discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:49

youngster schreef:
Buig jij maar eens voorover en voel dan eens wat voor spieren je aanspant

Hebben wij 4 benen? Hebben wij dezelfde wervelkolom (vooral mbt de hals/nek)? De hele lichaamsbouw is in dit opzicht niet te vergelijken.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:35

Nee maar het gaat om het principe, als wij voorove buigen spannen wij ook onze buikspieren aan. Dat gebeurd dus ook met het LDR.
Maar Anky en Edward trainen echt niet alleen maar LDR hoor. Ze wisselen met hoog en laag.
Het is gewoon jammer dat het systeem verkeerd nagedaan wordt. DAT moet worden aangepakt, niet dit systeem.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:47

IEL! Lelijk, mij is altijd geleerd dat het paard niet voor en niet achter de loodlijn mag, als je dressuur doet. Dit is echt te ver. En ik geloof niet dat dit nog goed is.. zo'n paard wordt helemaal verpets. En bovendien zijn de rug etc. nog wel goed van het paard? Als het een kritische keuring krijgt van de DA (een goede, die er veel verstand van heeft en echt alles kritisch keurt) zouden deze paarden worden afgekeurd denk ik.

Als dit al een keer is gezecht: Sorry, maar heb geen zin om alles terug te lezen

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:52

Plaats dan ook niet zo'n berichtje Marinke
Voegt niet echt iets toe IMO.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:31

mening geven staat vrij, of je nu voor of tegen LDR bent...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:54

Een mening geven staat vrij, maar enige onderbouwing zou prettig zijn. Juist deze paarden staan onder constante controle van DA's en denk je echt dat topruiters de ruggen van hun kapitaal kapot rijden waar ze van moeten leven

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:14

Karl66 schreef:
Astragirl schreef:
Ik zie LDR als een dwangmethode vanwege de vele nadelen die het paard er fysiek meekrijgt. En ik vind gewoon het hele plaatje van ontspannen en eerlijk dressuurrijden tenietgedaan worden door zo een paard te dwingen met zijn hoofd op zijn borst te lopen. Ik werk liever met mijn paard samen i.p.v tegen hem te werken. Ik vind dat geenéén voordeel (als die er zijn.. kan op wegen tegen de nadelen.

Kan je dan ook vertellen wat de fysieke nadelen zijn? En wat het verschil qua dwingen is tussen LDR en een paard op de loodlijn aan de teugel te laten lopen?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:17

Ik denk dat ik ze in het rijtechnisch topic gezet heb, bij symphosium. Een paard bij LDR wordt meer belast dan een paard dat op de LL mag lopen. Een paard die zijn hoofd bij zijn borst moet houden moet X keer meer kracht uitoefenen dan 'normaal' om zijn hoofd daar te houden en zijn hals zo extreem op te rekken. Dan lijkt het met logisch dat het meer dwingen is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:22

De belasting is spierbelasting, waarvoor de spieren door jarenlange training zijn opgebouwd.

Loopt jouw paard uit zichzelf met z'n hoofd op de loodlijn, of gebruik jij daar ook dwang voor? En zo ja, waarom is de ene vorm van dwang erger dan de andere vorm van dwang?

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:25

youngster schreef:
Plaats dan ook niet zo'n berichtje Marinke
Voegt niet echt iets toe IMO.

Mag ik mijn mening neit meer geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:38

Karl66 schreef:
Een mening geven staat vrij, maar enige onderbouwing zou prettig zijn. Juist deze paarden staan onder constante controle van DA's en denk je echt dat topruiters de ruggen van hun kapitaal kapot rijden waar ze van moeten leven

Haha, je neemt me de woorden uit mijn mond. Jammer dat mensen al zo snel een oordeel kunnen geven op basis van foto's, die overigens ook nog eens op de rotste momenten genomen zijn. Als ik morgen met mijn fototoestel naar een willekeurige stal ga, dan kan ik ook wel zoveel van die rotfoto's maken, ongeacht in welke stijl er gereden wordt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:55

Wat ik al vaker heb aangegeven in dergelijke topics zoals deze, is dat voor het Lager Dieper en Ronder instellen een onvoorwaardelijke controle en reactie aan het been en door het been moet zijn.

En dan heb ik het niet alleen over het feit dat een paard voorwaarts moet gaan, maar ook de manier hoe. In feite moet de ruiter elke centimeter, zo niet millimeter kunnen bepalen alvorens aan deze manier van rijden te gaan beginnen.

Persoonlijk heb ik zelf ervaren dat ik heeeel wat lessen moest nemen om in eerste instantie mijn paard die reactie te laten geven. En elke keer als ik dacht dat ik er was, kon het NOG kleiner, NOG verfijnder en NOG beheerster.

DAT is gewoon de kern in deze manier van rijden: elke vierkante centimer van je paard kunnen beheersen, waarbij je paard 1 bonk positieve energie is. En dat is heel kicken kan ik je zeggen

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 08:14

VMR -> PP

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:23

Ik wil even wat zeggen wat los staat van het feit of het al of niet goed is. Zowel sjef als verschillende bokkers hier zeggen graag dat je je mond moet houden als je nog niks gepresteerd hebt. Hij haalt een voetbalvoorbeeld aan, dat wil ik dan ook wel doen. De beste trainers waren heus niet allemaal zelf uitmuntende voetballers en andersom kunnen dus matige voetballers byzonder goede trainers zijn. Dit gaat zeker in de paardenwereld ook op. Ik ken genoeg hele goede trainers die zelf nooit topsporthebben geoefend door zuiver gebrek aan middelen. Dat wil niet zeggen dat ze DUS niks van trainen of biomechanica afweten. Know-how en prestatie staan volkomen los van elkaar. Iemand in een rolstoel kan nog dingen beoordelen. Ik vind de kat van "laat eerst maar eens zien wat je zelf kunt en kom dan maar eens wat zeggen" en alles in die richting, dus volkomen misplaatst.
Kennis komt ook van studie en we kunnen niet van elkaar beoordelen hoeveel iemand er op gestudeerd heeft.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:27

Karl66 schreef:
De belasting is spierbelasting, waarvoor de spieren door jarenlange training zijn opgebouwd.

Loopt jouw paard uit zichzelf met z'n hoofd op de loodlijn, of gebruik jij daar ook dwang voor? En zo ja, waarom is de ene vorm van dwang erger dan de andere vorm van dwang?

Ik gebruik geen dwang nee, alleen begrenzing. Kijk eens naar de typische vorm van spierontwikkeling in de hals bij LDR paarden, dan vind je de opbouw van jouw geweldige training terug...(ontwikkeling onderhals, valse knik en geen bovenhals)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:37

Astragirl schreef:
Karl66 schreef:

Ik gebruik geen dwang nee, alleen begrenzing. Kijk eens naar de typische vorm van spierontwikkeling in de hals bij LDR paarden, dan vind je de opbouw van jouw geweldige training terug...(ontwikkeling onderhals, valse knik en geen bovenhals)

En bij LDR gebruik je precies diezelfde begrenzing, dus dezelfde dwang.

Wat die valse knik betreft, het heet niet voor niks LDR en geen LDVK.

Over die onder- en bovenhals zou je gelijk hebben, als je je paard alleen maar diep en rond zou rijden. Bij LDR gaat het er juist om dat je je paard op elk moment op elke hoogte in kan stellen. Het is ook geen methode maar een onderdeel van de totale training, waarin je ook andere spiergroepen moet trainen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:44

Nochtans zie je vaak toppaarden van deze methode lopen met deze bouw...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:49

klopt de onderhalsspier wordt hier ook bij getraind en dus sterker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:09

rhijnauwen schreef:
http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=315

er is al heel veel over geschreven en gezegd en er zal nog heel veel volgen, maar van de foto's in bovengenoemd artikel kreeg ik toch wel even de rillingen hoever gaan we...? graag jullie mening!

Míjn mening is dat je een paard weerstandloos moet beleren en rijden;

http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z6VC3OT8

en dat het strekken van de dorsalis/ aanspannen van de buik ook anders kan:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=YP864LEM

Ik wens niet inhoudelijk over LDR te discussiëren eigenlijk om dat ik het feitelijk te gek voor worden vind dat iemand bij zijn gezonde verstand zelfs maar kan overwégen om een beroepsclaustrofoob-met-achtervolgingswaanzin te dwíngen zich te ónstpannen
Over het hoe en wat hoef je verder helemaal niet na te denken; het begint al met een ongelooflijk stupide tegenstrijdige gedachtenkronkel
Zonder gezond verstand, met gedachtenkronkels ontbreekt dan de basis om van gedachten te wisselen.

Verder stap je door op de argumenten van de 'gebruikers' in te gaan in de valkuil van de drogredeneringen: het is principieel geestelijke MISHANDELING, de rest is dan irrelevant.
Álles wat LDR claimt te doen is bovendien op andere, weerstandsloze, manieren veel makkelijker en sneller te bereiken en daar hoef je alleen je hersens maar voor te gebruiken.
Aloïs Podhajski: 'De hoeveelheid ijzer en leer is omgekeerd evenredig met de vaardigheid van de ruiter.'
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 23-12-05 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Eerder in dit topic is vriendelijk verzocht geen foto's meer te plaatsen, alleen links

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:26

Lusitana schreef:
Know-how en prestatie staan volkomen los van elkaar.

Stérker nog; juíst veel kennis van zaken over de ethologie van het paard maakt het waarschijnlijk dat de persoon in kwestie níet aan competitie meedoet
Competitie staat voor streven naar winnen en dat is per definitie níet het belang van het páárd.
Ik voel veel meer voor de stelling: 'gevoel voor paarden en topsport sluiten elkaar uit' dan voor de m.i. domme dooddoener van Sjef.

Voor míj bijvoorbeeld heeft paardrijden een heel andere inhoud dan 'winnen'. Voor míj zit de bevrediging in het sámen als twee-eenheid overal, altijd en onder alle omstandigheden uit te komen. Ik als de hersens van het mens-paard, mijn paard als het lichaam; dat mijn paard met mij zonder optoming op de rug meer véél meer durft en kan dan zonder mij als geestelijke roerganger.
Als mijn páárd laat merken dat ik dit goed doe, bén ik 'winnaar' van de hoofdprijs; of een jury dat wel/niet vindt is dan toch chorizo

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:41

Als ik die foto's op die site zie.. Jakkes.. De rillingen lopen over mn rug..
Dat kan toch nooit fijn voelen voor zo'n paard

Doe mij dan toch maar gewoon een touwhalstertje hoor!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:01

Mietje schreef:
Dat kan toch nooit fijn voelen voor zo'n paard

Doe mij dan toch maar gewoon een touwhalstertje hoor!

Denk jij dat een touwhalster fijn voelt voor een paard dan

De advocaat van de duivel: Als je de scherpte ervan niet gebruikt/nodig hebt, waarom doe je het dan nog om?!

Het goed gymnastiseren van een paard heeft niet op de eerste plaats met het hulpmiddel doch het gebruik ervan te maken; elke vorm van dwangmatig toepassen is niet paardgericht en leidt tot weerstand.

Aan de zíjkant constatueer ik dat er maar héél weinig paarden die op eem touwhalster gereden worden fatsoenlijk gegymnastiseerd zijn en nog minder op de áchterhand hebben leren dragen. Dit ligt niet aan het touwhalster maar.... aan het gebruik.
Bit, touwhalster, halsring zijn wat mij betreft op zích niet relevant: de crux zit in het dwingen of motiveren van het paard. Een optoming met dwangmogelijkheid is daarbij een handicap, een valkuil, maar geen diskwalificatie. Uiteraard óók naar het paard toe.
Mijn zoontje van 3 is ook minder skeptisch over mijn opmerking dat ik alleen maar een kusje kom geven en niet zijn haar wil knippen als ik zónder schaar naar hem toe loop, laat staan als ik hem eerst in zijn stoel zou vastbinden

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:34

Ik rijd mijn paarden ook wel eens zonder zadel en hoofdstel. Kan best hoor, maar ik zou nooit zo buiten durven te rijden. bovendien heb ik schijnbaar de hersenen niet om te begrijpen hoe je zonder hulpmiddelen een paard echt kan trainen in dressuur, met actief en dragend achterbeen, een soepele rug en een fijne aanleunig..? Gelukkig zijn de meeste mensen zo dom om niet te begrijpen hoe dat moet. Voor de recreant die gewoon lekker op zijn paard wil zitten en als enige doel wil bereiken dat hij zonder bit veilig op zijn paard kan rijden waar hij wil in wederzijds vertrouwen, dan vindt ik dat heel knap hoor, een prestatie! Mijn doel is lekker ontspannen rijden op een manier dat mijn paard het niet vervelend vindt, met een beetje dressuurwerk, recreatief dressuurwedstrijdjes rijden en zo nu en dan een sprongetje. Dat is iets heel anders. Je kunt verschillende discipline's niet vergelijken. Ik denk dat dat freestyle achtige een nieuw soort discipline is en dat je dat niet moet vergelijken met een dressuurmethode.

Ook ben ik het met Lusitana eens dat iemand die niet hoog in de sport heeft gereden iemand die wel hoger in de sport rijdt nog wat kan leren.
Niet iedereen heeft de mogelijkheden om iets te bereiken in de topsport. Finaciele middelen (lees:gebrek aan) en lichamelijke beperkingen kunnen ervoor zorgen dat je alleen recreatief met je paard bezig kan zijn, maar door te kijken, luisteren en te vergelijken valt er minstens zo veel te leren dan van te doen. Inzicht en het over kunnen brengen van wat je iemand wilt leren is veel belangrijker dan eigen prestaties. *lang verhaal, sorry*
Laatst bijgewerkt door Lante op 23-12-05 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:40

Dressuur op zich heeft toch als doel ontspanning, gehoorzaamheid en lenigheid en dat kun je met heel weinig middelen ook bereiken. Wedstrijdrijden en dressuur zijn verschillenden dingen geworden, maar de opzet was niet zo. Op wedstrijden wordt in principe gevraagd waar een paard van nature toe in staat is, meer niet. En een paard is te verzamelen met actief achterbeen en goed ruggebruik zonder teugels of met minimaal teugelgebruik. Daar moet men eerst maar eens in geloven. En wederzijdsvertrouwen zou de basis moeten zijn als je met paarden werkt in welke discipline dan ook!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:44

We moeten meer trainers hebben die dat kunnen trainen bij leerlingen. Al denk ik dat Sjef en Anky (om maar eens iemand uit de dressuurwereld) het hier niet mee oneens zouden zijn, toch?