Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:14

Yamcha schreef:
Mijn stelregel is dat jouw lengte ongeveer gelijk moet zijn aan de schofthoogte van het paard of pony... 10 cm meer of minder mag, maar geen 30 of zelfs 40 cm verschil! Bij kinderen tot 12 jaar vind ik dat het verschil iets groter mag zijn, maar ook daar een maximum van 20 cm...

Hmm.. dan ben ik ook te groot voor mijn pony.
Wel 20 cm.

Rana is 1.47m. en ik ben 1.67 m. en weeg 50 kilo.

Afbeelding
Beetje vage foto, maar heb niet andere rijfoto's
Laatst bijgewerkt door Ronnie25 op 20-06-06 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:14

ja maar dat ruitertje woont 12 km verderop en komt 1x per maand bij ons.
En vind maar eens in de uithoek van nederland iemand die veel durft, sterk is, niet al te groot en zwaar, alleen doet wat jij zegt enz.
bovendien heb ik geen tijd om een ruiter te begeleiden ik heb het druk met school en andere dingen. en jonge kinderen willen snel dingen die niet mogen en een kind met een pony alleen de weg op sturen vind ik ook niet kunnen.,

maar goed is dit topic er nog want nou gaan we een beetje off topic,

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:16

Kijk dat is super om te zien, en inderdaad als je er zelf als eigenaar een beetje moeite in steekt dan kunnen die kinderen prima rijden met de eigenwijze ukjes. Leuk dat steeds meer mensen zo gaan denken en dat ej steeds vaker passende ruitertjes op pony's ziet.

@ miloetje: Kracht heb je niet nodig om een pony goed te rijden, dan werk je zelf vanuit de verkeerde hoek. Die kinderen moeten alleen een beetje op hun kont kunnen zitten en een beetje lef hebben de rest kan je zelf aan ze leren

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:16

die regel lijkt mij sterk want een meisje van 1.20 rijd op een shetje van 80 cm en dat past nog perfect en het scheelt toch echt 40 cm.
en iemand van 1.65 moet dan op een pony van 1.55? sorry maar ik pas nog perfect op een fjord van 1.42

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:17

@ Leandra15: Wat een onzin regel dan jij past er perfect op.

@ miloetje: Dan denk je toch echt verkeerd, ons ruitertje van 123 cm is te groot aan het worden voor onze pony van 84 cm.

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:22

ik vind jou'n ruitertje echt niet tegroot.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:26

Ze zit bijna op kniehoogte met haar voeten en dat is toch echt te groot hoor, als ze echt op kniehoogte komt moet ze stoppen want dan hindert ze de pony te veel, dus deze zomer rijd ze voor het laatst met hem

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:28

Het jammere van shetjes is dus ook dat je er heel snel uitgroeid... Veel kinderen blijven (denk ik) gewoon rijden omdat ze moeilijk tot geen afscheid van het rijden op hun trouwe shetje kunnen nemen. Jammergenoeg zorgt dit er weer voor dat er heel snel en vrij vaak shetjes met te grote ruiters rondlopen.... Ik denk ook dat veel ruiters zich ovr een paar dingen vergissen bijvoorbeeld dat te zwaar zijn niet kan (mee eens) maar te lang zijn meestal wel kan >> dit lijkt me dus niet kunnen aangezien ook in veel andere berichten al is gezegd dat dat ook erg schadelijk is voor je pony... En ik denk dat dat inderdaad klopt?!!! Verder kan ik me het stoppen met rijden wel voorstellen dat dat moeilijk is maar als je nog op een shetje rijd (waar je al te groot voor wordt/bent) moet je toch ooit een keer stoppen... Als je een shetje bijv. koopt dan kun je meteen al bedenken dat je er ooit te groot voor wordt... Erg jammer maar wel waar.....

HorseGurl13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:29

Leandra15 schreef:
Yamcha schreef:
Mijn stelregel is dat jouw lengte ongeveer gelijk moet zijn aan de schofthoogte van het paard of pony... 10 cm meer of minder mag, maar geen 30 of zelfs 40 cm verschil! Bij kinderen tot 12 jaar vind ik dat het verschil iets groter mag zijn, maar ook daar een maximum van 20 cm...

Hmm.. dan ben ik ook te groot voor mijn pony.
Wel 20 cm.

Rana is 1.47m. en ik ben 1.67 m. en weeg 50 kilo.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=TFEUFWAT[/img]
Beetje vage foto, maar heb niet andere rijfoto's

Als jij te groot bent weet ik het ook niet meer?!!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:29

Inderdaad helemaal mee eens, denk ook dat het komt omdat de meeste jongeren tegenwoordig allemaal willen kunnen rijden, dat is vaak het belangrijkste. Die mentaliteit helpt ok helemaal neit mee

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:39

Daar moet ik jullie gelijk in geven.. Het belangrijkste is tegenwoordig wel het rijden, voor heel veel mensen. Ik doe daar niet zo in mee geloof ik.. Als ik merk dat judy wat minder in dr vel zit, prima.. dan gaan we toch lekker een eind wandelen, of fietsen. Helaas zijn er echt niet zoveel mensen die daar hetlzelfde over denken/doen. Tuurlijk, ook ik vind het heerlijk om een eind buiten te rijden, lekker de natuur in. Maar niet ten koste van mn paardje..... & dat vergeten veel mensen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:12

karoliena schreef:
Inderdaad helemaal mee eens, denk ook dat het komt omdat de meeste jongeren tegenwoordig allemaal willen kunnen rijden, dat is vaak het belangrijkste. Die mentaliteit helpt ok helemaal neit mee

breek me de bek niet open.....

HorseGurl13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 18:15

karoliena schreef:

Wat natuurlijk erg jammer is aangezien er meer leuke dingen zijn die je met je pony kan doen!! Bijv. wandelen, poetsen, vrijspringen, longeren enz.!!!

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:25

jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk.
Maar ik poets altijd al hoor . En longeren kent beau niet en vrijspringen vinden hij en ik beide niet leuk.
Ik zou wel willen leren mennen maar dat kan niet.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:27

Maar wat vinden jullie van mij op mijn pony? Vorige bladzijde onderaan. Ben wel benieuwt of ik het te licht zie.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:30

@ cap op je kop;; Je bijrijdstertje is super schattig, dat kan nou echt nog prima..
Jij voor het plaatje, tjsa misschien wat minder, maar te zwaar/groot echt niet hoor!

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:36

Capopjecop: Prima

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:41

miloetje schreef:
jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk.
Maar ik poets altijd al hoor . En longeren kent beau niet en vrijspringen vinden hij en ik beide niet leuk.
Ik zou wel willen leren mennen maar dat kan niet.

Dan zou je je eens moeten verdiepen in wat je allemaal kan doen met die kleintjes. En longeren kan je natuurlijk gewoon leren. Je kan vrijheidsdressuur gaan doen, wandelen, spelen, inderdaad poetsen, werken aan de lange lijnen, jong ruitertje zoeken en begeleiden, er zijn zo veel leuke idngen dat je neit eens voor alles tijd hebt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:54

@ Cacopjekop: kan prima, voor het plaatje is het iets minder, maar het lijkt me qua gewicht prima... en je voeten steken er iets onderuit, maar niet heel ver... ben het opdat punt met Myrthe eens, leuk bijrijdertje trouwens!
@leandra15: ja, ik vind jou ietsje te groot, en je zou je beugels langer kunnen maken, dat vertekent het beeld... wat voor pony heb je? want het maakt natuurlijk wel een boel uit of je een stevige pony hebt of een iel ding. Kijk, dat bedoel ik alweer, het is best moelijk om dat goed te beoordelen

Ben het met Karoliena eens: als je shets leuk vindt, kun je daar idd veel meer mee doen dan alleen rijden, en een klein kindje begeleiden met rijden lijkt me vreselijk leuk... en de meest pony's vinden het vaak super...

Oh ja, en die stelregel die ik heb, is gewoon mijn mening, ik vraag niemand om het met me eens te zijn, voor mezelf vind ik een plaatje te bedrieglijk om het goed te kunnen beoordelen, vandaar dat ik voor mezelf een regel heb gemaakt... ik vertrouw mijn eigen gevoel of het paard of de pony het nog kan dragen gewoon niet...
Het is ook niet mijn bedoeling om iemand af te kraken of aan te vallen, alleen sommige dingen vind ik gewoon echt niet kunnen!

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:20

Noem eens voorbeelden dan?

Karoliena: ik wil wel leren mennen maar dat mag niet, is niet vertrouwt. En longeren snapt beau niet goed en hij vind het ook niet leuk. maar ik maak af en toe een buitenritje en wandelen enz

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:59

Vrijheidsdressuur, wat Karoliena ook al zei, dan leert je paardje zitten enliggen en knielen op commando... lijkt een beetje op gehoorzaamheidstraining voor de hond... erg grappig. Je zou eigenlijk Jauke @bokt eens moeten vragen, die heeft er meer verstand van als ik, er zijn ook wel topics over...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:43

miloetje schreef:

Karoliena: ik wil wel leren mennen maar dat mag niet, is niet vertrouwt. En longeren snapt beau niet goed en hij vind het ook niet leuk. maar ik maak af en toe een buitenritje en wandelen enz

je kunt hem ook leren dat het wel leuk is. als hij het nog niet goed kent, weet hij ook niet dat het wel leuk kan zijn. ik kon ook nooit longeren met mijn paard, hij had er gewoon een hekel aan. hij is nu 8, (5 jaar later dus) en nu vindt hij het super. hij luistert goed, en houdt ook van de afwisseling. rijden is echt geen primaire (zelfs geen secundaire) levensbehoefte van een paard. een paard is gemaakt om gras te eten, te rennen op het land en verder weinig te doen, en niet om te rijden. en dat geldt voor ELK paard.

@ yamcha, ik dacht ook al, waar heb je het over, hihi!

en dan nog even dit:

dit is mijn pony met haar nieuwe ruitertje. de pony is drie, dit is de tweede keer dat Max erop zit, en voor hem ook de tweede keer. ik heb deze pony gekocht zonder zelf rijden als doel, en als ze nooit ingereden zou worden, geen probleem! ik oefen al wat aan de lange lijnen en aan de longe, en ik wil ook vrijheidsdressuur gaan doen. je hoeft dus niet bang te zijn om afscheid te moeten nemen als je niet meer rijdt. rijden is nl niet het enige leuke dat je met een pony kunt doen. Max is trouwens 5 jaar, en Flicka is maar 97 cm groot.

Afbeelding

zelf heb ik dus ook nog een rijpony, een E-pony. met hem rij ik ook niet elke dag. we wandelen ook graag, of we fietsen, en ik heb zelfs al een start gemaakt aan de lange lijnen!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:10

miloetje schreef:

Longeren kan hij gewoon leren, heb al genoeg voorbeelden genoemd lijkt mij waarbij je niet hoeft te mennen

miloetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:05

ik ga nu bezig met parelli
en soms een buitenritje naar het bos of de polder.
maar rijd al tijden niet meer in de bak dressuur enz.

Tibamar

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:32

Als het qua gewicht nog kan, kan rijden af en toe nog wel
Als je niet te zwaar bent voor je Shet maar wel wat lang kan je er makkelijk nog een beetje mee rond hobbelen
Voor echt netjes rijden lijkt mij een passende pony wel beter, ook voor je zit zelf en het zit fijner
Pony's kunnen veel hebben, een beetje er op zitten enz. kunnen ze lang hebben
*niet dat je met 70 kg op een welshje van 1.15 moet gaan zitten, maar die ouderwets type Shetten met een hoogte van 1.07 m kunnen dat dus makkelijk houden als je er even op zit