Boett-Deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Re: Boett-Deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:05

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:23

Wat goed dat ie past en die foto's... Clown Vooral die hoofdkap doet 't 'm Knipoog

Het gaat hier nu mét vliegenspray goed. Ik heb alweer behoorlijk wat vliegjes gespot, Jewel is tot nu toe nog rustig..

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:53

Vinden jullie hem ook netjes liggen?

Met Pink lijkt het ook nog oke te gaan. Hij staat sinds eer gister (sinds hij de deken heeft) 24/7 buiten. Nog geen vreslijke jeuk gespot, ondanks de warme dagen.
De manen kwamen er na de eerste dag ook erg netjes onderuit (alles netjes naar 1 kant 'geplet' Tong uitsteken).
Had alsvast een hengstenvlecht geprobeerd gister mocht het minder netjes worden de komende dagen maar daar zijn zijn manen nog te kort voor hihi

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:59

De eerste dagen is zo'n deken nog leuk Kim, daarna wordt hij vervelend. Tong uitsteken

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 23:40

Nou dankzij de deken schuurt binkie toch niet zo veel hoor!

Mijn buurman had vroeger een shetje, een fantastisch beest ik was er dol op en echt gewoon het ultieme penny shetje Tong uitsteken

Maar de buurman heeft hem moeten verkopen wegens eczeem. Hij had al vanalles geprobeert maar niks hielp! Ik huilen natuurlijk! Toen is hij verkocht geweest, naar mensen met genoeg geld, die het hele land wel wilden afgaan om iets goed van middel te vinden!

Maar nu ziet de buurman hij heeft nog paarden hoor, mij met mijn shetje, en vind hij dat zooo jammer he! Vandaag nog zei ie: Had ik geweten dat zoiets toen bestond, had ik dat zeker gekocht Ja En op die momenten krijg ik het weer moeilijk....

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 07:28

Ik heb voor vandaag mijn deken afgedaan...

Ik weet het, dat mag ik niet doen! Maar Bink moet zijn halve wintervacht nog kwijtraken! Dusja ik moet wel! Straks heel goed borstelen en hem helemaal insmeren met spul tegen eczeem en dan de deken er weer op! Ja

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:13

Met Guinness gaat het supergoed met haar eczeemdeken. OK dan! Schuren doet ze helemaal niet meer, alleen nog wat trappen naar de buik, waar de vliegjes wel kunnen komen. De plekjes onder de buik, net voor haar tepels heb ik regelmatig ingesmeerd met uierzalf. De huid ziet er nu veel rustiger uit. Gistermiddag was het hier 30 graden, toen heb ik de deken 's middags afgedaan, alle paarden stonden flink te zweten en Guinness nog eens extra. Om 17:00 uur heb ik haar de deken weer omgedaan.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:45

Ik kijk nu wel uit. Die van Jewel gaat niet meer af na 16:00, tenzij ik haar helemaal in ga spuiten Haha!
Ben extra voorzichtig geworden, want vorige week had ze er toch wel last van.

Gistermiddag was het hier ook erg warm, heb onder de deken gevoeld, maar ze had nergens last van.
Nog even een vraagje: de sluiting achter de oren (hals) is bij mij wat ruim. Het zakt niet af, maar als ze staat te grazen, zit er best veel ruimte tussen, is dat erg? Ze stond te schudden met haar hoofd gisteravond tijdens het voeren, dus ik dacht dat de vliegjes er misschien in kunnen kruipen?
Anders moet ik misschien een stukje innemen?

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:14

Jewelfemke daar zit toch een klipje waarmee je strakker kan stellen?
Of is die dan nog te groot?
Als dat zo is zou ik denk ik wel iets innemen.

Hier gaat het ook goed, alhoewel Shetta toch wel weer wat jeuk verschijnselen vertoont...(maar zij heeft echt "ernstige" exzeem.
Bij de andere gaat het echt heel goed en die heb ik nog niet zien schuren.
Moet wel zeggen dat er op het moment wel erg veel vliegjes zijn, want ook de andere paarden hebben er wel last van.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:54

JewelFamke schreef:
Nog even een vraagje: de sluiting achter de oren (hals) is bij mij wat ruim. Het zakt niet af, maar als ze staat te grazen, zit er best veel ruimte tussen, is dat erg? Ze stond te schudden met haar hoofd gisteravond tijdens het voeren, dus ik dacht dat de vliegjes er misschien in kunnen kruipen?
Anders moet ik misschien een stukje innemen?

Bij mij is deze ook te ruim.
Ik heb bedacht dat ik de sluiting een stukje ga verplaatsen, zodat deze wat strakker vast kan.
Innemen durf ik niet aan, ben bang dat het dan niet meer prettig over haar hoofd heen kan met aan- en uittrekken.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:13

Klopt, dat kan je idd verstellen, maar bij Jewel is ie dan nog ietsje te ruim. Zeker nu ze bijna uit haar wintervacht is.
Innemen is voor mijn geen probleem, dat kleine koppie past er dan nog makkelijk doorheen.

Dan ga ik dat toch maar doen, bedankt!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:17

Hier gaat het nogsteeds prima. Wordt al wat handiger met het op en af doen. Pink vind het maar een rot ding maar als hij zou weten wat het scheelde was hij me ongetwijfeld dankbaar Knipoog

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 10:46

@ Pinky_Girl
Hoe word de hoofdkap aan het halsstuk vastgemaakt? Want ik ga zo een hoofdkap bestellen denk ik! Ja

Castanuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:53

Hé hallo,

Ik ben nieuw hier. Ben via Google bij deze topic gekomen. Wil graag even reageren. Het is namelijk allemaal héél herkenbaar wat ik hier tot nu toe heb gelezen. Ik heb al 6 jaar een eczemer (merrie) waarvan de laatste 4 jaar met vrij ernstig eczeem. Heb al van alles geprobeerd (maar nog niet alles Haha! ). Zo heeft ze een maandje tijdens een vakantie bij de kust gestaan, maar alleen op stal. Binnen drie dagen helemaal eczeemvrij maar emotioneel minder. Ze miste haar kudde enorm en de wei enorm Verdrietig . Ze heeft een heel eczeemseizoen in Groningen op een open wei in combinatie met stal gestaan. Idealer kan niet, zou je denken. Maar zelfs daar kon ze niet zonder deken staan en had ze van tijd tot tijd plekjes. Wederom miste ze haar eigen kudde en wei. Nu heb ik besloten om haar zo lang als het kan haar bij haar kudde te laten. Dat gaat redelijk goed, maar ze staat dan ook wel zo veel mogelijk 'ingepakt'.
Ik gebruik naast de Boett-deken een hoofdkap van Bucas die ik met stof van Boett wat op de neus verlengt hebt en bij haar hals ook. Hierdoor wordt ze op haar hoofd ook beschermd. Verder heb ik een constructie gemaakt, zodat haar uier ook beschermd wordt. Ik moet zeggen dat ze hierdoor veel rustiger in de wei staat. En ze heeft geen wondjes meer op haar hoofd en uier. Dat scheelt ook weer smeerspul Knipoog .
Voor eventuele geïrriteerde plekjes op haar benen gebruik ik dan Skin Select spray. Dat is volgens mij van Horsman Lievens of zoiets. Die van de Atex sprays. Als ik dat zo rond 18:00 uur op spuit, staat ze heel relaxed, terwijl de andere paarden onrustig rond lopen. De Tea Tree lotion van Cojosol werkte ook goed voor de wondjes, maar ik vind de Skin Select beter mugjeswerend.
Voor de onaangetaste plekjes gebruik ik de goedkoopste vliegenspray die er is om de mugjes (en ook de gewone muggen, waar ze hier aardig gek van worden Boos! ) te weren. Vorig jaar had ik een goedkoop zelfgemaakt middeltje: een pot goedkope gel van de drogist en daarin citronella olie (of wat je ook vind werken) er in geroerd. Dat werkt ook erg goed.
Als ik dan toch tijdens 'mugjes' tijd wil rijden, dan probeer ik haar zo snel mogelijk op te zadelen en in te sprayen (met goedkoop middel) en na het rijden zo snel mogelijk de deken weer op. De benen afsponzen met water, helpt ook wat. Volgens mij heeft dat zweet extra aantrekkingskracht op die rotmugjes, maar zeker weten doe ik dat niet. Nadat ze gerold heeft, smeer/spray ik dan haar benen in en doe ik haar hoofdkap weer op. En dan staat ze weer redelijk rustig in de wei.
Op deze manier gaat het best redelijk, moet ik zeggen. Op een paar kleine plekjes na, heeft ze niets en is ze er aardig rustig onder. En dat terwijl ze in een zwaar eczeemgebied staat.
Een stal waarin ze kan gaan schuilen in de 'spitsuren' zou nog idealer zijn, maar dat is er (nog) niet. Wordt aan gewerkt.

Tot zover mijn ervaringen. Ik hoop dat ik er iemand anders ook wat aan heeft. Als ik iemand kan helpen met iets, bijvoorbeeld 'hoe een uierstukje aan je deken te maken', dan hoor ik het wel...

Ikzelf heb ook nog wat vragen:
Heeft er iemand al ervaring met de nieuwe eczeemdeken van Divoza? Ik zit er over te denken om die eens uit te proberen (als reservedeken). Die kost namelijk maar 70 euri's! Cool
En heeft er iemand ervaring met de stof van zogenaamde 'cooler' dekens? Hoe sterk is dat en hoe ademend/drogend?

Alvast bedankt voor de reacties!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:05

Welkom Castanuela Haha! Bokt is zeer verslavend hoor Knipoog

Maar goed, ik heb geen ervaring met de onderste 2 dekens Al vertrouw ik dat van Divoza niet echt, zo goedkoop, terwijl de Boett's zo duur zijn dan! Ik weet toch niet hoor!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:54

Ook welkom van deze kant Knipoog

Altijd handig, wat extra info, en ik ben zeer geinteresseerd in het extra stukje wat jij bij de uiers hebt gemaakt.
Bij mijn pony wordt dat niet bedekt, en daar heeft ze het meeste last. Of dat lijkt nu zo, omdat de rest beschermd wordt Haha!
Kan me iig van vorig jaar zomer nog herinneren dat onder haar buik, van voorbenen en uiers, het ergste was.

Ik stuur je een pb. Anders kan je me ook bereiken op dit email-adres: real219@hotmail.com

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 18:04

@ Jewelfamke
Mijn ruintje heeft wel last bij de koker, maar niet bij de voorbenen!

Maar, misschien is het niet fijn voor hem, hij kan zich nergens schuren Schijnheilig Overal goede draad rondgezet, alleen die drinkbak... Maar zo gauw die omligt valt ook daar niet meer aan te schuren!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:15

Klopt Queengekje, de hoofdkap wordt dmv 3 klipjes en een lus bevestigd aan de deken zelf. De klik stukjes krijg je er los bij. Die moet je dus op je deken naaien als je besluit ook de hoofdkap te gaan gebruiken.

Ik heb enkel de klipjes vast zitten. Lussen (de hals net achter de oren aan de hoofdkap) doe ik sinds gister niet meer. Afgelopen week zag ik enkele keren dat zijn oren uit de hoofdkap getrokken waren en door de oog-gaten zaten met als gevolg dat zijn oogje half onder de kap zat en nu ontstoken is Boos! Door de bovenste lus niet vast te doen lijkt het opgelost. Hopelijk blijft dat zo! Lachen

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 23:27

@ Pinky_Girl
Bedankt voor de info Ja Want ik vroeg me dat af aangezien er op de deken geen klipjes om vast te maken zitten of niks! Maar dan weet ik dat ook weer Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:29

Ik vind de deken tot nu toe echt een uitkomst!
Andere jaren heeft Twister in deze tijd van het jaar altijd last gehad van eczeem, en nu heb ik haar nog niet 1 keer zien schuren!

En dat na eindeloos proberen met injecties, zalfjes, olie door het eten en andere dekens.

Helemaal super!! OK dan!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 23:35

Ja ik vind die deken ook geweldig! Ja Af en toe verwens ik dat ding nog wel eens als je bijvoorbeeld meteen wegmoet naar iemand om samen te borstelen ofzo! Maar eigenlijk, het kost niet veel tijd en het helpt heeel goed! Ja

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:08

Je word echt steeds sneller met die deken Queengekje

Die van mij lopen nu even naakt door het land heen, ik moest ze nodig even wassen.
Helaas zijn ze neit echt schoon geworden Tong uitsteken , maar wel weer een stuk frisser.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 13:08

@ Jacqueline
Ja ik word inderdaad sneller met de dag met dat ding aan en afdoen! Maar Binkie werkt ook super mee! Ja

Als ik de deken wil aandoen blijft hij netjes staan, en als ik ze wil afdoen maak ik alle gespen los, ga ik voor hem staan, trek ik aan de deken tot ie niet direct verder kan, hij zet 2 stapjes achteruit terwijl ik druk op de deken hou! Haha! En dan is de deken helemaal los Tong uitsteken Dus elke keer als ik de deken afdoe zet binkie op een gegeven moment mooi 2 pasjes achteruit Ja

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 23:20

Dat viel mij inderdaad ook op, de ponie moet wel makkelijk zijn want alnders ben je enorm aan het vechten, zeker als je ook nog een hoofdkap hebt!
Gelukkig is Pink ook een braaf opgevoedde pony en ook hij blijft netjes staan als al die dingen over zijn hoofd gaan Tong uitsteken
Ik denk dat ik hem in 2 minuutjes al helemaal heb liggen enz. Vind het werk nogal mee vallen!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 12:17

@ Pinky_Girl
Ja inderdaad, die van mij is ook superbraaf! Maar anders... Bij mijn verzorgpony's bijvoorbeeld wil ik NIET weten hoe dat er aan toe gaat als ik zoiets moest omdoen