Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 10:01

Furst schreef:
Maar laten we eerlijk zijn, er is toch niemand die een paard koopt met de gedachte "Wow, mooi dier, ik ga er 1 kopen en betaal me maandelijks blauw om er naar te kijken"? En de mensen die dat wel doen, liegen. Rijden was bij mij niet het belangrijkste. Mijn paard mocht het niet meer. Maar God, wat was het verschrikkelijk. Toen kwam er gelukig een tweede bij.

Wat een onzin dit, niet voor iedereen is rijden het belangrijkste en wordt het erg gemist als het niet (meer) mogelijk is. Die groep uitmaken voor leugenaars is nogal wat!

Furst

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 10:07

Ik wist niet dat je je zo aangevallen zou voelen. Dat was niet de bedoeling. Maar ik geloof niet dat mensen een paard kopen met de intentie er niet mee te rijden en enkel om naar te kijken. Daar zijn ze gewoon echt heel erg duur voor. Een paard hebben wat bereden is en bijhouden als dat niet meer kan is een ander verhaal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 10:11

Eens. Het bekende verhaal: je hoeft de problemen niet te kopen, die krijg je er later gratis bij.
En dan neem je je verantwoordelijkheid.

Of niet - en dan blijft natuurlijk de vraag: wat gebeurt er met al die paarden met een 'vlekje'?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 10:22

En hoe zit het dan met bepaalde (hobby)fok, paarden die ingezet worden voor mentale coaching/therapie paarden of enkel interactie/spiegelen/werken met paarden aan de hand, houders van bv te kleine paardjes/ponies om op te rijden, liefhebbers op leeftijd of met gezondheidsproblemen die gewoon toch paarden in hun leven willen omdat paarden ook meer te bieden hebben dan rijden, mensen die daadwerkelijk de mogelijkheden hebben qua ruimte en financiën en daarom toch wat van hun favoriete ras hebben rondlopen zonder er per se een zadel op te gooien...etc?

Serieus, rijden is niet voor iedereen alles hè.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 10:28

Ik geloof trouwens er niet in dat een fanatieke ruiter zijn/haar paard zomaar verkoopt bij de eerste de beste tegenslag.

Maar als rijden je doel is, je paard niet meer beter gaat worden voor jouw doel. Dan moet je ergens linksom of rechtsom een beslissing maken. Ik heb altijd de luxe gehad om ze aan huis te kunnen laten lopen maar niet iedereen heeft die luxe. Om dan te zeggen gooi er maar elke maand 700 euro tegenaan om er mee te wandelen vind ik dan ook weer absurd.

Ik ben ervoor om een dier in te laten slapen sowieso als het niet pijnvrij is. Ik ben ervoor dat als het dier nooit meer beter kan worden, alleen maar slechter en je het dus niet meer kan verkopen om het in te laten slapen. En soms vind je wel een goed plekje. Ik had een jonge mooie fokmerrie, die heb ik aan een liefhebber verkocht toen ze een peesblessure bleek te hebben.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 10:58

Zonnetje81 schreef:
Ik geloof trouwens er niet in dat een fanatieke ruiter zijn/haar paard zomaar verkoopt bij de eerste de beste tegenslag.

Maar als rijden je doel is, je paard niet meer beter gaat worden voor jouw doel. Dan moet je ergens linksom of rechtsom een beslissing maken. Ik heb altijd de luxe gehad om ze aan huis te kunnen laten lopen maar niet iedereen heeft die luxe. Om dan te zeggen gooi er maar elke maand 700 euro tegenaan om er mee te wandelen vind ik dan ook weer absurd.

Ik ben ervoor om een dier in te laten slapen sowieso als het niet pijnvrij is. Ik ben ervoor dat als het dier nooit meer beter kan worden, alleen maar slechter en je het dus niet meer kan verkopen om het in te laten slapen. En soms vind je wel een goed plekje. Ik had een jonge mooie fokmerrie, die heb ik aan een liefhebber verkocht toen ze een peesblessure bleek te hebben.

Vind ik ook wat van, dat mag je best weten.

Merries met mankementen maar inzetten als fokmerries. Dan krijg ik het idee van "Dan zijn ze toch nog ergens goed voor.". Dragen is gewoon zwaar, daarbij vind ik dat 4 goede benen en een goed lijf op zijn plaats is.

Ik ben misschien een opperzeikerd en die neem ik voor lief hoor. Het is ook geen aanval of iets wat echt zo is.

Ikzelf zou alleen nooit een merrie met een mankement in benen of lijf inzetten om te dragen.

Nogmaals het is een gevoel dat ik heb en dat gevoel neemt gewoon niemand bij me weg.

Als ik een advertentie zie met een paard wat absoluut nuet meer gereden mag worden maar wel als fokmerrie kan dienen word ik kotsmisselijk.

Het lijkt het laatste stukje om er nog wat geld op te pakken.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 06-04-26 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 10:58

Furst schreef:
Maar laten we eerlijk zijn, er is toch niemand die een paard koopt met de gedachte "Wow, mooi dier, ik ga er 1 kopen en betaal me maandelijks blauw om er naar te kijken"? En de mensen die dat wel doen, liegen. Rijden was bij mij niet het belangrijkste. Mijn paard mocht het niet meer. Maar God, wat was het verschrikkelijk. Toen kwam er gelukig een tweede bij.

Tuurlijk start iedere aankoop met wensen, dromen en doelen. Maar een paard is ook maar een levend wezen waar ziektes, blessures, aandoeningen en ouder worden inherent aan zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 11:51

@furst
Ik had mijn sjimpie voor de sport. En ik was ook iemand die blij werd van een paard trainen en zo steeds verder komen.

Toen nog op pension heeft hij een schuiver gemaakt in de wei. En sport was geen optie meer.
Buiten rijden dan nog wel. Maar in die tijd haalde ik daar voor mijzelf niet alle plezier uit.

En ben ik de jonge paarden van de pensionhouder gaan rijden.

Sjimpie is gebleven. Geen seconde over nagedacht hem weg te doen als recreatiepaard voor een ander.

Met kans dat hij alsnog ingezet werd voor de springsport.

Later is hij aan huis gekomen en ook toen buiten rijden geen optie was is hij gebleven.

Dus als rijden belangrijk is zijn we meer opties.

Nu ben ik zelf niet meer gezond. En geniet juist van een rustige buitenrit.
Maar ook als dat niet kan gaat er geen paard om weg.

Ik heb in het verleden wel een paar paarden verkocht.
Maar deze waren gezond. Dus kwamen daardoor minder snel een naar handelstraject in.

En ja zou nu ook best open staan voor een weide maatje.
Maar dus wel 1 die tegen gras kan.
Dus geen ppid-er, eczeem paard oid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 12:16

Furst schreef:

Mensen die wel paarden houden of plaatsen hebben eigen weides en stallen thuis.
Als je het op een pension moet zetten a 400/maand word het al een ander verhaal ja.

Ik heb ook vutters thuis die nooit meer weg gaan. Ze hebben hun dienst gedaan. Zou ik die elders stallen dan zou dat een kudde gaan zijn in Frankrijk o.i.d wat nog enigzins betaalbaar is.
Maar ik heb ook 2x mismaakte paarden laten un slapen. Een was 1 met scoliose en 1 was 3 met flinke Spat. Die is in december gegaan.
Ik ga dat niet als weide verziering houden. Ik ben daar eerlijk in

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 12:23

Sommige mensen (ik ook) kopen een paard dat niet helemaal goed is. Ik had/heb de tijd, geld, geduld en liefde om het project aan te gaan.
IK WIST PRECIES WAAR IK AAN BEGON, ook door het eerlijke verhaal van de verkoper. Nooit spijt gehad, fantastisch paard.

Wat ik uit de ervaringen met deze stal lees is dat potentiële kopers NIET weten waar ze aan beginnen omdat de verkoper keihard liegt over de paarden, wat ook nog levensgevaarlijk is.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 12:25

Popstra schreef:
Furst schreef:

Mensen die wel paarden houden of plaatsen hebben eigen weides en stallen thuis.
Als je het op een pension moet zetten a 400/maand word het al een ander verhaal ja.

Ik heb ook vutters thuis die nooit meer weg gaan. Ze hebben hun dienst gedaan. Zou ik die elders stallen dan zou dat een kudde gaan zijn in Frankrijk o.i.d

Dat is exact de reden dat mensen het paard dan weer weg doen of vrij snel in laten slapen. Maar er zijn ook mensen die hun dier wel een fijn leven gunnen nog en het paard in pensioen zetten.

Zolang het paard pijnvrij ouder kan worden is dat de eerlijkste en meest diervriendelijke optie.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 12:26

Rubs schreef:
Sommige mensen (ik ook) kopen een paard dat niet helemaal goed is. Ik had/heb de tijd, geld, geduld en liefde om het project aan te gaan.
IK WIST PRECIES WAAR IK AAN BEGON, ook door het eerlijke verhaal van de verkoper. Nooit spijt gehad, fantastisch paard.

Wat ik uit de ervaringen met deze stal lees is dat potentiële kopers NIET weten waar ze aan beginnen omdat de verkoper keihard liegt over de paarden, wat ook nog levensgevaarlijk is.

Precies dat, ze verbloemen een boel en als het misgaat ben je als koper volgens verkoper de dwaas.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 12:32

We hebben de luxe van stal aan huis, voldoende wei en deels eigen hooi, dat scheelt.

Ik heb er in totaal 8 gehad, die alle acht gebleven zijn zolang het leven voor hen aangenaam was.
Geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft om het dier te bedanken voor de geleverde arbeid en het geleverde plezier, door het de handel in te sturen en ja, 1 exemplaar is 20 jaar lang een hele dure grasmaaier geweest. Geblesseerd geraakt in de wei en nooit meer 100% goed geworden, hoewel de meeste mensen er niks aan zagen. Ik heb die 20 jaar van hem genoten, van zijn schoonheid, zijn kwajongensstreken en zijn speelsheid tot zijn laatste dag toe.

Nu staat er nog een van mijn dochter die met pensioen is, ik hoop dat hij nog lang mag blijven.

Dus nee, voor ons geldt niet dat wanneer een dier niet meer voldoet voor de sport, dat hij dan maar dood moet of verkocht.
En Rubs snap ik ook.

Ik snap dat het niet overal zo kan, maar inderdaad, zorg voor dat dier. Zoek een echt goed tehuis als hij nog op een lager niveau kan werken of laat hem gaan.

Wie dat niet doet helpt mede dat soort handel in stand te houden, maar daar zijn de meesten in dit topic het wel mee eens.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 13:33

En nu dus maar hopen dat potentiële kopers de naam eerst even googelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 13:42

Rubs schreef:

Dat! Echt Dat!

Ik wil zelf kunnen beslissen of de bemerking mij past.
Dat wil niet zeggen dat ik perse een paard moet hebben zonder bemerking.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:04

GabberGill schreef:
Zonnetje81 schreef:

Merries met mankementen maar inzetten als fokmerries. Dan krijg ik het idee van "Dan zijn ze toch nog ergens goed voor.". Dragen is gewoon zwaar, daarbij vind ik dat 4 goede benen en een goed lijf op zijn plaats is.

Ik ben misschien een opperzeikerd en die neem ik voor lief hoor. Het is ook geen aanval of iets wat echt zo is.

Ikzelf zou alleen nooit een merrie met een mankement in benen of lijf inzetten om te dragen.

Nogmaals het is een gevoel dat ik heb en dat gevoel neemt gewoon niemand bij me weg.

Als ik een advertentie zie met een paard wat absoluut nuet meer gereden mag worden maar wel als fokmerrie kan dienen word ik kotsmisselijk.

Nou de ene blessure is de andere niet. Dit is wel heel kort door de bocht. En geld…neh zij is voor een symbolisch bedrag gegaan. Slacht was misschien nog wel meer geweest. Ik was blij met een goed huisje waar ze lekker in de wei kon lopen. En ze liep los in de wei gewoon zuiver niet op drie benen. Ik heb haar waarschijnlijk met mankement gekocht. Drachtig zadelmak gekocht en in de wei gezet en na dracht opgepakt en in training gezet.

Ik ben niet anti je verantwoordelijkheid dragen maar elk dier met een licht mankement meteen omleggen dat gaat mij te ver.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:15

Ik ben Bang dat je die zwakke pezen dus door geeft aan het nageslacht.De natuur laat de sterkste voortplanten en mensen laten de zwakste zich vermenigvuldigen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:23

Zonnetje81 schreef:
[

Ik ben niet anti je verantwoordelijkheid dragen maar elk dier met een licht mankement meteen omleggen dat gaat mij te ver.

Toch zie ik in die 40 jaar paarden hebben eerder het tegenovergestelde dan dit. Hoevaak ik niet gedacht heb, het is nu echt tijd om deze te laten gaan, maar mensen blijven maar doordokteren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 15:29

Furst schreef:

Die zijn er wel. Ik heb nu een Tinker met de Dsld. Die mag en kan ook niet meer bereden worden.
Als ze achteruit gaat, dan laat ik haar inslapen.
Ik weet nu al dat ik weer een Tinker wil hebben. En nee niet om te rijden. Ik heb vorig jaar mijn rug gebroken.
Dus ik durf niet meer te rijden. Maar verzorgen vind ik ook leuk.
Dus er komt sowieso een nieuwe Tinker, waar niet op gereden gaat worden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 17:19

Wel geestig, we zijn 9 pagina’s verder zonder ook maar enig bericht van TS. {:}

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:29

Eretria schreef:
Wel geestig, we zijn 9 pagina’s verder zonder ook maar enig bericht van TS. {:}

Ik keek gister even op haar profiel, sinds ze bokt heeft bedankt dat het topic weer loopt is ze niet meer online geweest (met dat account :+ )

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:36

Bijzonder. |o

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:39

Furst schreef:
Ik wist niet dat je je zo aangevallen zou voelen. Dat was niet de bedoeling. Maar ik geloof niet dat mensen een paard kopen met de intentie er niet mee te rijden en enkel om naar te kijken. Daar zijn ze gewoon echt heel erg duur voor. Een paard hebben wat bereden is en bijhouden als dat niet meer kan is een ander verhaal.

Hier zo'n gek die dat dus wel heeft gedaan :o
E Pony lief vond zijn shet vriendjes niet goed genoeg, dus een E pony bijgekocht die niet bereden kan worden en dus om alleen naar te kijken.

En ja ik was eerder ook zo'n gek die een pony aanhield op een pensionstal als die niet meer gereden kon worden.

Gelukkig nu wel mijn eigen plek maar dan nog kost alles wat niet gereden kan worden genoeg geld.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 19:13

Ik heb ook mijn paard gehouden hoor. Maar het is nooit mijn intentie geweest hem te kopen om er naar te kijken. Hij is gebleven tot hij zijn laatste adem uitblies.

Dus voor degenen die wel een paard kochten om niet mee te rijden, zet ik m’n petje af.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 19:38

Zonnetje81 schreef:
GabberGill schreef:

Nou de ene blessure is de andere niet. Dit is wel heel kort door de bocht. En geld…neh zij is voor een symbolisch bedrag gegaan. Slacht was misschien nog wel meer geweest. Ik was blij met een goed huisje waar ze lekker in de wei kon lopen. En ze liep los in de wei gewoon zuiver niet op drie benen. Ik heb haar waarschijnlijk met mankement gekocht. Drachtig zadelmak gekocht en in de wei gezet en na dracht opgepakt en in training gezet.

Heb ik het over omleggen? Je pakt nu weer het uiterste.

Ik ben er gewoon tegen en dat mag net zo goed als dat jij het normaal vindt. Ik geef van te voren aan dat ik misschien een megazeikerd ben en dat ik die naam voor lief neem.

Ik snap dat gewoon niet en dat mag toch? Waarom moet een dier met een mankement in de benen, rug of waar dan ook in het lijf een veulen dragen?

Ik vind dat een fokmerrie in goede conditie hoort te zijn en ook dat is mijn mening. Een dracht is niet even een simpel dingetje. Als 1 been niet goed is betekent dat dat er 3 andere meer belast worden.

Dat een paard rad loopt in het land is helemaal oke, maar ik snap niet waarom iemand het dier meer zou belasten dan "nodig". Voor wie heeft het veulen meerwaarde? Voor de mens of voor het dier?

Nogmaals is mijn mening en IK zou het niet doen en kunnen