Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:55

LecyTinker schreef:
wil overgens ook nog even een off-topic vraag stellen... wie van jullie neemt er een halster mee tijdens buitenrit om op deze manier het laatste stuk naast je paard te kunnen lopen zodat hij op adem thuis komt en nog even de gelegenheid heeft gehad om bijvoorbeeld aan dat overheerlijke hoge gras te kunnen knabbelen?

Ja, als ik 'm halverwege de terugweg kwijt wil zijn, omdat 'ie weer eens ergens van schrikt en er vandoor peert Haha!. Nee, ik neem geen halster mee. Als ik erop zit zijn we aan het werk, en dan stappen we zodat hij prima op adem thuis komt. Zodra we thuis zijn, en het werk achter de rug is, mag het hoofdstel uit en mag hij lekker het land in.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:55

LecyTinker schreef:
wil overgens ook nog even een off-topic vraag stellen... wie van jullie neemt er een halster mee tijdens buitenrit om op deze manier het laatste stuk naast je paard te kunnen lopen zodat hij op adem thuis komt en nog even de gelegenheid heeft gehad om bijvoorbeeld aan dat overheerlijke hoge gras te kunnen knabbelen?

Ik put mijn paarden niet uit en we gaan regelmatig een stukje wandelen om gras te eten ('s winters, want 's zomers staan ze een dagdeel op het land).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:56

ongeacht ras, leeftijd of doeleinde, elk paard hoord zijn benen te kunnen strekken zonder dat iemand in zijn nek zit te hijgen...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:58

Ik rij al met een halster, dus dat heb ik altijd bij me Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 11:59

lol anoeska Lachen

tja, aangezien ik niet zo een rijd fanaat ben doe ik het wel... ik stap altijd een flink stuk voordat ik thuis ben af en dan gaat het zadel een flink aantal gaatjes losser en hoofdstel uit en halster aan... ze mag van mij niet met bit eten en onder het rijden zal ze ook niet aan gras komen... Maar zodra het halster aan gaat dan staan we ergens geparkeerd in een graskant...

vind het overgens ook belangrijk dat een veulen al een beetje verkeersmak is...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:01

LecyTinker schreef:
ik heb niet gezegt dat opfok is voor mensen die geen tijd in hun paard willen steken... en ik vind het bewonderingswaardig dat jij naar je paard gaat... want veel mensen gooien hun paard in opfok en komen hem na twee of drie jaar pas weer halen ( kijk maar naar de vele opfokstallen in frankrijk en duitsland die populair zijn hier in nederland...

Dan ben ik wel heel erg gemeen tegen mijn veulens geweest want wij hebben er ook een stel in Frankrijk gezet en pas gezien toen ze drie waren.
Arme beesten hebben al die tijd buiten gelopen en moesten ook nog alsmaar de heuvels op en af.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:13

Katja schreef:
Dan ben ik wel heel erg gemeen tegen mijn veulens geweest want wij hebben er ook een stel in Frankrijk gezet en pas gezien toen ze drie waren.
Arme beesten hebben al die tijd buiten gelopen en moesten ook nog alsmaar de heuvels op en af.

Hoe durf je Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:23

Als ik ooit nog een veulen fok met mijn merrie, dan gaat het veulen ook naar Frankrijk o.i.d. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:02

promptertje schreef:
Maar als het "niet mogelijk is", dan is het ineens OK?

nee prom, is nooit ok! zo veel mogelijk naar buiten en als je goed genoeg zoekt is in deze omgeving dat ook te vinden, kijk maar bij jullie op stal.

Ik persoonlijk vind het belangrijk dat een paard buiten het werk wat wij vragen ook paard mag zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:05

promptertje schreef:
Kom jij wel eens in de buurt van Den Haag? Er zijn stallen die nog geeneens een losgooibak hebben, echt.

klopt! helaas! Ik heb het ook mee mogen maken dat een jong paard niet los kon, daardoor wat stout werd onder het zadel...... gek he

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:07

LecyTinker schreef:

Ik hoef geen halster mee te nemen, want ik rij meestal met een halster Haha! . Voordeel is dan dat je hem lekker kunt laten grazen (en zelf een bakske koffie kunt drinken als je dat mee hebt genomen).

Als we een behoorlijk intensieve rit hebben gedaan en meneer is bezweet, dan gebeurt het inderdaad vaak dat ik het laatste stuk ernaast loop . Kan de singel flink wat losser, vindt hij denk ik prettiger. En dan wandelen we de laatste paar kilometer samen op.

NB dat wandelen doe ik dus ook zeker met die jaarlinger en zodra het vertrouwd is met beide paarden samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:08

Nee nooit
hij is kurkdroog bij thuiskomst
verder staat hij de hele dag in de wei, dus zie het nut er niet van in.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:09

Ik neem nooit een halster mee!! Het laatste stuk wordt gewoon gestapt als ik er op zit. Zijn we thuis en is het paard nog net helemaal droog dan spuit ik af en gaat er een zweetdeken over. Dan stap ik nog even en laat ik even grazen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:07

ja, schaam jullie die jullie paarden afvoeren naar frankrijk... Knipoog
ik heb er geen probleem mee, maar zit niet af te geven op mensen die wel dagenlijks contact met hun paard willen hebben Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:13

Geef ik ook niet op af............... ik geef alleen wel af op de mensen die hun jaarlingen longeren. imo NOT DONE Haha! Haha! Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:22

gijsenkim schreef:
Geef ik ook niet op af............... ik geef alleen wel af op de mensen die hun jaarlingen longeren. imo NOT DONE Haha! Haha! Haha!

Nu kunnen we de discussie gewoon weer overnieuw beginnen ...
(blijf je wel lekker lang bezig).

moet het nou per se altijd OF zwart OF wit zijn?

fr

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:30

nee hoor, alleen longeren met een jaarling kan niet, voor de rest is alleen een groot grijs gebied

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:36

Even off-topic over het graseten aan de hand. Ik doe dat nooit met mijn paarden en die weten dan ook dat ze dat niet mogen als ik ze vast heb. Scheelt een hoop ellende op wedstrijden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:43

katja, ik heb het dus met het bit... bit in betekend nee en bit uit betekend, ja...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:43

denk overgens dat alles wel gezegt is... meningen verschillen...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:55

Katja schreef:
Even off-topic over het graseten aan de hand. Ik doe dat nooit met mijn paarden en die weten dan ook dat ze dat niet mogen als ik ze vast heb. Scheelt een hoop ellende op wedstrijden.

Tis maar net hoe je het je paard aanleert. Ik laat de jaarlinger alleen grazen als er echt duidelijk pauze genomen wordt, en meestal komt dat dus niet voor omdat we met haar alleen korte wandelingetjes maken. De ander mag het als ik aangeef dat het mag. Heel simpel dus. Een "hapje pikken" mag van mij dus nooit. Tis toch ook maar net wat je met je paard afspreekt ... en met een paard kun je best veel afspreken dus een probleem hoeft het echt niet te zijn als je consequent bent.

Oh ja, en in de bak mogen ze dus nooit grazen (er staat aan de randjes en in de hoeken gras), omdat ik er anders constant last van heb met grondwerk dat ze de kantjes af willen grazen. Dan ben je alleen maar bezig met je paard daar weer bij weg halen en da´s best irritant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:58

Ik leer mijn jaarling aan dat hij lekker mag spelen en eten in de wei..

Afbeelding
net gemaakt uit de keukenraam Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:59

Geweldige foto RK Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:16

Héérlijk hoor, RK!!! *kijkt naar buiten, sombertjes...* Haha!

Dát is hetgeen mijn paarden ook leren tot hun 3e Knipoog

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:20

Ik heb anders nog wel wat te zeggen hoor Haha! En dan vooral tegen LecyTinker. (Toch omdat we 't niet met elkaar eens zijn Bloos ) Want jij bent voor jaarlingen longeren, omdat ze dan de basis moeten leren...
LecyTinker schreef:
Ik ben voor opvoeden en basis training. Ik vind dat een veulen al van jongs af aan voetje moet geven. Ik zijn tanden moet kunnen bekijken en hem overal mag aanraken. Dat als ik om zeg dat hij om gaat en dat als ik nee zeg dat hij begrijpt wat ik bedoel. Dat als ik hem in de trailer wil zetten dat dit geen probleem is en als er een plasje ligt dat hij niet gelijk over me heen springt omdat hij het eng vind. Dat hij netjes achteruit gaat als ik erom vraag en hij rustig aan een halster en touw kan blijven staan.

Maar als je zegt wat er volgens jou bij de basistraining hoort, staat longeren, of op stemcommando stap/draf/galop er niet bij.
LecyTinker schreef:
En dus ben ik wel voor basis en daar hoord een keertje aan de longeerlijn ook bij...

Maar nu dan ineens weer wel. Vooruit. Maar waarom?

Maar als je een paard hebt, dat zo goed is opgevoed als jij zegt in de eerste quote. Denk je dan dat hij op z'n derde niet meer op kan pikken hoe hij aan de longeerlijn moet lopen? Natuurlijk is het leuk als hij het al op z'n eerste kan, maar is het nodig?

Een jaarling hoort niet de hele dag op stal, op 20 minuutjes oefening na.
Als een paard niet tussen andere paarden opgroeid, zal hij nooit een makkelijk paard worden. Want er zijn zovéél dingen, die alleen van andere paarden geleerd kunnen worden.
Als een paard op 20 minuten na op stal staat, kan hij zijn spieren niet goed ontwikkelen. Sterker nog, het is (ook al) wetenschappelijk bewezen, dat elk paard dat een aantal dagen stil staat, of minder dan een bepaalde tijdseenheid (weet zo snel niet hoe lang, maar 't was in ieder geval langer dan 20 minuten) kan lopen, zijn spieren gaat afbreken. Omdat ze niet meer nodig zijn. En een jong paard moet ze juist opbouwen!

Dus het "liever aan de longe dan alleen maar op stal" vind ik nogal een drogredenatie. Het is geen van beide goed: alleen op stal zorgt voor spierafbraak, te weinig beweging ook, en genoeg beweging aan de longe is (wetenschappelijk bewezen, zie pagina 3, uit m'n hoofd) funest voor de knieen van het dier. Zet in zo'n situatie 't beest dan alsjeblieft in "Frankrijk". Aandacht is niet nodig om een jong paard gezond te houden.

En we hebben het hier in dit topic helemaal niet over 'n jaarling die anders alleen maar op stal zou staan. Het gaat om een jaarling die anders in een groep met merries staat. Ook al is de sociale rangorde in die wei een chaos, toch is dat beest beter af in die wei dan aan de longe.

LecyTinker schreef:
Waarschijnlijk hecht ik veel meer waarde aan de basis opvoeding van een jong paard omdat dit nou eenmaal is wat ik doe. En hechten jullie meer waarde aan andere dingen omdat jullie naar het rijd aspect kijken uiteindelijk...

Dit vind ik best wel beledigend. Waaruit haal je dat het bij "ons" om het rijaspect gaat? Volgens mij gaat het hier namelijk om het welzijn van het paard: nogal wat anders. Het paard moet niet pijn krijgen door de acties van de eigenaar. En een jaarling longeren (zeker als het lang of regelmatig is) is vragen om beenproblemen.

Ook wil ik toch nog even opmerken, dat deze opmerking:
LecyTinker schreef:
Maar we hadden het over geen losgooibak... kijk, ik bedoel maar, heb toch echt liever dat een jaarling even aan de longeerlijn loopt dan dat hij 24 op 24 op stal staat...
Wel heel fout is. Want we hadden het over een jaarling die gelongeerd werd, terwijl ie lekker op 't land hoorde. Het losgooien / 24 uur per dag op stal staan, waren situaties die er later (off topic) bijgevoegd zijn.