Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
prompter schreef:Zet die gast op een pony in Nederland van vergelijkbare grootte, zet de foto hier op bokt, dan wil ik weleens zien of de reacties dan ook zijn "niet zo schokkend, niks mis mee"
prompter schreef:Zet die gast op een pony in Nederland van vergelijkbare grootte, zet de foto hier op bokt, dan wil ik weleens zien of de reacties dan ook zijn "niet zo schokkend, niks mis mee"
Kelly_ann schreef:prompter schreef:Zet die gast op een pony in Nederland van vergelijkbare grootte, zet de foto hier op bokt, dan wil ik weleens zien of de reacties dan ook zijn "niet zo schokkend, niks mis mee"
Wat ik zeg, de discussie grote ruiter op kleine pony hebben we al gehad... Ja de pony's zijn beresterk. of dit teveel is of werkelijk schadelijk voor ze... geen idee. Of het geen porum is om te zien en of je het als ruiter zelf moet willen. Goed punt!
Kelly_ann schreef:_San87_ schreef:Ik vraag me ook af waarom je het als ruiter, die vrijwillig meedoet aan deze race, okay vindt met dergelijke optoming/bitten te rijden.
Omdat zij niet de bezwaren hebben die jij wel hebt. Mensen verschillen nu eenmaal van inzicht en mening.
Kelly_ann schreef:prompter schreef:Zet die gast op een pony in Nederland van vergelijkbare grootte, zet de foto hier op bokt, dan wil ik weleens zien of de reacties dan ook zijn "niet zo schokkend, niks mis mee"
Wat ik zeg, de discussie grote ruiter op kleine pony hebben we al gehad... Ja de pony's zijn beresterk. of dit teveel is of werkelijk schadelijk voor ze... geen idee. Of het geen porum is om te zien en of je het als ruiter zelf moet willen. Goed punt!
_San87_ schreef:Kelly_ann schreef:
Omdat zij niet de bezwaren hebben die jij wel hebt. Mensen verschillen nu eenmaal van inzicht en mening.
Ik probeer te begrijpen waarom. De bitten zijn enorm dun, niet passend en ik las over wonden in de monden veroorzaakt door de bitten.
Vinden die mensen dat niet erg? Of niet erg genoeg om niet uit de race te stappen? Ik snap het niet.
Fly_high schreef:Kelly_ann schreef:
Zijn ze beresterk of geloven we het in ons beter met onszelf te voelen?
Ik zie namelijk geen bewijs behalve "het is toch niet zo schokkend"![]()
Als je in Nederland op een erg groen paard stapt dat je eraf wil hebben dan is het eigen schuld dikke bult, je had je tijd moeten nemen. Hoezo is racen op een semi-wilde pony dan normaal?
Het is overigens een doodgewoon gedomesticeerd paard dat gewoon normaal zou moeten doen als die daadwerkelijk getraind en blij met zijn werk was. Maar we hebben een mooi excuus want "semi-wild"
kyrkelover schreef:Dat klopt er is niet meer rug omdat ze zo gebouwd zijn. Dit moet ook want dat maakt ze sterk. Korte verbindingen, kleine beentjes, simpele gangen. Als ze de pony's groter hadden willen hebben zoals wij hier hadden ze daar wel op geselecteerd. Echter die overleven het daar niet dus heb je geen jota aan. En nee ik vind het niet schokkend. Optoming is zeer passend voor de omstandigheden daar. Lichte zadels zo te zien zonder boom. Hoofdstellen die met name lijken op halster met bit. Materiaal van de hoofdstellen passend bij de omstandigheden daar. Vooral heel simpel dus geen neusriemen, sperriem, keelriem, frontriem, martingalen, borstuigen etc. Alleen een halster met bitje met daaraan teugels en een soort touw aan halster voor als je het paard moet leiden of afstapt ed. Bitjes zijn lokaal, wellicht dun maar passend bij de kleine mondjes (dik doet pijn daarin) en dat wat ze gewend zijn. Tja het is maar net wat je gewend bent/wat wij willen zien.
Riel schreef:Wat mij betreft zijn er andere manieren om kennis te maken met deze prachtige paarden, dit prachtige landschap en deze interessante mensen / culturen. Deelnemers aan deze race zijn wat mij betreft geen dierenliefhebbers / paardenliefhebbers.
Kelly_ann schreef:Best kans dat dit van het bit komt inderdaad, als je ziet hoe ze soms tekeer gaan zal er wel eens wat schade zijn ja.
Kan dit? Ja, en nee
Paard overleeft dit, kan er gewoon mee eten en drinken etc. Mondjes van de wond genezen over het algemeen erg vlug.
Is het moreel acceptabel? Het dier is namelijk gewond geraakt ten behoeve van het plezier van de mens. Ik begrijp jullie dat jullie dit absoluut onacceptabel vinden.