slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:00

Ah okee.. dat wist ik niet! Ik dacht dat slachten dan helemaal niet meer mocht.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:09

Ik kan het toch weer niet laten, ik wil weer reageren.

Mijn paard is vorig jaar geslacht. Ik heb hem naar Nijkerk gebracht, en niks anders dan lof over de mensen die daar werken.
Uiteraard was het een vreselijke dag, wat een vreselijke week. Ga er maar aan staan, zelf de slachter bellen om een afspraak te maken om je eigen paard naar zijn of haar einde te brengen.
Maar ik ben blij dat ik het zo gedaan heb, mijn paard had echt niks door.

Ook kan ik me heel goed voorstellen dat mensen hun paard/pony laten inslapen. Als bijvoorbeeld je paard niet meer goed kan lopen, of zo oud is dat je een rit niet wilt.

Dus per situatie verschillend, maar maak een weloverwogen beslissing. Ook al is je eerste reactie, dat je tegen de slacht bent. Laat je eerst goed voorlichten/inlichten!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:49

Nou, eer mijn paardje bij de slager is (wat nog veel stress voor hem is, dat vervoer) kan hij al lang vredig ingeslapen zijn.
Ik zou dus niet voor de slacht gaan (maar hopelijk heb ik dat probleem ten vroegste binnen 15 jaar)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 02:12

Aan iemand die alles van slachten weet. Wat is het voordeel t.o. van in laten slapen want ik kom daar niet achter. Graag je kundige mening dan. En wat ik nu allemaal lees. Een paard is niet dood van het schieten maar in coma? En dan wordt zijn halsslagader nog doorgesneden en daar krijg je geen nachtmerries van???????? Voor mij is dat hetzelfde als dat ik mijn vader laat schieten waarna zijn slagader wordt doorgesneden !!! Vreselijk gruwelijk. Ik kan me Best voorstellen dat als je als kind opgeroeid bent in een situatie waar dat normaal was dat je er ook nu niet van opkijkt. Maar ik kan nog steeds janken om het liedje van flappie wat vast alweer wordt gedraaid voor de kerst. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je dat allemaal laat doen met een dier waar je 30 jaar van gehouden hebt. Je vermoordt het gewoon op gruwelijke wijze al ben je er niet bij je weet toch wat er gebeurt ?
Dat doe je met je oma toch ook niet ?? Ik zie het verschil ook niet ?? Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:58

Perrokai schreef:
Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....

Hoe kijk jij dan tegen je paard aan?
Ik heb echt alles voor mijn paard over. Ze is in al die jaren niks tekort gekomen en wij hebben een hele goede band. Ze is echt mn maatje.
Deze week gaat ze naar de slacht.
Ik heb een slager uitgekozen waarover ik goede verhalen heb gehoord.
Een man die heel veel van paarden houd en het heel netjes doet.
Wij hebben de allereerste afspraak.

Ik vermoord haar helemaal niet op gruwelijke wijze. Ze zal wsl niet eens doorhebben wat haar geraakt heeft. Ze is in 1 klap weg.
In mijn ogen is dat juist liefde. Je gunt je paard toch een snelle dood of niet?

Wat er daarna mee gebeurd kan ik me niet zo druk om maken. Als je je paard laat inslapen word ie ook uit elkaar gehaald.
Naar mijn idee hetzelfde.
Of je moet hem laten cremeren maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van.

En wat je zei over dat paarden het weten.
Collega van mij heeft haar paard ook weggebracht en die liep heel vrolijk met die man mee naar binnen.

Dus ja voor mij voelt dit wel goed.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:01

Vaak ruiken de paarden de dood bij de slager. Maar ik heb ook gehoord dat het wel een kwartier kan duren voordat een paard ingeslapen is na de spuit. Ze vechten dan tegen de dood, maar toch kies is voor een injectie, en zeker niet de slacht. Ik zou het niet prettig vinden als mijn paarden door andere mensen opgegeten zouden worden. Ze verdienen veel meer dan dat! Zei hebben mij gesteund, dus ik steun hen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:15

Ik laat mijn knollie's zeker niet slachten! oh nee Huilen Daar zijn ze mij veel te dierbaar voor. Als het te duur is om ze te cremeren, gaan ze naar een distructie bedrijf. Maar ze balanden zeker niet op iemand zijn bord of brood. Ik moet er niet aan denken. Als het moet maak ik zelfs nog een graf van stenen Knipoog

Veel paarden zijn idd bang bij de slager. Ik zou dat al spaard echt vreselijk vinden. Nee hoor, bij de dood van onze paarden hoeft geen angst komen te kijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:27

Heb je dat zelf al eens gezien, Norway-girl, dat paarden zo bang zijn bij de slager? Die ervaring heb ik tot nog toe echt nog niet meegeaakt of gehoord van mensen op stal die hun paard weg hebben moeten brengen.

En nogmaals voor de duidelijkheid, het is hier al meerdere keren gezegd: Je paard hoeft niet voor consumptie gebruikt te worden als het wordt geslacht. Je kunt dat zelf aangeven. En dan belandt je paard dus echt niet op iemand zijn bord.

Voor de rest is het mij om het even wie waar voor kiest, maar ik vind wel dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten. Waarom zou ik minder van mijn paard houden omdat ik voor de slacht kies ipv voor een spuitje? Je kent mij niet, weet niet wat ik allemaal voor mijn paarden over heb. Als het mogelijk is dat hij nog vervoerd wordt, kies ik inderdaad voor de slacht. Als het vervoer echt te veel stress, pijn, what ever voor hem op zal leveren, kies ik daar uiteindelijk heus ook niet voor. Maar een paard dat gewend is op de trailer te gaan, daar geen enkele stress van ondervindt en fysiek ook nog in staat is om vervoerd te worden, breng ik persoonlijk toch liever naar de slager. Niet voor het geld, want als ik hem laat afkeuren voor consumptie (bijvoorbeeld door medicijngebruik voor de beslissing valt) moet ik zelf de slachtkosten ook betalen, dus daar gaat het me helemaal niet om. Maar ik heb beide varianten echt vaak genoeg gezien om mijn keuze voor mij helder te hebben.
Iedereen die het hier niet mee eens is, en zijn paard altijd wil laten inslapen dmv injectie: Prima! Jij doet wat jou het beste lijkt! Ik laat jou in je waarde hoor.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:39

Marije_jiplover schreef:
Heb je dat zelf al eens gezien, Norway-girl, dat paarden zo bang zijn bij de slager? Die ervaring heb ik tot nog toe echt nog niet meegeaakt of gehoord van mensen op stal die hun paard weg hebben moeten brengen.

En nogmaals voor de duidelijkheid, het is hier al meerdere keren gezegd: Je paard hoeft niet voor consumptie gebruikt te worden als het wordt geslacht. Je kunt dat zelf aangeven. En dan belandt je paard dus echt niet op iemand zijn bord.

Voor de rest is het mij om het even wie waar voor kiest, maar ik vind wel dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten. Waarom zou ik minder van mijn paard houden omdat ik voor de slacht kies ipv voor een spuitje? Je kent mij niet, weet niet wat ik allemaal voor mijn paarden over heb. Als het mogelijk is dat hij nog vervoerd wordt, kies ik inderdaad voor de slacht. Als het vervoer echt te veel stress, pijn, what ever voor hem op zal leveren, kies ik daar uiteindelijk heus ook niet voor. Maar een paard dat gewend is op de trailer te gaan, daar geen enkele stress van ondervindt en fysiek ook nog in staat is om vervoerd te worden, breng ik persoonlijk toch liever naar de slager. Niet voor het geld, want als ik hem laat afkeuren voor consumptie (bijvoorbeeld door medicijngebruik voor de beslissing valt) moet ik zelf de slachtkosten ook betalen, dus daar gaat het me helemaal niet om. Maar ik heb beide varianten echt vaak genoeg gezien om mijn keuze voor mij helder te hebben.
Iedereen die het hier niet mee eens is, en zijn paard altijd wil laten inslapen dmv injectie: Prima! Jij doet wat jou het beste lijkt! Ik laat jou in je waarde hoor.

waarom voel je je zo aangefallen zeg? Ik heb dit bericht toch niet aan jou gericht is het niet? Ik laat mijn mening over het slachten weten. Dus thats it.

En nee ik heb een paard niet geslacht zien worden, maar wel op tv! Een pin door het paard zijn hoofd, tussen zijn ogen. Nou nee dat wil ik niet voor mijn paard, maar wat jou keuze is zal mij een worst zijn. Maar toen mijn paar din een trailer moest, waar regelmatig paarden naar de slacht gebracht werden stondt hij mij erg angstig aan te kijken. Hij wilde er niet in en we moesten een andere trailer regelen, daar ging hij wel in. dat is voor mij genoeg beweis.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:49

Halina schreef:
Perrokai schreef:
Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....

Hoe kijk jij dan tegen je paard aan?
Ik heb echt alles voor mijn paard over. Ze is in al die jaren niks tekort gekomen en wij hebben een hele goede band. Ze is echt mn maatje.
Deze week gaat ze naar de slacht.
Ik heb een slager uitgekozen waarover ik goede verhalen heb gehoord.
Een man die heel veel van paarden houd en het heel netjes doet.
Wij hebben de allereerste afspraak.

Ik vermoord haar helemaal niet op gruwelijke wijze. Ze zal wsl niet eens doorhebben wat haar geraakt heeft. Ze is in 1 klap weg.
In mijn ogen is dat juist liefde. Je gunt je paard toch een snelle dood of niet?

Wat er daarna mee gebeurd kan ik me niet zo druk om maken. Als je je paard laat inslapen word ie ook uit elkaar gehaald.
Naar mijn idee hetzelfde.
Of je moet hem laten cremeren maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van.

En wat je zei over dat paarden het weten.
Collega van mij heeft haar paard ook weggebracht en die liep heel vrolijk met die man mee naar binnen.

Dus ja voor mij voelt dit wel goed.

Hier ben ik het wel mee eens.
En iedereen die niet wil dat er beesten geslacht worden, die zijn dus vegetarier? Want waarom zou het wel eerlijk zijn om jullie paard niet naar de slacht te brengen, maar andere dieren zoals kippen en koeien, dat is wel eerlijk om geslacht te worden en lekker op gegeten te worden?

Wij hebben vorige week ook een koe naar de slacht laten brengen en hebben daar nu het vlees van in de diepvries liggen. Zijn we nou zo'n dierenbeullen??

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:57

Bij ons op de boerderij worden dode schapen in een ton langs de weg gezet om opgehaald te worden. Mijn pony weet gewoon dat die ton iets met dood te maken heeft en durft er absoluut niet langs te lopen! Ook niet als de ton leeg is.
Mijn pony gaat dus absoluut nooit naar de slacht!! Gewoon de kans dat hij het ruikt, dat hij bang wordt... dat kan toch? En dat wil ik absoluut niet! Slacht is niet eens een issue.
Tegen die tijd, als hij oud en gerimpeld is, hoop ik hem gewoon op een ochtend "slapend" te vinden. Wie niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:18

Toen wij een overleden paardje langs de weg hadden liggen dat opgehaald moest worden (niet zichtbaar natuurlijk, helemaal onder een zeil), wilde mijn pony er ook met geen mogelijkheid langs.. Terwijl ze normaal gesproken overal langs gaat en niet snel dingen eng vindt. Ik weet ook heel zeker dat ze het hier door had of geroken had!

Ik denk trouwens niet dat mensen die hun paard laten slachten minder om hun paard geven hoor.. dat is gewoon een keuze die je maakt, en het beeld is gruwelijk maar dat heeft het paard verder niet door.. dat is meer het "probleem" van de eigenaar.

Wat mij het meest tegenstaat is gewoon dat er eerst nog een trailerreis aan vooraf moet gaan met een paard dat pijn heeft of ziek is, (anders is er geen rede om haar af te laten maken voor mij, dan was ze er nu al niet meer geweest namelijk) en dat het paard daarna het slachthuis in moet en in een vreemde omgeving geschoten wordt. De rest (het probleem van de eigenaar dus Haha! ) zoals het moeten kijken of ze dood is en het weten op welke bloederige manier ze afgemaakt is, lijkt me natuurlijk ook verschrikkelijk.. maar is wel minder belangrijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:27

@ Norway-girl: niet mijn hele bericht was aan jou gericht, alleen de eerste regels.
De rest van het bericht was onder andere ook een reactie op Perrokai die denkt dat ik heel anders tegen mijn paard aankijk dan zij. En dan denk ik, waar baseer je dat in hemelsnaam op?
Daar voel ik me wel door aangevallen. Want indirect suggereert dat dat ik kennelijk minder van mijn paard zou houden.

Overigens ben ik dus helemaal niet tegen inslapen, alleen heeft het niet mijn eerste voorkeur.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:46

Citaat:
Je vermoordt het gewoon op gruwelijke wijze al ben je er niet bij je weet toch wat er gebeurt ?
Dat doe je met je oma toch ook niet ?? Ik zie het verschil ook niet ?? Ik heb vaag het idee dat mensen die hun paard laten slachten toch heel anders tegen hun dier aankijken dan ik bijv. doe ....

Nouja zeg hier wordt ik dus wel pissig om. Jij weet helemaal niks over mij en over hoe ik met dieren omga.Jij weet niet hoe hard ik gejankt heb toen Vos afgemaakt werd, hoe ziek ik er toen van was. Je geeft in je berichten te kennen helemaal niks te weten over slachten (anders
had je ook wel geweten dat het paard verbloedt wordt na het schieten) en toch durf je het aan een heleboel mensen neer te zetten als moordenaars en dierenbeulen? Sorry maar dat vind ik erg kortzichtig.

Kundige meningen heb je al genoeg gezien hier, ik ben dierenarts en Marije_Jiplover is dat ook bijna.Dus het is niet zo dat we maar wat uit onze nek lopen te kletsen, we hebben beidemethoden vaak genoeg gezien. En stiekem houden we ook best van dieren hoor, anders hadden we er geen 6 jaar studie voor over omdierenarts te worden, met daarna een slecht loontje en lange dagen in het vooruitzicht.

Nog 1x: Een paard wordt geschoten, dat gaat met een pin. Daarvan is ie in 1 klap in coma. Daarna wordt de halsslagader doorgesneden waarna hij definitief dood is. Het dier is na de pin dus al ergver weg en merkt niks meer van het verbloeden. Ze stuipen soms nog wel wat maar dat zijn onwillekeurige spiertrekkingen. En voor je het vraagt: Dat kun je weten doordat er onderzoek is gedaan naar oa stresshormonen bij slachtdieren tijdens het slachten. Ik zit dat dus niet uit mijn duim te zuigen ofzo.

Bij inslapen krijgt je paard soms eerst sedatie (wordt ie suf van), dan een narcosemiddel waardoor hij omvalt en onder narcose gaat en dan een middel wat oa de ademhaling stopzet doordat het de ademhalingsspieren verlamt. Net als bij schieten krijgt het paard dus als het goed is niks meer mee van het daadwerkelijke doodmaken. De discussie over T61 dat misschien de ademhaling plat zou leggen zonder dat het dier daadwerkelijk onder narcose is en wat hem dus langzaam zou laten stikken doet alleen ter zake als je T61 als enige middel gebruikt. Als je paard eerst een ander narcosemiddel krijgt is ie daarvan immers al onder zeil. Overigens is er in Utrecht onderzoek gedaan naar dat verhaal over T61 en daar kwamen geen schokkende dingen uit, het werkte gewoon prima zonder stress.

Wat ik voor een paard een bijzonder stressvol moment vind, is het onder narcose gaan. Het dier voelt dat het de controle kwijt raakt en er zijn er bij die daar volledig van in paniek raken. Niet zo gek ook voor een vluchtdier dat afhankelijk is van zijn benen om te overleven.Honden en katten bijv. vinden het een stuk minder eng, al zitten daar ook wel eens "paniekers" bij. En daarom zie ik liever de slacht, dan heb je die worsteling van bij proberen te blijven niet. Nogmaals, spuitje vind ik ook een volledig acceptabele manier, en als een paard om de een of andere reden beter niet vervoerd kan worden dan gebeurt dat gewoon.

En over hoe het er uit ziet.... tsja ik vind dat je je eigen belangen even opzij moet zetten en eerst aan het paard denken. Als ik vind dat de slacht de beste optie is dan ga ik niet jankerig doen over of ik het wel of niet prettig vind om bloed te zien of dat ie wordt opgegeten. Het belangrijkste vind ik dat de beste optie voor het paard gekozen wordt.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:59

Ik zou m'n paard laten slachten als ik voor die keus zou komen te staan. Natuurlijk is het geen leuk gezicht om te zien dat ie neerstort en daarna vebloed wordt, maar het paard heeft daar allemaal al geen weet meer van en dat is wat ik belangrijk vind. Onze slager is een hele aardige kerel die het altijd hartstikke netjes doet

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:21

Ellebel schreef:
[En over hoe het er uit ziet.... tsja ik vind dat je je eigen belangen even opzij moet zetten en eerst aan het paard denken. Als ik vind dat de slacht de beste optie is dan ga ik niet jankerig doen over of ik het wel of niet prettig vind om bloed te zien of dat ie wordt opgegeten. Het belangrijkste vind ik dat de beste optie voor het paard gekozen wordt.

Idd!
Voor MIJN paard is daarom de slacht de beste optie.
Ik kan me voorstellen dat als jouw paard bang is in de trailer of op vreemd terrein dat je dan je paard in laat slapen. Dat zou ik dan ook doen.

Ik blijf er zelfs wsl bij op het moment dat ze geschoten word. Voor mijn paard, zodat zij weet dat ik er ben, ook op de moeilijke momenten.
Dat verklaard dan toch mijn liefde voor mijn paard lijkt mij.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:58

Marije_jiplover schreef:
@ Norway-girl: niet mijn hele bericht was aan jou gericht, alleen de eerste regels.
De rest van het bericht was onder andere ook een reactie op Perrokai die denkt dat ik heel anders tegen mijn paard aankijk dan zij. En dan denk ik, waar baseer je dat in hemelsnaam op?
Daar voel ik me wel door aangevallen. Want indirect suggereert dat dat ik kennelijk minder van mijn paard zou houden.

Overigens ben ik dus helemaal niet tegen inslapen, alleen heeft het niet mijn eerste voorkeur.

Ok dan is het goed. Sorry voor mijn misschien onaardige reactie dan Ach gut Maar misschien moet je volgende keer iets via een quote doen Knipoog

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:41

horse_adorer schreef:
Vaak ruiken de paarden de dood bij de slager. Maar ik heb ook gehoord dat het wel een kwartier kan duren voordat een paard ingeslapen is na de spuit. Ze vechten dan tegen de dood, maar toch kies is voor een injectie, en zeker niet de slacht. Ik zou het niet prettig vinden als mijn paarden door andere mensen opgegeten zouden worden. Ze verdienen veel meer dan dat! Zei hebben mij gesteund, dus ik steun hen.

Prima als mensen er voor kiezen hun paard te laten inslapen maar jouw beredenering vind ik nogal raar. Je kiest toch voor inslapen zelfs al zou je paard een kwartier een doodstrijd hebben omdat je er niet tegen kunt dat andere mensen je paard zouden opeten. Je paard verdient meer dan dat omdat hij je gesteund heeft????

Dus met andere woorden vind jij een doodstrijd van een kwartier accepatbel omdat JIJ er niet tegenkunt dat hij bij iemand op zijn bord ligt.

Dan zijn er nogal een aantal mensen die zeggen dat als je je paard naar de slacht brengt je niets om hem zou geven. Absoluut NIET waar, ik geef alles voor mijn paard de beste verzorging en noem het maar op ik word al misselijk bij de gedachten dat ik hem ooit kwijt zou moeten raken, notabene hij staat al (hij is 13 jaar) ingeschreven in het rusthuis zodat hij straks met een leeftijd van 20 jaar lekker naar het rusthuis kan.

ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe het is om een paard naar de slacht te brengen, omdat ik mijn vorige paard zelf naar de slacht heb gebracht, absoluut vreselijk om mee te maken. Maar in het leven in de dood is mijn motto, hij is vertrouwd met mij vandaar dat ik hem zelf heb weggebracht. En hij was op slag weg/coma/dood, geen twijfel over mogelijk. Ik heb er nachtmerries van gehad maar ben blij dat ik het zelf heb gedaan en niet het risico (omdat wij, mensen dat humaner vinden) heb genomen van inslapen. Er gaan heel veel inslapingen vredig maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn trouwe viervoeter een laatste strijd (tegen de narcose) zie leveren omdat ik dat humaner vind. Daarom heb ik gekozen voor de kogel.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:55

nou ik vind dat het paard beter in 1x dood kan gaan en dan klaar. nou en als ie dan ook nog opgegeten word dan zie ik dat nie als een onwaardige dood.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:03

Ik heb mijn merrie in laten slapen, dit is een bewuste keuze van mij geweest. En mensen die zeggen dat er een hoop strijd van kan komen omdat ze er tegen in gaan, ga toch weg mensen de meeste dieren weten het zelf donders goed wanneer ze "moeten" gaan. Mijn merrie is vredig in geslapen zonder problemen en zonder pijn. Natuurlijk wil een dier graag opstaan maar ze weten snel genoeg dat het niet lukt. Sommige staan helemaal niet op en vinden het wel goed zo.

Ik ben tegen paarden bij de slager. Veel paarden voelen dood en ruiken dood, hierdoor breng je ze juist vaker in een panieksituatie dan door middel van een spuitje dat ze krijgen. Dat is echt oneerlijk je dier weg halen uit zijn vertrouwde omgeving en daarna naar een gure en koude plek om vervolgens een pen door zijn hoofd te knallen. Lekker repsct vol voor je paard, vervolgens mogen ze nog lekker door idioten die het eten worden opgepeuzeld ook. Achtelijk vind ik dat, is dat respect voor een dier?

Je laat je oma toch ook geen pen door haar hoofd heen knallen, die zal je toch ook een spuitje geven?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:15

Zucht... lezen jullie sowiezo wel wat ik typ of kan ik beter mijn tijd anders gaan besteden? Ik vind een discussie helemaal niet erg maar mensen die totaal zonder onderbouwing vanalles gaan roepen of die meteen maar gaan veroordelen, daar kan ik niet tegen. Kijk als je een meisje van 8 bent kan ik me voorstellen dat je het Sielugh vindt als een paard geslacht wordt, maar met volwassen mensen neem ik aan dat er tenminste een normale uitwisseling van meningen plaats kan vinden zonder meteen oordelen over en weer te vellen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:18

Ellebel schreef:
Zucht... lezen jullie sowiezo wel wat ik typ of kan ik beter mijn tijd anders gaan besteden? Ik vind een discussie helemaal niet erg maar mensen die totaal zonder onderbouwing vanalles gaan roepen of die meteen maar gaan veroordelen, daar kan ik niet tegen. Kijk als je een meisje van 8 bent kan ik me voorstellen dat je het Sielugh vindt als een paard geslacht wordt, maar met volwassen mensen neem ik aan dat er tenminste een normale uitwisseling van meningen plaats kan vinden zonder meteen oordelen over en weer te vellen

Alsof iedereen het ineens tegen jou heeft?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:32

Nee maar ik heb hier nou al zo vaak gelezen "paarden ruiken de dood" van mensen die nog nooit in een slachthuis zijn geweest. Terwijl degenen die er wel vaker zijn geweest dit juist nog nooit hebben meegemaakt. Dan vraag ik me af, praat je dan gewoon maar na wat je gehoord hebt of denk je dat ik loop te liegen ofzo?

plus dat ik me dus wel aangevallen voel als mensen gaan zeggen

Citaat:
Lekker repsct vol voor je paard, vervolgens mogen ze nog lekker door idioten die het eten worden opgepeuzeld ook. Achtelijk vind ik dat, is dat respect voor een dier?

Citaat:
Je vermoordt het gewoon op gruwelijke wijze al ben je er niet bij je weet toch wat er gebeurt ?

en ga zo maar door. Terwijl ik al een paar keer inhoudelijk heb uitgelegd waarom ik slachten wel een goede optie vind. Maar daar wordt niet op in gegaan met tegenargumenten.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:53

Ellebel schreef:
Nee maar ik heb hier nou al zo vaak gelezen "paarden ruiken de dood" van mensen die nog nooit in een slachthuis zijn geweest. Terwijl degenen die er wel vaker zijn geweest dit juist nog nooit hebben meegemaakt. Dan vraag ik me af, praat je dan gewoon maar na wat je gehoord hebt of denk je dat ik loop te liegen ofzo?

plus dat ik me dus wel aangevallen voel als mensen gaan zeggen

Citaat:
Lekker repsct vol voor je paard, vervolgens mogen ze nog lekker door idioten die het eten worden opgepeuzeld ook. Achtelijk vind ik dat, is dat respect voor een dier?

Citaat:

en ga zo maar door. Terwijl ik al een paar keer inhoudelijk heb uitgelegd waarom ik slachten wel een goede optie vind. Maar daar wordt niet op in gegaan met tegenargumenten.

Helemaal mee eens, bekijk de 2 opties en wat beter is voor het paard. Iedereen is vrij in zijn keuze inslapen of pin/kogel. Maar onderbouw het dan. Want ik geef heeeeeeeeeeeel veel om mijn paard en ik behandel hem niet recpectloos!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:06

knapmannetje schreef:
horse_adorer schreef:

Prima als mensen er voor kiezen hun paard te laten inslapen maar jouw beredenering vind ik nogal raar. Je kiest toch voor inslapen zelfs al zou je paard een kwartier een doodstrijd hebben omdat je er niet tegen kunt dat andere mensen je paard zouden opeten. Je paard verdient meer dan dat omdat hij je gesteund heeft????

Dus met andere woorden vind jij een doodstrijd van een kwartier accepatbel omdat JIJ er niet tegenkunt dat hij bij iemand op zijn bord ligt.

Dan zijn er nogal een aantal mensen die zeggen dat als je je paard naar de slacht brengt je niets om hem zou geven. Absoluut NIET waar, ik geef alles voor mijn paard de beste verzorging en noem het maar op ik word al misselijk bij de gedachten dat ik hem ooit kwijt zou moeten raken, notabene hij staat al (hij is 13 jaar) ingeschreven in het rusthuis zodat hij straks met een leeftijd van 20 jaar lekker naar het rusthuis kan.

ik heb het van dichtbij meegemaakt hoe het is om een paard naar de slacht te brengen, omdat ik mijn vorige paard zelf naar de slacht heb gebracht, absoluut vreselijk om mee te maken. Maar in het leven in de dood is mijn motto, hij is vertrouwd met mij vandaar dat ik hem zelf heb weggebracht. En hij was op slag weg/coma/dood, geen twijfel over mogelijk. Ik heb er nachtmerries van gehad maar ben blij dat ik het zelf heb gedaan en niet het risico (omdat wij, mensen dat humaner vinden) heb genomen van inslapen. Er gaan heel veel inslapingen vredig maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn trouwe viervoeter een laatste strijd (tegen de narcose) zie leveren omdat ik dat humaner vind. Daarom heb ik gekozen voor de kogel.

Sorry, maar het gebeurt heel enkel dat een DA te weinig injectievloeistof gebruikt, maar dan krijg je echt niet dit soort taferelen van een kwartier lange doodsstrijd, dus slaat nergens op.
Juist omdat mijn paard mij vertrouwd wil ik hem niet op de trailer zetten om zo een laatste reis te gaan maken, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening.
Enne... ten slot; het gaat met een pin, niet met een kogel... Knipoog