Een paard is geen fiets

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 12:51

Riëtte schreef:
Oh, dan hebben we dus 3 soorten mensen, het derde soort zijn de paarden-mensen, die weten wat ze kunnen verwachten en dus ruiters en menners met hun dieren met respect behandelen....

En deze mensen herken je vaak meteen aan de manier van passeren, ze glimlachen er vaak even bij met een blik van 'ik heb er zelf ook een' Knipoog
Die zijn vaak heel geduldig en vinden het alleen maar leuk om langzaam langs te rijden want dan kunnen ze lekker lang naar het paardje kijken Schijnheilig

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:19

Riëtte schreef:
Wat dat betreft heb je 2 soorten mensen: die doodsbenauwd van paarden zijn en dus al op een kilometer afstand de berm in duiken (aan de andere kant van de straat) als jij je neus laat zien (wat heb ik dan een lol als ik voor ze af moet slaan....), en mensen die nergens bang voor zijn en daardoor de gekste dingen uithalen (bv erg dicht inhalen zoals jij).

Oh, dan hebben we dus 3 soorten mensen, het derde soort zijn de paarden-mensen, die weten wat ze kunnen verwachten en dus ruiters en menners met hun dieren met respect behandelen....

er is ook nog een vierde soort, die trekken zich er niks van aan en reageren gewoon hetzelfde als bij een fietser ofzo.
Ik las dit topic net pas en ik vind het een heel goed idee. De meeste berichten zijn alweer van een maand geleden, moet ik nog mailen naar de anwb enzo? Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 12:12

GEwoon doen Steefie, als we allemaal zo blijven mailen, vergeten ze ons niet. Zo herinneren we ze er aan.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:18

misschien idee omplaatselijke bladen te vragen. als iedereen hier op bokt naar de plaatselijke krant gaat?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:09

onze actie werkt wel!! De kampioen stuurde alleen terug dat ze de afgelopen 2 maanden meer van dit soort brieven hadden gehad (goh wat gek Haha! ) en de anwb stuurde dit terug:
Beste Stephanie,
Ik heb de Kampioen gevraagd mee te werken aan een verhaal over paarden in het
verkeer.
De Stichting Recreatieruiter heeft in een krant heel veel aandacht geschonken
aan dit verhaal, mede op initiatief van de ANWB.
Ik heb zelf ook een paard en heb al 40 jaar problemen met weggebruikers die niet
begrijpen dat paarden schrikken en vluchtdieren zijn.
In het Ruiterrijbewijs wordt natuurlijk ook op al deze zaken in gegaan. Nu de
andere weggebruikers nog!

met vr. gr.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:40

Jeetje Steeffie!!
Dat is het eerste positieve wat ik nu hoor van die mailtjes!!
Dus stug volhouden loont!!!
Mooi, ik gooi de mijne er nog een keer heen.

Ik ben benieuwd of ze ook echt wat ermee gaan doen zoals ze bij de ANBW zeggen.

Is het ook niet wat om diverse paardenbladen aan te schrijven?
Hoe meer paardezielen, hoe meer effect??

Bokkers, gooi die brief nogmaals je mailbox uit!!
Eens hebben we beet Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:37

Nou mensen, de reactie van STeefie bewijst dat de actie wel degelijk werkt. Mailen dus!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:10

Ik heb vanavond mijn niet-paardrijdende-broers, -schoonzusje en -zwager ook gevraagd of ze naar de div. instantie een mailtje willen sturen Knipoog !

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:19

Het zet ze dus toch aan het denken, mooi!!
Misschien was het mailtje van steeffie de druppel.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 15:30

Ik heb ook zitten denken (tsja, dat doe ik zelfs nog wel eens) en bedacht op eens de geweldige opmerking naar Blik op de Weg, die zeiden toch dat ze alleen dingen die 'toevallig' gebeurden waar ze bij stonden uitgezonden werden? Nou, dan kunnen wij toch zeggen dat ze dan maar 'toevallig' moeten gaan filmen als iemand met een paard langs rijdt? Wat is er zo moeilijk aan. Ik vond het een k*T antwoord, maar ik ben niet zo adrem (hehe).
Denk dat ik hen dus nog wel een mail ga sturen (iets andere wijze van uitdrukken) dat ik het belachelijk vindt dat zij niet reageren op mijn mail. Zal ik daar ook bij vermelden dat ik het belachelijk vindt dat ze iemand anders met een kluitje het riet insturen? Want hoeveel paardrijdende Nederlanders zijn er nou helemaal? Genoeg iig om toch serieus genomen te worden toch?

Verder is het een idee om bijv. Hart van Nederland en 5 in het Land te mailen/bellen. Zal zo eens bij HMG/SBS6 mailadressen zoeken. Idd: stug volhouden en niet opgeven, de aanhouder wint! Knipoog

Ok, zoekt en gij zult vinden. Voor 5 in het land is het makkelijk: e-mail 5inhetland@rtl5.nl
Voor Hart v. NL gaat het naar info@cameo.nl zet daar duidelijk in het onderwerp: tip voor Hart van Nederland, ga anders via de site van sbs6 ( www.sbs6.nl ) naar de site van het programma, daar staat links onderin de Tiplijn, dan kun je op een linkje klikken en krijg je je mailtje met onderwerp klaar.

Mijn mail is geworden:

Geachte Redactie,
Naar aanleiding van een aantal nogal verontrustende gebeurtenissen hebben wij met een aantal mensen een actie op touw gezet waarin wij aan verschillende instanties vragen om aandacht te besteden aan paarden in het verkeer. Veel verkeersdeelnemers weten namelijk niet hoe ze met een paard in het verkeer om moeten gaan. Het gevolg is dat er vaak onnodig gevaarlijke situaties ontstaan die gelukkig meestal goed aflopen. Wij, als paardenliefhebbers, zijn van mening dat het aantal ongelukken in zeer grote mate terug gedrongen kan worden als mensen zich bewust worden van het wezen paard. Daarbij kan niet verwacht worden dat iedereen verstand van paarden krijgt, maar graag zouden wij zien dat er vaker en meer doordacht gereageerd wordt. Zo is het beter om ruim in te halen bijvoorbeeld, en snelheid te minderen, geen onverwachte bewegingen cq geluiden te maken etc.
Het blijkt dat als je als ruiter iemand aanspreekt op zijn onverstandige gedrag je een grote mond terug kan verwachten. Iets wat niet onze bedoeling is, wij willen juist ieders veiligheid verbeteren. Een paard is een vluchtdier en kan nogal heftig reageren, met alle gevolgen van dien. De meeste mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en gaan er vanuit dat 'dat gekke paard' hen geen schade zal berokkenen. Dat is absoluut fout gedacht. Als een paard in een frontale botsing komt met een auto die 'slechts' 50 tot 60 km/h gaat zal het paard overlijden en de auto vrijwel totalloss zijn. Het is jammer dat mensen vaak niet beseffen dat een paard 500 kilo weegt en behoorlijk wat schade aan kan richten. Dan hebben we het nog niet eens over de ruiter die in dit soort gevallen er ook niet al te best vanaf komt.

Ik zou u dan ook willen vragen of er wellicht een mogelijkheid is dat u in uw programma aandacht aan het fenomeen paard besteed, ik hoop dat daarmee een aantal mensen de ogen geopend kunnen worden.

Mvg, etc

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:12

Super mailtje Laui, mijn complimenten.
Ik ga er morgen even voor zitten en zal dan ook weer wat mailtjes versturen!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 22:29

Zodra ik een reactie krijg (ik ben de eerste geweest en heb nog van géén van de verzonden mails reacties gehad, SCHANDELIJK) zal ik het laten weten. Deze heb ik op mijn werk verstuurd, dus dat kan wel ff duren.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:23

Mooi werk Laui!

Ik heb btw nog geen bericht gehad van de heer Huisman.... Boos! Nou ja, wie weet, nog even geduld hebben.... is niet mijn sterkste kant trouwens... Schijnheilig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:34

goeie brief lauie! dan zal ik mijn email ook nog maar even sturen naar die emailadressen die jij daar hebt neergezet.

snowie

Een paard is geen fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:56

Ik ben het absoluut eens met je laui en sta er ook voor 100% achter ,
maar uit ervaring weet ik dat juist als je mensen tegenwoordig op hun weggedrag wijst, ze juist express gaan proberen om je paard te laten schrikken.
ik heb meegemaakt dat mensen duidelijk stonden te genieten als hun loslopende hond mijn paard aanvielen, of scooters express gaan toeteren omdat ze bij het brommerexamen hebben geleerd dat niet te doen omdat paarden daar van kunnen schrikken, auto's die bewust vlak langs je rijden, vrachtauto's die nog even extra gas geven en dan maar lachen met collega's wat je dus ziet gebeuren.
ook heb ik het meegemaakt dat motoragenten op offtheroads achter jouw rijden en ineens het gas opentrekken.
ik woon dan toevallig in Amsterdam waar mensen zich onderling vrij asociaal gedragen en laat ze vooral niet weten dat paarden onderbepaalde omstandigheden kunnen vluchten want dan is het hek van de dam, het enigste wat je kunt doen is zorgen dat je met een betrouwbaar paard naar buiten gaat, en in andere gevallen waarbij je dat niet wilt riskeren GA NOOIT ALLEEN.
Ik rij hier al 15 jaar dagelijks buiten en ik kan je verzekeren dat ik al heel vaak een engeltje op mijn schouder heb gehad. Je initiatief vind ik heel goed maar ik weet uit ervaring maak geen slapende honden wakker, als je begrijpt wat ik bedoel

ponymeid1

paarden in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:08

Ik vin het echt een goede actie, goed onderwerp verzonnen. Het klopt ook allemaal, alleen de lappen teksten moeten korter en krachtiger. Want ik denk niet, dat als iemand niet te veel tijd heeft, even zoiets leest. Korter, maar duidelijk! Als je zoiets krijgt, heb je het voor elkaar!

Trouwens, het is ook waar wat Snowie zegt, ze zouden fikse boetes daarvoor moeten geven, want het is gewoon levensgevaarlijk.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:12

Ik ben trouwens ook nog een beetje aan het rondmailen geweest...

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:25

Ik kan jullie vertellen dat het werkt! Vanochtend viel de nieuwe Kampioen in de bus met, jawel, een stukje over paarden in het verkeer! Ik heb het net ff ingescand, en als het goed is staat het hieronder..

Nee dus, ik weet nu echt niet meer waar je kan uploaden, bij www.fotohub.com kan je ook niet meer gratis uploaden Frusty

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:43

Jammer Irisjuh, ik had het graag gelezen.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 11:46

Oh, ik heb m nog niet gezien (ben ook lid). Anders kijk ik wel of ik m kan scannen/overtikken. Ben nl natuurlijk wel HEEL benieuwd nu! Haha! Gelijk verder blijven mailen, want het heeft dus wel nut, alleen lijkt mij dat 1 stukkie niet genoeg is...

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:07

Rossen en ruiters
Laatst wéér een dodelijk verkeersongeval met paarden. Het is inmiddels wel duidelijk dat mensen niet weten wat ze met paarden aanmoeten in het verkeer. Vooral automobilisten schijnen niet te beseffen dat ook ruiters recht hebben op een deel van de weg. Auto's stuiven paarden en ruiter (soms al toeterend) voorbij en halen zo krap in, dat ze ons snijden. Paarden worden niet verkeersmak geboren. De enige manier waarop ze het leren is door deelname aan het verkeer. De meeste paarden raken er vrij snel vertrouwd mee, maar er blijven schichtige tussen zitten. Beste automobilisten, houd een beetje rekening met deze vierbenige maar daarom niet minder volwaardige verkeers deelnemers.

Annalynn M. Gordeau

Dit stukje staat in de nieuwe Kampioen

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 19:37

Cool, Annalynn is van Bokt (Ganna hier). Heb trouwens de kampioen nog niet doorgespit. Ga zo eens kijken...

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:24

Heee gaaf!
Beter....

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:29

Heel goed dat stukje in de Kampioen! Ten eerste lof voor Annalynn en ten tweede voor de ANWB!

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:41

Annalynn gefeliciteerd! You made it!! Haha!
Morgen zelf ook de Kampioen nog eens bekijken.
Het heeft dus toch resultaat.