Fleurtje100 schreef:@ Daniella: Hier in Brabant is waar ik woon in Tilburg al lastig om én faciliteiten en (veilige) weidegang te vinden. Ik rij iedere dag 20 min heen en weer terug naar mijn pensionstal.
Ik zou graag de master van mijn studie in Amsterdam doen en heb gekeken naar de mogelijkheden om mijn paard mee te nemen. En het was echt lastig een goede pensionstal met weidegang te vinden. Veel hadden wel wat ruimte maar dat was het vaak zelf buiten zetten. En ik ken dat wel 3 paddocks/weides voor 30 pensionklanten die allemaal werken en op dezelfde tijd hun paard naar buiten willen doen. Bovendien moet je er dan bijblijven en wie heeft er nou iedere dag tijd een paar uur op stal te gaan zitten wachten om je paard buiten te zetten en dan daarna nog te trainen? Ik in ieder geval niet.
@ Bromfiets: Ik zou inderdaad Anky niet zo op mijn paard laten rijden, niemand niet. Laat ik duidelijk zijn mijn manier is het niet. Een keertje doorvragen en wat ronder instellen vind ik prima, maar dit gaat mij te ver. De vraag is alleen in hoeverre je dit mishandeling kunt noemen. Overal verdwijnen paarden door de achterdeur, en het is maar de vraag of dat aan een trainingsmethode ligt of aan het feit dat topsport gewoon erg zwaar is. Blessures komen denk ik overal voor, op iedere stal en bij iedere tak van sport, en het ene paard heeft gewoon eerder iets dan het andere. Natuurlijk hebben er paarden bij Anky blessures gekregen, maar Prisco en Bonfire zijn wel nog steeds gezond.
Je kunt pas oordelen of iets "zielig" is af mishandeling is als je een paard kent en dagelijks meemaakt. Want ieder paard is anders en zo moet je er ook mee omgaan. Het is gewoon een moeilijke afweging. Wat is erger/ wat is dierenmishandeling? Iedere dag 23 uur in een box? Iedere dag 30 min LDR gereden worden? Iedere dag rugpijn door onkunde? Iedere dag in de blubber staan onder schuilstal?
Het dubbele is dat als de KNHS zich echt met zaken als LDR en hoe P&P gelongeert wordt gaat bemoeien er weinig over zal blijven van de medailles waar ze zo trots op zijn! Want in andere landen trainen ze niet veel anders. Ik vind dit daardoor sowieso een zaak van de FEI, laat de KNHS maar de breedtesport en de manege's onderzoeken.
Ik kan je zo een lijstje geven van fijne stallen IN Amsterdam en naaste omgeving met weidegang of andere buitenmogelijkehden. Ja kan niet van een manege-/ staleigenaar verwachten dat hij 30 paarden gaat brengen en weer terugzetten.
Feit is dat bij sommige stallen de "uitval" van paarden groter is dan bij de andere. In het andere grote dressuurland Duitsland is een soortgelijke discussie gaande weet ik van een duitse vriendin. Blijkbaar is er dus een grote groep dressuurliefhebbers die van mening zijn dat ek/wk/os winnen prachtig is maar dat er wel grenzen zijn.
Ik ben het volledig met je eens dat het een zaak van FEI is om orde op zaken te stellen voor wat betreft traningsmethodes en daar toezicht op te houden.