SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: SGW; een paardonvriendelijke sport of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:26

Ik heb heel duidelijk aangegeven dat het niet persoonloijk bedoeld is, maar je informatie is dus niet volledig, en daardoor ontstaat een slecht imago. En dat is jammer, zeker als je zelf zo'n liefhebber bent.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:50

Sorry was ook niet voor jou maar voor miss_jumpy bedoeld..

En inderdaad mijn informatie is niet volledig, ging mij meer om het punt dat ik die hindernis net wat te link vond.. En gaf daar bij een voorbeeld..
Maar inderdaad, was dus niet helemaal het juiste. Sorry voor die onduidelijkheid.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:16

Nessah schreef:
Sorry was ook niet voor jou maar voor miss_jumpy bedoeld..

En inderdaad mijn informatie is niet volledig, ging mij meer om het punt dat ik die hindernis net wat te link vond.. En gaf daar bij een voorbeeld..
Maar inderdaad, was dus niet helemaal het juiste. Sorry voor die onduidelijkheid.

ik wilde je ook zeker niet als leugenaar omschrijven want jij geeft alleen maar door wat je gehoord hebt. Maar vaak worden verhalen steeds groter als ze worden doorverteld en dat komt de sport zeker niet ten goed.

En omdat ik 100% zeker weet dat chantal daar goed over heen is gegaan klopt een deel van je verhaal niet.

Maar ik bedoelde het ook niet echt persoonlijk naar jou toe. Ik maak me boos dat iets (niet speciaal deze sport) een slechte naam kan krijgen obv niet-kloppende verhalen.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:43

mijn mening over eventing is alleen maar positief...
ik rij nu ongeveer 4 jaar crossen en ben zelf 1 keer gevallen... paardje heeft er niets aan overgehouden en was direct vergeten wat er gebeurt was want ze is nog altijd even verzot op crossen als ervoor...

paarden die het echt graag doen en er echt voor getraind zijn gaan er altijd voor. ze hebben een leuke afwisseling van het crossen,springen en het dressuur. paarden hebben volgens mij ook liever wat afwisseling dan altijd hetzelfde te moeten doen...

paarden op de cross worden ook super verzorgd. je hebt natuurlijk altijd wel ruiters die het eens willen proberen zonder er iets van te weten maar de merendeel weet echt waar ze mee bezig zijn. ik zou het crossen echt niet kunnen missen en men paardje ook niet.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:03

Ik doe zelf ook aan SGW en ik vind het zeker geen dierenmishandeling of wat dan ook. Ik merk juist dat paarden veel fijner te rijden zijn na een cross. Net als dat je ze uit laat waaien op het strand daarna is je paard ook vaak veel fijner te rijden! Als jij zelf overtuigd bent dat je het kunt, en je een goed gevoel hebt bij je paard, dat jullie het samen kunnen ook qua conditie enz. dan is er in mijn ogen niet zoveel meer risico dan bij springen. Ik ben gister met het paard van mn broer ( kon niet op mn eigen pony, die miste een ijzer Boos! ) naar het Dijkgatbos geweest. Het was haar eerste keer alleen en ze liep super fijn. Natuurlijk is zoals t Dijkgatbos nu is, niet te vergelijken met een cross.. Maar de omgeving enz. wel. En ze worden er gewoon onwijs blij van. De meeste paarden die ik zei op een SGW wedstrijd zijn veel vrolijker dan bijvoorbeel de meeste dressuur paarden. Die lopen vaak in de krul getrokken met oren naar achter. In het springparcours zie je al meer oren naar voren, bij de SGW zie je bijna alleen maar oortjes naar voren. Dit geeft toch wel aan dat ze er veel plezier in hebben, dus waarom zou het dierenmishandeling zijn. De paarden in de dressuur ring zien er veel minder blij uit! Maargoed, dat is mijn menig!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:47

Resultaten na de cross in Aken:

40.
0364
Jacker Cracker - KWPN NED
Gelding/bay/1995/Jackson/-/NED07732/R. Vermunt Sr.
Megchelenbrink,Chantal NED
TEAM 55,18 67.20
=61.
00:13:17 50,00
117.20 0 50.00
41.
40.
(75.50)

Ze had 50 strafpunten voor de tijd en 0 voor hindernisfouten. Als je het wil nalezen:
http://results.aachen2006.de/Resultpage/Eventing/C1b.asp

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:19

Dan vergis ik me.. Ik vind het heel raar want ik kan me echt herinderen dat dit om een nederlands meisje ging.. Ik ga even snel de foto's opzoeken.. Dan is die onduidelijkheid weg Haha! Want ik wil nu wel weten wie er wel met paard en al naar beneden is gerold..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:47

Nessah schreef:
Dan vergis ik me.. Ik vind het heel raar want ik kan me echt herinderen dat dit om een nederlands meisje ging.. Ik ga even snel de foto's opzoeken.. Dan is die onduidelijkheid weg Haha! Want ik wil nu wel weten wie er wel met paard en al naar beneden is gerold..

ja je vergist je zeker ! Haha!
ik heb jarenlang bij chantal op stal gestaan ....
en ze heeft mij zelf verteld dat ze goed door de cross was gekomen ..
en geen valpartijen haha ! Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:55

hmm.. sorry sorry.. ik ga op onderzoek uit wie het wél was Tong uitsteken een blond meisje met een lange paardenstaart op een groot bruin paard.. Ik kom snel met foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:00

Dressuur en springen zijn niet gevaarlijk vind ik, maar de cross toch iets gevaarlijker.
Maar paardonvriendelijk, niet echt. Dan vind ik het rennen meer onvriendelijk Nagelbijten / Gniffelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:40

Ben het hier niet mee eens, rennen en draverijen zijn ook niet dieronvriendelijk, het is maar net hoe je als eigenaar je verantwoordelijkheden neemt. De paarden worden speciaal voor die tak van sport gefokt dus hebben er vaak zelf ook plezier in.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:48

bizzybijtje schreef:
Dressuur en springen zijn niet gevaarlijk vind ik, maar de cross toch iets gevaarlijker.
Maar paardonvriendelijk, niet echt. Dan vind ik het rennen meer onvriendelijk Nagelbijten / Gniffelen

Bij het springen gebeuren over het algemeen meer ongelukken dan bij de cross.. Alleen bij de cross als er ongelukken gebeuren zijn ze vaak wel ernstiger. Maar dat springen niet gevaarlijk is ben ik het niet met je eens. Dat is als je geen verantwoordelijkheid neemt misschien zelfs wel gevaarlijker zijn dan crossen. Als je in de cross met een te hoog tempo aan komt gaat dat over het algemeen beter dan in een springparcours. In het springparcours heb ik een heel aantal keer een en hetzelfde meisje over de kop zien vliegen met pony en al in de 3 sprong ( Z cat. C ) puur en alleen omdat ze veel te hard in kwam rijden. En elke wedstrijd weer.. Zo zonde dat mensen dat niet leren Ach gut en op cross hindernissen remt je paard meestal wel meer af uitzichzelf omdat deze veel robuuster zijn. En aan elke tak van paardensport zitten risico's !

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:55

ik heb al een keer eerder op dit topic gereageerd en ik vindt de SGW absoluut geen dierenmishandeling. Waar ik alleen even niet zo goed tegen kon is dat gezegd wordt dat de rensport wel dierenmishandeling is???? Ik sta op een stal met louter renpaarden en geloof mij daar wordt vaker beter voor gezorgd dan menig een particulier paard. Waarschijnlijk omdat daar heel erg veel geld in omgaat en een slecht of ongezond paard kan geen race winnen, dus wordt alles in het werk gesteld om een paard gezond te krijgen en te houden.
Als je er niet veel van af weet hoe het er in een bepaalde tak van sport aan toe gaat, wil je dan aub je mond houden!!!!
je hebt in iedere tak van sport (of het nu om paardrijden gaat of om atletiek of voetbal) je hebt altijd mensen die de gezondheid van zichzelf of een dier niet veel interesseert, (alleen de resultaten tellen) maar dat is maar zo een klein gedeelte. Laat je dan ook niet enkel en alleen leiden door één verhaal. Want dat noemen we roddelen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:58

Laureentje schreef:
ik heb al een keer eerder op dit topic gereageerd en ik vindt de SGW absoluut geen dierenmishandeling. Waar ik alleen even niet zo goed tegen kon is dat gezegd wordt dat de rensport wel dierenmishandeling is???? Ik sta op een stal met louter renpaarden en geloof mij daar wordt vaker beter voor gezorgd dan menig een particulier paard. Waarschijnlijk omdat daar heel erg veel geld in omgaat en een slecht of ongezond paard kan geen race winnen, dus wordt alles in het werk gesteld om een paard gezond te krijgen en te houden.
Als je er niet veel van af weet hoe het er in een bepaalde tak van sport aan toe gaat, wil je dan aub je mond houden!!!!
je hebt in iedere tak van sport (of het nu om paardrijden gaat of om atletiek of voetbal) je hebt altijd mensen die de gezondheid van zichzelf of een dier niet veel interesseert, (alleen de resultaten tellen) maar dat is maar zo een klein gedeelte. Laat je dan ook niet enkel en alleen leiden door één verhaal. Want dat noemen we roddelen.

Scum schreef:
Hoi allemaal,

Naar aanleiding van deze reactie uit een ander topic wil ik graag jullie mening horen:
Amigo14 schreef:
Inderdaad vervelend voor de mensen die overblijven ,alleen heb ik geen medelijden met zo iemand,ik vind dat die hele cross gebeuren dierenbeulerij..
voor het zelfde geld breek weer een paard zijn nek...en waarom?? omdat het gewoon een risico "k#t sport is! , dus dan voor mij dan maar eerder de ruiter.die kiest er voor..het paard niet!

Welk beeld heb jij van de Samengestelde wedstrijdsport? Hoe ben je tot dit beeld gekomen; uit nieuwsberichten, door eigen ervaringen, anders?
Indien je mening over de SGW niet zo positief is, wat zou er dan aan gedaan kunnen worden om de sport vriendelijker te maken?

Dit topic is met opzet niet op het SGW forum geplaatst, omdat ik ook graag de mening wil horen van niet-SGWers Knipoog. Het is niet de bedoeling om hier de sport te gaan verdedigen of af te kraken maar gewoon om een nette discussie op gang te brengen.

Reacties als die hierboven (niet onderbouwd) daar kan ik niet zoveel mee Knipoog

Mocht je niet goed weten wat SGW precies is, dan kun je hier meer informatie vinden:
viewtopic.php?f=96&t=504431

zo....

ik vind SGW geen dierenmishandeling... als het echt mishandeling zou zijn, waarom deden zoveel paardenliefhebbers het dan?
tuurlijk gebeuren er wel eens ongelukken, maar paardrijden is een risico sport...

wel als precies mijn moeder kijk waneer het op tv is, valt er een paard...daardoor krijgen de meeste mensen een verkeerde indruk op deze sport.

mriinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:04

Ik vind het niet dieronvriendelijk. Was pas geleden gaan kijken in Alphen naar die wedstrijd, en er werd voor de cross goed gecontroleerd door de dierenarts. Bij spring- of dressuurwedstrijden zie je dit niet vaak.
En de cross is idd een beetje risico, maar dat is met springen ook, of als je op een jong paard gaat zitten. En dat doen ook zo veel mensen.
Ik denk dat wanneer je je verstand erbij gebruikt, dat het niet onvriendelijk is tegenover het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 00:04

Laureentje schreef:

Iets rustigere reactie mag ook wel.

In iedere tak van sport zit kaf tussen het koren, zo ook bij de rensport. Een bepaalde tak van sport kan niet dieronvriendelijk zijn op zich, het is de manier waarop de eigenaar zijn paard traint en verzorgt wat het onvriendelijk kan maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 08:19

Oud topic.