Salinero een gedresseerde aap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:11

De veluwe is echt te klein daarvoor hoor.

Het is trouwens geen of-of situatie.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:19

Lusitana schreef:
Wat dacht je van gewoon rijden volgens de regels, ik denk dat de meeste mensen dan wel tevreden zijn.
(En de paarden ook)

Ik neem aan dat je in dat geval voor de GP-paarden, volgens de FEI-regels bedoelt.

Maar hoe kan het dan dat die juryleden die de ene keer Anky, die volgens veel mensen totaal niet volgens de FEI-regels een proef rijdt, laat winnen en de andere keer een ruiter als Hubertus Schmidt, die volledig volgens het Skala werkt?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:27

die mensen zitten op dat moment niet in de jury, de jury beslist.
Schijnbaar laat Schmidt op dat moment een betere proef zien dan de rest.
Schijnbaar kunnen die ruiters (m/v) allemaal leven met die beslissingen anders waren ze allang gestopt met de dressuursport op deze manier en wat anders gaan doen.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:14

Of Anky deed niet mee, dat kan ook.

Mieke

Re: Salinero een gedresseerde aap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:29

Afgelopen zaterdag heb ik Marlies van Baalen aan het werk gezien met Poseidon, tijdens een demonstratie die zij gaf op een hengstenshow. Omdat Poseidon erg gespannen was reed ze hem rond, achter de loodlijn en niet zo'n beetje ook.

Dus waar hebben we het over?? Zelfs de z.g. "klassieke" ruiters stellen hun paard ronder in als ze dat om wat voor reden dan ook nodig vinden.

Ook van de klassieke ruiters zijn veel foto's en videobeelden te vinden tijdens wedstrijden met hun paarden achter de loodlijn, met weggedrukte ruggen en achterbenen in Tokio (Monica Theodorescu, Nina Menkova, Gina Capellmann (schrijf ik dat goed??)). Salinero heb ik de keren dat ik hem in actie heb gezien, nog nooit in een proef achter de LL gezien.... Wansuela Suerte daarentegen wel....

Een van onze bekendste nederlandse amazones (ik zal geen naam noemen) heb ik nog nooit op een vrolijk paard zien rijden. Altijd zuur, oren plat, zwiepende staart. Zij rijdt klassiek.... Ik wil niet beweren dat deze amazone het fout doet, maar ik word af en toe een beetje ziek van het gezeur over zielige paarden die LDR gereden worden.

Dus zullen we nu ophouden met de hetze tegen Janssen/Van Grunsven???

30 jaar geleden werd Ernest van Loon met de grond gelijk gemaakt vanwege zijn opvattingen over het voorwaarts-neerwaarts rijden. Dat was volgens de criticasters NIET klassiek.... Kop moest omhoog!!!

Feit blijft dat er altijd ontwikkelingen zijn binnen een sport, dingen kunnen altijd beter. Uitspraak van Tineke Bartels: als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.

Zij is degene die echt goed kan oordelen over deze trainingsmethode.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:36

AMEN!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:41

Mieke schreef:

Een van onze bekendste nederlandse amazones
(ik zal geen naam noemen)
heb ik nog nooit op een vrolijk paard zien rijden. Altijd zuur, oren plat, zwiepende staart. Zij rijdt klassiek.... Ik wil niet beweren dat deze amazone het fout doet, maar ik word af en toe een beetje ziek van het gezeur over zielige paarden die LDR gereden worden.

noem de naam eens....

Andersom word die namelijk ook altijd genoemd...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:20

Mieke, als Marlies dat deed, dan deed ze dat om haar paard bij zich te houden, voor controle (je vertelt dat Poseidon erg gespannen was). Ze reed hem waarschijnlijk niet zo omdat ze zijn rug erbij wilde halen, zoals de andere top-dressuurders wel aanvoeren als een reden om de paarden diep te stellen????

Marlies' moeder bedoel je zeker?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:23

Waarom niet voor de rug erbij te hebben?
Je merkt zelf ook als je paard gespannen is en je stelt hem net wat ronder in (heb het dan niet eens over LDR) dat hij sneller ontspannen en losser in de rug is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:35

Dit soort discussies is altijd pro of contra. Ergens tussen in kan kennelijk niet. Je doet het goed of fout. Ookal doe je het meestal goed, jury bepaald of je goed bent, die keren dat het fout is, en soms echt 100% fout, kan kennelijk niet als je een naam hebt op gebouwd.

Dus als je op hoog niveau rijdt, doe je wat je doet altijd goed, want daar is altijd weer een respecterende reden voor, toch???

De blinde vlek noemen ze die ook wel eens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:38

russel schreef:
Dit soort discussies is altijd pro of contra. Ergens tussen in kan kennelijk niet. Je doet het goed of fout. Ookal doe je het meestal goed, jury bepaald of je goed bent, die keren dat het fout is, en soms echt 100% fout, kan kennelijk niet als je een naam hebt op gebouwd.

Dus als je op hoog niveau rijdt, doe je wat je doet altijd goed, want daar is altijd weer een respecterende reden voor, toch???

ja en?
dus als jij contra bent tellen alle andere argumenten niet?

probeer even deze reactie te begrijpen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:03

Alane schreef:
russel schreef:

ja en?

Juist, er zit altijd wel weer iets tussen in. Deze discussie is al zo vaak gevoerd en kennelijk nooit die gulden middenweg. Altijd er van uitgaande dat om bv in dit geval Anky te noemen en idd is het met dit soort onderwerpen altijd Anky, zij door de contra's per definitie fout zit en door de pro's per definitie goed zit. Zij is geen wet van meden en perzen, ook zij maakt rijtechnische fouten en lost dingen op een lompe,onnodige manier op. Maar die worden altijd met hand en tand verdedigd en dat valt mij dan op.

Zeer zeker een super goede amazone, maar geen koe zo bont of er zit een vlekje aan en zo is het ook met onze Anky.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:45

Alane schreef:
die mensen zitten op dat moment niet in de jury, de jury beslist.
Schijnbaar laat Schmidt op dat moment een betere proef zien dan de rest.
Schijnbaar kunnen die ruiters (m/v) allemaal leven met die beslissingen anders waren ze allang gestopt met de dressuursport op deze manier en wat anders gaan doen.

Volgens de jury laat hij op dat moment de beste proef zien en wint dus terecht. En dus is het volgens mij onzin dat de jury de FEI-regels maar intepreteert zoals het hun uitkomt. Degene die over de hele proef het beste resultaat laat zien, die wint, zo simpel is het.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 07:56

russel schreef:
Alane schreef:

ja en?

Juist, er zit altijd wel weer iets tussen in. Deze discussie is al zo vaak gevoerd en kennelijk nooit die gulden middenweg. Altijd er van uitgaande dat om bv in dit geval Anky te noemen en idd is het met dit soort onderwerpen altijd Anky, zij door de contra's per definitie fout zit en door de pro's per definitie goed zit. Zij is geen wet van meden en perzen, ook zij maakt rijtechnische fouten en lost dingen op een lompe,onnodige manier op. Maar die worden altijd met hand en tand verdedigd en dat valt mij dan op.

Zeer zeker een super goede amazone, maar geen koe zo bont of er zit een vlekje aan en zo is het ook met onze Anky.

Dan vermoed ik dat er mensen in zo'n 'discussie' langs elkaar heen zitten te kleppen.
Omdat een uitglijder door de contra's gezien en aangevoerd wordt als een dusdanig bewijs dat het op die manier altijd zo gaat, terwijl de pro's diezelfde uitglijder zien als de uitzondering die de regel bevestigd.
Ik denk dat er niemand is die zijn/haar hand in het vuur wil leggen dat Anky wel eens onterecht haar paard een uitbrander geeft, maar dat er mensen zijn dat wanneer zij dat vertelt het zien als stelselmatig afranselen.
Daarbij hoef je een bepaalde methode niet te gebruiken om tot je doel te komen en wordt de hier genoemde methode onderrzocht en bekeken
door verschillende experts.
Het vervelende in dit soort discussie vind ik dat men mensen niet in hun waarde laat en dan bedoel ik de mensen die die methode toepassen maar ook de experts die door de FEI benoemd zijn om zich daarover te buigen, en ik kan de teksten en titels nu al bedenken die geschreven zullen worden als deze methode toegestaan wordt voor mensen op hoog nivo als trainingsmethode/losrijmethode ......
want nu hebben we al een Anky die haar paarden stelselmatig mishandeld en de puinpoeier in rijdt op die manier.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:19

Ik wil me niet schuldig maken aan laster, vandaar dat ik geen namen noem. Maar ik las al her en der dat menigeen begreep over wie ik het had...

Marlies verklaarde het rond rijden inderdaad om hem meer bij de les te kunnen houden. Mij verbaasde het echter omdat ik diverse malen gelezen en gehoord heb dat zij altijd de neus voor de loodlijn houden. In dit geval dus absoluut niet...

Zelf wil ik niet tot pro- of contra gerekend worden. Ten eerste omdat ik zelf bij lange na het niveau niet heb en ook niet ga halen van Anky en haar collega's (stel je voor... ) en ook omdat het volgens mij niet zo zwart-wit is allemaal.

Wat ik ervan begrepen heb, rijden de LRD-ers klassiek, met de toevoeging van LRD omdat ze gemerkt hebben dat ze dan nog meer lossigheid etc. kunnen krijgen dan zonder.

Dit heb ik menigmaal van Tineke Bartels gehoord en gelezen en ook van anderen.

Dus klassiek gewoon als uitgangspunt, met een aanvulling van LRD indien nodig bij het betreffende paard.

Het stoort mij een beetje dat het zo'n heksenjacht aan het worden is op Van Grunsven, net alsof andere trainers/ruiters het allemaal zo vriendelijk doen... ik heb uit betrouwbare bronnen namelijk wel eens wat anders gehoord...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:29

Ronder zetten om hem bij je te houden wordt al sinds mensenheugenis gedaan volgens mij. LDR is -precies zoals je zegt- een manier om meer lossigheid te krijgen en heeft dus met lichaamshouding en type balans te maken en dat strekt dus wel even verder dan streng opvangen, rond zetten en daarbij achter de loodlijn komen. Daarom is het juist wel goed dat Marlies er bij vertelt waarom ze het doet, dan snapt ook iedereen gelijk dat zij niet in dat systeem haar paarden opleidt.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:16

Ja okee, maar dan moeten ze niet via de media lopen verkondigen dat zij de paarden in hun klassieke systeem nooit achter de loodlijn rijden. Dat werpt toch vragen op?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:53

Ja, dat roept vragen op. Maar vooral omdat 'men' dan schijnt te denken dat elke moment dat je achter de loodlijn rijdt, per definitie betekent dat je dus volgens het LDR principe traint. Dat is dus niet zo. Het LDR systeem gaat veel verder dan alleen dat natuurlijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:59

En dat is dus niet zo.

Ik rij wel eens een paar cm achter de LL
Bewust op dat moment.
Toch rij ik geen LDR, niet eens een beetje
Ga ik ook niet doen ook niet, want dat kan ik niet.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:34

Wat is dus niet zo?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:50

Fronton schreef:
Ja, dat roept vragen op. Maar vooral omdat 'men' dan schijnt te denken dat elke moment dat je achter de loodlijn rijdt, per definitie betekent dat je dus volgens het LDR principe traint. Dat is dus niet zo. Het LDR systeem gaat veel verder dan alleen dat natuurlijk.

Ja, maar leg dat de antildrclan maar eens uit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:12

Citaat:
Maar vooral omdat 'men' dan schijnt te denken dat elke moment dat je achter de loodlijn rijdt, per definitie betekent dat je dus volgens het LDR principe traint

idd raar geformuleerd van me

Dat ik het idd hier mee eens ben.
Dat het dus idd niet zo is dat als je eens een stukje achter de LL traint het direct LDR is

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:59

Vooral jonge paarden hebben soms de neiging om wat achter de loodlijn te blijven. Dan is het dus zaak om het paard van achter naar voren te blijven rijden, zodat het zelf aanleuning gaat geven en dus het neusje eruit gaat drukken. Dat lukt niet in 1 of twee keer, maar dat heeft niks met LDR te maken. Toch loopt het paard op zo'n moment achter de loodlijn.

Dit even om een voorbeeld te geven dat het achter de loodlijn lopen niks met het rijden volgens een bepaalde methode te maken hoeft te hebben.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:12

Beroerde is echter dat eeuwig en altijd die loodlijn erbij gesleept wordt. Als in: "wij rijden altijd met het neusje eruit, want zo hoort dat" Ja behalve als het spannend wordt dus....

En in diverse topics hier op bokt over dit onderwerp/trainingssysteem wordt de verregaande controle tijdens het diep rijden verguisd. Maar dat wordt dus ook door zg. klassiekers gedaan.

Ik vind de foto's en beelden van de extreme hyperflectie er ook niet zo prettig uitzien. Maar men zal dit neem ik aan, niet zomaar toepassen. Er zal vast meer lossigheid verkregen worden middels deze methode dan met puur klassiek. Waarom zou je het anders toepassen als je met klassiek alleen hetzelfde zou bereiken?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 12:20

Artikel in het Dagblad van het Noorden 15 mrt. 2006

[img]Afbeelding[/[/img]