koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:35

Destinietje schreef:
Zoek het woord "sarcasme" eens op in het woordenboek.

meisje waarom ga jij continu in de verdedeging??
jouw stelling klopt o0ok niet want zag in je profiel dat je ze al met 2 en half inrijd??MMM niet echt mijn keuze..

ik ben dus een wedstrijd miep geweest, week in week uit. Hoop bereikt qua doel wat ik voor ogen had..
Nu kwam ik een jaartje terug in contact met de tinker..
geweldige beesten,had ik die maar eerder in m'n hart toe gelaten ipv gillen "wat moet je nou met zo een koe!!!"
je hebt gelijk dat ze misscien niet zo elastish zijn als een hoog benige kwpner... Maar wees eens rieel
Als iemand een koudbloed Z oefeningen kan laten doen,ongeacht als ze vloeiend zijn ja of te nee..
Als je je wat meer in ALLE paarden verdiept weet je dat het de ruiter bij een koudbloed veel meer inspanning en energie kost.. kan je dan niet een keer met je hand over je hart strijken en trots zijn op zo een ruiter dat die het maar mooi voor elkaar heeft gekregen???
Ik ken een hoop kwpners waarvan ik denk,ohhh my god en die wil de dressuur in??
Ik heb bij de pony's in het Z springen en dressuur gereden met ene paard Z springen en M1 dressuur en andere paard M springen en M dressuur start gerechtig, dus ja ik weet waar ik over praat..
en ja als ik op concour ben en zie zo een koudbloed al z'n oefeningen doen, ben ik trots op die eigenaar van dat beestje.. Waarom??
Omdat ze HET maar wel ff doen.. ook al is het niet zo ligt voetig als jouw kwpner...

amen

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:48

ik rij ook een koudbloed ze mist zelfs een oog wij doen ook gewoon mee aan wedstrijden ben ook een paar x eerste geweest pas was ik nog 4e van de 12 en er zaten sjieke paarden tussen hoor nou zal ik met haar niet ver komen maar mz ou ik zeker kunnen halen als ik zou willen ze kan super lopen ik heb zelf nog een gelderse merrie en daar wil ik toch wel officieel mee gaan starten die is natuurlijk soepeler maar een koudbloedje kan prima wedsrtijden rijden hoor wij hebben het bewezen er zijn een hoop mensen geweest die raar stonden te kijken als ik 1e werd en dan had ik de grootste lol

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:51

Whahaha mag je jezelf tegenwoordig ook al niet meer verdedigen?
Overigens, ik rij paarden in als ze daar aan toe zijn. De pony in mijn profiel is overigens GEEN 2,5, dat staat er fout. Er stond een foto van hem op de wei, deze had ik verwijderd omdat ie het niet meer deed. Op deze fotos is hij 5 jaar, en net een paar weken onder het zadel. Of is dit ook weer mezelf verdedigen? Dan kan ik beter mijn mond houden, want je mening geven op bokt, is blijkbaar niet mogelijk zonder dat mensen meteen met allerlij oordelen klaarstaan.
Overigens, wat heeft dat met mijn stelling te maken? Mensen hier kunnen dus duidelijk niet discusseren zonder persoonlijk te worden. Dat is mij al veel vaker gebleken. Geef je je mening (zonder 10 doekjes erom) en dan worden er meteen zoveel mogelijk dingen naar je hoofd geslingerd waar ze je mee denken te kunnen hebben, over fotos of uitspraken, die geen donder met het onderwerp te maken hebben. Maargoed, dat zal wel aan mij liggen.

En wie zegt dat ik niet blij kan zijn voor de mensen die goed presteren (1e worden zoals jij zegt) met een koudbloed? Het ligt helemaal aan de mensen. Ik ken ook zat mensen die met een koudbloed rijden, en ik moet er ook weleens tegen rijden. En so what als zij winnen, het is ze van harte gegunt, want ze hebben die punten vast niet gekregen omdat ze zo lief lachten! Maar dat wil niet zeggen dat er niet genoeg zijn waarvan ik toch mijn twijfels heb of ze wel helemaal eerlijk zijn tegen zichzelf als ze denken verder te komen met hun koudbloed. Klinkt het zo met doekjes beter..?

Er heeft ooit iemand een wijze uitspraak gedaan: Love me or hate me, but at least KNOW me. En dat is iets waar bokt nog niet veel van snapt.
Laatst bijgewerkt door Destinietje op 01-05-06 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:54

lowara schreef:
oooh absoluut! er rijden meer recreanten mee dan echte fanatiekelingen, maar ik rij ook regelmatig tegen startkaarthouders en ik denk dat als ik echt serieus zou worden met trainen, ik best ver kan komen. probleem is dat ik zoals ik al zei.. een recreant ben en dus aanmodder. maar ken zat mensen die met Tinkers in de wedtrsijdsport rijden en ook gewoon M 1 en 2, L 1 en 2 etc zijn en ook best veel winnen

Baggio: L1 + 10 (grai)

heey, mijn paard komt langs

Even serieus, zoals bij elk ras is het ene dier wel geschikt en het andere dier niet geschikt voor de wedstrijdsport.
Van Baggio weet ik dat hij potentie heeft voor de Z. Het gaat op het gemakje, we zitten ook met het dekseizoen en zijn leeftijd. In september start hij zijn 1e L2 wedstrijd. Tot op heden heeft hij regelmatig in de prijzen gereden, maar vanzelfsprekend niet altijd. Hoe het in de toekomst gaat, ach, we zien wel.

Maar dan moet ik ook eerlijk zeggen, Baggio is een luxe type tinker :

Afbeelding
Voor de duidelijkheid, deze foto is van een show en niet wedstrijd.

En ach, als hij de Z1 niet haalt, blijft het toch mijn toppertje. De L2 die zijn amazone met hem behaald heeft vind ik al knap, zover kom ik niet eens. Ik houd het bij strandcrossen en de fokkerij.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:01

nou doe je het toch weer?? Jij hebt je mening geven hoe jij erover denkt in dit tropic.. klaar basta, blijf dan niet door gaan en geef die andere ook een kans te kunnen reageren, je doet het zo jezelf aan dat iedereen zit te floeke op je..
laat het zo,wij weten je mening en dat is dan punt uit,en vlieg niet elke pagina weer helemaalvol met in de verdedeging gaan..
laat het los,laat het gaan... zoals de tekst van een liedje is..

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:08

Tja dat koudbloeden niet mee kunnen komen in de sport was al bekend, maar hoe zit het dan met het overgrote deel KWPN'ers dat niet mee kan komen in de sport? Heel veel zijn geblesseerd of zijn te kijkerig, ruiters die paarden krijgen die véél te goed zijn voor hun rijkunsten. Ik zie vaak genoeg dressuurpaarden afgeragd worden voorbijkomen, die bij het L1 blijven steken.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:12

stalnijmegen schreef:

nou doe je het toch weer?? Jij hebt je mening geven hoe jij erover denkt in dit tropic.. klaar basta, blijf dan niet door gaan en geef die andere ook een kans te kunnen reageren, je doet het zo jezelf aan dat iedereen zit te floeke op je..
laat het zo,wij weten je mening en dat is dan punt uit,en vlieg niet elke pagina weer helemaalvol met in de verdedeging gaan..
laat het los,laat het gaan... zoals de tekst van een liedje is..

Als iemand op MIJ reageerd, is het mijn goed recht om mezelf daarbij te verdedigen, of antwoorden te geven. Als jij met iemand een gesprek of discussie voert, stop je dan ook na 2 antwoorden? Word een leuke discussie dan. Maargoed, dat jij me niet mag, dat is nu wel duidelijk meid, maar dat wil niet zeggen dat je het topic ff naar de klote mag helpen. IK ga hier steeds offtopic, ik geef gewoon mijn mening, en discusseer mee. Maar doordat mensen offtopic op MIJ gaan liggen vitten, tja...

Maargoed, als jij me mooi met rust laat en je lekker in de discussie mengt ipv op mij gaat zitten vitten, zijn we allebij blij.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 11:01

patsur schreef:
Tja dat koudbloeden niet mee kunnen komen in de sport was al bekend, maar hoe zit het dan met het overgrote deel KWPN'ers dat niet mee kan komen in de sport? Heel veel zijn geblesseerd of zijn te kijkerig, ruiters die paarden krijgen die véél te goed zijn voor hun rijkunsten. Ik zie vaak genoeg dressuurpaarden afgeragd worden voorbijkomen, die bij het L1 blijven steken.

Juist vanwege dat grote deel KWPN-ers dat niet mee kan dan hoger dan de Z2 weet je dan toch hoe ontzettend veel een paard in huis moet hebben om daar te komen? Ik heb mijn eerste paard ook verkocht omdat hij al 11 was en hij niet hoger meer kwam dan Z1 niveau (M2 officieel maar Z1 en een wisseltje moest ik er met zoveel hangen en wurgen doordrukken dat het voor het paard er ook niet leuker op werd), die staat nu bij een ruiter die er wat recreatief en licht dressuurmatig mee rijdt en die is er stikblij mee.
Overigens is de discussie wat voor ruiter er op een paard zit weer een hele andere. Daar kan een paard niks aan doen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:32

Ik heb niet alle reacties gelezen maar reageer als koudbloed persoon toch maar even.

Mijn eerste paard was wel een warmbloed, hardstikke leuk, ook op wedstrijden.
Koudbloeden? Was dat dan?
Nu heb ik een haflinger en een tink, mijn haf van 5 heeft tot nu toe 1 wedstrijd gedaan en tussen de warmbloedjes werden we eerste, supertrots natuurlijk, verwacht niet dat dit normaal wordt, maar het zegt wel wat natuurlijk.

Ik denk dat er zowel bij de warm als koudbloeden parden tussen zitten met meer aanleg dan de ander, mar ben van mening dat je met elk gezond paard iig een normale B en L proef neer moet kunnen zetten, onder normale omstandigheden.

Een goede ruiter heeft boven al zijn vaardigheden IMO en groot respect voor het dier, iemand die dus bij voorbaat al de neus ophaalt voor een Fries, haflinger, tinker of wat dan ook geeft dat dier geen kans wat ik ook een gedeelte respect vind.
Een goed ruiter kan zich aanpassen aan een paard, is flexibel, belemmert het paard niet terwijl ze het paard dus wel onder controle krijgen en houden, een goede ruiter kan ook rijden met slof maar die wordt dan eerlijk en juist gebruikt en niet misbruikt, kijkt verder dan haar neus lang is in meerdere opzichten.

Dat er minder koudbloeden hoog zitten is logisch, de bouw is anders, het vergt meer werk en de meeste kunnen op een gegeven momentniet meer verder, allemaal logisch.
Aan de andere kant zou ik met mijn haf boven de 18 nooit hoger dan de Z mogen starten, dus een kans om te laten zien dat ze het zou kunnen (wat natuurlijk niet vast staat, maar even een stel je voor situatie) heb ik sowieso niet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:16

Ik ben ook meer van de kwpn-ers, maar ik vind het heel erg knap als ik iemand op wedstrijd met een tinker, fries, haflinger of fjord tegen kom. Die mensen hebben ervoor moeten knokken en het is gel*l dat dat soort paarden niet geschikt zijn voor de wedstrijd sport! Ik ken namelijk wel een aantal koudbloeden die op bijzonder hoog niveau meelopen en daar kom je niet zomaar, je hebt vaak de jury tegen je, dus als je genoeg punten hebt gereden om in het Z uit te komen, dan heb je het verdomd goed gedaan en heb je een geweldig paard onder je kont.

@ Urielle, onderschriftje van een nijmegenaar?

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:50

wat een onzin zeg!! hoeveel goede koudbloeden lopen er wel niet in de sport? ja als je dressuur wilt rijden kan je beter een warmbloed kopen. Maar dat wil nog niet zeggen dat de koudbloeden het niet kunnen!! Dit klinkt als een zwaar verwaand en verwend meisje!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:03

Kris25 schreef:
Ik ken namelijk wel een aantal koudbloeden die op bijzonder hoog niveau meelopen en daar kom je niet zomaar, je hebt vaak de jury tegen je, dus als je genoeg punten hebt gereden om in het Z uit te komen, dan heb je het verdomd goed gedaan en heb je een geweldig paard onder je kont.

Welke koudbloeden ken je dan die echt op hoog niveau lopen in de dressuursport?

Nogmaals: de opmerking 'ik heb de jury tegen me want ik rij een koudbloed,' vind ik dus echt in 99% van de gevallen onwaar. Het grote gros van de jury's probeert neutraal te kijken naar de proef en niet mee te nemen dat ze niet graag Haflingers zien, niet graag schimmels zien, niet graag een springpaard in de dressuurring zien, niet graag een Jazz zien of wat dan ook. Dat een paard exterieurmatig tekort komt om werkelijk te vlammen in de ring dat kan, maar daar heb je met bijna elk paard mee te kampen. Ik heb voornamelijk springgefokte paarden onder mijn kont, drie lekkere correcte, goed te bewerken basisgangen maar vaak geen vuurwerk in hun bewegingen van nature. Kom ik dan in de ring achter een dressuurgefokte dekhengst die net voor me de ring uit passageert dan valt mijn proefje ook hard tegen voor de jury.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:19

Ten eerst is een Fries geen koudbloed maar een warmbloed

@Destinietje (en andere 'tegenstanders' van koudbloeden in de sport), ik ben wel benieuwd hoe jij dan over Friezen in de dressuursport denkt. Ik weet niet of ze bij jou onder je reacties van koudbloeden vallen, maar dat zal wel. Jij zei volgens mij ergens dat er heus wel eens een koudbloed in het Z rijdt, maar in verhouding veel minder dan KWPN'ers. Mijn mening is (en dan ga ik even van de Friezen uit) dat er simpelweg in verhouding heel wat minder Friezen in Nederland zijn dan KWPN'ers. Het is dan toch logisch dat je daar wat minder van in de dressuur tegen komt? Dat wil imo niet zeggen dat ze daar niet geschikt voor zijn. Veel Friezen zijn tegenwoordig dressuurmatig gefokt, ze zijn lang zo barok niet meer en doen het zoals ik al zei over het algemeen prima in de sport!

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:45

Daar heb je zeker een punt Mexx. En ik denk dat de moderne fries zeker wel fijn in de sport mee kan komen. Met een paar uitschieters naar boven toe natuurlijk, en een hoop ouderwetsere of minder dressuurgefokte friezen, die het niet zo in zich hebben. Dit geld overigens ook voor de modernere haflingers. Maar ik denk dat je dan wel weer op zo'n punt komt van wat is nou dé fries. Ik heb toch menig "koudbloedenmens" horen roepen dat het zonde is dat de friezen enzo zoveel veranderen en het barokke eraf gaat. Dus wil men nou een "sportkoudbloed" of een "barokker type wat minder geschikt is"?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:56

Ik denk dat dat per persoon verschilt.
De modernere types trekken mij meer, in de haflingers, maar ook bij de Friezen,denk alleen wel dat het niet TE moet worden.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:35

Sily schreef:
Ik denk dat dat per persoon verschilt.
De modernere types trekken mij meer, in de haflingers, maar ook bij de Friezen,denk alleen wel dat het niet TE moet worden.

Precies, dat vind ik ook. Ik heb zelf een moderner gefokte Fries, dus minder barok, maar je ziet nog steeds heel duidelijk dat het een echte Fries is en dat moet natuurlijk wel zo blijven!!

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:44

sluit me hier helemaal op aan

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:27

goh sarcasme, nooit van gehoord wat is dat?

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:59

Ik heb nooit van de barokke types gehouden, maar tegenwoordig zitten er mooie exemplaren tussen.
Hoop alleen voor het ras dat de oude types niet geheel verdwijnen, okal vind ik ze niet mooi.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:36

hyppolyte schreef:

Spuit elf?

Leonoor jouw tinker ruilen tegen mijn tinker?

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:17

Sily schreef:
hyppolyte schreef:

Spuit elf?

Hoeveel leg je bij voor mijn GGK dekhengst

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:21

Ehmsz.....telt in haar hoofd.....vermenigvuldigt....checkt huidige tinkerkoers.....telt daar het ggk dekhengst gebeuren bij op.....trek daar mijn los ballos zo lomp als het achtereind van een koe en vooral nog groene tink vanaf.....

Komt tot de conclusie dat ik nog even moet sparen

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:23

@ de 1e vraag van de TS;
Natuurlijk natuurlijk natuurlijk moet je lekker met je koudbloed kunnen en moeten en mogen rijden op wedstrijden!

@Destinietje; ik vind echt dat je op zijn aller aller onaardigst reageerd, steeds maar weer, denk f na hee! Dacht je dat ik me niet aangesproken voel met mijn 3 haflingers?! Ik houd ziels en ziels en ziels van ze, en dan zeg je zoiets onaardigs, terwijl je niet eens alle koudbloeden kent!

Ik begrijp niet waarom mensen het niet zouden willen, waarschijnlijk angst voor iets of iemand die anders is, of jaloëzie...

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:24

Citaat:

Hoeveel leg je bij voor mijn GGK dekhengst

ik wil hem ook wel, ik geef je er maar liefst 25 kilo worteltjes voor

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:26

Ik overbied met 30 kg worteltjes en een appel