Ruin wordt merrie...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Les_Fjal

Re: Ruin wordt merrie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 17:27

Verdorie...ze maken zich toch een beetje zorgen....bij zijn nieuwe opening is een stukje slijmvlies aan het afsterven....Ze kijken nu aan of hij dit zelf op kan lossen, of dat hij misschien weer onder het mes moet.......

Stukje geschiedenis :

Hij schachtte niet meer uit, ik zag opzich vrijwel nooitzijn piemel, dit was niet zo zeer zorgwekkend.
Dat het er dus uitkwam : Ze hebben het er uit moeten trekken ( onder verdoving, maar nog zeer pijnvol voor mijn arme paard), het was zelfs zo dat zijn koker deels uitgeschuurd was.

Ik heb zes weken terug ( inmiddels zeven) al een vee arts erbij gehad omdat hij met bebloedde achterbenen in de wei stond ( verder at, dronk speelde hij nog , zelfs onder het zadel was er niets te merken), en dat kwam dus uit zijn koker. Heb zijn bloed op van alles laten testen, een rectaal onderzoek laten doen, en hem helemaal na laten kijken.............Hier kwam uit, dat hij een cronische onsteking zou blijken te hebben, en is hij aan de metacam en antibiotica gegaan, een week.
De weken daarna was er eigenlijk niets te merken, maar toch vertrouwde ik het niet helemaal.....twee maal mijn veearts gebeld, maar die vond dat ik moest wachten op het nieuwe bloedonderzoek wat pas vier weken later gedaan zou kunnen worden ( ontstekingen blijf je in het bloed zien tot na 4 a 5 weken, ook al zijn ze niet meer actief).

Tot fjalar op een gegeven moment wel heel snel achteruitging in de zin van.........hij werd supersnel mager, terwijl hij at als een dijk. Iedere dag dat ik hem zag, leken de kg's eraf te vliegen. Dit begon op een maandag, en donderdag stond ik erop dat mijn veearts langs kwam....Maar zolang een paard eet , vinden ze blijkbaar het niet de moeite waard om te komen. Prima, wil je niet naar mij komen, kom ik naar jou ! Wij dus richting veeartsen kliniek.....waar ik uiteindelijk wel serieus genomen werd.

Ik heb dus ook sterk mijn twijfels of ze niet iets over het hoofd hebben gezien ........maar goed...dat is allemaal achteraf gedoe, en uiteindelijk worden dat hele vervelende spelletjes...waar ik nu geen energie in wil stoppen...want dat gaat allemaal naar fjalar en de rest van de kudde die wel gezond zijn en ook hun aandacht willen. Daarbij kan je niet voorkomen wat al gebeurd is. Maar nu ik het er weer over heb, word ik weer gigantisch boos.......

Het vooruitzicht als ik hem niet liet opereren, was dat ik hem uiteindelijk in kon laten slapen... dit is inderdaad een heel snel groeiend tumor geweest, maar ook eentje die zich heel snel uitzaait......Dan had het dus ook zijn andere organen aangetast. Wat altijd nog een risico kan zijn......want dat er geen uitzaaiingen zichtbaar zijn, wil niet zeggen dat ze er niet zijn....
Het is niet zo dat fjalar hier al maanden mee rondliep, maar zeker weken, en dan kom ik weer terug op het verhaal........of ze het toen niet over het hoofd hebben gezien......
Wat ook het vermelden "waard " is......Fjalar is, net als een hele hoop ijslanders , kei en kei hard voorzichzelf.....Hij laat vrijwel niets merken omtrent pijn, toen hij jaren terug een hoefzweer had, kon je er met een hamer op slaan en meneer verblikte of verbloosde niet..Dan is het zowiezo al moeilijk te merken hoe en wat. En omdat meneer vrolijk door at , en braaf zijn dingetjes deed, heb zelfs ik het misschien in het begin onderschat.....Ik met mijn goede vertrouwen in de veearts...... Hamer

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 17:29

karijn schreef:
Ik wens je heel veel succes met de revalidatie van je paardje. Heb wel een wetenschappelijk vraagje: is de omleiding van de plasbuis naar een uitgang onder de anus tijdelijk of permanent? Dat ze de plasbuis dus hebben omgelegd omdat op de plaats van de "normale" uitgang nu dus een enorme wond zit, lijkt me heel logisch. Het heeft zo dus wat weg van een stoma (behalve dan dat de urine niet wordt opgevangen in een zakje). Ik vraag me af of je de plasbuis dan op een later tijdstip weer kan aansluiten op een uitgang onder de buik?

Permanent. Ze hebben zoveel weg moeten halen dat ze echt niets konden laten zitten, er is dus geen uitgang beneden meer.

Ben jullie zojuist allemaal vergeten te bedanken voor de lieve berichtjes ! Dat ik de juiste keuze heb gemaakt, dat wist ik al....maar helaas in mijn omgeving denken er een hoop er niet zo over, en is het dus fijn om hier wel begrip te krijgen ervoor.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:45

.
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 27-09-23 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:07

Wat een verhaal! Ik ken het, die harde die geen pijn laten zien. Erg vervelend, maar daar kun je echt niks aan doen. Ach gut

En nu maar duimen dat het stukje slijmvlies niet verder afsterft!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:13

Dat is inderdaad een harde zeg

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:25

jeetje heb alle pagina's doorgelezen. Vind erg goed dat je dit hebt gedaan en voor hem bent gaan vechten! Hoop dat hij er goed uit komt al kan ik begrijpen dat nu alles nog even erg moeilijk is. Succes en veel beterschap voor die stoere vent van je!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:30

Les_Fjal schreef:
Dit begon op een maandag, en donderdag stond ik erop dat mijn veearts langs kwam....Maar zolang een paard eet, vinden ze blijkbaar het niet de moeite waard om te komen. Prima, wil je niet naar mij komen, kom ik naar jou ! Wij dus richting veeartsen kliniek.....waar ik uiteindelijk wel serieus genomen werd.

Het is ondertussen al heel wat jaren geleden dat ik een clinic van een Amerikaan meemaakte. Wat die man zei over de gezondheid van jouw paard maar ook andere dieren ben ik nooit vergeten.
'Listen to your gutfeeling when it comes to the health of your horse. Yóu know him best.'

Blijkt ook maar weer uit jouw verhaal.
Veel sterkte, ik duim voor jullie dat hij snel opknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:40

Mooi zinnetje ranna.

Het lijkt me een behoorlijke in greep, niet alleen voor je paardje maar ook voor jou. Uit je verhaal blijkt dat hij een echte bikkel is. Duim dat hij er weer helemaal boven op komt.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:41

Wij duimen hard mee!
Ik weet precies hoe het is om zo'n bikkelharde ijslander te hebben, die altijd gewoon doorgaat alsof er niets aan de hand is.
Hopelijk knapt je kanjer gauw op!

HrapOptRam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:01

Dat is effe balen Boos! met de complicaties!!
Maar bij ons is ook allemaal goed gekomen, nog effe door de zure Pling appel heen bijten en voordat je het weet is alles goed genezen.
Bij mijn Hrappurtje zie nu nog steeds ophopingen bij zijn uitgang,maar dat is normaal zeggen ze.

Heel veel succes en ik blijf je Ach gut Fjal volgen

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:16

Wat een verhaal, hopelijk komt alles goed met je paardje.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:15

O jee, ik hoop dat hij het zelf kan oplossen met dat slijmvlies. Weer onder het mes zal wel zwaar voor hem zijn.
Jee, dat verhaal... zo kl*te dat je eigenlijk niet kan vertrouwen op vee artsen waar je zo afhankelijk van bent. Het lijkt me namelijk wel dat ze (hij) iets over het hoofd hebben gezien, dat kan toch niet anders? Maar daar is nu niets meer aan te doen. Het is alleen maar van belang dat het goed komt met jouw paardje. Heel veel sterkte en succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:21

zoo Wow! jouw paard is echt een bikkel zeg!

dat was een aardig gezwel,kan me voorstellen dat hij niet makkelijk kon plassen.
gelukkig kunnen ze erg veel tegenwoordig.
jaren geleden hebben ze wel mijn kater omgetoverd tot poes,maar bij een paard had ik het nog nooit gehoort.

maar heel veel sterkte en beterschap Ach gut

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:17

Meid, alle sterkte voor jou en je ventje! Wat een bikkel zeg! En natuurlijk de complimenten aan de artsen die hem geopereerd hebben.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:28

Oh jeetje arm paard Ach gut
Ziet er echt heel erg uit, ik hoop dat hij er bovenop komt!

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:35

ohjee.
Sterkte ermee. en ik hoop dat hij er weer helemaal boven op komt!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:41

Heel veel sterkte meid! Je hebt een sterk paard en hij komt er heus wel door! Ik blijf duimen!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:14

zo hehe uitgelezen
kan alleen maar zeggen: meid er zijn er maar weinig die dit allemaal over hebben voor hun paard. Wens jou veel wijheid verder (nu met de complicatich) en Fjall heel veel beterschap

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:50

Hoe gaat het nu met Fjalar?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:19

ik weet wel dat t bij honden kan. Mijn hond(gecastreerd) heeft een keer een teef gedekt terwijl dat dus eigenlijk niet meer zou moeten kunnen. Uiteraard kon hij geen puppies meer maken maar ze zaten wel vast aan elkaar. De teef heeft zich waarschijnlijk losgetrokken waardoor hij een zwaar geknuesde penis had. Het zag er echt niet, helmaal zwart was ie. Er was een grote kans dat de penis af zou sterven en dat ie dus geamputeerd moest worden en dat ie een soort van vrouwtje gemaakt werd dmv een omleiding van de urine buis. Gelukkig is t bij hem helemaal goed gekomen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:28

Zo dat is niet zomaar wat.. heel veel succes nog en sterkte..

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:13

Hoe gaat het nu?

M_C_Design

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:14

apart :s

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:16

heel veel sterkte !!
en hoop dat hij er weer helemaal bovenop komt

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:29

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat!
Veel sterkte met hem, geef hem maar een dikke knuffel!