Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lumikki schreef:Moniek schreef:ja dat zal ik wel eens willen weten dan.
vallen erbij de olympische spelen in de dressuur net zoveel dode paarden en jockys dan bijvoorbeeld dressuur op de olypischespelen?
Of in de volvocup bij het springen?
Op de laatste olympische spelen was de grond zo slecht dat menig paard lange tijd heeft moeten revalideren van een pees blesure. En er is ook een paard overleden. Had een peesblesure,met gevolg dat paard niet kon bewegen koliek kreeg en doodging.
En ik vind ook dat mensen die er zo op tegen zijn. Eens een weekje op een stal moeten gaan kijken en mee werken. En daarna nog maar eens hun mening moeten geven.Dan heb je het gezien,en dan mag je er van mij zo op tegen zijn als je wilt.
Huertecilla schreef:Ik bekijk het al van de andere kant: als iemand wil stellen dat haar/zijn welzijn boven dat van haar/zijn paarden gaat is dat een keuze. Moet je verder echter niet hypocriet over zijn en zeggen dat de paarden het zo goed hebben of dat het allemaal zo goed is voor het paard.
We sluiten allemaal compromissen, wees daar eerlijk over.
Iedereen weet dat een paard in een wei met andere paarden hoort en tijd nodig heeft om volwassen te worden. Alle andere is jezelf en jouw omgeving proberen te overtuigen van het verantwoorde van jouw keuze voor jouw eigenbelang.
Huertecilla schreef:Ik bekijk het al van de andere kant: als iemand wil stellen dat haar/zijn welzijn boven dat van haar/zijn paarden gaat is dat een keuze. Moet je verder echter niet hypocriet over zijn en zeggen dat de paarden het zo goed hebben of dat het allemaal zo goed is voor het paard.
We sluiten allemaal compromissen, wees daar eerlijk over.
Iedereen weet dat een paard in een wei met andere paarden hoort en tijd nodig heeft om volwassen te worden. Alle andere is jezelf en jouw omgeving proberen te overtuigen van het verantwoorde van jouw keuze voor jouw eigenbelang.
Moniek schreef:Ik neem aan dat alle paarden in de sport goed verorgd worden.
Je hebt overal rotte appels tussen zitten dat hou je toch.
Maar ik neem aan dat ze goed verzorgd worden ze lopen er altijd netjes bij vind ik.
maverick schreef:De een vind dat een paard 24 uur per dag in de wei moet, de andere niet.
dry schreef:Ze krijgen zeker ook onbeperkte weidegang met veel soortgenoten?
Aangeboden: Topverzorging in gouden kooitje![]()
maverick schreef:Moniek schreef:Ik neem aan dat alle paarden in de sport goed verorgd worden.
Je hebt overal rotte appels tussen zitten dat hou je toch.
Maar ik neem aan dat ze goed verzorgd worden ze lopen er altijd netjes bij vind ik.
Dank u![]()
Even algemeen mensen
een paard dat niet goed verzorgd wordt en niet de juiste training krijgt kan niet presteren
maverick schreef:een paard dat niet goed verzorgd wordt en niet de juiste training krijgt kan niet presteren
Huertecilla schreef:maverick schreef:De een vind dat een paard 24 uur per dag in de wei moet, de andere niet.
Dit is geen discussiepunt meer. Wellicht voor jou nieuws, maar dan raad ik jou aan eens wat huiswerk over paarden te maken.
De crux van mijn reactie(s) is dat het 'vinden' geen 'vinden' is maar oneigenlijke argumentatie.
De 'goede'verzorging van topsportpaarden is subjectief want doorgaans in het geheel niet paardgericht.
Er vált over veel dingen niets te 'vinden' omdat de feiten duidelijk genoeg zijn.
Wat bijvoorbeeld de miniumumvoorwaarden zijn voor paardenwelzijn is glashelder wetenschappelijk aangetoond en daar is ook onder jouw vingertoppen diréct onderbouwend materiaal over te inden.
Alle andere is geneuzel op basis van onkunde of andere belangen.
Het wijzen naar anderen of andere takken van sport is erg zwak. Of een ander het nóg slechter doet maakt slecht nog niet goed. Toont alleen maar aan hoé rot het gesteld is met het paardenwelzijn.
Terug naar het topic:
2 jarigen in de rensport = NoNO.
Huertecilla schreef:maverick schreef:een paard dat niet goed verzorgd wordt en niet de juiste training krijgt kan niet presteren
Bén jij zo![]()
'Goed' en 'juist' wordt in jouw redenering getoetst aan een wedstrijdprestatie en niet aan een welzijnsnorm.
Ík vind het een belangrijker maatlat dat een paard zonder blessures gezond oud wordt en normaal, evenwichtig, paardengedrag vertoont.
Voor een goed begrip; 'oud' is meer dan 25. Tot 25 is een paard niet oud en zou nog gewoon moeten kunnen presteren.
Iemand een idee van wat de gemiddelde leeftijd van een volbloed en/of een KWPN-er is?? Zoek zelf maar eens op; is schrikken. Vóór die tijd wil ik je niet horen over 'goed' en 'juist'.
maverick schreef:En ik vind dat een goede verzoging en een juiste training wel degelijk te maken hebben met het welzijn van het paard.
Huertecilla schreef:Ok, jj bent dus niet op de hoogte van de wetenschappelijk onderzoeken van zo'n beetje de laatste tien jaar.
Jouw opmering over hengst en merries spreekt boekdelen; je hebt geen notie waar het om draait of over gaat.
Jij hebt een stal met paarden waar je geld mee verdient, ik een wei met een familiegroep.
Onder de streep leven wij letterlijk en figuurlijk in andere werelden.
Voor mij is welzijn meer dan 'goed voer en een warme stal'; sterker nog beiden zijn slécht voor een paard.
Deze schijndiscussie is zinloos omdat we niet dezelfde basis hebben.
Dat zei ik een uur geleden ook al, maar waarom is alleen jouw manier goed.Je staat gewoon niet open voor ieden van andere.
The Significance of Theoretical Knowledge
Every trainer who is interested in his specialty will want to know what others who have gone before him in the saddle have felt and discovered. All theories come from practice and should, in turn, be of benefit in practical application.
A good foundation of theoretical knowledge is an indispensable supplement to practical skill. It must be so deeply absorbed that all the precepts of the man-horse relationship are anchored fast in the pro’s consciousness, to save him from spontaneous errors in his hands-on work, and to serve as the basis for teaching that keeps these principles in mind.
"Learn theory, or you’ll always be a bungler!"
Naadloos van toepassing op de ethologie van het paard.
Begin eens met 'Management of the Horse' van Dr.Marthe Kiley-Worthington. Dat is al weer ruim 10 jaar oud, maar een goede basis en een niet ál te grote stap.
Ook staat er veel op:
http://www.sciencedirect.com/
Nogmaals: doe eerst je huiswerk.
Voor onwetendheid is geen excuus: de info ligt onder je vingertoppen.
Niet willenweten is m.i. dom, want zoals ik echter al eerder aangaf 'waar geen wil is is geen weg.'
Veel lees- en leerplezier.
dry schreef:maverick schreef:En ik vind dat een goede verzoging en een juiste training wel degelijk te maken hebben met het welzijn van het paard.
Dus voor jou heeft wetenschappelijk onderzoek helemaal geen nut?
CielitoLindo schreef:Ik heb een engels volbloed die nooit op de baan geweest of getraind is omdat hij te klein gebleven was, de fokkers zelf houden dus ook wel een oogje in het zeil of een paard wel geschikt is voor de rensport..
maverick schreef:Wetenschappers heb ik niets mee, nee.
Heb jij ooit een paard gelukkig zien worden door de weten schap(op enkele gevallen na dan).ik niet.
Daarkomt bij heb jij geparticipeerd aan de onderzoeken, van de zo genaamde wetenschap?Dan weet je dus ook niet hoe het allemaal precies gebeurdt is, omdat je alleen het eind rapport te lezen krijgt.
Maar ik sta voor alles open wat zegd de wetenschap er dan volgens jou over,Het welzijn van het paard dan, en niet over de rontgen onderzoeken?