Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:52

Xox schreef:
Kinke schreef:

Ik denk dat dat niet zo is.

En waarom?

Om even aan te geven dat mijn antwoord net zo lekker onderbouwd was als het antwoord van KiWiKo
[/quote]

Juco

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:54

Ik ga nooit natuurlijk bekappen, tenzij mijn smid dit adviseert. Deze heeft mijn paard aan het lopen gekregen na veel problemen met white-line-di sease. En zijn ijzers gaan er ook niet af!

Ik heb een vriendin en die probeert me over te halen om te gaan NBen.
Ik wil het er niet meer over hebben met haar.
Ze heeft wat gelezen en een korte cursus gedaan, en nu zou ze meer inzicht in hoeven hebben dan mijn smid met opleiding en ruime ervaring???

Kinke

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:56

Alane schreef:
@Kinke: als die personen op de site de webmasters en cursusleider zijn die menen mensen te moeten beledigen en belachelijk te maken om hun gelijk te ondersteunen dan heb ik weinig vertrouwen in de methode

Ehmm...als ik een hoefsmid zou treffen die ik niet zo'n prettige persoon zou vinden, dan heeft dat toch niks met zijn vak te maken? Dan zeg ik toch ook niet dat traditioneel bekappen "niks' (ik zeg niet dat jij dit zegt maar ff ter verduidelijking) is alleen omdat die persoon mijn type niet is??

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:56

Juco schreef:
Ik ga nooit natuurlijk bekappen, tenzij mijn smid dit adviseert. Deze heeft mijn paard aan het lopen gekregen na veel problemen met white-line-di sease. En zijn ijzers gaan er ook niet af!

Ze heeft wat gelezen en een korte cursus gedaan, en nu zou ze meer inzicht in hoeven hebben dan mijn smid met opleiding en ruime ervaring???

Ja die mensen denken echt dat ze het dan weten. Vindt het schrikbarend

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:01

Juco schreef:

Het is toch verschrikkelijk dat zulke dingen gewoon kunnen? Een of ander vaag cursusje en dan maar lekker met echte levende paarden aan de slag?? Brrrrr, niet de mijne!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:05

Ik had me voorgenomen om niet te harde uitspraken te doen, maar : ik maak me ook zorgen over problemen op de lange termijn. Deze NBers hoeven nl nergens geregistreerd te staan en ik vind de opleidingen te kort om er vertrouwen in te hebben.

Ik ken zelfs mensen in mijn omgeving die zo zijn doorgeslagen in NH dat ze geloven te kunnen denken en doen als een paard. Maar ze zullen er nooit een worden.

Het grote voordeel van NHers (ben niet alleen negatief) is de betrokkenheid bij hun paarden en dat ze in ieder geval hun best doen voor het welzijn van het paard.

Maar mijn manier is het niet.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:10

Dat laatste, daar hoef je geen NH voor te zijn, toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:21

Kinke schreef:
Alane schreef:
@Kinke: als die personen op de site de webmasters en cursusleider zijn die menen mensen te moeten beledigen en belachelijk te maken om hun gelijk te ondersteunen dan heb ik weinig vertrouwen in de methode

Ehmm...als ik een hoefsmid zou treffen die ik niet zo'n prettige persoon zou vinden, dan heeft dat toch niks met zijn vak te maken? Dan zeg ik toch ook niet dat traditioneel bekappen "niks' (ik zeg niet dat jij dit zegt maar ff ter verduidelijking) is alleen omdat die persoon mijn type niet is??

[quotewat ik bedoel, als je zo kort door de bocht een methode afwijst doe je jezelf en je paard tekort, ten slotte valt van iedereen iets te leren.
[/quote]

En als je dan iets wilt leren dan liever van iemand die zich niet verheven voelt boven anderen...
Als mijn DA meent idioot te moeten antwoorden op mijn vragen, dan heb ik zo een andere DA.
En dan die mensen van die site zijn niet de enigen, er posten er ook een paar op bokt die zich zwaar verheven voelen boven het 'gewone' voetvolk.

Bekappen natuurlijk of traditioneel laat je doen door iemand waar je vertrouwen in hebt, en ik heb geen vertouwen in het natuurlijk bekappen gedoe omdat het in mijn ogen meer te maken heeft met zakken vullen immers zou men bij een niet-commerciele instelling ook oren en ogen hebben voor andere manieren en methodes dan alleen de eigen.
Op een site van hoefsmeden (ben even het adres kwijt) staat ook een leuk stukje over dat 'onderzoek' bij die wilde paarden in amerika, was wel heel intressant om beide verhalen (van die hoefsmeden site en PN) naast elkaar te leggen en ook de argumenten.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:30

avanoort schreef:
maaike93 schreef:
nee.. ik ben er zeker niet tegen

natuurlijk bekappen weet ik eigenlijk niet veel vanaf.. dus daar heb ik ook niet echt ene mening over.

Wel ben ik echt voor Natural Horsemanship.. logisch natuurlijk omdat ik het zelf doe ik vind het heel mooi hoe de omgang met het paard bij natural horsemanship gaat. Ook heb ik al echt superveel geleerd daardoor over communicatie tussen paarden onderling en hoe dat verder allemaal in zijn werk gaat

en TS.. wat is jou mening hierover dan ?

Natural Horsemanship vindt ik een heel mooi iets en je kunt het prima combineren met de klassieke manier.
Van natuurlijk bekappen, voer, dekens, etc. moet ik helemaal niets hebben.
Zoals XOX al zei, het paard is al te ver heen om nog als wild te beschouwen! Vooral zonder ijzers op asfalt lopen, ik vindt dat dierenmishandeling, de zool wordt als maar dunner en dunner....en doet dus pijn.

Waar haal je die wijsheid vandaan?? Een paard wat pijn heeft laat kreupelheid zien. Mijn paard loopt heerlijk op blote voetjes. Hij heeft super voeten en loopt ook op straat blootvoets. Hij slijt op een goeie manier zijn hoeven minimaal af. Zelfs voor de wagen heeft hij geen ijzers nodig. Als hoefijzers zo goed zouden zijn voor een paard waren ze daar wel mee geboren. Als je met je paard over straat rijd en hij sluit zijn hoeven te snel of verkeerd dan word t een ander verhaal en dan is dus het hoefijzer een super uitvinding. Maar om nou te zeggen dat t dierenmishandeling is als een paard op asfalt loopt zonder ijzers volgens mij heb je t dan niet helemaal begrepen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:31

ook de zool groeit, een paard met gezonde hoeven kan wel degelijk zonder ijzers. ik rij veel op de weg, in de zomer bijna dagelijks meedere uren, en hij loopt als een trein! de enige keren dat hij last van zijn hoeven had was na het bekappen. Faram wordt dus gewoon niet bekapt. tenzij de hoeven echt te lang worden, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt met hem.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:50

Tja, ben niet voor en ben niet tegen. Hmmm, weer lekker duidelijk. Ten eerste moet je volgens mij kijken naar wat "naturals" is. Want er zijn heel veel verschillende aspecten van “naturals”. En zoals bij alle brede dingen, ben ik het met het ene deel wel eens en met het andere niet.

Waar ik wel ontzettend tegen ben, het door de strot douwen van een mening, ongeacht welke. Of wat te denken van meningen en vooroordelen staven zonder argumentatie. Ik ga op dit moment op mijn manier met mijn paard om, zoals IK denk dat dat goed is. Komt iemand die daar kromme tenen van krijgt en goed kan beargumenteren waarom dat verkeerd is, dan zal ik hem/haar aanhoren (mits op normale vriendelijke en goed onderbouwend verteld) en indien nodig mijn mening dan we mijn omgang met mijn paard aanpassen. Ze motten dan ook niet bij mij komen dat ik het helemaal fout doe en dat dit en dat gewoon beter is. PUNT. Want daar kan ik niets mee.

Zo kwam ik onlangs iemand tegen die zwaar tegen normaal bekappen dan wel tegen ijzers is. De persoon in kwestie deed aan natuurlijk bekappen, want zo hoort dat. Geen verdere info. Persoon in kwestie had geeneens een cursus of wat dan ook gevolgd, maar bekapte wel zelf het paard en vond dat ik dat ook moest doen. Omdat dit zoveel beter is voor mijn paard. Zonder duidelijke argumentatie. Maar ik ga echt niet zonder gedegen opleiding (en in mijn ogen valt daar een cursus van 2 dagdelen absoluut niet onder) aan de voeten van mijn paard liggen prutsen. Even voor de duidelijkheid, dit was mijn ervaring met DIE ENE persoon. Ik zeg dus niet dat alle NB-ers zo zijn!!

Daarnaast denk ik dat heel veel afhankelijk is van het paard. Het paard kan deels zelf wel aangeven of bepaalde zaken wel of niet voor hem mogelijk zijn. Mijn eigen knollie loopt blootvoets (“normaal” bekapt). Omdat ijzers op dit moment niet nodig zijn. Hij heeft wel een deken op, want zonder deken gaat bij hem echt niet. Hij is daarvoor veel te gevoelig op spieren en rug. Mijn vorige (bijrijd)paard, dat ging prima. Die was daarin veel makkelijker. Mijn eigen niet, dat is een Miepje wat dat betreft. Uitstappen en instappen zonder deken op zijn rug, dat levert gegarandeerd een stijve rug op, met alle gevolgen van dien.

Boomloos rijden. Ik denk dat dat voor veel paarden helemaal niet verkeerd is. Ik heb onlangs ook een keer met het boomloze zadel van een vriendin gereden. Haar paard loopt daardoor vele malen beter. Ik heb nog geen 20 minuten gereden en de rug van mijn paard zat vast. Mijn vriendin heeft ook nog even gereden op hem, met dat boomloze zadel, maar we hebben samen moeten concluderen dat boomloos voor mijn paard niet werkt, vanwege zijn hoge schoft en zijn hoogliggende ruggengraat. Hij heeft zo giga last gekregen van zijn rug, dat hij een week later (!!) nog steeds niet durfde loslaten. Voor mijn paard werkt dat dus niet, voor het paard van mijn vriendin dus kennelijk wel. Ik zit af en toe ook wel eens zonder zadel op mijn paard, maar dat is hetzelfde laken een pak. Doe dan meer kwaad dan goed….

Paard staat momenteel op een pensionstal waar ze overdag zoveel mogelijk buiten staan. In weer en wind, mooi weer, sneeuw of harde grond. Omdat ze elke dag buiten komen, heb ik nooit problemen gehad met verstappen of problemen door slechte ondergrond. Hij hoeft niet gek te doen omdat hij amper zijn hok uitkomt. Dat is voor mij ook een eerste vereiste als ik naar een andere stal zou gaan  hij moet gewoon zoveel mogelijk buiten staan. Een dagdeel is voor mij al onacceptabel. Mocht ik ooit in de gelegenheid komen om zelf mijn paard op stal te hebben, dan wil ik hem heel graag in 24/7 in de wei hebben, met een schuilhok, zodat hij zelf kan kiezen.

Nogmaals veel hangt af van welk paard. Vroegah vond ik ook altijd dat paard niet moest zeuren en dat gemiep met die dekens en dergelijke. Maar dat was ook mogelijk met mijn vorige paard. Bij dit paard is dat onmogelijk. Het is inderdaad een Miep, en daar pas ik me aan aan. Als ik een “bikkelpaard” zou hebben, dan zou dat weer heel anders zijn.

Wat ik in deze discussie eigenlijk wel het “toverwoord” vind en ook vaak (bij beide kanten om het maar even in het wij vs jullie te noemen) mis, is Respect. Wij allemaal, hebben het beste voor met onze paarden. Althans daar ga ik dan maar even vanuit. En ik vraag me dan ook stellig af, of het een beter is dan het ander. Ik denk dat dat erg afhankelijk is van het paard en het doel van het paard. En ik geloof dat beide kanten (hoezo hokjesgeest) hun voors en tegens hebben. Ik “pak” van beide zijden die dingen die voor mij en mijn paard het beste werken.

Ik zie het dan ook als een voortschrijdend inzicht. Op dit moment ga ik op deze manier met mijn paard om. En blijkt morgen dat een andere (maakt niet uit welke) manier beter is voor MIJN paard, dan zal ik mijn manier aanpassen.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:21

sandr0 schreef:
KNIP
Als hoefijzers zo goed zouden zijn voor een paard waren ze daar wel mee geboren.
KNIP

En wij mensen zijn met kleren en schoenen aan geboren?
Het is dus slecht dat wij kleren en schoenen aan hebben, want anders waren we daar wel mee geboren...
Om even de redenatie door te trekken... Door de evolutie zijn we onze haren kwijt geraakt, doordat de mens zo slim was om vachten van andere dieren te gebruiken hebben we overleefd. Waren we niet zo slim geweest dan hadden degenen met een lekkere vacht overleefd en hadden we ons niet iedere ochtend af hoeven vragen wat we nu weer eens aan zouden moeten trekken...

Voor veel paarden gaat het goed zonder ijzers, er zijn nu eenmaal paarden die daar niet (meer) mee kunnen leven. Dat is de bemoeienis van de mens met het paarden fokken.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:39

Esther schreef:
sandr0 schreef:
KNIP
Als hoefijzers zo goed zouden zijn voor een paard waren ze daar wel mee geboren.
KNIP

Het is dus slecht dat wij kleren en schoenen aan hebben, want anders waren we daar wel mee geboren...
Om even de redenatie door te trekken... Door de evolutie zijn we onze haren kwijt geraakt, doordat de mens zo slim was om vachten van andere dieren te gebruiken hebben we overleefd. Waren we niet zo slim geweest dan hadden degenen met een lekkere vacht overleefd en hadden we ons niet iedere ochtend af hoeven vragen wat we nu weer eens aan zouden moeten trekken...

Voor veel paarden gaat het goed zonder ijzers, er zijn nu eenmaal paarden die daar niet (meer) mee kunnen leven. Dat is de bemoeienis van de mens met het paarden fokken.

de evolutie van mensen is wel een stuk verder dan die van paarden. mensen lijken bijna niet meer op de mens van toen, en het domesticeren van paarden begon pas toen mensen al een heel eind op weg waren. in principe kan elk paard met gezonde hoeven zonder ijzers.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:35

Jahoor en de paarden lijken nog precies op hoe ze er toen uitzagen

Ik ben het overigens het er wel mee eens dat elk gezond paard met gezonde voeten gewoon zonder ijzers kan, MITS het gebruiksdoel het toelaat

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:37

en mits de levensomstandigheden daarop aangepast zijn

succesvol natuurlijk bekappen bij een 24.7 stalpaard is een doodlopende weg

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:51

Arabesk, bedoel je te zeggen dat natuurlijk bekappen alleen bij speciale gebruiksdoelen zinvol is?
Een paard dat 24/7 in stal staat, komt er uberhaupt niet uit, lijken mij uitzonderlijke gevallen, maar ik ben dan toch nieuwsgierig waarom dat een doodlopende weg zou zijn???

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:11

om NB te laten slagen is beweging en doorbloeding noodzakelijk. Meer natuurlijke levensomstandigheden: 24/7 buiten, ruwvoer, geen krachtvoer, geen dekens etc

Hoeven worden zwak van op stal staan en in eigen urine/mest staan.

Het gebruiksdoeleinde is een veel kleiner probleem er zijn zelfs mensen die NB mennen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:34

Fronton schreef:
Arabesk, bedoel je te zeggen dat natuurlijk bekappen alleen bij speciale gebruiksdoelen zinvol is?
Een paard dat 24/7 in stal staat, komt er uberhaupt niet uit, lijken mij uitzonderlijke gevallen, maar ik ben dan toch nieuwsgierig waarom dat een doodlopende weg zou zijn???

Paarden die 24/7 stilstaan in een stal, missen de continue beweging, waardoor er ook nauwelijks hoefmechanisme plaatsvindt. Hierdoor kunnen de hoeven hun werk niet doen en verliezen ze voor een groot deel hun functie.
Denk aan het pompmechanisme, waarbij bij iedere stap (op de grond) een onderdruk ontstaat en het bloed in de hoef wordt gezogen, waarna (van de grond) de hoef zich weer 'sluit' en het bloed weer omhoog - richting hart - wordt gepompt. Er vindt dus veel te weinig doorbloeding plaats bij paarden die veel stil staan. Een goede doorbloeding zorgt voor zuurstof, een goede opbouw van nieuwe weefsels en het afvoeren van afvalstoffen. Dit maakt de hoef sterk en gezond, zodat het weerstand kan bieden aan invloeden van buitenaf.

Daarnaast staan paarden in een stal veel in hun eigen mest en urine en de stoffen die hier in zitten (denk aan ammoniak) zijn funest voor de hoeven.

Nu kun je natuurlijk bekappen wat je wilt, maar het stilstaan blijft funest.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:00

Esther schreef:
sandr0 schreef:
KNIP
KNIP

dat staat er dus ook. Het is beter voor een paard als ie zonder ijzers kan( de doorbleoding is beter dan wanneer de hoef opgelsoten word door een ijzer) maar dat kan ou eenmaal niet bij elk paard en dan is een ijzer een uitkomst.

Dat paarden anders met ijzer geboren worden was bij wijze van spreken

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:18

Bloed in de hoef????
Enlighten me, please!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:21

Bij ijzers zonder zijlippen wordt het hoefmechanisme niet beinvloed. Ik vind het zoooo flauw dat dit steeds gezegd wordt.. Alleen ijzers met zijlippen kunnen in lichte mate het hoefmechanisme beinvloedden...... Ijzers met zijlippen wordt niet tot nauwelijks gebruikt.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:59

KiWiKo schreef:
Bij ijzers zonder zijlippen wordt het hoefmechanisme niet beinvloed. Ik vind het zoooo flauw dat dit steeds gezegd wordt.. Alleen ijzers met zijlippen kunnen in lichte mate het hoefmechanisme beinvloedden...... Ijzers met zijlippen wordt niet tot nauwelijks gebruikt.

Zelfs dat valt mee. De bevangen merrie heeft een doorbloedingsprobleem in de ondervoet. het enige waar zij niet kreupel (lees gevoelig) mee loopt zijn aangepaste achterijzers onder de voorvoeten. Dus zijlippen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:00

Precies, die worden alleen medisch gebruikt

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:03

Ik heb t ook maar van mijn smid. Bij gebruik van een ijzer sluit je het hoefmechanisme op ( in mindere of meerdere mate, ik ben gelukkig geen smid). Ik heb een jong paard met sterke hoeven die in eerste instantie op ijzers ging omdat we m voor de wagen gingen zetten. Mijn huidige smid waar ik toen naar over ben gestapt heeft mij aanbevolen om mijn paard op blote voeten te laten lopen. Dit omdat hij perfecte hoeven heeft. ik moest aankijken hoe t ging en hoe de hoeven zich houden. Tot nu toe ( ruim een jaar later) heeft ie dus nog steeds geen ijzers nodig ook niet voor de wagen. Als hij ze wel nodig heeft doordat de hoeven te snel zouden slijten dan gaat ie gewoon weer op ijzers hoor. Ik heb dus geen probleem met ijzers. Ik reageerde alleen op diegene die zei; dat zonder ijzers je paard op t asfalt laten lopen dierenmishandeling is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:05

Jij hebt dus een goede smid, mag ik vragen welke dat is aangezien je in mijn regio zit???

Maar het hoefmechanisme wordt op geen enkele manier belemmerd door een ijzer