Ik heb anders nog wel wat te zeggen hoor
En dan vooral tegen LecyTinker. (Toch omdat we 't niet met elkaar eens zijn
) Want jij bent voor jaarlingen longeren, omdat ze dan de basis moeten leren...
LecyTinker schreef:Ik ben voor opvoeden en basis training. Ik vind dat een veulen al van jongs af aan voetje moet geven. Ik zijn tanden moet kunnen bekijken en hem overal mag aanraken. Dat als ik om zeg dat hij om gaat en dat als ik nee zeg dat hij begrijpt wat ik bedoel. Dat als ik hem in de trailer wil zetten dat dit geen probleem is en als er een plasje ligt dat hij niet gelijk over me heen springt omdat hij het eng vind. Dat hij netjes achteruit gaat als ik erom vraag en hij rustig aan een halster en touw kan blijven staan.
Maar als je zegt wat er volgens jou bij de basistraining hoort, staat longeren, of op stemcommando stap/draf/galop er niet bij. LecyTinker schreef:En dus ben ik wel voor basis en daar hoord een keertje aan de longeerlijn ook bij...
Maar nu dan ineens weer wel. Vooruit. Maar waarom?
Maar als je een paard hebt, dat zo goed is opgevoed als jij zegt in de eerste quote. Denk je dan dat hij op z'n derde niet meer op kan pikken hoe hij aan de longeerlijn moet lopen? Natuurlijk is het leuk als hij het al op z'n eerste kan, maar is het nodig?
Een jaarling hoort niet de hele dag op stal, op 20 minuutjes oefening na.
Als een paard niet tussen andere paarden opgroeid, zal hij nooit een makkelijk paard worden. Want er zijn zovéél dingen, die alleen van andere paarden geleerd kunnen worden.
Als een paard op 20 minuten na op stal staat, kan hij zijn spieren niet goed ontwikkelen. Sterker nog, het is (ook al) wetenschappelijk bewezen, dat elk paard dat een aantal dagen stil staat, of minder dan een bepaalde tijdseenheid (weet zo snel niet hoe lang, maar 't was in ieder geval langer dan 20 minuten) kan lopen, zijn spieren gaat afbreken. Omdat ze niet meer nodig zijn. En een jong paard moet ze juist opbouwen!
Dus het "liever aan de longe dan alleen maar op stal" vind ik nogal een drogredenatie. Het is geen van beide goed: alleen op stal zorgt voor spierafbraak, te weinig beweging ook, en genoeg beweging aan de longe is (wetenschappelijk bewezen, zie pagina 3, uit m'n hoofd) funest voor de knieen van het dier. Zet in zo'n situatie 't beest dan alsjeblieft in "Frankrijk". Aandacht is niet nodig om een jong paard gezond te houden.
En we hebben het hier in dit topic helemaal niet over 'n jaarling die anders alleen maar op stal zou staan. Het gaat om een jaarling die anders in een groep met merries staat. Ook al is de sociale rangorde in die wei een chaos, toch is dat beest beter af in die wei dan aan de longe.
LecyTinker schreef:Waarschijnlijk hecht ik veel meer waarde aan de basis opvoeding van een jong paard omdat dit nou eenmaal is wat ik doe. En hechten jullie meer waarde aan andere dingen omdat jullie naar het rijd aspect kijken uiteindelijk...
Dit vind ik best wel beledigend. Waaruit haal je dat het bij "ons" om het rijaspect gaat? Volgens mij gaat het hier namelijk om het welzijn van het paard: nogal wat anders. Het paard moet niet pijn krijgen door de acties van de eigenaar. En een jaarling longeren (zeker als het lang of regelmatig is) is vragen om beenproblemen.
Ook wil ik toch nog even opmerken, dat deze opmerking: LecyTinker schreef:Maar we hadden het over geen losgooibak... kijk, ik bedoel maar, heb toch echt liever dat een jaarling even aan de longeerlijn loopt dan dat hij 24 op 24 op stal staat...
Wel heel fout is. Want we hadden het over een jaarling die gelongeerd werd, terwijl ie lekker op 't land hoorde. Het losgooien / 24 uur per dag op stal staan, waren situaties die er later (off topic) bijgevoegd zijn.