Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:11

ik zelf heb het over de dressuursport, dat staat ook boven het topic.

En dan vooral over de verwachtingen van ruiters, die vaak veel te hoog gespannen zijn. En dat daar hopelijk iets aan gedaan wordt met de nieuwe proeven.
Eerst nageeflijk, gehoorzaam aan het been en dan pas een startkaart. Zeker als je ook nog voor de prijzen wil gaan.

jasmijn78

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:26

leonora2 schreef:
Daarnaast is paardrijden een dure sport, maar het is niet zo dat geld alleen er voor zorgt dat je wint. Als je geen talent hebt kun je wel een heel goed paard kopen, maar dat paard stopt er ook heus wel een keer mee als hij niet goed gereden wordt. Andersom zal het met een paard dat minder geschikt is voor dressuur, maar gereden wordt door een getalenteerde ruiter ook een keer ophouden. Je vormt een combinatie met je paard. De kwaliteiten en talenten van zowel het paard ALS de ruiter zullen uiteindelijk de doorslag geven.

als je geen talent hebt, maar wel een megapaard onder je billen en een instructeur die dat paard doordeweeks dagelijks een herhalingscursus geeft, kun je het een heel eind schoppen
[/quote]

Iemand die er echt geen feeling voor heeft, komt gewoon echt niet ver hoor. Tijdens de proef moet je het nog altijd zelf doen en paarden zijn nou eenmaal geen robots. En wat is ver? Vanaf de M2 moet er toch wel aardig wat gestuurd gaan worden en dan gaan de meeste toch wel door de mand vallen.

Maar misschien moet iedereen toch eens wat vaker naar de eigen prestaties kijken ipv naar de prestaties van een ander. Wie zijn wij om te bepalen of iemand talent heeft, of iemand goede instructie krijgt en wat een megapaard is? Dat is de taak van de jury. Volg anders zelf een jurycursus als je zo graag wil oordelen over andermans talenten en prestaties! Ik steek liever mijn energie in zaken waar in wel invloed op heb, namelijk de training van mijzelf en mijn eigen paarden.

Nog even over een 'megapaard': Mijn paard was als 3-jarige ontzettend lelijk, had een heel groot litteken aan het achterbeen en koste weinig geld. Maar wij zagen dat hij wel heel goed kon bewegen, dus we hebben hem gekocht. Toen ik hem kocht vond niemand hem een 'megapaard'. Hij is nu 6,5 en loopt Z1 en hij doet het super. En ondertussen is hij ook nog heel mooi geworden. Dit ging echter niet zonder heel veel tijd en energie in de training te stoppen. Ik heb het echt niet cadeau gekregen! Als ik nu prijzen win zeggen veel mensen: Ja, maar jij hebt ook een superpaard. Dat is altijd zo frappant: als het goed gaat dan komt dat alleen maar omdat het paard zo goed is. Nou dan heb ik nieuws voor je: NOT!!!

Mijn paard is geheel bevestigd, alle knoppen zitten er op. Maar als ik er iemand op zet die hem niet rijdt (aan het werk zet) gebeurt er echt niet veel hoor. Dan sjokt hij lekker voort.

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:47

een paard van 6,5 jaar, kan heel goed bevestigd zijn, maar zou ik nog geen leerpaard willen noemen! Gelukkig voor jou herkende jij in het lelijke eendje een mooie zwaan! Maar voor een fraaie donkerbruine, apart bewegende, 1.72 metende, gezonde ruin met een fijn karakter moet meestal meer op tafel gelegd worden dan de gemiddelde ruiter betalen kan. Jij zinspeelt op jaloezie in de reactie van mensen als het goed gaat, daar heb je helemaal gelijk in. In iedere sport komt jaloezie voor! Maar ergens verschillend over denken, is niet per definitie jaloezie. Daarvoor ben ik gewoon veel te blij met mn eigen paardjes! Ooit heeft er trouwens in de hoefslag een artikel gestaan over wat er terecht was gekomen van de EK-gangers, waren toen voornamelijk kinderen van rijke ouders. Dat was dus erg weinig! Ze waren bijna allemaal uit beeld verdwenen, misschien niet eens omdat ze niet goed genoeg konden rijden, maar misschien juist vanwege het ontbreken van iedere uitdaging! Dat is trouwens een bijkomende factor: in alle bladen worden de winnaars altijd breed uitgemeten, maar wordt nooit gerept over de overdosis geld die soms die overwinning mogelijk maakt!!! En dan heb ik het niet over de mensen die met hard werken een goed paard naar een kampioenslint rijden, maar over degenen die met hulp van exhorbitant rijke ouders, duur leerpaard, altijd aanwezige instructie bovenaan eindigen!

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:13

Noukie schreef:
ook dat is oneerlijk Noon
ook daar zijn de bekende verhalen van mensen met verschrikkelijk dure paarden die ze de moeite niet waard vinden om door de week uit de stal te halen en vervolgens op jumping amsterdam rijden en in de prijzen staan :s
zelfs met springen schijn je het te kunnen kopen (al lopen dat soort mensen ook daar uiteindelijk wel tegen de lamp)

daar zit idd wat in, maar in de dressuur gaat het toch wel anders.
moest btw heel snel wat neerzetten omdat ik vanochtend heel snel naar school moest en geen tijd had om er een lang verhaal neer te zetten haha! maarre, zoals ik al zei gaat het in de dressuur toch wel iets anders. veel juryleden leven en jureren niet naar een lijn. de een vindt dit paard mooi, de ander vindt dat weer mooi. de een houdt niet van koudbloeden, de andere niet van volbloeden en dan heb je natuurlijk ook die juryleden die beoordelen of onder andere afstamming.

en bij het springen heb je niet alleen de mensen die met dure paarden of grote concoursen starten zonder dat die de hele week uit de stal komen. dat gebeurt hier opzich ook wel in de lagere klasses, dat zijn dan mensen met veel geld die zo'n paard kunnen kopen, een of ander mensje op het paard zetten die alleen zit op het paard en op de hindernis afrijdt, maar verder niks doet en wint.

quote alane:@Noon: waarom? omdat je dan geen 3 ringen naast elkaar hebt? of omdat er dan een hek om de ring zit?

hoezo heb je geen 3 ringen naast elkaar met springen? weleens meegemaakt hoor
ennuh, een hek om de ring maakt voor 1 van mijn paarden niet uit, die springt daar namelijk zo overheen... niet dat dat de bedoeling is haha! en in de ring bij dressuur heb je toch ook hekjes om de ring, of het nou hoog of laag is maakt niet uit. een hek is een hek.

verder komt het bij de dressuur gewoon veel vaker voor, een hopelijk komt er beetje een einde aan als die nieuwe proeven eraan komen.

zo ken ik ook een meisje, die zit echt netjes op haar paard, maar dat is dan ook het enige. haar ouders hebben zeer veel geld, het paard staat bij een trainer op stal, dat meisje rijdt er af en toe op. het paard bezit alle knopjes, heeft ZZZ gelopen ofzo. super afstamming, een goedgekeurde dekhengst. en tot aan het ZZL won ze vanalles, zonder er wat voor te doen, omdat ze zich zo'n paard kan veroorloven.

nu komt ze er eindelijk achter dat ze er daadwerkelijk wat aan moet doen om aan die top te komen, enkele juryleden kijken door dat mooie plaatje heen en zien wat wij zien als er thuis getraind wordt. maar dat zijn er zeker niet veel.

maar goed, zet haar op een jong paard die ze aan moet rijden en die rijdt ze finaal in de prak. omdat ze neit weet wat ze moet doen.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:29

Ik heb nu 2 juryleden meegemaakt (laatste 3/4 jaar) die wel beoordelen of de ruiter aktief of passief rijdt, en dat geeft af en toe hele rare reslutaten vooral bij 2 proeven..

btw mijn dochter heeft een pony die je aktief moet rijden anders doet die het echt niet, denk dat je die wel kunt programeren door een ervaren ruiter maar zie eigenlijk niet in wat mijn dochter daarvan kan leren... deze hebben we zadelmak/licht ingereden gekocht...
en vorige jaar nog 2 groene pony's erbij (hoofdzakelijk voor het aangespannen werk) die door Britt ook zadelmak gemaakt zijn (uiteraard onder begeleiding) en nu redelijk braaf lopen, ook op vreemd terrein in het verkeer..
omdat terug te vertalen naar on-topic: dit is voor Britt al een mijlpaal en dressuurmatig met haar pony is ze nog lang niet in zicht van een haven, de vraag is alleen welke haven ze aan wil gaan doen als ze ze inzicht heeft, maw wat haar top is en haar doel....

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:44

Noon schreef:
[zo ken ik ook een meisje, die zit echt netjes op haar paard, maar dat is dan ook het enige. haar ouders hebben zeer veel geld, het paard staat bij een trainer op stal, dat meisje rijdt er af en toe op. het paard bezit alle knopjes, heeft ZZZ gelopen ofzo. super afstamming, een goedgekeurde dekhengst. en tot aan het ZZL won ze vanalles, zonder er wat voor te doen, omdat ze zich zo'n paard kan veroorloven.

nu komt ze er eindelijk achter dat ze er daadwerkelijk wat aan moet doen om aan die top te komen, enkele juryleden kijken door dat mooie plaatje heen en zien wat wij zien als er thuis getraind wordt. maar dat zijn er zeker niet veel.

Als jurylid beoordeel ik puur wat ik die 6 minuten in de ring zie. De achtergronden van iemand: rijk of 'arm', hoe iemand aan zijn paard komt, wat er doordeweeks gebeurt, is totaal niet relevant.
Je zit daar om te beoordelen wat je op dat moment ziet. De rest is totaal onbelangrijk.
Ik kijk ook niet naar afstammingen, of whatever. Ik geloof best dat er misschien enkele zijn die dat doen, maar dat wordt allemaal zwaar overtrokken
Wanneer kijkt iedereen nu eens in de spiegel?

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:48

@Fitzroy, denk dat Noon bedoelt dat die ruiter eerst gewoon meelifte met het paard en nu dus moet laten zien wat ze kan en daadwerkelijk zelf rijden om het eruit te halen wat er in zit....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:48

Maar kan je als jury op een gegeven moment ook zien of er een pasagier op dat paard zit, of dat iemand dat paard echt rondstuurt?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:50

Naar mijn mening moet je zelfs een beetje kunnen sturen om je paard netjes de oefeningen te kunnen laten uitvoeren.
Een SB loopt geen enkel paard uit zichzelf
Er zullen toch de juiste hulpen gegeven moeten worden.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:54

denk het wel.... tenminste heb net een voorbeeld aangehaald en maar dat is danwel in de B.

SB = ? Schouder binnenwaarts?
als je op 23 onderdelen een 6 scoort + een 8 voor de verzorging dan mag je op 2 onderdelen een 5 rijden... en heb je wel een winstpunt....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:58

Noon had het over iemand die ZZ-licht reed, dan zou je dat verschil toch moeten kunnen zien of niet?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:59

zelf een ZZ lichtpaard moet de juiste hulpen krijgen om het te doen. paard kan namelijk niet zelf het proevenboekje lezen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:01

En dus is het heel gemakkelijk om te roepen dat ze het paard alleen maar tijdens wedstrijden rijdt...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:02

ik ken de onderdelen van de proeven voor de ZZL om dat te kunnen beoordelen, kan alleen spreken vanuit mijn eigen ervaring en wat ik zie maar kan me zo voorstellen dat je als lifter een heel eind kunt komen, tenminste met de huidige proeven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:13

Karl66 schreef:
En dus is het heel gemakkelijk om te roepen dat ze het paard alleen maar tijdens wedstrijden rijdt...

mischien is het nog wel gemakkelijker dit te roepen zonder de combinatie te kennen.....

Daarbij schreef Noon dat volgens mij ook niet, maar dat de training van die ruiter met dat paard nogal te wensen overliet.....

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:33

Alane schreef:
Karl66 schreef:

mischien is het nog wel gemakkelijker dit te roepen zonder de combinatie te kennen.....

Daarbij schreef Noon dat volgens mij ook niet, maar dat de training van die ruiter met dat paard nogal te wensen overliet.....

Ik vind dat iedereen zelf moet bepalen hoe hij/zij rijdt en traint en wie er helpt of wat dan ook.
Natuurlijk zijn de mensen die het geld voor een hele goede instructeur of trainer hebben en vaak kunnen lessen in het voordeel, maar met minder geld kun je ook ver genoeg komen.
Ik heb ook gezien dat "simpele" paarden die erg goed getraind werden, kunnen veranderen in goede sportpaarden.

Maar als het er niet in zit, dan houdt het inderdaad op.
Dit is allemaal sport-eigen. Je moet je gewoon op jezelf richten met de mogelijkheden die jijzelf en je paard hebben. Als je goed zoekt, dan zijn er vast veel momenten waarop jullie toch goud waard zijn!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:33

Ik blijf het toch een behoorlijke prestatie vinden om met alleen wedstrijden rijden en zo nu en dan tussendoor op het paard klimmen, alle knopjes te kunnen vinden en winstpunten in het ZZ-L te rijden.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 07:06

Precies, Karl66. En wie zijn wij dan om dat te veroordelen?

Het lijkt wel alsof iedereen maar zijn rijkunst moet bewijzen door zelf een jong paard op te leiden.
Dit slaat naar mijn mening nergens op. De een vindt het leuker op jonge paarden te rijden, de ander haalt meer voldoening uit het verder trainen van iets meer doorgereden paarden.
Ik zelf ben ook een slechte jonge paarden ruiter, omdat ik daar gewoon geen feeling mee heb en ik er ook niets aan vind. Moet je me dan maar meteen als slechte ruiter bestempelen? Ik vind dat redelijk kort door de bocht.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:22

wie veroordeelt wat?
iemand vertelt iets uit eigen errvaring en dan wordt de vraag gestelt of dat mogelijk is.

---------------------------------

en wie vraagt dan dat jullie dat zouden moeten veroordelen?

vwb jonge pony's/paarden, voor de een is dat een criterium en toont het aan dat je kunt sturen...
Ik denk dat het erbij hoort of kan horen, maar geen must is... zoals ik al liet zien in het voorbeeld van mijn dochter.... zit dressuurmatig een stijgende lijn in maar is nog niet L1 klaar, en dat bewijst het protocol daar ze tegen de 155 punten rijdt

@Karl66: Noon schreef dat die ruiter tot de ZZL kon meeliften en dat ze nu zelf meer moet rijden voor de punten... is denk ik wel een verschil

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:31

Een paard africhten en proeven doorrijden is toch wel wat anders.
Kan nu zat ruiters opnoemen die de prijzen wegrijden in de ZZ en Lichte tour maar die je geen jong paard moet laten africhten.

Dus wat is de dressuursport? Succesvol zijn op wedstrijden of het beoefenen en trainen?

Het echt trainen en afrcihten van dressuurpaarden kan niet geheel zonder gevoel en aanleg. Prijzen wegrijden echter wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:49

Dat denk ik ook Suzanne

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:06

Ik denk persoonlijk dat je het meeste leert van een ervaren paard, een paard waar al knopjes op zitten zijn tenslotte de beste leermeesters. Zij kunnen je het gevoel geven.
Of je dit dan als meeliften ziet, ja dat krijg je er dan bij.
Ik denk dat je wel een ervaren paard nodig hebt om als jong iemand snel ver te komen. Een groen paard/pony met een groene ruiter gaat gewoonweg niet zo snel. Je laat een groene ruiter de knopjes op een groene pony zetten. De ruiter weet zelf nog niet eens hoe het moet voelen. Het kán wel, maar om snel naar de top te komen duurt dit denk ik te lang.
Eigenlijk niet te vergelijken, een groene ruiter op een groene pony/paard of een groene ruiter op een doorgereden pony/paard.
Toch gebeurt het, en dat is zo oneerlijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:10

Fitzroy schreef:
Als jurylid beoordeel ik puur wat ik die 6 minuten in de ring zie. De achtergronden van iemand: rijk of 'arm', hoe iemand aan zijn paard komt, wat er doordeweeks gebeurt, is totaal niet relevant.
Je zit daar om te beoordelen wat je op dat moment ziet. De rest is totaal onbelangrijk.
Ik kijk ook niet naar afstammingen, of whatever. Ik geloof best dat er misschien enkele zijn die dat doen, maar dat wordt allemaal zwaar overtrokken
Wanneer kijkt iedereen nu eens in de spiegel?

Nou horen jullie het eens van een jurylid!!! Begin bij jezelf! Als jij een eigen paard hebt (of leent) dan kun je rijden, trainen en jezelf verbeteren. Daar moet je beginnen.

Sorry, maar ik vind heel veel reacties erg afgunstig. Iedereen wijst altijd maar naar voorbeelden van mensen die een heel duur paard kunnen kopen of hun paard door de weeks maar laten trainen door een ander. Maar denk je nou echt dat die voorbeelden (excessen) representatief zijn voor de gehele paardensport? Hoeveel mensen zullen nu werkelijk echt de top halen die het ontbreekt aan talent?

leonora2 schreef:
Ooit heeft er trouwens in de hoefslag een artikel gestaan over wat er terecht was gekomen van de EK-gangers, waren toen voornamelijk kinderen van rijke ouders. Dat was dus erg weinig! Ze waren bijna allemaal uit beeld verdwenen, misschien niet eens omdat ze niet goed genoeg konden rijden, maar misschien juist vanwege het ontbreken van iedere uitdaging!

Nou dan zijn we er toch? Met geld alleen kom je er dus niet. Dergelijke kinderen hebben een tijdje goed mee kunnen komen, waarschijnlijk enige aanleg gehad en pa en ma konden goed materiaal voor hen kopen. Maar nu hoor je er niets meer van. Ze beschikten dus over een aantal factoren, maar dus niet alle.

Alane schreef:
als je op 23 onderdelen een 6 scoort + een 8 voor de verzorging dan mag je op 2 onderdelen een 5 rijden... en heb je wel een winstpunt....

Dit mag in de B en L, maar vanaf de M wordt er geen cijfer meer gegeven voor de verzorging.

lowara schreef:
zelf een ZZ lichtpaard moet de juiste hulpen krijgen om het te doen. paard kan namelijk niet zelf het proevenboekje lezen

En de instructeur die dagelijks aanwezig is kan het paard ook niet tijdens de proef op afstand bedienen.

1 ding is gewoon duidelijk: het gaat gewoon makkelijker als je meer geld te besteden hebt. Maar het hele leven is makkelijker als je meer te besteden hebt. Ik vind het zo zinloos om te discussieren of dat eerlijk is of niet. Het hele leven is niet eerlijk. En zou het leven eigenlijk wel leuk zijn als alles eerlijk verdeeld was? Als er niets meer te wensen was?

Kijk gewoon lekker naar jezelf en je eigen mogelijkheden. Een hoop kansen en succes kun je uiteindelijk zelf creeren. Ik ben nog altijd van mening dat als je iets echt heel graag wil, dat je heel ver kunt komen. Maar daarvoor moet je beginnen bij jezelf en niet met het (afgunstig) wijzen naar anderen die in jou ogen meer (geld/mogelijkheden) hebben. Zolang je je als een slachtoffer opstelt zul je nooit een winnaar worden.

Veel mensen kijken ook niet realistisch naar hun eigen mogelijkheden. Als jij van een minimum inkomen moet rondkomen en je kunt net aan je paard daarvan betalen dan is topsport inderdaad voor jou niet binnen handbereik. Je zult dan verder moeten leren zodat je een betere baan met een hoger inkomen kunt krijgen. Dat is namelijk ook doorzetten. Topsport is niet alleen maar paardje rijden en paardje borstelen. Het is ook de omstandigheden creeeren voor jezelf zodat topsport mogelijk is. Dat vereist ook eiegenschappen als creativiteit en doorzettingsvermogen.

Suzanne F. schreef:
Het echt trainen en afrcihten van dressuurpaarden kan niet geheel zonder gevoel en aanleg. Prijzen wegrijden echter wel.

Voor het trainen en africhten heb je inderdaad veel gevoel nodig. Maar er zijn ook goede africhters die uiteindelijk niet optimaal presteren in de wedstrijdring (bv. Sjef Jansen). Voor het rijden van grand-prix proeven op een paard dat je niet zelf hebt opgeleid is ook veel gevoel nodig. En uiteindelijk moet het in de wedstrijdring gebeuren. Dus iemand die continu prijzen wegrijdt beschikt zeker wel over enig gevoel.

CocoChanel schreef:
Eigenlijk niet te vergelijken, een groene ruiter op een groene pony/paard of een groene ruiter op een doorgereden pony/paard.
Toch gebeurt het, en dat is zo oneerlijk.

Dat is niet oneerlijk; het is een keuze. Als een groene ruiter kiest voor een groen paard weet hij dat hij een langere weg te gaan heeft. Als hij ook direct wil scoren moet hij een doorgereden paard kopen. Heeft hij daar niet direct het geld voor? Dan moet hij zorgen dat hij dat geld krijgt (neem een extra bijbaan, niet op vakantie, doorleren etc)

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:15

En trouwens: ik zie regelmatig z-dressuurpaarden te koop staan voor hele redelijke bedragen. Meestal zijn deze al wat ouder +-14 ofzo. Maar daar kun je nog prima van leren. Een getalenteerde 4-jarige is dan vaak nog duurder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:16

Citaat:
1 ding is gewoon duidelijk: het gaat gewoon makkelijker als je meer geld te besteden hebt. Maar het hele leven is makkelijker als je meer te besteden hebt. Ik vind het zo zinloos om te discussieren of dat eerlijk is of niet. Het hele leven is niet eerlijk. En zou het leven eigenlijk wel leuk zijn als alles eerlijk verdeeld was? Als er niets meer te wensen was?

Kijk gewoon lekker naar jezelf en je eigen mogelijkheden. Een hoop kansen en succes kun je uiteindelijk zelf creeren. Ik ben nog altijd van mening dat als je iets echt heel graag wil, dat je heel ver kunt komen. Maar daarvoor moet je beginnen bij jezelf en niet met het (afgunstig) wijzen naar anderen die in jou ogen meer (geld/mogelijkheden) hebben. Zolang je je als een slachtoffer opstelt zul je nooit een winnaar worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens