Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:00

Alane schreef:
Wat ik wel weet is dat wanneer de reguliere geneeskunde mij dier niet verder kan helepen (incl. SO) en het dier heeft zichtbaar pijn dat ik er niet mee door zou blijven dokteren.

Dat is jou mening Alane, maar ik moet zeggen dat ik dat nou echt een beetje kort door de bocht vind. Mezelf Euthanaseren omdat ik pijn heb (en dat heb ik tegenwoordig chronisch) is een beetje lastig. En aangezien ik wel baat heb bij bijv. Acupunctuur zou ik dat bij mijn paard tot op zekere hoogte ook proberen. De reguliere geneeskunde is NIET zaligmakend. Niet bij de mens en niet bij het paard.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:18

Citaat:
een medicijnkastje dat op slot blijft omdat het paard niet gechipt is....

Volgens mij heeft dit niets te maken met chippen, maar met je paspoort (kan ook via DNA) en als je aangeeft dat je paard niet geslacht gaat worden voor consumptie, kan je in de toekomst andere medicijnen krijgen.

Ik kan hier voorlopig geen chipverplichtingen bij een keuring vinden, eerlijk gezegd:

http://www.avsweb.nl/Subcategorieen/Sec ... euring.htm
http://www.easpstamboek.nl/inschrijfformulier.htm
http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=435
http://www.shetlandponystamboek.nl/main ... __onde.htm

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:32

@Cassidy: ik wil daar best met je over discusieren, maar dan in een ander topic...

@Nicolletje: www.nl-paardenpaspoort.nl en dan de link over dat DNA nog mogelijk is... daar staat het het. (heb dat stukje ook al hier ergens in dit topic gequote)

vwb die links... ik kan nu even niets opzoeken ivm acrobat reader en pdf. Zal kijken of ik vanavond dat weer normaal werkend heb.

Die van de KWPN: dan heb je dus al voldaan aan de gestelde criteria van dat stamboek, oa lid zijn van die vereniging.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:11

http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/servlet/ ... m_id=71349
Citaat:
Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole
lijkt

de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen. Dit is de belangrijkste reden dat het Productschap Vee en Vlees (PVV) als implementatieregelgever heeft gekozen voor de chip.

Ja, en?
Voorlopig nog niks definitiefs.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:41

en een rapport www.vu-wien.ac.at/ai/PDF/Literatur-Chip ... nHoven.pdf

- 1988: 69 paarden kregen chip en zijn gevolgt voor 2 maanden !!
Wow wat veel en zo lang!
- 2002 : 28 paarden waarvan 21 'minor to mild' bloedingen, 3 minor inflammation, 6 'showed minor pain', 2 transponders 'displaced' (verhuisd) 8-10 cm, in maar 5 gevallen (van de 28) helemaal niets gevonden.
- 1991 : 38 paarden in een 'field trial' ... niets opmerkelijk gebeurt.

Al deze 'tests' zijn wel niet met sport paarden of paarden in training gedaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:46

De tweede link is een leuke artikel gesponsored door de fabrikant.

Er staat helemaal geen data in over de aantal getested paarden, de omstandigheden waaronder ze getest zijn en nog belangrijker helemaal geen data over de resultaten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:48

@Peterina: En hoe is het nu dan met jouw onderzoek???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:15

[mijn pc flipte even... en nu kan ik niets meer toevoegen aan mijn vorige reactie]

@Peterina: die links heb je al een keer eerder gezien en toen ook al je mening over gegeven. Als je wilt kan ik die mening hier wel quoten Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:59

Eleonoor schreef:
De mensen die werken aan het alternatief van chippen hebben NOOIT beweerd dat ieder die wel chipt niet van het alternatief afweten.

van de antichip site
Citaat:
Wij begrijpen volkomen dat mensen hebben laten chippen, in eerste instantie dacht iedereen ook dat het moest,.... Ondertussen hebben we een alternatief in het DNA-profiel.

VWB hetgeen op de antichip site over de friezen en fjorden wordt verteld.... zal je ook niet in dank worden afgenomen.... maar dat is een ander verhaal...

Citaat:
Daarbij moet worden opgemerkt, dat het hier twee klassieke hobbyrassen betreft, waarmee geen ruitersport wordt bedreven op (inter)nationaal niveau.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:53

Tjonge Alane, wat kan lezen dan toch moeilijk zijn voor je. Hoe lees jij dan dat er beweerd wordt dat IEDEREEN die gechipt heeft dit deed zonder de wetenschap dat er DNA is. Ja, er zijn genoeg mensen die gechipt hebben en niet wisten, maar niet iedereen....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:52

Even het topic laten rusten, en vanavond weer begonnen met lezen. Alane blijft me verbazen met zijn/haar reacties. Het kan aan mij liggen hoor Alane, maar je manier van discussieren: .

Eleonoor schreef:
Tjonge Alane, wat kan lezen dan toch moeilijk zijn voor je. Hoe lees jij dan dat er beweerd wordt dat IEDEREEN die gechipt heeft dit deed zonder de wetenschap dat er DNA is. Ja, er zijn genoeg mensen die gechipt hebben en niet wisten, maar niet iedereen....

Alane stopt alle niet-chippers in één hokje, dat weten we wél.
De literatuurverwijzingen zijn al helemaal om je slap te lachen. Op basis van zulke mini-aantallen met zo'n wazige follow-up (minimaal 2 maanden, toe maar!), en dan onderzoeken bij honden of varkens. Zo werkt het niet in onderzoeksland hoor! En de resultaten van het bovenste onderzoekje in de eerste link geeft genoeg reden tot zorg dacht ik zo!

Alane schreef:
Weet je ook de consequenties van niet chippen op de lange termijn? behalve dat je iedere controle zelf moet betalen.

vertel!
Alane schreef:
In al die topics die al voorbij zijn gekomen over het chippen is er nog nooit een bokker geweest die gezegd heeft dat zijn/haar paard daadwerkelijk narigheid heeft ondervonden die gerelateerd kon worden aan de ingebrachte chip.

En dus is het niet zo?
Alane schreef:
En wat ik niet kan begrijpen is Als er daadwerkelijk meer paarden zijn die problemen hebben gekregen na het chippen, waarom zijn die dan niet gemeld bij de bevoegde instanties???

zoals je komt weet dat heel erg vaak voor. Omdat dat soort registraties niet officieel geregeld zijn, en omdat mensen bang zijn voor een conflict met hun arts (dit soort dingen kan je niet anoniem doen, dat heeft al helemaal geen effect). Dat zie je ook in de humane geneeskunst.

en voor wat betreft de poll:
Alane schreef:
Het zal mij dan benieuwen hoe de uitslag vqan die poll uitgelegd zal worden. Er zijn al vaker van die polls geweest.

Een poll is een poll. Kwestie van stemmen tellen. Je komt wel erg bevooroordeeld over hoor!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 01:10

paars schreef:
Even het topic laten rusten, en vanavond weer begonnen met lezen. Alane blijft me verbazen met zijn/haar reacties. Het kan aan mij liggen hoor Alane, maar je manier van discussieren: .

Dat siert de antichippers in dit topic... niet ontopic en maar beledigen en dat is een ieder zo langzamerhand ook wel gewend. Niet discusieren met argumenten maar op de persoon spelen. Toon je ware gezicht maar, doet je zaak alleen maar goed!!!!!!
Paars schreef:
Eleonoor schreef:

Alane stopt alle niet-chippers in één hokje, dat weten we wél.
De literatuurverwijzingen zijn al helemaal om je slap te lachen. Op basis van zulke mini-aantallen met zo'n wazige follow-up (minimaal 2 maanden, toe maar!), en dan onderzoeken bij honden of varkens. Zo werkt het niet in onderzoeksland hoor! En de resultaten van het bovenste onderzoekje in de eerste link geeft genoeg reden tot zorg dacht ik zo!

Ja als je geen engels kunt wel... laten we aub zwijgen over de hokjes politiek (of start er anders een nieuw topic over) Ik ben blij dat je nog lol hebt... zoals er op de antichip site gesproken wordt over de liefhebbers, fokkers en eigenaren van fjorden, friezen en dravers ...... dat verdient ook geen schoonheidsprijs

paars schreef:
Alane schreef:
Weet je ook de consequenties van niet chippen op de lange termijn? behalve dat je iedere controle zelf moet betalen.

vertel!

dat is een vraag... over lezen gesproken....

Paars schreef:
Alane schreef:
In al die topics die al voorbij zijn gekomen over het chippen is er nog nooit een bokker geweest die gezegd heeft dat zijn/haar paard daadwerkelijk narigheid heeft ondervonden die gerelateerd kon worden aan de ingebrachte chip.

En dus is het niet zo?

Zeg ik dat??? Was gewoon een opmerking. wederom lezen !!!!
Paars schreef:
Alane schreef:
En wat ik niet kan begrijpen is Als er daadwerkelijk meer paarden zijn die problemen hebben gekregen na het chippen, waarom zijn die dan niet gemeld bij de bevoegde instanties???

zoals je komt weet dat heel erg vaak voor. Omdat dat soort registraties niet officieel geregeld zijn, en omdat mensen bang zijn voor een conflict met hun arts (dit soort dingen kan je niet anoniem doen, dat heeft al helemaal geen effect). Dat zie je ook in de humane geneeskunst.

Leef je nog in de middel eeuwen? de tijd dat mensen hun mond houden tov een arts zijn we al lang geleden gepasseerd... Krijg even last van een soort deja vu...

Citaat:
Heb je ook nog zoiets gehoord als geheimhouding van dierenartsen over de paarden die zij behandelen. Zij mogen niet openbaar maken dat zij dieren hebben behandeld die nadelige gevolgen hebben ondervonden van het chippen. Dan zullen ze hun eigen vingers snijden en hun eigen vertrouwen schaden naar hun klanten.

Citaat:
Op een of andere manier worden de eigenaren van paarden die zijn overleden tgv chippen dusdanig monddood gemaakt dat ze niets meer durven te zeggen. Helaas is gebleken dat ze regelmatig werden gebeld door mensen die pro chippen waren dat zij zelf verantwoordelijk waren voor de dood van hun dierbare paard, of ze zijn op andere manieren oneerlijk benaderd.

Paars schreef:
en voor wat betreft de poll:
Alane schreef:
Het zal mij dan benieuwen hoe de uitslag vqan die poll uitgelegd zal worden. Er zijn al vaker van die polls geweest.

Een poll is een poll. Kwestie van stemmen tellen. Je komt wel erg bevooroordeeld over hoor!

Dan ben je wel erg wantrouwend naar mij toe dat je zo'n opmerking al ziet als bevooroordeeld....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 01:37

Eleonoor schreef:

Citaat:
Verder weten 99 van de 100 mensen niet dat er überhaupt een ontheffing voor de chipverplichting mogelijk was.

Citaat:
Ontelbaar veel paarden en ponies lopen zonder chip of paspoort rond met eigenaren die gewoon beide niet willen.

en ik schreef niet iedereen... over lezen is moeilijk gesproken.
en ik ben niet de enige met die mening

Citaat:
tussen de regels door kun je lezen dat jullie van mening zijn dat mensen alleen maar chippen OMDAT ze de alternatieven niet kennen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:40

Alane schreef:
De anti-chip groep meent te moeten denken dat een ieder die chipt niet op de hoogte was of is voor een altenatief...

??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:53

Zoals ik al zei, Alane, je komt bevooroordeeld over, t.o.v. niet-chippers en anderen die hier mee discussieren, bovendien weet blijkbaar te weinig van de opzet van een wetenschappelijk onderzoek om onderzoeksresultaten naar waarde te kunnen interpreteren en wuift met suggestieve antwoorden en suggestieve opmerkingen de argumenten van niet-chippers naar fabeltjesland.
Dus dág Alane Doei, doei . Wat mij betreft is de discussie met jou over dit onderwerp gesloten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:45

paars schreef:
Zoals ik al zei, Alane, je komt bevooroordeeld over, t.o.v. niet-chippers en anderen die hier mee discussieren, bovendien weet blijkbaar te weinig van de opzet van een wetenschappelijk onderzoek om onderzoeksresultaten naar waarde te kunnen interpreteren en wuift met suggestieve antwoorden en suggestieve opmerkingen de argumenten van niet-chippers naar fabeltjesland.
Dus dág Alane Doei, doei . Wat mij betreft is de discussie met jou over dit onderwerp gesloten.

Ach Paars, het siert je wel... om argumentloos en beledigend de aftocht te blazen. Ik bevooroordeeld over komen.... en jij/jullie dan? Als je/jullie geen tegenargumenten meer weten begin je/jullie te schelden worden beledigend enz. kom dan eens met argumenten en overtuig mij en anderen en niet met loze kreten zoals die geventileerd worden richting fjorden en friezen houders en liefhebbers.
Lees de feiten er eens op na op je eigen site..... tussen haakjes, je vergeet daar België Haha!
en een leuke is
Citaat:
Vergeet niet dat met de chip ook niet ter plaatse de eigenaar geidentificeerd kan worden.
Hoezo weinig ergens vanaf weten... men schijnt niet eens te weten hoe de I&R regeling in elkaar steekt... Is het dan vreemd dat de argumenten van anti-chippers naar fabeltjesland worden geholpen?

Nou Eleonoor nog een quote dan?
Citaat:
Wij begrijpen volkomen dat mensen hebben laten chippen, in eerste instantie dacht iedereen ook dat het moest,....

en vwb voor het stamboek verplicht gechipt zijn:
Dennis schreef:
Toen hij naar het NMPRS ging moest hij gechipt worden, ander mocht hij niet naar de hengstenkeuring.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:45

paars schreef:

OK dan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:55

@Peterina: Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe gaat je persoonlijke onderzoek naar het wel en wee van gechipte paarden?

Ik kan je tussenstand hier al wel vast vermelden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:46

pff worden jullie niet moe van jezelf?
ik weet dat er al minstens 1 klein 10 jarig meisje doodsbang is geworden na het lezen van dit topic, en huilend vertelde aan haar moeder dat ze dacht dat haar pony dood zou gaan nu die een chip heeft.
Verder ben ik tot 1 conclusie gekomen nav dat Alane pro chippen zou zijn. dit is helemaal niet het geval, denk je dat ze het leuk vind om al die paarden te moeten chippen en registreren? kost veel tijd en geld, die ook in andere dingen hadden kunnen worden besteed. Ikzelf ben niet Pro of anti tegen chippen, en ik geloof best dat er een paar paarden zijn waar het bij mis bij is gegaan, maar heej, een paard kan ook dood in zijn stal neervallen, of bij een buitenrit worden aangereden. zullen we lekker alle paarden in nederland maar verbieden te straat op te gaan?
Pas als iets letterlijk op het nieuws of op een OFFICIELE staats site erover staat, geloof ik het. Internet is lang niet meer zo betrouwbaar als vroeger, iedereen kan er neerzetten wat ze denken.
Zou naar zijn dat bokkers bepaalde geruchten zodanig geloven, dat ze ineens boetes krijgen of hun paard niet mag worden vervoerd als deze in levensgevaar verkeerd, of dat zo'n beestje niet afgemaakt mag worden.
Ik heb echt wel respect voor jullie allemaal, als jullie een regel vinden die chippen overbodig maakt (behalve DNA of soortgelijks, want dat is een papier werk en ook nog fraude gevoelig) ben ik de eerste die zoiets wil weten.
maar dan wel dat het 100% zeker is, en geen geruchten of via via, want zulke dingen zijn gewoon niet betrouwbaar.Peterina, ik hoop echt dat je onderzoek wat zal opleveren, zodat we alsnog niet hoeven te chippen, maar probeer wel neutraal te blijven in je vonsten en ideeen.
Dus nu gaan we ALLEMAAL weer braaf iets anders van ons leven maken ipv modder gooien naar elkaar.
Want dit topic is allang geen discussie meer. Tip: bel een instantie van de overheid die het allemaal weet, weet je zo welke regels wel en niet van toepassing zijn Pling

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:42

Maar wie hebben er een paard dat al langer dan 10 jaar een chip heeft? Heeft dit dier er problemen mee gekregen?

Ik rij een paard dat al heel lang geleden gechipt is. Dit dier heeft nog een NHS-paspoort, zo'n hele oude. Paard is zo'n 9-10 jaar geleden gechipt. Vorig jaar had ik er nog een startkaart bij en toen zijn we 1 keer gecontroleerd. Chip was nog gewoon te lezen.

Ik mis gewoon nog de echt wetenschappelijke studies waaruit blijkt dat de chip wel of niet schadelijk kan zijn.
Want ook een inenting kan een kreupel paard opleveren weet ik uit ervaring (reageerde verkeerd op de entstof).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:46

Goed, ik kan m'n eigen reactie dus niet meer wijzigen. Maar ik ben hier in dit topic pas 1 of 2 wetenschappelijke studies tegengekomen naar de chip, en die vond ik nou niet bepaald echt heel bijzonder. Is er nog nergens een grootschaliger onderzoek over een langere termijn gedaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:00

lowara schreef:
ik weet dat er al minstens 1 klein 10 jarig meisje doodsbang is geworden na het lezen van dit topic, en huilend vertelde aan haar moeder dat ze dacht dat haar pony dood zou gaan nu die een chip heeft.

Dat arme meisje...ja bokt is de grote harde wereld, en heeft geen medelijden met een kind van 10.
Vraag ik me ook af waarom die moeder een 10 jarige toestaat om op bokt mee te lezen...Lips are sealed

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 16:54

Cassidy schreef:
lowara schreef:

Dat arme meisje...ja bokt is de grote harde wereld, en heeft geen medelijden met een kind van 10.
Vraag ik me ook af waarom die moeder een 10 jarige toestaat om op bokt mee te lezen...Lips are sealed

omdat bokt een gewone forum site over paarden is? er zijn genoeg 9 t/m 12 jarigen die op bokt lid zijn. nu zeg ik niet dat alles in de cencuur machine moet gaan omdat 10 jarige meisje die het toevallig leest, want ik snap je tekst wel, maar dat vond ik zelf een goed voorbeeld dat er dingen worden verteld die niet eens waar hoeven te zijn, of waarvan de resultaten verwaarloosbaar van zijn waar mensen het letterlijk gaan nemen, en er echt in geloven terwijl dat niet hoeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:18

Citaat:
Field trials in horses between 1985 and 1990 revealed that transponders, typically the size of a grain of rice, were easy to implant with a 12-gauge needle. The trials also demonstrated that their glass covering could be implanted safely in horse tissues with little or no tissue irritation. Initial problems of transponder movement within tissue were solved by adding a special cap to the transponder.

Citaat:
In the United States, the State of Louisiana�s Equine Infectious Anemia (EIA) Control Program provides a good example of the successful use of implantable transponders. Electronic ID as a form of permanent identification has been found to be very practical and is given much of the credit for the reduction of EIA in Louisiana. To date, implantation has occurred in approximately 100,000 equines in the state.

Citaat:
Several national studbooks(e.g. France, Germany, the United Kingdom and the Netherlands) regulate the use of implantable microchip
transponders, injected in the neck of the animal, for identification and registration purposes. This identification tool, used in horses since 1985, is currently being studied and may become an important addition to competition entries and the movement control system. At present, the microchip(2 mm x 12 mm) only contains an identification number; however, a further development in the design of an interactive database is technically possible.
Traceability of Equidae: a population in motion Uit dat rapport heb ik die laatste quote gehaald.

Sinds 1985 worden er overal ter wereld paarden gechipt.... En overal ter wereld durft niemand iets te zeggen over de gevaren van de chip...

Ik heb trouwens het stukje gelezen in de Stentor..... een bijna Z-paard is weidepaard geworden doordat de chip in een spier in de hals terecht is gekomen????

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:02

Alane schreef:

Sinds 1985 worden er overal ter wereld paarden gechipt.... En overal ter wereld
durft

niemand iets te zeggen over de gevaren van de chip...

Daarmee zit je mogelijk dichter bij de waarheid, dan je lief is.......
Het zal best dat het al zolang in gebruik is, maar dat wil niet per defenitie zeggen dat het ook een veilig systeem is. Er zijn meer stoffen en methodes die jaren wijdverbreid gebruikt werden en die zijn uiteindelijk ook verboden omdat er ernsige nadelen/gevolgen aan kleefden.
Alane schreef:
Ik heb trouwens het stukje gelezen in de Stentor..... een bijna Z-paard is weidepaard geworden doordat de chip in een spier in de hals terecht is gekomen????

Het zou zomaar kunnen, geen idee, ik ken genoemd geval niet.
De quotes die je aanhaald geven overigens alleen aan dat het reeds lang wordt gebruikt, het geeft geen enkele informatie over de veiligheid van het produkt en daarmee is de waarde ervan beperkt.