youngster schreef:Buig jij maar eens voorover en voel dan eens wat voor spieren je aanspant
Hebben wij 4 benen? Hebben wij dezelfde wervelkolom (vooral mbt de hals/nek)? De hele lichaamsbouw is in dit opzicht niet te vergelijken.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
youngster schreef:Buig jij maar eens voorover en voel dan eens wat voor spieren je aanspant
Dat gebeurd dus ook met het LDR.

Karl66 schreef:Astragirl schreef:Ik zie LDR als een dwangmethode vanwege de vele nadelen die het paard er fysiek meekrijgt. En ik vind gewoon het hele plaatje van ontspannen en eerlijk dressuurrijden tenietgedaan worden door zo een paard te dwingen met zijn hoofd op zijn borst te lopen. Ik werk liever met mijn paard samen i.p.v tegen hem te werken. Ik vind dat geenéén voordeel (als die er zijn..kan op wegen tegen de nadelen.
Kan je dan ook vertellen wat de fysieke nadelen zijn? En wat het verschil qua dwingen is tussen LDR en een paard op de loodlijn aan de teugel te laten lopen?
Een paard bij LDR wordt meer belast dan een paard dat op de LL mag lopen. Een paard die zijn hoofd bij zijn borst moet houden moet X keer meer kracht uitoefenen dan 'normaal' om zijn hoofd daar te houden en zijn hals zo extreem op te rekken. Dan lijkt het met logisch dat het meer dwingen is. youngster schreef:Plaats dan ook niet zo'n berichtje Marinke
Voegt niet echt iets toe IMO.
Karl66 schreef:Een mening geven staat vrij, maar enige onderbouwing zou prettig zijn. Juist deze paarden staan onder constante controle van DA's en denk je echt dat topruiters de ruggen van hun kapitaal kapot rijden waar ze van moeten leven
Karl66 schreef:De belasting is spierbelasting, waarvoor de spieren door jarenlange training zijn opgebouwd.
Loopt jouw paard uit zichzelf met z'n hoofd op de loodlijn, of gebruik jij daar ook dwang voor? En zo ja, waarom is de ene vorm van dwang erger dan de andere vorm van dwang?
Astragirl schreef:Karl66 schreef:De belasting is spierbelasting, waarvoor de spieren door jarenlange training zijn opgebouwd.
Loopt jouw paard uit zichzelf met z'n hoofd op de loodlijn, of gebruik jij daar ook dwang voor? En zo ja, waarom is de ene vorm van dwang erger dan de andere vorm van dwang?
Ik gebruik geen dwang nee, alleen begrenzing. Kijk eens naar de typische vorm van spierontwikkeling in de hals bij LDR paarden, dan vind je de opbouw van jouw geweldige training terug...(ontwikkeling onderhals, valse knik en geen bovenhals)
rhijnauwen schreef:http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=315
er is al heel veel over geschreven en gezegd en er zal nog heel veel volgen, maar van de foto's in bovengenoemd artikel kreeg ik toch wel even de rillingenhoever gaan we...? graag jullie mening!
Lusitana schreef:Know-how en prestatie staan volkomen los van elkaar.

Mietje schreef:Dat kan toch nooit fijn voelen voor zo'n paard
Doe mij dan toch maar gewoon een touwhalstertje hoor!
*lang verhaal, sorry*