Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:34

Klopt. Vertrouwen krijg je door te doen maar je moet jezelf ook niet over grenzen pushen. Dus het maakt toch niet uit als je het langzaam opbouwt en desnoods een week of 2 langer laat rijden door de inrijdster?

Het zijn dingen die goed moeten voelen dus bekijk het per moment is mijn tip. Soms voel je dat het zo’n dag is dat het kan ondanks de prikkels.

Als die safety belt voor Rio werkt is het natuurlijk zonde om iets anders te kopen. Ik hoor er veel goede verhalen over dat was de reden dat ik hem toen ook had besteld. Maar die van mij is ook nog vrij smal van voor. :+

Afbeelding

Milka

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:47

Ik vind dit er fijner uitzien. Had m weleens voorbij zien komen, de QHP, maar volgens mij is het nog redelijk nieuw toch?
Bij de safetybelt zit bij mij het handvat ook wat verder weg op zijn hals.
Op jouw foto zit het handvat redelijk dicht bij het zadel, dus makkelijker vast te grijpen of inderdaad vast te houden in eerste instantie :j
Heb m meteen besteld, kreeg nou nog valentijns korting bij de hypostore, dus dikke prima

Nee ik heb totaal geen haast, van mijn part blijft ze Rio nog een jaar rijden. Zou het sowieso fijn vinden als zij Rio nog voor wat langere tijd 1 of 2x per week blijft rijden. Maar heb er al vaker opgezeten en had toen minder spanning. Dit komt nu puur door het vogel schrikincident en dat vind ik zonde.
Plus dat beeld blijft me nu dan ook bij en dat is niet eerlijk want na het schrik incident hebben ze nog zo fijn en goed gereden samen :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:58

Milka schreef:
Saams, jeetje zeg
Knap dat je zo blijft zitten (stiekem op zoek naar tips?)

Rio stond zondag namelijk ook flink op zijn achterbenen. Kwam wel doordat hij schrok van een vogel die van achter de struiken op hem af gevlogen kwam. Inrijdster zat erop en bleef goed zitten. Maar het hele voorval heeft wel indruk op mij gemaakt helaas.
Hij kwam ook niet 1 keer omhoog, hij bleef gaan en draaide daarbij ook nog.
Nu merk ik bij mezelf grote weerstand om er zelf weer op te gaan.
Zowel de inrijdster als mijn instructrice geven allebei aan dat Rio geen renner is, maar die komt dus waarschijnlijk bij spanning omhoog. Nu heb ik sowieso al spanning, maar nu alleen nog maar meer. Ik merk aan mezelf dat ik een beetje in zak en as zit nu.
Woensdagavond komt mijn inrijdster hem weer rijden, vrijdagmiddag zou ik er zelf op gaan onder begeleiding van mijn instructrice. Ik zelf nog wel aan de longeerlijn, mijn inrijdster begint eerst nog aan de lijn, maar eindigt wel los en dat doet hij eigenlijk heel braaf
Waarschijnlijk is mijn angst dus wat ongegrond. Ik heb zelf zo´n safetybelt er aan hangen als ik op Rio stap

Neem je tijd. Misschien voelt het nu even niet goed en moet je een tijdje andere dingen samen doen en zien hoe hij het bij anderen doet. Ik denk dat je beter je gevoel kan volgen, dan jezelf forceren. Goede ervaringen opdoen samen werkt beter, dan tegen beter weten in, iets doen waar je nu niet achter staat.

Het komt vast wel. Ze zijn jong en onervaren, maar dat wordt normaal steeds beter.

Mijn 3jr kan in principe prima de basis, leert ook snel en is op zich fijn om mee te werken. Maar hij kan ook snel spanning opbouwen.
Vorige week had hij iets spanning en toen begon zijn moeder te roepen, dus kreeg ik een soort circus voorstelling. Ik probeer het te negeren en ga terug naar rust en basis. Volgende keer weer beter.

Diep in mn hart baal ik dan wel even hoor. En hoop ook zeker dat hij het tegen die tijd onder het zadel niet gaat doen.
Heb eigenlijk geen veiligheids middelen, behalve een cap.

DDDara schreef:
leg maar is een zeil in zijn paddock, ik durf te wedden dat hij er in no time ook op staat te stampen gok ik zo als ik je verhaal zo lees.

Toch leuk. Had het wel gefilmd, maar wilde het nog achter elkaar plakken. Was toen wel nog met nat weer, maar ja.......Zeil ligt er dus echt al een flinke tijd inmiddels en ze vinden het vooral leuk. Maar opruimen is ook lastig. Dan is hij zeiknat en daarna keihard -O-

https://youtube.com/shorts/dJwZduhekvo? ... uIqSVuxmnW

Werkt dit zo?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:39

Met de vorst zijn ze altijd een stuk gekker ja. Merk het hier ook. Maandag en dinsdag heeft ze rust gehad ivm te harde bak en geen mogelijkheid tot naar de vereniging gaan.

Vanmorgen in de trailer gezet (nadat ik haar te pakken kreeg in de paddock :D ) Ze liep er zo op en bleef netjes staan vandaag. Heel blij mee. Op de vereniging was het even knutselen, er werd 1 paard gelongeerd, waarna deze aan de longe gereden werd. En in de andere bak was ook iemand aan het rijden. Even overlegd, zij ging net uitstappen maar wilde haar volgende paard ook even longeren voor ze opstapte. We konden elkaar net een beetje afwisselen zo. Toen de spanning bij die van mij weg was, kon zij aan de andere kant van de bak gaan longeren. Weer een ervaringsmomentje. Ze deed het super. Ook terug stond ze er in 1 keer op. Hoera! Ze begint het te leren.

Hier zelf weinig last van spanning, dus daar kan ik je geen advies in geven. Voor beide kanten is wat te zeggen. Aan de ene kant drempel niet te hoog te laten worden door ee meteen weer zelf op te gaan. Aan de andere kant niet opzoeken en er weer op als je paar keer gezien hebt dat ze bij de andere ruiter weer braaf is. Denk dat je zelf het beste weet wat het beste bij je past.

Vrijdag heb ik weer les, dan ga ik er voor de 2e keer zelf op (in september heeft er denk ik 6-8 keer iemand op gezeten voor de ellende begon). Heb er weer zin in!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:03

Milka schreef:
Ik vind dit er fijner uitzien. Had m weleens voorbij zien komen, de QHP, maar volgens mij is het nog redelijk nieuw toch?
Bij de safetybelt zit bij mij het handvat ook wat verder weg op zijn hals.
Op jouw foto zit het handvat redelijk dicht bij het zadel, dus makkelijker vast te grijpen of inderdaad vast te houden in eerste instantie :j
Heb m meteen besteld, kreeg nou nog valentijns korting bij de hypostore, dus dikke prima

Nee ik heb totaal geen haast, van mijn part blijft ze Rio nog een jaar rijden. Zou het sowieso fijn vinden als zij Rio nog voor wat langere tijd 1 of 2x per week blijft rijden. Maar heb er al vaker opgezeten en had toen minder spanning. Dit komt nu puur door het vogel schrikincident en dat vind ik zonde.
Plus dat beeld blijft me nu dan ook bij en dat is niet eerlijk want na het schrik incident hebben ze nog zo fijn en goed gereden samen :j

Ik snap je wel hoor, ik blijf ook een beetje hangen in zo'n beeld van steigeren oid, ook al gaat het daarna wel goed.

Maar ik ben zelf vrij makkelijk in 'voelt het niet goed, doe ik het niet'. Liever een poosje zelf rijden overslaan, dan dat het 1x mis gaat omdat ik spanning heb.

Heb zelf wel een bodyprotector gekocht. Over het algemeen in Sheri braaf hoor. Maar het blijft een jong dier met veel temperament. En ik ben niet zo iemand die alles uit zit. Dus liever een beetje extra bescherming nu ik wat meer wil gaan rijden

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:28

Bedankt voor de tips en adviezen :j

Ik ga vanavond er op nadat hij gereden is door mijn inrijdster. Ik denk dat dat al minder spanning gaat geven omdat hij dan al en gelongeerd is en gereden is. Hij zal dan wel lekker moe zijn.
Vrijdagmiddag kijk ik even wat ik doe ..

Ik gebruik wel een backprotector. Heb ook een bodyprotector, maar dat vind ik minder fijn. Heb dan toch het idee minder bewegingsvrijheid te hebben.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 16:51

Ik dacht me zo´n airjacket aan te schaffen wanneer paardlief zou doorgereden worden. Met mijn skelet doet een bodyprotector eigenlijk meer kwaad dan goed maar extra bescherming vind ik wel fijn

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:01

Ik vind die airjackets dus enge dingen :+

Ik heb vroeger veel met BP gereden, maar dat was nog zo'n ouderwets, stug ding.
Die met blokjes vond ik veel beter te doen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:09

Ik heb ooit ook een airjacket gehad, ik werd er zo onwijs onzeker van dat ik liever val zonder het idee dat ik af ga als een ballon :=

Die van mij is vandaag weer gecheckt door de chiropractor. Vind dat wel fijn zo tussentijds met het beleren.

En ze heeft haar eigen hoofdstel gekregen. Een trust.

Afbeelding

Grote kroelkip.

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:50

Ik kom hier ook meelezen. Ik heb in januari Amy gekocht. Een, in april, vierjarige tinker kruising. Ze moet eerst nog even flink bijkomen in gewicht en gezondheid. Er is al weleens opgezeten en ze heeft een keer een wagen getrokken, maar echt doorgereden is ze niet, dus ik hoop dat in de loop van het jaar op te kunnen pakken.
Afbeelding
Ik verlang naar fatsoenlijk weer. Mijn sportpaard moet weer worden opgebouwd na een blessure, maar dan wil ik gelijk door kunnen pakken. Niet elke keer eruit liggen door een bevroren grond of natte bak.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:02

Oeh kan ik me nog melden hier?

Ik heb een Haflingerdame uit 04-04-2022

We zijn al begonnen met grondwerken en deze dame is zo goed als bomproef.

Maar we lezen en leren graag mee!
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:00

Wizzels wilde vandaag even tonen dat hij toch wel echt een springpaard is hoor :+ bij het longeren werd de verlatingsangst hem even te veel en trok meneer zich los. Wij zijn helaas niet gezegend met een longeercirkel dus die ging even rennen in de bak/paddock om dan vervolgens over het poortje de wei in te springen. Het volgende poortje moet toch een stukkie hoger gaan worden, hij is nu denk ik 1m10 of zoiets. Niet erg hoog maar met niet springpaarden hadden we nooit problemen daarmee. Nu dus wel }:) hij heeft het poortje overigens niet geraakt!

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:22

Leuke paardjes denisesilver en loraine1985 :j

Ik ben gisteravond op Rio gestapt nadat hij gereden was door mijn inrijdster. Hij was sowieso al niet heel erg vooruit te branden gisteravond, dus voor mij was dat opzich wel fijn
We gingen voor 1 ontspannen rondje, maar heb er uiteindelijk zo´n 10 minuten opgezeten. Mijn inrijdster liep er naast en had hem vast aan de longeerlijn en zo kon ik mij mooi concentreren op ontspannen zitten en mijn ademhaling. Tegen het einde aan durfde ik ook meer mijn been aan te leggen, dus minder afwachtend :j
Al met al een goed gevoel aan over gehouden, dus zaterdagochtend stap ik er weer op nadat zij gereden heeft. Dit bouwen we dan gewoon zo rustig uit :)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:12

Leuk topic! Ik meld ook. Vorig jaar begonnen met het beleren van onze Welsh a merrie van mei 2021. Die bleek toen hoogdrachtig te zijn, dus na die constatering meteen weer gestopt. 2 maand na de geboorte van het veulen langzaamaan weer begonnen met longeren. Al snel bleek het bekken scheef te zijn, dus laten behandelen door de fysiotherapeut. Laatst zijn de wolfstanden getrokken en is er een zadelpasser geweest. Deze winter hebben we haar weer stil gezet. Het was zo slecht buiten. Daarnaast hebben we geen haast. Ze is nog zo jong en het veulen heeft haar ook geen goed gedaan. Het plan is om haar komende maanden weer rustig op te pakken. In de tussentijd hebben we grondwerklessen en zijn we naar schriktraining geweest. Dit pakt ze super braaf op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:45

@denise is dat de Amy die van Marjan is geweest?

Onze merrie moet ook hoognodig aan het werk, wordt nu 5 jaar. Moet echt de tijd ervoor gaan plannen, want telkens een poos niks tussendoor schiet niet op. Gelukkig is de andere merrie drachtig, al zal t veulen ook wel even door handen moeten zo nu en dan :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:53

Klopt ja, Maessie!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:48

Wij doen met mijn bijna 3-jarige elke week een super klein stapje vooruit.
De vorige weken telkens even in alle rust thuis gelongeerd aan het halster.
Vandaag even op verplaatsing geweest met de trailer. Ze loopt er zomaar in, dat hebben we vorig jaar geoefend.
Daar had ze wel wat spanning maar we hebben het niet moeilijk gemaakt en hebben in alle rust kunnen afsluiten.

Ik ben blij dat we zo vroeg begonnen zijn met grondwerk. Wekunnen we er echt alle tijd voor nemen.
Nu heeft ze weer een week om het mentaal te laten bezinken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 08:41

Die van mij is na een jaar eindelijk oke met het bit. De afgelopen weken ben ik zo een 5 keer per week bezig geweest met wat dressuur aan de hand toen dat ging ben ik begonnen met de lange teugel. Nu dit echt behoorlijk goed gaat ben ik de bak uit gegaan en met de dressuur aan de hand begonnen over het hele terrein. Wat dat is toch 1 van de eerste dingen die ik onder het zadel straks wil gaan doen ter afwisseling lekker het hele terrein over rijden. Over het terrein aan de hand ging goed. Al merk ik wel dat als hij iets spannend vind hij stopt of achterwaarts wil. Soms kon ik hem met het zweepje stimuleren om naar voren te gaan maar soms moest ik ook zelf even voor hem lopen zodat hij mij kon volgen. Als dit straks weer vlekkeloos gaat ga ik aan de lange teugel over het terrein en als dat goed gaat denk ik dat het tijd is om op te stappen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 12:13

Ik wil hier, nu het weer wat beter begint te worden, wat grondwerk dingetjes oppakken met Amy. Omzetten, achteruit, op de juiste plek lopen met wandelen. En vooral ook wachten in plaats van bulldozeren als ik hooi geef. Gaat de ene keer beter dan de andere. Moet erg wennen aan het karakter van een tinker haha. Afgelopen woensdag ruim anderhalf uur bezig geweest met de deshedder. Er bleef maar haar af komen. Gezellig met de kamikaze kat tussen haar benen :+
Afbeelding
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 14:18

Ondanks mijn griepje toch mijzelf een schop onder de hol gegeven om even wat met jack te doen.
Het is zulk blij weer,daar krijg je toch weer een beetje energie van.
Voor het eerst na wel geteld 2 keer longeren in zijn leven singeltje omgedaan.
Hij vind longeren geen moer aan,stom rondjes lopen onderweg een grasspriet stelen.
Dood vermoeiend vind ie het. :')
De singel dus ook niet :+
Die is denk ik zadelmak geboren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:02

DDDara schreef:
Die van mij is na een jaar eindelijk oke met het bit. De afgelopen weken ben ik zo een 5 keer per week bezig geweest met wat dressuur aan de hand toen dat ging ben ik begonnen met de lange teugel. Nu dit echt behoorlijk goed gaat ben ik de bak uit gegaan en met de dressuur aan de hand begonnen over het hele terrein. Wat dat is toch 1 van de eerste dingen die ik onder het zadel straks wil gaan doen ter afwisseling lekker het hele terrein over rijden. Over het terrein aan de hand ging goed. Al merk ik wel dat als hij iets spannend vind hij stopt of achterwaarts wil. Soms kon ik hem met het zweepje stimuleren om naar voren te gaan maar soms moest ik ook zelf even voor hem lopen zodat hij mij kon volgen. Als dit straks weer vlekkeloos gaat ga ik aan de lange teugel over het terrein en als dat goed gaat denk ik dat het tijd is om op te stappen.

”Dressuur aan de hand”, wat doe je dan precies?

Ik heb integendeel het plan om haar, als driejarige, zo min mogelijk te laten dressuren.
Gewoon in een gelijkmatig rustig tempo stap, draf, galop met licht teugelcontact en dan ook halt en wat simpel bochtenwerk. Ook een beetje wijken in stap en dan de baan op voor buitenritjes, in gezelschap of alleen.
Achteruit doe ik alleen bij het uit de trailer stappen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 18:30

koend schreef:
DDDara schreef:

”Dressuur aan de hand”, wat doe je dan precies?

Ik heb integendeel het plan om haar, als driejarige, zo min mogelijk te laten dressuren.
Gewoon in een gelijkmatig rustig tempo stap, draf, galop met licht teugelcontact en dan ook halt en wat simpel bochtenwerk. Ook een beetje wijken in stap en dan de baan op voor buitenritjes, in gezelschap of alleen.
Achteruit doe ik alleen bij het uit de trailer stappen.

Ik doe exact wat jij beschrijft maar dan aan de hand. Alleen sla ik de galop over dat is me iets te hard rennen en het achterwaarts neem ik juist wel mee vind ik super belangrijk.
En ik doe het dus ook over het terrein zodat we niet alleen saai bak werk hebben maar meer het buitenrit gevoel. Ik woon midden in het bos dus een rondje eigenterrein voelt al als een bosrit.

Vandaag dus weer geoefend met dressuur aan de hand over het terrein. En op de spannende punten waar we vast liepen goed geoefend na een aantal keer konder we er vlekkeloos lans "rijden" ik doe het dan zo wel links als rechts naast hem.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:43

Mijn dochter heeft ondertussen haar eerste rondjes gestapt en gedraafd op Valegro in de longeercirkel <3
Hij is echt heel erg braaf!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:58

Wat goed zeg! Fijn zo’n brave gup

Van de week ben ik bezig geweest met Novio leren inparkeren bij het krukje. Hij kende het commando ‘in’ al van het grondwerken en binnen 5 minuten snapte hij wat de bedoeling was met het krukje. Iets te goed eigenlijk :’) af en toe bonjourde hij me er bijna af door te dichtbij te staan.
Hij is lekker energiek, iets te naar mijn wens maar dat komt wel goed :D
Knap wordt hij in ieder geval wel!
Afbeelding
Afbeelding
Ik twijfel nog of ik hem met of zonder bit ga beleren, hij is in de hand erg zacht dus dat geeft me wel vertrouwen. Uiteraard maakt hij ook af en toe kennis met het bit

Met Beer zijn we bezig met lange lijnen om hem te leren wat sturen en remmen is. Hij pakt het super op!
Afbeelding

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:04

Milka schreef:
Leuke paardjes denisesilver en loraine1985 :j

Ik ben gisteravond op Rio gestapt nadat hij gereden was door mijn inrijdster. Hij was sowieso al niet heel erg vooruit te branden gisteravond, dus voor mij was dat opzich wel fijn
We gingen voor 1 ontspannen rondje, maar heb er uiteindelijk zo´n 10 minuten opgezeten. Mijn inrijdster liep er naast en had hem vast aan de longeerlijn en zo kon ik mij mooi concentreren op ontspannen zitten en mijn ademhaling. Tegen het einde aan durfde ik ook meer mijn been aan te leggen, dus minder afwachtend :j
Al met al een goed gevoel aan over gehouden, dus zaterdagochtend stap ik er weer op nadat zij gereden heeft. Dit bouwen we dan gewoon zo rustig uit :)

Fijn dat je iets hebt gevonden waar je je fijn bij voelt. Dat is uiteindelijk echt het belangrijkste.

*\o/* *\o/* *\o/* momentje van mij

Ik heb vandaag los gereden!
Afbeelding