Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kabayo schreef:Anne dus jij bent ook tegen fokken? Meeste fokken om te verkopen. Zonder fokken, zonder verkopen, had jij ook geen paard gehad
Snap eigenlijk sowieso niet wat de mensen in zo’n topic doen als ze het bij voorbaat al zielig en niet leuk vinden, zo’n markt
Ik vind die afgeslachte pony’s van wolven ook vreselijk. Daarom kom ik ook nooit in die topics en klik ik het ook nooit aan…
Kabayo schreef:Anne
Ik viel over dit stuk wat je typte
‘ Ik ben tegen het bewust aanschaffen van een dier met de wetenschap dat het dier ook weer weg moet.
Heeft niks met struisvogelpolitiek te maken maar met hoe ik opgevoed ben. Namelijk je kiest voor een dier voor het leven en daar moet je goed voor zijn.’
Een veulen wordt ook gefokt, moet de fokker die voor het leven houden? Want ja, die heeft er zelf voor gekozen
Tinkertreas ja mee eens maar dat noem ik geen fokken. Dat is vermeerderen. Je ziet dat ook nog heel vaak op Facebook voorbij komen helaas. Ook bij Friezen kruisingen enzovoort. Gister nog een 2 jarige pinto merrie drachtig van een 2 jarige Friese hengst… is ook wat van te zeggen
Dreamboy schreef:Kabayo schreef:Anne
Ik viel over dit stuk wat je typte
‘ Ik ben tegen het bewust aanschaffen van een dier met de wetenschap dat het dier ook weer weg moet.
Heeft niks met struisvogelpolitiek te maken maar met hoe ik opgevoed ben. Namelijk je kiest voor een dier voor het leven en daar moet je goed voor zijn.’
Een veulen wordt ook gefokt, moet de fokker die voor het leven houden? Want ja, die heeft er zelf voor gekozen
Tinkertreas ja mee eens maar dat noem ik geen fokken. Dat is vermeerderen. Je ziet dat ook nog heel vaak op Facebook voorbij komen helaas. Ook bij Friezen kruisingen enzovoort. Gister nog een 2 jarige pinto merrie drachtig van een 2 jarige Friese hengst… is ook wat van te zeggen
Hoe moet ik dit opvatten als ik vervolgens de link onder jouw onderschrift lees? Of geld dat niet voor jou?
Dreamboy schreef:Nou, nou, Kabayo, iets aardiger mag ook wel. Dat laatste zinnetje is niet echt nodig. Goedgekeurd of niet, het blijven kruizingen.
Kabayo schreef:Dreamboy schreef:Nou, nou, Kabayo, iets aardiger mag ook wel. Dat laatste zinnetje is niet echt nodig. Goedgekeurd of niet, het blijven kruizingen.
Ik heb niks tegen kruisingen . Ik heb wel iets tegen ongekeurde paarden bij elkaar gooien zonder 1 gezondheidstest te doen of überhaupt te kijken of de hengst bij de merrie past danwel verbeterd
Maar we wijken af. Ik vind markten zelf niet veel aan om te lopen. Meer omdat handelaren hengsten kort op merries zetten, ze vaak onrustig zijn en ik wil gewoon geen trap krijgen. Maar zulke topics vind ik erg leuk om te zien waar mensen mee thuis komen
Saga schreef:Ik vind zo'n markt ook sneu.
De paarden hebben geen idee wat ze daar doen, staan daar soms een hele dag, in een mensenmassa.
Het ergste vind ik nog wanneer er een merrie met veulen komt en dan alleen de merrie of alleen het veulen wordt verkocht.
Heeft niks te maken met vermenselijken, maar met erkennen dat zo'n dier ook gevoel heeft.
StalNollie schreef:Anne ik koop met intentie te verkopen dat noemen ze handel. En geloof me en daar durf ik me handen voor in het vuur steken want kom het vaak tegen.... Bij mijn hebben ze het beter dan bij menig particulier.
Lekker 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, zelfs de shetten gaan hier naar de tandarts. Entingen, UBN, ontwormingen etc noem het maar op alles op orde.
Mijn intentie koop verkoop ben ik dan nu slecht ? Je moet eens weten wat voor dieren ik koop van particulieren waar zo'n dieren al jaren staan.
Saga schreef:Ik vind zo'n markt ook sneu.
De paarden hebben geen idee wat ze daar doen, staan daar soms een hele dag, in een mensenmassa.
Het ergste vind ik nog wanneer er een merrie met veulen komt en dan alleen de merrie of alleen het veulen wordt verkocht.
Heeft niks te maken met vermenselijken, maar met erkennen dat zo'n dier ook gevoel heeft.
Marigold schreef:Dus iemand sleept een hengst van markt naar markt voor een prijs die niemand gaat geven?
In wezen zegt de eigenaar ermee dat het paard niet te koop is.
En dat dier elke keer over de toeren van frustratie![]()
Wil hij soms merriehouders ronselen om ermee te dekken tegen betaling?
(En is IR eigenlijk erfelijk? Hengst heeft daar wel de kenmerken van).
De appaloosa merrie met veulen zal dan ook wel te duur zijn, dat ze telkens weer op een markt opduikt. Arme dieren, waar is het toch voor nodig!
Moeilijk om daar echt regels tegen te bedenken lijkt me..
Het paard dat mij opviel vandaag op foto’s was een bezwete tuiger (vosje) die zo te zien ergens apart stond naast een Fries (of in elk geval zwart) paard. Ik heb altijd al een zwak gehad voor tuigers. Maar tegelijkertijd is daar ook niet zo heel veel vraag naar.
Vind het sneu als zo’n nerveus paard op een markt wordt neergezet..
sowieso na vandaag voor veel van die paarden een ongewisse toekomst.
Als ik zag hoe moe de twee Shetlander veulentjes waren die iemand gekocht had op de markt in Zuidlaren in dat topic dan verwacht ik dat de andere pony’s en paarden en ezels ook heel moe zijn na zo’n dag, en veel komen helemaal niet in een stal vol stro te staan. Maar eerder op een vrachtwagen.
Een markt zie ik voor een groot deel als de schaduwkant van de fokkerij en houderij..
Tegelijkertijd ook wel als een kans op een ‘doorstart’ als ze voor het leven weggaan, en voor sommige paarden ook als een beter alternatief dan waar ze vandaan kwamen al zou het betekenen naar de slacht.