een trainingsmethode ligt of aan het feit dat topsport gewoon erg zwaar is. Blessures komen denk ik overal voor, op iedere stal en bij iedere tak van sport, en het ene paard heeft gewoon eerder iets dan het andere. Natuurlijk hebben er paarden bij Anky blessures gekregen, maar Prisco en Bonfire zijn wel nog steeds gezond.
Je kunt pas oordelen of iets "zielig" is af mishandeling is als je een paard kent en dagelijks meemaakt. Want ieder paard is anders en zo moet je er ook mee omgaan. Het is gewoon een moeilijke afweging. Wat is erger/ wat is dierenmishandeling? Iedere dag 23 uur in een box? Iedere dag 30 min LDR gereden worden? Iedere dag rugpijn door onkunde? Iedere dag in de blubber staan onder schuilstal?
Het dubbele is dat als de KNHS zich echt met zaken als LDR en hoe P&P gelongeert wordt gaat bemoeien er weinig over zal blijven van de medailles waar ze zo trots op zijn! Want in andere landen trainen ze niet veel anders. Ik vind dit daardoor sowieso een zaak van de FEI, laat de KNHS maar de breedtesport en de manege's onderzoeken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 17:41

Cayenne schreef:
Er is een verschil tussen hand boven het hoofd houden en onpartijdig bekijken, als die opmerking op mij sloeg tenminste Lachen

Nee hoor, die opmerking sloeg niet op jou, al vind ik dat je door niet te willen oordelen en te zeggen dat andere bokkers te snelle conclusies trekt ook je mening ahw vormt en ddat je dan ahw in het midden blijft.

Hoe kijk je dan zelf tegen de foto's aan?

Zou je puur op basis darvan willen zeggen wat je mening daar over is? Knipoog

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:40

Niet normaal zeg!
Jeetje zeg! echt geen woorden voor!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:58

Fleurtje100 schreef:
@ Daniella: Hier in Brabant is waar ik woon in Tilburg al lastig om én faciliteiten en (veilige) weidegang te vinden. Ik rij iedere dag 20 min heen en weer terug naar mijn pensionstal.
Ik zou graag de master van mijn studie in Amsterdam doen en heb gekeken naar de mogelijkheden om mijn paard mee te nemen. En het was echt lastig een goede pensionstal met weidegang te vinden. Veel hadden wel wat ruimte maar dat was het vaak zelf buiten zetten. En ik ken dat wel 3 paddocks/weides voor 30 pensionklanten die allemaal werken en op dezelfde tijd hun paard naar buiten willen doen. Bovendien moet je er dan bijblijven en wie heeft er nou iedere dag tijd een paar uur op stal te gaan zitten wachten om je paard buiten te zetten en dan daarna nog te trainen? Ik in ieder geval niet.
@ Bromfiets: Ik zou inderdaad Anky niet zo op mijn paard laten rijden, niemand niet. Laat ik duidelijk zijn mijn manier is het niet. Een keertje doorvragen en wat ronder instellen vind ik prima, maar dit gaat mij te ver. De vraag is alleen in hoeverre je dit mishandeling kunt noemen. Overal verdwijnen paarden door de achterdeur, en het is maar de vraag of dat aan een trainingsmethode ligt of aan het feit dat topsport gewoon erg zwaar is. Blessures komen denk ik overal voor, op iedere stal en bij iedere tak van sport, en het ene paard heeft gewoon eerder iets dan het andere. Natuurlijk hebben er paarden bij Anky blessures gekregen, maar Prisco en Bonfire zijn wel nog steeds gezond.
Je kunt pas oordelen of iets "zielig" is af mishandeling is als je een paard kent en dagelijks meemaakt. Want ieder paard is anders en zo moet je er ook mee omgaan. Het is gewoon een moeilijke afweging. Wat is erger/ wat is dierenmishandeling? Iedere dag 23 uur in een box? Iedere dag 30 min LDR gereden worden? Iedere dag rugpijn door onkunde? Iedere dag in de blubber staan onder schuilstal?
Het dubbele is dat als de KNHS zich echt met zaken als LDR en hoe P&P gelongeert wordt gaat bemoeien er weinig over zal blijven van de medailles waar ze zo trots op zijn! Want in andere landen trainen ze niet veel anders. Ik vind dit daardoor sowieso een zaak van de FEI, laat de KNHS maar de breedtesport en de manege's onderzoeken.

Ik kan je zo een lijstje geven van fijne stallen IN Amsterdam en naaste omgeving met weidegang of andere buitenmogelijkehden. Ja kan niet van een manege-/ staleigenaar verwachten dat hij 30 paarden gaat brengen en weer terugzetten.

Feit is dat bij sommige stallen de "uitval" van paarden groter is dan bij de andere. In het andere grote dressuurland Duitsland is een soortgelijke discussie gaande weet ik van een duitse vriendin. Blijkbaar is er dus een grote groep dressuurliefhebbers die van mening zijn dat ek/wk/os winnen prachtig is maar dat er wel grenzen zijn.
Ik ben het volledig met je eens dat het een zaak van FEI is om orde op zaken te stellen voor wat betreft traningsmethodes en daar toezicht op te houden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:16

Nou vraag ik me toch af... Als we er hier op bokt al niet uitkomen wat goed en wat slecht is voor een paard, hoe zou de KNHS dat dan in hemelsnaam willen doen?
Ik neem aan dat als ze er deskundigen voor bijhalen, dat ze dan niet pietje puk van om de hoek nemen maar mensen die bekend staan om hun expertise op het gebied van paardensport en houderij. Komen ze dan niet uit bij dezelfde mensen als diegenen waarover nu gediscussieerd wordt?
Misschien een hele stomme vraag, maar het schoot me zomaar te binnen...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:21

Omdat zoals aangegeven al de deskundigen die voor zijn al vaak op de een of andere manier al banden hebben met SJ/AvG terwijl deskundige tegenstanders dus niet door hun uitgenodigd worden om hun visie te geven. In vrijwel alle commissies/werkgroepen etc. zit of SJ of AvG dus geheel onafhankelijk zal het nooit worden ben ik bang.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:29

En zou blijft het dus een vorm van vriendjespolitiek en dienen we zelf dus sceptisch en scherp te blijven...

Waarschijnlijk komen we toch niet het naadje van de kous te weten.
Geldt dat al niet voor de jury bij dressuurwedstrijden?..
Ik weet niet wat er wel of niet wordt gecheckt bij andere takken van de paardensport, maar kan me niet voorstellen dat er daar zulke kromme technieken worden gehanteerd..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:34

Weet je ook niet wat er op het erf achter gesloten deuren gebeurd op dinsdagochtend maar soms zie je het aan de manier van springen van paarden als er afwijkende trainingsmethoden worden gebruikt. Eventing heb ik geen verstand van en van de mensport heb ik ook niet echt het idee dat daar hele gekke dieronvriendelijke dingen gebeuren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:42

Bij eventing gaat het juist om een superconditie, scherpte, moed maar ook voorzichtigheid; wordt er te ruw in de cross gereden dan zal het paard daar serieus zwaar onder te komen lijden. In NL vind ik niet dat het slecht gesteld is met de eventing'vaak staan de paarden veel hoger in het bloed en heeft het weinig zin de paarden op te knopen voor de dressuur bijvoorbeeld, deze dieren accepteren veel minder druk.
Nu de steeple eruit ligt worden er veel meer kwpn-ers e.d. ingezet.
Heb toevallig op eventingstal gestaan en mijn merrie werd toen door HJ Lozeman een paar keer gereden.
Als iedereen in de paardensport zo omging met zijn dieren als hij, zou je dat soort prutsacties zoals afgebeeld op de foto's hier niet tegenkomen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:44

Voor springen geldt eenbeetje hetzelfde. Op een gegeven moment doen ze het gewoon niet meer en dat punt is al relatief snel bereikt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:46

En als je dan ziet wat er gebeurt als er gestaakt wordt bij vaste hindernissen? geen pretje, hoor!
Daarom moet een paard al zoveel stamina en moed vertonen voor hij de zwaardere parcoursen ingaat, dat het dier normaal gesproken geen staker kan zijn.
Overigens; de cross vinden bijna alle paarden helemaal geweldig! Ze moeten alleen wel respect tonen, anders is het doodeng,

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:49

In Duitsland hebben ze ook wel hun portie grote en kleine schandalen gehad met trainingsmethoden als barreren van Paul S. Weet iemand hoe dat destijds is opgepakt door de duitse bond/dierenbescherming?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:50

Van die stal komt er over 3 weken een paard te staan bij ons, helemaal versleten, al op zijn 10de; misschien geldt dat voor meerdere paarden die op dat nivo hebben gesprongen?
Vind ik ook hard, hoor!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:55

Dit zie je ook heel vaak bij dressuurpaarden op die leeftijd hoor.
Grootste oorzaak is het verkeerd trainen van paarden maar dit is gewoon niet te controleren voor instanties.
Ik dnek dat het toezien op trainigsmethoden voor alle niveau's een niet uit te voeren missie zal blijken in de praktijk en daarom gelijk met alle ophef beide verhalen in de doofpot zullen verdwijnen omdat er over een paar dagen weer een ander item is dat deze discussie weer voorlopig in de ijskast zet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 19:59

Mijn vriendin die dus werkt bij de KNHS zei dat er toch behoorlijk veel consternatie is ontstaan na de beelden van het opgeknoopte paardje en dat ze daar nu wel voor moeten boeten. (In wat voor vorm, weet ik niet, ik zal het haar donderdag a.s. vragen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:03

Ik denk dat het bij trainingen moeilijk te controleren is.

Wat wel te controleren is zijn de proeven.

Het is toch schrikbarend dat een paard met achterbeen in tokio, rug hol, totaal in 2 stukken en achter de LL winst kan lopen...
En als hij wat met het voorbeen zwaaid een 9 krijgt...
Wat heeft dat met correct rijden te maken?

En dat kan dus wel aangepakt gaan worden Ja
En ik verwacht dat dit daarmee ook buiten de ring invloed zal hebben

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:07

Proeven zijn helaas maar zo'n piepklein onderdeel; het gros zal idd nooit aan het daglicht komen, maar ik snap het jureren soms ook niet helemaal, hoor! dat vind ik dus ook het lastige met Dressuur.

Misschien zouden ze paarden moeten fokken die van nature misvormd zijn en hun mond in hun borst gepriemd hebben? hoeven ze ook geen martelwerktuigen meer in te zetten om het dier er toe te dwingen.
Lijkt me geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 20:09

Maar als de proeven al verkeerd beoordeeld worden, zal ook niemand er aan denken het thuis in de training te veranderen.

Mensen zien verder ook dat er foto's staan die zo als correct gereden zijn, het is immers de proef die won...

Ik denk dat je daarmee mensen wel aan kunt leren wat je nu hoort te zien Lachen
En daarmee wellicht de training ook aanpassen daarin Lachen