Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BoktVerlaten schreef:Ik begrijp dat zij piaff heeft willen aanleren door met zweepje herhaaldelijk tegen de achterbenen te slaan? Deze manier van piaff training heb ik helaas vaker gezien. Komt zelf speciaal een trainer voor bij de (bekendere) sportstallen die het aan de hand alvast met een bamboestok aanleert (met oedeemplekken op de achterbenen als gevolg van deze stokjes) zodat het daarna onder de man lekker snel gaat.
En dan heb ik het niet over het paardvriendelijk voorbereidend trainen aan de hand…..
Zij wordt er nu mee gepakt maar er zijn er meer ruiters die het zo aanpakken. Dat valt bij mij onder de barbaarse trainingsmethoden…net als barreren etc…
Pauline schreef:Arm paard..en ik kan niet begrijpen dat mensen het goed praten. “ Iedereen doet wel eens wat.” Hmhm, ook ik heb wel eens onterecht een tik verkocht. Zeker. Maar tegen de achterbenen aan slaan om een piaffe te leren? Wat is dit voor wereld? En dan vinden we echt nog altijd de sport verenigbaar met welzijn?
Ik blijf erbij, zodra mensen geld kunnen verdienen aan het gebruik van een dier komt het welzijn in het gedrang. Goed dat dit nu is uitgekomen, de timing is bijzonder. Absoluut. Maar beter laat dan nooit.
Het wordt echt tijd dat er goed gekeken wordt of de oefeningen zoals gepresenteerd, wel aangeleerd kunnen worden op paardvriendelijke wijze. En als dat niet kan zonder dwang, pijn en angst van het paard, waarom worden ze dan gevraagd?
Overigens heb ik mensen heel mooie prestaties zien bereiken met paarden gebaseerd op tijd, vriendelijkheid, positief belonen en geduld. Dus er kan heel veel wel. Maar niet in een model waarbij jonge paarden zo snel mogelijk dingen moeten leren zodat ze meer waard worden, ongeacht de prijs die het paard zelf betaalt.
996981 schreef:dresjoepie schreef:Als je dit op een gast training doet doe je dit thuis ook in je eigen training. Dit is echt geen incident!
Nogal een voorbarige conclusie… je weet niet wat er voorgevallen is met welk type paard en ruiter
dresjoepie schreef:996981 schreef:Nogal een voorbarige conclusie… je weet niet wat er voorgevallen is met welk type paard en ruiter
Het was iig niet omdat het paard stout was maar om iets te leren of dit nu piaffe was of de galop verbeteren. Dit heeft ze daar niet ter plaatse bedacht en uitgeprobeerd hoor. Dit is een trainingsmethode, als je het niet bij je eigen paarden doet doe je het zeker niet bij een paard van een ander.
Kaja schreef:Voor mij is de timing discutabel. Het heeft er alle schijn van, dat ze CD hard wil raken.
En als je dan zo een held wil zijn en een fancy advocaat in schakelt om er een zaak van te maken, dan had je dat vlak na het desbetreffende incident gedaan.
Over de mishandeling zelf zeg ik niets, ik ben er niet bij geweest en hoop op een rechtvaardige uitkomst. Laat het een goede stap in de richting zijn, waarin topruiters een goed voorbeeld zijn voor de toekomstige generatie topruiters.
Kendra schreef:Schokkend maar terecht dat ze zich terug heeft getrokken.
Timing staat los van het feit op zich, maar ís beslist geen toeval…
Deze advocaat kent het klappen van de zweep en weet heel goed hoe hij het spel moet spelen.
[NM] Paardadvocaat Stephan Wensing 4 weken geschorst
imaudy schreef:https://www.telegraph.co.uk/olympics/2024/07/23/charlotte-dujardin-out-olympics-paris-2024-team-gb-error/
Paard zou 24 keer op de benen gemept zijn om een piaffe te krijgen.
Daar gaat ze niet meer wegkomen..
Jester_ schreef:Charlotte weet zelf dondersgoed om welk filmpje het gaat en wat daar te zien is, anders zou ze zich niet terugtrekken. Als het allemaal wel mee zou vallen
dresjoepie schreef:Dan nog mag je een koudbloed wel zo behandelen dan ? Dan zeg je jou paard is niet geschikt voor dit werk dan ga je niet maar meppen. Als dit over Edward zou gaan stond bokt op zijn achterste poten maar omdat Charloote 2 paarden 24/7 buiten heeft lopen is ze heilig.
nevica schreef:Heeft ze zichzelf wel terug getrokken? De FEI had dit filmpje al maandagochtend en Charlotte wist daar toen ook al van. Duurde dus aardig lang met een 'statement' vanuit haar. Daarnaast heb je te maken met een team GB die natuurlijk een medaille wilt. Als CD mee doet en later word geschorst/gediskwalificeerd hebben die daar weer problemen mee.
Sanet schreef:Volgens horses is het filmpje 2,5 jaar oud en slaat ze vanaf de grond het paard “tig keer”.
Zie: https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... w0Z265T-jw