Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:38

Heb je wel eens goed naar de staart van een shetlander of bijvoorbeeld een fries gekeken? Die zijn ook stug, zwaar en vol en daar heb ik ook nooit over problemen gehoord...
Ook ik ben nog steeds niet overtuigd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:40

Evelike schreef:
En zo'n lange staartwortel kun je idd altijd dan nog aan laten groeien, maar dat gebeurd toch niet. Want als je 2x per maand naar de keuring gaat met het paard zal die altijd een kale wortel houden.

Wat een ongelofelijke flauwekul. Alsof een paard zijn hele leven lang tweemaal per maand naar de keuring gaat, tot hij de leeftijd bereikt van een jaar of 20 ? Op het moment dat een paard op een keuring alles gewonnen heeft wat er te winnen valt, gaan ze de fok in. Dat is GEEN argument voor couperen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 10:40

Cassidy schreef:
Kwestie van genoeg showshine erin spuiten, dan valt het ook bij een trekpaard er makkelijk uit. Blijf het een kwestie vinden van luiheid en gemakszucht. En bij mijn Quarter heb ik standaard een vlecht in de staart, met daar een zak omheen. Dagelijks wassen bij een staart kan geen kwaad, je hoeft niet iedere keer die staartwortel mee te nemen? En anders, vlecht erin, staartzak erom. En als je geen staartzakken vindt die groot genoeg zijn voor een trekpaardenstaart, weet ik nog wel een adresje waar ze ze op aanvraag voor je kunnen maken.

Ja, dat adres hoef je me niet te geven dat zouden we zelf ook wel weten. Bedankt Lachen

Hahaha, je zou maar 25 trekpaarden hebben lopen met de staart in een vlecht en zak. Mensen lachen je uit, ze weten niet welk paard daar in de wei staat.
Sorry, zie het al helemaal voor me Haha!

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 10:43

Cassidy schreef:
Evelike schreef:
En zo'n lange staartwortel kun je idd altijd dan nog aan laten groeien, maar dat gebeurd toch niet. Want als je 2x per maand naar de keuring gaat met het paard zal die altijd een kale wortel houden.

Wat een ongelofelijke flauwekul. Alsof een paard zijn hele leven lang tweemaal per maand naar de keuring gaat, tot hij de leeftijd bereikt van een jaar of 20 ? Op het moment dat een paard op een keuring alles gewonnen heeft wat er te winnen valt, gaan ze de fok in. Dat is GEEN argument voor couperen.

Nou, je kunt met heel veel paarden hun hele leven lang naar de keuring gaan hoor. Er zijn er genoeg die nooit zullen winnen wat er te winnen is Lachen
En er is niet 1 soort keuring, er zijn fokdagen van diverse provincies en verenigingen, nationale, showdagen, enz.
Dus heel veel om heen ta gaan he Lachen

En met de meeste trekpaarden wordt ook gefokt als ze nog naar keuringen gaan. Daar hoeven ze niet alles voor te winnen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 10:44

Marije_jiplover schreef:
Heb je wel eens goed naar de staart van een shetlander of bijvoorbeeld een fries gekeken? Die zijn ook stug, zwaar en vol en daar heb ik ook nooit over problemen gehoord...

Ik heb zelf ook een shet.
Maar de haren zijn wel een degelijk verschil.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:47

waarom noemen de mensen hier die er zo tegen zijn, dan niet 1 reden waarom die staarten NIET gecoupeerd mogen worden?.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:47

Evelike schreef:
Hahaha, je zou maar 25 trekpaarden hebben lopen met de staart in een vlecht en zak. Mensen lachen je uit, ze weten niet welk paard daar in de wei staat.

Aha, dus nu komt de aap uit de mouw. Je bent bang om op te vallen, je loopt met de meute mee. Vooral je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken, stel je voor dat mensen je uitlachen. Moet je stevig voor in je schoenen staan, doe jij duidelijk niet.
Mijn Quarters (2) hebben de vlechten in de staartzak. Die blijft er ook inzitten als ik aan het rijden ben. Het is bij ons op stal redelijk standaard dat ze zo lopen (westernstal) maar bij de buurstal hebben ze alleen maar dressuurpaarden, en die beginnen er nu ook mee, nadat ze ons in het begin hebben uitgelachen.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:48

ik ben niet tegen, dat mooier vinden is voor iedereen anders.
maar de argumenten die zij geeft. viezigheid, geboorte, dekken, vliegen. ze heeft gewoon gelijk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:49

Evelike schreef:
En er is niet 1 soort keuring, er zijn fokdagen van diverse provincies en verenigingen, nationale, showdagen, enz.
Dus heel veel om heen ta gaan he Lachen

En met de meeste trekpaarden wordt ook gefokt als ze nog naar keuringen gaan. Daar hoeven ze niet alles voor te winnen.

Hoeveel mensen gaan overal heen? Hoeveel mensen gaan naar keuringen met alle dieren die ze hebben? Ik moet de 20 -jarige ruin nog tegenkomen op een keuring hoor, en dan maakt het niet uit over welk ras we het hier hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:50

die zijn er al zat genoemd
1) bescherming geslachtsdelen
2) verjagen vliegen

en al die argumenten zijn gewoon weerlegd, deels al door TS zelf (dekken met een bandage), deels door anderen (staart wassen, uitdunnen, in een zak).

en bovendien is het in mijn ogen nog altijd zo dat je een bijzonder sterk argument VOOR moet hebben om een paard te verminken, en niet omdat er geen argumenten tegen zijn. En "dan lachen ze ons uit als al die paarden met een zak in de wei staan" valt daar voor mij niet onder.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:51

hoezo is een staart couperen verminken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:52

Eline_ schreef:
maar de argumenten die zij geeft. viezigheid, geboorte, dekken, vliegen. ze heeft gewoon gelijk!

Nee, heeft ze niet. Want daar zijn oplossingen voor.

Viezigheid: staart regelmatig wassen, inkorten, uitdunnen, invlechten.
Geboorte: staart bandageren (en een geboorte is misschien een half uur per dracht, ben ook nog geen hengst of ruin tegengekomen die een veulen kon baren. Om daar een merrie een leven lang met gecoupeerde staart rond te laten lopen is een beetje extreem, niewaar?
Dekken: staart inbandageren, opzij houden. En ook bij een hengst komt de staart er bij het dekken niet aan te pas.
Vliegen...? Lips are sealed

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:53

Eline_ schreef:
hoezo is een staart couperen verminken?

nou, omdat je welbewust een lichaamsdeel gedeeltelijk amputeert. Er wordt nl het grooytste deel van de staartwortel weggehaald.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:54

Cassidy schreef:
Eline_ schreef:

Nee, heeft ze niet. Want daar zijn oplossingen voor.

Viezigheid: staart regelmatig wassen, inkorten, uitdunnen, invlechten.
Geboorte: staart bandageren (en een geboorte is misschien een half uur per dracht, ben ook nog geen hengst of ruin tegengekomen die een veulen kon baren. Om daar een merrie een leven lang met gecoupeerde staart rond te laten lopen is een beetje extreem, niewaar?
Dekken: staart inbandageren, opzij houden. En ook bij een hengst komt de staart er bij het dekken niet aan te pas.
Vliegen...? Lips are sealed

nou dit is echt een zinloze discussie,
die heeft deze mening,
die weer een ander.

en hier komt alleen maar ruzie om.
jij bent tegen, ik ben voor.
punt er achter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:54

Volgens mij heeft Eline niet helemaal begrepen wat couperen is...

Couperen is een AMPUTATIE!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:56

zolang we hier op een rustige toon (en dat gebeurt nu) discussieren hoeft er echt geen ruzie te volgen. Het gaat hier om een behoorlijk principiele kwestie, en niet alleen een kwestie van smaak.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:57

ja dat weet ik heel goed.
en toch ben ik niet tegen.

het spijt me, maar ik ben altijd gewent dat die staart gecoupeerd werd, met of zonder argumenten.
een trekpaard had een gecoupeerde staart.
een jack-russel pup, de da kwam, en coupeerde de staartjes.
zo ben ik opgegroeid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:58

Evelike schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ik heb zelf ook een shet.
Maar de haren zijn wel een degelijk verschil.

Dan moet je net iets meer antiklit oid gebruiken voor je trekpaard.

En ja, wij zijn inderdaad tegen, Eline, omdat je meer dan de halft van de staartwortel (wervels dus) amputeert, puur omdat je het mooier vindt!!! Dat is nl de enige reden waarom het gedaan wordt, de rest wordt als dekmantel gebruikt, maar die 'problemen' zijn allemaal op te lossen cq. te voorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:01

Eline_ schreef:
het spijt me, maar ik ben altijd gewent dat die staart gecoupeerd werd, met of zonder argumenten.

Aha, weer zo'n geval van traditiebehoud, en verder niet bij (willen) nadenken. Maakt je wel tot een meeloper. Durf ergens tegenin te gaan, durf kritisch te kijken, durf dingen anders te doen. De oneliner van: ben het met Evelike eens (vanwege de argumenten), en de regel in je reactie "ben het niet anders gewend" staan wel haaks op elkaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:02

Ik heb dat ook nooit anders gezien Eline (op verre afstand) en heb daar nooit begrip voor gehad. Ik vind alleen maar het feit dat zo hoort en dat mooi is echt absoluut onvoldoende om een verminking te rechtvaardigen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:05

Cassidy schreef:
Evelike schreef:

Aha, dus nu komt de aap uit de mouw. Je bent bang om op te vallen, je loopt met de meute mee. Vooral je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken, stel je voor dat mensen je uitlachen. Moet je stevig voor in je schoenen staan, doe jij duidelijk niet.
Mijn Quarters (2) hebben de vlechten in de staartzak. Die blijft er ook inzitten als ik aan het rijden ben. Het is bij ons op stal redelijk standaard dat ze zo lopen (westernstal) maar bij de buurstal hebben ze alleen maar dressuurpaarden, en die beginnen er nu ook mee, nadat ze ons in het begin hebben uitgelachen.

Nee hoor, ben echt niet bang om uitgelachen te worden.
Maar een staart in een staartzak zal wel het laatste zijn wat in mij op zou komen. En al zeker bij een trekpaard is dat echt niks hoor.

Maar ik ga dit topic aanstaande zondag eens voorleggen aan een kennis. Kijken wat hij jullie ook nog kan vertellen Haha!

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:06

nou, ik ben gewoon van mening, als het netjes gebeurt, gewoon met een verdoving, dat het dan geen probleem is.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:07

Precies Eline, zo is dat OK dan!

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:07

en dat het dan veel beter bij te houden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:08

Als die kennis pro-couperen is, ben ik benieuwd naar de argumenten tegen het gebruik van de zak, of de argumenten die hij voor het couperen aanhaalt die hier nog niet genoemd zijn.
Beetje flauw trouwens dat je nu hulp gaan inschakelen ...Haha!