Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:29

sorry hoor, maar mensen die het NIET met NH eens zijn waarom praten jullie dan hier? ga weg dan als je het er niet mee eens bent ik voed mijn paarden ook op die manier op en zal het nooit veranderen en al helemaal niet door jullie rare opmerkingen...
ik ga toch ook neit zeggen dat jullie manier van opvoeden dom geklets is? damn laat de mensen van NH in hun waarde

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:30

Arabesk schreef:
Ik wil dat weleens onderzoeken! Zo'n dergelijk paard op een landje zetten waar hij een inloopstal heeft en dan kijken waar ie het meeste staat. Dus niet een land APART van een stal, maar echt stal en land in 1.

Mijn merrie heeft dit jaar (net als vorig jaar) met haar veulen een paar maanden 24/7 op het land gestaan met stal. De stal is een gewone 3x3 met een normale deur (1.20m) die ik altijd open had staan.
's Nachts stonden het duo toch echt op stal, net als bij regen, bij veel wind en bij erg felle zon...
Het was zelfs zo dat de veulens hun dutjes alleen in de stal deden terwijl moeder tientallen meters verder op stond te grazen. Die voelden zich dus ook erg prettig in een veilige afgesloten ruimte waar ze geen last hadden van de weers elementen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:32

QHAhkbar schreef:
sorry hoor, maar mensen die het NIET met NH eens zijn waarom praten jullie dan hier? ga weg dan als je het er niet mee eens bent ik voed mijn paarden ook op die manier op en zal het nooit veranderen en al helemaal niet door jullie rare opmerkingen...
ik ga toch ook neit zeggen dat jullie manier van opvoeden dom geklets is? damn laat de mensen van NH in hun waarde

Dit is een forum en een forum is er om te discussiëren.
Ik vond het tot op nu een heel gezonde voortgang van zaken, laten we dat gewoon zo houden.

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:37

ja dat is ook wel zo, maar ik word er soms zo gek van dan mensen zo praten over hoe jij je paard opvoed over internet, terwijl ze je nog nooooit gezien hebben of je paarden snappie

Duende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:41

Hoi Nick,

Ik heb die hele site gelezen, en de laatste maanden het forum ook.Ik weet ondertussen echt wel wat daar speelt...Er zitten zeker wel mensen bij die werkelijk weten wat ze aan het doen zijn en wat zij aan ervaringen hebben geleert en dat is maar een handje vol :S Maar hoe kan ik nou een veearts daar serieus gaan nemen die met zijn pony is getrouwd en hoe natuurlijk is het dan dat die pony bij hem op de bank zit?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 10:44

Dat je je daar druk om kan maken Q Verward
Voorbeeldje: NickA zal er heus niet wakker van liggen dat mijn paarden geen vacht hebben, maar een fluweelachtig laagje haartjes. Net zo min als ik er wakker van zal liggen wanneer de paarden van NickA dik in haar staan.

Ik maak mij alleen druk om echte wantoestanden: Paarden die een dagjes stalrust krijgen omdat ze dat zo lekker voor vinden, mensen die geen ruwvoer geven omdat in krachtvoer alles zit wat ze nodig hebben, paarden die maar 2 keer per dag water aangeboden krijgen omdat ze anders ze veel piesen en de stal dan zo nat wordt. Daar is wat mij betreft geen discussie over mogelijk en dan kan ik mij voorstellen dat je dan wat feller uit de hoek komt.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:12

Anya schreef:
Proest... als er iemand vanuit haar paarden denkt dan is het Promptertje wel. Als er ook iemand goed opgevoede volgens NH-methodieken getrainde paarden heeft, dan is het Promptertje wel. Ik zou zeggen... lees eens gewoon wat ze schrijft. In plaats van dat je hinein interpreteert wat je denkt dat er staat.

Helemaal eens. Zo heb ik Promptertje ook ervaren in haar reacties. Ondanks dat ik ook geen ren/draversport fan ben (maar vooral vanuit de ervaringen van de ellende van mijn paardje) heb ik voor haar bijzonder veel bewondering gekregen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:17

QHAhkbar schreef:

Je hebt geloof ik de strekking van het topic niet helemaal begrepen . Het gaat er niet om of we het er mee eens zijn of niet. Het gaat er om of we elkaar in onze waarde zouden kunnen laten. Althans, daar ging het uiteindelijk naartoe. Jouw reactie draagt al helemaal niet bij tot een meer eensgezindere blik.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:20

Sjuimpje schreef:
Mijn merrie heeft dit jaar (net als vorig jaar) met haar veulen een paar maanden 24/7 op het land gestaan met stal. De stal is een gewone 3x3 met een normale deur (1.20m) die ik altijd open had staan.
's Nachts stonden het duo toch echt op stal, net als bij regen, bij veel wind en bij erg felle zon...
Het was zelfs zo dat de veulens hun dutjes alleen in de stal deden terwijl moeder tientallen meters verder op stond te grazen. Die voelden zich dus ook erg prettig in een veilige afgesloten ruimte waar ze geen last hadden van de weers elementen.

Nou en dat is dus hier ook het geval. Het verhaal met land en schuilstal bewijst maar weer eens dat je niet alle paarden over een kam kan scheren. Hier hebben ze een stal met een uitloop naar hun weide/paddock. En waar staan ze als het regent? Op stal. Waar staan ze als het koud is? Op stal. Waar staan ze als het te heet is? Op stal. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze staan buiten op het moment dat zij het ideaal vinden. En het valt mij op dat dat nog wel eens tegenstrijdig is met de 'natuur'. Alleen de schimmel staat vaker buiten. Maar die zwarte is echt het toppunt van 'watje'. Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:22

QHAhkbar schreef:
ja dat is ook wel zo, maar ik word er soms zo gek van dan mensen zo praten over hoe jij je paard opvoed over internet, terwijl ze je nog nooooit gezien hebben of je paarden snappie

Dat is ook wel begrijpelijk. Maar juist door toch te blijven praten en te proberen te accepteren dat een ieder nu eenmaal het beste probeert ervan te maken kunnen we juist misschien wel die kloof minder maken.

Jij voelt je aangevallen. Kan ik soms echt heel goed begrijpen. Maar hoe denk je dat het voor ons voelt om soms als de zwaarste mishandelaars afgeschilderd te worden. Lees maar eens tussen de regels door en je wordt er ook gammel van. Ik las net een zin. Kan even kijken of ik hem nog kan vinden waar toch echt de suggestie bovendrijft dat je je paard mishandeld als je het anders doet. En dat is gewoonweg niet alleen niet aardig maar getuigd ook niet van respect. En dat zou ik nou juist wel wat meer willen. Laat het zo zijn dat jij doet wat jou past en ik wat mij past. Uiteindelijk willen we allebei hetzelfde. Het beste voor ons paard. Zo zie ik het tenminste.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:29

Anya schreef:
Kijk Nick.. dat vind ik dus zo'n voorbeeld van starheid... de merrie die naar binnen wil 's nachts of dat nu de merrie van prom is of de mijne gelijk maar even slechte ogen toedichten.. Hoe kom je erop. Zucht. Dat is dus starheid. Ooit bij je opgekomen dan de dames gewoon naar binnen willen? De mijne bijvoorbeeld omdat ze 's nachts lekker de stal 'verbouwd' zodat ze een torenhoog strobed heeft. En dan lekker tegen de muur gaat liggen... Zo simpel is dat.

Onze paarden wilden we in de zomer 24/7 op wei. De wei is 10 meter van onze slaapkamer. Best fijn. De rest van de tijd hebben ze dan hun keuzemogelijkheid. Een lekkere warme stal maar wel met de deur open naar de paddock.

We werden danig teleurgesteld want toen het eenmaal 's avonds laat werd begonnen ze de gehele wei rond te scheuren en uiteindelijk wilde de schimmel al een aanloop nemen tot sprong. Wij dachten, nou ja, morgen dan nog maar een keer proberen. Ze willen gewoonweg naar stal/paddock aan heteind. En niet alleen omdat daar het eten komt want het eten gaven we ook al in de wei. En dan te bedenken dat de afstand tussen paddock en wei zo'n 30 meter is.

En ik kan met volle overtuiging zeggen dat mijn paarden super zien. Wij rijden namelijk ook in het donker en dan ben ik meestal toch behoorlijk afhankelijkvan mijn dier.

Duende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:32

Hoi Qh Ahkbar,

ik ben het helemaal met je eens, laat iedereen lekker met zijn paard doen waar ie zin in heeft en zolang het paard gezond en gelukkig is dan is er dan toch niets mis mee. Ik hou mijn paarden ook natural maar laat me door niemand iets opdringen zolang Ik hun kwaliteiten niet heb gezien en dat is een beetje moeilijk via Internet ... kan niet alles zomaar geloven he?

groetjes Duende

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:03

NickAltena schreef:
Kun je me over dit halster wat meer info geven..een site link ofzo?
Deze info is natuurlijk zeer welkom onder sommige van ons.....dat snap je nu wel denk ik Haha!

Groeten Nick Altena

Nee, ik heb er nog nooit iets over op internet zien staan, maar als je interesse hebt wil ik je wel 2 adressen PB'en van mensen die zo'n ding ongetwijfeld zullen verkopen.

Mijn merrie rij ik trouwens onder het zadel, met parellihalster, ook buiten Lachen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:07

Fasel schreef:
Helemaal eens. Zo heb ik Promptertje ook ervaren in haar reacties. Ondanks dat ik ook geen ren/draversport fan ben (maar vooral vanuit de ervaringen van de ellende van mijn paardje) heb ik voor haar bijzonder veel bewondering gekregen.

Dat is wederzijds Fasel, ik vind jóu juist iemand die altijd het beste wil voor haar paarden, en iemand die nadenkt hoe je je paarden zo optimaal mogelijk kunt begeleiden in hun dagelijkse leven en training Lachen.

We proberen het allemaal zo goed mogelijk te doen denk ik - rondkijken hoe anderen het doen, nadenken of dat ook iets voor ons is, en iets aanvaarden óf afwijzen met goed doordachte argumenten.

Ik hoop altijd dat ik voor sommige mensen in mijn sport een beetje kan laten zien hoe het ook anders kan - gelukkig staan ook daar de meeste mensen open voor andere methoden, omdat ook de meeste dravermensen echt om hun paarden geven.

Als PN-leden daarbij kunnen helpen is dat natuurlijk mooi - maar over en weer geen beschuldigende vingertjes, dat bevordert de communicatie niet echt Scheve mond

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:53

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:01

promptertje schreef:
Dat is wederzijds Fasel, ik vind jóu juist iemand die altijd het beste wil voor haar paarden, en iemand die nadenkt hoe je je paarden zo optimaal mogelijk kunt begeleiden in hun dagelijkse leven en training Lachen.

We proberen het allemaal zo goed mogelijk te doen denk ik - rondkijken hoe anderen het doen, nadenken of dat ook iets voor ons is, en iets aanvaarden óf afwijzen met goed doordachte argumenten.

Ik hoop altijd dat ik voor sommige mensen in mijn sport een beetje kan laten zien hoe het ook anders kan - gelukkig staan ook daar de meeste mensen open voor andere methoden, omdat ook de meeste dravermensen echt om hun paarden geven.

Als PN-leden daarbij kunnen helpen is dat natuurlijk mooi - maar over en weer geen beschuldigende vingertjes, dat bevordert de communicatie niet echt Scheve mond

Ik zou het heel leuk vinden als je mij een keer de anderekant wil laten zien. Zou ik echt heel leuk vinden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:17

Je bent altijd welkom Lachen. Of je nou een keer op stal wil komen kijken, of volgend jaar eens op Duindigt wil komen kijken als we Rain bij ons hebben - heel leuk als je eens langs wil komen Lachen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:22

Is goed. Kom ik op een zonnige dag want dan neem ik mijn EOS mee Knipoog.

Waar is jullie stal?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:26

In Stompwijk, dat is tussen Zoetermeer en Leiden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:27

Goed te doen als vriendlief weer in Gouda aan hetwerk is Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:28

Stuur tegen die tijd maar een PB, dan spreken we af!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:29

Doe ik.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 18:33

Apple schreef:
En ik kwam dit topic tegen:

[MD] Waarschuwing: Dodelijke paardenziekte (Limburg)

Een mysterieuze paardenziekte die vrijwel alleen voorkomt bij paarden die 24/7 op het land staan.

Ja, dan krijg je die hobbel weer: Waardeloze Weilanden. Haha!

Ik verwacht dat probleem niet in de natuurgebieden (en anders hoor ik dat graag ).

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:52

Apple schreef:
Ik heb niets tegen natuurlijk bekappen. Als mensen een bewuste keuze gemaakt hebben prima Lachen.

Waarom heeft mn paard rondom ijzers? De hoeven van mijn paard hebben nogal de neiging te gaan scheuren en alle kanten op te gaan groeien als er geen ijzers onder zitten. Met ijzers blijven ze netjes in model en blijven de scheuren controleerbaar.

Logisch als je je bedenkt wat een hoefijzer met een hoef doet...Toch kan dit makkelijk verholpen worden door de hoeven van je paard natuurlijk te bekappen. Ik kan wel uitleggen hier wat er geburd met de hoeven maar is makkelijker om eens op de iste van PN te gaan kijken en het stukje te lezen over natuurlijk bekappen. Of heb je dat al gedaan?

Citaat:
Daarnaast vind ik eigenlijk dat er nogal makkelijk gepraat wordt over 'dan sloop je toch een wandje weg' of 'dan zet je hem toch ergens neer met een schuilstal en een landje' . Ik weet niet in welke omgeving jullie wonen, maar hier in de Randstad is de ruimte nogal schaars. Ik ben al heel blij dat ik knollie ergens heb kunnen stallen waar ik drie tot 4 keer per week een fijne buitenrit met hem kan maken Lachen.

Maar dan heb je voor deze situatie gekozen bij gebrek aan iets anders neem ik aan? Sommige mensen verhuizen naar Drenthe bijv. maar kan erin komen dat dat niet voor iedereen is weggelegd. Soms moet je idd roeien met de riemen die je hebt. Bovendien als we allemaal in drenthe gingen wonen Knipoog...

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:57

Fasel schreef:
Nou en dat is dus hier ook het geval. Het verhaal met land en schuilstal bewijst maar weer eens dat je niet alle paarden over een kam kan scheren. Hier hebben ze een stal met een uitloop naar hun weide/paddock. En waar staan ze als het regent? Op stal. Waar staan ze als het koud is? Op stal. Waar staan ze als het te heet is? Op stal. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze staan buiten op het moment dat zij het ideaal vinden. En het valt mij op dat dat nog wel eens tegenstrijdig is met de 'natuur'. Alleen de schimmel staat vaker buiten. Maar die zwarte is echt het toppunt van 'watje'. Haha!

Ja maar door ze de keuze te geven weet je iig wat je paard graag heeft. Je zou er ook voor kunnen kiezen om hem 24/7 op stal te laten staan. Dan weet je nooit of ie liever gewoon buiten staat, in het donker og binnen.
Bovendien zit er ook een stuk gewenning bij paarden, als ze de keus blijven houden jaar in jar uit dat er dan nog wat veranderd in de loop der jaren. Zo staat mijn paard 24/7 buiten en de laatste tijd kan ik aan de mestvlekken zien dat ie 's avonds in zijn stal ligt. Vorige winter deed ie dat zelde, blijkbaar is het dit jaar anders Lachen. Hij heeft hierbij wel de keuze tussen stal of buiten.