Centrale onverantwoordelijke paardenacties en herinneringen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

blackpegasus

Re: Centrale onverantwoordelijke paardenacties en herinnerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:11

ik heb ook wel een aantal van dat soort acties gedaan. op school stond een nieuwe pony, een lastpakkie, gooide iedereen eraf. bdw ik ben er nog nooit afgegooid door haar . ik ging de wei in en met alleen een halster om sprong ik op haar rug en ging springen. of ze dat nou wel of niet ooit had gedaan maakte mij niks uit. en ze kon het zowaar.
of eerst met zadel en daarna zonder willen. dan ging ik op de kont van een paard zitten en liet dan iemand het zadel eraf halen. en natuurlijk springen over de verboden toegang hekken in een bos.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:51

*denkt. Ik heb hele domme dingen gedaan.
Ik reed altijd zodner cap op m'n verzorgshetjes. Ging buitenrijden zonder cap *nu nog * Alleen nu rij ik op een paard van 4 meegeholpen inrijden, alleen toen was ie nog hensgt, dus wel cap. En toen reed ik op shetjes.

Uhm we gingen wandelen met de pony's op de manege waar m'n nichtje les heeft. Dus zodra we uit het zicht waren opstappen en wandelen maar. En dan nog op de weg terug langs een rustig straatje op het gras een drafje en galopje. Tot een keer iemand langskwam die op de manege les gaf! Nog nooit zo snel afgestapt. Kwamen we op de manege aan, komt ze aangelopen wij dachten:' nu krijgen we op onze kop' Neuh hoor. Zegt ze: ' Voorzichtig zijn he! '
Daarna nooit meer gedaan. Alleen nog maar gestapt. En tja.. Ik zal nog wel domme dingen gaan doen.

edit: Door berichtje onder mij:

Met gympen rijden, op een fris paard stappen zonder cap. Buiten rijden met een fris paard.
Laatst bijgewerkt door Sannert op 13-02-06 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:05

Zonder cap op een fris paard gereden op een wei, sportschoenen enzo.
Maar dat paard kende ik dan wél door en door.
Het was toen hij net 1 dagje op de wei was geweest.

[edit] zonder zadel en hoofdstel, alleen een halster met touw.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:45

Jahoor, daar komt ie:
En dan niet van 20 jaar geleden( toen ik dit ook deed, meestal zónder zadel) maar afgelopen zaterdag:
Paard buiten inrijden, zonder cap:

Deze is van nóg een week eerder, bij ons in de tuin, 2e keer erop:

Afbeelding

Dit is dan buiten, 3e keer erop, wel met zadel!
En met héél veel plezier!

Afbeelding

Ja, je kan rijden, of je kan het niet

Als ik over herinneringen ga beginnen komt er geen eind aan, eeehm zonder zadel/hoofstel erop in de wei, onderweg tijdens het rijden vanpaard wisselen, dus niet op de grond komen, zonder zadel in de sneeuw buitenrijden op goed bokkend paard, op vreemd nog niet ingereden paard zonder zadel achteroverklappen na steigeren, altijd op de shetties naar buiten zonder zadel, ook in de wei zonder iets, tja, ga zo maar door, alles zonder cap, dat spreekt voor zich!
Ik ben op de wildste paarden gestapt, meestal met een verkeerd verleden, ze zijn allemaal weer heel erg opgeknapt als je maar geduld hebt en niet bang bent!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:54

Leuk topic dit

Ik rijd altijd zonder cap, behalve op wedstrijden.

Mijn vriend (echte beginner) op een ex-renpaard laten zitten, arabier, hengst van toen 9jr en al 2 jaar niets meer mee gedaan. De vos is ook een hengst... Dit was de eerste keer dat we hem zagen, we wilden hem kopen namelijk
http://i1.tinypic.com/nqdxeq.jpg

Zelfde hengst is buiten niet te stoppen in galop, ik rijd dus nog steeds zonder cap en ga regelmatig crossen met hem

Met zijn 2en (vriendje achterop) op een paard zitten waarvan ik weet dat hij dan gaat bokken.

Met verzorgpaard wat niet over het viaduct durft, toch gaan. Vriendin gaat eerst (paard durfde wel) en op het moment dat ze uit het zicht verdwijnen gaat Kid (mijn verzorgpaard) er in volle galop overheen.
Met al het voorbij razende snelwegverkeer onder ons door.
Even voor de duidelijkheid, ik ben niet op Kid teruggegaan, we hadden geruild Overigens, zonder cap!

Met hetzelfde paard weer naar de andere kant van dat bos willen maar toch maar een andere weg zoeken als via dat viaduct. We komen bij een spoorweg, paarden durven er niet overheen. Paard van vriendin achterwaarts er overheen laten gaan, wat ontzettend traag ging, en dan Kid er dansend achteraan. En ook weer via een spoorwegovergang maar dan met bel en slagbomen en op dezelfde manier weer terug naar stal gereden. Echter hier kwam een trein aan en ook ander verkeer. Ook zonder cap.

Springen over slagbomen in het bos.

Crossen in het bos op een oud tankpad, waarvan ik wist dat hij niet linksom wilde. Ineens een paadje inschieten en ik aan een afgebroken tak ben blijven hangen, en een lelijke beenwond aan overhield. Ik had gelukkig nog wel de teugels vast toen ik op de grond zat. En Kid... Die was me echt aan het uitlachen.

Met Kid in de bossen wezen rijden en daar een hondentrainingsterrein tegenkomen, die niet in gebruik was. Kid vond het maar eng toen hij dat grote gat zag waar de honden wrs overheen moeten springen. Kid dacht even tussen 2 dikke bomen door te schieten. De egoist hield geen rekening met mijn benen die achter de bomen bleven hangen. Gevolg -> slechte knieen...

Toen ik op een manege werkte reed ik daar Winde, een merrie die verpest was buiten. Altijd gereden met een scherpe hackamore en altijd jakkeren. Toen er een keer geen paard of pony (ja ben klein genoeg om op pony's te rijden) over was voor een buitenrit die ik moest begeleiden haar toch meegenomen. Helaas ging Winde er angstig vandoor en moest ik noodgedwongen mijn groep achterlaten. Toen ik terugkwam bij de groep was Winde geen vos meer maar schimmel van het schuim op haar hele lijf.

Of op dezelfde manege een pony meenemen op een buitenrit die ik moest begeleiden zonder zadel en hoofdstel, maar gewoon op een halster met halstertouw. Pony was wel superbraaf en betrouwbaar

Of de pony's helemaal achter uit de wei halen door erop te springen en naar voren te crossen. Hopen dat ze bij het hek stoppen

Pfff nu doe ik dat allemaal niet meer hoor...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:17

smurf schreef:
dat deed ik ook nog toen ik 34 was, maar boven de 40 was het toch wel klaar hoor, nu rijd ik helemaal niet meer....... ben doodsbang geworden, terwijl ik toch veel rare dingen gedaan heb (gejaagd bij Soestdijk, jachtpaarden getraind e.d.)
Ik beperk me nu tot Parelli grondwerk in een bakje of paddock

deed je ook altijd mee aan die wedstrijden daar?
mn pa werkte op soestdijk, en 1x in het jaar gingen we altijd naar die cross... afgelopen jaar de laatste keer, was wel leuk..

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:23

Nu ik het topic heb gelezen waar dit topic om gestart is kan ik alleen maar zeggen tegen Sorane: Kom een keer op mijn pony buitenrijden en ga galoperen. Ik weet zeker dat je hem angstvallig probeert te stoppen daar in de teugels te HANGEN!!!
Geloof je me niet, je bent uitgenodigd!!!

Moosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:48

Tja, ik heb zonder zadel buitengereden (met cap), gesprongen zonder cap en zonder zadel, gesprongen met cap maar zonder zadel en zonder handen, buitengereden met halster en touw en zonder cap. Rij verder altijd met cap, al is het 40 graden buiten, maakt me niet uit. Volgens mij was dat het. Oja nog op een verzorgshet gereden waar we eigenlijk niet op mochten. Deden we alleen als de eigenaar en zijn vrouw er niet waren. Maar er niet aan gedacht dat de buurman het natuurlijk wel zag! Oeps!
En met een Haflinger waar 1 keer iemand op had gezeten een buitenrit gemaakt van 35 km. Moest naar een andere wei en moeder van eigenaresse kon geen trailer regelen maar pony moest wel meteen weg. Tja, na 1 km was ze al kapot en dan moet je er nog 34! Maar daarna was ze goed ingereden en verkeersmak, haha. Beetje onverantwoord, maar t valt nog mee als ik hier alle andere fantastische verhalen lees! Geniet er echt van!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:02

Citaat:
deed je ook altijd mee aan die wedstrijden daar?

nee, zo goed was ik niet..... en ik ben natuurlijk ook maar een vrouw, dan tel je echt niet mee in de wereld van de jachtruiters hoor.... je mag meedoen, maar dat is alles

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:42

Jep, zeer herkenbaar

Paarden een zadel opdoen, erop klimmen en dan opjagen (ja ik heb het over meerdere stuurloze paarden). Oh ben ik vergeten te zeggen dat er ook een klein hindernisje bij kwam kijken?

Met 4 meiden en twee paarden een bosrit maken. Daarbij zit 1 iemand in en 1 iemand achter het zadel.

Op de bovenstaande manier over de middenberm galopperen door het centrum.

Met twee paarden door het centrum aan de hand met een halster om ze naar de wei brengen en dan aan de hand draven omdat je haast hebt.

Een halster aan je paard knopen en zonder zadel door de wei scheuren (komt nog wel eens voor en ben al 25 )

En dan heb ik het niet eens over kleine grapjes als overal opklimmen en mee naar buiten gaan.

De shetlander inspannen en er de weg mee opgaan. (nog nooit eerder een tuig gezien)

don't try this at home kids!!!!!!!!
(meldenswaardig dat er geen enkel paard of mens gewond is geraakt bij deze acties)

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:52

ik heb ook iets heel stoms gedaan samen met mij vriendin en heb er super veel spijt van want het had verkeerd af kunen lopen...
er lag op het terrein van mijn vp een boodschappen karretje en mijn vriendin kreeg het briliante idee om het achter vera (me vp) te spannen met weide palen en touwtjes. zo meegaant als ik ben stemde ik toe. Eenmaal aangespannen ging ik erin zitten en we gingen het terein af naar de dijk. Eenmaal op de dijk beland ik per ongeluk in de berm met me karretje (voor de duidelijkheid me vriendin leide vera terwijl ze ernaast liep) 1 wieltje bleef haken en de kar viel om waardoor vera in haar schouder geprikt werd door zo'n paal. ze ging allemaal rondjes draaien om haar eigen as met mij er nog in. gelukkig dacht ik bij me eigen laat ik bukken misschien dat ik uit de kar kan komen. En gelukkig zo braaf als vera is stopte ze metteen met draaien omdat ik er niet meer inzat. En gelukkig maar ook anders was de kar bovenop me gekomen. Ben metteen opgestaan en een mes gepakt en de touwen door gesneden en vera weer naar het terrein gebracht. Heel me knie lag open maar ik bleef bij vera om haar tot rust te brengen want die knie was me eigen schuld. Ik realiseerde dat ik vera ook had kunnen verwonden en had super veel spijt. De eigenaar weet ervan en het enigste wat hij zei was: Gelukkig heeft ver niks en wat kunnen jullie toch dom zijn.

Tegen me ouders heb ik dit nooit verteld. Me smoesje hiervoor was dat vera op het terrein ergens van schrok en wegrende, dat ik was gevallen en mijn been in de beugel bleef hangen.

Weet dat dit heel gevaarlijk was en ben super blij dat vera niks had opgelopen. (denk alleen op dat moment emotionele schade maar daar had ze metteen last meer van omdat we haar zo geknuffelt hebben).

sorry voor het lange verhaal..

xx vero

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:06

Whahaha, moment van verstandsverbijstering zullen we maar zeggen!
Ach, de één gebeurd het wat vaker dan de ander...ervaring is in ieder geval wel een ding wat je er van opdoet!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:25

Ik ben toen ik 2 jaar was op een kwpn-er gezet, en er afgedonderd . (dat was een onverantwoordelijke paardenactie van mijn vader).
Verder heb ik niks onverantwoordelijks gedaan, ik ben een bange broekpoeper wat rijden betreft.
Hoewel, in spanje ben ik op trektocht geweest, en daar reed je zo met je paard over een hoge smalle brug, waar de omheining op het laagste punt tot je knie kwam.. En je reed er bijv hele stukken over een smal pad met aan 1 kant een afgrond (in spanje doen ze niet aan hekken). Maar dat was dan weer niet echt onverantwoord, omdat die paarden dat gewend waren.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:31

Vandaag:

Na 4 maand stil gestaan. ben ik vandaag helemaal in mijn UP op mijn paard gestapt.
Ik heb haar na 4 maand voor het eerst gereden.
(ze is niet makkelijk met opstappen en toch deed ik het helemaal alleen.)
Als ik gevallen was had niemand me gehoord of gevonden.. (ja 3 uur later)

Achteraf toch best wel link.
Maar ik ben gelukkig niet gevallen..

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:00

haha leuk topic! ik heb zo'n 7 jaar geleden (was toen 9!) een paar shetjes verzorgd en ooo zo erge dingen gedaan (oa crossen over paden waar voetgangers liepen etc ) maar het meest onverantwoordelijke is toch wel dat het mij en mijn vriendinnetje waarmee ik toen verzorgde, leuk leek 1 van de shetjes voor de kar te spannen... dat beestje was niks gewend en we hadden geen kar. Onze oplossing: een kruiwagen achter hem spannen Het arme beestje is er keiiiiihard vandoor gegaan met de krui achetr zich aan ,, daarna hebben we het nooit meer geprobeert. Schaam me eigenlijk best erg als ik er aan terug denk,, Totaaaaaaal onverantwoord maar daar is dit opbiecht-topic voor of niet

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:03

Geldt met 2 (dek)hengsten op buitenrit gaan ook als onverantwoord? Waarbij je ook nog langs weilanden met andere paarden kwam?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:23

Met een fris en idioot paard met alleen een halstertje de weg op gaan. Op een jonge hengstzitten met alleen een halster om waar 1 keer eerder iemand op heeft gezeten. Waar ik zomers werk zijn twee grote weides gescheiden door een sloot. Nu zijn beide weides wel omheind. Hengst was helemaal achterin onder het draad door gekropen en stond doodleuk in de sloot. De sloot was droog maar er was absoluut geen mogelijkheid om terug de wei in te gaan of met zijn tweeen daar te lopen. Dan maar er op. Pony was vrij stevig en kende me erg goed. Touwtje aan het halster er op klimmen en lopen maar. Aan het einde van de sloot was wel de mogelijkheid en ruimte om uit de sloot te kunnen. Alles is goed gegaan en hij vindt het rijden nu nog super leuk. Wel is de wei nu beter omheind

Rond sjeesen met een knots gekke pony die de neiging heeft om over het draad te springen. Ach dan racen we toch door in de wei? Kon dr immers toch niet stoppen had geen halster of wat dan ook om.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:03

hmmm waar zal ik beginnen .

een onuitstaanbare hengst die zijn eigen niet wilde laten inrijden aan de hand meegenomen naar een bos vlakbij waar erg mul zand was ff longeren opstappen paard rent met rotvaard op een weg af .
maar kreeg hem op tijd stil gelukkig heb daarna heerlijk door mul zand gereden en was zo mak als een lammetje.
en de terrugweg besloot ik om hem gelijk maar verkeersmak te maken op zijn rug door het centrum van rosmalen .
de eigenaar wist niet wat hem overkwam toen ie mij op ivarno zijn rug thuis zag komen .

shettenrace in de wei zonder halster en touw of wat dan ook kijken wie het eerste aan de overkant was of wie er het langste op bleef zitten

met springpaard van 1,81 hoog zonder zadel met touwtje aan het halster en dan ook nog met zijn 2e erop over hindernis van 1.60 .

pfff en nog meer van die super onnadenkende acties .
ben nu 28 maar je moet me nu echt niet vragen het nog eens te doen .
ja mischien de shettenrace maarja daar ben ik te groot voor hihihi maar dat was wel echt leuk.

helaas geen fotos van .

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:31

Ik rij altijd met cap.

We gingen een paar jaar geleden kijken voor een D pony. Bij het eerste adres dachten wij de leukste pony's te zien en dit was ook zo. Pony die we wilden hebben werd voorgereden en wij zagen geen enkele reden om nog zelf op de pony te stappen. Bij het tweede adres was het een beetje een zooitje. De pony's waren van mindere kwaliteit en daarom wilde we eerst even rijden voordat we misschien iets kochten.
Dus zonder cap en rijkleding op een wild vreemde niet ervaren pony gestapt en mee gesprongen.

Dit zou ik echt nooit doen. Zelfs niet met een pony die ik wel ken.

Uiteindelijk hebben we de pony niet gekocht, maar wel de pony van het eerste adres.

Als ik er nu aan terug denk. Ik had toen veel minder rij ervaring...

Edit: Ik zat voor de eerste keer op een jonge pony. Pony was dus nog niet zadelmak. Aan de lobgeerlijn wilde de pony niet lopen dus moest ik maar zonder longeerlijn door de bak. Ineens dacht ik: 'Goh, laat ik eens aansingelen.' Ik stop de pony, zwaai m'n been voor het zadel en ga aansingelen.

Dat is wel de meest domme actie die je kunt doen als je voor de eerste keer op een pony zit.
M'n ouders waren er alles behalve kapot van. De pony deed gelukkig niks.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:29

ik ben nog niet zo oud maar wat ik denk ik toch niet nog een keer zou doen is met mijn haflinger zonder zadel en hoofdstel, cap etc. Door het bos galoperen, al is de verleiding wel groot
Met mijn verzorgijslander deed ik alles! Alles, achterstevoren galoperen, ook zonder iets gewoon in het weiland, erop staan in de wei, rondje om de wereld, zonder iets buitenrijden etc. Maar deze humm vertrouw ik volledig dus ik vind het geen probleem om dat nog een keer te doen, ik ben niet bang voor hem. Lang leve de lol. Wat ik ook niet meer zo snel zou doen, is precies het zelfde, alleen dan met een klein ponietje van een vriendin van me, om 1 uur 's nachts gaan springen En dat ik eraf lazerde joh hahahhaa

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:38

haha weet er trouwens nog wel een;
2 paarden in de binnenbak zetten; op de ene gaan zitten(geen tuig) en de andere proberen te sturen...Heb nog nooit zo hard gelachen, gelukkig was dat mijn eigen ponie, en die was erg braaf, maar we gingen wel had

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:41

mobick schreef:
Heerlijk he! ik geniet van jullie verhalen....
echter besef mijzelf dat ik nu 34 jaar ben en nog steeds van die onverantwoorde dingen uithaal. Springen over de slagbomen in het bos doe ik standaard, niet kijken of er iemand achter die bocht zit... door sloten en noem maar op. Mensen rijden ook liever niet met mij in het bos.....

hahaha lijkt me wel kicken

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:44

Ik heb een keer iets heel stoms gedaan. In het appartement van mijn ouders waren Duitse gasten waarvan de ouders 2 dochters hadden. Nou die dochters vonden mij e-pony wel leuk. Ze mochten er wel op rijden van mij in de wei. (ze konden niet paardrijden)1 meisje netjes een cap op gedaan. Eerst stappen, daarna draven en toen vroeg ik wil je een gallopje. Ze wou wel, maar was wel een beetje bang en mijn amigo wou niet echt galloperen. Haar een zweepje gegeven, maar dat hielp niet echt. toen ik het zweepje gepakt en een beetje naar Amigo toegerent en geluid gemaakt met de zweep. En wat denk je een bok, meisje valt eraf en breekt haar pols. Jeetje hoe kon ik zo stom zijn. Echt veel spijt van. Ze waren gelukkig niet heel boosen die ouders ook niet. Maar ik had beter moeten weten.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:37

Geweldig topic dit!
Ik heb nog wel een paar foto's van dingen die ik 'vroeger' zomaar deed, en die ik nu echt niet meer zou doen. En ze zijn nog helemaal niet zo oud die foto's
Normaal zou ik deze foto's nooit op Bokt zetten, maar jullie zijn ook zo openhartig allemaal!

Als Dik Trom op éen veel te kleine pony

Afbeelding

Af en toe stap ik voor de gein nog weleens op Mickey, zielig hè

Afbeelding

In de tuin, met pup een op schoot

Afbeelding

In rengalop op een hoogbejaarde pony, zonder cap.

Afbeelding

Vlak naast 4 spartelende hoefjes zwemmen

Afbeelding

Vrijheidsdressuur in de wei, tussen de andere pony's, lekker handig

Afbeelding

In de greppel lopen om je pony te laten grazen, terwijl ernaast met megamachines aan de weg werd gewerkt

Afbeelding

Een pony doorrijden die alleen maar kan bokken. Is wel allemaal goedgekomen hoor, nu is het een braverd.

Afbeelding

Dit tafereeltje rustig aanzien en foto's maken, in plaats van even in te grijpen Maar Saar had er geen last van, die at rustig door.

Afbeelding

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:48

Hahaha..
Geweldig om dit allemaal te lezen!!