Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:16

Charlotte weet zelf dondersgoed om welk filmpje het gaat en wat daar te zien is, anders zou ze zich niet terugtrekken. Als het allemaal wel mee zou vallen

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:21

Tot dat ik het filmpje heb gezien kan ik het niet oordelen.

Maar die advocaat vertrouw ik voor geen meter en ook zeker niet nadat ik een paard van hem bijna kocht… ik hoop oprecht niet dat ze niet bedreigt is van te voren. Ik vindt dit heel vies speel, anders was je eerder uitgekomen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:24

Ik begrijp dat zij piaff heeft willen aanleren door met zweepje herhaaldelijk tegen de achterbenen te slaan? Deze manier van piaff training heb ik helaas vaker gezien. Komt zelf speciaal een trainer voor bij de (bekendere) sportstallen die het aan de hand alvast met een bamboestok aanleert (met oedeemplekken op de achterbenen als gevolg van deze stokjes) zodat het daarna onder de man lekker snel gaat.
En dan heb ik het niet over het paardvriendelijk voorbereidend trainen aan de hand…..
Zij wordt er nu mee gepakt maar er zijn er meer ruiters die het zo aanpakken. Dat valt bij mij onder de barbaarse trainingsmethoden…net als barreren etc…

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:46

Wooow wat doen veel mensen moeilijk over het moment van aangifte! Blijkbaar is het erg onduidelijk waarom er wettelijk zoiets bestaat als een verjaringstermijn en waarom die niet op 1 of 2 jaar wordt gezet bij wat dan ook. De kortste verjaringstermijn is 6 jaar en ernstige misdrijven verjaren überhaupt niet. Dat komt omdat in veel gevallen aangifte doen ontzettend moeilijk is.

En of het nou voor een piaffe of een galop is, zij heeft, op camera, een paard minimaal 20 keer geslagen. Niemand, maar dan ook niemand, zou met een hippisch advocaat een filmpje sturen als aanklacht tegen iemand waarin aanwijzingen worden gegeven met een zweepje of licht wordt bijgetikt. En de FEI zou daarvoor ook niemand van de OS af halen.

En haar reactie? Die is helemaal niet sympathiek. Natuuuuurlijk zeg je: ‘oh ja wat erg dat ik dat gedaan had, he? Dat doe ik anders echt nóóit!’ Want ontkennen dat je een paard mishandelde op het moment dat er gefilmd werd, lukt voor geen meter omdat iedereen die dat filmpje ziet, kan zien wat er gebeurt. Dus dan ontken je maar dat je gewoon zo bent, dat je dat een normale manier vindt om met paarden om te gaan. Zij als professional doet niks per ongeluk op een clinic, ze weet precies waar ze mee bezig is. Ik denk ook helemaal niet dat ze uitfrustratie sloeg, dat doet een professional namelijk niet. En zeker niet op een paard van een ander dat je 1 keer ziet. En voor een publiek ook nog, én waarbij zeker een iemand stond te filmen.

Wat er ook gebeurt: je gaat je paard toch nóóit pijn doen of angst aanjagen om een mooiere beweging te krijgen??

De paardentopsport is door en door rot en de enige manier om de mensen die het wél goed aanpakken met hun paarden ruim baan te geven, is om de mensen die dat niet doen keihard aan te pakken. Hopelijk wordt ze eerst gepakt door de FEI en daarna nog strafrechtelijk vervolgd. Dressuur kán zo mooi zijn, ook voor het paard. Maar niet op deze manier.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 00:52

BoktVerlaten schreef:
Ik begrijp dat zij piaff heeft willen aanleren door met zweepje herhaaldelijk tegen de achterbenen te slaan? Deze manier van piaff training heb ik helaas vaker gezien. Komt zelf speciaal een trainer voor bij de (bekendere) sportstallen die het aan de hand alvast met een bamboestok aanleert (met oedeemplekken op de achterbenen als gevolg van deze stokjes) zodat het daarna onder de man lekker snel gaat.
En dan heb ik het niet over het paardvriendelijk voorbereidend trainen aan de hand…..
Zij wordt er nu mee gepakt maar er zijn er meer ruiters die het zo aanpakken. Dat valt bij mij onder de barbaarse trainingsmethoden…net als barreren etc…

Walgelijk gewoon. Ik heb dit ook wel eens online zien voorbij komen.
De grenzen worden steeds verder opgezocht. Wat abnormaal is wordt als normaal gezien en men heeft niet meer door dat het mishandeling betreft.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 01:16

Arm paard..en ik kan niet begrijpen dat mensen het goed praten. “ Iedereen doet wel eens wat.” Hmhm, ook ik heb wel eens onterecht een tik verkocht. Zeker. Maar tegen de achterbenen aan slaan om een piaffe te leren? Wat is dit voor wereld? En dan vinden we echt nog altijd de sport verenigbaar met welzijn?
Ik blijf erbij, zodra mensen geld kunnen verdienen aan het gebruik van een dier komt het welzijn in het gedrang. Goed dat dit nu is uitgekomen, de timing is bijzonder. Absoluut. Maar beter laat dan nooit.
Het wordt echt tijd dat er goed gekeken wordt of de oefeningen zoals gepresenteerd, wel aangeleerd kunnen worden op paardvriendelijke wijze. En als dat niet kan zonder dwang, pijn en angst van het paard, waarom worden ze dan gevraagd?
Overigens heb ik mensen heel mooie prestaties zien bereiken met paarden gebaseerd op tijd, vriendelijkheid, positief belonen en geduld. Dus er kan heel veel wel. Maar niet in een model waarbij jonge paarden zo snel mogelijk dingen moeten leren zodat ze meer waard worden, ongeacht de prijs die het paard zelf betaalt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 01:30

Speculatie

Miss koestert de ruiter nog altijd wrok en kan het niet verkroppen dat charlotte altijd een boel veren in der reet krijgt. Voor zo iemand snap ik best dat het moment van de olympische spelen dit stukje net wat meer opspeelde.

Ik denk dat Charlotte dondersgoed weet dat dit filmpje niet voor de poes zal zijn, want het is een drastische beslissing die niet voor een kleinigheidje genomen zal worden. Als hier geen ellendige beelden zijn opgedoken had ze het met een korrel zout genomen en zeer zeker van haar zaak gewoon der ronde op de olympische spelen gaan rijden .

Lastig wel want ik vind het eigenlijk tonen als een vrij sympathiek mens.

Kijk dit is nu een stukje wat opgenomen is maar er zullen vast ook wel dingen gebeuren die niet opgenomen zijn. Ikzelf vind het altijd vrij onlogisch dat er net wanneer er iets vastgelegd is een vlaag van verstandsverbijstering was. Zou dit ook erkend zijn zonder beeld?

Yes een bericht vol aannames en speculaties, maar ik geloof oprecht niet dat dit een oopsie en eenmalig iets is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 01:37

Pauline schreef:
Arm paard..en ik kan niet begrijpen dat mensen het goed praten. “ Iedereen doet wel eens wat.” Hmhm, ook ik heb wel eens onterecht een tik verkocht. Zeker. Maar tegen de achterbenen aan slaan om een piaffe te leren? Wat is dit voor wereld? En dan vinden we echt nog altijd de sport verenigbaar met welzijn?
Ik blijf erbij, zodra mensen geld kunnen verdienen aan het gebruik van een dier komt het welzijn in het gedrang. Goed dat dit nu is uitgekomen, de timing is bijzonder. Absoluut. Maar beter laat dan nooit.
Het wordt echt tijd dat er goed gekeken wordt of de oefeningen zoals gepresenteerd, wel aangeleerd kunnen worden op paardvriendelijke wijze. En als dat niet kan zonder dwang, pijn en angst van het paard, waarom worden ze dan gevraagd?
Overigens heb ik mensen heel mooie prestaties zien bereiken met paarden gebaseerd op tijd, vriendelijkheid, positief belonen en geduld. Dus er kan heel veel wel. Maar niet in een model waarbij jonge paarden zo snel mogelijk dingen moeten leren zodat ze meer waard worden, ongeacht de prijs die het paard zelf betaalt.

Jahoor, maar dat kost veel tijd, en een hele goede basis. Maar helaas is de focus de laatste 20 jaar vooral naar spectaculaire shows gegaan, en niet om of het paard ook daadwerkelijk loopt zoals het in de klassieke dressuur bedoelt is (Skala der Ausbildung).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 02:51

996981 schreef:
dresjoepie schreef:
Als je dit op een gast training doet doe je dit thuis ook in je eigen training. Dit is echt geen incident!

Nogal een voorbarige conclusie… je weet niet wat er voorgevallen is met welk type paard en ruiter

Het was iig niet omdat het paard stout was maar om iets te leren of dit nu piaffe was of de galop verbeteren. Dit heeft ze daar niet ter plaatse bedacht en uitgeprobeerd hoor. Dit is een trainingsmethode, als je het niet bij je eigen paarden doet doe je het zeker niet bij een paard van een ander.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 04:57

dresjoepie schreef:
996981 schreef:
Nogal een voorbarige conclusie… je weet niet wat er voorgevallen is met welk type paard en ruiter

Het was iig niet omdat het paard stout was maar om iets te leren of dit nu piaffe was of de galop verbeteren. Dit heeft ze daar niet ter plaatse bedacht en uitgeprobeerd hoor. Dit is een trainingsmethode, als je het niet bij je eigen paarden doet doe je het zeker niet bij een paard van een ander.

Dat laatste is wederom een aanname… daar staat het topic bol van overigens.. nogmaals; je weet niet welk type paard/ruiter. Kan evengoed gaan om een koudbloed die compleet lak heeft aan alle hulpen die ze geprobeerd heeft met hulp van de grond aan te zwengelen.

Ik ben heel benieuwd wat er op de video te zien is en hoop dat het voor alle partijen meevalt en er geen paard geleden heeft. Goed dat er streng op welzijn toegezien wordt. Dat werd tijd

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 05:29

Dan nog mag je een koudbloed wel zo behandelen dan ? Dan zeg je jou paard is niet geschikt voor dit werk dan ga je niet maar meppen. Als dit over Edward zou gaan stond bokt op zijn achterste poten maar omdat Charloote 2 paarden 24/7 buiten heeft lopen is ze heilig.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 06:42

Kaja schreef:
Voor mij is de timing discutabel. Het heeft er alle schijn van, dat ze CD hard wil raken.

En als je dan zo een held wil zijn en een fancy advocaat in schakelt om er een zaak van te maken, dan had je dat vlak na het desbetreffende incident gedaan.

Over de mishandeling zelf zeg ik niets, ik ben er niet bij geweest en hoop op een rechtvaardige uitkomst. Laat het een goede stap in de richting zijn, waarin topruiters een goed voorbeeld zijn voor de toekomstige generatie topruiters.

Vlak na het betreffende incident om haar hard te raken? Ik heb 2 dingen gelezen dus ik neem even de beide tijden.
Charlot zegt dat dit 4 jaar geleden was, in die tijd deed de FEI echt helemaal niks met dit soort dingen, uberhaupt niet aan paardenwelzijn.
Andere sites zeggen dat dit 2,5 jaar geleden is, toen deed Charlotte niet mee aan competities dus wat had het dan voor zin gehad?
Natuurlijk wil je zo iemand hard raken. Mijn mond valt echt open van de reacties hier, op een paardenforum notabene. Man, wat moet er nog veel veranderen in deze sport. Ik ga in ieder geval nog even genieten van de vriendelijke combinaties deze OS want als dit zo door gaat, en dan bedoel ik ook reacties als in dit topic, dan zou dit wel eens de laatste OS kunnen zijn voor de paardensport. En terecht. Bah.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:03

Ik snap wel dat aangifte doen lastig is en zeker om je nek uit te steken tegen een internationale topruiter : je wordt wel een internationale Kop van Jut.
Niet alleen in Nederland, maar in het geval van Charlotte Dujardin, is dit nieuws dat de hele wereld rond gaat.
Je moet het wel durven. En het is nu nog anoniem, maar dat zal vast niet lang duren op social media.

En er gaat veel geld in om, smaad en laster tegen aangifte ligt altijd op de loer.
Laatst bijgewerkt door janouk op 24-07-24 07:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:05

Kendra schreef:
Schokkend maar terecht dat ze zich terug heeft getrokken.
Timing staat los van het feit op zich, maar ís beslist geen toeval…
Deze advocaat kent het klappen van de zweep en weet heel goed hoe hij het spel moet spelen.

[NM] Paardadvocaat Stephan Wensing 4 weken geschorst

Even terugkomend op de 'niet sprookjes vertellende advocaat'... :+
ik weet niet of dit nu handig is, zo'n man..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:15

imaudy schreef:
https://www.telegraph.co.uk/olympics/2024/07/23/charlotte-dujardin-out-olympics-paris-2024-team-gb-error/

Paard zou 24 keer op de benen gemept zijn om een piaffe te krijgen.
Daar gaat ze niet meer wegkomen..

Dit heb ik 40 jaar terug al zien gebeuren. Gewoon op de manege toen een amateur les kreeg. Paard werd ook hard op de benen gemept door de instructeur die er naast liep. Het meisje er op zat te huilen. Idioterie! Ik rij zelf geen dressuur maar
is dat gewoon zo een piaffe aan te leren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:16

Vooral verstandig dat ze zich al zelf had terug getrokken.
Daarmee hield ze de eer aan zichzelf ipv dat de FEI haar voor was.

Wensing tja... Daar zijn de meningen rijkelijk verdeeld over :')

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:17

Jester_ schreef:
Charlotte weet zelf dondersgoed om welk filmpje het gaat en wat daar te zien is, anders zou ze zich niet terugtrekken. Als het allemaal wel mee zou vallen

Dit vind ik nou eens een goede reactie.
Lekker nuchter, en waar.
Als je niks te verwijten valt, geloof je in jezelf en hou je je hoofd hoog om door te gaan waar je mee bezig bent.

Het feit dat ze zich terug trekt geeft te denken.
En wie weet ligt er nog wel ergens een hele beerput aan beeldmateriaal.........maar dat is speculatie. :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:18

dresjoepie schreef:
Dan nog mag je een koudbloed wel zo behandelen dan ? Dan zeg je jou paard is niet geschikt voor dit werk dan ga je niet maar meppen. Als dit over Edward zou gaan stond bokt op zijn achterste poten maar omdat Charloote 2 paarden 24/7 buiten heeft lopen is ze heilig.

Dat zeg ik toch niet? :z

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:19

Heeft ze zichzelf wel terug getrokken? De FEI had dit filmpje al maandagochtend en Charlotte wist daar toen ook al van. Duurde dus aardig lang met een 'statement' vanuit haar. Daarnaast heb je te maken met een team GB die natuurlijk een medaille wilt. Als CD mee doet en later word geschorst/gediskwalificeerd hebben die daar weer problemen mee.

Edit: zag ook iemand hier zeggen dat dit wereldnieuws is en Helgstrand niet. Ik denk omdat Charlotte wereldrecordhouder is?
Laatst bijgewerkt door nevica op 24-07-24 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:20

nevica schreef:
Heeft ze zichzelf wel terug getrokken? De FEI had dit filmpje al maandagochtend en Charlotte wist daar toen ook al van. Duurde dus aardig lang met een 'statement' vanuit haar. Daarnaast heb je te maken met een team GB die natuurlijk een medaille wilt. Als CD mee doet en later word geschorst/gediskwalificeerd hebben die daar weer problemen mee.

Er staat in het artikel op H&H dat Charlotte voor het terug trekken heeft gepraat met alle partijen, maar dat het uiteindelijk enkel en alleen haar eigen beslissing is geweest.

In hoeverre dat klopt weten wij natuurlijk niet, maar we weten überhaupt weinig in dit verhaal.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:24

In de Britse kranten wordt gezegd dat het gaat om een filmpje waarbij ze binnen in minuut 24 keer een paard met een zweep zou hebben geslagen.
Zo wordt nu verteld door een sportverslaggever op Radio 1.

Edit: hij gaf ook aan dat het filmpje vandaag waarschijnlijk openbaar wordt. Weet niet waar dat op gebaseerd is.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:46

Sanet schreef:
Volgens horses is het filmpje 2,5 jaar oud en slaat ze vanaf de grond het paard “tig keer”.

Zie: https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... w0Z265T-jw

Zooo dat vind ik wel heel heftig als dat zou zijn. Doet me denken aan die man uit belgie die een shetlander/kleine pony ook even van langs gaf. Ik ben echt geschokt

Cjuan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:47

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:48

Als ze zich niet zelf had teruggetrokken hadden mensen daar over gevallen. Evenals wanneer ze geen statement naar buiten had gebracht naar aanleiding van dit.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:49

Met zulke ambassadeurs van de sport heb je geen Dier en Recht meer nodig…ze maken de sport zo zelf al kapot.