verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Garmana

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:11

Anseltje schreef:
Whow Annemieke.
Wat een verhaal zeg!!
En van die vrouw, daar zakt toch strak mn broek van af.

Ik vind het toch zo moedig van jou hé!
Dat jij wou gaan, en dan die tranen en gedachtes, en die man.
Whow he! ik sta echt paf met alles!

Je bent een super meid, wist je dat! Lachen

Echt, zoals ik hoor van jou.
Ik zou graag ook een x zoiets willen zien.
Waarom, weet ik niet precies.
Maar dit lijkt me zo geweldig om met zo'n man erover te praten, en om te zien hoe alles gebeurt en waarom enzo..

Klinkt stom vaag, maar ik weet niet.
Iedereen heeft er andere gedachtes over.
Iedereen heeft er gemengde gevoelens over..
En ik zou keii graag weten hoe het bij mij komt te zitten als ik in zo'n slachthuis liep..

Bij mij in de buurt is ook een slachthuis, vroeger had ik er altijd de pik op.
Maar waarom? Omdat ik stom vond dat ze dieren slachten.
Ik weet nu dat ik eens moet nadenken, en die slachters het dnk ik ook nooit zomaar doen. Zij hebben toch ook hersens? Zijn toch ook mensen? Of niet dan.
En ze doen het toch ook nooit zomaar? Ze zoeken altijd wel redenen om zo'n dier niet te proberen te slachten!

Nja, zo kan je wel een hele discussie aan gaan enzo Tong uitsteken

Maar mieke, ik vind het zo bijzonder voor je dat je dit heb meegemaakt Lachen
Echt. toppiie Knipoog

dank je Anne echt top van je Lachen en ja als je een keer wilt gaan en dr is niemand misschien krijg je mij wel zo ver om nog een keer te gaan, maar ik beloof nix Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:13

Even weer een beetje bijgelezen..

Ik vind het belachelijk dat je voor een slager geen respect kúnt hebben.. Als je de verhalen van de TS hebt gelezen is deze man een echte paardenliefhebber en heeft zelfs al een keer een 'gezond' paard willen redden maar de vrouw wou dat niet hebben. Hij kan het wel weigeren, maar dan is er altijd wel iemand anders die het wil doen en is hij daarbij nog zijn baan kwijt ook!

Het gaat mij erom hoe mijn paardje doodgaat en niet wat er daarna met hem gebeurt.. Als ik hem naar de slacht zou doen wil ik hem niet voor comsumptie, gewoon het idee hoor. Inslapen en dat hij daarna word opgehaald door die wagen (even de naam kwijt Knipoog ) en dat dat ook afschuwelijk gebeurt maakt me niks meer uit, daar denk ik niet meer aan.. Het paard is dóód en heeft een mooi leven gehad met een 'mooi' einde.

En nee, ik ben geen voorstander van de slacht maar bij sommige slachthuizen is het zo slecht nog niet en daar heb ik wel respect voor, ook voor de mensen met de keuze om hem naar de slacht te brengen..

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:13

Alytje schreef:
heb niet het hele topic gelezen, maar waarvoor ging je daar heen dan?
Ik vind het echt 10x niks, paarden/koeien/kippen/varkens whatever, maar voor mij hoef je ze niet te slachten. Ik kan overigens geen enkel respect opbrengen voor slachters... Helaas is mijn achteroom slachter, het is dat niemand me wil vertellen wie het is op familiefeesten, anders zou ik hem echt aanvliegen. Nee dat soort mensen kan ik echt niet waarderen...

Dit is weer zo'n jammere (lekker nederlands maar pech) reactie!!
Lees dan het topic wel door voordat je zo reageert! En waarom geen respect voor de slagers?? Jij eet misschien ook vlees! Hoe denk je dat dat op je bord komt? Echt niet van een struik geplukt!! En hoezo zou je je achteroom aanvallen? Hij heeft misschien ook wel respect voor die dieren en wil ze alleen maar verlossen van hun pijn!! Weet jij veel.. Dit is weer vooroordelen
[/quote]

ja sorry dat ik niet 5 pagina's door ga ploegen, heb daar op het moment even geen tijd voor. Ik reageer op het bericht van de TS Lachen
En ik eet dus ook geen vlees, anders zou het lekker hypocriet zijn Tong uitsteken
Voor de rest is dit mijn persoonlijke mening, zo voel ik me daarbij, ik heb gewoon geen respect voor die mensen, daarmee klaar. Mijn mening zal wel heel kort door de bocht zijn, niet ruimdenkend en die mensen doen hun 'werk' ook maar. Maar dit is gewoon mijn gevoel tegen die mensen. Vooroordelen zijn het absoluut niet, dit is mijn mening, en die is niet alleen maar gebasseerd op dit verhaaltje... En als jij denkt dat er alleen maar zielige zieke diertjes worden geslacht heb je het mooi mis.. Dus dat 'uit hun pijn verlossen' gaat ook niet op.
[/quote]
Ik heb ook niet gezegd dat er alleen maar 'zielige diertjes' worden geslacht. Dit had je trouwens verderop kunnen lezen maar daar was je te DRUK voor!
En dat je uit hun pijn verlost worden is wel zo want als je een pin door je hersenen krijgt voel je dat niet eens meer het is een kwestie van een miliseconde.. (nog geen eens)

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:14

Alytje schreef:
mirgino schreef:
ben je niet een beetje erg onredelijk?

een goede slachter moet je respecteren!

waarom zou ik een goede slachter moeten respecteren? Niks moet Tong uitsteken Dit is mijn mening, en ik snap het dat jullie wel respect hebben voor die mensen, alleen ik heb dat gewoon niet.
Zo heeft iedereen weer een andere mening en dat is maar goed ook Lachen

Oke we weten je mening nu wel hoor!!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:16

Garmana schreef:
Alytje schreef:
heb niet het hele topic gelezen, maar waarvoor ging je daar heen dan?
Ik vind het echt 10x niks, paarden/koeien/kippen/varkens whatever, maar voor mij hoef je ze niet te slachten. Ik kan overigens geen enkel respect opbrengen voor slachters... Helaas is mijn achteroom slachter, het is dat niemand me wil vertellen wie het is op familiefeesten, anders zou ik hem echt aanvliegen. Nee dat soort mensen kan ik echt niet waarderen...

Dit is weer zo'n jammere (lekker nederlands maar pech) reactie!!
Lees dan het topic wel door voordat je zo reageert! En waarom geen respect voor de slagers?? Jij eet misschien ook vlees! Hoe denk je dat dat op je bord komt? Echt niet van een struik geplukt!! En hoezo zou je je achteroom aanvallen? Hij heeft misschien ook wel respect voor die dieren en wil ze alleen maar verlossen van hun pijn!! Weet jij veel.. Dit is weer vooroordelen

ja sorry dat ik niet 5 pagina's door ga ploegen, heb daar op het moment even geen tijd voor. Ik reageer op het bericht van de TS Lachen
En ik eet dus ook geen vlees, anders zou het lekker hypocriet zijn Tong uitsteken
Voor de rest is dit mijn persoonlijke mening, zo voel ik me daarbij, ik heb gewoon geen respect voor die mensen, daarmee klaar. Mijn mening zal wel heel kort door de bocht zijn, niet ruimdenkend en die mensen doen hun 'werk' ook maar. Maar dit is gewoon mijn gevoel tegen die mensen. Vooroordelen zijn het absoluut niet, dit is mijn mening, en die is niet alleen maar gebasseerd op dit verhaaltje... En als jij denkt dat er alleen maar zielige zieke diertjes worden geslacht heb je het mooi mis.. Dus dat 'uit hun pijn verlossen' gaat ook niet op.
[/quote]
Ik heb ook niet gezegd dat er alleen maar 'zielige diertjes' worden geslacht. Dit had je trouwens verderop kunnen lezen maar daar was je te DRUK voor!
En dat je uit hun pijn verlost worden is wel zo want als je een pin door je hersenen krijgt voel je dat niet eens meer het is een kwestie van een miliseconde.. (nog geen eens)
[/quote]
Het is gewoon boem, dood, zo simpel is het.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:17

switchx schreef:
Kan je nadat je paard geschoten is nog naar binnen om een laatste aai te geven en om te controleren of je paard wel echt dood is?
Of is dat een heel erg vervelend beel met bloed e.d?

Dat kan wel!! Is je eigen keus maar ik kan je vertellen dat het niet fijn is om te zien want de halsslag ader is ook doorgesneden dus er vloeit veel bloed.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:18

Garmana schreef:
switchx schreef:
Kan je nadat je paard geschoten is nog naar binnen om een laatste aai te geven en om te controleren of je paard wel echt dood is?

Dat kan wel!! Is je eigen keus maar ik kan je vertellen dat het niet fijn is om te zien want de halsslag ader is ook doorgesneden dus er vloeit veel bloed.

Ik neem aan dat het paard ook écht wel dood is, wat doen ze er anders mee?

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:18

Lielle schreef:
Garmana, je valt mij een paar keer in aan je reacties, als je wat beter leest zie je dat ik zelf voorstander ben van slachten Knipoog

sorry ik probeerde het niet aanvallerig te doen ik begrijp ook dat je ervoor ben Lachen

amandaimage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:19

ik zal nooit en te never mijn pony of paard naar de slacht brengen ik moet daar niet aan denken Nagelbijten / Gniffelen

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:19

bijoekimmie schreef:
Ik denk dat sommige hier niet helemaal eerlijk zijn en de kop in het zand steken.
Je kan dan wel zeggen : dit is mijn mening , maar hier kan je je niet achter verschuilen. Je kan je mening ook wel anders formuleren en er goed over nadenken.
Als je geen respect hebt voor slachters waarom dan wel voor de dierenarts.
(deze doden ook dieren)
Ik denk dat er nog wel meer beroepen zijn die andere mensen niet helemaal geweldig zouden vinden , maar ze zijn wel nodig.
Waarom dan wel respect voor de man met de grijper.
En wat gebeurt er dan met deze dieren? (lijm, dierenvoer, ik weet het echt niet hoor, dit is wat je altijd hoort.)
Ik vind ook dat je iedereen met respect hoort te behandelen ook al ben je het niet eens met wat iemand doet.

wat dacht je van je make up? In foundation zitten ook dieren verwerkt! Frikandellen enz..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:21

Garmana schreef:
bijoekimmie schreef:
Ik denk dat sommige hier niet helemaal eerlijk zijn en de kop in het zand steken.
Je kan dan wel zeggen : dit is mijn mening , maar hier kan je je niet achter verschuilen. Je kan je mening ook wel anders formuleren en er goed over nadenken.
Als je geen respect hebt voor slachters waarom dan wel voor de dierenarts.
(deze doden ook dieren)
Ik denk dat er nog wel meer beroepen zijn die andere mensen niet helemaal geweldig zouden vinden , maar ze zijn wel nodig.
Waarom dan wel respect voor de man met de grijper.
En wat gebeurt er dan met deze dieren? (lijm, dierenvoer, ik weet het echt niet hoor, dit is wat je altijd hoort.)
Ik vind ook dat je iedereen met respect hoort te behandelen ook al ben je het niet eens met wat iemand doet.

wat dacht je van je make up? In foundation zitten ook dieren verwerkt! Frikandellen enz..

In zowat alles, (klinkt hard) zonder dode dieren zouden wij niet kunnen leven...

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:23

pascale schreef:

hoi,nou ik snap eigenlijk niet helemaal dat je zo kunt praten over de slacht en:Ik weet wel dat als mijn paard ooit naar de slacht moet dat ik hem daarheen breng. Het is daar zo schoon en alles gaat zo snel.
tss,hoe kun je dit eigenlijk zeggen???
maar ja ieder zijn mening gr

sorry maar hier zeg je zelf dat je als je paard naar de slacht moet je hem daar brengt.. Ik heb gezegd dat ik een voorstander ben van de slacht! En nu ga jij verzinnen dat ik dat niet ben Verward beetje jammer vind je niet?

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:25

misschien staat het al ergens. maar als je paard wordt opgehaald door de vrachtauto wordt hij absoluut niet met liefde behandeld. en worden alle dieren bij elkaar vernietigd. klinkt erg gruwelijk. bij ons is er bij de gemeente zo'n "vernietigingsplek". sorry maar verder denk ik daar liever niet aan. in dat geval breng ik hem liever naar een goede slager. maar mijn diertje krijgt een mooie begravenis als zijn tijd is gekomen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:27

eigenwijs23 schreef:
misschien staat het al ergens. maar als je paard wordt opgehaald door de vrachtauto wordt hij absoluut niet met liefde behandeld. en worden alle dieren bij elkaar vernietigd. klinkt erg gruwelijk. bij ons is er bij de gemeente zo'n "vernietigingsplek". sorry maar verder denk ik daar liever niet aan. in dat geval breng ik hem liever naar een goede slager. maar mijn diertje krijgt een mooie begravenis als zijn tijd is gekomen.

Dat klinkt niet lekker nee, maar hoe worden ze dan gedood?
Je hoeft niet te antwoorden als het zo gruwelijk is Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:32

ze krijgen gewoon een spuitje van de dierenarts. daarna worden ze naar de weg gesleept en binnen 3 dagen opgehaald met een vrachtauto met knijper. die pakt het paard op en laat hem van boven af aan naar beneden vallen. als ze alle dieren hebben gaan ze naar een afvalverwerkings plaats en kiepen de vrachtwagen leeg in een hoogoven. dus daar ligt je dier tussen de schapen, koeien, geiten, en varkens. toen onze geit dood was hebben we hem er zelf naar toe gebracht (tegen de regels in). andere kleine dieren laten we nu op de kliniek inslapen mocht het nodig zijn. sommige klinieken kunnen zelf cremeren. dan kan je er voor kiezen of hij alleen moet of met meerdere. maar dit geld aleen voor kleinhuisdieren.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:35

KsVrPy schreef:

switchx schreef:

Ik neem aan dat het paard ook écht wel dood is, wat doen ze er anders mee?
[/quote]
het paard is meteen dood.. Ze krijgen eerst de pin daarna halsslagader steek dus er zit geen greintje leven meer in..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:35

eigenwijs23 schreef:
ze krijgen gewoon een spuitje van de dierenarts. daarna worden ze naar de weg gesleept en binnen 3 dagen opgehaald met een vrachtauto met knijper. die pakt het paard op en laat hem van boven af aan naar beneden vallen. als ze alle dieren hebben gaan ze naar een afvalverwerkings plaats en kiepen de vrachtwagen leeg in een hoogoven. dus daar ligt je dier tussen de schapen, koeien, geiten, en varkens. toen onze geit dood was hebben we hem er zelf naar toe gebracht (tegen de regels in). andere kleine dieren laten we nu op de kliniek inslapen mocht het nodig zijn. sommige klinieken kunnen zelf cremeren. dan kan je er voor kiezen of hij alleen moet of met meerdere. maar dit geld aleen voor kleinhuisdieren.

Tja, dat klinkt inderdaad een beetje eh.. luguber? Als ik dit zo hoor vind ik slachten toch tja... schoner en netter klinken.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:36

KsVrPy schreef:
eigenwijs23 schreef:

Tja, dat klinkt inderdaad een beetje eh.. luguber? Als ik dit zo hoor vind ik slachten toch tja... schoner en netter klinken.

inderdaad..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:46

Leuk dat je deze ervaring deelt met ons! Ik zou het erg moeilijk hebben gehad hoor brrr Bloos
Ik moet wel allemaal erg lachen met sommige reacties( lees: waarom plaats je dat hier?heb je wel eens gedacht aan kinderen? enz..) Ik vind eigenlijk dat iedereen die vlees eet dit MOET zien(en daar horen ook kinderen bij Knipoog ! Vergeet niet dat je vroeger wanneer je vlees at, eerst zelf nog je dier moest slachten..Mensen denken niet meer na over hun eten(en eten zo veel meer vlees dan nodig is). En dat is erg jammer! Daarbij zijn hier zelf nog niet eens fotos geplaatst!!?!
Als ik een paard zou hebben die zou moeten sterven(ziekte,been breken of whatever) kies ik ook voor het slachthuis. Dan heeft hij tenminste nog 'nut', en dat spaart dan al één gezond paard van de slacht.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:46

Citaat:

inderdaad..
[/quote]
Ik hoop dat mijn paard gewoon vredig dood gaat zonder dat ze geslacht moet worden of een spuitje krijgt! Lachen

[even heel offtopic]
Heey Garmana jij woont ook in Gelderland! Clown

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:49

Zolang slachten en euthanasie samengaan, zullen er altijd voor- en tegenstanders zijn. Echter is het dan de kunst, om je ook fatsoenlijk en onderbouwd uit te kunnen drukken. En al helemaal het respect hebben voor een ander. Ik verbaas me hier ronduit over reacties waarin doodleuk wordt vermeld dat er geen respect opgebracht kan worden voor het beroep van een mens. Of het dan een vuilnisman, advocaat of slager is; beroepen zijn er om te kunnen voldoen aan de vraag in de economie. Je dient uberhaupt voor elk mens wel respect te hebben (uitzonderingen daargelaten).

Over het dan wel/niet slachten van een paard in combinatie van het verhaal van de TS. Ze beschrijft eigelijk al heel realistisch wat er gebeurd. In een flits is het paardje weg. Tuurlijk schrik je dan, je verwacht dat je de tijd krijgt om het te verwerken, alleen gaat het daar aan de lopende band. Als er dan iemand naast je staat, die je op een juiste manier vertelt hoe het gaat en wat hij ervoor voelt, vind ik dat je een hele hoop geleerd hebt daar. En dat een school je daar mee naar toe neemt, vind ik juist wel een goede zet. Het is hartstikke leerzaam. Van de helft van de leerlingen (en volwassenen) weet niemand waar die over praat. En de slager laat je zelf aan je keuze over, om eventueel te kijken bij het schieten van een paard. Heel netjes. Je word niet ineens voor het blok gezet; om allemaal in een rijtje; een paard doodgeschoten te zien worden. Wat dat betreft, vind ik het dus een goede excursie.

En ook bij euthanasie vloeit bloed... alleen in minder "lugubere" wijze...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:52

Mijn ding is het niet, de slacht..weet niet waarom, want hoor dat daar minder vaak fout gaat dan met een paard inslapen (denk aan vechten ertegen)..maar ik kan er niet bij met mn hoofd je lieve vriendje op de trailer te zetten, zn laatste rit ergens naartoe en dan pats,boem, klaar..
Moetw el zeggen, heb aantal jaren terug geregeld contact gehad met van Veen voor een vermist paardje en Nijkerk staat erg goed aangeschreven, erg vriendelijke man en hoe rara het ook klinkt om te zeggen over een slager, hij is erg goed in zn werk, juist omdat hij om dieren geeft en het allemaal erg snel wil laten gaan, zonder pijn en angst.
Toch laat ik mijn paard inslapen als de tijd daar is, in zn vertrouwde omgeving, de omgeving waar hij vanaf zn 5e heeft gestaan en nu bijna 18 is, de omgeving wat hem gelukkig maakte..
Begrijp mensen die hun paard naar slacht brengen wel hoor, niets ten nadele, ieder zn eigen keuze.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:57

Kimberley, niet om jou tegen te spreken. Maar toen ik vorig jaar bij het inslapen was van een 26-jarige Fjord die niet meer op haar benen kon staan, stak de dierenarts een aantal keer mis in een ader. Je wilt niet weten wat voor bloedbad daar uit kwam... toen hij eindelijk goed had geprikt, was het paard zo gestresst, dat het gewoon niet om aan te zien was. Ik ben altijd voor een spuitje geweest, maar na dit meegemaakt te hebben, kies ik voor de slager. Juist, omdat het dan "Past, boem... klaar" is...

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:58

Hermesdeux schreef:
Kimberley, niet om jou tegen te spreken. Maar toen ik vorig jaar bij het inslapen was van een 26-jarige Fjord die niet meer op haar benen kon staan, stak de dierenarts een aantal keer mis in een ader. Je wilt niet weten wat voor bloedbad daar uit kwam... toen hij eindelijk goed had geprikt, was het paard zo gestresst, dat het gewoon niet om aan te zien was. Ik ben altijd voor een spuitje geweest, maar na dit meegemaakt te hebben, kies ik voor de slager. Juist, omdat het dan "Past, boem... klaar" is...

Ja ik dus ook... Ik zou het mijn paard niet aan kunnen doen dat ie eerst nog pijn moet lijden!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:01

Volgens mij kunnen er altijd 'foutjes' gebeuren. Zowel bij de veearts als bij de slager (daarvan heb ik ook al eens een filmpje gezien) en jah.. Het is allebij zeker niet prettig als het dier blijft vechten enz.. Maar dat is zoiezo een risico,of het nu slager of veearts word.. Ik kies alleszinds voor de slacht. alhoewel bij mijn pony koos ik voor veearts, hij had namelijk zijn been gebroken en jah..Zo'n paard ga je uiteraard niet gaan vervoeren!