VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 23:28

Leeftijd is wel van belang, om mee te beginnen voor wat men juridisch gezien kan en mag. Maar ook zaken die hier voorbij komen zoals het zelfstandig toedienen van injecties of definitieve keuzes maken mbt behandeling. En nogmaals ik vind het echt super knap dat TS die paarden wil helpen!

Maar extreem uitgemergelde dieren in het najaar uit Spanje naar Zweden halen zonder te testen of eerst stabiel te krijgen blijft heel erg tricky en je wilt er toch echt volwassenen met verstand van zaken bij hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 00:00

Goh jongens haar leeftijd is toch in het kader van dit topic helemaal niet van belang. TS heeft meer paarden, ook dit jaar eentje uit Amerika laten overkomen en eentje uit Ierland. Hoe of wat wie waar waarom dat is toch haar zaak? Het is super dat ze ons zo laat meekijken, want tof is het wel om altijd (heb wel vaker dit soort topics gevolgd, zoals het lieve kleine shetlandertje van een paardenmarkt.. die gewoon in de auto op de achterbank vervoerd werd, en er bovenop kwam)…. Dan is het toch tof dat we kunnen zien dat paarden weer een kans krijgen?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 07:59

Fly_high schreef:
Leeftijd is wel van belang, om mee te beginnen voor wat men juridisch gezien kan en mag. Maar ook zaken die hier voorbij komen zoals het zelfstandig toedienen van injecties of definitieve keuzes maken mbt behandeling. En nogmaals ik vind het echt super knap dat TS die paarden wil helpen!

Maar extreem uitgemergelde dieren in het najaar uit Spanje naar Zweden halen zonder te testen of eerst stabiel te krijgen blijft heel erg tricky en je wilt er toch echt volwassenen met verstand van zaken bij hebben.

Hoe lang ga je nog door drammen?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:28

nevica schreef:
Fly_high schreef:

Hoe lang ga je nog door drammen?

inderdaad, precies dat. Vaak in zulk soort topics zie je zulke bokkers die blijven drammen, verantwoording blijven vragen, alsof zij bepalen hoe of wat. Erg irritant.
Het zijn jouw zaken toch zeker niet Fly_high. TS weet echt wel wat ze doet. Als Nosey niet te redden is, neemt ze daar echt wel verantwoordelijkheid voor, zoals ik het lees. Ze heeft veel contact met een DA. Dus wat wil je nog meer.
Dat haar papa en mama komen zeggen dat hun dochter dit mag doen? Waarom? Omdat jij dat wil?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:49

Ik duim dat het voor Nosey allemaal meevalt. Dat hoofdje en die blik is om te smelten.

De laatste update klinkt eng. Een ex-stalgenoot heeft een paard met penicilline-allergie en dat is ook een keer mis gegaan, zo heftig om te zien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:04

Zie nu je update pas, jemig heftig dat ze nou juist een slechte reactie had. Wat moet je geschrokken zijn.

Top dat je in contact bent met Laura! Hopelijk kan ze je goed helpen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:08

Ik heb het eerder eens gehoord, zo'n reactie. Doodeng lijkt me dat. Arm dier, dat was natuurlijk wel het laatste dat ze kon gebruiken. Hoe gaat het nu met Nosey, TS?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:18

Jeetje wat schrikken zeg. Is er een kans dat ze weer reageert als je vandaag de prik geeft? Of was dit de laatste?

Zag de dierenarts verschil in dr longen toen ze er toch was? Of was het op dat moment te heftig voor haar geweest?

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:39

@TS: allereerst, respect voor je werk! Hoop dat Nosey het haalt!

Penicilline wordt zo uit mijn hoofd IM (Intramusculair) geïnjecteerd, je kunt controleren of je in het bloed zit door de zuiger iets terug te trekken. Zo controleren wij in ieder geval bij de ‘oudjes’ op het werk wel volgens protocol. Komt er bloed terug dan zit je in de bloedbaan.

Daarmee verklein je de kans wel. Toen ik een jaar geleden moest injecteren bij eigen paard op deze manier toch 2x kunnen voorkomen dat het niet in het bloed terecht kwam.

Blijft lastig hoor op zo’n uitgemergeld paard :j

Blijf duimen voor Nosey, ze heeft een prachtige lieve open blik!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:42

Bah wat een pech voor Nosey, moet nu net haar overkomen. Ik hoop niet dat ze hier een terugslag van krijgt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:38

Fly_high schreef:

Wat een onzin, wat maakt het jou uit? Zij hoeft jouw geen verantwoording af te leggen. Al schokken haar ouders alles en is ze 12 maar zet zij haar verhaal hier neer..................nou en!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 19:29

Dank jullie wel voor de lieve betrokken reacties weer!
Even een korte update:

Het gaat weer goed met Nosey, ze is nog moe maar verder haar normale zelf. Enorme opluchting...

Laura van Paard in Nood Spanje gaat me op afstand helpen met advies voor medicatie en voeding. Ze heeft hier zoveel ervaring mee, ze weet wat ze hiermee moet. Heel fijn dat ze me wil en kan helpen.

Laura verwacht totaal dat Nosey ook piroplasmose heeft, ik las ook dat 77% van de paarden in Spanje piro dragen. De kans dat Nosey het heeft is ook heel groot. Laura verwacht dat het volledig behandelbaar is en dat Nosey sowieso kans maakt. Dus heel anders dan wat mijn dierenarts denkt.
Mijn DA zegt wat @quir ook al zei, ze willen geen piro in Zweden. Ondanks dat het niet besmettelijk is aangezien de teek die het kan overgeven niet voorkomt in Zweden :o
Maar er is geen inslaap plicht bij Piro. Bij EIA wel.

Dus met deze kennis ga ik weer met mijn DA praten, hopelijk komen we eruit. Mijn DA heeft eigenlijk te weinig ervaring met dit soort paarden, zei ze zelf ook al.
Dus heel fijn dat Laura en haar dierenarts willen helpen op afstand.

We zijn al begonnen op Laura's advies met het geven van geroosterd brood, rode bieten en koolstof (norrit) voor haar vreselijk dunne mest. Daar maakt Laura zich het meeste zorgen om. Dit lijkt al te werken, vanochtend lagen er een aantal echte mest keutels in de stal! Dus dat is heel positief al.

We gaan ook een ander dieet qua krachtvoer aanhouden en biergist/probiotica geven.
Daarna met medicatie iets aan de luchtwegen proberen te doen.

Laura heeft hoop en denkt dat ze het wel gaat halen.
Ik weet het nog niet, het is wel heel fijn om iets positievers te horen dan de berichten van mijn DA :')
Nosey maakt nu in ieder geval meer kans.

Aurora en Nouri gaan ook goed, Nouri wordt steeds makker en vindt mensen steeds leuker. Aurora is ook wat meer ontspannen en kijkt toe. Elke dag komen ze even buiten, steeds iets langer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:40

Wat een fijne update! Ik zou op Laura,s expertise af gaan en van haar dierenarts. Die hebben zoveel ervaring.

Aurora is echt prachtig, als die straks weer wat ronder is heb je echt een heel knap paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:45

Eens met Elisa2

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:48

Sorry maar als voedingsdeskundige kan ik echt niet aanraden om geroosterd brood en rode bieten te voeren :o Het paard moet eten waar een paard voor is gemaakt: ruwvoer en ander vezelrijk voer. Begin eens met bietenpulp ipv hele rode bieten, dat is veel makkelijker te verteren voor je paard en stimuleert de darmen om weer goed te werken. Het standaard brood bij ons is vooral een berg suiker, waar ze waarschijnlijk goed op reageert is dat er gist in zit en dat het veel vocht aan zich trekt, maar anders heeft het geen voedingswaarde (voor paarden). Daarnaast is uiteraard hooi het allerbelangrijkste, dit jaar is het hooi van ontzettend lage kwaliteit in Zweden bij vele, dus je kan bijvoeren met lusernchaff of brok, maar er is tegenwoordig ook wel wat grasmix en brok te vinden. Dat lusernchaff te hard zou zijn voor de maag is een mythe en heeft juist veel positieve bijwerkingen voor paarden met een gevoelige maag (1,2,3, nu komt het hele anti-lusern bokt leger op me af :+ )

Biergist of andere gisten (jästkultur) is wel hartstikke goed om mee te beginnen, waarschijnlijk heeft zij helemaal geen darmflora meer over waardoor er niks op word genomen in het lijf. Daarnaast zou ik heel voorzichtig zijn met krachtvoer. Liever een goede basis leggen met ruwvoer en een scandinavisch mineralenbrokje (dus bijv geen Pavo vital oid, dat past totaal niet bij ons ruwvoerbeeld). Krachtvoer is alleen maar een aanslag op het lichaam op dit moment, eerst een goede bodem en als haar darmen weer wat op gang komen kan je beginnen aan krachtvoer. Zoals ik al zei ben ik voedingsdeskundige in Zweden, ik werk uiteraard voor een merk maar mijn baas kan geen Nederlands ( :+ ) dus ik help je graag met voedingsgerelateerde vragen. Ik heb dan wel geen persoonlijke ervaring met dit soort type magere paarden, maar wel inzicht wat voor voedingswaarden belangrijk zijn. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:34

Piekosj volgens mij is het brood alleen maar om de water kak wat te binden en dat is voor nu gelukt. En nu de volgende stap...

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:36

pien_2010 schreef:
Piekosj volgens mij is het brood alleen maar om de water kak wat te binden en dat is voor nu gelukt. En nu de volgende stap...

Precies, dat dacht ik ook, dit is puur voor de diarree. Mooi dat het beter lijkt te gaan en dat Laura je gaat helpen. Ik hoop echt dat Nosey er helemaal bovenop komt. De andere twee lijken er steeds beter uit te gaan zien. Wat kan dat veulen lopen zeg!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:48

Jeetje weer even bijgelezen. Eerst wat naar nieuws, maar nu na je update met het contact met Laura lijkt het weer iets positiever. Ik hoop het echt voor je en dat deze merrie er weer boven op komt! Wel heftig dat ze dat met die injectie moest meemaken.

Prachtige foto’s van moeders en kind. Fijn dat die steeds langer buiten kunnen!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 00:33

Gelukkig dat Laura het positiever inziet !

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:29

Ik duim heel hard voor Nosey… wat is een schatje is dat zeg !
Blijf het topic volgen , heel veel succes !

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:42

Wat fijn dat zij zo met je mee willen denken. Hopelijk helpt dat Nosey :knuffel:

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 18:52

Elisa2 schreef:
Wat een fijne update! Ik zou op Laura,s expertise af gaan en van haar dierenarts. Die hebben zoveel ervaring.

Aurora is echt prachtig, als die straks weer wat ronder is heb je echt een heel knap paard.

Ja heel erg fijn dat Laura me advies gaat geven. Ze is heel erg erbij betrokken, superlief. En ook zij vindt het spannend, Nosey is er nog lang niet.
Aurora is echt heel gaaf, Nouri ook <3

Piekosjj schreef:
Sorry maar als voedingsdeskundige kan ik echt niet aanraden om geroosterd brood en rode bieten te voeren :o Het paard moet eten waar een paard voor is gemaakt: ruwvoer en ander vezelrijk voer. Begin eens met bietenpulp ipv hele rode bieten, dat is veel makkelijker te verteren voor je paard en stimuleert de darmen om weer goed te werken. Het standaard brood bij ons is vooral een berg suiker, waar ze waarschijnlijk goed op reageert is dat er gist in zit en dat het veel vocht aan zich trekt, maar anders heeft het geen voedingswaarde (voor paarden). Daarnaast is uiteraard hooi het allerbelangrijkste, dit jaar is het hooi van ontzettend lage kwaliteit in Zweden bij vele, dus je kan bijvoeren met lusernchaff of brok, maar er is tegenwoordig ook wel wat grasmix en brok te vinden. Dat lusernchaff te hard zou zijn voor de maag is een mythe en heeft juist veel positieve bijwerkingen voor paarden met een gevoelige maag (1,2,3, nu komt het hele anti-lusern bokt leger op me af :+ )

Biergist of andere gisten (jästkultur) is wel hartstikke goed om mee te beginnen, waarschijnlijk heeft zij helemaal geen darmflora meer over waardoor er niks op word genomen in het lijf. Daarnaast zou ik heel voorzichtig zijn met krachtvoer. Liever een goede basis leggen met ruwvoer en een scandinavisch mineralenbrokje (dus bijv geen Pavo vital oid, dat past totaal niet bij ons ruwvoerbeeld). Krachtvoer is alleen maar een aanslag op het lichaam op dit moment, eerst een goede bodem en als haar darmen weer wat op gang komen kan je beginnen aan krachtvoer. Zoals ik al zei ben ik voedingsdeskundige in Zweden, ik werk uiteraard voor een merk maar mijn baas kan geen Nederlands ( :+ ) dus ik help je graag met voedingsgerelateerde vragen. Ik heb dan wel geen persoonlijke ervaring met dit soort type magere paarden, maar wel inzicht wat voor voedingswaarden belangrijk zijn. :j

Dank je wel voor het lieve meedenken en de tips, ik had je in pb geantwoord

pien_2010 schreef:

Klopt helemaal, is alleen voor de mest, daarna stoppen we ermee. Zelfde geldt voor de koolstof.

Paardenfann4 schreef:
pien_2010 schreef:

Precies, dat dacht ik ook, dit is puur voor de diarree. Mooi dat het beter lijkt te gaan en dat Laura je gaat helpen. Ik hoop echt dat Nosey er helemaal bovenop komt. De andere twee lijken er steeds beter uit te gaan zien. Wat kan dat veulen lopen zeg!

De fotos doen Nouri eigenlijk geen recht, hij zweeft echt, zo mooi <3

Ik hoop ook enorm dat het gaat lukken met Laura's hulp en dat Nosey volledig er bovenop komt...

M_arjolein schreef:
Jeetje weer even bijgelezen. Eerst wat naar nieuws, maar nu na je update met het contact met Laura lijkt het weer iets positiever. Ik hoop het echt voor je en dat deze merrie er weer boven op komt! Wel heftig dat ze dat met die injectie moest meemaken.

Prachtige foto’s van moeders en kind. Fijn dat die steeds langer buiten kunnen!

Heel jammer dat juist zij de pech had met de injectie. Ik moet vaker penicilline geven van de dierenarts, nog nooit wat gebeurt. En juist bij Nosey gaat het mis. Volgens de DA dikke pech, ook dierenartsen overkomt dit...

Lukasje schreef:
Gelukkig dat Laura het positiever inziet !

Ja heel fijn, dat geeft een beetje hoop

N4N4 schreef:
Ik duim heel hard voor Nosey… wat is een schatje is dat zeg !
Blijf het topic volgen , heel veel succes !

Ze is zo'n vechter, ze verdient een kans :j

Koekie73 schreef:
Wat fijn dat zij zo met je mee willen denken. Hopelijk helpt dat Nosey :knuffel:

Heel erg fijn! Ik hoop het ook...

Vandaag gaat het wat minder goed helaas.

Nosey is nu een paar dagen zonder penicilline (nog wel een andere anti-biotica). Maar dat is helaas niet genoeg voor haar lijkt het. Haar luchtwegen klinken iets minder goed en ze heeft wat wittig snot uit haar neus. Haar ademhaling is nogsteeds veel beter dan de eerste dag.
Maar geen goed teken dat het nu slechter gaat. Ze is nogsteeds moe.

Ik ben met de dierenarts (en Laura) aan het overleggen wat de doen. We kunnen haar op een andere manier nog penicilline geven, via een intraveneuze katheter waar ik in kan injecteren. Op de normale manier injecteren, via de spier, kan niet meer helaas.
Als ze straks weer penicilline krijgt verwacht ik dat de ademhaling snel zal verbeteren. Zo niet, dan krijgt ze een cortisone prik.

We geven nog niet op. Zolang Nosey nog wil leven blijven wij proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Aurora gaat steeds elke dag iets beter, het trappen en bijten in de lucht is gestopt. Ze is nog angstig maar dat gaat steeds beter, ze durft nu brokjes uit een emmer aan te pakken terwijl ik op een meter afstand sta.
Ze heeft wel veel last van Nouri, ze is hem zat :')
En ik kan niet goed bij hem in de buurt komen als Aurora staat te hyperen.
Dus net hebben we Nouri even in de stal naast Aurora gezet, dat gaat heel goed. Nouri laat zich nu ook aaien, de stress van het apart staan valt gelukkig mee.
Dan kan ik Nouri ook snel gaan ontwormen en bijvoeren met veulenbrokjes, hij heeft een enorm dikke vacht maar daaronder is hij wel mager.

Maar die twee komen er absoluut.

Nosey houdt het nog even spannend...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 19:45

Ik vind je wel een dappere vrouw dat je dit allemaal aankunt en durft. Ik hoop zo dat het je lukt met alledrie. Wat een project zeg.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 20:55

Nosey ziet er op de foto's inderdaad nog altijd alert uit.
Die heeft zich nog lang niet gewonnen gegeven.
Hopelijk keert het tij snel voor haar !

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:03

Ach, arme Nosey! Maar inderdaad, zoals Marilu ook zegt: Volgens haar oogjes heeft ze het nog niet opgegeven!

:knuffel: