Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:08

Zet die gast op een pony in Nederland van vergelijkbare grootte, zet de foto hier op bokt, dan wil ik weleens zien of de reacties dan ook zijn "niet zo schokkend, niks mis mee" :roll:

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:11

prompter schreef:
Zet die gast op een pony in Nederland van vergelijkbare grootte, zet de foto hier op bokt, dan wil ik weleens zien of de reacties dan ook zijn "niet zo schokkend, niks mis mee" :roll:

Haha, dan word je verbaal van je ponnie af gesleurd (en als het tegenzit zoekt iemand nog uit op welke stal je staat ook :') ).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:14

prompter schreef:

Wat ik zeg, de discussie grote ruiter op kleine pony hebben we al gehad... Ja de pony's zijn beresterk. of dit teveel is of werkelijk schadelijk voor ze... geen idee. Of het geen porum is om te zien en of je het als ruiter zelf moet willen. Goed punt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:16

Ik vraag me ook af waarom je het als ruiter, die vrijwillig meedoet aan deze race, okay vindt met dergelijke optoming/bitten te rijden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:21

Kelly_ann schreef:
prompter schreef:

Wat ik zeg, de discussie grote ruiter op kleine pony hebben we al gehad... Ja de pony's zijn beresterk. of dit teveel is of werkelijk schadelijk voor ze... geen idee. Of het geen porum is om te zien en of je het als ruiter zelf moet willen. Goed punt!

Die discussie van te grote ruiters is nog lang niet klaar. Ik hoop dat hij jaarlijks groter wordt totdat het even luid klinkt als de verontwaardiging rond Dujardin en haar trainingsmethode.
Laatst bijgewerkt door Mars op 09-08-24 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:21

En dan ook steeds die vergelijking met endurance en grote ruiters: die zitten doorgaans op hun eigen paarden. Nog niet goed te praten, maar als die dieren wat gaan mankeren hebben ze zichzelf er ook mee. Hier doe je mogelijk schade aan paarden van anderen, die er wellicht afhankelijk van zijn voor hun dagelijkse bestaan. En welk bedrag die mensen ervoor krijgen is nergens te vinden, misschien worden ze wel afgescheept met een schijntje.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:22

Dat klopt er is niet meer rug omdat ze zo gebouwd zijn. Dit moet ook want dat maakt ze sterk. Korte verbindingen, kleine beentjes, simpele gangen. Als ze de pony's groter hadden willen hebben zoals wij hier hadden ze daar wel op geselecteerd. Echter die overleven het daar niet dus heb je geen jota aan. En nee ik vind het niet schokkend. Optoming is zeer passend voor de omstandigheden daar. Lichte zadels zo te zien zonder boom. Hoofdstellen die met name lijken op halster met bit. Materiaal van de hoofdstellen passend bij de omstandigheden daar. Vooral heel simpel dus geen neusriemen, sperriem, keelriem, frontriem, martingalen, borstuigen etc. Alleen een halster met bitje met daaraan teugels en een soort touw aan halster voor als je het paard moet leiden of afstapt ed. Bitjes zijn lokaal, wellicht dun maar passend bij de kleine mondjes (dik doet pijn daarin) en dat wat ze gewend zijn. Tja het is maar net wat je gewend bent/wat wij willen zien.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:24

_San87_ schreef:
Ik vraag me ook af waarom je het als ruiter, die vrijwillig meedoet aan deze race, okay vindt met dergelijke optoming/bitten te rijden.

Omdat zij niet de bezwaren hebben die jij wel hebt. Mensen verschillen nu eenmaal van inzicht en mening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:27

Kelly_ann schreef:
_San87_ schreef:

Omdat zij niet de bezwaren hebben die jij wel hebt. Mensen verschillen nu eenmaal van inzicht en mening.

Ik probeer te begrijpen waarom. De bitten zijn enorm dun, niet passend en ik las over wonden in de monden veroorzaakt door de bitten.

Vinden die mensen dat niet erg? Of niet erg genoeg om niet uit de race te stappen? Ik snap het niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 10:28

Kelly_ann schreef:
prompter schreef:

Zijn ze beresterk of geloven we het in ons beter met onszelf te voelen?

Ik zie namelijk geen bewijs behalve "het is toch niet zo schokkend" :') :?

Als je in Nederland op een erg groen paard stapt dat je eraf wil hebben dan is het eigen schuld dikke bult, je had je tijd moeten nemen. Hoezo is racen op een semi-wilde pony dan normaal?

Het is overigens een doodgewoon gedomesticeerd paard dat gewoon normaal zou moeten doen als die daadwerkelijk getraind en blij met zijn werk was. Maar we hebben een mooi excuus want "semi-wild" :?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:33

_San87_ schreef:
Kelly_ann schreef:

Ik probeer te begrijpen waarom. De bitten zijn enorm dun, niet passend en ik las over wonden in de monden veroorzaakt door de bitten.

Vinden die mensen dat niet erg? Of niet erg genoeg om niet uit de race te stappen? Ik snap het niet.

Nee dat hebben mensen erbij bedacht ervan gemaakt wondjes door de bitten. Foto waar het om gaat zat het wondje zijkant van de lip aan de bovenkant. Dat hoeft geheel niet door het bit gekomen te zijn. Sterker nog eerder onwaarschijnlijk. Alleen dan kom je bij het stukje wat wil je graag zien. En als je het dan allemaal negatief wil zien is zo'n link/bewering snel gemaakt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:34

Ik heb ook geen bewijs, alleen mijn eigen ervaringen met de beestjes.... Ik had veel meer 'problemen' met de warmbloeden en oud renpaarden op stal met blessures, ruggen, zware ruiters dan met de Mongoolse pony's. Die beestjes konden echt veel hebben, zowel qua gewicht, hitte als uithoudingsvermogen, en zelden ziek of kreupel. Ik zette een volwassene soms liever op een van die pony's dan op mijn kwetsbare warmbloed.

Bedenk ook dat er ruiters meedoen die niet uit Nederland komen. Ik lees al een oud Rodeo ruiter, mensen uit de endurance en renwereld. Die hebben ook een wat ruiger referentiekader dan wij meestal.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 10:36

Ik zie alleen rijke blanke jongens die prima referentiekaders zouden moeten hebben sorry.

Vind het raar om te beweren dat zoiets normaal zou zijn in de racewereld :?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:37

Fly_high schreef:
Kelly_ann schreef:

Zijn ze beresterk of geloven we het in ons beter met onszelf te voelen?

Ik zie namelijk geen bewijs behalve "het is toch niet zo schokkend" :') :?

Als je in Nederland op een erg groen paard stapt dat je eraf wil hebben dan is het eigen schuld dikke bult, je had je tijd moeten nemen. Hoezo is racen op een semi-wilde pony dan normaal?

Het is overigens een doodgewoon gedomesticeerd paard dat gewoon normaal zou moeten doen als die daadwerkelijk getraind en blij met zijn werk was. Maar we hebben een mooi excuus want "semi-wild" :?

Nou ik vind dat wij in Nederland eerder half dode paarden hebben die zo kapot gemaakt zijn dat ze geen uitingen meer mogen doen. Staan ze niet stil bij opstappen, zogenaamd getraumatiseerd en moet dat helemaal tot in den treuren geoefend. Gaan ze een keer bokken/rennen omdat ze te fris zijn of willen uiten het er niet mee eens zijn. Hup stappen om ze te krenken of kapot longeren.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 10:45

Het is geen of - of toch. Ze hoeven van mij niet stil te staan en een fris bokje mag gewoon, maar meteen keihard in de staak ook al bij het omdoen van een hoofdstel is toch wat anders.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:48

kyrkelover schreef:
Dat klopt er is niet meer rug omdat ze zo gebouwd zijn. Dit moet ook want dat maakt ze sterk. Korte verbindingen, kleine beentjes, simpele gangen. Als ze de pony's groter hadden willen hebben zoals wij hier hadden ze daar wel op geselecteerd. Echter die overleven het daar niet dus heb je geen jota aan. En nee ik vind het niet schokkend. Optoming is zeer passend voor de omstandigheden daar. Lichte zadels zo te zien zonder boom. Hoofdstellen die met name lijken op halster met bit. Materiaal van de hoofdstellen passend bij de omstandigheden daar. Vooral heel simpel dus geen neusriemen, sperriem, keelriem, frontriem, martingalen, borstuigen etc. Alleen een halster met bitje met daaraan teugels en een soort touw aan halster voor als je het paard moet leiden of afstapt ed. Bitjes zijn lokaal, wellicht dun maar passend bij de kleine mondjes (dik doet pijn daarin) en dat wat ze gewend zijn. Tja het is maar net wat je gewend bent/wat wij willen zien.

Dat zijn inderdaad de kenmerken die deze pony's heel sterk maakt. Maar dan nog steeds zitten daar limieten aan. Want zodra je niet meer op die sterke, compacte rug past, zit je op de lendenen of de schoft met dus 85 kg + 5 kg bepakking + zadel + water. Ik heb weinig te zeggen over de wat lokale bevolking doet, die hebben hun manier, hun eigen taal met de paarden en zij kennen elkaar, die laten meer de controle los waardoor je pony's hebt die snel gaan en een meer uitgesproken mening hebben. Indrukwekkend om te zien. Maar mijns inziens heeft een witte cowboy die oh zo graag zichzelf wil vinden, daar gewoon niets te zoeken met zijn grote lijf. En meer expressiviteit van zo'n pony bij lokale bevolking of daadwerkelijk in protest gaan door de zwaarte van zo'n man, zijn twee hele andere gedragingen.

En ik verwees naar een van die foto's, dit is een wondje dat overduidelijk door het bit komt. Vooral als je ziet hoe hoog te teugels vaak worden gehouden.
Afbeelding

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:53

Wat mij betreft zijn er andere manieren om kennis te maken met deze prachtige paarden, dit prachtige landschap en deze interessante mensen / culturen. Deelnemers aan deze race zijn wat mij betreft geen dierenliefhebbers / paardenliefhebbers.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:58

Best kans dat dit van het bit komt inderdaad, als je ziet hoe ze soms tekeer gaan zal er wel eens wat schade zijn ja.

Kan dit? Ja, en nee

Paard overleeft dit, kan er gewoon mee eten en drinken etc. Mondjes van de wond genezen over het algemeen erg vlug.

Is het moreel acceptabel? Het dier is namelijk gewond geraakt ten behoeve van het plezier van de mens. Ik begrijp jullie dat jullie dit absoluut onacceptabel vinden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:00

Is dat ook jouw mening mbt bloed in de dressuur of springsport?

Paarden overleven van alles ja.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:02

Riel schreef:
Wat mij betreft zijn er andere manieren om kennis te maken met deze prachtige paarden, dit prachtige landschap en deze interessante mensen / culturen. Deelnemers aan deze race zijn wat mij betreft geen dierenliefhebbers / paardenliefhebbers.

Absoluut, kijk naar Tamar Valkenier, zij reisde vier maanden door Mongolië met een pony, kameel en hond en is er zo opgenomen door verschillende families daar, dat ze elk jaar terugkeert.

Er is helemaal niets mis met andere culturen willen ontdekken en van ze leren. Maar op deze manier zo'n 25 pony's gebruiken van de lokale bevolking, vanuit een rush om te presteren en met een verhouding die absoluut vraagtekens oproept. Zonder tijd om de pony's daar daadwerkelijk te leren kennen en hun gedrag goed te kunnen interpreteren. En ondertussen pretentieus doen over de zogenaamde westerse kennis die we de lokale bevolking hiermee bijbrengen. Nah, ik vind het vooral een grote ego trip. Meerdere in de interviews hebben het over zichzelf willen vinden en tegenkomen. Ik hoop dat ze daarbij niet nog meer hun ego tegenkomen en zichzelf ophemelen over hun wonderbaarlijke prestatie, maar eerder wat bescheidenheid en meer respect richting de pony's vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:07

Kelly_ann schreef:
Best kans dat dit van het bit komt inderdaad, als je ziet hoe ze soms tekeer gaan zal er wel eens wat schade zijn ja.

Kan dit? Ja, en nee

Paard overleeft dit, kan er gewoon mee eten en drinken etc. Mondjes van de wond genezen over het algemeen erg vlug.

Is het moreel acceptabel? Het dier is namelijk gewond geraakt ten behoeve van het plezier van de mens. Ik begrijp jullie dat jullie dit absoluut onacceptabel vinden.

Mja, een paard overleeft een afranseling met de zweep ook. Een opengereden schoft overleeft het ook.

Wanneer 'het paard overleeft dit' de motivator wordt, dan kunnen we alle welzijnsregels wel overboord gooien.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:08

Eens met Suliko.
Ik zou er ook graag naartoe gaan en een poosje rijden maar niet op deze manier. Ik vind sowieso dieren competitief gebruiken niet ethisch.

Gaat trouwens om 25 pony's per 4 uur dus totaal vele honderden pony's en daarom zullen er sowieso een aantal tussen zitten die überhaupt niet geschikt zijn.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:09

Barreren overleven ze ook, en 23/7 in stands met een uurtje rijden erbovenop en ga zo door :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:10

En voor er weer een whataboutism komt, ik vind wonden in de mond van onze westerse paarden veroorzaakt door de rijerij OOK niet acceptabel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:12

Jullie hebben gelijk, zodoende zijn er door wedstrijdorganisaties regels en grenzen opgesteld.

Het zou goed kunnen dat de regels en grenzen van de Mongol Derby ook worden aangescherpt naarmate de welzijnsdiscussie vordert.