Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Perrokai schreef:Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....
Marije_jiplover schreef:Heb je dat zelf al eens gezien, Norway-girl, dat paarden zo bang zijn bij de slager? Die ervaring heb ik tot nog toe echt nog niet meegeaakt of gehoord van mensen op stal die hun paard weg hebben moeten brengen.
En nogmaals voor de duidelijkheid, het is hier al meerdere keren gezegd: Je paard hoeft niet voor consumptie gebruikt te worden als het wordt geslacht. Je kunt dat zelf aangeven. En dan belandt je paard dus echt niet op iemand zijn bord.
Voor de rest is het mij om het even wie waar voor kiest, maar ik vind wel dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten. Waarom zou ik minder van mijn paard houden omdat ik voor de slacht kies ipv voor een spuitje? Je kent mij niet, weet niet wat ik allemaal voor mijn paarden over heb. Als het mogelijk is dat hij nog vervoerd wordt, kies ik inderdaad voor de slacht. Als het vervoer echt te veel stress, pijn, what ever voor hem op zal leveren, kies ik daar uiteindelijk heus ook niet voor. Maar een paard dat gewend is op de trailer te gaan, daar geen enkele stress van ondervindt en fysiek ook nog in staat is om vervoerd te worden, breng ik persoonlijk toch liever naar de slager. Niet voor het geld, want als ik hem laat afkeuren voor consumptie (bijvoorbeeld door medicijngebruik voor de beslissing valt) moet ik zelf de slachtkosten ook betalen, dus daar gaat het me helemaal niet om. Maar ik heb beide varianten echt vaak genoeg gezien om mijn keuze voor mij helder te hebben.
Iedereen die het hier niet mee eens is, en zijn paard altijd wil laten inslapen dmv injectie: Prima! Jij doet wat jou het beste lijkt! Ik laat jou in je waarde hoor.
Halina schreef:Perrokai schreef:Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....
Hoe kijk jij dan tegen je paard aan?
Ik heb echt alles voor mijn paard over. Ze is in al die jaren niks tekort gekomen en wij hebben een hele goede band. Ze is echt mn maatje.
Deze week gaat ze naar de slacht.
Ik heb een slager uitgekozen waarover ik goede verhalen heb gehoord.
Een man die heel veel van paarden houd en het heel netjes doet.
Wij hebben de allereerste afspraak.
Ik vermoord haar helemaal niet op gruwelijke wijze. Ze zal wsl niet eens doorhebben wat haar geraakt heeft. Ze is in 1 klap weg.
In mijn ogen is dat juist liefde. Je gunt je paard toch een snelle dood of niet?
Wat er daarna mee gebeurd kan ik me niet zo druk om maken. Als je je paard laat inslapen word ie ook uit elkaar gehaald.
Naar mijn idee hetzelfde.
Of je moet hem laten cremeren maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van.
En wat je zei over dat paarden het weten.
Collega van mij heeft haar paard ook weggebracht en die liep heel vrolijk met die man mee naar binnen.
Dus ja voor mij voelt dit wel goed.
Citaat:Je vermoordt het gewoon op gruwelijke wijze al ben je er niet bij je weet toch wat er gebeurt ?
Dat doe je met je oma toch ook niet ?? Ik zie het verschil ook niet ?? Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....
Ellebel schreef:[En over hoe het er uit ziet.... tsja ik vind dat je je eigen belangen even opzij moet zetten en eerst aan het paard denken. Als ik vind dat de slacht de beste optie is dan ga ik niet jankerig doen over of ik het wel of niet prettig vind om bloed te zien of dat ie wordt opgegeten. Het belangrijkste vind ik dat de beste optie voor het paard gekozen wordt.
Marije_jiplover schreef:@ Norway-girl: niet mijn hele bericht was aan jou gericht, alleen de eerste regels.
De rest van het bericht was onder andere ook een reactie op Perrokai die denkt dat ik heel anders tegen mijn paard aankijk dan zij. En dan denk ik, waar baseer je dat in hemelsnaam op?
Daar voel ik me wel door aangevallen. Want indirect suggereert dat dat ik kennelijk minder van mijn paard zou houden.
Overigens ben ik dus helemaal niet tegen inslapen, alleen heeft het niet mijn eerste voorkeur.
horse_adorer schreef:Vaak ruiken de paarden de dood bij de slager. Maar ik heb ook gehoord dat het wel een kwartier kan duren voordat een paard ingeslapen is na de spuit. Ze vechten dan tegen de dood, maar toch kies is voor een injectie, en zeker niet de slacht. Ik zou het niet prettig vinden als mijn paarden door andere mensen opgegeten zouden worden. Ze verdienen veel meer dan dat! Zei hebben mij gesteund, dus ik steun hen.
Ellebel schreef:Zucht... lezen jullie sowiezo wel wat ik typ of kan ik beter mijn tijd anders gaan besteden? Ik vind een discussie helemaal niet erg maar mensen die totaal zonder onderbouwing vanalles gaan roepen of die meteen maar gaan veroordelen, daar kan ik niet tegen. Kijk als je een meisje van 8 bent kan ik me voorstellen dat je het Sielugh vindt als een paard geslacht wordt, maar met volwassen mensen neem ik aan dat er tenminste een normale uitwisseling van meningen plaats kan vinden zonder meteen oordelen over en weer te vellen
Citaat:Lekker repsct vol voor je paard, vervolgens mogen ze nog lekker door idioten die het eten worden opgepeuzeld ook. Achtelijk vind ik dat, is dat respect voor een dier?
Citaat:Je vermoordt het gewoon op gruwelijke wijze al ben je er niet bij je weet toch wat er gebeurt ?
Dat doe je met je oma toch ook niet ?? Ik zie het verschil ook niet ?? Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....
Ellebel schreef:Nee maar ik heb hier nou al zo vaak gelezen "paarden ruiken de dood" van mensen die nog nooit in een slachthuis zijn geweest. Terwijl degenen die er wel vaker zijn geweest dit juist nog nooit hebben meegemaakt. Dan vraag ik me af, praat je dan gewoon maar na wat je gehoord hebt of denk je dat ik loop te liegen ofzo?
plus dat ik me dus wel aangevallen voel als mensen gaan zeggenCitaat:Lekker repsct vol voor je paard, vervolgens mogen ze nog lekker door idioten die het eten worden opgepeuzeld ook. Achtelijk vind ik dat, is dat respect voor een dier?Citaat:Je vermoordt het gewoon op gruwelijke wijze al ben je er niet bij je weet toch wat er gebeurt ?
en ga zo maar door. Terwijl ik al een paar keer inhoudelijk heb uitgelegd waarom ik slachten wel een goede optie vind. Maar daar wordt niet op in gegaan met tegenargumenten.
knapmannetje schreef:horse_adorer schreef:Vaak ruiken de paarden de dood bij de slager. Maar ik heb ook gehoord dat het wel een kwartier kan duren voordat een paard ingeslapen is na de spuit. Ze vechten dan tegen de dood, maar toch kies is voor een injectie, en zeker niet de slacht. Ik zou het niet prettig vinden als mijn paarden door andere mensen opgegeten zouden worden. Ze verdienen veel meer dan dat! Zei hebben mij gesteund, dus ik steun hen.
Prima als mensen er voor kiezen hun paard te laten inslapen maar jouw beredenering vind ik nogal raar. Je kiest toch voor inslapen zelfs al zou je paard een kwartier een doodstrijd hebben omdat je er niet tegen kunt dat andere mensen je paard zouden opeten. Je paard verdient meer dan dat omdat hij je gesteund heeft????
Dus met andere woorden vind jij een doodstrijd van een kwartier accepatbel omdat JIJ er niet tegenkunt dat hij bij iemand op zijn bord ligt.
Dan zijn er nogal een aantal mensen die zeggen dat als je je paard naar de slacht brengt je niets om hem zou geven. Absoluut NIET waar, ik geef alles voor mijn paard de beste verzorging en noem het maar op ik word al misselijk bij de gedachten dat ik hem ooit kwijt zou moeten raken, notabene hij staat al (hij is 13 jaar) ingeschreven in het rusthuis zodat hij straks met een leeftijd van 20 jaar lekker naar het rusthuis kan.
ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe het is om een paard naar de slacht te brengen, omdat ik mijn vorige paard zelf naar de slacht heb gebracht, absoluut vreselijk om mee te maken. Maar in het leven in de dood is mijn motto, hij is vertrouwd met mij vandaar dat ik hem zelf heb weggebracht. En hij was op slag weg/coma/dood, geen twijfel over mogelijk. Ik heb er nachtmerries van gehad maar ben blij dat ik het zelf heb gedaan en niet het risico (omdat wij, mensen dat humaner vinden) heb genomen van inslapen. Er gaan heel veel inslapingen vredig maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn trouwe viervoeter een laatste strijd (tegen de narcose) zie leveren omdat ik dat humaner vind. Daarom heb ik gekozen voor de kogel.