Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelike schreef:En zo'n lange staartwortel kun je idd altijd dan nog aan laten groeien, maar dat gebeurd toch niet. Want als je 2x per maand naar de keuring gaat met het paard zal die altijd een kale wortel houden.
Cassidy schreef:Kwestie van genoeg showshine erin spuiten, dan valt het ook bij een trekpaard er makkelijk uit. Blijf het een kwestie vinden van luiheid en gemakszucht. En bij mijn Quarter heb ik standaard een vlecht in de staart, met daar een zak omheen. Dagelijks wassen bij een staart kan geen kwaad, je hoeft niet iedere keer die staartwortel mee te nemen? En anders, vlecht erin, staartzak erom. En als je geen staartzakken vindt die groot genoeg zijn voor een trekpaardenstaart, weet ik nog wel een adresje waar ze ze op aanvraag voor je kunnen maken.
Cassidy schreef:Evelike schreef:En zo'n lange staartwortel kun je idd altijd dan nog aan laten groeien, maar dat gebeurd toch niet. Want als je 2x per maand naar de keuring gaat met het paard zal die altijd een kale wortel houden.
Wat een ongelofelijke flauwekul. Alsof een paard zijn hele leven lang tweemaal per maand naar de keuring gaat, tot hij de leeftijd bereikt van een jaar of 20 ? Op het moment dat een paard op een keuring alles gewonnen heeft wat er te winnen valt, gaan ze de fok in. Dat is GEEN argument voor couperen.
Marije_jiplover schreef:Heb je wel eens goed naar de staart van een shetlander of bijvoorbeeld een fries gekeken? Die zijn ook stug, zwaar en vol en daar heb ik ook nooit over problemen gehoord...
Ook ik ben nog steeds niet overtuigd.
Evelike schreef:Hahaha, je zou maar 25 trekpaarden hebben lopen met de staart in een vlecht en zak. Mensen lachen je uit, ze weten niet welk paard daar in de wei staat.
Sorry, zie het al helemaal voor me
Evelike schreef:En er is niet 1 soort keuring, er zijn fokdagen van diverse provincies en verenigingen, nationale, showdagen, enz.
Dus heel veel om heen ta gaan he
En met de meeste trekpaarden wordt ook gefokt als ze nog naar keuringen gaan. Daar hoeven ze niet alles voor te winnen.
Eline_ schreef:ik ben niet tegen, dat mooier vinden is voor iedereen anders.
maar de argumenten die zij geeft. viezigheid, geboorte, dekken, vliegen. ze heeft gewoon gelijk!
Eline_ schreef:hoezo is een staart couperen verminken?
Cassidy schreef:Eline_ schreef:ik ben niet tegen, dat mooier vinden is voor iedereen anders.
maar de argumenten die zij geeft. viezigheid, geboorte, dekken, vliegen. ze heeft gewoon gelijk!
Nee, heeft ze niet. Want daar zijn oplossingen voor.
Viezigheid: staart regelmatig wassen, inkorten, uitdunnen, invlechten.
Geboorte: staart bandageren (en een geboorte is misschien een half uur per dracht, ben ook nog geen hengst of ruin tegengekomen die een veulen kon baren. Om daar een merrie een leven lang met gecoupeerde staart rond te laten lopen is een beetje extreem, niewaar?
Dekken: staart inbandageren, opzij houden. En ook bij een hengst komt de staart er bij het dekken niet aan te pas.
Vliegen...?
Evelike schreef:Marije_jiplover schreef:Heb je wel eens goed naar de staart van een shetlander of bijvoorbeeld een fries gekeken? Die zijn ook stug, zwaar en vol en daar heb ik ook nooit over problemen gehoord...
Ook ik ben nog steeds niet overtuigd.
Ik heb zelf ook een shet.
Maar de haren zijn wel een degelijk verschil.
Eline_ schreef:het spijt me, maar ik ben altijd gewent dat die staart gecoupeerd werd, met of zonder argumenten.
Cassidy schreef:Evelike schreef:Hahaha, je zou maar 25 trekpaarden hebben lopen met de staart in een vlecht en zak. Mensen lachen je uit, ze weten niet welk paard daar in de wei staat.
Sorry, zie het al helemaal voor me
Aha, dus nu komt de aap uit de mouw. Je bent bang om op te vallen, je loopt met de meute mee. Vooral je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken, stel je voor dat mensen je uitlachen. Moet je stevig voor in je schoenen staan, doe jij duidelijk niet.
Mijn Quarters (2) hebben de vlechten in de staartzak. Die blijft er ook inzitten als ik aan het rijden ben. Het is bij ons op stal redelijk standaard dat ze zo lopen (westernstal) maar bij de buurstal hebben ze alleen maar dressuurpaarden, en die beginnen er nu ook mee, nadat ze ons in het begin hebben uitgelachen.