Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Arabesk schreef:Ik wil dat weleens onderzoeken! Zo'n dergelijk paard op een landje zetten waar hij een inloopstal heeft en dan kijken waar ie het meeste staat. Dus niet een land APART van een stal, maar echt stal en land in 1.
QHAhkbar schreef:sorry hoor, maar mensen die het NIET met NH eens zijn waarom praten jullie dan hier? ga weg dan als je het er niet mee eens bent ik voed mijn paarden ook op die manier op en zal het nooit veranderen en al helemaal niet door jullie rare opmerkingen...
ik ga toch ook neit zeggen dat jullie manier van opvoeden dom geklets is? damn laat de mensen van NH in hun waarde
Anya schreef:Proest... als er iemand vanuit haar paarden denkt dan is het Promptertje wel. Als er ook iemand goed opgevoede volgens NH-methodieken getrainde paarden heeft, dan is het Promptertje wel. Ik zou zeggen... lees eens gewoon wat ze schrijft. In plaats van dat je hinein interpreteert wat je denkt dat er staat.
QHAhkbar schreef:sorry hoor, maar mensen die het NIET met NH eens zijn waarom praten jullie dan hier? ga weg dan als je het er niet mee eens bent ik voed mijn paarden ook op die manier op en zal het nooit veranderen en al helemaal niet door jullie rare opmerkingen...
ik ga toch ook neit zeggen dat jullie manier van opvoeden dom geklets is? damn laat de mensen van NH in hun waarde
. Het gaat er niet om of we het er mee eens zijn of niet. Het gaat er om of we elkaar in onze waarde zouden kunnen laten. Althans, daar ging het uiteindelijk naartoe. Jouw reactie draagt al helemaal niet bij tot een meer eensgezindere blik. Sjuimpje schreef:Mijn merrie heeft dit jaar (net als vorig jaar) met haar veulen een paar maanden 24/7 op het land gestaan met stal. De stal is een gewone 3x3 met een normale deur (1.20m) die ik altijd open had staan.
's Nachts stonden het duo toch echt op stal, net als bij regen, bij veel wind en bij erg felle zon...
Het was zelfs zo dat de veulens hun dutjes alleen in de stal deden terwijl moeder tientallen meters verder op stond te grazen. Die voelden zich dus ook erg prettig in een veilige afgesloten ruimte waar ze geen last hadden van de weers elementen.
QHAhkbar schreef:ja dat is ook wel zo, maar ik word er soms zo gek van dan mensen zo praten over hoe jij je paard opvoed over internet, terwijl ze je nog nooooit gezien hebben of je paarden snappie
Anya schreef:Kijk Nick.. dat vind ik dus zo'n voorbeeld van starheid... de merrie die naar binnen wil 's nachts of dat nu de merrie van prom is of de mijne gelijk maar even slechte ogen toedichten.. Hoe kom je erop. Zucht. Dat is dus starheid. Ooit bij je opgekomen dan de dames gewoon naar binnen willen? De mijne bijvoorbeeld omdat ze 's nachts lekker de stal 'verbouwd' zodat ze een torenhoog strobed heeft. En dan lekker tegen de muur gaat liggen... Zo simpel is dat.
NickAltena schreef:Kun je me over dit halster wat meer info geven..een site link ofzo?![]()
Deze info is natuurlijk zeer welkom onder sommige van ons.....dat snap je nu wel denk ik![]()
Groeten Nick Altena
. Fasel schreef:Helemaal eens. Zo heb ik Promptertje ook ervaren in haar reacties. Ondanks dat ik ook geen ren/draversport fan ben (maar vooral vanuit de ervaringen van de ellende van mijn paardje) heb ik voor haar bijzonder veel bewondering gekregen.
.
promptertje schreef:Dat is wederzijds Fasel, ik vind jóu juist iemand die altijd het beste wil voor haar paarden, en iemand die nadenkt hoe je je paarden zo optimaal mogelijk kunt begeleiden in hun dagelijkse leven en training.
We proberen het allemaal zo goed mogelijk te doen denk ik - rondkijken hoe anderen het doen, nadenken of dat ook iets voor ons is, en iets aanvaarden óf afwijzen met goed doordachte argumenten.
Ik hoop altijd dat ik voor sommige mensen in mijn sport een beetje kan laten zien hoe het ook anders kan - gelukkig staan ook daar de meeste mensen open voor andere methoden, omdat ook de meeste dravermensen echt om hun paarden geven.
Als PN-leden daarbij kunnen helpen is dat natuurlijk mooi - maar over en weer geen beschuldigende vingertjes, dat bevordert de communicatie niet echt
Apple schreef:En ik kwam dit topic tegen:
[MD] Waarschuwing: Dodelijke paardenziekte (Limburg)
Een mysterieuze paardenziekte die vrijwel alleen voorkomt bij paarden die 24/7 op het land staan.

). Apple schreef:Ik heb niets tegen natuurlijk bekappen. Als mensen een bewuste keuze gemaakt hebben prima.
Waarom heeft mn paard rondom ijzers? De hoeven van mijn paard hebben nogal de neiging te gaan scheuren en alle kanten op te gaan groeien als er geen ijzers onder zitten. Met ijzers blijven ze netjes in model en blijven de scheuren controleerbaar.
Citaat:Daarnaast vind ik eigenlijk dat er nogal makkelijk gepraat wordt over 'dan sloop je toch een wandje weg' of 'dan zet je hem toch ergens neer met een schuilstal en een landje' . Ik weet niet in welke omgeving jullie wonen, maar hier in de Randstad is de ruimte nogal schaars. Ik ben al heel blij dat ik knollie ergens heb kunnen stallen waar ik drie tot 4 keer per week een fijne buitenrit met hem kan maken.
... Fasel schreef:Nou en dat is dus hier ook het geval. Het verhaal met land en schuilstal bewijst maar weer eens dat je niet alle paarden over een kam kan scheren. Hier hebben ze een stal met een uitloop naar hun weide/paddock. En waar staan ze als het regent? Op stal. Waar staan ze als het koud is? Op stal. Waar staan ze als het te heet is? Op stal. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze staan buiten op het moment dat zij het ideaal vinden. En het valt mij op dat dat nog wel eens tegenstrijdig is met de 'natuur'. Alleen de schimmel staat vaker buiten. Maar die zwarte is echt het toppunt van 'watje'.
. Hij heeft hierbij wel de keuze tussen stal of buiten.