Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fly_high schreef:Leeftijd is wel van belang, om mee te beginnen voor wat men juridisch gezien kan en mag. Maar ook zaken die hier voorbij komen zoals het zelfstandig toedienen van injecties of definitieve keuzes maken mbt behandeling. En nogmaals ik vind het echt super knap dat TS die paarden wil helpen!
Maar extreem uitgemergelde dieren in het najaar uit Spanje naar Zweden halen zonder te testen of eerst stabiel te krijgen blijft heel erg tricky en je wilt er toch echt volwassenen met verstand van zaken bij hebben.
nevica schreef:Fly_high schreef:Leeftijd is wel van belang, om mee te beginnen voor wat men juridisch gezien kan en mag. Maar ook zaken die hier voorbij komen zoals het zelfstandig toedienen van injecties of definitieve keuzes maken mbt behandeling. En nogmaals ik vind het echt super knap dat TS die paarden wil helpen!
Maar extreem uitgemergelde dieren in het najaar uit Spanje naar Zweden halen zonder te testen of eerst stabiel te krijgen blijft heel erg tricky en je wilt er toch echt volwassenen met verstand van zaken bij hebben.
Hoe lang ga je nog door drammen?
Fly_high schreef:Leeftijd is wel van belang, om mee te beginnen voor wat men juridisch gezien kan en mag. Maar ook zaken die hier voorbij komen zoals het zelfstandig toedienen van injecties of definitieve keuzes maken mbt behandeling. En nogmaals ik vind het echt super knap dat TS die paarden wil helpen!
pien_2010 schreef:Piekosj volgens mij is het brood alleen maar om de water kak wat te binden en dat is voor nu gelukt. En nu de volgende stap...
Elisa2 schreef:Wat een fijne update! Ik zou op Laura,s expertise af gaan en van haar dierenarts. Die hebben zoveel ervaring.
Aurora is echt prachtig, als die straks weer wat ronder is heb je echt een heel knap paard.
Piekosjj schreef:Sorry maar als voedingsdeskundige kan ik echt niet aanraden om geroosterd brood en rode bieten te voerenHet paard moet eten waar een paard voor is gemaakt: ruwvoer en ander vezelrijk voer. Begin eens met bietenpulp ipv hele rode bieten, dat is veel makkelijker te verteren voor je paard en stimuleert de darmen om weer goed te werken. Het standaard brood bij ons is vooral een berg suiker, waar ze waarschijnlijk goed op reageert is dat er gist in zit en dat het veel vocht aan zich trekt, maar anders heeft het geen voedingswaarde (voor paarden). Daarnaast is uiteraard hooi het allerbelangrijkste, dit jaar is het hooi van ontzettend lage kwaliteit in Zweden bij vele, dus je kan bijvoeren met lusernchaff of brok, maar er is tegenwoordig ook wel wat grasmix en brok te vinden. Dat lusernchaff te hard zou zijn voor de maag is een mythe en heeft juist veel positieve bijwerkingen voor paarden met een gevoelige maag (1,2,3, nu komt het hele anti-lusern bokt leger op me af
)
Biergist of andere gisten (jästkultur) is wel hartstikke goed om mee te beginnen, waarschijnlijk heeft zij helemaal geen darmflora meer over waardoor er niks op word genomen in het lijf. Daarnaast zou ik heel voorzichtig zijn met krachtvoer. Liever een goede basis leggen met ruwvoer en een scandinavisch mineralenbrokje (dus bijv geen Pavo vital oid, dat past totaal niet bij ons ruwvoerbeeld). Krachtvoer is alleen maar een aanslag op het lichaam op dit moment, eerst een goede bodem en als haar darmen weer wat op gang komen kan je beginnen aan krachtvoer. Zoals ik al zei ben ik voedingsdeskundige in Zweden, ik werk uiteraard voor een merk maar mijn baas kan geen Nederlands () dus ik help je graag met voedingsgerelateerde vragen. Ik heb dan wel geen persoonlijke ervaring met dit soort type magere paarden, maar wel inzicht wat voor voedingswaarden belangrijk zijn.
pien_2010 schreef:Piekosj volgens mij is het brood alleen maar om de water kak wat te binden en dat is voor nu gelukt. En nu de volgende stap...
Paardenfann4 schreef:pien_2010 schreef:Piekosj volgens mij is het brood alleen maar om de water kak wat te binden en dat is voor nu gelukt. En nu de volgende stap...
Precies, dat dacht ik ook, dit is puur voor de diarree. Mooi dat het beter lijkt te gaan en dat Laura je gaat helpen. Ik hoop echt dat Nosey er helemaal bovenop komt. De andere twee lijken er steeds beter uit te gaan zien. Wat kan dat veulen lopen zeg!
M_arjolein schreef:Jeetje weer even bijgelezen. Eerst wat naar nieuws, maar nu na je update met het contact met Laura lijkt het weer iets positiever. Ik hoop het echt voor je en dat deze merrie er weer boven op komt! Wel heftig dat ze dat met die injectie moest meemaken.
Prachtige foto’s van moeders en kind. Fijn dat die steeds langer buiten kunnen!
Lukasje schreef:Gelukkig dat Laura het positiever inziet !
N4N4 schreef:Ik duim heel hard voor Nosey… wat is een schatje is dat zeg !
Blijf het topic volgen , heel veel succes !
Koekie73 schreef:Wat fijn dat zij zo met je mee willen denken. Hopelijk helpt dat Nosey