Paardenmarkt Hedel 2025

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:02

Sowieso gaat er een hoop mis met de fokkerij, dat is gewoon zo.
Maar ik vind eerlijke handel echt niet mis. Normaal koop ik elk jaar wel wat op hedel. Wordt bekapt, ontwormd, goed gevoerd, de basis geleerd (of beleerd) en dan zijn ze klaar voor een nieuw huisje. Geen zielig verhaaltje erin geplakt wel eerlijk waar de pony vandaan komt.
Ik merk dat de paarden er echt niet zoveel last van hebben als mensen denken. Met 1 a 2 dagen zijn ze volledig aangepast en liggen ze heerlijk languit te slapen overdag. Wedstrijdpaarden zijn ook vaker van slag als ze een midweek op wedstrijd zijn geweest in een andere stal, en dat vinden we niet zielig. Voor mij zelfde principe. Die gaan ook van trainer naar trainer en moeten zich telkens aan passen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:10

Anne dus jij bent ook tegen fokken? Meeste fokken om te verkopen. Zonder fokken, zonder verkopen, had jij ook geen paard gehad

Snap eigenlijk sowieso niet wat de mensen in zo’n topic doen als ze het bij voorbaat al zielig en niet leuk vinden, zo’n markt
Ik vind die afgeslachte pony’s van wolven ook vreselijk. Daarom kom ik ook nooit in die topics en klik ik het ook nooit aan…

Anne200

Re: Paardenmarkt Hedel 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:17

Man man lezen is moeilijk…
Ik ben nergens tegen ik heb er moeite mee.
En het gaat mij om de dieren die in korte tijd van hot naar her worden gesleept met het doel
Om er geld aan te verdienen.
Een paard dat van de fokker naar een vast huis gaat is 1x verhuisd.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:20

Kabayo schreef:
Anne dus jij bent ook tegen fokken? Meeste fokken om te verkopen. Zonder fokken, zonder verkopen, had jij ook geen paard gehad

Snap eigenlijk sowieso niet wat de mensen in zo’n topic doen als ze het bij voorbaat al zielig en niet leuk vinden, zo’n markt
Ik vind die afgeslachte pony’s van wolven ook vreselijk. Daarom kom ik ook nooit in die topics en klik ik het ook nooit aan…

Ik ben geen Anne, maar vooral de lukrake fok van shetten/kleine pony's, daar vind ik wel wat van.
En dat zijn ook de pony's die je veel op een paardenmarkt ziet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:23

Anne
Ik viel over dit stuk wat je typte
‘ Ik ben tegen het bewust aanschaffen van een dier met de wetenschap dat het dier ook weer weg moet.
Heeft niks met struisvogelpolitiek te maken maar met hoe ik opgevoed ben. Namelijk je kiest voor een dier voor het leven en daar moet je goed voor zijn.’
Een veulen wordt ook gefokt, moet de fokker die voor het leven houden? Want ja, die heeft er zelf voor gekozen

Tinkertreas ja mee eens maar dat noem ik geen fokken. Dat is vermeerderen. Je ziet dat ook nog heel vaak op Facebook voorbij komen helaas. Ook bij Friezen kruisingen enzovoort. Gister nog een 2 jarige pinto merrie drachtig van een 2 jarige Friese hengst… is ook wat van te zeggen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:53

Maar dat is toch wel het merendeel wat er staat, vermeerderd, niet gefokt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:56

DuoPenotti schreef:
Maar dat is toch wel het merendeel wat er staat, vermeerderd, niet gefokt.

Ik had het niet over de markt maar over het feit dat er gezegd wordt dat je je dier moet houden tot ie dood gaat. Dan had ik nu 7 paarden gehad :Y)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:00

ik las dat in de context van daar vandaan halen

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:50

Kabayo schreef:
Anne
‘ Ik ben tegen het bewust aanschaffen van een dier met de wetenschap dat het dier ook weer weg moet.
Heeft niks met struisvogelpolitiek te maken maar met hoe ik opgevoed ben. Namelijk je kiest voor een dier voor het leven en daar moet je goed voor zijn.’
Een veulen wordt ook gefokt, moet de fokker die voor het leven houden? Want ja, die heeft er zelf voor gekozen

Tinkertreas ja mee eens maar dat noem ik geen fokken. Dat is vermeerderen. Je ziet dat ook nog heel vaak op Facebook voorbij komen helaas. Ook bij Friezen kruisingen enzovoort. Gister nog een 2 jarige pinto merrie drachtig van een 2 jarige Friese hengst… is ook wat van te zeggen

Hoe moet ik dit opvatten als ik vervolgens de link onder jouw onderschrift lees? Of geld dat niet voor jou?

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:55

DuoPenotti schreef:
ik las dat in de context van daar vandaan halen

Ja zo was het ook oorspronkelijk bedoeld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:11

Ik denk juist dat paarden op de markt een grotere kans hebben om nog particulier goed terecht te komen.

Juist degene waar weinig markt voor is gaan anders continu van hand naar hand in het laagste segment handel. Ik zie ze dan liever bij iemand die ze opknapt waardoor ze weer meer kans hebben op een goede toekomst ookal is dat bij iemand anders.

Er zit wel een verschil tussen wekelijks verhuizen of pas na een paar maanden/ jaar.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:15

Ik heb zelf een zeer goed gefokt mini paard veulen maandag daar verkocht. Hij mocht ook mee naar huis, maar dit waren echt leuke mensen. Hadden zelf grote paarden maar dochter wilde graag een kleintje en helemaal enthousiast kunnen maken voor de shows dus helemaal goed.

Zelf een mooie NMPRS merrie gekocht waarvan ik altijd al fan was. Heeft prachtige nakomelingen en zelf heb ik al een 1e premie ster kleindochter van haar.
Dus ik ben geslaagd :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:18

Dreamboy schreef:
Kabayo schreef:
Anne

Hoe moet ik dit opvatten als ik vervolgens de link onder jouw onderschrift lees? Of geld dat niet voor jou?

Ik fok met goedgekeurde hengsten die weloverwogen zijn gekruist. Dat is zeer zeker wat anders dan een stel (jonge) dieren bij elkaar pleuren. Of begrijp jij dat niet?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:24

Nou, nou, Kabayo, iets aardiger mag ook wel. Dat laatste zinnetje is niet echt nodig. Goedgekeurd of niet, het blijven kruizingen.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 05-11-25 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:27

Dreamboy schreef:
Nou, nou, Kabayo, iets aardiger mag ook wel. Dat laatste zinnetje is niet echt nodig. Goedgekeurd of niet, het blijven kruizingen.

Ik heb niks tegen kruisingen . Ik heb wel iets tegen ongekeurde paarden bij elkaar gooien zonder 1 gezondheidstest te doen of überhaupt te kijken of de hengst bij de merrie past danwel verbeterd

Maar we wijken af. Ik vind markten zelf niet veel aan om te lopen. Meer omdat handelaren hengsten kort op merries zetten, ze vaak onrustig zijn en ik wil gewoon geen trap krijgen. Maar zulke topics vind ik erg leuk om te zien waar mensen mee thuis komen :j

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:30

Kabayo schreef:
Dreamboy schreef:

Ik heb niks tegen kruisingen . Ik heb wel iets tegen ongekeurde paarden bij elkaar gooien zonder 1 gezondheidstest te doen of überhaupt te kijken of de hengst bij de merrie past danwel verbeterd

Maar we wijken af. Ik vind markten zelf niet veel aan om te lopen. Meer omdat handelaren hengsten kort op merries zetten, ze vaak onrustig zijn en ik wil gewoon geen trap krijgen. Maar zulke topics vind ik erg leuk om te zien waar mensen mee thuis komen :j

Dus dan zijn we het toch nog ergens over eens wat dat vermeerderen omdat veulens zo schattig zijn vind ik ook niet nodig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:32

Nee klopt. Ben ik met je eens. Jammer dat het toch nogsteeds zo vaak gebeurd..

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:42

Saga schreef:
Ik vind zo'n markt ook sneu.
De paarden hebben geen idee wat ze daar doen, staan daar soms een hele dag, in een mensenmassa.
Het ergste vind ik nog wanneer er een merrie met veulen komt en dan alleen de merrie of alleen het veulen wordt verkocht.
Heeft niks te maken met vermenselijken, maar met erkennen dat zo'n dier ook gevoel heeft.

Eens!

Maar twee kanten van het verhandelen van paarden; wij particulieren willen graag fijne paarden kopen, die moeten wel ergens vandaan komen: fokkers, handelaren of andere particulieren. Persoonlijk koop ik ook om te houden en niet door te verkopen, of het moet daadwerkelijk niet passen met een bepaald dier. Ik heb ook moeite met het gesleep van dieren die nergens de tijd krijgen om te settelen/aarden, alsof het dingen zijn. Het zijn levende wezens die vragen om een eerlijke behandeling en in mijn ogen is dat niet na een paar dagen of weken op naar het volgende adres. Maar ik denk dat ik daarin misschien ook een vreemde eend in de bijt ben?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:22

Als eerste mijn dieren blijven hier gewoon hun hele leven. Zal groot noodgeval zijn mocht ik ze herplaatsen. Ik heb echter totaal niets tegen herplaatsen. Liever een dier herplaatsen dan 'verwaarlozen'. Daarmee bedoel ik verwaarlozen in de zin van te weinig beweging, aandacht, activiteiten enz geven. Niet zozeer dat het meest noodzakelijk niet gedaan wordt maar bijvoorbeeld een actieve hond 3x daags 10 minuten uitlaten en verder moet die maar in z'n mandje liggen. Of een actief paard wat er graag op uit trekt hele dagen maar op weide/paddock/stal houden. Herplaatsen kan een dier een heel fijn nieuw leven geven!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:28

Ik zit in dit topic om mee te kijken naar de aan en verkopen, niet om de discussies te lezen eigenlijk :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:44

StalNollie schreef:
Anne ik koop met intentie te verkopen dat noemen ze handel. En geloof me en daar durf ik me handen voor in het vuur steken want kom het vaak tegen.... Bij mijn hebben ze het beter dan bij menig particulier.

Lekker 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, zelfs de shetten gaan hier naar de tandarts. Entingen, UBN, ontwormingen etc noem het maar op alles op orde.

Mijn intentie koop verkoop ben ik dan nu slecht ? Je moet eens weten wat voor dieren ik koop van particulieren waar zo'n dieren al jaren staan.

Dus dat.
Persoonlijk denk ik dat het afgunst is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:48

Saga schreef:
Ik vind zo'n markt ook sneu.
De paarden hebben geen idee wat ze daar doen, staan daar soms een hele dag, in een mensenmassa.
Het ergste vind ik nog wanneer er een merrie met veulen komt en dan alleen de merrie of alleen het veulen wordt verkocht.
Heeft niks te maken met vermenselijken, maar met erkennen dat zo'n dier ook gevoel heeft.

Ik zie in je reactie toch veel vermenselijking hoor.
Paarden staan prima op de markt, lijden daar echt niet onder.

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 23:04

Marigold schreef:
Dus iemand sleept een hengst van markt naar markt voor een prijs die niemand gaat geven?
In wezen zegt de eigenaar ermee dat het paard niet te koop is.
En dat dier elke keer over de toeren van frustratie :n

Wil hij soms merriehouders ronselen om ermee te dekken tegen betaling?
(En is IR eigenlijk erfelijk? Hengst heeft daar wel de kenmerken van).

De appaloosa merrie met veulen zal dan ook wel te duur zijn, dat ze telkens weer op een markt opduikt. Arme dieren, waar is het toch voor nodig!

Moeilijk om daar echt regels tegen te bedenken lijkt me..

Het paard dat mij opviel vandaag op foto’s was een bezwete tuiger (vosje) die zo te zien ergens apart stond naast een Fries (of in elk geval zwart) paard. Ik heb altijd al een zwak gehad voor tuigers. Maar tegelijkertijd is daar ook niet zo heel veel vraag naar.
Vind het sneu als zo’n nerveus paard op een markt wordt neergezet..
sowieso na vandaag voor veel van die paarden een ongewisse toekomst.

Als ik zag hoe moe de twee Shetlander veulentjes waren die iemand gekocht had op de markt in Zuidlaren in dat topic dan verwacht ik dat de andere pony’s en paarden en ezels ook heel moe zijn na zo’n dag, en veel komen helemaal niet in een stal vol stro te staan. Maar eerder op een vrachtwagen.

Een markt zie ik voor een groot deel als de schaduwkant van de fokkerij en houderij..
Tegelijkertijd ook wel als een kans op een ‘doorstart’ als ze voor het leven weggaan, en voor sommige paarden ook als een beter alternatief dan waar ze vandaan kwamen al zou het betekenen naar de slacht.

De tuiger is met ons mee naar huis gegaan, zoals het nu lijkt mag die hier blijven als er tenminste geen gebreken voor de dag komen
Aan de markt staan is niet perse slecht voor zo'n paard dan leren ze ook rustig stilstaan als ze op wedstrijd gaan moeten ze dat ook dat is dan weer niet zielig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 23:05

Dan vermenselijk ik maar.
Ben ik blij om zelfs. :j

Je ziet gewoon heel veel paarden het niet fijn vinden daar.

Vast gebonden met vreemde paarden. Mensen allemaal er achterlangs.

Vooral dat jonge spul zie je echt overdonderd zijn.
Als je dat als paarden mens niet ziet...

Beetje het idee van héél vroeger een paard inrijden.
Je gooit er een zadel op, zet er een "cowboy" op en na een tijd rond bokken stopt hij wel.
Breken noemde ze dat.

Zo gebroken staan ook die jonkies.
Niets opgebouwd niets gewend.
Daar neer gepleurt en klaar.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-11-25 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 23:07

Vind het toch best een uitspraak, ''lijden'', tja, wat is lijden? Vermenselijk het eens wel, daar staan, de drukte in gegooit, vreemde geuren, geluiden, tegen je wil in, vast aan een touw met paarden in de stress om je heen als kudde dier. (paarden zijn gevoelig voor precies die drukte, snel mentaal vol). Vrijwel alle paarden hebben stress singalen, daar hoeven ze niet voor te steigeren. Een gespannen knipper, neusgaten opgetrokken, trillende lip. Toen ik vorig jaar ging stonden alle paarden vrij ''rustig''. Ofwel; afgesloten. Reageren nauwelijks nog ergens op, en goh wat zijn ze braaf. Iedere keer als ik contact zocht, gingen de oren plat. Bij ieder paard. Zag er niet één die alert, nieuwschierig en comfortabel was. Of ze dan lijden? Tja, daar verschillen de menigen dan in. Maar, het is ook een goede kans op een goed tehuis, dus daarin heb ik niets tegen markten; zolang ze wat te knabbelen hebben en er genoeg ruimte is. Maar al dat gepluk van mensen en kinderen, daar zitten dieren echt niet op te wachten.