Echte ervaringen gezocht paard + baby + werk etc

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Re: Echte ervaringen gezocht paard + baby + werk etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:53

Om te rijden niet idd.
Ik heb ook wel het idee dat het van de noodzaak af hangt.

Wij hebben veel dieren en deze helaas niet bij huis staan.
Mijn ouders hebben 7 kleinkinderen dus ik wil niet dat ze wekelijks op hoeven te passen.
De dagen dat de kleine niet op het kdv zit, moet hij toch mee voeren... En op zulke momenten merk je vooral dat als je niet anders kan, ze zich vanzelf aan leren passen.

Zo ken ik ook mensen die hun kind nergens mee naar toe kunnen nemen, gewoon omdat het niet geleerd is.

Nu heb ik het natuurlijk niet over alle gevallen, want er zijn natuurlijk uitzonderingen die echt niet kunnen, maar vaak als er noodzaak is, kan er veel meer dan je van te voren had bedacht.

Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens gelongeerd met mijn 1,5 jarige op mijn rug gebonden met een draagzak.

En mocht ik het aan huis hebben gehad, had ik een speelhoek in de bak gemaakt en had ik toch gaan rijden. Nu sta ik in pension dus is die optie er niet helaas.

Maar als je in mogelijkheden denkt, kan er best veel.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:37

Ik twijfelde gisteren om het iets te nuanceren, die achtervang. Ik heb geen achtervang voor 'naar de paarden gaan', naast mij man. En dat gaat ook gewoon. 'Waar een wil is is een weg' geldt ook zonder achtervang.
(Als je er helemaal alleen voor staat zonder partner is het natuurlijk anders)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:41

VogeltjeM schreef:
FrankavdT schreef:
Dus ik ga mee met Joltsje: waar een wil is, is een weg. En nog een tip: zorg dat je "it takes a village to raise a child" om je heen hebt, want dan kan jij gaan rijden en ook daar leren ze van.

Ik denk vooral dat village, want als je dat niet hebt dan kan je heel erg willen maar is er niet altijd een weg.

En ook niet iedere village zit er op te wachten om steeds op te passen :P
Ik zie dat bij mijn zwager, schoonzus en mijn schoonouders. Die vinden af en toe oppassen best leuk, maar iedere week komen opdraven is voor hen gewoon teveel en wij zitten er zelf ook niet op te wachten om te moeten oppassen, dus dat doen we dan ook niet.
(Tenzij het echt nood zou zijn, dan is het wat anders. Maar ik vind tijd voor jezelf, je partner of de paarden geen nood).

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:11

J0anieke schreef:
Ik twijfelde gisteren om het iets te nuanceren, die achtervang. Ik heb geen achtervang voor 'naar de paarden gaan', naast mij man. En dat gaat ook gewoon. 'Waar een wil is is een weg' geldt ook zonder achtervang.
(Als je er helemaal alleen voor staat zonder partner is het natuurlijk anders)

Hier past oma wel veel op maar dan werken wij, daardoor vraag ik niet snel voor extra.
Maar achtervang is imo niet alleen om op je kinderen te passen, ook om voor je paard te zorgen. Zeker met zwangerschap, geboorte en hele kleine kindjes weet je gewoon niet vooraf hoe het gaat. Dus dan heb je of een hele goede pensionstal nodig of iemand anders die voor paard kan zorgen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:33

Village kan idd ook hele fijne opvang zijn waar je je goed bij voelt, of een stal die veel zorgen uit handen neemt. Een schoonmaakster die je eerder niet had, of je boodschappen laten bezorgen bv. Dat is echt niet alleen in de vorm van oppas.

Eens hoor Sky-As, met de kanttekening dat je altijd uitzonderingen hebt. Maar als ik om me heen kijk zie ik eigenlijk alleen maar kinderen die toch wel veel mee gaan. Naar sociale gelegenheden, op wereldreis, stal, van alles.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:46

Ik kreeg wel t gevoel dat het vooral ging om familie/vrienden die oppassen/bijspringen. De dingen die je noemt zijn vaak dingen waar je voor kan betalen, een dienst. Ik zie dat zelf niet als achtervang.
De 'village' uitspraak kan je idd breder opvatten, maar ook zoiets zie ik als op vrijwillige basis, niet op basis van een dienst.

Ik heb verder geen omkijken naar mijn paard, als ik niet ga wordt/is ze van water en onbeperkt ruwvoer voorzien. Dat scheelt wel echt veel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:59

Pantykous schreef:
Village kan idd ook hele fijne opvang zijn waar je je goed bij voelt, of een stal die veel zorgen uit handen neemt. Een schoonmaakster die je eerder niet had, of je boodschappen laten bezorgen bv. Dat is echt niet alleen in de vorm van oppas.

Eens hoor Sky-As, met de kanttekening dat je altijd uitzonderingen hebt. Maar als ik om me heen kijk zie ik eigenlijk alleen maar kinderen die toch wel veel mee gaan. Naar sociale gelegenheden, op wereldreis, stal, van alles.

Nou je het zegt; een schoonmaker is wel echt een must vind ik :=

Als ik de ruimte in huis had, had ik een au pair genomen, wat lijkt me dat heerlijk :o

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 19:10

Dank weer allemaal voor de reacties !!

Nu we het over au pair hebben: iemand ervaring met night nannies? Lijkt me ge-wel-dig _/-\o_

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:13

Wel met nightmares :P
Van die kinderen die ineens om 3 uur naast je bed staan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:36

J0anieke schreef:

Dit... Onze kleine was makkelijkste baby ooit. Sliep al heel snel goed door en zo.

Nu is hij 2,5... En heeft tijden (zeker als hij weer in een ontwikkelings sprong zit) dat hij zo 3 keer per nacht wakker wordt.
En aangezien ik altijd 5-15 minuten voor hij wakker wordt ik wakker wordt, is dat soms best zwaar.

Van de week ben ik een keer op de bank gaan liggen, toen mocht vriendlief de nachtdienst hier thuis doen...hihi (ik werd wel wakker, maar doordat je kunt blijven liggen is het toch wat minder zwaar).

Daar hoor je altijd best weinig ouders over vind ik... Maar er zijn gewoon echt wel tijden/ jaren als je pech hebt dat je dus geen 1 nacht door kunt slapen. Dat breekt wel wat op op een gegeven moment.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:17

J0anieke schreef:
Ik kreeg wel t gevoel dat het vooral ging om familie/vrienden die oppassen/bijspringen. De dingen die je noemt zijn vaak dingen waar je voor kan betalen, een dienst. Ik zie dat zelf niet als achtervang.
De 'village' uitspraak kan je idd breder opvatten, maar ook zoiets zie ik als op vrijwillige basis, niet op basis van een dienst.

Ik heb verder geen omkijken naar mijn paard, als ik niet ga wordt/is ze van water en onbeperkt ruwvoer voorzien. Dat scheelt wel echt veel.

Natuurlijk zijn familie/vrienden belangrijk maar wil alleen maar aangeven dat je het jezelf op andere manieren ook makkelijker kunt maken. :j

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:38

Sky_As schreef:
J0anieke schreef:

Dit... Onze kleine was makkelijkste baby ooit. Sliep al heel snel goed door en zo.

Nu is hij 2,5... En heeft tijden (zeker als hij weer in een ontwikkelings sprong zit) dat hij zo 3 keer per nacht wakker wordt.
En aangezien ik altijd 5-15 minuten voor hij wakker wordt ik wakker wordt, is dat soms best zwaar.

Van de week ben ik een keer op de bank gaan liggen, toen mocht vriendlief de nachtdienst hier thuis doen...hihi (ik werd wel wakker, maar doordat je kunt blijven liggen is het toch wat minder zwaar).

Daar hoor je altijd best weinig ouders over vind ik... Maar er zijn gewoon echt wel tijden/ jaren als je pech hebt dat je dus geen 1 nacht door kunt slapen. Dat breekt wel wat op op een gegeven moment.

:wave: die van mij eind deze maand 2,5. Pfoe denk echt nachtmerries arm kind.

Ik heb tot ongeveer 20 weken gereden op eigen paard. Had bijrijders die hielpen met uitmesten. Stond halfpension. Na de bevalling 10 weken gewacht had veel last van bekken helaas. Paar maanden later paard overleden aan koliek. Maar toen dochter klein was en mij erg veel nodig had. Kon ik er helaas niet veel heen. Nu moet ik er niet aan denken. Dochter wilt alleen maar mij. Ook snachts :Z .

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:20

Haha ik vind t wel gezellig die kleine naast mn bed, maar idd ook zwaar. Vaak komt de jongste ergens tussen 12 en 2 voor een nacht fles en ergens tussen 3 en half 6 staat de oudste ineens naast ons bed. Ben soms zo moe dat ik geen puf heb om hem terug naar zn eigen bed te brengen, maar als hij vervolgens naast mij ligt slaap ik ook niet van al dat gedraai.. :')
Ik vind t desondanks wel heerlijk, zo'n kereltje die in mn armen wil liggen <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:30

Die van mij van 2,5 hoest gewoon de halve nacht, al een half jaar lang het arme kind.

Was tijdens mijn zwangerschap uit de running, toen een drama bevalling dus nog 2 jaar aan het herstellen.

Omdat mijn man bjjna altijd thuis is zou ik nu wat meer tijd hebben voor paarden. Maar dageljks 3 uur weg zou me echt niet lukken.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 23:05

Ik heb een vrij makkelijke zwangerschap gehad, maar ben toch met een week of 20 gestopt met rijden. Het deed zeer in me bekken.
Toen hij meer ingedaald was lukte het voor even wel, maar wilde ik geen risico’s meer lopen.
Na mijn bevalling helaas veel complicaties en pijn, hier heb ik het best lastig mee gehad. Zeker ook, omdat ik hiervoor nooit rug / bekken klachten had en alles wel kon.
Nu 4 jaar later lijkt alles pas op zijn plek, maar dit komt misschien deels ook omdat ik de kleine voor mezelf gezet heb en pas na ruim een jaar aan de bel getrokken heb om aan mijn lijf te werken.
Het hebben van paarden (hier 2 pony’s 1 paard) had ik niet zonder schuld gevoel kunnen blijven doen zonder een fijne verzorger en partner die mij volledig steunt hierin. Denk aan de kleine overnemen, huishouden soms doen of juist op stal de zware klussen doen.
Het is gepland trainen en niet vandaag geen zin dus het kan morgen bijvoorbeeld.
En vergeet daarin niet dat je ook moeder bent en waarschijnlijk nog krijgt te make met het stukje gevoel tegenover je kind met weg zijn van huis.
Ik heb mijn zoontje vanaf kleins af aan super veel mee genomen, maar heb geluk met een ‘makkelijk’ kind. Baby tijd in de wagen sliep zo 2u door fles luier en je kon weer verder haha en sinds hij goed kon lopen en beetje oké weer was dan combineerde ik het ook weer prima met hem. Echter serieus trainen zit er dan niet in, dan was het vooral voor de klusjes.
Type stalling wat je hebt is dan ook nog iets waar je tijd op kun besparen uiteraard.
In mijn geval sta ik op soort van doe het zelf, maar wel met goede voorzieningen om altijd te kunnen trainen bijv. ‘s winters dan ook wel een uur zoet aan mesten / voeren en half uur reistijd enkele reis. Daarintegen heb ik daar een fijne verzorger die minimaal 2 dagen alles overneemt.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 23:36

manolito10 schreef:
Dank weer allemaal voor de reacties !!

Nu we het over au pair hebben: iemand ervaring met night nannies? Lijkt me ge-wel-dig _/-\o_

Bij ons wilde ze vaak niet eens papa, alleen mama. Klinkt geweldig maar bij ons had ik er niks aan gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:53

Ik heb slaapdiensten op mijn werk. Die vond ik in de periode dat ik thuis gebroken nachten had heerlijk. Normaal kunnen we gewoon doorslapen. Voor ik moeder werd lag ik de hele nacht wakker soms bang om een geluidje te missen maar toen ik na mijn verlof weer begon vond ik slaapdiensten heel fijn :j . Alleen met kolven soms een beetje puzzelen, toen ik nog borstvoeding gaf.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Ik vind ‘waar een wil is is een weg’ eigenlijk wel een beetje een foute uitdrukking in deze context. Ik denk dat er echt wel moeders (of vaders) zijn die heel graag wilden maar waarvoor er geen weg was en niets anders konden dan stoppen met hun hobby.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Eens :j

Je kan de wil wel hebben maar als je te weinig back-up hebt en overal zelf voor staat... en je hebt een kleintje dat op geen enkele manier enigszins tevreden te houden is terwijl je zelf bij je paard wat gedaan wilt krijgen.... dan houdt het toch een heel klein beetje op.

Ik had ook de mazzel dat ik heel veel met die kleine in de draagdoek / draagzak kon doen maar er zijn kleintjes die dat ècht heel duidelijk aangeven niet te willen. Dan is het net alsof je een kat-die-echt-weg-wil in je draagzak hebt, heel veel gewring en geworstel, plus nog extra boosheid en herrie, dus dan kijk je wel lekker uit om dat als 'oplossing' in te zetten :=

Die van ons vond het meestal best leuk en gezellig voor een half uurtje maar ging zich daarna ook heel erg verzetten. Ik geloof niet dat hij er ooit langer dan hooguit een klein uurtje in heeft gezeten... en dan 1 keer per dag dus dan kan je net even boodschappen doen, of een klein klusje bij de paarden. Stront scheppen ging eigenlijk al niet vanwege de bewegingen die je dan moet maken. Dus dan blijft het eigenlijk bij een aai en wat voer geven of inderdaad even een borstel / longeren ofzo.

Maar dan heb je al geluk dat het even lukt, er zijn er zat die zich heel erg verzetten tegen de draagdoek / zak, ook niet soort-van-happy in kinderwagen / buggy / speelhoekje achter te laten zijn... en dan ben je wel ernstig beknot in je mogelijkheden want is je wil dan zo groot dat je je kind vreselijk overstuur laat raken in de hoop dat die het op een gegeven moment opgeeft, en 'zichzelf aan leert passen'...?

Ik denk niet dat veel moeders dat doen... want naast dat het je wat oplevert, kost het je ook heel veel en dat vinden de meeste moeders het niet waard denk ik.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:39

Maar ik mis even de vaders in dit verhaal?

Ik ben dan zelf alleenstaande moeder, maar de meeste moeders zullen samen zijn met de vader van hun kindje. Dan is het toch heel simpel: met je man/vriend kortsluiten welke avond je naar je paard toe gaat.

Zo deed ik het in elk geval het eerste half jaar (toen ik dus nog samen was met vader van mn kindje). Ik gaf borstvoeding op verzoek, ongeveer om de 3 uur en zorgde dat er ook gekolfde melk was voor het geval ze eerder honger had dan ik terug was. Meestal redde ik het precies in die 3 uur.

Ik stond doe het zelf op 12 km van mn werk en 25 km van huis. Ging elke dag om te mesten en voeren. Reed 2 of 3x per week (soms s avonds na werk en soms in het weekend, net hoe het uitkwam) en longeerde 1 of 2x. Naast 32 uur werken en 1x per week andere sport.

Ik had overigens een huilbaby die de eerste 8 weken alleen maar krijste zodra ze wakker was. Die overdag alleen maar in je armen sliep, niet in bed of box. Zodra je haar weg probeerde te leggen was ze weer wakker en ging het gekrijs verder (om dan weer uren bezig te zijn haar in slaap te laten vallen). S nachts sliep ze redelijk goed, ook ongeveer om de 3 a 4 uur kwam ze voor een voeding. Die ik altijd zelf deed aangezien ik borstvoeding gaf. 5 weken tussen bij ons op de kamer geslapen, daarna op haar eigen kamertje.

Om maar even tegengeluid te geven dat het alleen maar kan als je een makkelijk, lief en tevreden kindje hebt. Dat had ik echt niet. En toch heb ik het nooit als moeilijk, onmogelijk of zwaar ervaren om naar m'n paard te gaan. Ook van schuldgevoel geen last. Ze is toch bij haar vader, waarom moet ik me daar schuldig over voelen? Hij kan net zo goed voor haar zorgen als ik.

Als ik 1 ding geleerd heb van mijn scheiding, is het hoe belangrijk een blije mama is! Je kunt je kind wel op nr. 1 willen zetten, maar als je er zelf aan onderdoor gaat kun je je kind helemaal niet meer op nr. 1 zetten en goed voor m zorgen. Dus zorg goed voor jezelf, happy mom happy child.

En tuurlijk was het toen ik er alleen voor te staan kwam echt niet makkelijk. Maar ook daarin vind je je weg wel weer. Ja, dan was ze 1x in de week tot 7 uur bij de opvang.. Is dat erg? Ze was altijd lekker aan het spelen als ik haar kwam halen, dus geloof niet dat ze daar onder heeft geleden. Ze werd goed verzorgd, kreeg eten, drinken, schone luier en aandacht. Soms door de juf en een andere avond door papa. En daardoor een mama die ontspannen en opgeladen is. Want dat is het effect wat paardrijden op mij heeft. Ik zie voor alle partijen alleen maar voordelen :)