Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
VogeltjeM schreef:FrankavdT schreef:Dus ik ga mee met Joltsje: waar een wil is, is een weg. En nog een tip: zorg dat je "it takes a village to raise a child" om je heen hebt, want dan kan jij gaan rijden en ook daar leren ze van.
Ik denk vooral dat village, want als je dat niet hebt dan kan je heel erg willen maar is er niet altijd een weg.
J0anieke schreef:Ik twijfelde gisteren om het iets te nuanceren, die achtervang. Ik heb geen achtervang voor 'naar de paarden gaan', naast mij man. En dat gaat ook gewoon. 'Waar een wil is is een weg' geldt ook zonder achtervang.
(Als je er helemaal alleen voor staat zonder partner is het natuurlijk anders)
Pantykous schreef:Village kan idd ook hele fijne opvang zijn waar je je goed bij voelt, of een stal die veel zorgen uit handen neemt. Een schoonmaakster die je eerder niet had, of je boodschappen laten bezorgen bv. Dat is echt niet alleen in de vorm van oppas.
Eens hoor Sky-As, met de kanttekening dat je altijd uitzonderingen hebt. Maar als ik om me heen kijk zie ik eigenlijk alleen maar kinderen die toch wel veel mee gaan. Naar sociale gelegenheden, op wereldreis, stal, van alles.

J0anieke schreef:Wel met nightmares![]()
Van die kinderen die ineens om 3 uur naast je bed staan.
J0anieke schreef:Ik kreeg wel t gevoel dat het vooral ging om familie/vrienden die oppassen/bijspringen. De dingen die je noemt zijn vaak dingen waar je voor kan betalen, een dienst. Ik zie dat zelf niet als achtervang.
De 'village' uitspraak kan je idd breder opvatten, maar ook zoiets zie ik als op vrijwillige basis, niet op basis van een dienst.
Ik heb verder geen omkijken naar mijn paard, als ik niet ga wordt/is ze van water en onbeperkt ruwvoer voorzien. Dat scheelt wel echt veel.
Sky_As schreef:J0anieke schreef:Wel met nightmares![]()
Van die kinderen die ineens om 3 uur naast je bed staan.
Dit... Onze kleine was makkelijkste baby ooit. Sliep al heel snel goed door en zo.
Nu is hij 2,5... En heeft tijden (zeker als hij weer in een ontwikkelings sprong zit) dat hij zo 3 keer per nacht wakker wordt.
En aangezien ik altijd 5-15 minuten voor hij wakker wordt ik wakker wordt, is dat soms best zwaar.
Van de week ben ik een keer op de bank gaan liggen, toen mocht vriendlief de nachtdienst hier thuis doen...hihi (ik werd wel wakker, maar doordat je kunt blijven liggen is het toch wat minder zwaar).
Daar hoor je altijd best weinig ouders over vind ik... Maar er zijn gewoon echt wel tijden/ jaren als je pech hebt dat je dus geen 1 nacht door kunt slapen. Dat breekt wel wat op op een gegeven moment.
die van mij eind deze maand 2,5. Pfoe denk echt nachtmerries arm kind.
. 
. Alleen met kolven soms een beetje puzzelen, toen ik nog borstvoeding gaf.